اندیشکده برهان
🔶 از تعامل در #فضای_اجتماعی تا تغییر شخصیت
🔶نقطه تمرکز اغلب #شبکههای_اجتماعی، بر دو عنصر #اشتراکگذاری و #تعامل قرار دارد. شبکههای اجتماعی سایبر یکی از بسترهای زندگی در عصر جدید هستند؛ متأسفانه بسیاری از سیاستگذاران در شبکههای اجتماعی، ابعاد غیرفنی و اجتماعی این پدیده را به نحو صحیح و دقیق درک نمیکنند.
🔷یکی از پدیدههایی که بر اثر #اشتراکگذاری و #تعامل مستمر در #فضای_مجازی برای کاربران رخ میدهد و دارای اثرات گسترده اجتماعی میباشد، پدیدۀ #همرنگی است. همرنگی با جمع بهمعنای تغییر در #تفکر، #شناخت و #رفتارها بر اثر فشار حقیقی یا مجازی دیگران است. در این فرآیند فرد برای کسب تأیید اجتماعی از جمع که نشانهای بر تأیید صحت اعمال و رفتار اوست و در نهایت منجر به کسب روابط اجتماعی قویتر میشود، خود را مطابق انتظار جمع #همرنگ مینماید.
🔶آنچه سبب این رفتار میشود همانا نفوذ اجتماعی اطلاعاتی بر فرد است که او را به #همرنگی وادار میکند. علت #همرنگی فرد این است که به باور فرد، تفسیر دیگران (جمع یا اکثریت) از یک موقعیت مبهم، از تفسیر خودِ فرد صحیحتر است. بنابراین این امکان تقویت میشود که فرد در مقابل کنشجمعی در فضای مجازی در یک موضوع خاص سه رفتار #متابعت، #همانندسازی و #درونیکردن را از خود بروز دهد. در اولی میل به #تشویق یا #ترس از #تنبیه (در فضای مجازی) عامل تبعیت است؛ در دومی این امکان وجود دارد که فرد به #عقایدی باور پیدا کند که مطابق افکار قبلی او نیست، اما در مداری از جاذبه و کشش بهوسیلۀ شوالیههای فضای مجازی گرفتار آمده؛ و در سومی رسوخ اعتقادات تازه برآمده از دیگران در مبانی شناختی فرد صورت میگیرد. میتوان از این لحظه به بعد فرد را نه مخاطب پیام رسانهای خاص که عضوی از آن #رسانه دانست که در راستای اهداف آن تلاش نیز میکند.
🌐 https://www.instagram.com/p/B0-El7GgUhK/
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 ایران و خباثت انگلیس؛ بخش 8️⃣
🔺 بازخوانی تاریخیِ برخی خباثتهای تکبرآمیزِ دولت انگلستان در قبال ایران
💡 در هشتمین شماره از سلسله پیامهای «ایران و خباثت انگلیس»، مناسب دیدیم به جهت نزدیکی به سالگرد کودتای ننگین 28 مرداد 1332، این کودتا و زمینههای خارجی آن را بازخوانی نماییم.
🔹 دولت انگلستان از همان ابتدا با ادامهی زمامداریِ دکتر محمد مصدق مخالف بود؛ زیرا #ملی_شدن_صنعت_نفت در ایران، منافع آن دولت را از دستش خارج کرده بود و بیم آن میرفت که اقدام ایران، الگویی برای کشورهای نفتخیز خاورمیانه شود. به همین دلیل، #انگلیس ساقط کردن دولت مصدق را لازم میدانست.[1] اما یکی از موانع اصلی بر سر این راه، عدم همسویی آمریکاییها ـ به عنوان قدرتی نوظهور در نظام بینالملل ـ در این فقره بود و میبایست دولت بریتانیا آنها را متقاعد میکرد تا بتواند این سرنگونی را به نحو احسن انجام دهد.
🔹 تا زمانی که دموکراتها در #آمریکا بر سر کار بودند، دولت #بریتانیا موفق نشد نظر خود را مبنی بر مشارکت دادن آمریکاییها در #سقوط_مصدق بقبولاند؛ اما با پیروزی محافظهکاران در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا در سال ۱۹۵۲م، انگلیس موفق شد ژنرال #آیزنهاور، رئیسجمهور جدید را متقاعد سازد که حل مسأله نفت در دوره #مصدق، به صورتی که منافع آنها را تأمین کند، امکانپذیر نخواهد بود؛ بدین نحو که در جریان #کنفرانس_واشنگتن، پس از اینکه دولت ایران آخرین پیشنهاد مشترک انگلستان و آمریکا را رد کرد، وزیر خارجه #انگلستان موفق شد نظر دولت جدید آمریکا را نسبت به مصدق تغییر داده، ادامه زمامداری او را به زیان جهان غرب قلمداد کند و سرانجام زمینه را برای اجرای «طرح آژاکس» آماده سازد؛ طرحی که از چند هفته پیش، بین نمایندگان #اینتلیجنس_سرویس و #سیا، تحت بررسی و مطالعه بود[2] و علیرغم شکست اولیه، در نهایتِ امرْ قرین موفقیت گردید و موجب سقوط دولت #دکتر_مصدق شد.
