.
🟢پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «انّى لا اخافُ عَلى امَّتِىَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اخافُ عَلَيْهِمْ سوءَ التَّدْبيرِ» چه جمله عالى و بزرگى! مى فرمود كه من بر امت خودم از ناحيه فقر اقتصادى بيم ندارم، فقر امت من را از پا در نمى آورد ولى از يك چيز ديگر بر امت خودم بيمناكم و آن كج فكرى، بد فكرى، بد انديشگى، جهل و نادانى است.
🟢خوارج چه کسانی بودند؟ خوارج مردمی بودند ظاهربین، مردمی بودند که اساسا عمق را نمی دیدند، آینده را درک نمی کردند، شعاع دیدشان بسیار کوتاه بود ولی متعبد و متدین و معتقد و عابد و زاهد بودند. علی (ع) آنها را ریاکار نمی دانست...می گوید اینها کج فهم و کج اندیش بودند.
✍ #شهید_مطهری | پانزده گفتار، صفحه 67 و 68
💡#تربیت_عقلانی 5⃣2⃣
📜 #احادیث_تربیتی 2⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔶 فكر انسان همانند يك قطبنما مىتواند راه را روشن و مشخص كند، به شرط اينكه يك قطبنما تحت تأثير كششها و جاذبهها قرار نگرفته باشد...آنها كه با تفكراتى مغشوش و گرفتار حركت مىكنند، خيلى گمراهتر از آنهايى هستند كه هرگز تفكراتى ندارند و كارى را آغاز نكردهاند.
🔷 تفكر انسان چهبسا كه تحت تأثير عادتها، تقليدها، منافع، غريزهها و تعصبها قرار بگيرد و در نتيجه، اين تفكر فقط به همينها منتهى مىشود نه به حق و همينها را نتيجه مىدهد نه حق را...انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد بشود و از سودها، هواها، تعصبها، عادتها و تقليدها خود را خلاص كند...
🔶 انسان چگونه مىتواند خود را از كشش اين عوامل آزاد بنماید؟...
نيروى حقيقتطلبى، انسان را از هواها، سودها و تعصبها آزاد مىنمايد.
🔷 اما عادتها و تقليدها، اين دو به وسيلهى رشد شخصيت و ايجاد شخصيت از بين مىروند. تقليد لازمهى نبود شخصيت است و هنگامىكه در انسان شخصيتى راه يافت، تقليد و عادت كنار مىروند.
عواملى كه بتواند شخصيت را در انسان زياد كند و او را بزرگ سازد متعدد است. تلقين، مقايسه، رقابت، بزرگداشت و احترام، مىتواند به رشد شخصيت كمك كند...
🔶 به وسيلهى عوامل زهد و آزادى و شناختهايى كه از تعليم و آموزش بدست مىآيد مىتوانيم به آزادىهاى زيادترى برسيم.
شناخت عظمت انسان و شناخت وسعت راه و شناخت رحمت اللَّه و شناخت دردها و رنجها و شناخت مرگ،ما را به آزادىهاى عظيمتر و متنوعترى مىرساند.
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی،صفحات ۷۳الی۷۵و۷۹الی۸۰
💡#تربیت_عقلانی 6⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 «آشنایی با ادبیات داستانی کودک و نوجوان»
🔹مربی باید آشنایی لازم با ادبیات داستانی کودک و نوجوان و جریانهای مختلفی که در این فضا فعالیت میکنند، داشته باشد. همچنین باید کتابهای مناسب و نامناسب کودک و نوجوان را بشناسد، تا بتواند کتابهای مناسب را معرفی کرده و با رعایت اصول تربیتی، از مطالعه کتابهای نامناسب جلوگیری کند.
🔸در همین راستا یکی از کارهای مربی، رصد مستمر کتابهای جدید و بهروز بودن اطلاعاتش در این زمینه است. میتوان از فهرستها و جوایز کتاب در این زمینه استفاده کرد؛ اما نکته مهم این است که مربی نباید به این موارد اعتماد کامل و اکتفا کند.
