eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم بخش شصت و دوم بخش شصت و سوم بخش شصت و چهارم بخش شصت و پنجم بخش شصت و ششم بخش شصت و هفتم بخش شصت و هشتم بخش شصت و نهم بخش هفتاد بخش هفتاد و یکم بخش هفتاد و دوم بخش هفتاد و سوم بخش هفتاد و چهارم بخش هفتاد و پنجم بخش هفتاد و ششم بخش هفتاد و هفتم بخش هفتاد و هشتم بخش هفتاد و نهم بخش هشتاد بخش هشتاد و یکم بخش هشتاد و دوم بخش هشتاد و سوم بخش هشتاد و چهارم بخش هشتاد و پنجم بخش هشتاد و ششم بخش هشتاد و هفتم بخش هشتاد و هشتم بخش هشتاد و نهم بخش نود بخش نود و یکم بخش نود و دوم بخش نود و سوم بخش نود و چهارم بخش نود و پنجم بخش نود و ششم بخش نود و هفتم بخش نود و هشتم بخش نود و نهم بخش صد بخش صد و یکم بخش صد و دوم بخش صد و سوم بخش صد و چهارم بخش صد و پنجم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
2840_34005.pdf
1.58M
ماجرای یک دروغ بزرگ انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش نود و نهم 🔹متأسفانه علی‌رغم قرائن تاریخی قطعی؛ شبهه ارتباط مرحوم آیت‌الله مصباح با انجمن حجتیه توسط آقای مصطفی ملکیان در سال 1396 نیز مطرح شد. 🔸وی طی مصاحبه‌ای با نشریه «برای فردا» به بیان ناگفته‌هایی در مورد آیت ‌الله مصباح یزدی پرداخته و گفته است: «... وقتی آقای خمینی انجمن حجتیه را تخطئه کردند مصباح در این تخطئه همراه نبود، این‌ها مواردی است که من آگاهانه نام می‌برم و این‌ها چه مواضع حقی بود و چه ناحق در آن زمان که من با آقای مصباح بودم از نظر من رماننده و‌گریزاننده بود.» 🔹واکنش حجت‌الاسلام حمید رسایی به این ادعای آقای مصطفی ملکیان... این است که: «ملکیان که خاطرات قبل از انقلاب خود با آیت ‌الله مصباح را تعریف می‌کند اساساً بعد از انقلاب با آیت ‌الله مصباح ارتباط گرفته است!... استاد مصباح در نشریه انتقام به صورت جدی انجمن حجتیه را نقد نموده است که حال مجالی برای ذکر مستندات آن نبوده و خوانندگان را به نشریه انتقام، با گردآوری حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی ارجاع می‌دهیم... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،15آبان 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.8.17.pdf
1.84M
پیشینه مؤسسه در راه حــق انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد ... آیت ‌الله مصباح در مصاحبه‌ای تفصیلی در سال 1369، پیرامون پیشینه تاریخی و فعالیت‌های «مؤسسه در راه حق» چنین می‌گوید: «اصل مؤسسه در راه حق با بخش آموزشی که ما در آن فعالیت می‌کنیم از نظر تأسیس با هم تفاوت زمانی دارند. مؤسسه در حدود بیش از ۲۵ سال قبل تأسیس شد و انگیزه تأسیس آن فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی برای نوجوانان و مقابله با تبلیغات ضد اسلامی و به خصوص تبلیغات مسیحیت بوده است. در آن زمان جزواتی منتشر می‌کردند و برای منحرف کردن بچه‌های ما به مدارس مخصوصاً دبیرستان‌ها می‌فرستادند. مؤسسه برای مقابله با این فعالیت‌ها و دادن آموزش‌های دینی به بچه‌های دبستانی و دبیرستانی تأسیس شد ابتدا جزوه‌های کوچکی به‌نام «در راه حق» منتشر کرده و برای دانش‌آموزان می‌فرستادند و کم‌کم به صورت درس‌های مکاتبه‌ای درآمد. یعنی جزوه را می‌فرستادند و جواب می‌خواستند و پس از بررسی جواب‌ها به افرادی که پاسخ صحیح می‌دادند جوایزی می‌فرستادند. تا ده سال این فعالیت ادامه داشت و در آن جوّ ضد اسلامی آثار مطلوب و مثبتی داشت... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،17آبان 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.8.20.pdf
1.74M
فعالیت‌های ویژه بخش آموزش مؤسسه در راه حق انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و یکم 🔹اهمیت فعالیت‌های بخش آموزش مؤسسه در راه حق آن‌قدر چشم‌گیر بود که نظر برخی از بزرگان خارج از ایران را جلب کرده بود. «شهید صدر» نیز پیگیر فعالیت‌های مؤسسه در راه حق بود و از وجود چنین مؤسسه‌ای ابراز خرسندی می‌کرد. او در نامه به یکی از شاگردانش چنین می‌نویسد: 🔸«از مطالبی هم که درباره مؤسسه در راه حق گفتی خیلی خوشحال شدم و برای این مؤسسه دعا کردم و از خداوند متعال عاجزانه خواستم که آن را یاری و با چشم همیشه بیدارش حفظ کند. در حقیقت ما به این‌طور مراکز خیلی نیاز داریم. من مدت‌ها پیش به این فکر می‌کردم که خیلی مهم است گروهی مشخص را با تمرکز ویژه تربیت کنیم که برخی اساتید پژوهشگر برای داخل کشور و برخی دیگر مبلّغانی در سطح دنیای معاصر باشند که به سراسر دنیا اعزام شوند. در هر حال لطفاً اهتمام و دعای من را به دست اندر کاران مؤسسه ابلاغ کنید.»... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،20آبان 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.8.22.pdf
1.49M
کادر‌سازی در مؤسسه در راه حق انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و دوم ...استاد مصباح در مؤسسه در راه حق، به دلایلی، از جمله کمبود بودجه و امکانات لازم و نیز ضرورت تسریع در آموزش مسائل جدید علوم اسلامی تصمیم گرفتند طلاب علاقه‌مند و زبده‌ای که دروس سطح را به اتمام رساندند و مشغول درس خارج شده بودند را جذب نمایند و در یک دوره هشت ساله، مبانی اندیشه اسلامی و شیوه‌های دفاع از مکتب اسلام را به آنان آموزش دهند. از این رو شرط پذیرش در این دوره، آن بود که طلاب، جزوه درسی‌ای ارائه کنند که نشان دهند دست کم دو سال در درس خارج فقه و اصول شرکت کرده‌اند و پس از موفقیت در مصاحبه علمی‌ای که آقایان مظاهری، یزدی و استاد مصباح انجام می‌دادند پذیرفته می‌شدند. بدین ترتیب، اولین دوره آموزش در مؤسسه در راه حق در سال تحصیلی ۱۳۵۵- ۱۳۵۴ با حدود بیست نفر دانش پژوه آغاز شد. در این دوره، پر درس‌ترین مدرّس، استاد مصباح بود که درس‌های فلسفتنا، نهاية الحکمة، تفسیر موضوعی قرآن کریم، خودشناسی برای خود‌سازی و قرآن‌شناسی را ارائه می‌کردند... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،22آبان 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.8.24.pdf
