eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
13هزار دنبال‌کننده
300 عکس
261 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایشان جناب حناچی هستند، شهردار سابق تهران و کسی که سالها در دولتهای سابق، دبیر شورای عالی شهرسازی کشور بوده است. لطفا به منطق ایشان عنایت بفرمایید. منطقی که در آن، واحد ۳۵ متری پذیرفتنی است ولی گسترش محدوده کلانشهرها گناه نابخشودنی. ایشان و همفکران ایشان در اغلب سالهای بعد از انقلاب، متولی اصلی سیاستگذاری معماری و شهرسازی در کشور ما بوده‌اند و دستپخت آنها را می‌توان در وضعیت کلانشهرهای به شدت متراکم، فشرده، آلوده و بی‌هویت امروز ما دید. آیا حالا و در ۴۵ سالگی انقلاب هنوز وقتش نرسیده تا از سیاستهایی که اکنون اشتباه بودنشان محرز شده عبور کنیم؟ @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
ایشان جناب حناچی هستند، شهردار سابق تهران و کسی که سالها در دولتهای سابق، دبیر شورای عالی شهرسازی کش
1.04M
توضیحات مهم و ضروری دکتر منان رئیسی درباره اتحاد پنهانی که سالها بین سه کنج مثلث سرمایه‌دار، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی وجود داشته است و تاثیرات سوئی که این موضوع بر وضعیت فعلی کلانشهرهای ما گذاشته است. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه شده است که مردمی که تا چند دهه قبل برای اعتراض به یک ساختمان چندطبقه در همسایگی‌شان پاشنه در خانه علما را از جا می‌کندند حالا برای صدور مجوز طبقات مازاد، پاشنه در اتاق مدیران را از جا می‌کنند! نتیجه؟ شهری که تا چند دهه قبل، ساختمان ۵ طبقه در آن پدیداری کاملا شاذ و غیر قابل تحمل بود حالا به شهری تبدیل شده است که طبق مطالعات انجام شده، متوسط تعداد طبقات ساختمان‌‌های همین شهر، ۵ طبقه شده است! و این یعنی تبدیل یک پدیده شاذ به پدیداری کاملا مرسوم و رایج با جادوی نظام سرمایه‌داری! زمان: ۱ دقیقه و ۲۳ ثانیه @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
لزوم تغییر زمین بازی دقت کرده‌اید که چرا خیلی از تلاشها حتی تلاشهای مدیران متعهد و دلسوزمان جواب عک
به بهانه ورود فوق ستاره جهان فوتبال به ایران! 🔹ویدئوهای ورود کریس رونالدو به ایران را دیدید؟ جمع کثیری از مشتاقانش ساعتها لحظه شماری می‌کردند تا بلکه فقط بتوانند چند ثانیه او را از پشت شیشه‌های اتوبوس حامل بازیکنان و یا از پشت شیشه‌های هتل محل اقامت او ببینند و برخی از آنها بعد از نائل شدن به توفیق زیارت او، از شوق چنان متحول شده بودند که می‌گریستند! چه شده است که کرامت انسانی در سبک زندگی معاصر به چنین حال و روزی افتاده‌ است؟! مدرنیته با جابجایی انگاره‌های بنیادین زیست انسانی، لذت و فراغتِ حاصل از گردش پول و سرمایه را به هسته مرکزی سبک زندگی معاصر تبدیل کرده است. سبک زندگی که گرچه شاید در آن، مفاهیم دیگری همچون معنویت و شجاعت و ... نیز وجود داشته باشد اما با سکولاریزاسیون حاصل از مدرنیته، آنچه دال مرکزی و نظام‌بخش به سایر مفاهیم است لذت است. لذتی مترفانه که محصول سلبریتی پروریِ نظام سرمایه‌داری است؛ سلبریتی‌هایی که چه بدانند و چه ندانند رسالت اصلی‌شان کمک به گردش هرچه بیشتر جریان سرمایه برای تثبیت بنیانهای نظام سرمایه‌داری است. 