لوازم التحریر نویسندگی ۷.m4a
2.96M
📚لوازم التحریر نویسندگی،
جلسه هفتم
🔹قدم هفتم: (( مزاج شناسی ))
🔸مزاج شناسی چیست؟
🔸مزاج معلمان با کارگران متفاوت است!
🔸قلم باید ذائقه مخاطبان را بشناسد.
#ساده_نویسی
#دوره_مهارتهای_نویسندگی
#لوازم_التحریر_نویسندگی
بیایید با تفکر بنویسیم...
✍️سید جواد محمدزاده
🆔 @behtarbenevisim
سُخره دو معنا دارد اول به معنای " مورد ریشخند" است:
[ در این معنا سخره کردن درست است و استفاده از فعل گرفتن کاملا نادرست است.]؛
« از گریستن او آب از چشم او چندان گرد آمدی که وحوش و طیور بیامدندی و بخوردند و گفتندی : از این خوشتر هیچ آب ندیده ایم . آدم بشنید، پنداشت که سخره همی کنند بر وی » ( قصص الانبیاء ۲۱ ) .
معنای دیگر این کلمه « بیگاری » است و بیشتر در ترکیب به سخره گرفتن یعنی « به کار بی مزد گرفتن » به کار می رود؛
« ایشان را ( = شهوت و غضب را) بدان آفریده اند تا تو را اسیر کنند و به خدمت خویش برند و شب و روز به سُخره گیرند »
( کیمیای سعادت ، ج ۱ ، ص ۱۴ ) ؛
« قوم هود دیگر آدمیان را که ضعیفتر بودی به سخره گرفتند و چون به مجلس لهو بنشستندی ایشان را به بندگی به پیش خود به پای کردندی » ( قصص قرآن ، ۳۸۰ )
متاسفانه امروزه در برخی نوشتهها دیده می شود که به جای مسخره کردن از ترکیب "به سخره گرفتن"، استفاده می شود که البته نادرست است. در واقع باید گفت سخره میکنند.
کتاب غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی
#یادداشت_آموزشی
#نویسندگی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
▪️چنانچه - چنانکه؛ کدام درست است؟✍
🔹بسیاری از ادیبان بر این باورند که درست نویسی (ویرایشی و نگارشی) از خود نوشتن دشوارتر است و این، فنی خاص است که باید آن را آموخت و برخلاف بقیه حوزههای نویسندگی فقط با خواندن متنهای زیاد حاصل نمیشود.
🔹تا دهه های اخیر، بسیاری از متفکران و اندیشمندان قلم به دست، در حوزه های غیر ادبی به این مهم توجه چندانی نداشتند و به همین دلیل نوشتههای آنان پر از غلطهای ویرایشی و نگارشی است.
🔹چنان چه _ چنان که ؟
🔸واژه "چنانچه" به معنای "اگر" به کار برده می شود.
🔸واژه "چنانکه" به معنای "همان طور که" و "آن طوری که" است.
🔸و چنانچه هر کدام از این دو واژه را به جای دیگری به کار ببریم، اشتباهی فاحش را مرتکب شده ایم؛ چنانکه در کتب نفیس قدیمی این اشتباه زیاد به چشم می خورد!
🔷بنابر این ...
🔹غلط است👇
🔸من فردا از آمدن معذورم؛ چنانکه شما امروز نیایید. (همان طور که امروز نیایید)
🔹درست است👇
🔸من فردا از آمدن معذورم؛ چنانچه شما امروز نیایید.(اگر شما امروز نیایید)
🔷و همچنین ...
🔹غلط است👇
🔸سختی ها را خدا خدایی می کند؛ چنانچه خوشی ها هم از جانب اوست. (اگر خوشی ها ...)
🔹درست است👇
🔸سختی ها را خدا خدایی می کند؛ چنانکه خوشی ها هم از جانب اوست. (همان طور که)
#درست_نویسی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعل «زد، هست، کرد» در لهجه قمیها
😁
«کارشِکه» در لهجه قمی به چه معناست؟😂
🆔 @behtarbenevisim
♦️بسیاری از کلمات در میان مردم و حتی فرهیختگان رایج شده که با نگاه فنی، غلط است.