🧩 #قالب_های_تربیتی
📚 #کتابخوانی 9⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸پیاز تند🔸
🔷 با یکی از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بودیم، او به پیاز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود. کودکی که در آنجا بود مقداری از آن پیاز را در دهان گذاشت، اشکش سرازیر شد و زبانش سوخت و آن را رها کرد. دوستم خندید، خندهای پربار و پر از برداشت؛ که عدهای به خاطر جهتی از چیزهایی میگذرند اما عده دیگر، همان چیز را به همان خاطر میخواهند. آن تیزی و تندی که کودک را فراری کرده، مرا به سوی خود کشانده است. و سپس ادامه داد: در برابر سختیها و ناراحتیها عدهای به همان خاطر که ما فرار میکنیم به استقبال میروند و از سختیها بهره میگیرند. همان دردها و فشارها که ما را از پای در می آورد، همانها به عنوان پا، عامل حرکت و پیشرفت و ورزیدگی عدهای میشود...
🔷 هر تصادف و هر صحنهاى پيامى دارد و حرفى دارد و مغزى و تو نمىتوانى از اين پيام و از اين حرف و از اين مغز به زودى بگذرى بلكه آن را زير و رو مىكنى و در آن تدبر مىكنى و آن را ارزيابى مىنمايى. و اين ارزيابىهاى وسيع و مرتب به سازمان فكرى وسيعى منتهى مىشود و در درون تو چشمههايى را مىكارد.
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۱۰۹ الی ۱۱۱
📝 #خاطرات_تربیتی 1⃣1⃣
💡 #تربیت_عقلانی 7⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🐑 «گوسفندی که خیلی کوچک بود»
داستان کتاب درباره گوسفندی به اسم فرفری است که از گوسفندهای دیگر کوچکتر است. فرفری که بهخاطر این کوچک بودن مسخره میشود، تلاش میکند با کارهای مختلف خودش را بزرگ نشان بدهد؛ اما هربار شکست میخورد. تا اینکه یک روز گرگی به گله حمله میکند و بهخاطر کوچک بودن فرفری، او را نمیبیند. فرفری هم از این فرصت استفاده کرده و با شجاعت گرگ را فراری میدهد. در پایان، گوسفندها که بخاطر فرفری، از دست گرگ نجات پیدا کردهاند، از او تشکر کرده و دیگر مسخرهاش نمیکنند.
✍️ نویسنده: راب لویس، مترجم: هوشنگ آزادیور
📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
📄 تعداد صفحات: ۳۲ صفحه
🙎♂️ مخاطب: رده سنی ۶ تا ۱۰ سال
✅ ویژگیها
1️⃣ متن ساده، روان و کوتاه
2⃣ نسخه چاپی کتاب، برای کودکان کمبینا مناسبسازی شده است.
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت اعتماد به نفس؛ به خصوص در کودکانی که از نظر جسمی ضعفهایی دارند.
2⃣ تقویت روحیه شجاعت
3⃣ تقویت روحیه بخشش و کمک به دیگران
🛒 برای تهیه نسخه کاغذی کتاب به اینجا و تهیه نسخه الکترونیک آن به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_کودک 9⃣1⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
قصه صوتی گوسفندی که خیلی کوچک بود.mp3
1.9M
.
قصه صوتی این کتاب، توسط مرکز آفرینشهای فرهنگی_هنری کانون پرورش فکری، منتشر شده است.
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 اول چیزی که بر ملت لازم است و بر دانشگاهها لازم است و بر دانشکدهها لازم است و بر همه ملت لازم است این است که این مغزی که حالا شده است یک مغز اروپایی یا یک مغز شرقی، این مغز را بردارند، یک مغز انسان خودمانی، انسان ایرانی_اسلامی[بنشانند]
💠 همانطور که آنها شستشو کردند مغزهای ما را، مغزهای بچههای ما را و به جای مغز خودشان مغز دیگری نشاندند، ما هم حالا عکسالعمل نشان بدهیم و شستشو کنیم مغز خودمان و بچههای خودمان را و یک مغز اسلامی- انسانی جایش بنشانیم، تا از این وابستگی فرهنگی و وابستگی فکری بیرون بیاییم.
