eitaa logo
اندیشکده برهان
153 دنبال‌کننده
74 عکس
1 ویدیو
3 فایل
Borhan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 تحت فشار، تجویز غربگرایانِ تکنوکرات برای نابودی 🔺 بررسی الگوی غیرعزتمندانه ژاپن 🔹 ملت ایران که در موضع دفاع و بطور کاملا مشروع در مقابل سلطه و سلطه‌گری ایستاده است، با دیدن پیشرفتهای در برخی حوزه‌ها، نباید همانند غربگرایان دهه هفتاد کشورمان، الگوهای اشتباه این کشور را برای علاج دردهای اقتصادی و مدیریتی تجویز نماید. یعنی حتی اگر کشورمان از لحاظ اقتدار نظامی، مثل اقتصاد ضعف داشت، این تصمیم اشتباه بود. حال آنکه حوزه‌ی نظامی برخلاف اقتصادِ بیمارِ به جای مانده از مدیریت تکنوکرات‌ها، جزو نقاط قوت این انقلاب و کشور اسلامی‌مان است. انجام ایده‌ی اشتباه الگو گرفتن از مدل سیاسی و نظامی ژاپن برای علاج مشکلات کشور، مانند اینست که یک نفر بخواهد پادرد یک بیمار را با زدن ضربات سهمگین پتک بر سر او (که کاملا سالم است) درمان کند! hmp.me/cm03 👈🏻مطالعه متن کامل مقاله در پایگاه اینترنتی اندیشکده برهان: 👉🏻 http://borhan.ir/5173 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
📢 «ادوارد براون» به همت 🔺 نگاهی به پیدا و پنهان عملکرد شرق‌شناس انگلیسی، 📖 کتاب «ادوارد براون» با موضوع بررسی پیدا و پنهان عملکرد شرق‌شناس انگلیسی، ادوارد براون، به همت منتشر و روانه‌ی بازار نشر گردید. 🔹 این کتاب ـ که از مجموعه کتاب‌های و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است ـ در 87 صفحه و 7 گفتار، از سوی انتشارات به زیور طبع آراسته گردیده است. 🔹 «پروفسور، پزشک، ادیب یا جاسوس استعمار؟!»، «ادوارد براون و انعکاس هدفمند تاریخ تحولات»، «ادوارد براون در قامت یک مبلغ»، «مواضع متناقض ادوارد براون در مورد قراردادهای ۱۹۰۷ و ۱۹۱۹میلادی»، «ادوارد براون انقلاب مشروطه را چگونه تحلیل می‌کرد؟»، «شیخ مرتجع و مطبوعۀ ارتجاعی او در کتاب ادوارد بروان» و «زوایای پنهان شخصیت ادوارد براون از دریچۀ کتاب «تاریخ ادبی ایران»»، عناوین گفتارهای 7گانه این کتاب هستند. 👓 در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «گاهی انسان با موجوداتی مواجه می‌شود که متحیر می‌ماند چه نامی بر آن‌ها بگذارد. «ادوارد براون» محصول سازمان جاسوسی انگلستان نیز از این افراد است. او را پروفسور ادوارد براون می‌نامند در حالی ‌که دانش ‌‌آموختۀ رشتۀ ‌پزشکی است ولی در طول عمر خود نه بیماری مداوا نموده و نه این رشته را تدریس کرده است. تألیفات او به طور کامل در رشتۀ علوم انسانی به‌خصوص ادبیات ایران و تصوف است ولی فوق تخصص فرقه‌شناسی و استاد اعظم تفرقه‌افکنی است. به طور معمول پروفسور «ادوارد گرانویل براون»را به‌عنوان دانشمند ایران‌‌شناس و ایران دوست می‌شناسند که خدمات گسترده و عمیقی به زبان و ادبیات فارسی نموده و در دوران مشروطیت حامی مشروطه‌خواهان بوده و کتاب‌های «تاریخ ادبیات ایران»، «انقلاب ایران» و «یک‌‌سال در میان ایرانیان» را نوشته است. ولی تا به ‌حال از خود سؤال کرده‌اید چگونه کسی که رشتۀ تخصصی‌اش پزشکی است، قبل از ورود به ایران و حتی در طول تحصیل در دانشگاه کمبریج تمام وقت خود را صرف آموزش زبان فارسی و عربی می‌کند و تألیفات او نیز عمدتاً ادبی و سیاسی است و در دانشگاه کمبریج هم رئیس کرسی زبان‌شناسی و آموزش زبان فارسی است؟! آیا می‌توان پذیرفت یک چهرۀ معروف فراماسونر نظیر براون که از طرف دولتی تفرقه‌افکن مانند انگلستان به ایران مأمور شده است، هدفی جز خدمت به ادبیات ایران و حمایت از انقلاب مشروطه نداشته باشد.» hmp.me/cm58 🌐 علاقه‌مندان جهت تهیه‌ی این کتاب، می‌توانند به پیوند زیر مراجعه فرمایند: 👇🏻 didemanbook.ir/product/9786008734529/ 💠اندیشکده برهان💠 @BORHAN_IR