1.52M
شاخصه‌های گزینش و تربیت دانش‌آموختگان مؤسسه در راه حق انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و سوم 🔹آیت ‌الله محمود رجبی در مورد اولین گروه آموزش مؤسسه در راه حق که خودشان در آن حضور داشتند توضیحات مبسوطی می‌دهد و می‌گوید: 🔸«... اولین دوره آموزش مؤسسه را که خود بنده در آن حضور داشتم، مثال می‌زنم. در آن مقطع که ایشان می‌خواستند اولین گروه آموزشی را با آن اهدافی که در نظر داشتند تشکیل دهند. 🔹شناسایی نیروها از طریق افرادی صورت گرفت که خود از مدرسان حوزه بودند، و به آنان گفته شده بود هر کسی را به عنوان طلبه‌ای فاضل می‌شناسید معرفی کنید. افرادی مثل جناب آقای دکتر احمدی و آیت ‌الله خرازی و دیگران، افرادی را که می‌شناختند معرفی کردند. 🔸افراد معرفی شده کسانی بودند مانند آقای محمدی عراقی، آقای فیاضی، آقای غروی، آقای میرسپاه، آقای شب‌زنده‌دار، و آقای مؤمن. این‌ها کسانی بودند که چند سال درس خارج فقه و اصول شرکت کرده بودند و مورد تأیید افراد صاحب نظر بودند؛ در عین حال از این افراد امتحان کتبی گرفته شد، و به این امتحان کتبی نیز اکتفا نشد. با پذیرفته شدگان در امتحان کتبی، مصاحبه حضوری صورت گرفت؛ آن هم مصاحبه‌ای بسیار جدی که خود جناب استاد مصباح نیز از مصاحبه‌کننده‌ها بودند... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،24آبان 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.8.27.pdf
2.57M
همراهی علامه مصباح با نهضت امام(ره) در دهه 50 انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و چهارم 🔹از جمله مسائلی که در پیشینه مبارزاتی آیت‌الله مصباح حائز اهمیت است، اهتمام ایشان به مسائل سیاسی در دهه 50 است. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که ایشان در دورانی که بر فعالیت فرهنگی- فکری و تربیتی تمرکز داشت، نیز هرگز از فعالیت‌های سیاسی فاصله نگرفت و به خط امام و نهضت امام وفادار ماند. 🔸در سال‌های اخیر برخی مخالفانِ فکریِ آیت‌الله مصباح در صدد معرفی ایشان به عنوانِ چهره‌ای غیرمبارز و بلکه ضدمبارزه برآمده‌اند و مدام بر این گزاره ناصواب اصرار می‌ورزند که آیت ‌الله مصباح یزدی در سال‌های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی دست از فعالیت‌های مبارزاتی برداشته بود! 🔹این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ایشان در کنارِ فعالیت‌های علمی و مبارزاتِ فرهنگی، از عرصه فعالیت‌های سیاسی نیز غافل و برکنار نبوده است. در ادامه برخی شواهد تاریخی مبنی بر همراهی ایشان با فعالیت‌های مبارزاتی و همراهی با نهضت امام خمینی مرور خواهد شد... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،27آبان 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.8.29.pdf
2.32M
پاسخ امام خمینی(ره) به تسلیت‌‌نامه آیت‌الله مصباح به مناسبت شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و پنجم 🔹بعد از شهادت ، سیل تلگراف‌ها و تسلیت‌نامه‌های جمعی و فردی به سمت نجف سرازیر شد. این اتفاق در کنار برگزاری مراسمات بزرگداشت، علاوه‌بر ابراز همدردی، کارکرد سیاسی نیز داشت و نشانه‌ای از بیعت با امام و همراهی با نهضت ایشان نیز تلقی می‌شد. مسئله تأمل‌برانگیز در این میان آن‌که نام آیت‌الله مصباح در میان تسلیت‌نامه‌های جمعی، به چشم نمی‌خورد. این مسئله تا پیش از این، یکی از ابهامات تاریخی بود که به لطف الهی در این اثر برای نخستین‌بار به تفصیل بدان پرداخته می‌شود. 🔸ماجرا از این قرار است که پیام تسلیت فضلای حوزه قم را امضاء می‌کند، اما یکی از بانیانِ تجمیعِ امضاءها، نامِ ایشان را خط می‌زند. بعد از این، ایشان تسلیت‌نامه‌ای خصوصی و انفرادی به امام می‌نویسند و امام به این عرض تسلیت پاسخ می‌دهند. دستخط مبارک امام خمینی(ره) در پاسخ به آیت‌الله مصباح برای نخستین‌بار در این مجموعه منتشر می‌گردد... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،29آبان 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقابله امام خمینی با فتنه «حزب خلق مسلمان» و توطئه‌های آقای شریعتمداری/1 🔻 | آذر 🔹[آقای فلسفی: یک روز صبح امام به وسیله یکی از دوستان پیغام داد که به فلانی بگویید اینجا بیاید. خدمت ایشان رسیدیم. امام تنها بود. شروع سخن ایشان، گفتگو درباره حزب خلق مسلمان بود. امام فرمودند:] 🔸ما می‌دانیم که اجانب به خصوص امریکا با این انقلاب خیلی دشمن هستند و با وسائل گوناگون به آن ضربه می‌زنند. حالا اول کار است که آمده‌اند و حزب درست کرده‌اند. 🔹این حزب خلق مسلمان علی التحقیق ریشه خارجی دارد. این کلمه «خلق» را داخل عنوان حزب گذارده‌اند- مثل اینکه کلمه «دمکراسی» را می‌خواستند داخل نام «جمهوری اسلامی ایران» کرده و بگویند: «جمهوری دمکراتیک اسلامی ایران»؛ خلق مسلمان هم یعنی همین، خلق در فارسی همین توده است. این‌ها می‌خواهند از همین حالا میان مسلمانان زمینه جنگ درست کنند و بگویند حزب جمهوری اسلامی و حزب خلق مسلمان. این قضیه ضربه زدن به انقلاب و پایمال کردن خونهای مسلمانان است. 🔸می‌خواهند این انقلاب را بکوبند و این موفقیت را از بین ببرند و یک چیز دیگر جایش بگذارند که منافع خودشان را تامین کند. 