🔹وقتی لذت و فراغت به دال مرکزی سبک زندگی انسانها تبدیل شد آنگاه همه چیز در خدمت تثبیت این مفهوم قرار می‌گیرد و انسانها حاضر هستند با ساعتها انتظار، کرامت انسانی خود را آگاهانه یا ناآگاهانه لِه کنند تا بلکه بتوانند یک سوپر استار عرصه فراغت و لذت را فقط برای چند ثانیه ببینند! درست است که سرمایه‌داری همه چیز را در خدمت انباشت سرمایه و کسب سود بیشتر می‌خواهد اما خود این سود و سرمایه را برای لذت‌جوییِ هرچه بیشتر می‌خواهد؛ همه چیز برای پول و پول برای لذت و فراغت. در چنین سبک زندگی، دیدن چنین صحنه‌هایی از لگدمال شدن کرامت انسانها به دست خود آنها برای لحظه‌ای دیدن یک سلبریتیِ عرصه فراغت و لذت هیچ چیز عجیبی نیست. زیرا وقتی اندیشه انسانها با تیشه نظام سرمایه‌داری ویران شود آنگاه اساسا متوجه عمق زشتی چنین اتلاف وقتی برای دیدن چند ثانیه‌ایِ یک سوپر استار عرصه فراغت و لذت نخواهند شد. 🔹حالا باتوجه به توضیحات فوق ببینیم چنین رویکردی با شهرهای ما چه کرده است؟ وقتی فراغت و لذت به دال مرکزی سبک زندگی معاصر تبدیل شود آنگاه کانونهای لذت‌بخش همچون سینماها، پارکها، ورزشگاه‌ها و سایر عرصه‌های فراغتی و تفریحی به نقاط عطف شهر معاصر تبدیل می‌شوند و بدیهی است که در چنین شهری، ارزشگذاری محلات بر اساس دوری و نزدیکی آنها به چنین عرصه‌های لذت بخشی تعریف می‌شود؛ شهری که گرچه در آن مسجد و کلیسا و غیره هم هست اما نه در متن شهر و فضاهای اصلی بلکه در عرصه‌های فرعی و دست چندم. و بدیهی است که در چنین شهری، دیگر نزدیکی خانه شما به مسجد نه تنها ارزش‌زا نیست بلکه ارزش‌زداست و اگر ملکتان همسایه مسجد باشد باید با قیمت کمتری آن را به فروش بگذارید! 🔹دقیقا در نقطه مقابل شهرِ مسجد محورِ سنتی که دال مرکزی آن، مفهوم معنویت و عبودیت بود. شهری که گرچه در آن نیز همچون شهر معاصر، فراغت و لذت جاری بود اما فراغت و لذتی که در بستری کل‌نگر و نه سکولار، در طول عبودیت، معنویت و کرامت انسان تعریف می‌‌شد و نه در عرض آن و بلکه رقیب آن. فاصله آن شهر تا این شهر به اندازه فاصله شهر/معنویت تا شهر/ثروت و شهر/فراغت است و بلکه به اندازه فاصله اقتصاد کوثری و  "إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَر" تا اقتصاد تکاثری و "أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُر" است‌. اقتصادی که اقتضائش سلبریتی پروری برای گردش هرچه بیشتر سرمایه است. آری اگر عمیق‌تر بنگریم، مفهوم مصرف‌گرایی که ترجیع‌بند مثنوی نظام سرمایه‌داری است صرفا در مصرف کالا و خدمات منحصر نمی‌شود و دامنه آن، مصرف هرچیز ارزشمندی حتی وقت انسانها را نیز شامل می‌شود. در چنین سبک زندگی، اقتصاد آزاد برای رفع احتیاج بازار نیست، بلکه برای ایجاد بازار احتیاج است، حتی بازار احتیاج کاذب برای دیدن چندثانیه‌ایِ یک سلبریتیِ سرمایه‌زا به قیمت مصرف بیهوده عمر و وقت انسانها! @baladetayyeb