🔶 سیاست‌زدایی شیطانی از حج ابراهیمی 🔺 تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران حج 🔹 اسلامی در دیدار اخیر با دست اندارکاران و جمهوری اسلامی ایران فرمودند: 💬 «از جمله‌ی خطاهای بزرگی که همیشه می‌شنفتیم، حالا هم گاهی از بعضی از زبانهای بی‌مبالات نسبت به حقایق اسلامی صادر میشود این است که «حج را سیاسی نکنید»؛ یعنی چه سیاسی نکنید؟ آنچه ما در لازم داریم از امور سیاسی، عین تعالیم اسلام است...» 🔹 این در حالی است که سیاست رژیم بر سکولاریزاسیون حج تمرکز یافته و مع‌الأسف در چند سال اخیر برخی مسئولان کشور ما در حوزه دیپلماسی و اجرایی حج، آگاهانه و یا ناآگاهانه با طرح گزاره‌هایی همچون «پرهیز از سیاسی شدن حج» و یا «جدا شدن حج از روابط سیاسی» عملاً به تکمیل مطلوب سردمداران منطقه‌ای کمک کرده‌اند. فارغ از آنکه چه کسی و با چه گرایش سیاسی چنین موضعی را اتخاذ می‌کند، لازم است اندکی در انطباق این رویکرد با مبانی معرفتی دینی حج و تأمل کنیم.... hmp.me/cm8u ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
📢 «آمریکا از نمای نزدیک» به همت 🔺 ناگفته هایی از شاخص های حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا 📖 کتاب «آمریکا از نمای نزدیک» با موضوع ذکر ناگفته هایی از شاخص های در ایالات متحده آمریکا، به همت منتشر و روانه‌ی بازار نشر گردید. 🔹 این کتاب ـ که از مجموعه کتاب‌های و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است ـ در 144 صفحه و 7 فصل، از سوی انتشارات به زیور طبع آراسته گردیده است. 🔹 «حقوق بشر آمریکایی»، «فقر و تبعیض در بهشت لیبرال دموکراسی»، «زندان‌های ینگه دنیا»، «حریم خصوصی و امنیت اجتماعی»، « آپارتاید آمریکایی»، « ارتش باربی‌ها» و «دموکراسی آمریکایی»، عناوین فصول 7گانه این کتاب هستند. 👓 در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: ««وارن بافت» ثروتمندین فرد جهان طی سال‌های گذشته و مالک شرکت «برکشایر هاتاوی» در اظهارنظری جالب اذعان داشته است که: «جنگ طبقانی در آمریکا وجود دارد اما این طبقۀ من یعنی طبقۀ ثروتمندان است که جنگ را راه می‌اندازد و البته جنگ را می‌برد.» یکی از شاخصه‌های عدالت و برابری در هر جامعه‌ای نحوۀ توزیع ثروت و درآمدها در آن جامعه است. به خصوص اگر آن جامعه داعیۀ دموکراتیک بودن را داشته باشد که به معنای داشتن فرصت‌های برابر برای تمامی شهروندان و برابر بودن آن‌ها در مقابل قانون است. اگر چند سال اخیر که بحران بر اقتصاد کشورهای غربی مستولی شده است را استثنا نماییم باید اذعان داشته باشیم که بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا پیشرفته‌ترین اقتصاد جهانی را در اختیار داشت و حجم عظیمی از ثروت‌های جهانی را به خود اختصاص داده بود. با این وصف و با وجود شرکت‌های غول آسای چند ملیتی، کارخانه‌های عظیم و سطح تکنولوژی بسیار بالا به نظر می‌رسد که اوضاع اقتصادی مردم این کشور خوب بوده و از رفاه و استاندارد زندگی بالایی برخوردار باشند. اما در عالم واقع این‌گونه نیست و واقعیت‌های زیادی پشت