🔹مشکل این است که آقای به نام یک آیت الله وابستگی خودش را به این‌ حزب اعلام کرده و آن را وابسته به خود معرفی کرده است. یعنی بین این حزب و بین آقای شریعتمداری ارتباط هماهنگی و همرنگی برقرار است. این کار خیلی خطرناک است. ممکن است تمام زحمتها به هدر برود. 🔸اینکه گفتم شما بیایید، برای این است که بگویم پیش آقای شریعتمداری بروید و بطور خصوصی از قول من به ایشان بگویید این کار را اجانب کرده‌اند، شما که این مطلب را پذیرا شده‌اید، یا آگاهید یا ناآگاه. مصلحت شما این است که فوراً در جراید و رادیو و تلویزیون اعلام کنید که از این حزب برکنار هستید و مسائل آن به هیچ وجه به شما ارتباط ندارد، تا حیثیت شما محفوظ باشد. 🔹[آقای فلسفی: من همان موقع حرکت کردم و به منزل آقای شریعتمداری رفتم ... پیام امام را به ایشان رساندم. اصل پیام این بود که آقای شریعتمداری بنویسد و امضاء کند که من به هیچ وجه به این حزب ارتباط ندارم، و این حزب نیز به من وابستگی ندارد. 🔸وقتی به ایشان پیام را گفتم، موضوع را بسیار عجیب تلقی کرد. گفت: «آقا این حزب متعلق به مسلمان‌ها است؛ من به این حزب بستگی دارم. این را علناً گفته‌ام و همه هم می‌دانند. اگر بگویم بستگی ندارم، مساوی با از بین رفتن اعتبار و حیثیت من است. آیا من خودم را تحقیر کنم و بگویم وابستگی به این حزب ندارم، و آن را نمی‌شناسم؟ من این کار را نمی‌کنم.» ایشان این عبارت منفی را خیلی محکم می‌گفت. من برگشتم و رفتم خدمت امام و گفتم: «ایشان می‌گوید حیثیت من در خطر است و اگر انصراف خود را اعلام کنم، باید از حیثیت خودم چشم بپوشم و بسیاری از دوستانم را که پایه گذار این حزب بودند از دست بدهم. من این کار را نمی‌کنم». امام اظهار تاسف کردند و گفتند:]. 🔹این آقا متوجه قضایا نیست. شما بروید و بگویید حیثیت شما با وابستگی به این حزب از بین خواهد رفت. جدا نشدن از این حزب، مقدمه بر باد رفتن حیثیت شماست. اما اگر جدا شدید، حیثیت شما کاملًا محفوظ می‌ماند و در قم «آقا» یی هستید. من به این وسیله با ایشان اتمام حجت می‌کنم. 🔸بگویید اگر حیثیت شما با اعلام عدم وابستگی به این حزب ضربه بخورد، ما شما را حفظ می‌کنیم و جبران خواهیم کرد که کوچکترین ضرری به حیثیت شما وارد نشود. (آذر1358، صحیفه امام، ج11، صص171-170) صفحه دوم صفحه سوم 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقابله امام خمینی با فتنه «حزب خلق مسلمان» و توطئه‌های آقای شریعتمداری/2 🔹[من پیام امام را به ایشان گفتم، و بعد هم خودم صحبت کردم، گفتم: «پیشنهاد من این است که شما استعفا را بنویسید و امضاء بکنید. با این کار، مقدمه‌ای درست می‌شود و مجلسی در مسجد اعظم می‌گیریم؛ به رادیو و تلویزیون هم می‌گوییم بیایند، آقای گلپایگانی و آقای نجفی هم بیایند. شما هستید، امام هم شرکت می‌کند. در آن مجلس من منبر می‌روم و آن طور که شما می‌خواهید، صحبت می‌کنم. می‌گویم آیت‌الله شریعتمداری که در انقلاب اسلامی قلماً و قدماً خدمات بسیاری کرده‌اند، اخیراً متوجه شده‌اند که حزب خلق مسلمان مضر است و بر خلاف مصلحت انقلاب اسلامی است. اصلًا انقلاب اسلامی یک حقیقت است و آن حقیقت، اسلام است. لذا آیت الله شریعتمداری با مشورت امام و مصلحت بینی ایشان از حزب خلق مسلمان استعفا کرده و نوشته‌اند که این حزب مربوط به من نیست» .... چون در بیان مطلب احترام زیادی نسبت به ایشان بود، قدری فکر کرد و گفت: «گمان نمی‌کنم امام این کار را بکند.» گفتم: «من می‌روم و می‌گویم، اگر فرمود، این کار را می‌کنم، آیا شما نیز بدون تردید این کار را می‌کنید؟ گذشته از امام، آقای گلپایگانی و آقای نجفی هم هستند، آنها هم قطعاً می‌آیند». باز متحیر ماند، ولی بعد گفت: «خیلی خوب، بروید و به امام بگویید. ببینید امام حاضر است، یا نه؟ اگر حاضر است، این کار را بکنید.» برای سومین بار آمدم خدمت امام و گفتم: «آقای شریعتمداری، با این وعده‌ای که من به او دادم و گفتم به منبر می‌روم و آن طور که بخواهید صحبت می‌کنم، موافقند؛ اما نگران هستند که شما با این امر موافقت نکنید. آیا شما موافق هستید؟» امام فرمود:]. 🔸بله انقلاب اسلامی و حفظ عزّ اسلام و کوتاه کردن دست اجانب، آن قدر برای من مهم است که با این طرح حتماً موافقت دارم و در مجلس هم شرکت می‌کنم؛ می‌آیم و می‌نشینم. آنچه را هم که خود ایشان بخواهد و شما مصلحت می‌دانید، در منبر بگویید. (آذر1358، صحیفه امام، ج11، صص172-171) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقابله امام خمینی با فتنه «حزب خلق مسلمان» و توطئه‌های آقای شریعتمداری/3 🔹[آقای فلسفی: برای بار سوم به منزل آقای شریعتمداری رفتم و موافقت امام را به ایشان اعلام کردم. گفتم: «خوب، بنا شد که شما متنی را امشب خودتان بنویسید، فردا بیاییم ببینیم اگر نواقصی داشت تکمیل کنیم و بعد ببریم به امام بدهیم. اگر ایشان موافقت کرد، امضاء کنیم و سپس مجلس را تشکیل دهیم». گفت: «بله، بد نیست، موافقت می‌کنم؛ اما یک شرط دارد. من باید امشب با بعضی از رفقا مشورت کنم. بدون مشورت، قول قطعی نمی‌دهم. امشب برای من شب مشورت باشد. من متن را می‌نویسم. اگر مشورت، درست درآمد و خصوصیاتی علاوه شد؛ آن وقت فردا صبح اینجا بیایید که‌ تکمیل کنیم». مطلب را تقریباً تمام شده تلقی کردم. از منزل آقای شریعتمداری بیرون آمدم و به منزل امام رفتم ... گفتم: تقریباً قبول کرده، ولی گفته است باید امشب روی این مطلب مشورت کنم؛ هم راجع به اصل قضیه، و هم راجع به بعضی از کمبودهای احتمالی. من مشورت می‌کنم، شما هم فردا صبح بیایید و نتیجه را به امام بگویید. امام فرمود:]. 🔸خیلی خوب، امشب قم بمانید و فردا صبح بروید. 