❌ دست داشتن بریتانیا و ایالات متحده در سرنگونیِ حکومت قانونیِ محمد مصدق، به حدی غیرقابل انکار است که امروزه و پس از گذشت سالیان دراز از آن روزها، حتی مقامات ارشدِ سیاسی ایالات متحده نیز به این موضوع اذعان میکنند؛ به عنوان نمونه، #وندی_شرمن، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا در زمان باراک #اوباما و نیز سرپرست هیأت مذاکرهکننده آمریکایی در جریان مذاکرات #برجام، چندی پیش در یادداشتی در پایگاه اینترنتی «فارن افرز» با عنوان «چگونه به #توافق_هستهای ایران دست یافتیم؟»، با اشاره به عوامل مختلف تشدیدکنندهی تنشها میان ایران و ایالات متحده، نوشت:
💬 «در سال 1953م، آمریکا و بریتانیا، کودتایی را علیه نخستوزیرِ منتخب وقت ایران، سازمان دادند...»![3]
📚 پینوشتها:
1. اسماعیل اقبال، نقش انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332، تهران: اطلاعات، 1386، ص129.
2. پیشین، ص130 و 131.
3. Wendy Sherman, “How We Got the Iran Deal”, foreignaffairs, September/October 2018 Issue
✍🏻 #گروه_تاریخ
#ایران_و_خباثت_انگلیس #انگلیس_خبیث #طرح_آژاکس
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 تغییر سبک زندگی در فضای مجازی
🔺 فضای مجازی و تقلای تغییر اجتماعی در ایران
🔻این نکته فارغ از تغییر #سبک_زندگی است که در #فضای_مجازی، اخلاق عمومی و نهاد #خانواده را تحت تأثیر منفی خود قرار داده است. #فحاشی گسترده در صفحات افراد مشهور، توهین، تهمت و بیاخلاقی تنها بخش کوچکی از برنامۀ قطعی دشمن در #شبکههای_تعاملی است.
🔻نمودار زیر که مطابق آمارهای ثبت احوال کشور است، نشان میدهد به موازات رشد قطعی استفاده از شبکههای مجازی از سال ۱۳۸۸، #ازدواج به شدت کاهش و #طلاق نیز به شدت افزایش یافته است. به همین میزان میتوان از اثرات مخرب فضای تعاملی بر اخلاق عمومی، فضای اقتصادی و سیاسی کشور نیز سخن گفت. به هر ترتیب فضاهای تعاملی با وجود حضور گستردۀ دشمن و تلاش آنان در جهت تضعیف بنیانهای اعتقادی و اخلاقی ایرانیان، نیازمند تأمل و بازنگری جدی افراد در سطح، نوع و میزان استفاده از آن است.
🔻در مثال دیگری میتوان به جستجوی محتوای #مستهجن در فضای مجازی (صرفاً موتور جستجوی #گوگل) اشاره کرد. در این مورد بدون آنکه تعداد کاربران اینترنت از فاصله دیماه ۱۳۹۶ نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یابد، اما آمار جستجوی محتوای مستهجن در این #مرورگر تا امروز دو برابر شده است.
🌐 https://www.instagram.com/p/B1A6wJrAU7C/
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
اندیشکده برهان
🎙 گفتگوی دو تن از کارشناسان #اندیشکده_برهان، آقایان #محمدجواد_اخوان و #مصطفی_آذرنوش با #رادیو_گفتگو در قالب برنامه #سیاستنامه؛ بخش 1️⃣
⏱ زمان: 17 مرداد 1398، ساعت 22، شبکه رادیویی گفتگو
💡 موضوع: تبیین #بیانیه_گام_دوم_انقلاب با موضوع تخصصیِ جریان انقلابی ـ جوان انقلابی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
اندیشکده برهان
🎙 گفتگوی دو تن از کارشناسان #اندیشکده_برهان، آقایان #محمدجواد_اخوان و #مصطفی_آذرنوش با #رادیو_گفتگو در قالب برنامه #سیاستنامه؛ بخش 2️⃣
⏱ زمان: 17 مرداد 1398، ساعت 22:30، شبکه رادیویی گفتگو
💡 موضوع: تبیین #بیانیه_گام_دوم_انقلاب با موضوع تخصصیِ جریان انقلابی ـ جوان انقلابی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
May 11
🔶 از اشرافیت مادی و معنوی تا معبر #نفوذ
🔺 تبیینی بر #منشور_کارگزاری در جمهوری اسلامی ایران
🔹 آنچه از ابتدای #دولت_یازدهم و کابینهی آن قابل مشاهده است، حضور مدلی از «اشرافیت نهادینهشده» در بدنهی اجرایی کشور است که دیگر نه تنها از مخفی کردن #اشرافیت مادی و معنوی هراسی ندارد که آن را بخشی از حقوق و «معوضات» خود نسبت به انقلاب میداند. سلوک شخصی و اجتماعی برخی از کارگزاران این دوره که پس از مسئلهی سکونت در مناطق مرفهنشین تهران، به #حقوقهای_نجومی و تحصیل فرزندان در خارج از کشور و… رسید نشان میدهد که روند تعمیق اشرافیت یا انتشار آفت انقلاب به سرعت در حال افزایش است؛ که این موضوع در میان اقشار مستضعف و حامیان اصیل #انقلاب_اسلامی به یک بحران تبدیل شده است...
👈متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉
✍ #محسن_خاکی
#گروه_سیاسی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 ایران و خباثت انگلیس؛ بخش 9️⃣
🔺 بازخوانی تاریخیِ برخی خباثتهای تکبرآمیزِ دولت انگلستان در قبال ایران
🔹 جداشدن بخشی از خاک ایران از پیکرهی سرزمینی، اتفاقی بود که روزگاری نه چندان دور برای ایران افتاد؛ جزیرهی #بحرین ـ که تا پیش از آن، صراحتاً به عنوان #استان_چهاردهم ایران محسوب میشد و هیچ کشوری نمیتوانست در خصوص مالکیت آن ادعایی داشته باشد ـ از کشور جدا شد.
🔹 اگرچه تا دیرزمانی (تا دهه 1340ش)، #جزیره_بحرین پایگاه اصلی نیروی زمینی و دریایی #انگلیس در منطقه #خلیج_فارس بود[1]، اما به لحاظ حقوقی، جزئی از #خاک_ایران محسوب میشد و انتظار طبیعیِ ملت ایران از دولتمردان #پهلوی آن بود که اگر روزگاری قرار بر خروج نیروهای #بریتانیا از این جزیره باشد، طبعاً حاکمیت سرزمینیِ ایران بر این جزیره، باید مجدداً به رسمیت شناخته شود؛ در حالی که در اواخر دهه 1340، به ناگاه میبینیم که در آستانه خروج نیروهای نظامی انگلستان از خلیج فارس و به تبع آن از بحرین، موضع رسمیِ دولت ایران تغییر کرده، از دعاوی تاریخیِ خود در خصوص مالکیت بر بحرین کوتاه میآید! شاه ایران به عنوان بالاترین مقام رسمی کشور، در 14 دی 1347 و در دهلینو، در اظهارنظری غیرمنتظره و برای نخستینبار اعلام میدارد که اگر مردم بحرین تمایلی برای پیوستن به ایران نداشته باشند، دولت ایران درباره ادعای ارضی خود نسبت به آن سرزمین پافشاری نخواهد کرد!
⁉️ به راستی چه اتفاقی افتاده بود که درست در آستانه خروج نیروهای متجاوز از بحرین ـ که فرصتی طلایی را جهت بازپسگیریِ آن در اختیار دولت ایران میگذاشت ـ ناگهان موضع رسمی دولت ایران به سمتِ استقلال بحرین چرخش کرد؟!
