رعایت اخلاق اسلامی در انتخابات
🔻#صحیفه_خوانی | 12 اسفند
🔹... یک کلمه ای که در این موقع لازم است به آن توجه بشود قضیۀ #انتخابات است. این قدم آخری است که ملت ما باید با شایستگی هر چه تمامتر این قدم را بردارند. و توجه داشته باشند که دوره های سابق که دورۀ طاغوت بود، برای انتخابات در عین حال که انتخاباتی در کار نبود، لکن کارهای طاغوتی انجام می گرفت. و حالا باید همۀ آقایان متوجه باشند که دولت #اسلامی است. #جمهوری_اسلامی است و مجلس، مجلس اسلامی است. و باید #اخلاق همه در انتخابات، همه #اخلاق_اسلامی باشد. و افرادی را انتخاب کنید که #متعهد به اسلام، #شرقی و #غربی نباشند. بر #صراط_مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند.
🔸و من امیدوارم که این مرحله را هم به شایستگی و به طوری که دلخواه همۀ ملت ماست، و دلخواه ماست عمل بکنند. و وکیلهایی که آراسته هستند به اخلاق خوب، متعهد هستند به اسلام، وفادار هستند به کشور خودشان، خدمتگزار هستند به شما و به کشور، آن اشخاص را انتخاب کنند و در مجلس بفرستند، که ان شاءالله این قدم آخر هم با شایستگی برداشته بشود، و ایران ان شاءالله سروسامان پیدا بکند، و از آن فشارها و اختناقها که خارج شده است تا آخر خارج باشد. (12 اسفند 58، صحیفه امام، ج 12، ص 168و169)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴سند عضویت محمد مصدق در مجمع ماسونی #آدمیت
14اسفند سالروز فوت محمد مصدق
📃متن سوگندنامه مصدق:
بتاریخ بیستم حمل اول ۱۳۲۵ این بنده درگاه #محمد_بن_هدایتاله ساکن تهران از صمیم قلب بمضمون شرح ذیل عرض میکنم که ای پروردگار عالم اقرار دارم که تو بمن شرافت و آدمیت عطا فرمودی و در ادای این حقوق و این موهبت عظمی هر قصوری که کرده باشم الان در حضور تو و بحق تو و قدرتت ، قسم میخورم که شان و حقوق دسته شریفه را در هر مقام #مادام_الحیاة با تمام قوای خود محفوظ و محترم نگاهدارم و هرگاه از تعهد خود نکول نمایم از فیض رحمت و پناه آخرت حضرتت بی نصیب بمانم . »
آشنایی کوتاه با جامع ماسونی آدمیت
#مصدق
#فراماسون
#جامع_آدمیت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آشنایی گذرا با جامع ماسونی آدمیت
🔹علمای اسلام در مبارزه با ماسون ها و سازمان فراماسونری در ایران، ناصرالدین شاه را برای پیگرد و سرکوبی ماسونهای ملحد و جاسوس زیر فشار قرار دادند و او را ناگزیر کردند که بر خلاف خواسته و سیاست اربابان خود، تشکیلات فراماسونری را در ایران برچیند و کارگردانان آن را از برابر چشمان علما و مردم دور سازد و برخی از آنان را به ظاهر از ایران تبعید کند؛ لیکن بنیانگذار اصلی فراموشخانه، #میرزا_ملکمخان به شکل پنهانی در ایران ماند و به بنیاد لژی دیگر دست زد و سازمانی گسترده و ریشهای به نام « #جامع_آدمیت » را بنیاد نهاد.
🔸این مجمع دور از چشم علما و ملت اسلام زیر نظر یکی از جاسوسان انگلیس به نام « #میرزا_عباسقلی_خان_قزوینی» معروف به #آدمیت به فعالیت پرداخت و مانند سرطان در میان جامعه ایرانی ریشه دوانید و گسترش پیدا کرد. نوشتهاند:
🔹مجمع آدمیت از روزی که نخستین فعالیت خود را آغاز کرد در تهران و هجده شهر ایران مراکزی برای تبلیغ مرام آدمیت تشکیل داد. در تهران که مرکز فرقه آدمیت بود علاوه بر سازمانی که کلیه شعب شهرستان ها را اداره می کرد. شعبه ای به نام ( #جامعه_آتشکده ) نیز وجود داشت.
🔸از سرسپردگان به این مجمع فراماسونری، #سلیمان_میرزا_اسکندری است که پس از همپیمانی با رضاخان در سرکوبی آزاداندیشان، در پی سقوط وی یکباره رنگ عوض کرد و از بنیانگذاران حزب توده شد. (نهضت امام خمینی،ج 3، ص 40-39 و 64)
◀️پینوشت:
برخی ادعا کردهاند که جامع آدمیت توسط سازمانهای ماسونی بینالمللی مورد تأیید قرار نگرفته است اما در هر صورت عملکرد و ماهیت لژ آدمیت انطباق تامّ و کاملی با سایر لژهای ماسونی دارد و برای پذیرش یا عدم پذیرش ادعای ذکر شده دسترسی به اسناد بینالمللی فراماسونری هست که مدعیان عدم وابستگی «جامع آدمیت» به مرکزیت بینالمللی ماسونی فهرست یا سندی در این زمینه منتشر نکردهاند. در نتیجه میتوان جامع آدمیت را به لحاظ کارنامه، عملکرد و ماهیت با قاطعیت مجمعی ماسونی دانست.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻فامیلبازی دکتر مصدق به روایت حسین مکی
14اسفند سالروز فوت محمد مصدق
حسین مکی:
🔹«دکتر احمد متین دفتری پسرعمو و داماد دکتر مصدق بود. پس از شهریور 1320 یکی دو سال در سنگر فراموشی مخفی شده بود و فقط در #دانشکده_حقوق تدریس میکرد و کسی به او کاری نداشت تا آنکه نمیدانم در یک مقالهای اظهار وجود کرده راجع به دموکراسی مطلبی در جریدهای نوشته بود.
🔸این خودنمایی مورد ایراد و اعتراض بسیاری از آزادیخواهان واقع شده بود، زیرا به طوری که معروف بود در دوره وزارتش مجری دستورات #مختاری رئیس شهربانی وقت بوده است و حتی #قاضی_دادگستری_زنجان، طبق دستور او، بدون آنکه سلب صلاحیت قضائی شود توسط مأموران شهربانی دستبند زده زندانی گردیده است.
🔹مقالات من در آن موقع در جراید تهران مورد توجه آزادیخواهان و سیاستگزاران بود ، شروع به نوشتن مقالاتی علیه #متین_دفتری در روزنامه داد نمودم. دو مقاله آن در زیر عنوان «رئیسالوزرای دوره دیکتاتوری دم از آزادی و دموکراسی میزند!» انتشار یافت.
روز بعد از انتشار مقاله مزبور (در سال 1324 مورخ 25شهریور) دکتر مصدق از من برای صرف ناهار به منزلش دعوت کرد.
🔸وقتی وارد اتاق #دکتر_مصدق شدم روزنامه داد و مقاله من که در زیر آن خط قرمز کشیده بودند روی میز کوچکی که در کنار اتاق بود توجه مرا جلب نمود.
🔹دکتر مصدق مطلقا راجع به مقاله مزبور مطلبی نگفت و مثل اینکه اصولا چنین مقالهای درج نشده است. زنگ زد و گفت ناهار را بیاورند. در تمام مدتی که نزد ایشان بودم همه گونه صحبتی شد جز صحبت از مقاله مزبور.
🔸پس از برچیده شدن سفره غذاخوری، از آن طرف در اتاق که متصل به ساختمان اندرون بود در زدند و معلوم شد کسی اجازه ورود میخواهد. دکتر مصدق گفت بفرمایید.
🔹خانمی موقر با روسری که فقط صورتش باز بود وارد اتاق شد. دکتر مصدق مرا به خانم خود و خانم خود را به من معرفی کرد.من به احترام ایشان برخاستم... مشار الیها پس از مبادله تعارفات معمولی به من خطاب نموده چنین بیان داشت:
شما به قدری با آقا نزدیک هستید و آقا به قدری به شما علاقمند است که مانند یکی از افراد فامیل نزدیک ما و حتی در حکم #اولاد_آقا محسوب میشوید، آیا نمیدانید که در یک خانواده باید صمیمت و صفا وجود داشته باشد و شما عضو این خانواده هستید؟ شما میدانید که دکتر متین دفتری داماد من است و جزو این #فامیل است؟ آن وقت شما مقالاتی علیه او مینویسید، این به #صمیمیت ما لطمه میزند...» و از این قبیل مطالب شرحی بیان داشتند.