🔹[آقای فلسفی: فردا صبح که نزد آقای شریعتمداری رفتم ایشان گفت: «رفقای من موافقت نکردند و گفتند هم در قم و هم در آذربایجان حیثیت افراد بسیاری از بین می‌رود؛ ضربه بزرگی هم به شما می‌خورد؛ نباید اصلًا پیرامون این مطلب فکر کنید! بنا بر این من آن نوشته را نمی‌نویسم.» به منزل امام برگشتم و مطالب را به ایشان عرض کردم. امام متاثر شد. بعد هم پیشامدها آن شد که همه می‌دانند.] (آذر1358، صحیفه امام، ج11، صص173-172) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فتنه حزب شریعتمداری علیه امام خمینی و مردم/1 🔹حزب موسوم به «خلق مسلمان» که به تصریح امام خمینی قدس سره الشریف از طرف اجانب پشتیبانی می‌شد یکی از احزاب انحرافی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بود. امام خمینی بر اساس سیره اسلامی-الهی ابتدا از طریق مرحوم فلسفی به نصیحت آقای شریعتمداری پرداختند که این نصیحت در وی اثرگذار نبود و فتنه حزب آقای شریعتمداری هزینه‌هایی را بر ملت ایران تحمیل کرد. 🔸به‌مناسبت ایام تقابل امام با فتنه آقای شریعتمداری و حزب وی، بخشی از کتاب «شریعتمداری در دادگاه تاریخ» نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی را مرور می‌کنیم. 🔹این بخش از کتاب در خصوص یکی از جنایات کم‌تر گفته شده حزب موسوم به «خلق مسلمان» در تاریخ 14دی1358 است. اتباع این حزب در این تاریخ با چوب و چماق و دشنه به خیابان‌های قم ریختند و پس از ضرب و شتم عابرین بی‌گناه و حمله به مغازه‌های مردم به منزل امام خمینی یورش بردند. 🔸در ادامه ماجرای این حرکت خشونت‌بار را خواهیم خواند. بخش اول بخش دوم بخش سوم 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فتنه حزب شریعتمداری علیه امام خمینی و مردم/2 بازخوانی یادداشت‌های روزانه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در رابطه با فتنه دی1358 حزب آقای شریعتمداری 🔹بازگو کردن توطئه‌ها کارشکنی‌ها و نقشه‌های آتش‌افروز و ویران کننده آقای از روز پیروزی انقلاب تا به امروز کتاب دیگری را نیاز دارد و این نوشتار که با اختصار و بر اصل فوریت‌های اجتماعی گرد آمده است گنجایش آن را ندارد از این رو ناچاریم که نگارش آن را به کتاب دیگری موکول کنیم و در اینجا تنها به آوردن یکی از شاهکارهای آقای شریعتمداری پس از پیروزی انقلاب بسنده می کنیم، شاهکاری که تاریخ هیچگاه آن را فراموش نمی کند شاه کارهای قبلی آقای شریعتمداری از قبیل: روابط مستقیم و غیر مستقیم با دربار و ساواک، تلگراف به پیشگاه شاهانه، کارشکنی‌های مداوم عليه نهضت و انقلاب اسلامی ایران و پول خواستن از سفارت امریکا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و ... و سرانجام تشکیل حزب خلق مسلمان در برابر آن در درجه ی دوم اهمیت قرار می‌گیرد و آن یورش به خانه امام، خانه امید ملیون‌ها مستضعف ایران و جهان است که از طرف هواداران و باند سرسپرده ی او صورت گرفت. 🔸آری در تاریخ ١٤ / دیماه ۱۳۵۸ شماری از عناصر ساواکی، فدائی، منافق، ملی‌گرا، لیبرال، سرمایه‌دار و دیگر عناصر وابسته به سازمان که زیر عنوان «حزب خلق مسلمان» فعالیت می کردند با چوب و چماق و دشنه و کارد به خیابان‌های قم ریختند، عابرین بی گناه را مورد ضرب و شتم قرار دادند سرها و دست‌ها شکستند، به مغازه‌های مردم حمله کرده شیشه‌های مغازه‌ها را خرد کردند و بسیاری از اجناس فروشگاه و داروخانه را از بین بردند و آنگاه با کمال وقاحت به طرف منزل امام یورش بردند و به مقام امامت و قیادت جسارت کردند که در حقیقت جسارت به ملت ایران و مستضعفین جهان بود. برای آگاهی بیشتر از تراژدی ننگینی که آنروز چماقداران شریعتمداری ساختند از دفتر خاطراتم کمک می‌گیرم و یادداشت‌های آن روز خود را عیناً در اینجا می آورم. منبع: شریعتمداری در دادگاه تاریخ، صص181-180 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فتنه حزب شریعتمداری علیه امام خمینی و مردم/3 بازخوانی یادداشت‌های روزانه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در رابطه با فتنه دی1358 حزب آقای شریعتمداری 🔹«جمعه ۱۵ صفر / ١٤٠٠ - ۱٤ دیماه / ۱۳۵۸» ... امروز ساعت ۱۲ ظهر صدها نفر از چماق به دستان ضدانقلاب مرکب از فدائیان ضد خلق، حزب كثيف دموکرات کردستان، باقیمانده‌های ساواک و دیگر عناصر وابسته به رژیم واژگون شده طاغوتی با ٤٠ دستگاه اتوبوس وارد قم شدند و با شعار: رهبر ما شريعتمدار زنده باد شریعتمدار 🔸با چوب و چماق تراژدی خونین چماق به دستان طاغوتی و خاطره شوم شترسواران جنگ جمل را به نمایش گذاشتند هر کسی را که بر سر راه خود دیدند به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند به مغازه‌های مردم حمله کردند و بسیاری از شیشه‌های مغازه‌ها را شکستند و اجناس مغازه‌ها را خرد کردند پیرمرد کفاشی را که در خیابان ارم مغازه دارد به شدت مجروح نموده فرق او را شکافتند و مغازه کفاشی او را در هم کوبیدند، عکس امام را هر جا که یافتند به انتقام شاه فراری پاره کرده به جای آن عکس شریعتمداری را نصب کردند و آنگاه به خانه امام یورش بردند که با عکس‌العمل شدید پاسداران مواجه گردیده عقب نشینی کردند. 🔹رعب و وحشت بسیاری از زنان و کودکان را فرا گرفته بود و بعضی از پیر زنان را دیدم که به شدت می‌گریستند اهالی قم با خشم و عصبانیت شدیدی به این صحنه تنگین می‌نگریستند و می‌رفتند که با حمله‌ای قهرمانانه کار را یک‌سره کنند لیکن ماشینی با بلندگو از طرف امام مردم را دعوت به صبر و متفرق شدن و عدم واکنش در مقابل این توطئه می کرد و این موجب شد که توده‌ها به خود اجازه عکس‌العمل ندهند. 