eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /1 🔹 در همان روز برگزاری انتخابات یعنی در تاریخ ١٣٨٨.٣.٢٢ که سایت های حامی من سری (از جمله نوروز، قلم نیوز، اصلاحات، امروز، سلام نیوز و جمهوریت) نوشتند نامزد آنها در ۲۱ استان به برتری قاطع دست یافته، سایت کلمه وابسته به ستاد موسوی مصاحبه ای را با خاتمی ترتیب داد که خاتمی در آن گفت: امر حاکی است موسوی انتخابات را برده است؛ اما من پیشگو نیستم» «سایت انتخاب ۱۰» در همین روز بود که از حضور غیر منتظره خاتمی،کروبی و موسوی در منزل هاشمی رفسنجانی خبر داد.( خبر گزاری فارس، ۸۸/۳/۲۳) 🔻روز ۲۵ خرداد سیدمحمد خاتمی با صدور بیانیه ای به مناسبت تظاهراتی که بنا بود حامیان موسوی در تهران برپا کنند، نوشت: 🔸آنچه در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری اتفاق افتاد باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی و به واکنش های طبیعی و پر احساس مردم عزیز ما در سراسر کشور منجر شده است. این حق مسلم مردم است که خواستار حفظ آرای خود شوند و وظیفه مسلم مسئولان کشور است که امانتدار این آرا باشند و تلاش کنند اعتماد عمومی را که بزرگترین پشتوانه کشور و نظام است حفظ و تقویت شود. وی در ادامه مطالبات موسوی را روشن دانست و نوشت که این مطالبات خواست همه ماست». ( سایت رسمی خاتمی ۸۸/۳/۲۵) 🔹اعتراضات خیابانی حامیان موسوی همچنان ادامه یافت. خاتمی در واکنش به مطالبی که در نشریات درباره دخالت بیگانگان در انتخابات منتشر شد، در بیانیه ای به مناسبت تظاهرات گسترده حامیان موسوی در شنبه سی ام خرداد،«انتساب حرکت نا سالم مردم به بیگانگان» را «جلوه ای از سیاست های نادرست» دانست که« سبب دورترشدن مردم از حکومت می شود». او در بیانیه خود نوشت: 🔻در ایران انتخاباتی برگزار شده است و انبوهی از مردمان بزرگوار که آن حماسه حضور را آفریدند، نتیجه اعلام شده را باور ندارند و به آن معترضند ؛ اعتماد عمومی در این زمینه لطمه دیده است و بستن راه اعتراض مدنی به روی مردم به معنی گشودن راه های خطرناکی است که خدا می داند به کدام سرانجام برسد.( سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۳/۳۱) صفحه دوم صفحه سوم صفحه چهارم 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /2 🔹پس از این قضایا، تظاهراتی که حامیان موسوی با نام سکوت برگزار کرده بودند، وارد فاز اغتشاشات خیابانی شد. هیئت منتخبی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در رابطه با حوادث پس از انتخابات برای جویا شدن نظر مراجع و شخصیت های مؤثر نظام و نیز ارائه اطلاعات لازم به آنان درباره انتخابات، به دیدار آنان می رفت، در تاریخ۱۳۸۸/۴/۸ به دیدار خاتمی رفت. 🔸خاتمی در این دیدار دغدغه خود را لطمه خوردن به اعتماد عمومی دانست و راهکاری که برای حل این مسئله ارائه داد، تشکیل یک هیئت بی طرف بود: 🔻به هر حال یک حادثه ای رخ داده و مردم به آن اعتراض دارند؛ باید اشکالات را رفع و مردم را قانع کرد. حل این مسئله می تواند با تشکیل یک هیئت بی طرف صورت پذیرد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۸) 🔹خاتمی در تیر ماه ۱۳۸۸ دیداری هم با خانوادهای دستگیرشدگان در ناآرامی های پس از انتخابات داشت که در این ملاقات از واژه شهید برای توصیه کشته شدگان در این حوادث استفاده کرد و خطاب به مهمانان گفت: 🔻متاسفم از اینکه اعلام جرم شما و عزیزانتان این است که در ایران ماندید و برای تقویت نظام و تامین حقوق مسلم مردم تلاش کردید و اینک باید مورد بی مهری و کم لطفی قرار گیرید.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۴/۱۰) 🔸پنج روز بعد، خاتمی به همراه موسوی، کروبی و ۶۵ شخصیت دیگر که اسامی محمد سلامتی، محمدرضا تاجیک، عباس عبدی، سید هاشم آغاجری، محمد علی نجفی و فرشاد مومنی در میان آنها دیده می شد، نامه ای خطاب به مراجع تقلید نوشت که در آن بدون اشاره به علت دستگیر شدن بازداشت شدگان، آمده بود: 🔻همان گونه که استحضار دارید، هم زمان با اعلام نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موج وسیعی از دستگیری ها از میان فعالان ستادهای انتخاباتی نامزدهای غیر دولتی و شهروندانی که در راه پیمایی های مسالمت آمیز شرکت جسته بودند، آغاز شد که در ادامه، با گسترش موج اعتراضات مردمی نسبت به تخلفات گوناگون و گسترده ای که در قبل، حین و بعد از انتخابات صورت گرفت، افزایش یافته و هنوز هم ادامه دارد.( همان، ۱۳۸۸/۴/۱۵) 🔹در این نامه به پخش اعترافات بازداشت شدگان پس از انتخابات اشاره شده و آمده بود: دستگاه های تبلیغاتی دولتی و به ویژه صدا و سیما... با پخش اعتراف های نمایشی، سعی در اثبات این گونه اتهامات واهی به حرکتی مردمی دارد که تنها و تنها برای پاسداشت جمهوریت نظام شکل گرفت. 