💠 اگر ما از وابستگی فکری بیرون بیاییم، همه وابستگیها تمام میشود. اینکه ما وابسته شدیم، در اقتصاد وابسته هستیم، در فرهنگ وابسته هستیم، در همه چیز وابسته هستیم، مبدا این همین است که در فکر وابسته هستیم. فکرمان نمیتواند بِکشد این را که ما خودمان هم فرهنگ داریم؛ خودمان هم فرهنگمان غنی است؛ خودمان هم همه چیز داریم، یک مملکت غنیای ما داریم...
💠 آنها میخواستند نگذارند که شما استفاده فرهنگی خودتان را بکنید؛ استفاده اقتصادی خودتان را بکنید. همه چیزمان را به هم زدند تا اینکه دست ما همیشه دراز باشد، یک دستمان طرف امریکا دراز باشد؛ یک دستمان طرف شوروی دراز باشد، از این بخواهیم و از آن بخواهیم. همه هستی ما را آنها ببرند و ما نفهمیم.
🎙 #امام_خمینی | سخنرانی در دیدار با عشایر آذربایجان شرقی، ۲۸ شهریور ۱۳۵۸
💡#تربیت_عقلانی 8⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🏴 عرض تسلیت به مناسب شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام
🔹امام عسكرى عليهالسلام:
مَن وَعَظَ أخاهُ سِرّا فَقَد زانَهُ و مَن وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَد شانَهُ.
🔸امام حسن عسكرى عليهالسلام: هر كه برادرش را در خلوت پند دهد، او را آراسته است و هر كس برادرش را در جمع پند دهد، او را سرشكسته كرده است.
📚 تحفالعقول، صفحه ۴۸۹
📜 #احادیث_تربیتی 2⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
✅ معلم، هم باید علم بدهد، هم باید روش تفکّر و کار تفکّر را بیاموزد، هم رفتار و اخلاقآموزى در کار او باشد. اگر تعلیم را یک معناى وسیعى بگیریم، این سه عرصه را شامل میشود.
🔸یاد دادن دانش؛ محتواى کتابها و محتواى علوم و مانند اینها که باید بچّههاى ما - مردان و زنان آیندهى کشور ما - اینها را یاد بگیرند. این، یک کار است.
🔹کار دوّم که از این مهمتر است، یاد دادن تفکّر است. کودک ما فرابگیرد که فکر کند - فکر صحیح، فکر منطقى - و براى فکر کردن درست راهنمایى بشود؛ سطحىنگرى، سطحىآموزى در مسائل زندگى یک جامعه را زمینگیر میکند، در بلندمدّت بدبخت میکند؛ باید فکر کردن را در جامعه نهادینه کرد.
🔸لذا شما ببینید که ما مثلاً از شهید مطهّرى که نام مىآوریم، فقط به علم شهید مطهّرى اهمّیّت نمیدهیم، به تفکّر شهید مطهّرى اهمّیّت میدهیم. اگر کسى داراى تفکّر بود، این روحیّه موجب میشود که او بتواند مسائل مهمّ علم را هم کشف کند.
🔹اگر جوان ما، عالم ما، دانشمند ما متفکّر بار آمده باشد، از آن ذخیرهى دانشى که در اختیار او است، دهها و صدها مسئلهى جدید مطرح میکند و پاسخ میگیرد. پس استفادهى از علم با تفکّر ممکن است.
🎙 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در دیدار با معلمان سراسر کشور، ۱۳۹۳/۲/۱۷
💡#تربیت_عقلانی 9⃣2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🌼 انتظار به معنای آماده شدن است، به معنای اقدام کردن است؛ به معنای این است که انسان احساس کند عاقبتی وجود دارد که میشود به آن دست یافت که برای رسیدن به آن عاقبت بایستی تلاش کند.
🌼 ما که انتظار فرج داریم، انتظار ظهور حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) را داریم، باید در این راه تلاش کنیم؛ باید تلاش کنیم در راه ایجاد جامعهی مهدوی؛ هم خودسازی کنیم، هم به قدر توانمان، به قدر امکانمان، دگرسازی کنیم و بتوانیم محیط پیرامونی خود را به هر اندازهای که در وسع و قدرت ما است، به جامعهی مهدوی نزدیک کنیم.
🌼 جامعهی مهدوی، جامعهی قسط است، جامعهی معنویّت است، جامعهی معرفت است، جامعهی برادری و اخوّت است، جامعهی علم است، جامعهی عزّت است.