به اسم مردم و به کام سرمایه داران 🔹از مقایسه دو نمودار میله‌ای و دایره‌ای در تصویر فوق که مربوط به سه ماهه اول امسال است چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود؟ طبق نمودار میله‌ای، بیشترین مصوبات کمیسیون ماده ۵ در شهر تهران مربوط به مناطق بالاشهر و به ویژه منطقه ۱ (یعنی مرفه نشین ترین منطقه تهران) بوده است. جالب آنکه طبق نمودار دایره‌ای هم، بیشتر مصوبات (بیش از ۸۵ درصد مصوبات) مربوط به مصوبات موردی بوده است و نه موضوعی و یا موضعی. یعنی مصوباتی که طبق آن، مثلا فلان ملک به صورت موردی مجوز فلان طبقه مازاد و فلان درصد تراکم مازاد را دریافت می‌کند. 🔹خب معنایش چیست؟ معنایش این است که برخلاف ادعای دائمی شهردار محترم تهران مبنی بر اینکه با مصوبات کمیسیون ماده ۵ در حال راه انداختن کار مردم هستند، فی الواقع در حال راه انداختن کار سرمایه‌داران از یک سو و درآمد‌زایی از طریق شهر فروشی و تراکم فروشی از سوی دیگر هستند! وگرنه هیچ دلیل دیگری ندارد که اغلب مصوبات مربوط به منطقه ۱ و آن هم به صورت موردی و نه موضوعی باشد. انشاالله با همین دست فرمان و با همین نوع راه انداختن کار سرمایه داران، به زودی شعار شهرداری مبنی بر "تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام" محقق خواهد شد! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
مستوره و مستور در دوگانه همسر و خانه زمان لازم برای مطالعه: ۲ تا ۳ دقیقه 🔹از اشتراکاتی که مبتنی بر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معماری‌‌های عریان و آرامش‌زدا و افزایش اختلافات خانوادگی! 🔹 مرحوم آیت الله حائری شیرازی: وقتی شلوار، چاقی و لاغری و برجستگی‌های بدن را کامل نشان بدهد، این کاسیاتٌ عاریاتٌ (یعنی پوشیدگانی که در واقع برهنه‌اند) می‌شود‌. کاسیات عاریات معنایش فقط این نیست که لباس توری می‌پوشد و بدنش از زیر آن پیداست؛ ممکن است بدن از زیر لباس پیدا نباشد، اما حجمش و وضعش پیدا باشد. فلسفۀ پوشیدن لباس چه بود؟ برای «ستر» بود. درست است؟ خب این چه ستری شد؟! 🔹از منابع دینی چنین استنتاج می‌شود که علاوه بر البسه، ابنیه هم باید همچون لباس، قابلیت ستر و پوشانندگی داشته باشند؛ تا جایی که اگر معماری مسکن، پوشاننده نباشد اساسا نمی‌تواند حامل ویژگی سَکَن و آرامش باشد و فی‌الواقع، چنین خانه‌ای دیگر مسکن (به معنای محل سکون و آرامش) نیست. از دلایل افزایش اختلافات خانوادگی و افزایش نرخ طلاق و ...همین معماری‌های آرامش‌زدا هستند که دیگر نمی‌توانند محملی برای آرامش ساکنان خانه باشند. شاید در نگاه دقیقتر بتوان چنین گفت که آپارتمانهای عریان و فاقد حریم امروزی هم به نوعی مشمول واژه کاسیاتٌ عاریاتٌ هستند‌؛ مسکن‌هایی که دیگر مسکن نیستند، به سیاق لباسهایی که دیگر لباس نیستند! این ویدئوی کوتاه را ملاحظه بفرمایید. @baladetayyeb