🔸در پایان نامه مذکور از مراجع تقلید خواسته شده بود روند رسیدگی به اتهامات به مجاری قانونی بازگردانده شود. به عقیده برخی اساسأ هدف این نامه جلوگیری از پخش این اعترافات بود.(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص۳۳۳) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /3 🔹خاتمی در یکی از فعالیت های خود در ارتباط با حوادث پس از انتخابات یک بار خواستار تحقیق و تفحص مجلس از انتخابات شد.(سایت رسمی خاتمی، ۱۳۸۸/۵/۴) و یک بار دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام را راه برون رفت می دانست(همان، ۱۳۸۸/۴/۳۰) و این به معنای نفی تمام عیار شورای نگهبان بود. حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان "مایکل لدین" دستیار ویژه وزیر دفاع وقت آمریکا را پیشنهاد دهنده این طرح می داند.( کیهان، ۸۸/۴/۳۰) 🔸 از نظر رضا روستا آزاد عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز بحث همه پرسی در حقیقت همان بحث ابطال انتخابات بود که موسوی پیش از آن مطرح کرده بود.(خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۵/۴) 🔹وقتي موعد پخش اعترافات فرارسید، محمدعلی ابطحی عضو مجع روحانیون مبارز، پشت تریبون دادگاه رفت و رفتارهای میرحسین موسوی و محمد خاتمی را عامل آسیب رسیدن به مردم در روزهای پس از انتخابات عنوان کرد. 🔸 ابطحی در ادامه صحبت هایش از یک مثلث حامی تقلب سخن به میان آورد که اضلاع آن را خاتمی، هاشمی رفسنجانی و موسوی تشکیل می دادند. او گفت: 🔻خاتمی فضای جامعه را می شناخت. وی اقتدار نظامی، انتظامی و مقام معظم رهبری که در جایگاه والایی قرار دارند را می شناخت و با توجه به اینکه وی نسبت به این موضوعات شناخت داشت. این یک نوع خیانت است که از موسوی در موضوع تقلب حمایت کرد.. پس از انتخابات در جلسه مشترکي هاشمی رفسنجانی، موسوی و خاتمی با یکدیگر هم قسم شدند. که پشت یکدیگر را خالی نکنند و بنده نمی دانم که این تنها نگذاشتن و یاری کردن یکدیگر پس از ۱۱ میلیون فاصله رای برای چه بود. 🔸خاتمی بلافاصله در واکنش به سخنان ابطحی، با نمایشی خواندن دادگاه متهمان، اعترافات مطرح شده را فاقد اعتبار عنوان کرد.(سایت رسمی خاتمی، ۸۸/۵/۱۰) 🔻سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی سخنانی به نقش خاتمی در حوادث پس از انتخابات پرداخت و به نقل از ابطحی در اعترافات خود می گوید: «خاتمی و ابوالفضل فاتح و مهدی هاشمی رفسنجانی می گفتند که برنده شدن در این انتخابات خیلی با انتخابات گذشته فرق می کند. در این صورت جریان اصولگرا و رهبر دیگر نمی توانند سرشان را بلند کنند و این معنای یکسره کردن کار است.» یعنی رسیدن به یک نظام با ولایت فقیه بسیار ضعیف شده یا بدون ولایت فقیه جا بیفتد. اعتراضات در انتخابات کاملا برنامه ریزی شده بود. (پایگاه خبری تحلیلی سحر، ۱۳۸۸/۶/۱۱) 🔹جعفری در بخش دیگری از سخنرانی خود به سخنان منتشر نشده خاتمی در سال ۱۳۸۷ اشاره کرده و اضافه کرد، آقای خاتمی در بهمن ۱۳۸۷ می گوید: 🔻اگر در این انتخابات دهم احمدی نژاد سقوط کند، عملا رهبری حذف می شود، اگر به هر قیمتی و به هر شکلی اصلاحات دوباره به قوه اجرایی بازگردد، دیگر رهبری اقتداری در جامعه نخواهد داشت. سقوط اصولگرایی به معنای پایان اقتدار رهبری تلقی می شود و با شکست اصول گرایان باید قدرت رهبری را مهار کرد.»(همان) 🔸خاتمی در واکنش به سخنان سردار جعفری بدون تکذیب عباراتی که جعفری به او نسبت داده بود، گفت: «عده ای برای مقابله با لیبرالیسم به فاشیسم پناه می برند.»(انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۵) 🔹۱۵ مهر ماه پس از آزادی سعید حجاریان از زندان، خاتمی به دیدار او رفت که برخی هدف از این دیدار را اعمال فشار بر حجاریان برای پس گرفتن اعترافات خود مبنی بر پروژه القای تقلب تفسیر کردند؛ اما به هر صورت، رسانه ها خبری درباره حرفی که حجاریان متناقض با اعترافات خود زده باشد، منتشر نکردند. محمد علی ابطحی نیز پس از خروج از زندان از گفته های خود عقب نشینی نکرد. خاتمی وقتی در آذرماه ۱۳۸۸ به دیدار او و سخنان را شنید که نباید از فرض محال تقلب سخن می راندیم.( خبرگزاری فارس، ۱۳۸۸/۹/۱۶) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ مروری بر عملکرد فتنه‌گر بزرگ سال 1388؛ /4 🔸در فاصله مهر ماه ۱۳۸۸ تا نهم دی ماه ۱۳۸۸ حوادث بسیاری رخ دادی خاتمی درباره اکثر آنها موضع خاصی نگرفت. او درباره حوادثی جر به آتش کشیده شدن مسجد لولاگر به دست حامیان موسوی، روزه خواری حامیات موسوی در نماز جمعه قبل از روز قدس به امامت هاشمی، حوادث روز عاشورا و سوت و کف زدن حامیان موسوی در این روز و راه پیمایی مردم در نهم دی ماه سکوت کرد. 🔹از حوادث شش ماهه دوم سال ۱۳۸۸ که مرتبط با خاتمی بود، می توان به اظهارات مادلين آلبرایت وزیر اسبق خارجه آمریکا اشاره کرد که علت کاهش محبوبیت خاتمی در ایران را نزدیکی او به آمریکا دانست.