پرده وجود دارد. براساس آمارهای موجود و تأیید شده، آمریکا دارای بالاترین شکاف بین ثروتمندان و فقرا در بین کشورهای پیشرفتۀ دنیا است. شکاف بین جمعیت یک درصدی ثروتمند و مابقی ۹۹ درصد به رکورد بی‌سابقه‌ای رسیده است. این یک درصد بیش از ۷۰ درصد دارایی‌های کشور را در اختیار دارند که این امر رکورد بی‌سابقه‌ای را در تاریخ آمریکا رقم زده است. به عبارت دیگر ۴۰۰ نفر از ثروتمندان آمریکا به اندازۀ ۱۵۵ میلیون نفر دیگر در این کشور دارایی و ثروت دراختیار دارند.» hmp.me/cnb6 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
‌ 🔶 ارتدادِ سرعت‌گیر! 🔺 بازخوانی در مقوله‌ی غفلت از آرمانهای انقلاب اسلامی؛ بخش 1️⃣ 🔹 یکی از دلایل آلوده شدن افراد و جریانات به انحراف، عدم توجه به مظاهر اولیه و خفیف انحراف است که عملا خود را در قالب التقاط نمایان می‌کند. بسیاری از جریانات انحرافی، در ابتدا با نیت اعمال انحرافی شروع به کار نکردند؛ بلکه کم‌کم با نفوذ عقیده‌ی باطل، منحرف شدند و این رویه بصورت التقاطی در ایشان شکل گرفته است. مثال بارزی از مقاومت در مقابل التقاط، عدم پذیرش گروه «مجاهدین خلق» و توجه به ایشان توسط در مراحل نهضت اسلامی است... hmp.me/cnil ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
‌ 📢 «فتنه تیرماه» به همت 🔺 بازخوانی حوادث و ریشه‌های بروز و مهار فتنه 18 تیر 1378 📖 همزمان با فرارسیدن سالگرد غائله‌ی ۱۸ تیرماه، کتاب «فتنه تیرماه» با موضوع بازخوانی حوادث و ریشه‌های بروز و مهار فتنه 1378، به همت منتشر و روانه‌ی بازار نشر گردید. 🔹 این کتاب ـ که از مجموعه کتاب‌های و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است ـ در 64 صفحه و 5 گفتار، از سوی انتشارات به زیور طبع آراسته گردیده است. 🔹 «روایت فتنه»، «مهار فتنه»، «ریشه‌های فتنه»، «جامعه‌شناسی فتنه» و «۲۳ تیر؛ آبی بر آتش»، عناوین فصول 5گانه این کتاب هستند. 👓 در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «در واژگان زبان فارسی، التهاب را «زبانه کشیدن و برافروختن آتش» معنا کرده‌اند. این زبانه کشیدن شعله‌های آتش، اگر به موقع کنترل و اطفاء نشود، هر آنچه از سوختنی و روییدنی در اطراف باشد را سوزانده و به خاکستری بی‌حاصل بدل می‌سازد. در ساحت سیاسی و اجتماعی نیز اگرچه شور حاصل از برخورد و تضارب آرای گوناگون باعث حرکت و پویایی جامعه می‌شود، اما اگر این گرما و پویایی به «التهاب سیاسی» بینجامد، پیامدی جز اتلاف سرمایه‌های مادی و معنوی کشور نخواهد داشت. تاریخ سیاسی پس از انقلاب گواه این مدعاست که هر گاه منازعات تند و خشونت‌آمیز و مطالبات غیرقانونی جایگزین رقابت مشروع و در چارچوب قانون شده، نتیجه‌ای جز کند شدن قطار پیشرفت و توسعه و دور شدن از اهداف عالیۀ انقلاب در پی نداشته است. در صورتی که با حاکمیت عقلانیت و ثبات، گروه‌های مختلف سیاسی می‌توانند مواضع و آرای خود را در فضایی آرام و بدون تنش ارائه کنند و به محک نقد بگذارند؛ اما زمانی که این فضا با وقوع اتفاقات به‌هم‌پیوسته به التهاب سیاسی برسد، احساسات بر منطق غلبه می‌کند و آلوده شدن فضا، راه را برای فعالیت معاندان بدخواه باز می‌نماید. نتایج منفی این «التهاب‌سازی» با ایجاد لایه‌های گوناگون ابهام، دوستان غافل را نیز به ورطۀ تصمیمات عجولانه و مشکل‌آفرین می‌اندازد. سال ۱۳۷۸ را که طلیعۀ دهۀ سوم انقلاب نیز بود می‌توان سال «التهاب» نامید. ریشۀ شکل‌گیری این التهاب سیاسی در رشته‌ای از رویدادها بود که با جریان قتل‌های زنجیره‌ای آغاز شد و با تداوم زنجیروار به وقایع ۱۸ تیر ۱۳۷۸ انجامید.» 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
