🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#ترجمه_سوره_انعام
#صفحه۱۴۸
🌸 ۱۴۷_ اگر تو را تكذیب كردند، بگو: پروردگارتان صاحب رحمتی گسترده است، ولی عذاب او را هم از گروه مجرمان بازنمیگردانند.
🌸 ۱۴۸_ كسانی كه برای خدا شریك قرار دادند به زودی خواهند گفت: اگر خدا میخواست نه ما شرك میورزیدیم و نه پدرانمان، و نه چیزی [از حلال خدا را خودسرانه] حرام میكردیم [پس شرك و تحریم ما جبری بوده نه اختیاری] كسانی كه پیش از اینان بودند [بر اساس همین عقیده باطل پیامبران را] تكذیب كردند تا عذاب و انتقام ما را چشیدند؛ بگو: آیا نزد شما دانشی [استوار و منطقی مُستدل بر عقایدتان] هست كه آن را برای ما آشكار كنید؟ شما فقط از پندارهای بی اساس و پوچ پیروی میكنید و جز به حدس و گمان تکیه نمی زنند.
🌸 ۱۴۹_ بگو: دلیل و برهان رسا [كه قابل ایراد و شك و تردید نیست] مخصوص خداست، و اگر خدا میخواست قطعاً همه شما را [به طور جبر] هدایت میكرد.
🌸 ۱۵۰_ [به مدعیان تحریمهای خودسرانه] بگو: گواهان خود را كه گواهی میدهند بر اینكه خدا این امور را حرام كرده بیاورید. پس اگر گواهان هم گواهی دادند تو با آنان گواهی مده؛ [زیرا گواهی دادنشان ناحق و نارواست] و از خواستههای نامشروع كسانی كه آیات ما را تكذیب كردند، و كسانی كه به آخرت ایمان ندارند، و برای پروردگارشان شریك قرار میدهند، پیروی مكن.
🌸 ۱۵۱_ بگو: بیایید تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده بخوانم: اینكه چیزی را شریك او قرار مدهید، و به پدر و مادر نیكی كنید، و فرزندانتان را از [ترسِ] تنگدستی به قتل نرسانید، ما شما و آنان را روزی میدهیم، و به كارهای زشت چه آشكار و چه پنهانش نزدیك نشوید، و انسانی كه خدا او را محترم شمرده جز به حق نكشید؛ خدا این [گونه] به شما سفارش كرده تا بیندیشید.
@reyquranrazavi
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#ذکر_علی_عباده
#امیرالمومنین_در_بیانات_رهبری
💠 #امیرالمؤمنین(ع) محور #وحدت مذاهب و فرق اسلامی
#امیرالمؤمنین (ع) شخصیتی است که همهی فرق اسلامی دربارهی عظمت او، دربارهی خصوصیات او و دربارهی شأن و منزلت والای او در اسلام، با یکدیگر اتفاق نظر دارند.
لذا به جرأت میتوان گفت که علیبنابیطالب (ع)، میتواند نقطهی اشتراک و همبستگی میان فِرق اسلامی قرار بگیرد.
در همهی زمانها و دورهها، فرقههای اسلامی - به جز گروه ناچیز و اندک نواصب که خارج از فِرق اسلامی هستند - شأن امیرالمؤمنین (ع) را همان شأن والا و برجسته و ممتازی میدانستند که شما در کتابهای فریقین - چه شیعه و چه سنی - ملاحظه میکنید.
بنابراین امیرالمؤمنین (ع) محل اشتراک فرقههای اسلامی است و میتواند منبعی برای وحدت بین مسلمین به حساب بیاید.
این امروز برای دنیای اسلام مورد نیاز است. این شخصیت عظیم، این مظهر کامل اسلام، ذرهای و لحظهای از متابعت پیغمبر اکرم سرپیچی نکرد؛ تخلف نکرد؛ کوتاهی نکرد؛ از دوران کودکی، تا دوران نوجوانی، تا دوران شباب و تا آخر عمر، یک لحظه در راه مجاهدت برای خدا و اسلام و قرآن فروگذار نکرد.
امیرالمؤمنین مال همه است و خود آن بزرگوار هم شعارها و روشهائی را در زندگی مبارک خود دنبال کرده است که متعلق به همهی انسانهاست.
۱۳۸۷/۰۴/۲۶
🔸بیانات#رهبری
@beytolamir110
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
☀️ #پیامبر_مهربانی
☀️ #خصوصیات_پیامبر_اکرم_در_قرآن_کریم۷
معرفی اجمالی پیامبر مکرم اسلام بر اساس آیات قرآنی.
💫 ساده زیستی و وارستگی از دنیا
💫رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله امور زندگی خود را همانند مسایل عبادی بر اساس توجه به قرآن تنظیم می کرد.
بی توجهی به مظاهر دنیا و بی رغبتی به آنها نشانه توجه تام رسول اکرم صلی الله علیه و آله به معارف قرآن است.
💫 از جمله آیاتی که به این مطلب اشاره دارد آیه «فلاتعجبک أموالهم و لا اولادهم» دارایی ها و فرزندان کفار و متکاثران دنیا تو را به شگفت در نیاورد زیرا خدای سبحان عده ای را با مال و فرزند که فتنه اند عذاب می کند. پس، اگر کسی به متاعی یا مقامی نایل شود ناچار است بر اثر علل طبیعی مانند مریضی و کهنسالی و مرگ و یا علل سیاسی و اجتماعی آن را به دیگری بسپارد و با ساده زیستی راه مستقیم به آسانی طی خواهد شد.
از این رو رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:«نجی المخفون» سبکباران بهتر به مقصد می رسند و اهل نجات اند. موارد فوق نمونه ای از دریای معرفت پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله بود.
#السلام_علیک_یا_رسول_الله(ص)
#ادامه_دارد◀️
@beytolamir110
🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
❁❁
🌿امشب ڪہ شب میلاد احمد باشد
🌸مشمول همہ عطاے سرمـد باشد
🌿یا ربّ چہ شود طلوع فجــر فردا
🌸صبحِ فرج آلِ محمّـد«ص» باشد
#میلاد_پیامبر_اکرم(ص)
#میلاد_امام_جعفر_صادق(ع) مبارکباد
@beytolamir110
🔸هنگام ولادت پیامبر اکرم«ص»، تلاطم عجیبى جهان را فرا گرفت. چنانكه تاریخ نویسان نوشتهاند: این تلاطم عجیب در كاخ پادشاهان امپراطورى ایران و روم بیشتر نمود یافت و اضطراب و نگرانى خاصى فرمانروایان و كاخنشینان را در خود فرو برد. اضطراب آنان به حدى بود كه قدرت تحكّم و تصمیمگیرى را از آنان گرفت. دریاچۀ ساوه- كه هزاران سال از عمر آن میگذشت- خشك و آتشكدۀ فارس خاموش شد و چشمهاى زیر آن آتشكده جارى گردید كه هنوز از چشمه، نهرى جارى است.
🔸با ولادت آن حضرت، عالم روشن گردید و از آن حضرت شنیده شد:
«وَ قُلْ جاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ الباطِلُ إنّ الباطِلَ كان زَهُوقاً»(۱)چنانكه در ولادت ائمۀ طاهرین«ع» مشابه این ماجرا روى داده است؛ مثلًا هنگام ولادت حضرت ولیعصر«عج» چنین اتّفاقى روى داد و حكیمه خاتون«س» میگوید: آن حضرت به سجده افتادند و شهادتین گفتند و به عصمت ائمۀ طاهرین«ع» شهادت دادند تا نوبت به خودشان رسید. آنگاه فرمودند: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا.»(۲)
۱. اسراء، ۸۱
۲. تاریخ یعقوبى، ج ۲، ص ۸
📚برگرفته از کتاب تجلی حق.
🌺 #میلاد #پیامبر_اکرم«ص» مبارک باد
@beytolamir110
امشب سخن از جان جهان باید گفت
توصیفرسول(ص) انس وجان بایدگفت
در شـــــام ولادت دو قــطـب عالــم
تبریک به صـاحبالزمان (عج) بایدگفت
#ولادت_حضرت_محمد_ص
#ولادت_امام_صادق_ع
#مبارک_باد
@beytolamir110
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#ترجمه_سوره_انعام
#صفحه۱۴۹
🌸 ۱۵۲_ و به مال یتیم جز به روشی كه نیكوتر است، نزدیك نشوید تا به حدّ بلوغِ [بدنی و عقلیِ] خود برسد، و پیمانه و ترازو را بر اساس عدالت و پر و كامل بدهید؛ هیچ كس را جز به اندازه توانش تكلیف نمیكنیم؛ و هنگامی كه سخن گویید، عدالت ورزید هر چند درباره خویشان باشد، و به پیمان خدا وفا كنید؛ خدا این [گونه] به شما سفارش كرده تا پند گیرید.
🌸 ۱۵۳_ و مسلماً این [برنامههای محكم و استوار و قوانین و مقرّرات حكیمانه] راه مستقیم من است؛ بنابراین از آن پیروی كنید و از راههای دیگر پیروی مكنید كه شما را از راه او پراكنده میكند؛ خدا این [گونه] به شما سفارش كرده تا پرهیزكار شوید.
🌸 ۱۵۴_ سپس به موسی كتاب دادیم برای اینكه [نعمت خود را] بر آنان كه نیكی كردند كامل كنیم، و به خاطر اینكه همه احكام و معارفی كه مورد نیاز بنیاسرائیل بود، تفصیل و توضیح دهیم و به سبب اینكه هدایت و رحمتی [برای آنان] باشد تا به لقای پروردگارشان ایمان آورند.
🌸 ۱۵۵_ و این [قرآن] كتابی پرفایده است كه ما آن را نازل كردیم پس آن را پیروی كنید و [از مخالفت با آن] بپرهیزید تا مشمول رحمت شوید.
🌸 ۱۵۶_ [آری، قرآن را نازل كردیم] تا [شما مشركان] نگویید: كتاب آسمانی فقط بر دو گروه پیش از ما [یهود و نصاری] نازل شد و [چون به لغت ما نبود] از [یاد گرفتن] قرائت آنان و آموزششان بیخبر ماندیم.
🌸 ۱۵۷_ یا نگویید: اگر كتاب آسمانی بر ما نازل میشد، مسلماً از آنان راه یافتهتر بودیم، اینك برهانی آشكار و هدایت و رحمتی از سوی پروردگارتان برای شما آمد، پس ستمكارتر از كسی كه آیات خدا را تكذیب كند و از آنها روی بگرداند كیست؟ به زودی كسانی كه از آیات ما روی میگردانند، به خاطرِ روی گرداندنشان به عذابی سخت مجازات خواهیم كرد.
@beytolamir110
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
*️⃣◻️
#معرفت_حضرت_قرآن
#فضائل_حضرت_قرآن
❇️#فضیلت حضرت قرآن: #آمرٌ_زاجر
🔹یکی از #فضائل حضرت قرآن، «آمرٌ زاجر » یعنی امر کننده و نهی کننده بودن آن است.
🔹چنانچه حضرت جعفر صادق (ع) به حدیث جدشان امیر المومنین علی (ع) در این خصوص اشاره و فرمودند:
➖خَطَبَنَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام خُطْبَةً فَقَالَ فِيهَا:
..فَالْقُرْآنُ آمِرٌ وَ زَاجِرٌ حُدَّ فِيهِ الْحُدُودُ وَسنن فیه السنن
📔بحار الأنوار ، ج۸۹ ص: ۲۶
☑️از نظر لغوی، آمر به معنی فرمان دهنده بودن و زاجر به معنی باز دارنده بودن است. اما موضوع مورد امر و زجر حضرت قرآن چیست؟
➖عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: سَمِعْتُهُ يَقُولُ :
إِنَّ الْقُرْآنَ زَاجِرٌ وَ آمِرٌ يَأْمُرُ بِالْجَنَّةِ وَ يَزْجُرُ عَنِ النَّار
حضرت قرآن ، بندگان را به جنت امر می کند و از نار باز می دارد.
📔تفسير القمي، ج۲ ص ۴۵۱
🔘در معنای ظاهر، امر به جنت، امر به دخول به جنت است و زجر از نار، زجر از دخول به نار. لذا حضرت قرآن امر می کند به تمامی اعمال نیک و مصادیق مأمورٌ به که سبب دخول به جنت می شود و زاجر است از تمامی اعمال منهیٌ عنه که سبب دخول به نار می گردد.
🔹چنانچه خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن، بندگان را به «عدل و احسان و ایتاء ذی القربی» امر می کند و از «فحشاء و منکر و بغی» باز می دارد.
▫️إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُون
(سوره نحل،آيه ۹۰)
◀️اما تمامی مصادیق مأمور به و منهی عنه، علاوه بر ظاهر، دارای معنایی باطنی هستند و به حقیقت واحدی برمی گردند. حضرت باقرالعلوم (ع) ذیل این شریفه فرمودند:
➖عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍ علیه السلام قَالَ :
..« إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى »
الْعَدْلُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله و سلم
وَ الْإِحْسانِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ (ع)
وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ (س) وَ أَوْلَادُهَا (ع)
▫️منظور از عدل، رسول اکرم (ص) است و منظور از احسان، امیرالمومنین علی (ع) و منظور از ذی القربی ، حضرت زهراء (س) و اولاد ایشان هستند.
📔تفسير فرات الكوفي ؛ ص۲۳۶
🔹و در روایت دیگر حضرت صادق(ع) تفسیر آيه را ادامه داده و فرمودند:
«وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ »
وَ هُمْ أَعْدَاءُ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَوْصِيَاءِ الْأَنْبِيَاءِ وَ هُمُ الْمَنْهِيُّ مِنْ مَوَدَّتِهِمْ وَ طَاعَتِهِمْ
▫️و منظور از فحشاء و منکر و بغی، اعداء آل محمد اند که بندگان از مودّت و طاعت از آنان نهی شده اند
📔بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج۱ ؛ ص۵۲۹
🔸لذا حقیقت و بطن تمامی مصادیق مامورٌ به در آیات حضرت قرآن، اطاعت از موالیان امر (ع) و بطن تمامی اعمال منهیٌ عنه، اطاعت از اعداء ایشان است. به عبارت دیگر، امر به جنت، امر به سبب دخول به جنت یعنی اطاعت از اهل بیت (ع) است و زجر از نار، زجر از سبب دخول به نار یعنی اطاعت از اعداء (لعنت الله علیهم اجمعین) است.
⏪در بطنی دیگر، آمر و زاجر بودن حضرت قرآن ، به معنی امر کردن بندگان به خود جنت و نهی کردن ایشان از خود نار ( و نه فروعات اسباب دخول به آن) می باشد.
☑️ در روایت دیگر بیان شده که حقیقت معنای امر به معروف، امر به اعمال نیک و ظاهر افعال خیر و مأمور به نیست؛ بلکه امر به ولایت امیرالمومنین علی (ع) است.
🖋لذا حضرت قرآن امر است و زاجر، امر به حقیقت جنت می کند و از حقیقت نار باز می دارد؛ تنها امر حضرت قرآن ،امر به ولایت امیراالمومنین علی (ع) است و تنها زجر آن، زجر و نهی از ولایت طاغوت است.
🖋از فروعات این أمر و زجر است که تمامی اعمال نیک ،در زمره اعمال مأمور به قرار می گیرند و تمامی اعمال قبیح و فاحشه، در زمره منهی عنه ها در آیات حضرت قرآن قرار داده می شود.
@beytolamir110
*️⃣◻️
*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
☀️ #پیامبر_مهربانی
☀️ #خصوصیات_پیامبر_اکرم_در_قرآن_کریم۸
معرفی اجمالی پیامبر مکرم اسلام بر اساس آیات قرآنی.
💫 مکتوب بودن نام پیامبر در عهدین (تورات و انجیل)
از دیگر خصوصیّت هایی که اکثر مفسّران آن را تنها اختصاص به پیامبر اکرم (ص) می دانند، مکتوب بودن نام ایشان در عهدین می باشد.
💫 صفت ها، علامت ها، نشانه ها و دلایل نبوّت و حقّانیّت پیامبر (ص) با تعبیر های مختلف در کتاب های آسمانی پیشین (تورات و انجیل) وجود دارد، چنان که انسان را به حقّانیّت ایشان مطمئن می سازد. قرآن کریم در این باره می فرماید:
﴿الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاه وَالإِنْجِیلِ...:
همانها که از فرستاده (ی خدا)، پیامبر «امّی» پیروی می کنند؛ پیامبری که صفات او را در تورات و انجیلی که نزدشان است، می یابند...﴾ (الأعراف/ 157).
#السلام_علیک_یا_رسول_الله(ص)
#ادامه_دارد◀️
@beytolamir110
🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
☀️ #پیامبر_مهربانی
☀️ #خصوصیات_پیامبر_اکرم_در_قرآن_کریم۹
معرفی اجمالی پیامبر مکرم اسلام بر اساس آیات قرآنی.
💫 مکتوب بودن نام پیامبر در عهدین (تورات و انجیل) _ بخش دوم
💫 در آیه دیگری آمده است که عالمان اهل کتاب، پیامبر اسلام (ص) را به خوبی همچون فرزندان خود می شناسند و نام و نشان و مشخّصات او را در کُتُب مذهبی خود خوانده اند:
💫 ﴿الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ...: کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده ایم، او [= پیامبر] را همچون فرزندان خود می شناسند...﴾ (البقره/ 146).
این آیه پرده از حقیقت جالبی برمی دارد و آن اینکه بیان صفات جسمی و روحی و ویژگی های پیامبر اسلام (ص) در کُتُب پیشین به قدری زنده و روشن بوده که ترسیم کاملی از او در اذهان کسانی که با آن کُتُب سر و کار داشته اند، می نمود.
💫 از اینکه رسول خدا (ص) با اسم ذکر نشده، بلکه با سه وصف «رسول»، «نبی» و «امّی» یاد شده اشت و در ادامه آن فرموده: ﴿الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاه وَالإِنْجِیلِ﴾، به خوبی به دست می آید که آن حضرت در تورات و انجیل هم به این سه وصف معرّفی شده است؛ زیرا غیر از این آیه که راجع به شهادت تورات و انجیل بر نبوّت آن حضرت است، در هیچ جای دیگر قرآن، رسول خدا به مجموع این اوصاف به صورت یکجا توصیف نشده است.
#السلام_علیک_یا_رسول_الله(ص)
#ادامه_دارد◀️
@beytolamir110
🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶🔸
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#ترجمه_سوره_انعام
#صفحه۱۵۰
🌸 ۱۵۸_ آیا جز این انتظار دارند كه فرشتگانِ [عذاب] به سویشان آیند، یا [قیامت] پروردگارت [كه روز جلوه كامل حق و ظهور وانكشاف تام توحید است] بیاید، یا برخی از نشانههای پروردگارت [مانند مرگ و آثار پس از آن] تحقق یابد؟ روزی كه برخی از نشانههای پروردگارت به ظهور آید، ایمان آوردن كسی كه پیش از این ایمان نیاورده یا در حال ایمانش عمل شایستهای انجام نداده سودی نخواهد داشت. بگو: [شما با این وضع ناروایی كه دارید] منتظر [عذاب] باشید. ما هم منتظریم [كه عذاب خدا به شما برسد.]
🌸 ۱۵۹_ مسلماً كسانی كه دینشان را بخش بخش كردند، وگروه گروه شدند، تو را هیچ پیوندی با آنان نیست، كار آنان فقط با خداست، سپس به اعمالی كه همواره انجام میدادند آگاهشان میكند.
🌸 ۱۶۰_ هر كس كار نیك بیاورد، پاداشش ده برابر آن است، و آنان كه كار بد بیاورند، جز به مانند آن مجازات نشوند و مورد ستم قرار نمیگیرند.
🌸 ۱۶۱_ بگو: یقیناً پروردگارم مرا به راه مستقیم هدایت كرد، به دینی پایدار و استوار، دین ابراهیم یكتاپرست حقگرا، و او از مشركان نبود.
🌸 ۱۶۲_ بگو: مسلماً نماز و عبادتم و زندگی كردن و مرگم برای خدا پروردگار جهانیان است.
🌸 ۱۶۳_ او را شریكی نیست، و به این [یگانهپرستی] مأمورم، و نخستین كسی هستم كه [در این آیین] تسلیم [فرمانها و احكام] اویم.
🌸 ۱۶۴_ بگو: آیا جز خدا پروردگاری بجویم در حالی كه او پروردگار هر چیزی است؟! و هیچ كس جز به زیان خود [عمل زشتی] مرتكب نمیشود، و هیچ سنگین باری بار گناه دیگری را بر نمیدارد؛ سپس بازگشت همه شما به سوی پروردگارتان خواهد بود، پس شما را به [حقّانیّت] آنچه درباره آن [با مردم مؤمن] اختلاف میكردید آگاه میكند.
🌸 ۱۶۵_ اوست كسی كه شما را در زمین، جانشینان [نسلهای گذشته] قرار داد، و [پایههای مادی و معنوی] برخی از شما را بر برخی دیگر به درجاتی بالا برد تا شما را در آنچه به شما عطا كرده بیازماید؛ قطعاً پروردگارت زود كیفر است، و یقیناً بسیار آمرزنده و مهربان است.
@beytolamir110
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
Part25_علی از زبان علی.mp3
13.63M
#دقایقی_برای_شنیدن
#کتاب_صوتی
#علی_از_زبان_علی
#نویسنده_محمد_محمدیان
#با_صدای_علیرضا_تابان
#قسمت_بیست_دو
*ورود به کوفه پس از جنگ صفین
*مواجهه با خوارج
*بحث درباره حکمیت
*خطبه در کوفه
*درخواست سهم از بیت المال!
*روشنگری امام از علل جنگ جمل و صفین
*تحلیلی جامع از جنگ صفین
@beytolamir110
📚🍃📚🍃📚🍃📚🍃