🔸دکتر مصدق هم مانند من به حرفهای خانم گوش میداد و مطلقا دخالتی در موضوع و صحبتی نکرد و چنین وانمود که این مذاکرات برایش بیتفاوت است سکوتش نشان میداد که با نوشته من موافق است. بعدها در جریان همکاری سیاسی و مجلسی خلاف این رویه ثابت شد که خیلی به دکتر متین دفتری علاقمند است و برای خاطر او برخی از همرزمان خود را رنجانیده و در حقیقت وحدت را از بین برد...
🔹چند سال گذشت. دکتر متین دفتری به همراه هیئت اعزامی به آمریکا رفت و در مذاکرات دو نفری ( #مکگی معاون وزارت خارجه آمریکا و مصدق) به عنوان مترجم شرکت کرد و هرچه را که این دو نفر به یکدیگر گفته بودند شنید...
🔸ساعت 12صبح روز بعد از این ملاقات، #سفیر_انگلیس در آمریکا به دیدن آچسن وزیر خارجه آمریکا میرود و به موافقت مکگی-مصدق اعتراض کرده این موافقت را مخالف اصول اساسی دو جانبه (چرچیل-ترومن در جزیره برمودا) میداند.
🔹شاید بر اثر این قبیل خدمات بوده که پس از کودتای 28مرداد و تشکیل مجدد مجلس سنا و طی مدتی که از دوره مجلس مزبور گذشته بود دکتر متین دفتری به سمت #سناتور_انتصابی منصوب میگردد. »(دکتر مصدق و نطقهای تاریخی او،ص337-336، تألیف حسین مکی)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴ماجرای چندبار قصد خودکشی مصدق در سال 1319
14اسفند سالروز فوت محمد مصدق
🔹آقای محمد مصدق به گفته حسین مکی، که از شخصیتهای بسیار نزدیک به وی محسوب میشود، در پنجم تیر 1319 توسط مأمورین بازداشت میشود. بازداشت و حبس با ذائقه احساساتی و کمتحمل مصدقالسلطنه سازگار نبود و تنها با یک شب بازداشت و یکبار بازجویی و پس از شنیدن این جمله که «شما تقصیری ندارید ولی عجالتا باید در زندان بمانید» به مرض هیستری (حمله) که بیسابقه هم نبود شدیدا مبتلا میشود.
🔸با گذشت 11 روز، رئیس زندان موقت (سلطان دادگستر) به وی اطلاع میدهد که او به #مشهد و در ادامه به یکی از شهرهای اطراف منتقل میشود و مجددا به بازداشت منتقل میشود.
🔹خانواده وی از مسافرتش مطلع میشوند از سرپاس درخواست میکنند که به علت ناخوشی آقای مصدق یک #آشپز هم با او روانه کنند که با این درخواست موافقت میشود و عصر روز 17تیر مصدق را از زندان به شهربانی میبرند و اشیائی که در زندان داشت با لوازم مسافرت در اتومبیل میگذارند تا هوا تاریک و معبر خلوت شود.
🔸چند نفر پایور با #جوانشیر دکتر را از شهربانی به طرف زندان مرکزی حرکت میدهند در بین راه که با اتومبیل تصادف میکنند به او تکلیف مسافرت مینمایند دکتر از سوار شدن خودداری میکند و خود را #بر_روی زمین میاندازد و اظهار میکند اگر در #زندان_مرکزی بماند چون از خانه برای او غذا میآورند خانوادهاش نگران نخواهند بود ولی اگر مسافرت نمود از روز حرکت تا وقتی که سرگذشت او معلوم شود خانوادهاش برای او نگرانند.
🔹از آنجائی که بایست امر اجرا شود اظهارات دکتر مورد توجه واقع نمیشود و او را جبرا وارد اتومبیل میکنند و حرکت میدهند. دکتر که وارد اتومبیل میشود جعبه دوای خود را پشت سر خود میبیند و تأثرات او تبدیل به وجد و شعف میشود و یقین میکند که با خوردن ادویه مسمومکننده که در آن داشته میتواند از مدت نگرانی کسان خود بکاهد.
🔸اتومبیل حرکت کرد و ساعت ده شب به #فیروزکوه رسید. یاور شریفی دستور داد که دکتر و شوفر در اتومبیل بمانند، سرپاسبان و آشپز در خارج مراقبت نمایند و خود یاوری هم میرود قدری استراحت کند.
🔹دکتر مصدق اینطور تصور میکند که هر قدر زودتر #خود_را_خلاص_کند بهتر است زیرا ممکن است جعبه دوا را از تصرف او خارج کنند و او را از انجام مقصود باز دارند.
🔸دکتر بدوا مهر خود را به سرپاسبان میدهد که نگین آن را بشکند و آن را از اعتبار بیندازد و همینکه شوفر به خواب میرود ده دانه قرص دیلائودید «ترکیبی از #تریاک» و مقداری حب سرفه که تریاک خالص آن را دکتر یک مثقال تخمین میزند و در جعبه بود بدون آنکه آب بخواهد و همراهان مقصود را دریابند صرف مینماید.
🔹از خوردن سم چیزی نگذشته بود که یاور رسید و اتومبیل حرکت کرد چون مقدار سم زیاد بود معده تحمل ننموده تکان اتومبیل هم کمک کرده دکتر استفراغ کرد ولی مقداری که جذب شده بود تا #شاهرود دکتر را بیهوش کرد...
🔸از مشهد تا #بیرجند 30 ساعت طول کشید و 23تیرماه ساعت سه بعد از ظهر دکتر را وارد زندان مینمایند... [کمتر از دو ماه بعد] دکتر مصدق امید نداشت که از زندان جان سالم به در برد، نه سم داشت که خود را مسموم کند و نه وسیلهای که #انتحار نماید. گاهی فکر میکرد که با #تیغ_صورتتراشی خود را خلاص کند ولی هروقت رئیس زندان لوازم صورتتراشی برای او میآورد آنقدر تأمل میکرد که کار دکتر تمام شود و آن را ببرد. یگانه راهی که به نظر دکتر میرسید این بود که بالای بام برود و خود را از آنجا پرت نماید و چون این کار نتیجه قطعی نداشت و ممکن بود که با حال بدتری تصادف کند از آن صرف نظر کرد...
در ادامه مصدقالسلطنه با وساطت ارنست پرون [چهره مرموز دربار پهلوی] آزاد میشود و قبل از ظهر 23آذر به تهران میرسد.»(دکتر مصدق و نطقهای تاریخی او،ص111-98، تألیف حسین مکی)
◀️پینوشت:
🔹بنا به گفته مکی مجموع بازداشت تا آزادی مصدق کمتر از شش ماه طول کشید و در این دوران هیچ شکنجهای متحمل نشد و آشپز مخصوص خود را هم همراه داشت با این حال در این بازه زمانی کوتاه وضع روحی وی آنقدر به هم میریزد که همچون کودکان برای اینکه در مرکز بماند خود را به زمین میاندازد، چندبار تصمیم به خودکشی میگیرد و به گفته حسین مکی(که به جهت رعایت اختصار آن را نیاوردیم) در اثر خیالزدگی مدام گمان میکرد که قصد #اعدام وی را دارند.
🔸با این ضعف روحی معلوم نیست جریانات به اصطلاح ملی-مذهبی، چگونه وی را به عنوان قهرمان خود معرفی کرده و میکنند؟! به راستی اگر چهرههای پرصلابت همچون مرحوم #آیتالله_کاشانی و البته پشتیبانی مردم نبود، ملی شدن صنعت نفت از عهده شخصیت ضعیفی همچون مصدقالسلطنة برنمیآمد.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️هواداران دکتر مصدق؛ پس از مرگ وی چه کردند؟
🔻بازنشر به مناسبت سالروز مرگ دکتر مصدق🔻
🔹«به دنبال در گذشت دکتر مصدق در ۱۴ اسفند ۱۳۴۶ ، #روحانیون_مبارز درصدد بر آمدند که از این فرصت برای ضربه زدن به رژیم استفاده شود..و اعلامیه مشترکی با اعضای #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی و حزب ملت صادر نمایند.
برای این منظور میان من(سیدحمید روحانی) و آقای ربانی شیرازی و داریوش فروهر ملاقاتی به عمل آمد..آقای فروهر پیشنهاد هرگونه اعلامیه ای را بکلی رد کرد و اظهار داشت :
چون در شرایط فعلی ساواک آماده است که هرگونه واکنشی را بشدت سرکوب کند، جبهه ملی و نهضت آزادی هم به این نتیجه رسیده اند که نیروهای خود را نباید به خاطر صدور اعلامیه از دست بدهند.
🔶.. بنابراین در درگذشت مصدق کوچکترین واکنشی از طرف هواداران (آنان) نشان داده نشد.نه مراسم تشییع و فاتحه برای او برگزار کردند و نه اعلامیه ای به مناسبت در گذشت او منتشر ساختند. تنها در چهلمین روز درگذشت مصدق مراسمی از طرف بازماندگان او در احمد آباد برگزار شد. در این مراسم شماری از اعضای «جبهه ملی» «نهضت آزادی» «حزب ملت ایران» شرکت داشتند، لیکن آنچنان مرعوب و وحشت زده بودند که حتی به خود جرأت ندادند تا نام مصدق را بیاورند! حتی اعلام هم نکردند که این مراسم به چه مناسبتی برگزار شده است!
🔹..در این مراسم از روحانیون آقای شجونی و من شرکت کرده بودند..ساواک هم برای شناسایی و تعقیب نگارنده هنگام بازگشت از مراسم احمد آباد، به طور سری عکسی گرفته و در پرونده من بایگانی کرده است .(سند ش۱۲۹)»
(نهضت امام خمینی،دفتر دوم،ص۳۰۷ و ۳۰۸)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️پشت پرده #حمایت_نهضت_آزادی از بنی صدر در غائله ۱۴ اسفند چه بود؟
🔹در14اسفند59، به دعوت بنیصدر ،مراسمی برای بزرگداشت #مصدق در دانشگاه تهران برگزار شد که بنیصدر خود سخنران مراسم بود.
🔸نهضتآزادی با انتشار اطلاعیهای از مردم دعوت کرد تا به طور گسترده در آن مراسم شرکتکنند:
مردم مبارز تهران، بکوشیم هر چه باشکوه تر یاد دکتر مصدق را گرامی بداریم، نهضت آزادی ایران از عموم مردم مسلمان و آزاده تهران دعوت می نماید که به طور گسترده در جریان برگزاری مراسم یادبود مصدق که از سوی دفتر روابط عمومی ریاست جمهوری در چهاردهم اسفند در دانشگاه تهران برگزار می شود، شرکت نمایند.(روزنامه میزان،۵۹٫۱۲٫۱۳ ، ش ۱۴۲، ص۱)
🔹البته نهضتآزادی بعدها ادعا کرد:
اگرچه بر اساس سیاست عمومی خود در مورد #مشارکت در اجتماعات و راهپیمایی ها، دعوتی را که از جانب رئیس جمهور قانونی که تا آن زمان از حمایت مردم و رهبر انقلاب برخوردار بود، برای برگزاری مراسم 14 اسفندماه صورت گرفت مورد تأیید قرار داد اما هرگز نه نهضت و نه هیچ یک از اعضای آن مستقیم و یا غیرمستقیم تنظیم و اجرای برنامه های آن روز دخالت و یا شرکتی نداشته اند. (اسناد نهضت آزادی، ج۱۲، ۱۳۶۰٫۱۲٫۲۲)
🔸 دراینمراسم بین طرفداران بنیصدر و افراد مجاهدین خلق از یک سو و مردم طرفدار انقلاب از سوی دیگر درگیری وسیعی رویداد.
🔹حاضران در زمین چمن دانشگاه تهران مرتب بر علیه سران حزب جمهوری اسلامی شعار داده و شعار«مرگ بر بهشتی» سر می دادند که با واکنش نیروهای حزبالله مواجه می شد (غائله ۱۴ اسفند«ظهور و سقوط ضد انقلاب»، ص۵۵۷) و در نتیجه از 14 اسفند بنیصدر به کلی از نظام و انقلاب جدا شد.
🔸چند روز بعد از 14اسفند به رغم #رویگردانی اکثریت مردم و گروه های سیاسی از بنی صدر ، نهضت آزادی در اطلاعیه شدیداً به جانبداری و حمایت از بنیصدر پرداخت:
گناه نهضت آزادی این است که از مقام ریاست جمهوری به خاطر منافع و استقرار جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده و تسلیم تلاش انحصارطلبان برای تضعیف این مقام نشده است.(روزنامه میزان، ۵۹٫۱۲٫۱۷ ، ش۱۴۷، ص۱۰)
🔻اما حقیقت این جانبداری را دکتر حبیب الله پیمان درنشریه امت درمقالهای تحت عنوان سراب پایگاه تودهای #جبهه_متحد_لیبرالی #خط_امپریالیسم و مشکل تودهها ارزیابی وتحلیل خود را از ماجرای 14اسفند اینگونهارائهدادهاست:
🔸هدف مشترک همه عناصر و گروه های تشکیل دهنده این جبهه ( جبهه متحد لیبرالی) که در روز پنجشنبه (14 اسفند) متفقاً در دانشگاه حضور یافتند ساقط کردن دولت (رجایی) و بیرون کردن حزب جمهوری از صحنه حیات سیاسی جامعه و روی کار آوردن یک حاکمیت لیبرالی به رهبری رئیس جمهور است. تا این مرحله همه اتفاق نظر دارند اگرچه پس از آن هر گروه و شخصیت راه و هدف خاص خود را دنبال خواهد کرد. سازمان مجاهدین بعد از یک تردید کوتاه مدت در ادامه حمایت از بنی صدر مجدداً در ائتلاف کامل با وی و دیگر اعضای جبهه متحد لیبرال ها قرار گرفت و همان طور که قبلاً بارها تحلیل کردیم در حقیقت جایگزینی بنی صدر و لیبرال ها را در مرحله اول پذیرفته و جایگزینی خود را به مرحله دوم موکول کرده اند.
🔹نهضت آزادی که چندان بی میل نیست مستقلاً نقش رهبری جبهه را مانند پیش به دست گیرد با وجودی که سعی می کند که گاه به طور مستقل ابراز وجود نماید و با بنی صدر مرزبندی کند (سخنرانی بازرگان در مجلس و میتینگ امجدیه) ولی مطمئن است که بدون قبول #رهبری_بنی_صدر در این مرحله راه نجاتی ندارد. به همین جهت مانند سازمان مجاهدین به طور کامل در میتینگ دانشگاه شرکت جست.
🔸تکلیف بقیه گروه ها نظیر جبهه ملی روشن است. اینها و کوچک ترها در حقیقت پیچک هایی شده اند که جز با تکیه بر تنه درخت دفتر هماهنگی قدرت خودنمایی و حیات ندارند...
🔹این که این جبهه همان #جبهه_متحد_انقلابی ادعایی مجاهدین در برابر ارتجاع می باشند آنان باورشان شده بود که پایگاه عظیم توده ای دارند و به این "سراب" دل خوش بوده و نقشه ها طرح می کردند. ما مطمئن بودیم که در اولین فرصت که مرزبندی قاطع تری به عمل آید.
🔸اکثریت توده ها در صف انقلاب قرار گرفته لیبرال ها و متحدین آنها را به کلی تنها می گذارو تنها همان اقشار سرمایه دار و متوسط برایشان باقی می ماند. اجتماع روز پنجشنبه این پیش بینی را ثابت کرد و دیدیم که زمین چمن دانشگاه را عمدتاً همین اقشار به اضافه هواداران سازمان پر کردند. و از آن توده های میلیونی و چند صد هزار نفری خبری نبود. (خط سازش، ص۶۹۲ به نقل از سرمقاله هفته نامه امت ش ۱۰۰)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کودتا علیه یک دوست
⚫️ #برجام خیلی وقت است که مرده اما برجامیها توان دل کندن از جیفه بد بوی آن را نیز ندارند و کسانی که از #آمریکا و اروپا ضربه خوردند به جای اعتماد به مردم هنوز هم به طرز غیرعاقلانهای دنبال #مذاکره با این و آن هستند.
◀️جناب آقای #حسن_روحانی دم از #مذاکره با آمریکا زد هرچند پس از استفاده رسانهای حرفش را پس گرفت. این سخنان آقای رئیسجمهور و کلام دیگر مسؤولین امور خارجه نشان داد که آنها هنوز از تجربه سابق درس نگرفتهاند و خیانتکاری آمریکا و همدستان اروپاییاش را درک نکردهاند.
🔴البته این اولینبار نیست که غربیها به مذاکرهکنندگان و دوستان خود خیانت کردهاند. #مصدق نیز که همکاری و دوستی صمیمانهای با آمریکاییها داشت از آنها خنجر سختی خورد و توسط همانها با یک #کودتا کنار گذاشته شد.
📽کوتاهنمای «کودتا علیه یک دوست»؛ نگاهی گذرا به ثمره اعتماد مصدق به آمریکا
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
خطر اسلام بدون روحانیّت
🔻#صحیفه_خوانی | 14 اسفند
🔹من به همۀ #روحانیین سرتاسر کشور #اعلام_خطر می کنم! من به همۀ #ملت اعلام خطر می کنم! به روحانیون اعلام خطر می کنم که چنانچه خدای نخواسته در بین شما کسی است که بر خلاف موازین اسلام عمل می کند، او را نهی کنید. اگر نپذیرفت از جرگۀ روحانیت اخراج کنید. اگر نکنید این کار را، خدای نخواسته صورت روحانیت ـ که عزّ اسلام است ـ این را مُشوَّه می کنند. و با مُشوَّه کردن صورت روحانیت، اسلام به انزوا خواهد [رفت]. اسلام بدون روحانیت مثل کشور بدون طبیب است. گویندگان شما و دانشمندان شما باید توجه داشته باشند که حوزه ها را با تدبیر، با نصیحت و همین طور جاهای دیگری که روحانیین مشغول کارهایی هستند، آنها را با تدبیر و با نصیحت وادار کنند به اینکه خدای نخواسته از آنها کاری صادر نشود که بهانه به دست آنهایی که می خواهند شما را از صحنه خارج کنند بیفتد، و قلمها به کار برود و خدمتهای شما ناچیز و نادیده گرفته بشود، و لغزشی اگر در یکی از شما یا در دو تا از شما پیدا شد به حساب روحانیت بگذارند. باید تهذیب بشوید شما، خودتان را تهذیب کنید. کسانی که در حوزه ها هستند، اساتیدی که در حوزه ها هستند کوشش کنند که حوزه ها مُهذّب باشد.
و اعلام خطری که به ملت می کنم این است که جریانی در کار است که روحانیت را کنار بگذارند؛ و جریانی در کار است که شما را از روحانیت جدا کنند، و آن کنند به سر ملت که در زمان محمدرضا آمد، منتها به یک صورت دیگری.
بیدار بشوید ای ملت! و بیدار بشوید ای روحانیت! و بیدار بشوید ای دانشگاهیان! و بیدار بشوید ای کارگران! ای کارمندان! ای بزرگان! ای کوچکان! ای زنها! ای مردها! بیدار بشوید و این جریان را خنثی کنید، و نگذارید ملت شما و مملکت شما انحراف پیدا کند از آن راهی که شما دارید ـ که راه اسلام و راه خدا و خط رسول اکرم است. ... (14 اسفند 59، صحیفه امام، ج 14، ص 190و191)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
◀️به مناسبت سالروز مرگ دکتر مصدق
🔹چهاردهم اسفند سالروز مرگ دکتر مصدق است. چهرهای با #پیچیدگیها و البته ابهامات برطرف نشده.
⁉️آیا دکتر محمد مصدق یک چهره مردمی بود یا درباری؟
⁉️آیا او از قشر متوسط یا ضعیف برآمد و با آنان زیست یا در خانوادهای سلطنتی زیست و با همان نگاه رشد کرد؟
⁉️آیا او یک قهرمان ضداستعماری بود یا مدافع استعمار؟
🔸اینها سؤالاتی است که با پاسخهای حزبی نه چندان دقیق به انحراف رفته است و از آقای مصدق یک چهره غیرواقعی و اسطورهای ساخته است.
🔹فارغ از #آلایشهای_حزبی و شبهملی؛ آقای محمد مصدق که بود؟
🔸«برخلاف آنچه شهرت دادهاند #مصدق از یک خانواده فقیر و یا حتی متوسط نبود. او یکی از فرزندان #خاندان_قاجار بود که قسمت اعظم بدبختیها و عقبماندگیهای ملت ما مربوط به همین خاندان است.
🔹آزادیخواهی او از قبیل آزادیخواهی #ناصرالدینشاه و مظفرالدین و محمدعلی شاه بود ولی با پوشش آراستهای که با نیرنگ استتار شده بود. به هنگامی که مشروطهخواهان طرفدار #انگلستان به سفارت انگلیس پناهنده شدند، #مصدق_السلطنه نیز در خانه منشی سفارت انگلیس که دوست صمیمی او بوده است مخفی میشود و چندی بعد به عضویت دارالشورای استبداد در میآید.
🔹قسمتی از تقریرات او در این زمینه به شرح زیر است: «… #حشمتالدوله والاتبار (برادر مصدق) منشی مخصوص #محمدعلی_شاه که در دستگاه او از آزادیخواهان حمایت میکرد برای اینکه مرا از نگرانی و تشویش دراورد دستخطی هم برای عودت من در مجلس مزبور صادر کرد و برایم فرستاد. مرحوم مشیرالسلطنه صدراعظم، مجلس مذکور را افتتاح کرد و مرحوم نظامالملک به ریاست آن از طرف شاه منصوب شد. من فقط در همان یک جلسه در آن مجلس حاضر شدم.» (ایرج افشار، جلیل بزرگمهر؛ تقریرات مصدق در زندان درباره حوادث زندگی خویش، نشر خجسته،ص13)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
سیاست عوامفریبانه آقای مصدق
◀️به مناسبت سالروز مرگ دکتر مصدق/2
🔹مصدق یک نقطه قوت داشت و آن هم زیرکی در پنهان نمودن چهره خود بود. شهید مدرس (ره) در خصوص مصدق میگوید: «پایه و کلاس اول سیاست، #عوامفریبی است و من با نبوغ و دهایی که در آقای مصدق السلطنه سراغ دارم یقین دارم که ایشان همیشه در کلاس اول سیاستمداری خواهد ماند و به کلاس دوم هرگز ارتقا پیدا نخواهد کرد.
🔸عمر من کفاف نمیدهد ولی مردم ایران و شما نمایندگان ملت بیست سال بعد از این خواهید دید که این مصدقالسلطنه در همان کلاس اول باقی است و آن روز تصدیق خواهید کرد که سید حسن مدرس در شناختن مصدق السلطنه اشتباه نکرده است»(حسین مکّی، مدرس قهرمان آزادی، جلد2، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ص445)
پینوشت:
آقای مصدق با تکیه بر پایگاه اجتماعی روحانیت توانست نقشی در ملی شدن #صنعت_نفت به دست بیاورد اما با رویگردانی از مردم و حوزه علمیه تمام دستاوردها را برباد داد.
آقای مصدق با این حرکت ناپخته و سایر اشتباهات راهبردی و فکری خود نشان داد که هرگز نتوانسته است از کلاس اول سیاست به مدارج بالاتر راه پیدا کند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻بازخوانی مواضع امام خمینی در مواجهه با پاپ/1
🔊در حاشیه ملاقات پاپ با حضرت آیتالله سیستانی
🔹چند روزی است که دیدار پاپ با آیتالله سیستانی در برخی محافل رسانهای مورد توجه قرار گرفته است. شکی نیست که این دیدار و دیدارهای مشابه در حدّ خود اهمیت دارد اما تلاش و ذوقزدگی برخی محافل زاویهدار تعجببرانگیز بود.
🔸در هر صورت این ملاقات زمینه بازخوانی دیدگاه و مواضع امام خمینی قدس سره الشریف نسبت به جایگاه اول دینی مسیحیت را فراهم نموده است که در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت و توضیح خواهیم داد که بنیانگذار انقلاب اسلامی چه دیدگاه و مواضعی در مواجهه با پاپ داشته است.
جدا نبودن دین از سیاست وجه تمایز مرجعیت شیعه با پاپ
🔹امام خمینی قدس سره الشریف در زمانی که خطری جدی جهان اسلام را تهدید میکرد و این احتمال وجود داشت که حوزه علمیه تشیع همچون #کلیسای_مسیحیت از سیاست و اجتماع دور شود مرزبندی آشکاری میان جایگاه خود به عنوان مرجع تشیع و پاپ ابراز نمود:
🔸«... والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرّفی کرده اند. #سیاست_مُدُن از اسلام سرچشمه میگیرد. من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم؛ #من_پاپ_نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیۀ اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم. #پایگاه_استقلال_اسلامی اینجاست. باید این مملکت را از این گرفتاریها نجات داد...»(21فروردین 1342، صحیفه امام ج1 ص270)
🔹به طور کلی میتوان گفت دستهای مرموزی در کار است که از پاپ برای جهان تشیع الگویی دینی بسازد. الگویی که در آن سیاست به طور کامل از دیانت جداست. امام خمینی قدس سره الشریف میفرمایند:
🔸مع الأسف با اینکه اسلام این اجتماعات را به رایگان تحت اختیار قرار داده ـ شما ملاحظه کنید اگر #امیر_حجاز بخواهد پانصد نفر آدم را در حجاز در غیر مورد حج دعوت کند، چقدر خرج دارد؛ چقدر تشریفات دارد؛ چقدر زحمت دارد تا پانصد نفر جمع بشوند آنجا، خدای تبارک و تعالی بدون اینکه برای اشخاص، مثل دولتها زحمت زیادی داشته باشد، مردم را خودشان را وادار کرده که مجتمع بشوند. آن هم چندین میلیون جمعیت، میلیونها جمعیت مجتمع بشوند ـ به رایگان این را تحت اختیار ما قرار داده و ما هم بدون استفاده از دست می دهیم. این برای این است که از آن طرف تبلیغات بسیار دامنه دار خارجیها و داخلیهایِ وابسته به خارجیها دامن زده به اینکه دیانت کاری به سیاست ندارد. آنها برای خودشان! سیاست را واگذارید به امپراتور؛ و دیانت هم مال پاپ و افراد پاپ. در اینجا هم سیاست را واگذارید برای محمدرضا پهلوی؛ شما هم بروید مسئله را بگویید و هر کاری هم اینها می کنند کاری نداشته باشید، قداست خودتان را حفظ کنید! این یک مسئله ایاست که با کمال توطئه و شیطنت در همین چند روز در یک محلی طرح شد، که من نمی خواهم اسمش را ببرم. اینها گرفتاری است که ما داشتیم.(26شهریور1358، صحیفه امام ج10 ص18-17)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻بازخوانی مواضع امام خمینی در مواجهه با پاپ/2
🔊در حاشیه ملاقات پاپ با حضرت آیتالله سیستانی
🔹امام خمینی با صراحت پرده از تز جدایی دین از سیاست برداشته و در جای دیگر میفرمایند:
« این طایفه الآن هستند که حالا هم وقتی که صحبت می شود، می نویسند؛ چه می کنند؛ هِی کوشش می کنند که #اسلام_نباشد. آن چیزهایی که مال اسلام است هی کوشش می کنند با زبانهای مختلف، گاهی به دلسوزی در قضیۀ #ولایت_فقیه که این چند روز داغ شده است، خوب اینها دیدند که یک کار خطرناکی است برای آنها برای اینکه یک #حکومت_اسلامی دارد درست می شود؛ اینها هم نمی خواهند این را.
🔸گوینده شان گاهی می گوید که بگذارید که روحانیون قداستشان را حفظ بکنند! « #قداست_روحانیون » که اینها میگویند معنایش این است که بگذارید روحانیون مشغول #مسجد و #محراب ـ همین مقدار در همین حدود ـ باشند، و سیاست را به #امپراتور واگذار کنید. این یک تِزی است که #مسجد_مال_پاپ؛ سیاست مال امپراتور. اینها هم می گویند مسجدها مال شماست، بروید تو مسجدتان نماز بخوانید، درس هم می خواهید بگویید؛ درس هم بگویید هیچ مانعی ندارد، اما در یک حدودی، نه اینکه تو مسجد بروید و سنگر بگیرید برای ما؛ یا توی مدرسه بروید و برای ما ایجاد زحمت بکنید. نه، آن نه! همان مقداری که «قداست» شما محفوظ باشد، بگویند یک آدم مقدس، آدم خوب مُهذَّبی است؛ یک آدمی است که اگر نفتش را هم ببرند، حرفی نمی زند و می گوید بردند؛ مال دنیا است چه ارزشی دارد! اینها این جور «قداست» را می خواهند و نمی دانند که اسلام و پیغمبر اسلام و اولیایاسلام با تمام قداست این مسائل را داشتند، تمام قداست و الوهیت محفوظ بوده است، مع ذلک می رفتند و اشخاصی که برخلاف مسیر انسانیت هستند آنها را دفع می کردند و سیاست مملکت را حفظ می کردند و منافات با قداست هم نداشتند؛ یعنی ما روحانیون، قداستشان از حضرت امیر زیادتر باشد؟» (29شهریور1358، صحیفه امام ج10 ص71-70)
لزوم توافق ادیان برای پیشرفت بشریت
🔹امام خمینی قدس سره الشریف تنها 6 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی نماینده پاپ ژان پل دوم را به ملاقات پذیرفت و در این دیدار تصریح فرمودند:
🔸«اقلیتهای مذهبی همیشه در اسلام محترم بوده اند؛ و توافق بین ادیان بزرگ یکتاپرست برای پیشرفت بشریت لازم است.»
ایشان در این دیدار نماینده پاپ را به صورت غیرمستقیم دعوت به مبارزه علیه ظلم و استعمار کردند:
«این قدرت ایمان ملت و قوۀ اسلام بود که بر #ظلم و #استبداد و #استعمار غلبه کرد. امیدوارم دیگر ملل نیز از این طریق به ما متصل شوند.»(28بهمن1357، صحیفه امام ج6 ص177)
تذکر به پاپ به دلیل عدم حمایت از مظلومین
🔹19آبان1358، شش روز پس از #تسخیر_لانه_جاسوسی اسقف #هانیبال_بوگینینی با امام خمینی قدس سره الشریف ملاقات کرد. امام خمینی در این دیدار، صراحتا از پاپ انتقاد کردند که چرا در زمان رژیم ستمشاهی هیچ اقدامی برای پیشگیری از جنایات آمریکا ننمود اما بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و قطع ایادی آمریکا شروع به میانجیگری میان طرفین نمود:
🔸«من و ملت ما، بلکه ملتهای مستضعف جهان ـ اعم از مسلمین و نصاری و غیر آنها ـ یک نقطۀ ابهام پیش ماست که من میل دارم این نقطۀ ابهام را تذکر بدهم. گوش سی و پنج میلیون جمعیت ایران که پنجاه سال است در زیر یوغ استعمار و فشار خصوص امریکا، و اخیراً فشار خصوص آقای #کارتر هستند، و گوش میلیونها جمعیت مستضعف، انتظار نوازشی از مقام روحانیت پاپ داشت؛ نوازش پدرانهای که لااقل استفسار از حال این مستضعفین باشد، و نسبت به مستکبرینی که به اینها ظلم شده است، و در زیر فشار ظلم بودند، هشیاری داده شده باشد، میانجیگری شده باشد بین ملتهای مستضعف و آن ابرقدرتها که خودشان را مسیحی معرفی می کنند. و گوش ما همچو ندای روحانی ای را نشنیده است تا حالا... چه شد که امروز که ملت ما، جوانهای ما که سالهای طولانی تحت فشار و تحت رنج بودند، رفته اند و این چند نفری که در آن #لانۀ_جاسوسی به سر می بردند و عامل توطئه و جاسوسی بر ضد ملت ما بودند، بلکه بر ضد منطقه، و قراین و شواهد در این امر زیاد است، و بزرگتر شاهد اینکه تمام پرونده ها را و چیزهایی که در آنجا بوده است تا توانستند آنها را بدل به یک پودری کردند که قابل استفاده دیگر نیست... من نمی توانم باور کنم که #واتیکان بی خبر بوده است از این مسائل. و نمی دانم این نقطۀ ابهام را چه بکنم؟ اگر ملت ما از من پرسید که روحانیت مسیح، موافق است با این جنایاتی که اینها کردند، من چه جواب به اینها بدهم؟ ...»(19آبان1358، صحیفه امام ج11، ص33-29)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻بازخوانی مواضع امام خمینی در مواجهه با پاپ/3
🔊در حاشیه ملاقات پاپ با حضرت آیتالله سیستانی
تشویق پاپ به نقشآفرینی جدی سیاسی
🔹امام خمینی قدس سره الشریف پس از #تذکرات_جدی به پاپ و گوشزد کردن وظایف انسانی وی، لزوم اقدامات سیاسی جدی از جانب وی را یادآوری مینمایند و میفرمایند:
🔸«آقای پاپ باید به فکر ملت مسیح باشد، به فکر همه #ملتهای_مستضعف باشد، به فکر#آبروی_مسیحیین باشد. این طور اشخاصی که به اسم مسیح دارند یک همچو کارهای خلاف مسیر مسیح را انجام می دهند، آقای پاپ باید اعلام کنند. به #ملت_امریکا اعلام کنند، به همۀ ملت مسیحیین اعلام کنند، و جنایات این را بشمارند، و اینها را معرفی کنند به ملتها. همانطوری که ما نسبت به محمدرضا عمل کردیم که این را به مردم شناساندیم. ـ مردم می شناختند، لکن تبلیغات کردیم باز هم ـ شما هم این کار را انجام بدهید، و ما در این صورت از شما متشکر خواهیم بود. و ما یک مَظْلَمه است که برای شما می گوییم، ما به حکم اینکه #مظلوم هستیم، پیش شما دادخواهی می کنیم که این ملت مسیح را نجات بدهید شما. ملت مسْلم جای خودش، شما ملت مسیح را نجات بدهید. نجات به این است که این اشخاصی که در ممالک بزرگ به اسم مسیح و به اسم مسیحیت این جنایات را می کنند، این برای مسیح ـ علیه السلام ـ خوب نیست، و مسیحیین مُشوَّه می شود وِجْهِه شان. و من به شما آقای پاپ عرض می کنم که اگر عیسی مسیح امروز بود؛ کارتر را استیضاح می کرد. اگر عیسی مسیح بود ما را از چنگال این دشمن خلق و دشمن بشر نجات می داد. و شما نمایندۀ ایشان هستید، و شما باید همان کاری که مسیح می کند بکنید.»(19آبان1358، صحیفه امام، ج11 ص37-36)
ایشان در بیاناتی صریح فرمودند:
🔹«[آیا] صدای ما به #آقای_پاپ می رسد؟ می گذارند برسد؟ اگر رسید ترتیب اثر به صدای مظلوم می دهد ایشان؟ بنای ایشان هست که با مظلومها، با آن اشخاصی که تحت ظلم هستند و برخلاف دستورات #حضرت_مسیح با آنها عمل می شود یک معارضه ای بکند؟ ایشان از این مظالمی که الآن در دنیا واقع می شود و با دست #رئیسجمهور_امریکا واقع می شود و قبلاً شد و به دست رؤسای جمهور واقع شد، ایشان بی اطلاع هستند؟ ایشان نمی دانند در #فلسطین و #لبنان و #ویتنام و سایر جاها چه می گذرد و از کی این مظالم واقع می شود؟ به آقای پاپ این مسائل اصلاً نمی رسد؟ ایشان در محاصره هست و کسی با او نمی تواند صحبت بکند؟ یا می دانند، مطلع اند، مسائل را می دانند و ساکت نشستند؟ ما این سؤال را داریم که چرا سکوت در مقابل ظلم؟ این دستور حضرت مسیح هست؟! چرا واگذار کردند ابرقدرتها را به حال خود تا هر چه جنایت می خواهند بکنند و هر چه مظلومان را می خواهند از بین ببرند؟عیسی مسیح که پیامبر صلح هست و می خواهد صلح در دنیا باشد و الآن عید صلح هست. شما می دانید که در عید صلح در این مواردی که الآن اینها مشغول جنگ هستند چه می گذرد؟ شما از امثال این رؤسای جمهور باور می کنید که یک وقت می آیند و دعا»(4دی1358، صحیفه امام ج11 ص410)
🔸همچنین ایشان در پی شهادت شش تن از شخصیتهای بیت #مرحوم_آیتالله_حکیم به دست جنایتکار #صدام پیامی به ملت ایران و عراق صادر کردند که در ضمن آن مؤاخذهای جدی از پاپ مشاهده میشود:
🔹«...دنیا در عصر ما و عصرهایی نظیر آن مبتلا به حکومتهایی بوده است که جز قانون جنگل در آن حکومت نمی کند. ما در عصری هستیم که جنایتکاران به جای توبیخ و تأدیب، تحسین و تأیید می شوند. ما در عصری به سر می بریم که سازمانهای به اصطلاح حقوق بشر، نگهبان منافع ظالمانۀ ابرجنایتکاران و مدافع ستمکاری آنان و بستگان آنان هستند.ما در منطقه ای به زندگی مرگبار خود ادامه می دهیم که اکثر حکام آن چشم و گوش بسته تحت فرمان امریکا، به جنایات اسرائیل و حزب بعث عراق مشروعیت می دهند و در هدم اسلام و قرآن کریم کوشش می کنند. ما در محیطی گذران می کنیم که مظلومان که جرمی جز دفاع از حق ندارند زیر چکمۀ ستمگران خرد می شوند و آخوندهای کثیف درباری به این اعمال وجهۀ اسلامی می دهند. ما و دنیای مسیحیت در عصری هستیم که پاپ، #رهبر_ کاتولیکها به جای آنکه امریکا را در جنایاتی که به بشریت می کند، محکوم کند و پیروان خود را به مقابله با ظالمان برانگیزد، از امریکا پشتیبانی می کند و به ستمکاران دیگر توصیۀ همکاری با آن را می کند...»(28خرداد1362، صحیفه امام ج7 ص502-500)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻بازخوانی مواضع امام خمینی در مواجهه با پاپ/4
🔊در حاشیه ملاقات پاپ با حضرت آیتالله سیستانی
پاسخی حکیمانه و قاطع به پاپ
🔹در پی قطع روابط آمریکا با ایران پاپ نامهای به امام خمینی قدس سره الشریف نوشت و در آن از این قطع رابطه ابراز نگرانی کرد. امام در پاسخی حکیمانه و قاطع فرمودند:
🔸«از حُسن نیت آن جناب قدردانی می کنم. و خاطر محترم را متوجه می کنم که #ملت_شریف_مجاهد ما این قطع روابط را به فال نیک گرفته و برای آن جشن عظیم بپا کرده و چراغانیها و پایکوبیها نمودند.
🔹از دعای شما به درگاه خداوند متعال برای ملت مبارز ما شکر گزارم؛ لکن متذکر می شوم که جناب شما از انگیزه های تیرگیهای دیگر و مشکلات خطرناک بزرگتر که مرقوم داشته اید نگران نباشید، که ملت اسلامی ایران از مشکلاتی که در این قطع روابط به وجود آید استقبال می کند و از خطرهای بزرگتر که مرقوم شده است، هراس ندارد. و آن روز برای ملت ما خطرناک است که روابطی نظیر روابط رژیم خائن سابق تجدید شود. و با امید به خدای متعال تجدید نخواهد شد.»
🔸ایشان در ادامه از پاپ خواستند که از نفوذ معنوی خود در پیشگیری از ظلمها و تعدیهای رئیسجمهور آمریکا جلوگیری کند:
«من از جنابعالی با نفوذ معنوی که بین ملت مسیح دارید می خواهم که دولت امریکا را از عواقب ستمگریها و زورگوییها و چپاولگریها بترسانید؛ و آقای #کارتر را، که با شکست نهایی مواجه است، نصیحت کنید که با موازین انسانی با ملتهایی که می خواهند استقلال مطلق داشته باشند و وابسته به هیچ قدرتی در جهان نباشند رفتار کند، و از تعلیماتحضرت مسیح ـ سلام الله علیه ـ پیروی نماید و خود و دولت امریکا را بیش از این در معرض رسوایی قرار ندهد. از خداوند متعال سعادت مستضعفین جهان را خواستار و قطع ایادی ستمگران را امیدوارم.»( 25 فروردین 59، صحیفه امام ج12، 238-237)
جلوگیری از نفوذ در پوشش مذهب
🔹امام خمینی قدس سره الشریف با ژرفبینی الهی و مطالعه عمیق تاریخی-سیاسی میدانستند که استفاده از #پوشش_مذهب یکی از ترفندهای همیشگی جبهه استکبار بوده است. به همین دلیل در پاسخ به دومین نامه پاپ که در آن درخواستی برای مساعدت جهت تأسیس مدارس مسیحی شده بود فرمودند:
🔸«آقای پاپ...برای مدارس خودشان به اسم «مدرسۀ اندیشه» کاغذ نوشته اند و رسول فرستاده اند واز ما سفارش خواسته اند برای اینکه مدارسشان در اینجا باشد. ما با نصارا و با یهود و با سایر اقشار ملتها هیچ دشمنی نداریم، و از مدارس به هیچ وجه جلوگیری نمی کنیم، مادامی که مدرسه باشد وبرای تعلیم وتعلم باشد؛ حالا چه تعلیم و تعلم دستورات مسیح ـ علیه السلام ـ یا دستورات دیگران؛ لکن اگر ما فهمیدیم که در ایران مدارس طور دیگری هست، آنجا هم نظیر همان #لانۀ_جاسوسی است، نمی توانیم تحمل کنیم که در مملکت ما به اسم تعلیم و تربیت و به اسم مدارس، یک امور دیگری انجام بگیرد. و البته این با دولت است که در این موضوع تأمل کند و این موضوع را درست بررسی کند؛ چنانچه مدارس، مدارس هستند، برای تعلیم و تربیت هستند، هیچ ممنوعیتی ایجاد نخواهد شد، و چنانچه خدای نخواسته این مدارس هم یک وضع دیگری دارند و به اسم مدارس هستند، آن هم ملت ما تحمل نمی کند و ما نمی توانیم تحمل کنیم...»(12مرداد1359، صحیفه امام ج13 (ص68-67))
🔹همچنین در پی سوء استفاده از نهادهای به ظاهر مذهبی و تعطیلی مراکز مسیحی مرقوم فرمودند:
«بدین وسیله به اطلاع آن جناب می رساند طبق تحقیق و گزارشاتی که داده شده متأسفانه مراکز مزبور در زیر پوشش تعلیم و تربیت به مسائل دیگری اشتغال داشته و محل #آموزشهای_سیاسی و #توطئه برضد جمهوری اسلامی و مصالح عمومی کشور ما بوده است و به همین جهت نیز دولت اقدام به تعطیل آنها نموده و امید است با ارتباط مستقیمی که در این باره با دولت برقرار می نمایید توضیحات کافی دریافت نموده و اقدام مقتضی انجام گردد.»(2شهریور1359، صحیفه امام ج13 ص147)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸آیا صدای ما به آقای پاپ میرسد؟!
🔹«امام خمینی قدس سره الشریف:
⁉️[آیا] #صدای_ما به آقای پاپ می رسد؟ میگذارند برسد؟ اگر رسید ترتیب اثر به صدای مظلوم میدهد ایشان؟ بنای ایشان هست که با مظلومها، با آن اشخاصی که تحت ظلم هستند و برخلاف دستورات #حضرت_مسیح با آنها عمل میشود یک معارضهای بکند؟
⁉️ایشان از این مظالمی که الآن در دنیا واقع می شود و با دست #رئیسجمهور_امریکا واقع میشود و قبلاً شد و به دست رؤسای جمهور واقع شد، ایشان بی اطلاع هستند؟ ایشان نمی دانند در #فلسطین و #لبنان و #ویتنام و سایر جاها چه میگذرد و از کی این مظالم واقع میشود؟ به آقای #پاپ این مسائل اصلاً نمی رسد؟ ایشان در محاصره هست و کسی با او نمی تواند صحبت بکند؟ یا می دانند، مطلع اند، مسائل را می دانند و ساکت نشستند؟ ما این سؤال را داریم که چرا سکوت در مقابل ظلم؟ این دستور حضرت مسیح هست؟! »(صحیفه امام (4دی1358، صحیفه امام ج11 ص410)
🔻🔻
#آیتالله_سیستانی
#پاپ
🔺🔺
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی: بازخوانی مواضع امام خمینی در مواجهه با پاپ:
وجه تمایز مرجعیت شیعه با رهبری کاتولیکهای جهان
لزوم توافق ادیان برای پیشرفت بشریت/تذکر به پاپ به دلیل عدم حمایت از مظلومین
تشویق پاپ به نقشآفرینی جدی سیاسی
پاسخی حکیمانه و قاطع به پاپ/جلوگیری از نفوذ در پوشش مذهب
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
به شرارتهای ضد اسلامی خاتمه می دهم
واکنش قاطع امام خمینی به غائله ۱۴ اسفند بنیصدر؛ در پاسخ به تلگراف آیت الله گلپایگانی
🔻 #صحیفه_خوانی | 16 اسفند
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله آقای گلپایگانی ـ دامت برکاته
🔹پس از اهدای تحیت و سلام، تلگراف جنابعالی که از نگرانی آن حضرت در قضایای #شوم #دانشگاه در روز پنجشنبه 14 / 12 / 59 حکایت می کرد واصل، تلفنهای بسیاری در دنبالۀ #جنایت_منحرفین از اطراف نیز واصل گردید. به جنابعالی و عموم ملت شریف اطمینان می دهم که با خواست خداوند تعالی با اینگونه مخالفتهای با #اسلام، برخورد #شدید خواهد شد، و به دستگاه قضایی گفته ام که قضیه را تعقیب و مجرمین و محرّکین را شناسایی و #محاکمه کنند و نتیجه را به اینجانب اطلاع دهند تا تکلیف آنان به حسب موازین اسلامی معین شود. باید گروهها و دسته های #منحرف سیاسی و غیر سیاسی بدانند که من با احساس تکلیف، با آنان برخورد #اسلامی و حدود اسلامی می کنم و به #شرارتهای ضد اسلامی خاتمه می دهم. از جنابعالی امید دعای خیر دارم. حضرتعالی مردم را دعوت به آرامش فرمایید. والسلام علیکم و رحمة الله .
روح الله الموسوی الخمینی
(16 اسفند 59، صحیفه امام، ج 14، ص 194)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
♦️ناگفتههایی از حیات سیاسی مصدق: از نوشیدن شربت شهادت در راه وطن! تا #سرکوبی هموطنان در راه منافع انگلستان
🔹چهره #هفت_رنگ دکتر مصدق در تاریخ سیاست این مملکت به گونهای است که روزی وی خود را چنان وطن پرست معرفی می کند که حاضر است در راه کشور شربت شهادت بنوشد و روزی پرده از #اسرار_پشت_پرده خود با انگلیسی ها بر می دارد.
🔸وی بعد از اتمام تحصیلات در حال بازگشت به ایران از بندر مارسی با یک کشتی به سوی بمبئی در هندوستان حرکت کرد. در این کشتی #سرپرسی_کاکس وزیر مختار انگلستان و امضاء کننده قرار داد ۱۹۱۹ نیز حضور داشت! کاکس خود را به مصدق نزدیک کرده و اطلاعات مربوط به سفر به ایران را در اختیار وی می گذارد!!
🔹«از مارسی با یک کشتی که پانزده روز بعد به بمبئی می رسید، حرکت کردم و از بحر احمر که می گذشتم، یک شب پس از صرف شام (سرپرسی کاکس) همان وزیر مختار انگلیس که قرارداد #وثوق_الدوله(پسرخاله مصدق) را امضاء کرده بود و به سمت کمیسر عالی انگلیس به بغداد می رفت، خود را به من نزدیک نمود و بعد از معارفه سؤال کرد چند روز در (بمبئی) می مانم و بعد به کدام یک از بنادر خلیج فارس وارد می شوم؟ گفتم توقف من در بمبئی زیاد نخواهد بود و مایلم در بصره پیاده شوم و از آن جا با راه آهن بغداد مسافرت نمایم، که وعده داد در عدن تحقیقات کند و مرا از چگونگی وضعيات آن هر دو مطلع نماید. شب دیگر باز پس از صرف شام نزدیک من آمد و گفت تحقيقاتم به این نتیجه رسید که راه آهن بغداد را اعراب خراب کرده اند و اکنون از این خط نمی توان عبور نمود.(خاطرات و تألمات ، صفحه ۱۲۰)
🔸و اینگونه محمد مصدق جوان از فرنگ برگشته به پیشنهاد دایی خود #عبدالحسین_فرمانفرما به والی گری فارس منصوب می گردد.
🔹مصدق ، علت پیشنهاد والیگری فارس به خودش را دو چیز می داند: مردم و #سیاست_خارجی! که در خاطراتش یکی را مفصل توضیح داده و از دیگری می گذرد.
🔸«نه مردم می خواستند کسی به فارس برود که از رویه ولایت سابق پیروی کند، نه سیاست خارجی می خواست در آن وقت که تبلیغات #کمونیستی رو به شدت می گذاشت، مردم ناراضی شوند..لذا از تمام طبقات و احزاب و دستجات به تلگرافخانه رفتند و انتصاب مرا به آن ایالت از نخست وزیر پیرنیا مشیر الدوله در خواست کردند.(خاطرات و تألمات، صفحه ۱۲۱)
🔹از تلاش های فرمانفرما و انگیزه وی از بقا خواهرزاده اش به عنوان والی فارس که بگذریم، سیاست خارجی مورد اشاره مصدق در آن هنگام، تنها انگلیس بود.
🔸چنانچه مصدق در جای دیگر به ارتباط نزدیک خود با برخی مأموران انگلیسی تصریح می کند. (خاطرات و تألمات،ص۱۲۳)
🔹ارتباط مصدق با انگلیسی ها به رفاقتش با کلنل فریزر(ژنرال انگلیسی برجسته پلیس جنوب) هم می رسد و وی از رفتار انگلیسی ها به نیکی یاد می کند و حتی از ماژور هود که قصد سرکوب تنگستان را داشت به نیکی یادکرده و او را شریف و وطندوست میداند و تلاش میکند به جای آنکه سرکوب تنگستان برای پلیس جنوب زحمتی ایجاد کند، خود این مأموریت وطنپرستانه (!!!) را انجام دهد:
«من مأمورین بسیار شریف و وطن دوست از انگلستان دیده ام من مذاکراتى در شیراز و در تهران با اینها دارم یک روزى #ماژور_هود قنسول انگلیس آمد به من گفت ما حکم داده ایم تنگستانى ها را بلند بکنند من حالم به هم خورد گفت شما چرا حالتان به هم خورد گفتم چون این صحبتى که کردید نه در نفع شما بود نه در نفع ما گفت توضیح بدهید گفتم شما از پلیس جنوب شکایت دارید و میگویید که پلیس جنوب در شیراز منفور است پس وقتى که شما #پلیس_جنوب را مأمور بیشه تنگستان بکنید بر منفوریت آنها افزوده میشود تنگستانى ها اگر شرارت میکنند من تصدیق میکنم اگر بعضى از آنها راهزنى میکنند من تصدیق دارم اگر آنها را پلیس جنوب تنبیه کند آنها جزء شهدا و وطن پرستها میشوند و من راضى نیستم ولى اگر من که والى هستم آنها را تنبیه کنم به وظیفه خودم عمل کردهام و کار صحیحى کردهام گفت توضیحات شما مرا قانع کرد شما کار خودتان را بکنید من از شما تشکر میکنم بعد از چند روز من #تنگستان را امن کردم و ماژور هود آمد از من تشکر کرد این سابقهای است که من با ماژور هود قنسول انگلیسى دارم با #کلنل_فریزر هم که امروز ماژر ژنرال فریزر شده سابقه دارم(مشروح مذاکرات مجلس ملى، دوره۱۴ جلسه ۳ صورت مشروح مجلس روز سهشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۳۲۳)
مصدق اینجا ضمن اینکه منافع دولت انگلستان را بر منافع ملت خودمان ترجیح می دهد با ذوق زدگی از رفاقت خود با اشغالگران انگلیسی به نیکی یاد می کند و حتی در فرازهای بعد از پذیرایی خود از آنان یاد می کند (خاطرات و تالمات، ص۱۲۵) نکه مهم آنکه انگلستان در آن روزها، همچون امروزِ خود هرنوع اقدام استقلالطلبانه علیه خود را به «دزدی، راهزنی، اقدام غیرانسانی و...» تعبیر میکردند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
💢گلایههای شهید ربانی شیرازی از اختلاف میان انقلابیها
🔴سالگرد ارتحال مرموز مرحوم آیتالله ربانی شیرازی
🔹اختلاف آفت انقلابهاست و یکی از نقشههای اساسی استکبار تفرقهافکنی با هدف سلطه بر ملتهاست. عالمان هوشیار انقلابی همواره با نظارتی دقیق در صدد رفع اختلافات شخصی و جزئی میان شخصیتهای مبارز اصیل بودهاند.
🔸متنی که پیش رو دارید؛ بخشی از نامهای است که #شهید_آیتالله_ربانی_شیرازی هشت سال پیش از پیروزی انقلاب و در سال 1349 به حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی نوشتهاند و در آن از بروز اختلاف میان انقلابیها گله میکنند و ایشان را به حفظ #اتحاد و کنار گذاشتن #اختلافات_شخصی دعوت میکنند. توصیهای که همیشگی است و با توجه به وقایع اخیر و اختلاف میان برخی مسؤولین رده بالای کشور بازخوانی آن ضرورت بیشتری دارد:
🔹«در پاسخ از خبرهايى كه بيش [و] كم مىرسد گلهگذارى كنم، دوستانى كه مراجعت مىكنند نوعاً اختلافات دوستان و كنارهگيرى بعضى و تغيير روش ديگرى را به سوغات مىآورند...
🔸نمىدانم آيا موقع بيدارى فرا نرسيده؟ وقت آن نشده كه روش خلاف اسلامى سابقين متروك شود؟ اگر ما كه خود را انقلابى و مبارز فكر مىكنيم، در وهلۀ اول، انقلاب در درون خود ايجاد نكنيم و با نفاق، #شقاق، تكروى مبارزه نكنيم، كه بكند؟
🔹مگر نه اين است كه جهاد با نفس، اكبر از جهاد با دشمن است؟ مگر اين نيست كه #نفسانيت موجب شكست از دشمن است؟ مگر ما به ديگران حمله نمىكنيم و خواهان #رفع_اختلافات نيستيم؟ حاصل آنكه مگر ما نمىخواهيم مسلمان واقعى باشيم و به اسلام واقعى عمل كنيم؟ مگر اسلام نمىگويد: واعتصموا بحبلاللّه جميعاً و لاتفرقوا، و لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم.
🔸ديگران خيال مىكنند كه اينها دستورات اخلاقى است و اخلاقيات ملزمى براى عمل ندارد، ما كه مىدانيم اينها #دستورات_سياسى است و واجبالاجراست، چرا عمل نكنيم؟ ... انقلابى اساسى در خاورميانه شروع شده و به مرزهاى ايران كشيده، خواه ناخواه عوامل داخلى و خارجى كوشش مىكنند انقلاب را نابود كنند. »(نهضت امام خمینی جلد 2 ص748-747)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻دنباله روی آقای منتظری از مرحوم ربانی شیرازی در #مبارزات پیش از انقلاب
🔴سالگرد ارتحال مرموز مرحوم آیتالله ربانی شیرازی
🔹حجت الاسلام سید حمید روحانی درباره #وابستگی_شخصیتی آقای منتظری :
🔸استقلال ذاتی نداشت!... ایشان در جریان مبارزات دنباله رو #آقای_ربانی بود و آنچه را که آقای ربانی انجام می داد، ایشان هم همان را انجام می داد؛ اگر اعلامیه را آقای ربانی امضا می کرد، ایشان هم امضا می کرد، آقای ربانی رد می کرد، ایشان هم رد می کرد. »
🔹حجت الاسلام محمدجواد حجتی کرمانی از مبارزین و سیاسیون دوران انقلاب نیز همین مطلب را تأکید می کند
.. در میان روحانیون هم من کسی را مثل او (شهید ربانی شیرازی)ندیدم ؛ حتی آقای منتظری را. آقای منتظری در سیاست پیشرو بود ولی #فهم و #انضباط فکري آقای ربانی را نداشت.
🔸خبرنگار: آیا این درست است که آیت الله منتظری از آیت الله ربانی شیرازی متأثر بوده است؟
بله، بله، آقای ربانی بسیار قوی بود.» (روزگار قائم مقامی، ص ۷۲)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻احتمال #شهادت مرحوم آیت الله ربانی شیرازی به روایت تاریخ نگار انقلاب اسلامی
🔴سالگرد ارتحال مرموز مرحوم آیتالله ربانی شیرازی
🔹گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از کیفیت درگذشت مرحوم ربانی شیرازی
« ساعت ۱۳٫۳۰ دقیقه بعد از ظهر دیروز اتومبیل حامل آیت الله ربانی شیرازی در بین راه اصفهان-دلیجان ۳۰ کیلومتری دلیجان در اثر واژگون شدن دچار حادثه گردید که بلافاصله از طریق سپاه پاسداران و فرمانداری و جهاد سازندگی موضوع پیگیری گردید و زخمی شدگان به اورژانس دلیجان انتقال یافتند ولی متأسفانه حضرت آیتالله ربانی شیرازی که از ناحیه #مغز و دست چپ صدمه دیده بودند قبل از رسیدن به اورژانس به لقاءالله پیوست..( روزنامه جمهوری اسلامی،۱۳۶۰٫۱۲٫۱۸، ش ۸۰۴، ص۴)
🔸حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی با تکیه به برخی شواهد، #شهادت آیت الله ربانی شیرازی را محتمل میدانند: «درباره رحلت مرحوم ربانی شیرازی باید دانست که در ارزیابی ماشینی که در آن سوار بود و دچار سانحه شد، جای #گلوله روی شیشه گزارش شده بود».(بخشی از توشیح استاد روحانی بر کتاب نقدی بر مدخل «خمینی ، روح الله» در دائرة المعارف بزرگ اسلامی، ص۳۶)
#آیتالله_ربانی_شیرازی
#فقیه_مجاهد
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️در آستانه عید بزرگ مبعث
◀️انتشار فصل دوم کتاب صوتی روزگار قائممقامی
❇️از یکشنبه 17اسفند
⏱هر شب ساعت 22:00
🔻از رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی🔻
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db