(فارس، ۸۸/۷/۲۰) 🔹آخرین موضع خاتمی در سال ۱۳۸۸ درباره انتخابات خرداد این بود: 🔻در این انتخابات اصلاح طلبی عنوان سبز را انتخاب کرد که تعبیر قشنگ و خوبی است؛ سبز نماد طراوت و روشنی و دوستی است. سبزی که مطرح شد، سبزی است که دلبسته به انقلاب اسلامی است و نسبتی با سلطه طلبان و منحرفان ندارد.(سایت بنیاد باران، ۸۸/۱۲/۲۵) 🔸در حوادث فتنه آلود بعد از انتخابات، خاتمی، اگرچه گاه با فتنه همراه شد، اما در بسیاری از موارد سکوت را برگزید. او در عین اینکه انتقادهایی نسبت انتخابات و نظام داشت، اما مدیریت میرحسین بر فضای ایجادشده بعد از انتخابات را نیز قابل خدشه و در خور نقد می دانست. جدال او بامیر حسین را البته می توان جدالی تاکتیکی تلقی کرد. خاتمی در این دوران به جای استفاده از عبارت «جنبش سبز» بیشتر بر همان مفهوم "اصلاح طلبی" تکیه داشت. 🔹خاتمی و میر حسین در واقع دوروی یک سکه بودند. دو نفر با هدف و آرمان ۔ و ارزش هایی مشترک که یکی محافظه کارانه تر و دیگری تندرو تر و احساسی تر 🔸فی الواقع باید گفت خاتمی شخصیتی است که در سال های نخست همراه انقلاب می شود و حتی در مواردی با طرح همه پرسی در زمان بنی صدر شدید مخالفت می کند. او اما عقبة تئوریک مطلوبی ندارد و این همان اندیشه است که به عنوان زیر بنای کنش های اجتماعی، روبنای برخوردها و تصمیم های سیاسی او را می سازد.( انقلاب اسلامی در بوته آزمون، ص ۳۳۸) این انحراف تئوریک و به بیانی، غرب زدگی خاتمی و اهل تساهل و مدارا بودن او منشأ کنش های بعدی وی در دوران ریاست جمهوری و روی کار آوردن اندیشه‌های انحرافی و التقاطی می شود. 🔹دیدار خاتمی با سورس، طراح و مجری انقلاب های مخملین درسالهای ریاست جمهوری که در اعترافات کیان تاج بخشی آمده است، در خور تأمل و توجه است.( فارس، ۸۸/۶/۴)دیداری که خاتمی همواره از اخبار آن سکوت می کند. 🔸 بدون شک اندیشه های فکری خاتمی زمینه ساز جنگ نرم و فتنه بود و حال این اندیشه پوسیده کماکان از سوی همفکرانش در حال تجدید حیات و تطهیر می باشد تا در پروژه های بعد مورد استفاده قرار گیرد. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تجلیل ویژه آیت‌الله نجم‌الدین طبسی از مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی به‌مناسبت سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی/1 آیت‌الله نجم‌الدین طبسی: آقای مصباح واقعا از نوادر روزگار بود. اخلاقیاتش جای خودش علمیتش جای خودش اخیرا من کتاب «عمار [انقلاب]» را دیدم، کتاب خوبی بود آن را مطالعه کنید. انصافا آن بزرگوار در راستای خدمت به فرهنگ تشیع خیلی کار کرد. این کتاب عمار انقلاب...را مطالعه کنید، نکات و مطالب مهمی دارد. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | پرچم غیرت یک ملت 👆 ماجرای اهدای پرچم جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه استعمار انگلیس به رهبر انقلاب ➕ تصاویر منتشر نشده‌ای از پرچم قیام عشایر خوزستان علیه استعمار انگلیس در جریان جنگ جهانی اول که در سال ۱۳۷۵ به رهبر انقلاب اهدا شد و ایشان نیز تقدیم موزه آستان قدس رضوی کردند 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📚گزیده «عمار انقلاب» را این‌جا بخوانید به‌مناسبت سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی/2 ▫️مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های فرهنگی دوران جمهوری اسلامی است و مبارزات بی‌وقفه ایشان علیه افکار التقاطی بر کسی پوشیده نیست و همین مبارزات باعث شد جریانات انحرافی به تولید شبهه پیرامون کارنامه فرهنگی-فکری-سیاسی ایشان بپردازند. ▪️این مسئله، در کنار لزوم الگویابی برای نسل جوان و همچنین تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای تأسی به الگوی فکری و معرفتی مرحوم آیت‌الله مصباح ما را به اهمیت مطالعه پیرامون این شخصیت اندیشمند و مجاهد رهنمون می‌کند. ▫️«عمار انقلاب؛ حیات‌نامه فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی» پاسخی است به این نیاز اساسی. این کتاب در 821 صفحه تنظیم شده و چاپ چهارم آن با تقریظ «آیت‌الله جنتی»، «آیت‌الله تحریری» و «آیت‌الله سیفی مازندرانی» منتشر و گزیده‌ای از این کتاب وزین در بخش پاورقی روزنامه کیهان، در صد و ده شماره، منتشر شد. 🔻گزیده «عمار انقلاب» در 110 قسمت: بخش اول بخش دوم بخش سوم بخش چهارم بخش پنچم بخش ششم بخش هفتم بخش هشتم بخش نهم بخش دهم بخش یازدهم بخش دوازدهم بخش سیزدهم بخش چهاردهم بخش پانزدهم بخش شانزدهم بخش هفدهم بخش هجدهم بخش نوزدهم بخش بیستم بخش بیست و یکم بخش بیست و دوم بخش بیست و سوم بخش بیست و چهارم بخش بیست و پنجم بخش بیست و ششم بخش بیست و هفتم بخش بیست و هشتم بخش بیست و نهم بخش سی‌ام بخش سی و یکم بخش سی و دوم بخش سی و سوم بخش سی و چهارم بخش سی و پنجم بخش سی و ششم بخش سی و هفتم بخش سی و هشتم بخش سی و نهم بخش چهلم بخش چهل و یکم بخش چهل و دوم بخش چهل و سوم بخش چهل و چهارم بخش چهل و پنجم بخش چهل و ششم بخش چهل و هفتم بخش چهل و هشتم بخش چهل و نهم بخش پنجاه بخش پنجاه و یکم بخش پنجاه و دوم بخش پنجاه و سوم بخش پنجاه و چهارم بخش پنجاه و پنجم بخش پنجاه و ششم بخش پنجاه و هفتم بخش پنجاه و هشتم بخش پنجاه و نهم بخش شصتم بخش شصت و یکم بخش شصت و دوم بخش شصت و سوم بخش شصت و چهارم بخش شصت و پنجم بخش شصت و ششم بخش شصت و هفتم بخش شصت و هشتم بخش شصت و نهم بخش هفتاد بخش هفتاد و یکم بخش هفتاد و دوم بخش هفتاد و سوم بخش هفتاد و چهارم بخش هفتاد و پنجم بخش هفتاد و ششم بخش هفتاد و هفتم بخش هفتاد و هشتم بخش هفتاد و نهم بخش هشتاد بخش هشتاد و یکم بخش هشتاد و دوم بخش هشتاد و سوم بخش هشتاد و چهارم بخش هشتاد و پنجم بخش هشتاد و ششم بخش هشتاد و هفتم بخش هشتاد و هشتم بخش هشتاد و نهم بخش نود بخش نود و یکم بخش نود و دوم بخش نود و سوم بخش نود و چهارم بخش نود و پنجم بخش نود و ششم بخش نود و هفتم بخش نود و هشتم بخش نود و نهم بخش صد بخش صد و یکم بخش صد و دوم بخش صد و سوم بخش صد و چهارم بخش صد و پنجم بخش صد و ششم بخش صد و هفتم بخش صد و هشتم بخش صد و نهم بخش صد و دهم 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پاسخ شهید بهشتی به اعتراضات علیه مرحوم آیت‌الله مصباح به‌مناسبت سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی/3 حجت‌الاسلام و المسلمین علی مصباح: من بعدها شنيدم ...در يک جلسه‌ای در خدمت شهيد بهشتی راجع به نحوه برخورد آيت‌الله مصباح و مسئله شريعتی صحبت شده بود و مثلاً اعتراض شده بود که چرا آقای مصباح چنين می‌کند و درست نيست. نقل شد که شهيد بهشتی جواب داده بودند که آقای مصباح معتقد است که شريعتی براي عده‌ای بُت شده، بُت را بايد چکار کرد؟ گفته بودند بُت را بايد شکست! گفت آقاي مصباح هم دارد همين کار را می‌کند. يعني يک نوع دفاعی [از مرحوم آیت‌الله مصباح کردند] با اينکه ايشان حالا از جهت تشخيص مصداقی نظرشان با آيت‌الله مصباح تفاوت داشت ولی در اين که ایشان بر اساس وظيفه‌ای که تشخيص می‌دهد دارد عمل می‌کند و بر اساس آن تشخيص همين کار را بايد بکند [تردیدی نداشتند.] 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حفظ احترام شهید بهشتی توسط مرحوم آیت‌الله مصباح به‌مناسبت سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی/4 حجت‌الاسلام و المسلمین علی مصباح: ▫️هيچ موقع از حاج آقا چيز منفی راجع به شهيد بهشتی نشنيدم. يک نمونه‌اش هم اين است بعد اينکه اين اتفاق [اختلافات در خصوص برخورد با آقای شریعتی و خروج آیت‌الله مصباح از مدرسه حقانی] افتاد، تابستان بعدش در خوانسار يک برنامه‌ای بود. مدرسه تازه‌سازی را مرحوم آقای ابن‌الرضا در خوانسار می‌ساختند يک بخشی از آن ساخته شده بود و يک بخشی هم داشت ساخته می‌شد، ايشان [از آيت‌الله مصباح] دعوت کرده بودند که يک برنامه بگذاريد اينجا براي طلبه‌ها و هوا هم خوب است و يک برنامه‌ای بود، يک عده از طلبه‌ها بودند، آيت‌الله مصباح بود. آقاي يوسفی غروی و مرحوم آقای تسخيری و اين‌ها، يک عده از اساتيدی بودند که درس می‌دادند؛ آقای تسخيری اقتصادنا درس می‌دادند... و آيت‌الله مصباح هم درس خودشناسی و... ▪️اين برنامه آنجا بود و يک نيمه‌شعبانی بود که شهيد بهشتي آمدند آنجا در آن مدرسه. اين نشان می‌داد که هم شهيد بهشتی آن احترام و علاقه را حفظ کردند [هم حاج آقا] تا آنجا که شهيد بهشتی تشريف آوردند، حاج آقا به من گفتند که دست آقا را ببوس! و آن جلسه هم خيلی جلسه انسی بود... ▫️من هیچ‌وقت پشت سر بهشتی حرف تضعیف‌کننده از ایشان نشنیدم البته هميشه می‌فرمودند که اختلاف نظر وجود دارد و ايشان نظرشان اين است و من نظرم اين و هر کسی بايد به نظر خودش عمل بکند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسبت «عمار» و «مالک» در عصر انقلاب اسلامی 🖋 نویسنده کتاب «عمار انقلاب» به‌مناسبت سالگرد ارتحال و شهادت علامه مصباح و حاج قاسم سلیمانی به‌مناسبت سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی/5 این روزها جامعه ایرانی در سوگ‌گرد دو مجاهد انقلابی است:«علامه مصباح» و «حاج قاسم سلیمانی». پیوستگی ارتحال و شهادت این دو بزرگِ معاصر نشانی است از پیوستگی نقش‌های به‌ظاهر متباین و در حقیقت متداخل آن دو عزیزِ فقید و فرصتی است برای بازخوانی نقش «عمارها» و «مالک‌ها» در دوره انقلاب اسلامی ایران... متن کامل یادداشت در خبرگزاری تسنیم 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 رهبر انقلاب: عده‌ای وانمود میکنند که انتخابات فایده‌ای ندارد/ در مقابل اینها باید جهادتبیین سینه سپر کند/ هر کس با انتخابات مخالفت کند با جمهوری اسلامی و اسلام مخالفت کرده است ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار مداحان اهل‌بیت به‌مناسبت ولادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها: ما انتخابات در پیش داریم یک عده‌ای نمیخواهند این انتخابات آنچنانی که شایسته‌ِی این ملت است انجام بگیرد؛ تلاش میکنند مردم را مأیوس کنند، مردم را بی‌اعتماد کنند، وانمود کنند که انتخابات فایده‌ای ندارد، تأثیری ندارد. ✏️ در مقابل اینها باید جهاد تبیین سینه سپر کند، در مقابل اینها باید حقیقت را بیان کند، کسانی هستند که میخواهند حضور مردم در اداره‌ی کشور که ثابت کننده‌ی تحقق مردم‌سالاری دینی در کشور است، ضعیف بشود تا حرف امام بزرگوار دروغ دربیاید. ✏️ هدفشان این است که وعده‌ی الهی را مخالف واقع نشان بدهند. ✏️ تلاش باید کرد در مقابل این حرکت خصمانه، این حرکت خصمانه است؛ هرکس با انتخابات مخالفت کند با جمهوری اسلامی مخالفت کرده، با اسلام مخالفت کرده. ✏️ انتخابات یک وظیفه است. این یکی از کارهاست. امروز احساس وظیفه‌ی نسبت به انتخابات یکی از کارهای نقد جامعه‌ی مجاهد در جهاد تبیین است. ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
حضرت زهرا جلوه هویت انسانی روز بزرگ و اجتماع عظیم و محل مبارک، روز که روز زن است، روز پیروزی زن است و روز نمونه زن در عالَم است. زن نقش بزرگی در اجتماع دارد. زن است. زن پرورش دِه زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن مرد به معراج می‌رود. دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است. روز بزرگی است، یک زن در دنیا آمد که مقابل همه مردان است. یک زن به دنیا آمد که نمونه انسان است. یک زن به دنیا آمد که تمام هویت انسانی در او جلوه‌گر است. پس روز، روز بزرگی است؛ روز شما زنان است. (صحیفه امام، ج ۷، ص: ۳۴۱) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔹 مراسم جشن به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زهرا (علیها‌السلام) و امام خمینی (رحمةالله‌علیه) و گرامیداشت مقام حاج قاسم سلیمانی در سالگرد شهادت این شهید بزرگوار🔹 در دفتر مقام معظم رهبری- قم 🔸به کلام حجت‌ الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی 🔸روایتگری حجت‌ الاسلام و المسلمین جوشقانیان 🔸با نوای جناب آقای مسعود زمانی 🔸و اجرای گروه همخوانی میعاد ⏰ زمان: چهارشنبه ۱۳ دی، راس ساعت ۱۰:۳۰ 📍 مکان: قم، خیابان شهدا (صفاییه)، حسینیه امام خمینی (رحمة الله عليه) 🆔 @KHAMENEI_QOM
سخنرانی (online-audio-converter.com).mp3
13.96M
🔊 صوت در مراسم جشن میلاد حضرت زهرا (علیها السلام) دفتر مقام معظم رهبری_قم به کلام حجت‌ الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در تاریخ ١۴۰۱/۱۰/۱۳ 🆔 @KHAMENEI_QOM
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: جنایتکاران سنگدل بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد/ این جنایتکاران بدانند که از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود/ این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله 👈 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است. 📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. 🔹ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله. 🔹اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
مقابله مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی با دارالتبلیغ به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/1 ▫️حاج آقا مجتبی تهراني در پی تبعيد امام به تركيه در سال 1343با اينكه خود را از درس خواندن بی‌نياز نمی‌ديد، در درس هيچ كدام از حوزه‌های درسی رسمی قم حضور نيافت چون آن درس‌ها را در آن پايه نمی‌ديد كه برای او مفيد باشد. ▪️او از موضع سازشكارانه برخی از مقامات روحانی مانند سخت رنج می‌برد و از نيرنگ‌های او برای به بيراهه كشاندن نهضت اسلامی ايران نگران بود. آنگاه كه آقای شريعتمداری را افتتاح كرد، حاج آقا مجتبی به دور از هر گونه تظاهر به مخالفت، تلاش‌هایی را در راه دور داشتن حوزه قم از اين دستگاه مرموز آغاز و دنبال كرد؛ طلاب علوم اسلامی را از نام‌نويسی در دارالتبليغ بازمی‌داشت، با اساتيد و افاضل قم در راه به انزوا كشانيدن آن تشكيلات پيوسته گفت و گو و رايزنی داشت. ▫️حاج آقا مجتبی يکی از برنامه‌هايی را كه برای رويارویی با دارالتبليغ به كار گرفت بنياد مؤسسه‌ای مدرن و پيشرفته برای تحصيل و تدريس و مطالعه اهل علم و انديشه بود. او ساختمانی را كه به امام واگذار شده بود، با رخصت از امام برای اين منظور به تجهيزات لازم مجهز كرد. ▪️در گام نخست كتابخانه‌ای پديد آورد كه بتواند نيازمندی‌های علمی و پژوهشی دانش‌پژوهان، انديشمندان و پژوهشگران را برآورده سازد؛ كتاب‌های زيادی با همت حاج آقا مجتبی خريداری و به اين مركز آورده شد. سالن‌های مطالعه و نيز سالن‌هايی برای تدريس اساتيد با شيوه‌ای نوين و مجهز آماده گرديد. محلی نيز برای تحقيق پيرامون مسائل اسلامی در نظر گرفته شد. از اساتيد حوزه قم دعوت به عمل آمد به جای درس گفتن در برخی مقابر و مساجد، كلاس درس خود را در آن مركز قرار دهند. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در انتشار آثار امام خمینی به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/2 ▫️از برنامه‌های حاج آقا مجتبی تهرانی در نجف چاپ آثار علمی امام بود. امام كتاب تحريرالوسيله را در دوران تبعيد به تركيه تكميل و آماده کرده بود، ليكن نمی‌خواست با بودجه بيت‌المال آن را به چاپ برساند. حاج آقا مجتبی با حاج حسين مصدقی (از ناشران كتاب‌های مذهبی در تهران) تلفنی گفت و گو كرد و با سرمايه او اين كتاب در نجف به چاپ رسيد. كتاب‌های ديگر امام نيز مانند الرسائل و نيز جلد چهارم طهارت به وسيله حاج آقا مجتبی پس از تصحيح و اصلاح و زيرنويسی چاپ شد. سه جلد مكاسب محرمه امام نيز به وسيله آقای تهرانی ويراستاری و چاپ شد. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 41. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتراض امام خمینی به درج القاب برای ایشان به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/3 مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی برای چاپ کتاب تحریرالوسیله، در پشت جلد كتاب با نظر و هم‌فكری شهيد حاج سيد مصطفی خمينی عنوان «زعيم‌الحوزات العلمية» را برای امام منظور كرد. وقتی امام كتاب را ديدند سخت ناراحت شدند و حجت‌الاسام والمسلمين حاج شيخ محمود قوچانی را كه متصدی چاپ اين كتاب بود مورد اعتراض قرار دادند و اعلام كردند دستور می‌دهم همه اين كتاب‌ها را به دجله بريزند! آقای قوچانی با مشورت مدير چاپخانه تدبيری انديشيدند و روی آن عنوان مهر امحا زدند امام در نامه‌ای به مرحوم حاج شيخ مجتبی درباره عنوانی كه در پشت كتاب تحريرالوسيله آمده بود چنين گله كردند: دو سه روز پيش كتاب تحريرالوسيله را آوردند، ديدم پشت كتاب عبارتی نوشته شده است كه موجب تأسف و تأثر و نگرانی شد. فرستادم آقای قوچانی آمد از ايشان مؤاخذه كردم گفتند دستور حاج آقا مجتبی است. خيلی موجب تعجب شد. شما با آنكه قدری سيره اينجانب را می‌دانيد چه شده است كه يک همچو عبارتی را دستور داده‌ايد بنويسند؟ گفتم بايد محو شود... منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 42-41. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ملاقات شهید سیدمصطفی خمینی و حاج آقا مجتبی تهرانی با آیت‌الله حکیم به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/4 ▫️آنگاه که آيت‌الله حكيم در پی اخراج ايرانيان از عراق با بعثی‌ها درگير شد، حاج سيد مصطفی خمينی به همراه حاج آقا مجتبی نزد ايشان رفتند و با ايشان گفت و گو كردند: ▪️... در شب27صفر من و حاج آقا مصطفی به ملاقات آقای حكيم رفتيم. حاج آقا مصطفی يک طرف ايشان نشست و من طرف ديگر. ▫️آقای حكيم سخت ناراحت بود. گفت ديشب از شدت ناراحتی حتی با قرص خواب هم نتوانستم بخوابم. دو ساعت نخوابيدم. در اين ملاقات يک سيدی نشسته بود. آقای حكيم گفتند او هندی است و فارسی و عربی نمی‌فهمد. حاج آقا مصطفی سخن را آغاز كرد... ▪️شهيد حاج سيد مصطفي در اين ديدار به آيت‌الله حكيم يادآور شد كه رژيم بعث عراق می‌خواهد شما را با اتهام هواداری از رژيم ايران در ميان ملت عراق به زير سؤال ببرد و بدنام كند؛ شما در برخورد با بعثی‌ها كه امروز به ظاهر با رژيم شاه درگيرند، مراقب باشيد كه به جانبداری از ايران متهم نشويد. آقای حكيم در پاسخ گفته بودند به خدا توكل می‌كنم و از او مدد می‌جويم. چند روز پس از آن ديدار، بعثی‌ها حاج سيد مصطفی را دستگير كردند و به بغداد بردند. ▫️آن شهيد برای حاج آقا مجتبی اين جريان را چنين روايت كرده بود: قائم مقام (فرماندار) نجف آمد نزد امام و گفت سيد مصطفی را از بغداد احضار كرده‌اند. من را بردند استانداری كربلا و از آنجا به «امن العام» بغداد. رئيس امن به من گفت «سيد الرئيس يريد يشوفكم»(آقای رئیس‌جمهور می‌خواهد شما را ببیند) حدود ساعت 3 بعد از ظهر من را به كاخ رياست جمهوری بردند. زمانی نگذشت كه احمد حسن البكر به همراه مترجم آمد و به من دست داد وقتي ديد عربی حرف می‌زنم مترجم را مرخص كرد. از گفت و گوی من با آيت‌الله حكيم كاملاً اطلاع داشت و اظهار نگرانی كرد و به صورت تلويحی تهديد. احتمالاً همان سيد هندی كه در نزد آقای حكيم بود كه به ظاهر نه فارسی و نه عربی می‌فهميد! گفتوگوها با آيت‌الله حكيم را گزارش كرده بود. ▪️احمد حسن‌البكر در اين ديدار اظهار داشته بود كه انتظار ما از «سماحةالسيد» (امام خمینی) آن است كه ما را در مبارزه با رژيم شاه ياری كند. حاج سيد مصطفی در پاسخ اين پيشنهاد را رد كرده بود و در ضمن برای نجات حجت‌الاسام سيد حسن شيرازی كه در زندان به سر می‌برد، اينگونه وساطت كرده بود: شما چه انتظاری از ما داريد در حالی كه سيد حسن شيرازی را بازداشت كرده و به زندان انداخته‌ايد! منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 44-43. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بازگشت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی به ایران به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/5 ▫️حاج آقا مجتبی در سال 1349به علت كسالت فرزندش ناگزير شد به ايران بيايد و هنگامی كه بر آن بود به عراق بازگردد با اخراج ايرانيان مصادف شد و راه سفر به عراق بر روی ايرانی‌ها به كلی بسته شد. از اين رو، او ناگزير در ايران اقامت گزيد و بی‌درنگ در تهران به تدريس دست زد. رسائل، مكاسب و كفايه را درس گفت. ▪️از سال 1355به تدريس خارج پرداخت. نخست در مدرسه امام رضا در خيابان بوذرجمهری شرقی درس می‌گفت؛ آنگاه محل تدريس را به مدرسه مروی انتقال داد. درس خارج را از طهارت و صلوة آغاز كرد، يک دوره ولايت فقيه را نيز درس گفت. «مكاسب محرمه» را از آغاز تا پايان تدريس كرد. دو سال مسائل قضا و دو سال مباحث بيع را مورد بحث و درس قرار داد و نزديک سی سال درس خارج گفت. ▫️آن عالم فقيد افزون بر بحث و درس و پرورش شاگردان، ساليان درازی به تبليغ و ارشاد و تهذيب نيروهای جوان اهتمام ورزيد و شمار زيادی از جوانان را به خودسازی، آراستگی و وارستگی كشانيد و تأثير فوق‌العاده‌ای در منطقه محل زيست خود باقی گذاشت. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 44. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتماد امام به سرمایه ایمانی مردم ایران به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/6 ▫️در دوران اوج انقلاب مهندس شهرستانی (شهردار تهران) به ملاقات آيت‌الله ميرزا باقر آشتيانی رفت و اظهار كرد كه من از طرف دربار و هم از طرف دولت مأموريت دارم كه از شما بپرسم برای ما روشن سازيد كه امام چه می‌خواهند و هدف نهايی ايشان چه می‌باشد؟ آقای آشتيانی براي پاسخ به نماينده شاه و دولت با حاج آقا مجتبی تهرانی به رايزنی پرداخته بود. حاج آقا مجتبي اظهار كرده بود كه پاسخ امام در اعلاميه‌ها و سخنرانی‌هايشان آمده است؛ با وجود اين پس از مذاكره با جمعی از علما به اين نتيجه رسيده بودند كه موضوع را با شخص امام در ميان بگذارند و پاسخ را از زبان امام بشنوند. حاج آقا مجتبی به اين منظور رهسپار عراق شد و در روز 14خرداد57 به بغداد رسيد. پس از زيارت كاظمين از آنجايی كه دريافت امام در كربلا به سر می‌برند، به كربلا سفر كرد و در ديدار با امام پيام دربار و دولت به وسيله شهرستانی و نظرخواهی شماری از علما و روحانيان تهران را به عرض رسانيد. امام در پاسخ اظهار كرده بودند: 1. اين شاه از كسانی است كه وقتی احساس ضعف كند كرنش می‌كند بعد كه خطر از سرش گذشت، سر جای اول خود قرار دارد و همان جنايت‌ها و قانونشكنی‌ها را ادامه می‌دهد؛ تاكنون چند بار اين وضع برای او پيش آمده، او هر بار با همين تاكتيک خود را از خطر رهانيده و بار ديگر همان اعمال غير انسانی را دنبال كرده است. اين شاه مورد اعتماد نيست و نبايد به او مهلت داد. 2. اين شاه رفتنی است؛ اگر علمای تهران به ما كمک كنند او زودتر می‌رود و ملت ايران از شرش رهایی می‌يابند. حاج آقا مجتبی گفت من با شنيدن اين سخن از امام بهت‌زده شدم، لولا التعبد، عقل من آن را نمی‌پذيرفت. به امام گفتم فرضاً بتوان او را بيرون كرد، بعد چه؟ او و پدرش حدود پنجاه سال مردم ايران را بی‌دين كرده‌اند، شما در ميان مردم پشتوانه ايمانی نداريد؟ اكنون اعتصابات شروع شده است، اگر اين اعتصابات ادامه يابد يكی از اين دو عامل بايد به عنوان پشتوانه باشد؛ يا وضع مردم از نظر مادی به گونه‌ای سر و سامان يابد تا بتوانند مقاومت كنند يا ايمان و فرهنگ قوی داشته باشند. اين پدر و پسر ايمان را از مردم گرفته‌اند. امام پاسخ دادند دومی وجود دارد. اين پدر و پسر نتوانسته‌اند دين و ايمان را از مردم بگيرند كه موجب تعجب بيشتر من شد. يک روز بعد كه رفتم خدمتشان امام به من فرمود آخرين سخن من اين است كه شاه بايد برود. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 45-44. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مذاکرات امام و علما در مبارزات انجمن‌های ایالتی و ولایتی گزیده‌ای از خاطرات ثبت‌شده مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی توسط استاد سیدحمید روحانی به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/7 ▫️...