🔸چماق به دستان آنگاه که به گمان خود انتقام شاه و اربابان آمریکائی او را از امام و مردم مظلوم قم گرفتند در ساعت ۲ بعد از ظهر پا به فرار گذاشتند و صحنه را ترک کردند ساعت ۳ بعد از ظهر سیل جمعیت به طرف چهار راه بیمارستان و خیابان ارم سرازیر شد. ابتدا مردم به مغازه‌هائی که از طرف چماقداران درهم شکسته شده بود سرکشی کردند و یکایک جنایت‌های هواداران شریعتمداری را از نظر گذراندند. اینجا بود که احساسات مردم یک باره تحریک شد و انبوه جمعیت دست به تظاهرات زدند. شعارهای: حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله به جز امام خمینی ما رهبری نداریم کسی که رای نداده حق نظر نداره 🔹در فضا طنین افکند و به تدریج اوج احساسات بحدی بالا گرفت که یک باره شعار: شریعتمداری اعدام باید گردد مرگ بر شریعتمدار 🔸جای شعارهای پیشین را گرفت هرجا عکس شریعتمداری دیده می‌شد به دست مردم پاره شد و عکس بزرگی از امام در چهار راه بیمارستان نصب گردید. 🔹در این هنگام بار دیگر از طرف امام دستور آمد که مردم از دادن هر گونه شعار تحریک‌آمیز خودداری کنند و از اجتماع و ازدحام بپرهیزند. و این فرمان امام چند بار از بلندگوهای صحن مطهر و مساجد قم پخش شد و نیز ماشینی که با بلندگو در شهر می‌گردید مرتب آن را اعلام می‌داشت. منبع: شریعتمداری در دادگاه تاریخ، صص183-181 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فتنه حزب شریعتمداری علیه امام خمینی و مردم/4 بازخوانی یادداشت‌های روزانه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در رابطه با فتنه دی1358 حزب آقای شریعتمداری 🔹شنبه ١٦ صفر / ١٤٠٠ – ۱٥ دیماه / ۱۳۵۸ درجه تنفر و انزجار مردم قم نسبت به آقای شریعتمداری به حدی است که می‌توان آن را با تنفر نسبت به شاه در دوران سلطنت او مقایسه کرد. هرگاه نقش باز دارنده و کنترل امام نبود، ممکن بود مردم خشمگین از شریعتمداری چیزی باقی نگذارند. 🔸امروز خیابان‌های قم مملو از جمعیت بود، زن و مرد، بزرگ و کوچک همانند سیل به خیابان‌ها ریخته بودند و علیه او تظاهرات می کردند. شعارهایی که امروز مردم میدادند چنین بود: هم مرجعی هم رهبری خمینی روح منی بت شکنی خمینی حزب فقط حزب الله رهبر یکیست روح الله به جز امام خمینی ایران ندارد رهبری خمینی عزیزم بگو که خون بریزم نهضت ما حسینیه رهبر ما خمینیه جمهوری اسلامی چماق به دست نداره آنکس که رای نداده شیشه شکن میاره چماق به دست میاره ... 🔹اکثر مغازه‌هائی که به وسیله چماقداران قداره‌بند دیروز مورد هجوم قرار گرفته و شیشه‌های آن در هم شکسته است اطلاعیه‌ای به شرح زیر به درب مغازه‌ها چسبانده است: به دست چماقداران شریعتمداری درهم شکسته شده است. این سند جنایت چماق به دستان شریعتمداری است. منبع: شریعتمداری در دادگاه تاریخ، صص184-183 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام تاریخی امام خمینی به‌مناسبت هفته بسیج/1 ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ 🔹تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیۀ خداوند‏‎ ‎‏تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد.‏ 🔸در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصاً جنگ، بودند نهادها و‏‎ ‎‏گروه‌های فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت‌طلبی، کشور و را بیمه کردند. ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و‏‎ ‎‏فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از و‏ خواهند بود! بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های‏‎ ‎‏آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد. بسیج و مکتب‏‎ ‎‏شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و‏‎ ‎‏رشادت سر داده‌اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‏‎ ‎‏یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند. بسیج لشکر مخلص خداست که‏‎ ‎‏دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند.‏ 🔹من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با‏‎ ‎‏بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام. من‏‎ ‎‏مجدداً به همه ملت بزرگوار ایران و مسئولین عرض می‌کنم چه در جنگ و چه در صلح‏‎ ‎‏بزرگ‌ترین ساده‌اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً امریکا و شوروی‏ ‎‏از ما و اسلام عزیز دست برداشته‌اند؛ لحظه‌ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم. در نهاد و‏‎ ‎‏سرشت امریکا و شوروی کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی ـ صلی الله علیه و آله و سلم‏‎ ‎‏ـ موج می‌زند. باید برای شکستن امواج طوفان‌ها و فتنه‌ها و جلوگیری از سیل آفت‌ها به‏‎ ‎‏سلاح پولادین صبر و ایمان مسلح شویم. ملتی که در خط اسلام ناب محمدی ـ صلی الله ‏‎ ‎‏علیه و آله ـ و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس‌نمایی است، باید‏‎ ‎‏همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند، چرا که در هنگامه خطر‏‎ ‎‏ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشد.‏ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 🆔 @Bonyadtarikh