به تعدادی از این کلمات نگاه کنید،👇
🔹غلط است:👇
🔸پیشخوان
🔹درست است؛👇
🔸پیشخان
🔹غلط است:👇
🔸گفتار یکم
🔹درست است
🔸نوشتار یکم
(برای تقسیم بندی متن نوشتاری)
🔹غلط است:👇
🔸بنام خدا
🔹درست است؛👇
🔸به نام خدا
🔹غلط است:👇
🔸استعفا داد
🔹درست است؛👇
🔸استعفا کرد
🔹غلط است:👇
🔸الاهم فی الاهم
🔹درست است؛👇
🔸الاهم فالاهم
🔹غلط است:👇
🔸سوره مبارکه
🔹درست است؛👇
🔸سوره مبارک
🔹غلط است:👇
🔸گناهان کبیره
🔹درست است؛👇
🔸گناهان بزرگ یا کبیر
🔹غلط است:👇
🔸اطاق، باطری، بلیط؛ اپراطور
🔹درست است؛👇
🔸اتاق، باتری، بلیت، اپراتور
🔹غلط است:👇
🔸آنچه که
🔹درست است؛👇
🔸آنچه
🔹غلط است:👇
🔸اگر چناچه
🔹درست است؛👇
🔸اگر
🔹غلط است:👇
🔸نامه توسط پست رسید
🔹درست است؛👇
🔸نامه با پست رسید.
🔹غلط است؛👇
🔸می باشد(از مصدر باشیدن که اصلا در فارسی وجود ندارد)
🔹درست است؛👇
🔸هست یا است.
🔹غلط است؛👇
🔸همایش برگزار گردید یا می گردد
🔹درست است ؛👇
🔸برگزار شد یا می شود.
(گردید=چرخید)
#درست_نویسی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#نشانهگذاری
کاربرد نابجای #ویرگول
الف) بندهای تحدیدی
«بند تحدیدی» بخشی از ساختار دستوری نهاد است؛ موصوف را محدود میکند و نمیتوان آن را از جمله حذف کرد. این بندها با «یای نکره» قبل از «که» همراهند و نیازی به ویرگول ندارند.
من از شر کارهایی که روی دوشم است، خلاص میشوم. (نادرست)
* من از شر کارهایی که روی دوشم است خلاص میشوم. (درست)
ماستی را که یک دقیقه از تاریخ انقضایش گذشته باشد، بیرون میاندازد. (نادرست)
* ماستی را که یک دقیقه از تاریخ انقضایش گذشته باشد بیرون میاندازد. (درست)
ب) بندهای غیر تحدیدی
بند غیر تحدیدی موصوف خود را به چیزی محدود نمیکند؛ بلکه اطلاعات اضافی درباره آن میدهد. این بند را میتوان از جمله حذف کرد بدون اینکه آسیبی به آن بزند. این گونه بندها با دو #ویرگول از جمله تفکیک میشوند. به کار بردن این بندها با یک ویرگول در انتها، که این روزها بسیار رایج است، صحیح نیست:
اشکهایش را با چیزی شبیه دستمال گردگیری که روی میز کارش بود، پاک کرد. (نادرست)
* اشکهایش را با چیزی شبیه دستمال گردگیری، که روی میز کارش بود، پاک کرد. (درست)
✍️ محمدجواد حمیدیان
با #بهتر_بنویسیم، بهتر بنویسیم.
🆔 @behtarbenevisim
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
🔷 کارگاه آنلاین " یادداشت نویسی رسانه ای"
(با مشارکت اداره آموزش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه و انجمن سواد رسانه طلاب)
🔹 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین اولیایی
🔹 دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم
🗓 مهلت ثبت نام: تا 13 آبان 1400
📆 تاریخ برگزاری 16 و 17 آبان ساعت 16تا 17:30
📌 ثبت نام: ارسال عدد 25 به سامانه 3000144090
مدرسه مجازی اشراق
@lmseshragh
#یادداشت_نویسی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@savad_rasaneh
هدایت شده از علی فراهانی
#هنر_جو_با_قرآن2⃣
🌴روزی هنرمند لیوانی را که نیمی آب داشت روی میز گذاشت و به هنرجو گفت:
«چه میبینی؟»
🌱هنرجو چون این مثال معروف را برای تفاوت نگاه انسانهای بدبین و خوشبین میدانست فوراً گفت:
«لیوانی که نیمی از آن پر است.»