‌ 🔶 قیام گوهرشاد، عکس‌العملی طبیعی در قبال تجددخواهیِ آمرانۀ رضاشاه 🔹 «قیام گوهرشاد» در تاریخ تحولات معاصر ایران، به یک رویداد پراهمیت سیاسی ـ اعتقادی بدل شد و در مردم ایران چنان جای گرفت که حدود چهل سال بعد، به مثابه یکی از ارجاعات تاریخی مطرح گردید.[1] در و در سالروز ولادت باسعادت امام هشتم (ع) ـ که امسال مقارن با سالگشت این قیامِ سرنوشت‌ساز است ـ مغتنم است برخی ابعاد مهم این قیام، بازخوانی شود... 🔹 اندکی پس از بازگشت از ، اقدامات برای تغییر در ایران را به طور جدی آغاز کرد. به گفته ، وزیر وقت معارف، شاه در یکی از روزهای تیرماه ۱۳۱۳ از وی خواست که اقدام برای رفع «روپوش زنان» را آغاز کند. در حالی که مقدمات رفع حجاب از زنان در نزد طبقه‌ی نخبه و دولت‌مردان در حال اجرا بود، تغییر کلاه مردان از پهلوی به شاپو، زمینه‌ساز واقعه‌ی در مشهد شد.[2] 🔹 تمرکز اصلی نوشتار حاضر بر برخی از مهم‌ترین پیامدهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت واقعه گوهرشاد است که عبارت بودند از: ❌ کشتار وسیع مردم توسط نظامیان؛ ❌ غارت‌گریِ عوامل نظامیِ رژیم در هنگام حمله به زوّار ❌ حمل و دفنِ زندگان به همراه مردگان توسط کامیون‌های انتقال اجساد ❌ سرکوبیِ قیام، پایان‌بخشِ حیات رجال محافظه‌کار در دستگاه رضاشاه ❌ افزایش خفقان بی‌سابقه در میان مردم مشهد و سایر شهرها ❌ تسریع در روند کشف حجاب، مهمترین پیامد سرکوبی 🔹 از یک منظر، می‌توان یک ملت را به مثابه خانواده‌ای بزرگ دانست که رئیس حکومت، در حکم پدر آن است. در چنین قیاسی، پدر خانواده هیچ‌گاه برای خواباندن غائله‌ای درون‌خانوادگی از فشنگ و استفاده نمی‌کند؛ خاصه آنکه دانسته شود غائله‌ی به‌پاشده، ماحصل زورگویی‌های خلافِ منطق پدر بوده و در این میان، باید حق را به اعضای خانواده داد. در این بین، تنها در یک صورت است که سرکوب پدرسالارانه به زور نیزه و اسلحه در مقابل فرزندانی بی‌دفاع، توجیه پیدا خواهد کرد و آن حالتی است که پدر، اساساً دل‌بستگیِ قلبی به خانواده‌اش نداشته و دل در گرو رابطه‌ای خارج از محیط خانواده داشته باشد؛ به دیگر سخن، وقتی برایش پایگاه و جایگاهی در دل اعضای خانواده نبود، مجبور می‌شود برای کسب مشروعیت و اقتدار، به منبع قدرتی خارج از محیط خانواده متوسل شود که این نقش خارجی، در ۱۲۹۹ برای شخص رضاخان کاملاً مشهود است... 📚 پی‌نوشت‌ها: 1. رحیم روحبخش، «قیام گوهرشاد»، مجله زمانه، ۱۳۸۷، شماره ۷۵ و ۷۶. 2. رضا مختاری اصفهانی، پهلوی اول، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه، بی‌تا، بخش «واقعه مسجد گوهرشاد». ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 لباس اجتماعی زنان حجاب زن جایگاه انسانی‌اش را در جامعه تقویت می‌کند و می‌گوید با نگاه انسانی به استعدادهای من نگاه کنید، نه به جنبه‌ی تلذذ جنسی! وقتی حجاب را در جامعه برداریم، در برخوردهای زن و مرد در عرصه‌های اقتصادی، علمی، سیاسی، اجتماعی و... همیشه جنبه‌ی جنسی و تلذذی و نگاه ابزاری غلبه دارد. نتیجه‌اش این می‌شود که در برخوردهای اجتماعی همواره با نوعی تحقیر به جنس زن نگاه می‌شود. 