🎙#مقام_معظم_رهبری | سخنرانی تلویزیونی به مناسبت میلاد #امام_زمان (عج) ۱۳۹۹/۱/۲۱
❇️ #تربیت_مهدوی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💵 «مت میلیونر»
«مت» پسری یتیم و باهوش است که یک بازی کامپیوتری ساخته است. این بازی به طور اتفاقی مورد توجه قرار گرفته و پول زیادی را برای «مت» به ارمغان می آورد. او که پیش از ساخت بازی، فقیر بوده، ناگهان میلیونر شده و سرگرم خرید وسایل مختلف می شود. خریدهای او از دوچرخه آغاز شده و تا ماشین آخرین مدل ادامه پیدا میکند. پس از مدتی این خریدها برای «مت» تکراری میشود و او احساس میکند که دیگر از پولداری خود خوشحال نیست. اینچنین است که پسرک درمییابد که تنها با پولدار بودن نمیتوان خوشبخت بود.
✍ نویسنده: اندرو نوریس، مترجم: زهره فرنیا
📚 ناشر: سروش
📃 تعداد صفحات: ۱۸۱ صفحه
👨 مخاطب: نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال
✅ ویژگیها
1⃣ پرداختن به یک موضوع مهم و جدید
2⃣ داستان روان و جذاب
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت مهارت «تفکر» و «تجزیه و تحلیل منطقی»
2⃣ تبیین ضرورت تفکر و مشورت پیش از انجام کارها
3⃣ پرورش روحیه «دور اندیشی»
4⃣ پرورش روحیه «خودباوری»
5⃣ آگاهی بخشی درباره نقش نداشتن ثروت در رسیدن انسان به آرامش
🛒 برای خرید نسخه کاغذی کتاب، میتوانید به اینجا مراجعه فرمایید.
💡 #تربیت_عقلانی 0⃣3⃣
📖 #معرفی_کتاب_نوجوان 9⃣1⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹ضرورت انتخاب، ضرورت طرح سؤال را توضيح مىدهد؛ چون انتخاب، بدون ارزيابى و شناخت ممكن نيست و شناخت، از تفكر مايه مىگيرد. و سؤال فكر را به جريان مىاندازد.
🔸مادام كه سؤالهايى در تو طرح نشده باشند، نه از مطالعات خودت بهره مىگيرى و نه از تفكرات ديگران؛ چون كسى كه اشتهايى ندارد، غذا را خوب جذب نخواهد كرد.
🔹به دوستى كه سؤالش را فراموش كرده بود گفتم: اگر خواستى فقط يك مسأله را بپرسى، از اينجا شروع كن كه چگونه سؤال كنم...
🔸آن روزها که...در نزديكى زمستان، مادرم لباسهاى ما را آماده مىكرد و آنها را مىشكافت و دوباره مىبافت؛ گاهى براى شكافتن از خود ما كمك مىگرفت.
🔹براى شكافتن لباس، ما مدتها سَرِ هر نخى را مىكشيديم، امّا به جايى نمىرسيديم تا اين كه سرِ نخ اصلى پيدا مىشد و يا اين كه به دستمان مىدادند... در اين لحظه باز شدن هر گره، گرههاى ديگر را هم، باز مىكرد... و چقدر راحت و شيرين، صدا مىداد.
🔸من از آن روزها اين تجربه را به يادگار دارم كه اگر سؤالها درست مطرح بشوند و از سر نخ شروع بشوند، با حل هر سؤال و باز شدن هر مشكل، سؤالها و گرههاى ديگر هم باز مىشوند.
🔹ما در طرح سؤال از آخر شروع كردهايم، درست مثل كسى كه مىخواست لباس را از آن طرف بشكافد... پيداست كه گره گره، يك عمر صرف مىشد و عاقبت هم، نخها تكه تكه و بريده بريده، به دست مىرسيد.