🌴هنرمند لبخندی زد و گفت:
«متوجهام که تو خوشبینی ولی میخواهم خلاق باشی.
یکبار دیگر نگاه کن و بگو چه میبینی؟»
🌱هنرجو درنگی کرد و گفت:
لیوان را پر میبینم، نیمی از آن آب و نیمه دیگر، هوا»
🌴- آفرین! خیلی خوب، قدری بزرگتر نگاه کردی؛ ولی میتوانی یکبار دیگر برگردی و بگویی چه میبینی؟
🌱هنرجو هرچه اندیشید، چیزی به ذهنش نرسید.
🌴هنرمند دست هنرجو را گرفت نزدیک لیوان برد و گفت:
از بالای لیوان نگاه کن، حالا بگو چه میبینی؟
🌱- لیوان را پر از آب میبینم.
🌴 هنرمند لبخندی زد و گفت: میبینی؟! با یک تغییر در زاویه دید، توانستی نگاهی نو خلق کنی.
خیلی از نعمتهای خالق را ما نمیبینیم؛ چون فقط ازآنجهتی میبینیم که همه میبینند.
✅ و چه زیبا خداوند میفرماید: «الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى في خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ *
ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسيرٌ (ملک/آیات ۳و۴)
✍️علی فراهانی
#زاویه_دید
#خلاقیت
#نویسندگی
#انتخاب_موضوع
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
✳️ کبرا و کبریٰ
این دو از دو زبانِ جداگانه وارد فارسی شدهاند.
🔹 کبرا (مار) از #فرانسوی وارد فارسی شدهاست: cobra. این «کبرا» ریشه در زبانهای پرتغالی و #لاتین دارد (در پرتغالی: cobra de capello). بنابراین، نوشتن این واژه در فارسی بهصورت «کبریٰ»* یا «کبری» نادرست است.
🔹 کبریٰ (نام بانوان) از #عربی_کلاسیک گرفته شدهاست. مؤنث «اکبر» (بهمعنی بزرگتر، بزرگ) است. صغریٰ و کبریٰ (اصطلاح علم منطق) نیز همین است.
🔹 نوشتن هردو بهصورت «کبرا» غلط نیست.
#غلط_ننویسیم
#کبرا_یا_کبری
✍️#ز_ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
🔸🔸🔸
بنویسیم✅
میذارم
بذار
نذار
میذاشتم
ننویسیم❌
میزارم
بزار
نزار
میزاشتم
دلیل⁉️
مصدرش «گذاشتن» است با «ذ»، نه با «ز».
#غلط_ننویسیم
#ذ_ز
✍#ز_ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم :
🆔@behtarbenevisim
🔹🔹🔹🔹
سه قاعدۀ املایی
۱) واژۀ پایانیافته به «ی/ ـی» + -ی = یای/ ـیای:
قوریای، کشتیای، ایتالیاییای، کائوچوییای، قهوهایای، مانتوییای، تیزپِیای.
۲) واژۀ پایانیافته به «ـأ/ أ» (مانند «خلأ» و «مبدأ») + -ی = ـئی/ ئی: خلئی، مبدئی.
۳) واژۀ پایانیافته به «ء» (مانند «شیء») + -ی = ـئی: شیئی.
#غلط_ننویسیم
#ز.ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠بیایید#بهتر_بنویسیم:
🆔@behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
✅ بر همگان واضح و مبرهن است که میان «گوشت» و «گوش» تفاوت وجود دارد.
✅ و باز هم همه میدانند که گوش را نمیکوبند. اصولاً دلیلی برای کوبیدن گوش وجود ندارد و آنچه کوبیدنی است، گوشت است.
✅با توجه به این استدلال، به وسیلهای که از دیرباز برای کوبیدن گوشت از آن استفاده میشود، «گوشتکوب» میگویند.
⚠️ در زبان فارسی و در محاوره نوعی فرایند واجی وجود دارد که به آن «کاهش» میگوییم. هنگامی که واجهای «ت» و «د» آخرین واجِ یک هجای کشیده باشند، عموماً تلفظ نمیشوند یا بسیار خفیف ادا میشوند:
پستچی، دستبند.
👈 این فرآیند تنها در محاوره و گفتار پذیرفته است و شامل نوشتار نمیشود.
✔️ پس «گوشتکوب» درست است نه «گوشکوب».
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
🔰 ۲۴ واژهٔ پرکاربرد در گفتوگوهای داستان
که همواره نیمفاصله نوشته میشوند:
یکجور/ یهجور
یکجورهایی/ یهجورایی
یکجوری/ یهجوری
یکخُرده/ یهخُرده
یکراست/ یهراست
یکروند/ یهروند
یکریزه/ یهریزه
یکسِری/ یهسِری
یکطور/ یهطور
یکطوری/ یهطوری
یکعالَم/ یهعالَم
یکعالَمه/ یهعالَمه
یکقدری/ یهقدری
یککم/ یهکم
یککمی/ یهکمی
یککوچولو/ یهکوچولو
یکمقدار/ یهمقدار
یکنَموره/ یهنَموره
یکنمه/ یهنمه
یکوقت/ یهوقت
یکوقتها/ یهوقتا
یکوقتهایی/ یهوقتایی
یکوقتی/ یهوقتی
یکهو/ یههو
#غلط_ننویسیم
#ز.ساده
(عضو هیئت تحریریه بهتر بنویسیم)
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
بهتر بنویسیم
#غلط_ننویسیم ✅ بر همگان واضح و مبرهن است که میان «گوشت» و «گوش» تفاوت وجود دارد. ✅ و باز هم همه می
#غلط_ننویسیم؛ «سنکوپ» یا «سنگکوب»؟
✅سنکوپ (به فرانسوی: Syncope)، یعنی غشکردن و ازدستدادن هوشیاری. در محاوره و مکالمات عامیانه به آن «کوپکردن» هم میگویند.
✅ سنگکوب، یعنی کسی که با سنگ میکوبد!
👈 هر دو واژه صحیح است، ولی باید دقت کنیم تا در جای نامناسب قرار ندهیم که معنا غلط شود.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
💎 ابوسعید ابوالخیر در راه بود، گفت: "هر جا که نظر میکنم، بر زمین همه گوهر ریخته و بر در و دیوار همه زر آویخته. کسی نمیبیند و کسی نمیچیند."
گفتند: "کو، کجاست؟"
💎 گفت: "همهجاست،
✔️ هر جا که میتوان خدمتی کرد؛
✔️ یا هر جا که میتوان به راحتی دلی بهدست آورد.
✔️ آنجا که غمگینی هست
✔️ و آنجا که مسکینی هست؛
✔️ آنجا که یاری طالبِ محبت است
✔️ و آنجا که رفیقی محتاج مروت. "
👈 یکی از عناصر مؤثر در زیباسازی نوشتهها، استفاده از آرایههای ادبی است. سجع، تشبیه، استعاره، مجاز و... ابزارهای جراحی شمایند برای سروشکل دادن به اثرتان.
✨ از آنها حتما برای خلاقیت در نویسندگیتان استفاده کنید.
#نویسندگی_خلاق
#آرایههای_ادبی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
🔰 بدْوی یا بَدَوی
این دو کلمه را نباید بهجای یکدیگر بهکار برد.
بَدْوی [badvi]، به فتح اول و سکون دوم، منسوب به بَدْء و بهمعنای «آغازی و ابتدایی» است و بیشتر در اصطلاح دادگستری بهکار میرود: «محکمهٔ بَدْوی».
امّا بَدَوی [badavi]، به فتح اول و دوم، منسوب به بَدَو و بهمعنای «بیابانی، بیابانگرد، صحرانشین» است و بیشتر در وصف قبایل چادرنشین عربستان و شمال آفریقا بهکار میرود: «جوانمردی ما را به خانهٔ خود مهمان کرد. چون در خانهٔ وی درآمدیم عربی بَدَوی درآمد. نزدیک من آمد - شصت ساله بود - و گفت: قرآن به من آموز» (سفرنامهٔ ناصر خسرو، ۱۱).
♻️ هرگاه در جملهای مثلاً «مردم بدوی» آمده باشد، نخست باید از فحوای کلام دریافت که آیا سخن از «مردم نخستین و نیاکان بشر» در میان است یا از «مردم صحرانشین» و سپس «مردمِ بَدْوی» یا «مردمِ بَدَوی» خواند.
⚠️ ناگفته نماند که فرهنگ معین تلفظ این دو کلمه را همانند یکدیگر، به فتح اول و سکون دوم، ضبط کرده و ظاهراً سهو است.
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
حق
همسر من از روغن دنبه بدش مییاد. همان روغنی که از پایان گوسفند تهیه میشه. همون آخر گوسفند دیگه🙄...بابا چرا نمیفهمید؟ اون قسمت که گوسفند تموم میشه یه چیز چرب و نرم هست که وقتی بره گرامی بالا پایین میپره اون چیزش هم بالا پایین میپره...آفرین همون🤓. اون چیز اسمش دنبهاس. البته برای آدم ها هم میشه استفاده کرد. ولی آدمش باید خودمانی باشد وگرنه پسگردنی میخورید.
ما چند وقت بود اندازه نصفه کاسه اینو داشتیم و خورده نمیشد. یک مقداری هم روغن حلب که جامد هست و ذائقه مون بهش نمیگیره و یه مقداری هم روغن های دیگه که معمولا برای اشکنه استفاده میشه...مثل پی و ...عدد سه و چهارده صدم شنیدی؟ همان پی.p.
القصه همسر بنده دیروز گفتند که دیگه بعد از یک هفته، ده روز بروید روغن بخرید. که ما هم هنوز نرفتیم. ما اینجوری پای نظام و انقلاب ایستادیم و خودمان را چرب نکردیم😂.
آقا ماکارونی هم همینه شاید بیست تا سی تا شاخه نازک ماکارونی داشته باشیم...که اینم از یه بسته هفتصد گرمی اضافه آمده ریختیم توی این ظرفای پلاستیکی جاماکارونی...در کل پای این نظام داریم جون میدیم از بس مواظبیم جنس توی بازار کم نشه...
خب لامپمصبها شما هم یکم مراعات کنید دیگه...همش که یه تنه نمیتونم جلو اسراییل و آمریکا و انگلیس و رئال مادرید مبارزه کنم. تازه استقلال هم قهرمان شده توی این اوضاع😂😂😂 شش تاییها❤️. من کلا فوتبالم خوب نیست...شش تایی ها کدوم بودن؟😁🤦♂️
✍️عمران واقفی
#ماکارونی
#روغن
#واقفی
#مبارزه
#اسکیتبارجهانی 😂
👈 پ.ن: یکی از عناصر مهم برای نویسندگی، کشف ارتباط بین واژهها و معناها است. اگر بتوانید بین آنها ارتباط هنری بدهید، حتما شما یک نویسنده خلاقید.
#کشف_ارتباطات
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#معرفی_کتاب
📚 چند کتاب فارسی که دایرۀ واژگانی را گسترش میدهد و نثر را بهبود میبخشد:
📓 اسرارالتوحید، به کوشش محمدرضا شفیعی کدکنی، آگاه.
📔 تاریخ سیستان (بهویژه بخش نخست)، به کوشش محمدتقی بهار و محمد پروین گنابادی.
📕 تاریخنامۀ طبری، به کوشش محمد روشن، سروش.
📒 ترجمۀ تفسیر طبری، به کوشش حبیب یغمایی، دانشگاه تهران.
📗 سفرنامۀ ناصرخسرو، به کوشش محمد دبیرسیاقی، زوار.
📘 سیاستنامه، خواجه نظامالملک، به کوشش محمود عابدی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
📙 قابوسنامه، به کوشش غلامحسین یوسفی، علمیوفرهنگی.
✍️ز.ساده
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
🔰عَلوفه یا عُلوفه؟
این دو کلمه را نباید با هم اشتباه کرد.
🍀 علوفه ، به فتح اول ، به معنای « خوراک چهارپایان » است ( در فارسی غالبا آن را به ضم اول تلفظ می کنند ).
💵 اما عُلوفه ، به ضم اول ، در عربی به دو معنی به کار می رود که در فارسی مستعمل نیست : یکی به عنوان عَلف و به معنای « علفها » و دیگری به جمع صورت مفرد و به معنای «مواجب» و «دستمزد».
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
❇️ قلم بردار تا هشیار شوی!
🔰 دست به قلم شدن دقت، توجه و هشیاری را بیش از پیش بالا میبرد. قلمزدن باعث میشود نسبت به اتفاقاتی که در عالم هستی رخ میدهد، حساس شویم و به تأمل بنشینیم. تأملی از جنس تدبر، تحلیل، انتقاد و آموزش که البته هر کدام بهرهای دارد.
پس قلم بردار تا هشیار شوی.
#نوشتن
#نویسندگی
#قلمزدن
✍️مصطفی جهانگیری
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
#غلط_ننویسیم
🔰دکمه یا دگمه یا تکمه؟
ابوالحسن نجفی معتقد بود هر سه واژه یک معنی دارند و دراینمیان، دگمه رایجتر و صحیحتر بهنظر میرسد؛ اما فرهنگ املایی خط فارسی فرقی بین دکمه و دگمه نگذاشته و اشارهای به «تکمه» نکرده است.
📖 کتاب «غلط ننویسیم»، صفحه ۱۹۳
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی محکم برای #جهاد_تبیین
💠 درباره چه موضوعی بنویسیم؟🧐
🍀 یافتن «سوژه» برای خیلی از نویسندگان تازهکار، مثل ناخن کشیدن روی کاغذ میماند.
🍀 اگر علاقه به نوشتن دارید، ولی در انتخاب موضوع در تحیّرید، این چند راه ساده را برای یافتن موضوع یا همان «سوژه» بخوانید:
1️⃣ مطالعه کنید؛ خیلی از موضوعات در بزنگاههای خواندن، به ذهنتان میآید.
2️⃣ ذهنتان را کنشگر پرورش دهید؛ بسیاری از موضوعها در دل مناسبات سیاسی و اجتماعی به دست میآید.
3️⃣ به موضوعهای دمدستی خود که گمان میکنید، موضوع خوبی نیستند، از زاویههای متنوع، نگاه کنید؛ بهطور مثال یک مرثیهسرا در واقعه آبآوری حضرت عباس علیهالسلام، گاه از زاویه اسب حضرت شعر میسراید و گاه از زاویه مَشک و گاه از زاویه آن تیرهایی که بهسوی حضرت پرتاب شد.
4️⃣ به یک موضوع با اشکال مختلف بپردازید؛ میتوانید با توصیف، گزارش، مثال، استدلال و داستان با سبکهای متنوع بپردازید.
5️⃣ راه دیگر، طرح سؤال است؛ یعنی درباره یک موضوع، سؤالهای جزیی طرح کنید و از میان سؤالات، سوژه را بیابید.
6️⃣ ارتباطها را کشف کنید؛ بهطور مثال «خشم» در ارتباط با حالتهای مختلف افراد، به صورتهای متنوعی ظاهر میشود. خشم در کودک لجباز، خشم یک مادر حساس و... حتما قابلیت توصیف و بررسی دارند.
◀️ یافتن ارتباطات جدید، زمینه یافتن سوژههای جدید را برای شما فراهم میکند.
✅ فقط فراموش نکنید☝️
ابتدا موضوع را پیدا کنید، بعد در دل موضوع، نقطهزنی کنید.
[یعنی به تمام ابعاد موضوع نپردازید؛ فقط یک نقطه از موضوع را هدف بگیرید و درباره آن بنویسید.]
👌 تمرین زیاد، شما را خیلی در یافتن سوژه، ورزیده میکند.
✍️ علی فراهانی
#نویسندگی_خلاق
#سوژهیابی
#انتخاب_موضوع
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#دوره_خلاقیت_در_نویسندگی 1️⃣
🌿 برای نوشتن یک یادداشت مطلوب، بعد از انتخاب موضوع، مهمترین کار، پردازش است.
اگر بتوانیم موضوع را درست و زیبا پردازش کنیم، در همراه کردن خواننده، راه زیادی نداریم.
اینجاست که بحث جذاب «خلاقیت در نویسندگی» مطرح میشود.
🌿 برای نویسندگی خلاق، داشتن تخیلی قوی، از ضروریات است.
علاوه بر این عنصر مهم، انجام برخی تمرینها، میتواند خلاقیت شما را در نویسندگی، زیاد کند.
🔖 #تمرین_یکم
به قرآن یا نهجالبلاغهای که روی طاقچه گذاشتهاید، جان بدهید و از زاویه آن، با خودتان سخن بگویید و آن را بنویسید.
✍️ علی فراهانی
#خلاقیت_در_نویسندگی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#آرایه_جان_بخشی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#خلاقیت_در_نویسندگی 2️⃣
🔮 خالق کتاب پرفروش «راه هنرمند» یکی از تمرینهای افزایش خلاقیت را «صفحات صبحگاهی» میداند.
📝 در این تمرین شما در صبحگاه، قبل از شروع کارهای روزانه، قلم به دست میگیرید و در چند صفحه، آزادانه مینویسید.
تأکید میکنم «آزادانه» و بدون هر «قید و محدودیتی» بنویسید.
🖌 یعنی به این فکر نکنید که درباره «چی» میخواهم بنویسم و دقایقی رو فقط صرف «چی نوشتن» بکنید؛ بلکه هرآنچه به قلمتان سرازیر میشود، در صفحههای صبحگاهیتان، بنویسید.
✅ در صبحگاه باشد؛ چون صبحها معمولاً انسانها خالی از ذهناند و این تمرین در صبح به ایجاد ابتکار و خلاقیت در شما، کمک بیشتری میکند.
✅ آزادانه بنویسید؛ چون رعایت محدودیتها و قیدها، بهمثابه طنابی ماند که میخواهد قلم شما به دار بیاویزد.
پ.ن:
✍️ این تمرین را انجام دهید اما من یک پیشنهاد دیگری هم دارم که انشاءالله در یاداشت بعد، به آن اشاره خواهم کرد.
✍️ علی فراهانی
#کارگاه_نویسندگی_خلاق
#صفحات_صبحگاهی
💠 بیایید #بهتر_بنویسیم:
🆔 @behtarbenevisim
📌گامی مؤثر برای #جهاد_تبیین
#خلاقیت_در_نویسندگی 3️⃣
🌺 یکی از بهترین تمرینهای افزایش خلاقیت، «ذکر روزانه» است.
👈 مدتی این تمرین را انجام دهید تا تأثیر چشمگیر آن را بر خلاقیت خودتان در نویسندگی ببینید؛
✨✨ ارتباطگیری شما با چهار «خ» خلاقیت،
✔️هم مهارت نویسندگی شما را قوت میدهد
✔️و هم به رشد و آرامش شما کمک میکند.
📝 صبح قبل از شروع کار روزانه، طبق دستور زیر دو صفحه بنویسید؛
📖 صفحه نخست،
آنچه من در مقام دریافتمرتبطم با: ۱- 🌷خدای سبحان🌷؛ ۲- 🍀خلقت (که شامل تمام مخلوقان حیوانی و گیاهی، طبیعت و غیر طبیعت، جماد و غیر جماد میشود)؛ ۳- 👥خلق (که شامل هر انسانی میشود: اقوام، آشنایان، همسایگان، هموطنان، غیر هموطنان، اموات، شهدا و همچنین 🌸حضرات معصوم🌸 علیهمالسلام و حتی پدیدههایی که به خلق مرتبطند، مثل «انقلاب اسلامی»)؛ ۴- 👤خود (خود شخص شما که شامل تمام نعمتها و سرمایههای جسمی و غیر جسمی، رفتار، نقاط ضعف و قوت و حالات و... خودتان میشود) صفحه دوم،
آنچه من در مقام پرداخت،مرتبطم با: ۱- 🌷خدای سبحان🌷[چون این صفحه یادداشتهای شما در جایگاه افاده است، منظور، افاده به هرچه که امکان اضافهشدن به نام حضرت حق را دارد؛ مثل دین خدا]؛ ۲- 🍀خلقت؛ ۳- 👥خلق؛ ۴- 👤خود. این تمرین را انجام دهید و بدانید که این نوشتهها حتما برای قلم شما و خودتان مفید و ارزشمند خواهد بود. ✍️ علی فراهانی #کارگاه_نویسندگی_خلاق #ذکر_روزانه 💠 بیایید #بهتر_بنویسیم: 🆔 @behtarbenevisim