پیام تاریخی امام خمینی به‌مناسبت هفته بسیج/2‏‏ 🔹خلاصه کلام، اگر بر کشوری نوای دلنشین طنین انداز شد، چشم طمع‏‎ ‎‏دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید و الاّ هر لحظه باید منتظر حادثه ماند.‏‎ ‎‏بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد. امروز یکی از‏‎ ‎‏ضروری‌ترین تشکل‌ها، و است. طلاب علوم دینی و دانشجویان‏‎ ‎‏دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند و فرزندان‏‎ ‎‏بسیجی‌ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر «نه شرقی و نه غربی» باشند. امروز‏‎ ‎‏دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند. 🔸فرزندان انقلاب به‏‎ ‎‏هیچ وجه نگذارند ایادی امریکا و شوروی در آن دو محل حساس نفوذ کنند. تنها با بسیج‏‎ ‎‏است که این مهم انجام می پذیرد. مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پایگاه علمی‏‎ ‎‏است. و دانشگاه باید چهارچوب‌های اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار‏‎ ‎‏تمامی اعضای بسیج قرار دهند. باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد باشند و این شدنی است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید‏‎ ‎‏هسته‌های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد.‏‎ ‎‏شما در جنگ تحمیلی نشان دادید که با مدیریت صحیح و خوب می توان اسلام را فاتح‏‎ ‎‏جهان نمود. شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است، انقلاب اسلامی در جهان‏‎ ‎‏نیازمند فداکاری‌های شماست و مسئولین تنها با پشتوانه شماست که می توانند به تمامی‏‎ ‎‏تشنگان حقیقت و صداقت اثبات کنند که بدون امریکا و شوروی می شود به زندگی‏ ‎‏مسالمت‌آمیز توأم با صلح و آزادی رسید. حضور شما در صحنه ها موجب می شود که‏‎ ‎‏ریشه ضد انقلاب در تمامی ابعاد از بیخ و بن قطع گردد.‏ ‏‏ 🔹من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می دانم که اگر مسئولین نظام‏‎ ‎‏اسلامی از شما غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. بار دیگر تأکید می‌کنم‏‎ ‎‏که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی، سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال‏‎ ‎‏خواهد داشت. من از تمامی بسیجیان خصوصاً از فرماندهان عزیز آن تشکر می کنم و از‏‎ ‎‏دعای خیر برای این فرزندان با وفای اسلام غفلت نخواهم نمود. خداوند شهدای عزیز و‏‎ ‎‏گمنام بسیج را به نعمت همجواری اهل بیت ـ علیهم السلام ـ متنعم و جانبازان عزیز را شفا‏‎ ‎‏و اسرا و مفقودین عزیز را سالماً به اوطان‌شان بازگرداند و هر روز بر عظمت و شوکت این‏‎ ‎‏نهاد مقدس و مردمی که پیروان اسلام عزیز و حضرت بقیة الله الاعظم ـ ارواحنا لمقدمه‏‎ ‎‏الفداء ـ هستند بیفزاید. والسلام علیکم و رحمة الله .‏ ‏‏2 / 9 / 67‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ ‏🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 🆔 @Bonyadtarikh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مقام معظم رهبری: بیانیه آذر ۶۷ امام خمینی(ره) خطاب به تمام بسیجیان است متن بیانیه تاریخی امام خمینی خطاب به بسیجیان 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم بخش شصت و دوم بخش شصت و سوم بخش شصت و چهارم بخش شصت و پنجم بخش شصت و ششم بخش شصت و هفتم بخش شصت و هشتم بخش شصت و نهم بخش هفتاد بخش هفتاد و یکم بخش هفتاد و دوم بخش هفتاد و سوم بخش هفتاد و چهارم بخش هفتاد و پنجم بخش هفتاد و ششم بخش هفتاد و هفتم بخش هفتاد و هشتم بخش هفتاد و نهم بخش هشتاد بخش هشتاد و یکم بخش هشتاد و دوم بخش هشتاد و سوم بخش هشتاد و چهارم بخش هشتاد و پنجم بخش هشتاد و ششم بخش هشتاد و هفتم بخش هشتاد و هشتم بخش هشتاد و نهم بخش نود بخش نود و یکم بخش نود و دوم بخش نود و سوم بخش نود و چهارم بخش نود و پنجم بخش نود و ششم بخش نود و هفتم بخش نود و هشتم بخش نود و نهم بخش صد بخش صد و یکم بخش صد و دوم بخش صد و سوم بخش صد و چهارم بخش صد و پنجم بخش صد و ششم بخش صد و هفتم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.9.1.pdf
1.44M
ایستاده در سنگر دفاع از انقلاب اسلامی انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و ششم 🔹نام آیت‌الله مصباح در لیست امضاکنندگانِ «اعلامیه جمعی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم درباره اوضاع ایران» که در 1357.1.25 در پی حوادث اخیر و کشتار مردم، خصوصاً 19 دی قم و اربعین‌های شهرهای دیگر در یادبود شهدای قم گرفته می‌شد به چشم می‌خورد. 🔸گویا افرادی که در کارنامه انقلابی مرحوم آیت‌الله مصباح تشکیک می‌کنند، به امضای پای اعلامیه اساتید و فضلای حوزه علمیه قم به مناسبت 19 دی 56 اصلاً دقت نکرده‌اند، و یا احیاناً خدای ناکرده با علم و اطلاع چنین بهتانی را به مرحوم علامه روا داشته‌اند. طبعاً اگر هر فرد منصفی به مرور اسناد مبارزات بپردازد، اجازه چنین اتهامی به آقای مصباح را به خود نخواهد داد، حتی اگر در تضاد فکری و سیاسی با ایشان باشد. 🔹گذشته از امضای بیانیه‌های اعتراضی مرتبط با قیام 19 دی توسط علامه مصباح، برخی شاگردان مبرز آیت ‌الله مصباح یزدی نیز در این تظاهرات شرکت داشتند. به راستی اگر آیت ‌الله مصباح طبق ادعای برخی اصلاح‌طلبان، از امضای اعلامیه اعتراضی استنکاف ورزیده و نقشی در ماجرای 19 دی نداشته و یا با اصلِ این حرکتِ انقلابی مخالف بود. علی‌القاعده نظر شاگردانِ درجه یک خود را نسبت به شرکت در این تظاهرات تغییر می‌داد. 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،1 آذر 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
1402.9.4.pdf
1.95M
دیدگاه آیت‌الله مصباح(ره) درباره اهمیت رأی مردم انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش صد و هفتم 🔹....یکی از شبهات تکراری برخی مخالفان علیه آيت‌الله مصباح، مخالفت با مقوله انتخابات و جایگاه رأی مردم در حکمرانی است. طبعا اگر این قبیل شبهات درست می‌بود، شخص ایشان نمی‌بایست در انتخابات‌های مختلف مشارکت داشته باشد. حال آنکه بنا به گفته فرزندان، ایشان در تمام انتخابات‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داشته است. اولین و مهم‌ترین انتخابات سرنوشت‌ساز کشور، رفراندوم انتخاب نظام سیاسی بود که در فروردین ۱۳۵۸ برگزار شد و اکثریت قاطع مردم ایران به جمهوری اسلامی رأی دادند. آیت‌الله مصباح نیز مانند آحاد مردم، در این رفراندوم شرکت کرده‌ است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح در گفت‌وگو با نگارنده خاطره جالبی در مورد این روز نقل کرد. حسب نقل ایشان، آيت‌الله مصباح ۱۰ فروردین به اتفاق فرزندش علی آقا در رفراندوم انتخاب نظام سیاسی شرکت کرد و در مسجد آبشار قم، رأی خود به جمهوری اسلامی را به صندوق انداخت. جالب آنکه آقا مجتبی با دوربین شخصی خود از این صحنه عکس‌برداری کرده‌ و آن تصویر موجود است... 🗞متن کامل در : ضمیمه | روزنامه کیهان،4 آذر 1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین خرید «عمار انقلاب» از غرفه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی در باسلام 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
پاسخ امام به شبهه «کاهش آزادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی» 🔻 | 5آذر 🔹 ...خبرنگار ژاپنی: حضرت امام، در نوفل لوشاتو شما وعده کردید که نه تنها آزادی‌ها حفظ می‌شوند، بلکه تعمیم نیز می‌یابند. در صورتی که بعد از پیروزی انقلاب دیدیم که تظاهراتی بر ضد زنان شد و اقلیتهای قومی مثل کردها تحت فشار قرار گرفتند و روزنامه‌ها و احزاب سیاسی ممنوع شد. آیا ممکن است این تناقضهای ظاهری را برای ما روشن بفرمایید؟ 🔸امام خمینی قدس سره الشریف: این هم از همان ریشه همان اموری است که امثال کارتر پیش آوردند. باید دید که این تشنجاتی که در ایران واقع می‌شود، این را چه کسی دارد ایجاد می‌کند. قضیه را چه کسی دارد ایجاد می‌کند و ایجاد کرده است؟ و چه کسی کوشش می‌کند که قضیه کردستان را خاتمه بدهد. و برادران کرد را از آن ظلم‌هایی که برایشان شده است نجات بدهد؟ 🔹ما کوشش داریم که تمام قشرهای ملتمان در رفاه باشند. و همان طوری که اسلام طرح کرده است هیچ یک از افراد ملتمان مظلوم واقع نشوند. و هیچ یک از افرادمان ظلم نکنند. این یک مطلبی است اسلامی. و ما در صدد همین معنا هستیم. 🔸و ما از اول که انقلاب‌مان واقع شد تمام آزادی‌ها در ایران بود. و مجال به تمام دستجات ما دادیم و هیچ ابداً جلوگیری از هیچ چیز نشد. لکن توطئه‌ها شروع شد. وقتی که دیدند آزادند توطئه‌ها شروع شد. توطئه قلمی که می‌خواستند مسیر ملت ما را منحرف کنند. 🔹و این‌ها همان اشخاصی بودند که یا و امثال امریکا بودند و می‌خواستند که نهضت ما را به تباهی بکشند. و ما بعد از پنج ماه که به همه فرصت دادیم، توطئه‌گرها را پیدا کردیم، قلم‌هایی که توطئه‌گر بودند و می‌خواستند باز سلطه اجانب را بر مملکت ما مسلط کنند، آنها را گفتیم که نباید این کار را بکنند و باید محکمه ببیند که اینها چکاره هستند. و دیدیم که بعد از اینکه بررسی شد، اینها از اسرائیل خیلیشان ارتزاق می‌کردند. و بلندگوی اسرائیل بودند. بلندگوی امریکا بودند. منتها با صورت‌های دیگر. و یک ملتی حق دارد که کسی که بخواهد ملتش را به تباهی بکشد و توطئه کند و باز همان مسائل سابق را برای او پیش بیاورد، از آن جلوگیری بکند. و الّا ملت ما طرفدار آزادی است. طرفدار همه جور آزادی است. و لکن طرفدار توطئه نیست. طرفدار تباهی نیست. 🔸زن‌هایی که تظاهر کرده‌اند همان زن‌هایی بودند که از تتمه آن مسائل بودند. آن‌هایی بودند که شاه آن‌ها را به عنوان «آزاد زنان» به میدان آورده بود و آن‌ها را به تباهی کشیده بود. آن‌ها هم چون از این وضعی که آن تباهی‌ها آن آزادی‌هایی که آن‌ها می‌خواستند، می‌خواستند که با جوان‌ها آزاد باشند که هر کاری می‌خواهند بکنند و می‌خواستند با تباهی‌ها هم‌آغوش باشند. می‌خواستند کارهای بر خلاف عفت بکنند. و می‌دیدند که اسلام با کارهای خلاف عفت، با کارهایی که مملکت را به تباهی می‌کشد و ملت را به عقب می‌راند موافق نیست. 🔹آن‌ها بودند که آمدند در خیابان‌ها و با آن صورت‌هایی که مردم دیدند تظاهر کردند. و الّا جلوی آزادی هرگز گرفته نشده است و نمی‌شود و مردم آزادند. الّا آنجایی که بخواهند تباهی بکنند و بخواهند ملت را به عقب برانند... (5آذر1358، صحیفه امام، ج11، صص131-130) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
▫️حضرت امام خمینی(ره): ما یک چهار پنج نفری در صدر اسلام داشتیم، و آن کوخ فاطمه زهرا (س) است. از این کوخ‌ها هم محقرتر بوده، لکن برکات این چی است؟ برکات این کوخ چند نفری، آن قدر است که عالم را پر کرده است از نورانیت و بسیار راه دارد تا انسان به آن برکات برسد.( صحیفه امام، ج ١٧، ص ٣٧٣) ▪️مقام معظم رهبری مدظله‌العالی: در صحنه تعريف معنوی فاطمه زهرا (عليهاالسلام) وارد نمی‌شويم، ليکن در زندگی معمولی اين بزرگوار، يک نکته مهم است و آن جمع بين زندگی يک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظايفش در خانه از يک طرف، و بين وظايف يک ، غيور، خستگی‌ناپذير در برخوردش با حوادث سياسی مهم، بعد از رحلت رسول اکرم (صلی الله عليه وآله)، که به مسجد می‌آيد و سخنرانی و موضع‌گيری و دفاع می‌کند و حرف می‌زند و يک جهادگر به تمام معنا و خستگی‌ناپذير و محنت‌پذير و سختی تحمل‌کن است، از طرفی ديگر.» (١٣۶٨/٩/٢٢) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شیدای مادر نوشتار معنوی شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در رابطه با جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها/1 ▫️از آثار قلمی در نجف مجموعه‌ای بود پیرامون زندگانی امامان معصوم (سلام خدا بر آن بزرگواران) که به پایان نرسید و عمر او مجال نداد تا این اثر گرانبها را به انجام برساند. ▪️انگیزه از پرداختن به شرح زندگی آن بزرگواران، زدودن زنگار از چهره آنان و رویارویی با تحریف‌هایی بود که پیرامون موضع‌گیری‌های معصومین در برابر حاکمان ناشایسته و ستم‌پیشه، دنبال می‌شد... ▫️ایشان پس از پایان دادن به جستاری عرفانی و معنوی از زندگی آراسته و برجسته مولا علی(سلام خدا بر او)، خویشتن خویش را به نور فاطمه(سلام خدا بر او) جلا بخشید و با برخورداری از عنایت و حمایت آن بانوی بزرگوار در راه ستایش و شناخت و شناساندن او قلم زد و گام برداشت. او با اشاره به التفات آن بانوی بزرگوار آورده است: ▪️... بعدازظهر شهر صیام است از حرم مطهر امیر برگشتم در حالات این بزرگوار به نوشتن پرداختم. پس قهراً فیض خواهد رسید و جامی هم نصیب من بیچاره خواهد گشت. خواهشمندم که دقت کنید در این چند سطر، باشد که شما هم از آن برخوردار گردید... ▫️او پیرامون جایگاه فاطمه(سلام خدا بر او) به عنوان اینکه از معصومین(سلام خدا بر آن بزرگواران) است و از ملکه عصمت به درستی برخوردار است، چنین نوشته است: ▪️... مشهور بلکه مورد اتفاق است که حضرتش از معصومین است و دارای صفت عصمت می باشد یعنی محفوظ بودن از گناه و از خطور گناه و این صفت پیدا نمی شود مگر برای کسانی که خود را همیشه و هر گاه در محضر ربوبی مشاهده می‌کنند و قدرت و جلال او در دل هایشان چنان حاضر است که هیچ ممکن نیست خیال گناه را بکنند و به قول والد ماجد، محقق علوم ثلثه عقلیه و اخلاقیه و عملیه (مدظله تعالی) این صفت برای هر انسانی که پیش قاهر قادری باشد، موجود است و از اینکه خیال گناه و تخلف از امر او را بکند معصوم است... پس باید کوشید که دل را خانه خدا کرد و از آن طریق که حقیقت سلوک است بر اوصاف حمیده مسلط شد و از رذایل اخلاقی رهایی یافت. خوشا به حال کسانی که قلب خود را به نور جمال جمیل او روشن نمودند. طوبی به کسانی که دلشان جز مهر او را در خود نمی پرورانند و توجهی به غیر دوست ندارند و همه کثرات را زیر پا زده و از جام وحدت شربی مدام دارند... ▫️مصطفی از اینکه تاریخ رحلت (شهادت) دخت گرامی و بزرگوار پیامبر اسلام(سلام و صلوات خدا بر او) پنهان مانده اظهار شگفتی کرده و نقش دست های مرموز و سیاست باز را در پدید آوردن اخلال و شبهه در تاریخ درگذشت و شهادت آن بانوی بزرگ را دور از نظر ندانسته و چنین آورده است: ▪️از عجایب تاریخ، قصه مخفی بودن زمان وفات دختر پیغمبر و مکان دفن آن حضرت است، نمی دانم که با چه بیانی می توان حل کرد یک چنین حادثه ای را؟ بعد از آن که انسان عاقل و هوشمند خوب می داند که مثل زهرا سلام الله علیها بعد از آن که اسلام از هر جهت قوی شد دیگر ممکن نبود بر مورخین کوچک ترین حرکات او مخفی باشد. پس چرا چنین شد؟ و چه چیز ممکن است علت برای این امر باشد؟ آیا فاطمه زنی بی ارزش بود که اصلاً مورد نظر مسلمانان نبود؟! تا آنجا که سال فوت و ماه فوت بعضی دیگر از زنان رسول اکرم معلوم باشد ولی تاریخ ارتحال این خاتون، معلوم نباشد؟... یا آن که ابتدا معلوم بوده ولی بعداً مخفی شده به خاطر آن که آلوده کنند بعضی از مسائل اعتقادی را؟! یا بعضی از قضایای سیاسی [را] و یا و یا و یا و معلوم است که زمان رحلت آن بزرگوار مخفی نبوده... و بعداً به جهت یا جهاتی مخفی شده است. بعضی گفته اند چهل و پنج روز و بعضی گفته اند هفتاد و پنج روز و بعضی دیگر [نوشته اند] نود و پنج روز بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله علیها و آله، از دنیا رفته اند. احتمال اول بسیار ضعیف است بلکه قائلی ندارد و احتمال دوم و سوم به یکدیگر ممکن است برگردد به خاطر آن که کلمه سبعین و تسعین به یکدیگر شبیه اند و به هم اشتباه می شوند... منبع: نهضت امام خمینی، دفتر پنجم، صص183-181 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
در آرزوی بنای مرقد حضرت فاطمه سلام الله علیها نوشتار معنوی شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی در رابطه با جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها/2 از این اثر [شهید سیدمصطفی خمینی در رابطه با زندگانی معصومین علیهم‌السلام] به دست می آید که مصطفی نسبت به حضرت فاطمه(سلام خدا بر او) سوز و گداز زیادی داشته و برای حفظ وحدت و پیشگیری از بهره‌گیری ناروای دشمن، خود را ناگزیر می دیده که قلم و زبان در نیام کشد و آنچه در درون دارد فاش نسازد و به مصداق: مرا دردی ست اندر دل اگر گویم زبان سوزد اگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد از دردها و سوز و گدازهای فاطمه(سلام خدا بر او) بسوزد و دم برنیاورد، چنان که خود نیز در پایان شرح کوتاه از زندگی آن بانوی شهید و ستمدیده آورده است: شرح این قصه جانسوز نگفتن تا کی سوختم سوختم این راز نهفتن تا کی او پیرامون مدفن فاطمه(سلام خدا بر او) روایت‌های گوناگون را آورده و خود طبق استناد عقلی، بر این نظر است که آن بانوی عزیز و بزرگوار در منزل خود به خاک سپرده شده است. او نوشته است: ... بعضی معتقدند که حضرتش در بقیع مدفون است و بعضی می گویند که حضرتش در منزل خود مدفون شدند چون که اگر بیرون آورده بودند جنازه را قهراً جماعتی می دیدند و مطلع می شدند. از اینجا معلوم است که در همان منزل شخصی دفن کردند و بعد از آن که به مسجد اضافه شد قهراً در مسجد واقع شده و الان هم در مسجد به عنوان آن حضرت مکانی است که سنی و شیعه هم زیارت می کنند و خدای را می خوانم به حسن، اکنون که چهاردهم رمضان سال 1386 هجری است، مرا موفق کند که کراراً آن حضرت را زیارت کنم و برای آن بزرگوار بنای جدیدی به پا سازم... منبع: نهضت امام خمینی، دفتر پنجم، صص184-183 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db