✍ #استاد_صفایی_حائری | روش نقد، ج۱، ص۶۷
📝 #خاطرات_تربیتی 2⃣1⃣
💡#تربیت_عقلانی 1⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 «آشنایی کامل با روحیات، علائق و مشکلات متربیان»
📙 یکی از مهمترین اصول جذب به کتابخوانی، معرفی کتاب جذاب بر اساس علاقهی مخاطب است. از همین رو مربی باید بداند متربیاش به کدام موضوع و قالب نوشتاری بیشتر علاقه دارد تا بتواند کتاب متناسب با سلیقهی متربی را به او معرفی کند. مثلا ممکن است یک متربی به کتابهای طنز علاقه داشته باشد؛ ولی متربی دیگر شیفته داستانهای تاریخی باشد. یک نوجوان به قالب شعر علاقهمند است و نوجوان دیگری به رمان و داستان.
📗 همچنین حل مشکلات و مسائل متربی با کمک داستان هم نیازمند آگاهی مربی است. به طور مثال اگر مربی اطلاع داشته باشد که متربیاش در خانواده با چه مشکلاتی روبهرو است، میتواند داستانهای متناسب با این مسائل را به او معرفی کند.
🧩 #قالب_های_تربیتی
📚 #کتابخوانی 🔟
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💠 از آنجا كه فكر تحت تأثير عوامل محيط، تربيت، وراثت، تلقين و تقليد و تاريخ قرار مىگيرد، ضرورت نقد و سنجش و تعقل نمودار مىگردد...نيرويى كه اين سنجش و نقادى را عهدهدار است مىتوانيم عقل بناميم و اين سنجش را مىتوانيم تعقّل بخوانيم...
💠 با نظارت عقل به ملاكها مىرسيم كه اصلًا خوبى چيست؟ تو بايد دنبال چه چيزى باشى؟
در برابر اين سؤال، به اين ملاك مىرسيم كه خوبى، همان است كه كسرىهاى من را پر كند...
💠 دوست خوب، هدف خوب، راه خوب، مكتب خوب آن دوست و آن هدفى است كه من را بارور كند. به من بدهد. از من نگيرد.
با اين ملاك، خوبى از خوشى جدا مىشود. و با اين نظارت آنچه از محيط و وراثت و تلقين و تقليد و ... در من رخنه كرده، كنار مىرود...
💠 هنگامى كه خوبى از خوشى مشخص شد، انسان مىتواند به خاطر رسيدن به خوبىها از خوشىهايش بگذرد. چون اين خواستهى دل ما و نياز غريزهى بهتر طلبى ماست، نه يك حكم خشك عقلى و نه يك شعار خشن اخلاقى.
💠 با اين توضيح، هماهنگى فكر و عقل و دل، علم و عقل و عشق، آشكار مىشود. و با اين هماهنگى است كه شناختها به عمق و اصالت مىرسند و از محكوميت محيطها و عادتها و از جبرهاى گوناگون آزاد مىگردند؛ همانطور كه از محدوديت و سطحىنگرى و يكبعدى ماندن هم آزاد مىشوند.
✍ #استاد_صفایی_حائری | مسئولیت و سازندگی، صفحات ۱۲۱ الی ۱۲۶
💡#تربیت_عقلانی 2⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🗂 فهرست مباحث ارائه شده پیرامون #تربیت_عقلانی در کانال "باور"
✅ ضرورت تربیت عقلانی
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/559
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/541
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/534
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/527
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/525
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/587
✅ آثار و نتایج تربیت عقلانی
1⃣ پیدا کردن قوهی نقادی
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/555
2⃣ کنترل غرائز
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/544
3⃣ نجات از وابستگی به غرب
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/584
4⃣ جلوگیری از تقليد و آفات آن
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/552
5⃣ ایجاد شناختهای اساسی
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/539
✅ روشهای تربیت عقلانی
1⃣ چند روش برای تربیت عقلانی
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/567
2⃣ ایجاد سؤال
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/590
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/546
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/531
3⃣ نقد کردن و مشورت کردن
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/575
4⃣ کم کردن دخالت
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/554
✅ ابعاد تربیت عقلانی
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/561
1⃣ تدبر
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/581
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/571
2⃣ تعقل
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/592
3⃣ تفکر و موانع آن
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/578
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/576
✅ آثار داستانی مناسب برای تربیت عقلانی
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/589
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/543
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/536
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/528
✅ احادیث مرتبط با تربیت عقلانی
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/577
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/558
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/538
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/530
https://eitaa.com/bavar_tarbiat/554
💡#تربیت_عقلانی 3⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
باور
. 🗂 فهرست مباحث ارائه شده پیرامون #تربیت_عقلانی در کانال "باور" ✅ ضرورت تربیت عقلانی https://eitaa
.