شهر سکولار 🔹 اخیرا در مسابقات کشتی آلمان سه مسلمان مهاجر به دلیل امتناع از دست دادن با داوران زن، از طرف فدراسیون آلمان محروم شدند؛ با این ادعا که کشتی ورزشی اخلاقی است و ما متأسفیم که این مسلمانان به داور زن احترام نگذاشتند! لیکن برخی کشتی گیران ما در همین مسابقات جهانی اخیر (که حتی صفحه اینستاگرام اتحادیه جهانی کشتی نیز تیم ما را با مداحیِ "حیدر، فاتح خیبر" معرفی کرد) در همان حال که روی لباسشان اسامی مبارکی همچون علی(ع) نقش بسته بود ابایی از دست دادن با داور زن نداشتند. 🔹 سکولاریسم با دین زدایی از عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و ورزشی و ..‌‌.، از دین برایمان کاریکاتوری باقی گذاشته که صرفا محدود به برخی عرصه‌های فردی ارتباط ما با خدا شده است؛ مثل اینکه چطور نماز بخوانیم یا روزه بگیریم؛ ولی چنین کاریکاتوری حق ورود به هیچ عرصه عمومی ندارد؛ چه ورزشی، چه اقتصادی و چه حتی شهری و شهرسازی. 🔹 از نشانه‌های بروز شهر سکولار در ایران، راندن ابنیه مذهبی از متن شهر به حاشیه محلات بود که از اواسط قاجار نمایان شد؛ جایی که در میدان توپخانه تهران (تصویر فوق) برخلاف سنت همیشگی ما و برای اولین بار، هیچ کدام از بدنه‌ها به ابنیه مذهبی اختصاص نیافت. بلدیه، نظمیه، بانک شاهی و تلگرافخانه، چهار بدنه این میدان بودند که با حذف مساجد و ابنیه مذهبی، آنها را به کنج محلات راندند تا زین پس، شهرها را با علم سکولار اداره کنیم و نه با عقل دین‌مدار. سکولاریسمی که حالا چنان در باورهایمان ریشه دوانده که دیگر حتی پهلوان‌هایمان هم یاعلی‌گویان، ابایی از دست دادن با زنان ندارند! @baladetayyeb
980K
توضیحات مهم دکتر منان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی) درباره ادعای مصرف کمتر آب در آپارتمان در مقایسه با خانه‌های ویلایی @baladetayyeb
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ ها خیلی خوبه کوتاه و گویا ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
بلد طیّب/منان رئیسی
آیا تا به حال درباره بیماری سارسلیته و ارتباط آن با آپارتمان نشینی چیزی شنیده اید؟! این ویدئوی کوتاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیران محترمی که همچنان به بهانه به صرفه بودن، بر طبل آپارتمان سازی و توسعه عمودی شهرها می‌کوبید، مطمئن هستید که همه هزینه‌ها را درست محاسبه کرده‌‌اید؟! @baladetayyeb
تصویر اطلاعیه مهم امروز دفتر رهبر معظم انقلاب مبنی بر آنکه نقل قول هر مطلبی از ایشان (تحت عنوان شنیده شده یا به شیوه‌های دیگر) در فضای مجازی بدون آنکه مستند به سند متقن باشد فاقد اعتبار است. لازم به ذکر است که طی ماه‌های قبل، افراد مختلف (اعم از برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی و غیره) چندبار بدون آنکه هیچ سندی را ارائه نمایند تلویحا مدعی مخالفت رهبر معظم انقلاب با گسترش افقی کلانشهرها شده بودند و با استناد به اسنادی که هیچگاه ارائه نشد، جلوی الحاقات جدید و باز شدن کمربند کلانشهرها را گرفته بودند و به نوعی، بر تداوم عمودی سازی در کلانشهرها دامن می‌زدند. این در حالی است که معظم له، بارها در بیانات خود در دیدارهای مختلف با مسئولان نظام بر لزوم حفظ هویت اسلامی در معماری و شهرسازی (که به تایید اهل فن، با این نوع عمودی سازی‌ها در تعارض است) تاکید کرده‌اند که هم اسناد مکتوب و هم ویدئوی این بیانات به دفعات منتشر شده است. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
تذکر صریح رهبر معظم انقلاب به شورای شهر و تیم‌ مدیریت شهری اسبق تهران‌. از این تذکر بیش از ۲۰ سال می
یک نمونه از مخالفتهای صریح رهبر معظم انقلاب با تراکم فروشی ها و عمودی سازی های بی رویه ای که طی چند دهه اخیر در کلانشهرها شاهد آن بوده ایم. منبع: درآمدی بر شهر اسلامی (مروری سیاست پژوهانه بر بیانات مقام معظم رهبری در حوزه مدیریت شهری)، نشر مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، صفحه ۱۳
منطقی نبودن عمودی سازی به بهانه استفاده حداکثری از زمین در بیانات رهبر معظم انقلاب. تذکری که سه دهه از آن گذشته است و مدیرانی که همچنان بدون توجه به چنین تذکراتی، با اعتماد به سقف مثال زدنی مشغول همان روشهای قبلی خودشان هستند! @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا می‌دانستید که در حالی که هم اکنون در ایران حدود ۲۷ میلیون خانه داریم، ۲۴ میلیون خانواده داریم؟ یعنی تعداد خانه‌ها حدودا ۳ میلیون بیشتر از تعداد خانواده‌ها است! پس اگر مشکل کمبود مسکن نداریم مشکل از کجاست؟ این ویدئوی کوتاه را ملاحظه بفرمایید. @baladetayyeb
درباره اشتباه راهبردی برخی اساتید معظم 🔹 اخیرا مطالبی را از یکی از دوستان دریافت کردم مبنی بر آنکه برخی اساتید معظمی که شخصا به آنها ارادت دارم در برخی تالیفات خود با استناد به آیه ۲۰ سوره زمر، چنین مدعی شده‌اند که چون قرآن کریم، مسکن بهشتیان را مسکن عمودی توصیف کرده است، فلذا عمودی سازی و آپارتمان سازی نه تنها هیچ ایرادی ندارد بلکه از منظر اسلامی و قرآنی، مطلوبیت هم دارد و هیچ منعی ندارد که ما هم آپارتمان‌سازی را ترویج کنیم! "لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِهَا غُرَفٌ مَبْنِيَّةٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَار: براى آنها غرفه‌هايى است كه بالاى آنها غرفه‌هايى دیگر بنا شده است و از زیر آنها نهرها جاری است" (زمر/۲۰). گرچه چنین تفسیری بسیار شاذ است و اغلب قریب به اتفاق علما چنین استنتاجی را مبنی بر مطلوبیت آپارتمان سازی تایید نکرده‌اند اما در عین حال، جهت رفع هرنوع ابهام احتمالی دو نکته تقدیم می‌شود: 🔹 اولا ماهیت دنیا و عالم ماده، به کلی متفاوت ازماهیت عالم آخرت است و لذا قواعد و اقتضائات بهشت نیز متمایز از قواعد عالم ماده است. برای مثال در قرآن کریم، درخصوص خوردنی‌های بهشتیان چنین بیان شده است که هرچه از مأکولات و مشروبات بخواهند برایشان فراهم است و یا در خصوص دیدنی‌ها نیز چنین بیان شده است که هرچه چشمشان لذت ببرد برایشان فراهم است: "وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُن: و در آنجا آنچه دلها می‌خواهد و چشمها از آن لذّت می‌برد، آماده است" (زخرف/۷۱). حال آیا می‌توان با استناد به چنین آیاتی نتیجه گرفت که پس در دنیا هم هرچه دلمان بخواهد را بنوشیم و بخوریم و هرچه از آن لذت می‌بریم را ببینیم؟! پاسخ روشن چنین سوالی منفی است چون اساسا نمی‌توان و بلکه نباید توصیفات بهشتی را که جنس و اقتضائات آن متمایز از عالم ماده است، مبنای صدور حکم برای دنیا و عالم ماده قرار دهیم. 🔹 ثانیاً در نفی عمودی‌سازی، روایات متعددی داریم که برخی صراحتا و برخی دیگر تلویحاً، عدم مطلوبیت این نوع الگوی ساختمانی را بیان کرده‌اند. روایاتی نظیر نهی از اِشراف بصری همسایه بر همسایه و یا روایات نهی از ممانعت از وزش باد به سمت همسایه از طریق بلندتر ساختن ساختمان و بسیاری از روایات دیگر که همگی بیانگر این هستند که الگوی توسعه عمودی مطلوبیت ندارد؛ فلذا این ادعا که چون قرآن کریم، مسکن بهشتیان را عمودی توصیف کرده است پس چنین الگویی، برای دنیای مادی نیز مطلوبیت دارد اشتباهی راهبردی است. البته مواردی که عرض شد صرفاً مبتنی بر ادله دینی بود و برای اثبات عدم مطلوبیت توسعه عمودی، ادله علمی متعددی را نیز می‌توان بیان نمود که از ظرفیت یک یادداشت محدود خارج است. @baladetayyeb
معماری و جنگ تمدن‌ها! 🔹به نحوه بهره‌گیری تمدن معاصر غرب از سبکهای مختلف معماری برای انتقال مفاهیم مد نظرش در جنگ تمام عیار ترکیبی و تمدنی دقت کرده‌اید؟ برای مثال، به این تصویر که یک اثر معماری در سبک معماری فولدینگ است بنگرید؛ از ویژگی‌های این سبک، مواردی همچون نفی سلسله مراتب و نفی مرکزگرایی است به نحوی که با چرخش‌های متعدد بین سقف و دیوار و کف، نمی‌توان مرز دقیقی بین اینها تشخیص داد که این نوع استحاله سقف در کف و بالعکس، ترجمانی معمارانه است برای برخی مفاهیم تمدن معاصر غرب همچون نسبیت و عدم قطعیت، تساهل و تسامح و غیره. 🔹مفاهیمی همچون نسبیت، پلورالیسم و غیره، که تجلی معمارانه آنها را می‌توان در نفی سلسله مراتب فضایی و نفی مرکزگرایی دید، مفاهیمی هستند که دقیقا در مقابل بنیانهای تمدن اسلامی قرار دارند. برای مثال، نفی مرکزگرایی و یا نفی سلسله مراتب دقیقا در تقابل با مفهوم ولایت است؛ کمااینکه نسبیت و عدم قطعیت نیز دقیقا در تقابل با مفاهیمی همچون حق و باطل و یا خیر و شر است. لذا اگر دقیقتر بنگریم، معماری غربی، ابزاری است برای انعکاس مبانی و مفاهیم تمدن معاصر غربی در میدان جنگ تمام عیار با تمدن اسلامی. 🔹اما آنچه جای تعجب دارد این است که در دانشکده‌های هنر و معماری ما، غالبا این نوع سبکهای معماری بدون توجه به مبانی و مفاهیمی که در پس آنها وجود دارد، چنان با به‌به و چه‌چه به دانشجویان ما آموزش داده می‌شود که فرزندان از همه جا بی‌خبر ما، ناآگاهانه به سربازهایی رایگان برای پیشبرد تمدن معاصر غرب در جبهه هنر و معماری تبدیل می‌شوند! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
♦️ قیمت زمین در تهران بیش از ۱۱۰۰ برابر در ۳۰ سال اخیر رشد کرده است...! 🔸دکتر محمد منان رییسی (مدیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به رغم همه پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف علمی و عمرانی و ... داشته‌ایم چرا در بخش مسکن اینقدر مشکل داریم؟! آیا کشوری که ماهواره می‌سازد و توانایی جابجایی مرزهای علمی جهان در بسیاری از رشته‌ها را دارد توانایی حل مشکل مسکن را ندارد؟! قطعا دارد، به شرط آنکه مدیران ذیربط گوششان برای شنیدن پیشنهادهای تحول‌گرا باز باشد. این ویدئوی کوتاه را مشاهده بفرمایید. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رنسانس شهرے‌‌ در ایران 🔺برشی کوتاه از توضیحات محمد منان رئیسی (دانشیار معماری دانشگاه قم و رئیس سابق مرکز مطالعات‌ و برنامه‌ریزی شهر تهران) درباه دوره تحلیل چندوجهی «شهـر معاصـر ایـرانی» در نسبت با «سبک‌ زندگی اسـلامی ایرانی». 🔻شیوه برگزاری: حضورے‌‌ | مجازے‌‌؛ ۵ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای، شروع از تاریخ سه‌شنبه ۱۸ مهرماه، همراه با اعطا گواهی مشترک از طرف قطب علمے‌‌ معمارے‌‌ اسلامے‌‌(دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشکده معمارے‌‌ و شهرسازے‌‌ اسلامے‌‌(دانشگاه قم). جهت اطلاعات بیشتر به لینک https://www.negahschool.ir/product/ronesans-shahri/ مراجعه بفرمایید. ‌@sch_negah @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا حالا با کسانی که دائم از فرهنگ و تمدن ایرانی صحبت می‌کنند ولی پوشش و لباسشان مطابق با آخرین مدهای روز اروپاست و یا دکوراسیون داخلی آپارتمانشان مطابق با آخرین مدهای فرنگی هست هم‌صحبت شده‌اید؟ با کسانی که دیوان حافظ را فقط برای شب یلدا و یا قرآن را فقط برای شبهای قدر می‌خواهند چطور؟ این ویدئو را مشاهده بفرمایید. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش ما در ارکستر سمفونیک آمریکا ! باورتان می‌شود که کسانی که معتقد بودند که دنیا به مثابه ارکستر سمفونیکی است که آمریکا رهبر آن است و ما باید هماهنگ با این ارکستر بنوازیم، در این مملکت از پله‌های انقلاب اسلامی یکی یکی بالا رفته‌اند و به بالاترین مناصب اجرایی رسیده‌اند؟ همانهایی که معتقد بودند که دوران درویش مسلکی تمام شده است و اگر در مسیر توسعه جدید، عده‌ای هم لِه شدند اشکالی ندارد! همان توسعه‌ای که نتیجه آن را امروز و بعد از چند دهه می‌توانیم در افزایش ضریب جینی فضایی و افزایش اختلاف طبقاتی بین مناطق مرفه‌نشین و مستضعف‌نشین شهرها مشاهده کنیم. لطفا این ویدئو را مشاهده بفرمایید. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
ببینید غربی‌ها چطور با ایده‌های خلاقانه، از اتمام سال ۲۰۲۲ و آغاز سال ۲۰۲۳ برای تبلیغ فرزندآوری بهره
بخش کوتاهی از آخرین خطابه پیامبر مهربانی: "فرمانروای بر امت من باید مردم را چنان مشغول کار نکند تا از رسیدگی به امور خانواده باز بمانند و نسل امت من کاهش یابد..."؛ آنگاه رسول خدا با صدایی رسا فرمودند: خدایا شاهد باش که من گفتم و این پیام را رساندم (منبع: اصول کافی جلد ۱، صفحه ۴۰۶) سالروز میلاد پیامبر مهربانی و امام جعفر صادق علیهماالسلام مبارک باد 🌹 @hokmrani_masoulaneh @baladetayyeb
| رُنِسـانْسِ شَهْــرے‌‌ٖ دَر ایـٖرانْ | تحلیل چندوجهی «شهـر معاصـر ایـرانی» در نسبت با «سبک‌زندگی ایرانی اسـلامی» مدرس: دکتـر محمدمنان رئیسی دانشیار دانشگاه قم و مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی 🎴شیوه برگزاری: حضورے‌‌ | مجازے‌‌ تعدادجلسات: ۵ جلسه، ۹۰ دقیقه‌ای شروع: سه‌شنبه؛ ۱۸ مهرماه زمان: یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها، ساعت ۱۶ همراه با اعطاے‌‌ گواهی پایان دوره مشترک از طرف: قطب علمے‌‌ معمارے‌‌ اسلامے‌‌(دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشکده معمارے‌‌ و شهرسازے‌‌ اسلامے‌‌(دانشگاه قم) لینک ثبت‌نام https://www.negahschool.ir/product/ronesans-shahri/ 🎁 پیش از ثبت‌نام را ببینید. مشاهده تخفیف‌ها ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah 🌐 http://www.negahschool.ir
امنیت غذایی یا امنیت روانی؟! 🔹به این تیتر روزنامه کار و کارگر که اوایل هفته جاری منتشر شده عنایت بفرمایید. تیتری که سعی دارد افقی سازی مسکن را تهدیدی علیه امنیت غذایی کشور و نابودی اراضی کشاورزی معرفی کند. حسب اطلاع عرض می‌شود که درحال حاضر، مساحت کل باغات و اراضی کشاورزی کشور بالغ بر ۱۳.۶ میلیون هکتار است. حالا در بدبینانه‌ترین حالت از نظر گردانندگان این روزنامه، اگر فرض کنیم که تمام ۴میلیون مسکنی که وعده دولت بوده است با الگوی تک طبقه ساخته شود و اگر فرض کنیم که تمام این ۴ میلیون خانه، تعمداً در اراضی کشاورزی احداث شود، حدس می‌زنید نهایتاً چند درصد از مجموع باغات و اراضی کشاورزی از بین خواهد رفت؟! 🔹مساحت لازم برای ۴میلیون مسکن تک طبقه که زمین هر کدام ۲۰۰متر باشد ۸۰هزار هکتار می‌شود؛ که اگر طبق استانداردها، همین مقدار مساحت را برای سایر سرانه‌ها (اعم از فضاهای ورزشی و آموزشی و شوارع و غیره) لحاظ کنیم آنگاه کل مساحت لازم برای این نوع توسعه افقی، برابر با ۱۶۰هزار هکتار خواهد شد. 🔹حالا از تقسیم عدد ۱۶۰هزار هکتار بر عدد ۱۳.۶میلیون هکتار (که مجموع مساحت زیر کشت کشور است) عدد یک صدم حاصل می‌شود. یعنی در بدبینانه ترین حالت، فقط ۱ درصد از مجموع مزارع و باغات کشور از بین خواهد رفت! اما در ازای همین ۱ درصد، می‌توانیم مردم را از این نوع شهرسازی فشرده و قفسهای آپارتمانی نجات دهیم. پس آنهایی که سعی دارند مانع تحول سیاستهای شهرسازی کشور شوند بهتر است به جای آنکه نگران امنیت غذایی باشند، نگران امنیت روانی مردم باشند که با چنین شانتاژهای رسانه‌ای در حال مخدوش شدن است! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
الاغ مرده بیگانه را قاطر پنداشتن! این جملات شهید مطهری را ملاحظه بفرمایید: "امثال من گاهی با سؤالات
کچل و زلفعلی! این تصاویر را بنگرید؛ اینها نه رم است و نه میلان و نه حتی باکو یا استانبول، بلکه نمونه‌‌ای است از آنچه این روزها در قم، ام‌القرای جهان اسلام قابل مشاهده است و آنچه می‌بینید بخشی از کارنامه عجیب آقایان شهردار در مهد علوم اسلامی است. اخیرا شهردار محترم قم فرموده‌اند که مقرر شده است در سال ۲۰۲۷، شهری از ایران به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود و چنین بیان داشته‌اند که از حالا باید برای انتخاب قم جهت این عنوان برنامه‌ریزی شود. خدمت ایشان عرض می‌شود که چنین آرزویی با چنین کارنامه‌ای، یادآور این ضرب‌المثل است که "به کچل گفتند نامت چیست گفت زلفعلی!" @baladetayyeb