🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
بخش بیست و دوم
بخش بیست و سوم
بخش بیست و چهارم
بخش بیست و پنجم
بخش بیست و ششم
بخش بیست و هفتم
بخش بیست و هشتم
بخش بیست و نهم
بخش سیام
بخش سی و یکم
بخش سی و دوم
بخش سی و سوم
بخش سی و چهارم
بخش سی و پنجم
بخش سی و ششم
بخش سی و هفتم
بخش سی و هشتم
بخش سی و نهم
بخش چهلم
بخش چهل و یکم
بخش چهل و دوم
بخش چهل و سوم
بخش چهل و چهارم
بخش چهل و پنجم
بخش چهل و ششم
بخش چهل و هفتم
بخش چهل و هشتم
بخش چهل و نهم
بخش پنجاه
بخش پنجاه و یکم
بخش پنجاه و دوم
بخش پنجاه و سوم
بخش پنجاه و چهارم
بخش پنجاه و پنجم
بخش پنجاه و ششم
بخش پنجاه و هفتم
بخش پنجاه و هشتم
بخش پنجاه و نهم
بخش شصتم
بخش شصت و یکم
بخش شصت و دوم
بخش شصت و سوم
بخش شصت و چهارم
بخش شصت و پنجم
بخش شصت و ششم
بخش شصت و هفتم
بخش شصت و هشتم
بخش شصت و نهم
بخش هفتاد
بخش هفتاد و یکم
بخش هفتاد و دوم
بخش هفتاد و سوم
بخش هفتاد و چهارم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.1.pdf
1.43M
دیدگاه شهید بهشتی پیرامون دودستگی در مدرسه حقانی
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد
شهید بهشتی پس از بازگشت از آلمان با دکتر شریعتی آشنا شد. ایشان پس از تعطیلی حسینیه ارشاد در سال 51، بیشتر وقت خود را در مدرسه حقانی صرف میکرد. سالهای 50-53 ایامی بود که سخنرانیهای دکتر شریعتی و موضعگیری علما و روحانیون در مقابل آن اوج گرفته بود. در فضای مدرسه حقانی نیز جوّی به وجود آمده بود که طلبههای مدرسه حقانی برخی طرفدار دو آتشه دکتر شریعتی بودند و برخی مخالف او. به تدریج این طرفداری و مخالفت به دعوایی داغ بدل شد که مدرسه را دو پاره کرد...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،1شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.4.pdf
1.93M
مدیریت پدرانه امام(ره) در مواجهه با یک نزاع باطل
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و یکم
در میان ]اختلافات در خصوص شریعتی] امام خمینی رویکرد بسیار جامع و جالبی را اتخاذ کردهاند؛ ایشان از یک سو نسبت به نقد علنی دکتر شریعتی و ابراز مخالفت آشکار امتناع ورزیدند از سوی دیگر ایشان هرگز حاضر به تأیید شریعتی نشدند و این مسئله محدود به زمان حیاتِ او نماند، بلکه امام بعد از وفات وی نیز در پاسخ به خیل تلگرافهای تسلیت از سوی دوستداران دکتر شریعتی، و علیرغم اصرار ابراهیم یزدی و درخواست أکید او برای درج واژه «شهید» در متن پیام ایشان، امام حتی حاضر نشدند برای شریعتی از واژه «مرحوم» استفاده کنند و به جای آن تعبیر «فقد دکتر شریعتی» را بهکار بردند. همچنین در جای جای سخنان خود، برخی انگارههای رایج در ادبیات و آثار شریعتی، همچون مسئله «اسلام منهای روحانیت» را به شدت و با صراحت مورد نقد قرار داد و در یک سخنرانی علنی دیگر، دو طرف نزاع را پدرانه و حکیمانه مورد نصیحت قرار داد و متوجه دشمن اصلی و مسئله نهضت نمود...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،4شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.6.pdf
1.58M
منطق امام(ره) در مواجهه با انحراف
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و دوم
روش امام در مواردی که احتمال ایجاد فتنه داخلی در صفوف مبارزین و سوء استفاده دشمن وجود داشت، واحد و ثابت بود؛ مانند ماجرای شهید جاوید یا جریان سید مهدی هاشمی که گرچه مخالفت خود را علنی نکردند اما در پاسخ به کسانی که برای شرکت در تحصن کلیسای سن مری در پاریس از امام سؤال کرده بودند، صراحتاً از تعبیر «سیدمهدی قاتل» استفاده کرد. امام در مورد مجاهدین خلق هم برخلاف بسیاری از علمای مبارز داخل ایران از جمله آقایان طالقانی، منتظری، هاشمی و دیگران که به طور تمام قد به تأیید و حمایت از مجاهدین پرداختند، هیچگاه آنها را تأیید نکردند اما در عین حال از اعلان مخالفت مصداقی و علنی که موجب بروز نزاع در صفوف مبارزه شود، به شدت استنکاف داشتند...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،6شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.8.pdf
1.92M
شباهت رویکرد شهید بهشتی و آیت الله مصباح با سیره امام(ره)
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و سوم
رویه آیت الله مصباح و شهید بهشتی در ماجرای دکتر شریعتی، هر کدام از جهتی به امام شباهت دارد. یکی از جهت تأکید بر مرزهای عقیدتی و نقد مطالب ناصحیح، به منظور پیشگیری از انحراف در صفوف نهضت (که در جای خود قابل دفاع و حکیمانه است) و دیگری از جهت مراعات مصالح مبارزه و مواجهه حکیمانه با پدیدههای فتنهگون...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،8شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.06.11.pdf
1.39M
پدیده پروتستانتیسم اسلامی و خطر نفوذ اندیشههای التقاطی در نهضت
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش هفتاد و چهارم
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی [در رابطه با تلاشهای ابراهیم یزدی برای گرفتن پیام تسلیت از امام به مناسبت فوت شریعتی] توضیح میدهد: «...آنگاه که پیام [تسلیت امام به مناسبت فوت شریعتی] را به دکتر یزدی دادند که به امید صدور اعلامیه امام در پشتیبانی از شریعتی در نجف به سر میبرد، سخت تکان خورد! و نخست با گستاخی و ناراحتی اظهار داشت که این پیام را با خود نمیبرد و چون از این برخورد نتوانست طرفی بربندد و در موضع امام نسبت به شریعتی نرمشی پدید آورد، پیشنهاد داد که امام نام شریعتی را در این پیام با پیشوند «شهید» و «مرحوم» بیاورد. لیکن این پیشنهاد نیز از سوی امام با سرسختی رد شد ...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،11شهریور1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⁉️فالاشا چه کسانی هستند؟
بهمناسبت درگیریهای داخلی میان غاصبان آفریقاییتبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/1
🔹فالاشا | فالاشه به کلمه عبری Pelesh به معنی مهاجر یا سرگردان برمیگردد. مورخین فالاشهها را از قبیله «دان» به عنوان یکی از قبائل گمشده اسرائیل میدانند هرچند اقوال مختلفی در خصوص ریشه این جماعت وجود دارد.فالاشهها در ایالت دورافتاده گوندرا واقع در شمال غربی #اتیوپی، از قاره آفریقا، زندگی میکردهاند.
🔸تا قبل از تأسیس رژیم صهیونیستی ژاک فیتلویچ (1955-1881) بزرگترین خدمت و توجه را به فالاشهها نمود. او یهودی لهستانی بود و به نمایندگی از سوی #بارون_ادموند_روچیلد برای زندگی در میان یهودیان اتیوپی در سال 1904 راهی منطقه زندگی آنها شده بود. در سال 1972 حاخام عوادیا یوسف رهبر یهودیان شرقتبار اسرائیل با تأکید بر اصالت یهودی آنها را در جامعه اسرائیل به رسمیت شناخت و اسحاق رابین در سال 1973 مجرای تحقق مهاجرت یهودیان فالاشه را از آفریقا به اراضی اشغالی فراهم نمود. (مقاله فرجام سیاهلشکر اسرائیلی فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61، ص 116-111)
🔹آفریقاییهایی که اراضی فلسطینیان را غصب کردند نهتنها به آمال خود دست نیافتند مورد تبعیض سران رژیم صهیونیستی نيز قرار گرفتند و بههمین خاطر در سال 2019 دست به قیام عمومی زدند.
🔸این روزها بار دیگر میان آفریقاییتبارهای ساکن اراضی اشغالی و نیروهای امنیتی این رژیم درگیریهای خونینی در جریان است.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تصویری از ژاک فیتلویچ؛ نفوذی بارون ادموند روچیلد در اتیوپی
بهمناسبت درگیریهای داخلی میان غاصبان آفریقاییتبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/3
تا قبل از تأسیس رژیم صهیونیستی ژاک فیتلویچ (1955-1881) بزرگترین خدمت و توجه را به فالاشهها نمود. او یهودی لهستانی بود و به نمایندگی از سوی #بارون_ادموند_روچیلد برای زندگی در میان یهودیان اتیوپی در سال 1904 راهی منطقه زندگی آنها شده بود. در سال 1972 حاخام عوادیا یوسف رهبر یهودیان شرقتبار اسرائیل با تأکید بر اصالت یهودی آنها را در جامعه اسرائیل به رسمیت شناخت و اسحاق رابین در سال 1973 مجرای تحقق مهاجرت یهودیان فالاشه را از آفریقا به اراضی اشغالی فراهم نمود. (مقاله فرجام سیاهلشکر اسرائیلی فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61، ص 116-111)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تصویری از جعفر نمیری؛ رئیسجمهور وقت سودان
بهمناسبت درگیریهای داخلی میان غاصبان آفریقاییتبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/4
🔹جعفر نمیری؛ رئیسجمهور وقت سودان نقش بارزی در انتقال شهروندان این کشور به اراضی اشغالی داشت. پروازهای سری از سودان با اصرار نميری به صورت مســتقيم در تلآويو به زمين نمینشست بلكه از طريق يک كشور اروپايی از جمله بلژيک صورت میپذيرفت. اسرائيل از باندهای پيشساخته و قديمی پايگاه انگليس در سودان استفاده كرد.
🔸انور سادات پس از امضای كمپديويد به توصيه مناخيم بگين، از نميری رئيسجمهورسودان خواست تا در امر مهاجرت يهوديان همراهی كند.
🔹سازمان امنيت داخلی سودان و جعفر نميری از تمام مراحل عمليات اطلاع داشتند. حتی نميری با واسطه عدنان قاشقچی با آريل شارون در ماه مه 1982در اين خصوص ملاقات كرده بود.(مقاله فرجام سیاهلشکر اسرائیلی، فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61، ص 120)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تصویری از دو فالاشه در اسرائیل
بهمناسبت درگیریهای داخلی میان غاصبان آفریقاییتبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/5
فالاشه چه کسانی هستند؟
برگرفته از مقاله:
«فرجام سیاهلشکر اسرائیلی»، فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تصویری از هواپیمای منتقلکننده فالاشهها به اراضی اشغالی
بهمناسبت درگیریهای داخلی میان غاصبان آفریقاییتبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/6
برای افزایش ظرفیت؛ صندلی هواپیما برداشته شد.
برگرفته از مقاله:
«فرجام سیاهلشکر اسرائیلی»، فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام همگانی فالاشاهای ساکن اسرائیل در سال 2019
بهمناسبت درگیریهای داخلی میان غاصبان آفریقاییتبار اسرائیل و رژیم صهیونیستی/7
🔹در دوم جولای 2019 یهودیان فالاشا (آفریقایی تبار) دست به یک قیام همگانی زدند. آنها در پی کشته شدن یک سرباز اتیوپی به دست پلیس اسرائیل به خیابان ها ریختند و علیه اقدام نژادپرستانه پلیس اعتراض کردند. این قیام تبعات زیادی داشت و نخست وزیر را برای حل بحران به میانه میدان کشید. این قیام سراسری که در هر شصت نقطه از محل سکونت فالاشه ها و به ویژه در شهرهای بزرگ بازتاب داشت، در نوع خود بی سابقه بود؛ و حکایت از زخمی عمیق داشت که تازه سر باز کرده و بوی بد آن مشام حکمرانان اسرائیلی را آزرده است.
🔸تبعیض نژادی، #نژادپرستی و #فقر مهمترین دغدغه فالاشهها در عرصههای کاری، آموزشی، اسکانی و بهداشتی است.
اشتغال آنها تنها 53 درصد از نیروی کار با سن 25-54 در مقابل 76 درصد سایر اسرائیلیهاست. تازه این عده هم در مشاغل #کارگری و ساختمانی توسط مردها و خدمات عمومی توسط زنها مشغول هستند و تنها بخش بسیار کوچکی به مشاغل علمی و شغل آزاد اشتغال دارند.
🔹در امر آموزش تنها 25 درصد دانش آموزان فالاشه در مدارس همگانی تحصیل می کنند و مابقی کماکان در مراکز پذیرش مهاجرین مشغول تحصیل هستند که از امکانات آموزشی بسیار کمی برخوردار است.
🔸این تبعیض و نابرابری، نرخ رشد خودکشی در میان فالاشه ها را بالا برده است و حاکی از شکست روند جذب آنها در جامعه صهیونیستی است. (مقاله فرجام سیاهلشکر اسرائیلی فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61، ص 125-111)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
تصویری از تجمع اعتراضی فالاشاهای ساکن اراضی اشغالی
بهمناسبت درگیریهای داخلی میان غاصبان آفریقاییتبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/8
برگرفته از مقاله:
«فرجام سیاهلشکر اسرائیلی»، فصلنامه 15 خرداد، ش 60و61.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فالاشههای اسرائیل.pdf
1.91M
عاقبت شوم سیاهلشکرهای اسرائیل
بهمناسبت درگیریهای داخلی میان غاصبان آفریقاییتبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی/9
مقاله «فرجام سیاهلشکر اسرائیلی»، علیرضا سلطانشاهی، فصلنامه تخصصی 15 خرداد، ش 60و61.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سیاهلشکر سیاهبخت
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت درگیریهای داخلی میان غاصبان آفریقاییتبار اسرائیل و نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی
فالاشا چه کسانی هستند؟
تصویری از ژاک فیتلویچ؛ نفوذی بارون ادموند روچیلد در اتیوپی
نقش جعفر نمیری؛ رئیسجمهور وقت سودان در مهاجرت اهالی سودان به اراضی اشغالی
تصویری از دو فالاشه در اسرائیل
تصویری از هواپیمای منتقلکننده فالاشهها به اراضی اشغالی
قیام همگانی فالاشاهای ساکن اسرائیل در سال 2019
تصویری از تجمع اعتراضی فالاشاهای ساکن اراضی اشغالی
عاقبت شوم سیاهلشکرهای اسرائیل
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ملاک نبودن پست و مقام دنیوی
🔻 #صحیفهخوانی | 12شهریور
امام خمینی قدس سره الشریف:
«...باید افراد متوجه این معنا باشند، کسانی که واقعاً دلشان برای اسلام میتپد و برای کشورشان، متوجه این باشند که پست، میزان نیست، مقام میزان نیست، مقام ریاست جمهوری، این میزان نیست. مقام نخستوزیری یا رئیس دولت بودن یا رئیس مجلس بودن، اینها چیزی نیستند، این مقامات تمام میشود؛ آنی که هست خدمت است...» (12شهریور1364، صحیفه امام، ج19، ص365)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حکم و تنفیذ ریاست جمهوری آیتالله خامنهای/1
🔻 #صحیفهخوانی | 13شهریور
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹بحمد الله تعالی با تاییدات خداوند متعال- جل و علا- و دعای خیر حضرت ولی الله الاعظم- روحی لمقدمه الفداء- چهار سال ریاست جمهوری اسلام با خیر و سلامت و قدرت و عظمت سپری شد و ملت بزرگ و شجاع ایران با همه توطئهها و تبلیغات دشمنان اسلام که برای اطفای نور خدا و اسلام بزرگ و از صحنه خارج نمودن ملت شریف و مجاهد، دست در دست یکدیگر نهاده بودند، به مبارزه برخاست و نیز توطئههایی را که برای جلوگیری از سیل خروشان و اراده آهنین مومنین مظلوم در طول تاریخ که میرود کاخهای ستم سیاه و سرخ را فرو ریزد و فریاد حقطلبانه این ملت مظلوم، محرومان و غارتزدگان پهناور زمین را به خروش درآورد، با قدرت خنثی نمود.
🔸ملت متعهد، با عزمی والا و قدمی ثابت، از پیر نود ساله تا نوجوان تازه بالغ، برای چهارمین بار برای تعیین سرنوشت خویش به سوی صندوقهای رای هجوم آورد و یاوه گویان و خیالبافان را بر خود لرزاند و فردی شریف از سلاله پیامبران را برای خدمت به اسلام و ایران و مسلمانان و ملت برگزید و این مسئولیت سنگین را بر عهده کسی گذاشت که چهار سال در این مقام، صادقانه و با تعهد و روشنبینی به ملت و اسلام و ایران خدمت نمود؛ و این، پس از خدماتی بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود. «جَزاهُ اللهُ خَیراً».
🔹رئیس جمهور محترم باید توجه داشته باشند که در پیشگاه مقدس حق- جل و علا- واقع است و آنچه بر او از خطرات قلبی و تمایلات سرّی تا اعمال مُعلن و مخفی میگذرد، در حضور حق است و چیزی را نتوان از او- جل و علا- پنهان کرد، هر چند از خلق خدا پنهان باشد. و باید توجه نمایند که در مقامی هستند که یک جمله او گاهی مومنی را ساقط کرده و متعهدی را از بین میبرد، و یا غیر صالحی را به مقامی که شایسته آن نیست میرساند؛ گاهی یک سخنرانی او، جمهوری اسلامی و کشور را نور میبخشد و گاهی بعکس.
🔸مقام خطیر است و خطر بزرگ، به خدا باید پناه برد و از او استمداد کرد. همه دستاندرکاران- بهویژه رئیس جمهور- باید از چاپلوسان دغلباز و زبانبازان حیلهگر بر حذر باشند و مشاوران خود را از اشخاص سابقهدار که تعهدشان قبل از انقلاب مشهود بوده است، انتخاب کنند. بسا که منحرفان و منافقان، خود را با ظاهری آراسته به تقوا جا بزنند و با دست ما به اسلام و کشور اسلامی صدمه زنند.
🔹شما ای رئیسجمهور محترم و دیگر متصدیان امور کشور! میدانید که قدرتمندان شرق و غرب خصوصاً امریکای بازیگر، مارهای زخم برداشته از جمهوری اسلامی هستند که از اول انقلاب به هر حیله ممکن دست زدند؛ از حمله نظامی گرفته تا طرح کودتا، و از ترور شخصیتها تا به آتش کشیدن مزرعهها و مغازهها، و از انفجارات کور در کوچهها و خیابانها تا دزدی و تجاوز. و از همه بدتر و بالاتر تبلیغات دامنهدار از اول انقلاب تا امروز است، که برای تضعیف روحیه ملت مقاوم و رزمندگان عزیز به هر نوع دروغ و تهمتی متشبث شدند، ولی بحمدالله نه تنها هیچ یک از تیرهای آنان به هدف نرسید، که نتیجه معکوس داد.
🔸اکنون از چنین مارهای زخمخوردهای نباید غافل بود. چه بسا، با نفوذ عُمال سرسپرده داخلی در ارگانهای دولتی و مقامات موثر، به تدریج قدم به قدم کار خود را انجام دهند و انسان مستقیم را منحرف کنند و متعهدان را وابسته نمایند. غفلت از این امر، فاجعهانگیز است و همه مقامات، خصوصاً مقامات بالا چون روسای قوای سهگانه، بیشتر مورد نظر و هدف هستند، زیرا انحراف آنان- خدای نخواسته- ممکن است انحراف رژیم را در پی داشته باشد.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حکم و تنفیذ ریاست جمهوری آیتالله خامنهای/2
🔹همه ما و شما باید بدانیم که شیطان خارج و داخل و نفس اماره بتدریج انسان را از خلافهای کوچک به بزرگ و بزرگتر میکشاند که یکوقت از کفر سر در میآورد. پس خلاف کوچک را بزرگ شمارید و شماریم، و فساد را از سرچشمه جلو گیریم. از خداوند متعال مدد میخواهیم که همه ما را حفظ نماید، خصوصاً از شیطان نفس که مادر «بُت» هاست.
🔸اینک به پیروی از آرای محترم ملت عظیم الشان و آشنایی به مقام تعهد و خدمتگزاری دانشمند محترم، جناب حجتالاسلام آقای سید علی خامنهای- ایّده الله تعالی- آرای ملت را برای پس از پایان دوره کنونی، تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب مینمایم و از خداوند تعالی توفیق ایشان را در خدمت به اسلام و ملت و کشور اسلامی خواستارم. البته رای ملت و تنفیذ این جانب، تا وقتی است که ایشان به تعهد خود و راه مستقیمی که در پیش داشتهاند، باقی باشند و به اسلام و احکام نورانی آن پایبند و طرفدار مظلومان و مستضعفان و محرومان و مخالف ظالمان و ستمگران و مستکبران باشند و با هیچ ظالم مستکبری راه سازش باز نکنند- که نمیکنند.
🔹خداوند، همه ما را به طریق مستقیم انسانیت هدایت فرماید! ما و همه مقامات جمهوری اسلامی مرهون ملت فداکار، خصوصاً قشر ضعیف و مظلوم هستیم که با جانبازی و فداکاری آنان دست جباران کوتاه و به جای طاغوتیان، حکومت مستضعفان پایه گذاری شد.
🔸این حقیقت همیشه باید در پیش چشم همه باشد، که همه خدمتگزار این قشر باشیم و هر چه در راه این ملت عزیز در طبق اخلاص بگذاریم، از عهده شکر آنان برنخواهیم آمد. و السلام علی عباد الله الصالحین.
18 ذی حجه 1405- عید مبارک غدیر خم.
روح الله الموسوی الخمینی
(13 شهریور 1364، صحیفه امام، ج19، صص372-369)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جنگ جهانی رسانهها علیه ایران
🔻 #صحیفهخوانی | 14شهریور
...الآن تمام رسانههای گروهی به ضد ایران، به ضد اسلام [هستند.] اصلًا اسلام را آنها مضر میدانند. با افراد ایرانی بد نیستند، با افرادی که میخواهند طرف اسلام باشند، میخواهند اسلام را پیاده کنند، با اینها بد هستند. آنها اسلام را مضر به حال خودشان میدانند. و مع الاسف، ما مبتلای به دولتهایی هستیم که در کشورهای اسلامی هستند. آنها هم همین طور دارند دامنمیزنند به این طور اختلافات...
(14شهریور1361، صحیفه امام، ج16، ص479)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مدیرِ شهید
◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/١
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️بنیان #مدرسه_علمیه_حقانی_قم پیش از سال ١٣٣٩ توسط بانی آن مرحوم حاج علی حقانی گذاشته شد و با برنامهریزی کلان مرحوم #شهید_بهشتی پیش رفت و از سال ١٣۴٧ تا ١٣۵٧ ه.ش. به مدیریت #شهید_قدوسی کار خود را ادامه داد.
▪️شهید قدوسی در دوره مدیریتی خود زحمات فراوانی برای تربیت طلاب فاضل و کارآمد تحمل نمود. حجتالاسلام صادقی اردستانی از طلاب وقت مدرسه حقانی میگوید:
▫️«شهید قدوسی معمولاً قبل از طلوع آفتاب به مدرسه می آمدند و تا پاسی از شب به اداره مدرسه میپرداخت.آن مرحوم بر اخلاق، رفتار، حضور و غیاب، تحصیل و امتحان طلاب نظارت جدی داشت؛ آن قدر به امور مدرسه اهتمام داشت که همه کارهای دیگر خود، حتی مبارزه را رها کرده بود.
▪️جالب این است که ایشان برخی از کارهای منزل، از قبیل شستشو و پختوپز را نیز به جهت بیماری همسرش انجام میداد. به هر حال برنامههای #مدرسه_حقانی با فداکاری این شهید بزرگوار پیش رفت و نظم و انسجام در آنجا نهادینه گردید. البته از نقش مدیریت و حمایت مرحوم شهید بهشتی هم نباید گذاشت؛ اگرچه ایشان در آن زمان در شهر #هامبورگ_آلمان مسئولیت مرکز اسلامی آن شهر را به عهده داشت؛ اما هر از گاهی که به ایران میآمد، به مدرسه هم سر میزد و با طلاب حشر و نشر داشت.
▫️از دروس مهم و ضروری مدرسه، هم درس اخلاقی بود که مؤثرترین آنها -که صبح جمعهها برپا میشد- درس اخلاق شهید قدوسی بود؛ آن مرحوم علاوه بر برخورداری از مراتب فضل و کمال، در بین طلاب حضور داشت و نقاط ضعف و مشکلات آنها را میشناخت و به آن اشاره کرده؛ طلاب را از نظر روحی پرورش میداد.(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص٨ و ٩)
▪️در این مدرسه؛ شهید بهشتی یک هفته درمیان، در مسجد مدرسه کلاس عمومی برگزار میکرد و موضوع بحث آن جلسه خطوط کلی رفتار انسانها بود. تمام طلاب مدرسه از همه سطوح، مجبور بودند در آن شرکت نمایند. یعنی شهید قدوسی برای همه طلاب شرکت در آن جلسه را اجباری کرده بود. خود آن شهید هم مثل طلاب در مسجد مینشست و حتی گاهی سؤالی را مطرح میکرد که درواقع سؤال طلاب بود.(خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طاهری خرم آبادی ص ۵٠ و ۵١)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مدیرِ شهید
◀️نگاهی گذرا به مدیریت شهید قدوسی بر مدرسه علمیه حقانی/٢
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️مرحوم شهید قدوسی به حفظ نظم و پیشگیری از حساسیت رژیم پهلوی نسبت به فعالیت مدرسه اهمیت فوقالعادهای میداد:
▪️«شهید #محمد_منتظری از زندان پیام داد که از دوستان طلبه بخواهید به اخبار رادیو گوش کرده، روزنامه بخوانند. ما روزنامههای #کیهان و #اطلاعات را روزانه برای طلاب مدرسه حقانی می گرفتیم و برای تعدادی از طلبه ها هم پول تهیه کردیم، تا رادیو بخرند. این در حالی بود که مسئولان مدرسه روی این مسأله حساسیت داشته و نمی خواستند رادیویی در مدرسه باشد.علت عمده این بود که تقریبا هر روز عصر #ماموران_ساواک به مدرسه آمده و گشتی داخل مدرسه زده و میرفتند. اگر نشانه ای از توجه طلاب به #مسائل_سیاسی میدیدند، برای طلاب و مدرسه مشکل درست کرده مانع درس، بحث و تحصیلات آنها می شدند»(همراه صادق، خاطرات حجت الاسلام و المسلمین احمد صادقی اردستانی، ص۴۴)
▫️همچنین جمعی از طلاب مدرسه حقانی نشریهای انقلابی و داخلی با نام « #شعله » را با رعایت اصول مخفیکاری در مدرسه منتشر کردند که شهید قدوسی،در عین اینکه با اصل کار مخالف نبودند به دلیل حساسیت ساواک، عوامل انتشار را از این اقدام بازداشتند.(همان ص۴۶)
▪️اخراج بخشی از مخالفان دکتر شریعتی از مدرسه حقانی نیز اقدامی دیگر از سوی ایشان برای اهداف ذکر شده بود. حجتالاسلام سیدمهدی طاهری خرمآبادی، از طلاب وقت مدرسه حقانی میگوید:
▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم #علامه_طباطبایی را در جواب استفتایی درباره #دکتر_شریعتی به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند:
▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد».
▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمیدانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(ص۵٣-۵٢)
▪️مدرسه حقانی با همت شهید قدوسی و شهید بهشتی و سایر شخصیتهای انقلابی منشأ خدماتی برای انقلاب اسلامی شد و بخشی از بدنه مسئولین و فضلای حوزه علمیه تحصیلکردگان آن مدرسه بودهاند.
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مدیریت مدرسه حقانی در یک نگاه
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️از سال 1342-1341 که عملا مدرسه حقانی آغاز به کار کرد شهید بهشتی مدیریت داخلی مدرسه را به محمد مجتهد شبستری داد که دو سال آن را اداره کرد. سال 43 مدیریت داخلی مدرسه در اختیار آقای شیخزاده قرار گرفت.
▪️طرحهای مدرسه و مسائل کلی، در جلساتی با حضور بنیانگذاران، شامل آقایان شهید بهشتی، ربانی شیرازی، مشکینی، حائری تهرانی و حاج سیدمرتضی جزائری حل و فصل میشد که گاه شهید قدوسی هم د ر آن جلسات حضور داشت. از سال 46-45 مدیریت در اختیار آقای قدوسی قرار گرفت که تا انقلاب ادامه داشت.
▫️همان سال مرحوم بهشتی به هامبورگ رفت و سال 49 به ایران بازگشت. در این فاصله وی از طریق مکاتبه در جریان اخبار مدرسه قرار میگرفت. اندکی بعد به دعوت آقای بهشتی، آقایان مصباح یزدی و جنتی نیز به مدرسه دعوت شده و در مدیریت، شریک آقای قدوسی شدند. (عمار انقلاب، ص409)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضور آیتالله مصباح در مدرسه حقانی به اصرار شهید قدوسی
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
آیتالله مصباح:
▫️«آقای قدوسی هم جزء همان #هیئت_یازده_نفره بود. چون در آن جریان با ایشان روابط نزدیکتری برقرار کرده بودم و بیشتر همکاری داشتیم. ایشان اصرار کردند که بیا در مدرسه [حقانی] یک مسئولیتی قبول کن و درسی بگو. البته درسهایی که پیشنهاد کردند که راستای اهداف من نبود.
▪️من روی مطالعاتی که کرده بودم، تشخیص داده بودم که ما برای آینده باید حتما نیروهایی را با ویژگیها و معلومات خاصی بسازیم که این معلومات از منابع اصیل اسلام سرچشمه بگیرد و من روی مباحث قرآنی و مباحث عقلی بیشتر تکیه میکردم...
▫️من قبول کردم که برای کلاسهای مختلف چندتا درس تفسیر بگویم و بعد از مدتی هم یک درس فلسفتنا را پیشنهاد کردم که در مدرسه باشد و تدریس آن را هم خودم متقبل شدم...
▪️بالاخره بعد از مدتی ایشان پیشنهاد کردند که مدیریت آنجا به صورت شورایی باشد و چندنفر از اساتید باید در امور اداری و سیاستگذاری مدرسه به کمک ایشان بیایند.
▫️بنا شد بنده و آقای #جنتی و مرحوم #شهید_بهشتی با ایشان در کارهای مدرسه مشارکت داشته باشیم و جلسات هفتگی برای رسیدگی به کارهای مدرسه برقرار شد. من هم چندسال به این صورت عضو هیئت علمی مدرسه بودم»(عمار انقلاب، ص413)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاسخی به شبههپراکنی آقای منتظری علیه شهید قدوسی
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
▫️آقای #منتظری در خاطرات خود سعی دارد بگوید که #مدرسه_حقانی تا سالهای نخست دهه 50، خصوصا در دوره مدیریت شهید قدوسی فعالیت سیاسی نداشته است و تمام تکیهاش روی تحصیل و انضباط بود. آقای منتظری میگوید:
▪️«...آقای قدوسی از طرح مسائل انقلاب در مدرسه حقانی که یک مدرسه با برنامه محسوب میشد و مسئولیتش به عهده ایشان بود بهشدت پرهیز میکرد و اجازه نمیداد مسائل انقلاب و حرفهای آقای خمینی به آنجا راه پیدا کند و اینها را به ضرر مدرسه میدانست و گاهی حتی از تدریس رساله آیتالله خمینی و نقل فتواهای ایشان در مدرسه جلوگیری میشد و این از چیزهایی بود که ما را زجر میداد.»
▫️تاریخنگار پیشتاز انقلاب اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی در واکنش به این مطلب مینویسد:
«داوری آقای منتظری درباره آقای قدوسی و مدرسه حقانی، زندهترین و آشکارترین گواه بر بیخبری و ناآگاهی نامبرده از چگونگی مبارزاتی است که در حوزه قم دنبال میشد و نیز عدم شناخت او را از مجاهدان و مبارزان راستین حوزه قم و مجامع علمی و روحانی به نمایش میگذارد....
▪️باید از او پرسید اگر آقای قدوسی از طرح مسائل انقلاب در مدرسه حقانی بهشدت پرهیز میکرد و اجازه نمیداد مسائل انقلاب و حرفهای آقای خمینی به آنجا راه پیدا کند، چگونه طلاب مدرسه حقانی در تظاهرات و درگیریهای حوزه قم با رژیم شاه، همیشه حضور داشتند و جانفشانی میکردند؟ در قیام 17خرداد54، شماری از طلاب مدرسه حقانی بودند که در #مدرسه_فیضیه در تحصن و اعتصاب حضور داشتند و حماسهآفرینی کردند، در قیام 19دی56، این طلاب #مدرسه_حقانی بودند که در درگیری با پلیس کشته و زخمی دادند، #محمدرضا_انصاری از شهدای 19دی از طلاب مدرسه حقانی بود.
▫️...آیا #شهید_بهشتی و آقای #جنتی که از مسئولان آن روز مدرسه حقانی بودند از مخالفان امام بودند؟ ثانیا آیا در میان اساتید و فضلای آن روز حوزه قم یک نفر را میتوان یافت که این ادعای دروغ را تأیید کند؟...»(عمار انقلاب، صص414-413)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شهید قدوسی جامع علم و تقوا
⚫️به مناسبت سالگرد شهادت آیتالله قدوسی
امام خمینی قدس سره الشریف:
▫️ضایعه بزرگ شهادت مرحوم آقای «قدوسی» باعث تأسف و تأثر است. من سال های طولانی با او آشنا بودم. ایشان اهل علم و عمل بود و در راه اسلام هم فدا شد. امیدوارم خداوند رحمت های واسعه اش را بر او عنایت فرماید...
▪️راجع به مدرسهها و حوزهها کراراً عرض کردهام که علم بیتقوا اگر مضر نباشد، مفید هم نیست. آن مقداری که اسلام از عالمهای بیتقوا صدمه دیده است، معلوم نیست از مردم عادی دیده باشد. آنچه اصل است تقواست، ولی اگر همین تقوا نزد اشخاصی جاهل باشد، گاهی ضرر میزند. آدمهایی که ظاهر صالح دارند ممکن است به واسطه ناآشنایی به مبانی اسلام، اشتباهاتی انجام دهند، اما علم و تقوا اگر در کسی جمع شد در دنیا و آخرت سعادتمند است. و آقای قدوسی هم عالم بود و هم متقی...(صحیفه امام، ج18، ص100)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db