🌱 سلام بر همراهان عزیز "باور"
💠 با پایان یافتن مباحث مربوط به تربیت عقلانی، تلاش کردیم تا فهرست منظمی از مطالب مرتبط با این موضوع را ارائه کنیم.
با توجه به اهمیت موضوع تربیت عقلانی و طولانی شدن مباحث مرتبط با آن در کانال، این فهرست کمک خواهد کرد تا مروری منظم بر مطالب داشته باشید.
✅ ممنون میشویم با انتشار این فهرست در گروهها و کانالها، یاریگر ما در انتشار این مطالب ارزشمند باشید.
⏳ انشاءالله از ساعاتی دیگر، با موضوع جدید تربیت در سیره و سخن پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) مطالبی را تقدیم شما خواهیم کرد.
🏷 مشتاق نظرات، انتقادات و پیشنهادات ارزشمند شما عزیزان درباره بخشهای مختلف "باور" هستیم:
@adminbavar
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸 مربی اگر بخواهد جنبهٔ نفسانی را اصلاح کند چه میکند؟ به شاگردان تشر میزند. خدا وقتی میخواهد جنبهٔ نفسانی انسان را اصلاح کند چه میکند؟ تشر خدا چهجور است؟ پس معلم باید قدرت تشر داشته باشد؛ یعنی برایش لازم است. چرا؟ چون آنها نفس دارند. پس باید در وجود او این قدرت باشد.
🔹 دربارهٔ حُسن خلق رسول اکرم زیاد شنیدهاید؛ اما در وقت غضب کسی جرئت نداشت در حضور او حرفی بزند. چنان مجلسش سنگین میشد که اعضای مجلس دلشان میخواست کسی از بیرون بیاید و او حرف بزند؛ وگرنه در مجلس آن حضرت سکون حاکم بود. در آن حال تذکر، آن حضرت حتی بر ابوجهل هم مؤثر بود...
🔸 در روایات داریم که اصحاب پیامبر(ص) میگفتند در حضور او بودن بهگونهای است که انگار پرنده روی سرشان نشسته است. معنایش چیست؟ پیامبر(ص) میداند اینها نفسانیت دارند. اگر به اینها، یعنی به جنبهی نفسانی آنها رو بدهد، رشتهی امور را از دستش میگیرند و بعد خود اینها تعدّی میکنند و نمیتواند جلوی آنها را بگیرد...
🔹 پس در اصول تربیت باید بدانیم نفسی در کار هست و شاگردان، همه، این نفس را دارند. به این معنا که یک حالت خودکامگی در انسان وجود دارد و اگر میدان ببیند، شروع به فعالیت میکند و هرکدام از شاگردان خودشان میشوند یک معلم؛ هر کاری بخواهند میکنند: رأی میدهند، فرمان میدهند. بعد معلم باید شاگرد آنها بشود و هر کاری که گفتند بکند.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | مربی و تربیت، صفحات ۷۹ تا ۸۲
☀️ #طبیب_دَوّار 1⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔹ما همیشه در مسئله تربیت نظرمان به جنبه منفی است. خیال میکنیم تربیت فقط یعنی جلوگیری. بیشتر خانوادهها عقیدهشان این است که تربیت بچه فقط همان چشم غرّه رفتن به او ترساندن اوست و او را مانع شدن که یک تلاش و حرکتی داشته باشد: اینجا نخند، آنجا چنین نکن؛ در آن همواره «نکن» است...
🔸در تربیت بچه و انسان بهطورکلی... وقتی شما به او میگویید این کار را نکن، اول باید بفهمد که چرا نباید این کار را بکند و الّا گیج میشود و حتی بیماری روانی پیدا میکند.