در جريان تصويبنامه انجمن‌های ايالتی و ولايتی حاج شيخ نصرالله خلخالی از نجف به ايران آمد و در منزل امام اقامت گزيد. من به منزل امام به ديدار حاج شيخ نصرالله رفتم. ▪️امام به من فرمودند كه شام بياييد، پذيرفتم. آن شب امام با آيت‌الله گلپايگاني در منزل آقای شريعتمداری جلسه داشتند و ميان امام و آقای گلپايگانی بر سر اينكه پيشنهاد دولت را بپذيرند يا رد كنند اختلاف نظر پيش آمده بود. ▫️دولت طی تلگرامی به علمای قم پيشنهاد داده بود كه تصويبنامه دولت فعلاً متوقف بماند تا مجلس شورا و سنا كه در آن مقطع تعطيل بود، درباره اين تصويبنامه، رأی و نظر بدهد. ▪️نظر آقای گلپايگانی اين بود كه اين پيشنهاد را بپذيريم و به مبارزه پايان بدهيم؛ ليكن نظر امام اين بود كه دولت با اين تصويبنامه برخلاف قانون عمل كرده و قانون‌شكنی كرده است و بايد رسماً با لغو اين تصويبنامه، به قانون‌شكنی پايان دهد. آنگاه كه امام از آن مجلس بازگشتند حاج شيخ مرتضی حائری و آقای اشراقی نيز با امام همراه بودند. ▫️امام سخت آشفته بودند و از آقای حائری خواستند كه با آقای گلپايگانی تماس بگيرند و به ايشان بگويند كه اگر بخواهند در تأييد پيشنهاد دولت اعلاميه بدهند ممكن است مقدسين بر ايشان بشورند. ▪️امام نگرانی ديگری نيز داشتند و آن اينكه دولت طی اطلاعيه يا مصاحبه‌ای در جرايد اعلام كند كه علمای قم نظريه دولت را پذيرفته‌اند؛ از اين رو، به آقای اشراقی گفتند با آقای بهبهانی تماس بگيرند تا من با ايشان گفت و گو كنم. ▫️آقای اشراقی تماس گرفت؛ گفتند ايشان خوابيده‌اند، امام گفتند بگوييد بيدارش كنند. سرانجام او را بيدار كردند و آمد پشت خط، گوشي را به امام دادند، امام گفتند: سلام عليكم، من روح الله، اين طرح دولت از نظر ما مردود است و تا تصويبنامه را لغو نكند ما آرام نمی‌نشينيم و اگر در جرايد اعلام كند كه علمای قم پذيرفته‌اند با عكس‌العمل شديد ما مواجه خواهند شد. ▪️آقای بهبهانی پاسخ داد مطمئن باشيد تا نظر شما را تأمين نكنند، نمی‌گذاريم كه اعلام كنند. .. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 47-46. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رابطه علمی امام خمینی و آیت‌الله بروجردی گزیده‌ای از خاطرات ثبت‌شده مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی توسط استاد سیدحمید روحانی به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/8 ▫️آيت‌الله بروجردي وقتي كه به قم آمدند بحث موضوع در علوم را آغاز كردند. امام در اين زمينه نوشته‌ای داشتند كه آن را در دسترس آقای بروجردی قرار دادند، ايشان تقريباً همان را تدريس كردند. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 47. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شاه‌بازی را کنار بگذارید گزیده‌ای از خاطرات ثبت‌شده مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی توسط استاد سیدحمید روحانی به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/9 ▫️... امام حوزه درسی منظمی داشتند. حضورشان در درس لحظه‌ای پس و پيش نمی‌شد. سر ساعت معين به محل درس وارد می‌شدند. روزی امام، درس نيامدند. شاگردان، تقريباً ساعتی معطل ماندند كه موجب تعجب ما شد. ▪️فردای آن روز از آقا مصطفی شنيدم كه آيت‌الله بروجردی ايشان را خواسته بودند و با ايشان مشورت كرده بودند كه شاه به وسيله دكتر اقبال برای من پيغام فرستاده كه قانون اصاحات ارضی در برخی از كشورهای اسلامی مانند مصر و عراق اجرا شده است. شما چرا با اجرای آن در ايران مخالفت می‌كنيد؟ امام به آقای بروجردی گفته بودند شما به شاه جواب دهيد كه اگر می‌خواهيد از آن كشورها تأسی كنيد آن‌ها اول شاه‌بازی را كنار گذاشته و جمهوری شده‌اند شما هم از اينجا شروع كنيد. منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 48-47. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آیت‌الله کاشانی: در قم اگر ملایی باشد همین حاج آقا روح‌الله است گزیده‌ای از خاطرات ثبت‌شده مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی توسط استاد سیدحمید روحانی به‌مناسبت ایام ارتحال آیت‌الله مجتبی تهرانی/10 شب جمعه‌ای به حضرت عبدالعظيم مشرف شدم. در مراجعت ديدم آيت‌الله كاشانی در مقبره پسرش سيد مصطفی نشسته است؛به كنارشان رفتم و حال و احوال كردم. از من پرسيد در قم درس چه كسانی شركت می‌كنيد، عرض كردم درس آيت‌الله بروجردی و آيت‌الله خمينی. آقای كاشانی اظهار كرد در قم اگر ملايی باشد همين حاج آقا روح‌الله است... منبع: مقاله «حاج آقا مجتبی تهرانی شاگرد دلباخته مکتب امام»، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان1391، 48. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db