🌐 https://www.instagram.com/p/Bz2yJMcgGzY/?utm_source=ig_web_options_share_sheet 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 تناقض مدرنیته و یکی از دلایل ترویج بی‌حجابی استفاده از عقاید مدرنیته، بدون توجه به زمینه‌های فرهنگی است. یکی از مسائل زیربنایی حجاب عفاف و حیاست، در حالی که عفاف مخل قواعد مدرنیته و سرمایه‌داری است، زیرا در سرمایه‌داری شما باید زیاده‌خواهی، تنوع‌طلبی و تجمل‌گرایی را در جامعه تقویت کنید. 🌐 https://www.instagram.com/p/Bz2yZlBAXsf/?utm_source=ig_web_copy_link 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔹 شاید آن روز که بیگم، دستور بنای را در جوار داد، هیچگاه تصور نمیکرد که چنین بنایی که حاصل طبع لطیف دین‌دوستی و هنرپروری وی بوده، روزگاری محمل به خاک و خون کشیده شدن زائران امام رئوف خواهد شد. 🌐 https://twitter.com/borhan_ir/status/1150029745209450496?s=20 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔹 در ، گلدسته‌ها و سردر مساجد، محل پخش صدای روحبخش است؛ قداست و حرمت‌اش، اجلّ از آن است که با چند قبضه مسلسلِ خشنِ آهنی آلوده شود؛ آن هم مسلسلی که میخواهد دماء پاک مومنین را روی سنگفرش‌های بریزد. 🌐 https://twitter.com/borhan_ir/status/1150033712958099456?s=20 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
yon.ir/fRAPT 📚 «» ‼️30% به مناسبت هفته عفاف و حجاب‼️ 📝تهیه و تنظیم : 📌عناوین : 1️⃣ چرا حجاب؛ پاسخی به شایع‌ترین شبهات پیرامون حجاب و عفاف 🔸رویش اندیشه (11)، 28 صفحه 2️⃣ طوبی؛ چالش‌ها و راهکارهای ترویج حجاب و عفاف در جامعه 🔸اندیشنامه جامعه اسلامی (3)، 118 صفحه 3️⃣ کشف حجاب؛ بازخوانی واقعه تاریخی کشف حجاب و متحدالشکل‌سازی لباس در دوره پهلوی اول 🔸پژوهه تاریخی (26)، 86 صفحه 4️⃣ حجاب و سینمای ایران؛ بررسی مقوله پوشش در سینمای ایران 🔸اندیشنامه مهندسی فرهنگی (6)، 64 صفحه 🔻این کتب، از سوی به زیور طبع آراسته گردیده اند. yon.ir/fRAPT 📖 در بخشی از می خوانیم: 🔻، فرای آنکه به عنوان یک نیاز بنیادین مادی برای بشر به حساب می‌آید، عاملی برای نمایش و شخصیت افراد تلقی می‌شود و نوعی پرچم وجودی انسان است. قرآن کریم در ماجرای آدم و این گونه اشاره می‌کند که «پس آنگاه که از درخت چشیدند، عورت‌هایشان پدیدار شد و بر آن شدند که با برگ‌های بهشتی خویشتن را بپوشانند». بنابراین بشر از آغاز خلقت، با میل اندام خود را از دیگران پوشانیده است و اگر این‌گونه نبود، انسان نیز مانند حیوانات، از برهنگی شرمی نداشت. 🔸پوشش زنان در میان اقوام و ملل تاریخچه‌ای دیرینه دارد به گونه‌ای که یکی از معرفی و حیثیت انسانی، نوع پوشش آنان بوده است. علاوه بر آن یکی از تفاوت‌های اساسی میان مردان و زنان در میان ملل متمدن، داشتن پوشش و حاله‌ای بر سر و گردن آنان بوده است. در واقع اسلام در این بخش تأسیس حکم نداشته بلکه عمل کرده و در میزان و کمیت پوشش احکامی صادر کرده است. 🔺رد پای در جامعه ایرانی از زمان‌های بسیار دور و پیش از ورود اسلام به این سرزمین دیده می‌شود. هر چند در آن زمان اصطلاح حجاب به معنای پوشش اسلامی مطرح نبود، ولی به معنای پوشش خاص تعریف شده برای زنان وجود داشت. «تجلیات پوشش در میان زنان ایران چنان چشم‌گیر است که برخی از اندیشمندان و تمدن‌نگاران، را منبع اصلی حجاب در جهان معرفی کرده‌اند.» (ویل دورانت) 🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 yon.ir/TfiQ7 🆔 t.me/didemanpub