🔹[مردم] بچههای کوچکشان را میآوردند خدمت رسول اکرم و میگفتند یا رسولالله شما به گوش اینها مثلاً دعا بخوانید... مکرر اتفاق افتاده که بچه را دادند به پیغمبر اکرم، بچه ادرارش شروع شد. تا ادرارش شروع شد پدر یا مادرش دوید که بچه را بگیرد، فرمود: بچه که ادرارش میگیرد نهیب به او نزنید، بگذارید ادرارش را بهطور کامل بکند. فرمود مهم نیست، من دامنم را آب میکشم... هرگز بچه را وقتی ادرارش شروع میشود مانع نشوید، نهیب نزنید (ازنظر طبی هم این امر بیماری بدنی برای بچه ایجاد میکند) چرا؟ اینکه برای بچه تربیت نشد! او که نمیفهمد اصلاً ادرار چیست...
🔸بچه تا در این سن هست نباید ادرار نکردن را بهصورت یک امر ممنوع بر او تحمیل کرد. او بعد در جای دیگر هم خیال میکند کار بدی دارد میکند و نباید این کار را بکند. بعد یک عارضه روحی برایش پیدا میشود؛ همیشه وقتی میخواهد ادرار کند چون در ذهنش رفته «یک کار بد»، یک خیال مانعش میشود.
✍ #شهید_مطهری | مجموعه آثار،جلد۲۶،صفحه ۶۳۲
☀️ #طبیب_دَوّار 2⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸فاطمه زهرا سلام الله علیها میگوید: پدرم آخرین خداحافظیاش را پیش من میآمد و اولین دیدارش را هم پیش من میآمد. سفری از راه رسید و پیش من آمد؛ اما توقف چندانی نکرد و رفت. من با خودم گفتم: دفعات قبل بیشتر پیش من توقف میکرد. چرا این دفعه توقفی نکرد؟...روی کارهایم مطالعه کردم تا ببینم چه شده است.
🔹دیدم که در خانهام یک پرده نصب کردهام و یک زینتی هم روی آن گذاشتهام که قشنگ است. وقتی فکر کردم، دیدم که حق با پدرم است؛ چون کسانی هستند که روی صفه زندگی میکنند و هیچ چیزی ندارند؛ نه خانه، نه زندگی، نه کسی، نه کاری. اینها برای شام و ناهارشان معطلاند؛ اما بودن این پرده ضرورتی ندارد. لذا آن را با زینتش باز کردم و به بچههایم گفتم: به سلمان بگویید بیاید.
🔸سلمان آمد. به او گفتم: این را ببر بده به پدرم و بگو: بفروشید و خرج اصحاب صفه بکنید. سلمان آن را برد و گفت: این را دخترتان داده و گفته که خرج اصحاب صفه بکنید. حضرت سه بار گفتند: «فداها ابوها!» چرا پیامبر این کار را کرد؟ چون با خودش گفت: دخترم مطلب را گرفت؛ من توقفم را کم کردم و او متوجه علت آن شد.
🔹این تربیت مثبت است. سخن نگفت؛ اشاره نکرد؛ تذکر نداد؛ بلکه قبلاً روشش بود که بیشتر توقف کند و این بار توقفش را کم کرد؛ فتیله محبتش را پایین کشید.
تربیت باید به این سمت برود که گفتن تعطیل شود و با محبت کردن تنظیم شود؛ با ابراز بیشتر یا ابراز کمتر.
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی | راه رشد، جلد ۱، صفحه ۱۷۹
☀️ #طبیب_دَوّار 3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
«چرا دعوا میکنی؟»
کتاب درباره دو دوست به اسمهای گوشسیاه و نارنجی است. آنها یک روز تصمیم میگیرند سدی روی جویبار بسازند تا بتوانند در آب پشت سد، قایقبازی کنند. گوشسیاه وظیفه ساختن سد را به عهده میگیرد و نارنجی وظیفه ساختن قایق را. اما نتیجه نهایی کارشان خوب نمیشود؛ سد میشکند و قایق غرق میشود. آنها به خاطر این اتفاق باهم دعوا میکنند. نارنجی به خانه برمیگردد و تصمیم میگیرد دیگر با گوشسیاه دوست نباشد! اما خیلی زود متوجه میشود بازی کردن بدون دوستش خوش نمیگذرد. پس با گوشسیاه آشتی میکند. در نهایت آنها با همکاری هم یک سد و قایق دیگر میسازند و اینبار موفق میشوند.