💡 شاید یک پاسخ منطقی به این پرسش، گره خوردن #استقلال_بحرین به حاکمیت ایران بر جزایر سهگانهی #ابوموسی، #تنب_بزرگ و #تنب_کوچک باشد. واقعیت آن است که انگلیسیها پیش از حل موضوع بحرین، به شکلی زیرکانه این موضوع را به مسئله #جزایر_سهگانه گره زدند؛ اما همین انگلیسیها، پس از حتمی شدن استقلال بحرین، سیاست تعلل و وقتکُشی را در خصوص جزایر سهگانه در پیش گرفتند. آنان پس از شناسایی استقلال بحرین توسط ایران، علاقه چندانی به حل مسئله جزایر سهگانه از خود نشان نمیدادند و تنها پس از کوششهای بسیار از سوی دولت ایران، صرفاً به انعقاد یک موافقتنامه در نوامبر ۱۹۷۱م میان #ایران و #شارجه اکتفا کردند و آن را به عنوان سند احراز مالکیت ایران بر این جزایر تلقی نمودند.[2]
متأسفانه تا به امروز، ابهامات زیادی در خصوص ابعاد سیاسی و حقوقیِ این موافقتنامه مطرح شده که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهد شد: 👇🏻👇🏻
✍🏻 #گروه_تاریخ
#ایران_و_خباثت_انگلیس #انگلیس_خبیث
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
اندیشکده برهان
#باهم_کتاب_بخوانیم
yon.ir/yCxWO
📚 کتاب «استقلال یا وابستگی»
📝تهیه و تنظیم : #اندیشکده_برهان
✅ اندیشنامه پیشرفت (2)
🔸مروری بر #تقابل نظری و عملی دو نگاه در #ایران معاصر
🔻این کتاب که از مجموعه کتاب های #اندیشنامه_پیشرفت و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران #اندیشکده_برهان است در 192 صفحه و در 5 فصل، از سوی #انتشارات_دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
عناوین #فصلهای این کتاب :
🔹«استقلال و استقلال خواهی»
🔹«ایران دوره قاجار؛ در میانه استقلال و وابستگی»
🔹«پهلوی، دست نشانده وابسته»
🔹« استقلال و انقلاب اسلامی»
🔹«کارنامه دولتها در استقلال»
hmp.me/cfnv
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
🔻#حاکمیّت بهعنوان تنها منبع مشروع اعمال قدرت در حوزۀ مشخصی از سرزمین، حکومت و ملّت برای موجودیّت و قوام به #استقلال نیازمند است. استقلال سیاسی یک دولت و حاکمیّت میتواند اسباب وصول به اهداف یک ملّت را به صورت آزادانه برای ایشان فراهم نماید. حرکت بر اساس منافع ملّی در سیاست خارجی و وضع آزادانۀ قوانین در حوزۀ سیاست داخلی بر اساس ارزشهای ملّی از مزایای حداقلی استقلال سیاسی محسوب میشود.
✅ به دلیل فراگیر شدن پروژۀ #جهانی_سازی برخی تلاش میکنند تا واحدهای سیاسی و اقتصادی مستقل در جهان را دچار ضعف و اضمحلال نمایند. نتیجۀ چنین فرآیندی هضم دولت ملّتهای دارای هویّت مستقل در نظم نوین جهانی ناشی از حذف مرزهای سیاسی و فرهنگی توسّط برخی قدرتهای بزرگ است. به عبارت دیگر بانیان جهانی سازی در غرب، خود مستقل از احترام و شناسایی سایر فرهنگها و هویّتهای سیاسی و فرهنگی اقدام به یکپارچه سازی جهان بر اساس #اصول_تمدّن_غرب نموده و با طرح ایدههای پوچی همچون «بی معنا بودن استقلال در دنیای امروز»، استقلال خود را در #وابستگی و استعمار سایر ملّتها ایجاد مینمایند.
🔷 #استعمار_نو با رویکرد توسعه دانش و فناوری ابعاد دیگری از استعمار را پیش روی استثمارکنندگان ملّتها قرار داد. سپس در دوران پست مدرن با ایده و پروسۀ جهانی سازی و #متحدالشکل کردن عقاید و افکار و فرهنگها، تکنولوژی و فناوری به عنوان مزیّت اصلی بشر معرفی شد و در آمیزشی با آموزههای انسان گرایی و فرد محوری سبکی تازه از استعمار را تحت عنوان #استعمار_فرانو علیه بشریت ایجاد نمود. یکسان سازی فرهنگی و هویّتی ناشی از استعمار فرانو، بر وابستگی سیاسی و فرهنگی ملّتها و دولتها استوار بوده و کوچکترین مقاومتی در برابرخود را بر نمیتابد.
✳️ انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهمترین #سدّ_مقاومت معنوی در برابر ظلم بی سابقۀ ناشی از #استعمار پست مدرن مورد تهاجم بی سابقهای قرار گرفته است. رهبران غربی پس از یأس از دخالت عامل خارجی برای #تضعیف انقلاب اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی؛ معتقدند برای حذف این رقیب جدی نظری و عملی میبایست #هویّت و #استقلال_سیاسی او را مورد خدشه قرار داد.
🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 yon.ir/cLvdI
🆔 T.Me/didemanpub