✍️ نویسنده: بریجیت ونینگر، مترجم: بهمن رستمآبادی
📚 ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
📄 تعداد صفحات: ۲۸ صفحه
🙎♂️ مخاطب: رده سنی ۷ تا ۱۰ سال
✅ ویژگیها
1️⃣ تصاویر زیبا و جذاب
2⃣ نامزد دریافت جایزه در بیست و یکمین جشنواره کتاب رشد
🪴 اثرات تربیتی
1⃣ تقویت مهارت حل مشکل
2⃣ تقویت روحیهی همکاری
3⃣ تقویت مهارت گفت و گو به جای دعوا در دوستیها
🛒 برای تهیه کتاب، میتوانید به اینجا مراجعه فرمایید.
📖 #معرفی_کتاب_کودک 0⃣2⃣
📚 #تربیت_با_کتاب
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸 فرزند انسان در بعد معنوی، هم خداجو و هم خداخواه است. او علاوه بر اینکه فطرتاً دنبال خدا میگردد، او را نیز دوست دارد. روایتی از پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم است که فرمودند: «کُلُّ مَولودٍ یُولَدُ علی الفِطرَةِ»؛ هر فرزندی بر اساس فطرت به دنیا میآید. «الفِطرَةُ هِیَ التوحید»؛ یگانهپرستی آمیخته با وجود اوست؛
🔹 پس لازم نیست به او تحمیل کنی، فقط او را کمک کن تا استعدادهایش شکوفا شود. فرزند انسان علاوه بر توحید که مربوط به عقل نظری است، بسیاری از دستورات «عقل» را نیز درک میکند. او در همان دوان کودکی میفهمد که ظلم، قبیح و عدل حسن است.
🔸 او فطرتاً میداند که فحش، دروغ و خیانت دور از انسانیت است. اینها نیز جزء فطریات او بوده و مربوط به عقل عملی است؛ بنابراین بسیاری از دستورات عقل نظری و عملی در فطرت انسان به ودیعه گذاشته شده است.
✍ #آیت_الله_آقا_مجتبی_تهرانی | تربیت فرزند، صفحات ۳۴ و ۳۵
📜 #احادیث_تربیتی 3⃣3⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
🔸 در بسیاری از موارد، ملامت زیاد بیشتر نفرت ایجاد میکند. مثلاً خیلی افراد در تربیت فرزند این اشتباه را مرتکب میشوند، دائماً بچه را ملامت میکنند و سرکوفت میزنند: ای خاکبرسرت، فلان بچه هم، هم سن توست، ببین او چطور پیش رفته، تو خیلی بیعرضه و نالایق هستی، من که دیگر به تو امیدی ندارم. خیال میکنند با این ملامتها غیرت بچه تحریک میشود. درصورتیکه در این موارد، اگر ملامت از حدش بگذرد، عکسالعمل خلاف ایجاد میکند؛ روح او حالت انقباض و فرار پیدا میکند و او ازنظر روحی بیمار میشود و محال است که دنبال آن کار برود.
🔹 این است که پیغمبر اکرم(ص) در دستورهای خودش نهتنها به معاذ بن جبل بلکه به معاذ بن جبلها، به همه میفرمود: «بَشِّر وَ لا تُنَفِّر، یَسِّر و لا تُعَسِّر» آسان بگیر، سخت نگیر، هی به مردم [اینطور] نگو: «مگر دینداری کار آسانی است، دینداری مشکل است، خیلی هم مشکل است، فوقالعاده مشکل است، کار هرکس هرکس نیست، هرکس که نمیتواند دیندار باشد، کار هر بز نیست خرمن کوفتن، گاو نر میخواهد و مرد کهن». هی از مشکل بودن دینداری میگویی، درنتیجه او میترسد و میگوید وقتی اینقدر مشکل است پس آن را رها کنیم. پیغمبر میفرمود: «یَسِّر» آسان بگیر.
✍ #شهید_مطهری | مجموعه آثار، جلد ۱۶، صفحه ۱۶۱
📜 #احادیث_تربیتی 4⃣3⃣
☀️ #طبیب_دَوّار 4⃣
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat