#نکات_اصولی
#تزاحم
#مصلحت
#مفسده
💠 تزاحم مصلحت و مفسده:
✅ دو نوع تزاحم مصلحت و مفسده وجود دارد:
1️⃣ اول: تزاحم مصلحت و مفسده در مقام امتثال: این تزاحم مربوط به مکلفین است و باید #اهم را مقدم کرد.
👈 مثل جایی که نجات غریق مستلزم وارد شدن به حریم خصوصی شخص دیگری باشد.
2️⃣ دوم: تزاحم مصلحت و مفسده در مقام ملاکات: یعنی یک چیزی میتواند فی نفسه مصلحت داشته باشد، ولی این مطلب همیشه نمیتواند موجب حکم شارع بر اساس آن شود؛
👈 مثلا اگر آمر [شارع مقدس] بخواهد حکم وجوب یا استحباب بر اساس آن مصلحت دهد، این حکم مستلزم مفسدهای خواهد شد و به همین جهت آمر بعضی وقتها از خیر آن حکم می گذرد.
💯 مثال اول:
برخی از موارد سیره میتواند از این باب باشد. مثلا یک چیزی سیره عقلائیه باشد و همه عقلاء در تمام اعصار و امصار به آن عمل کرده باشند، شارع هم به عنوان یکی از عقلا قطعا موافق با این مطلب است و آن را خیلی هم خوب میداند، اما معلوم نیست این سیره را امضاء کرده باشد؛ زیرا شاید در مقام تزاحم ملاکات، امضاء آن و ادامه آن سیره از طرف متشرعه، مفسده ای را به وجود می آورد که غالب بر مصلحت میشود.
💯 مثال دوم:
در مورد شراب که خداوند متعال میفرماید: هم منفعت و هم ضررهایی دارد؛ این هم از باب تزاحم مصلحت و مفسده در باب ملاکات است و ربطی به مکلفین ندارد؛ یعنی چون در مجموع مفسده آن بیشتر بوده است، شارع مقدس آن را حرام کرده است، اگرچه وجوه خوبی هم دارد و ضرر صرف نیست.
📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی #عندلیب (زید عزه) (استاد درس خارج 2 مدرسه شهیدین)
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
#شخصیت_شناسی 2
#ابن_بابویه
💠 ابن بابویه (پدر شیخ صدوق)
🔻 ابْنِ بابِویهْ، ابوالحسن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی (۳۲۹ق)، فقیه، محدث شیعی و مرجع مردم #قم و اطراف آن بود. ایشان به «فقیه» و «الصدوق الاوّل» و «ابن بابویه» شهرت داشته است.
💯 در بیان عظـمت علمی و منزلت قدس و تقوای او، همین بس است که فقهای ما در مواردی که حدیثی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نرسیده باشد و از ایشان فتوایی در آن زمینه وجود داشته باشد، فتوای او را نشانی از وجود حدیث در آن زمینه قلمداد میکنند.
🕌علی بن بابویه در سال ۳۲۹ هـ ق در همان سال رحلت ثقة الاسلام محمد بن یعقوب #کلینی درگذشت، و در قم، نزدیک صحن مطهر حضرت معصومه (ع) (نزدیک مدرسه آیت الله گلپایگانی فعلی) مدفون گردید و مزارش هماکنون مورد زیارت و عنایت مردم میباشد.
🔹 سال وفات ایشان را به علت درگذشت چند تن از بزرگان شیعه، سال «#تناثر_النجوم» گفتهاند.
📕 از آثار او میتوان به کتابهای: الوضوء، الصلوة، الجنائز، الامامة و التبصرة من الحیرة، الاملاء، نوادر، کتاب المنطق، الاخوان، النساء و الولدان، الشرایع (که برای فرزندش فرستاده)، کتاب التفسیر، النکاح، مناسک الحج، قرب الإسناد، التسلیم،الطب، المواریث و المعراج اشاره کرد.
📚رجال النجاشی، ج1، ص261 و262؛ تنقیح المقال، ج2، ص283
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_فقهی
#باب_معاملات
#عقد_صلح
💠 آشنایی با عقد صلح:
🔻 تعریف عقد صلح:
👈 «توافق و سازش میان دو یا چند نفر بر ایجاد چیزی میان خودشان، از قبیل تملّک عین مال یا منفعت آن و یا نقل حقی و یا اسقاط آن و یا ابراء دینی و غیر آن»
🔻 انواع صلح:
🔹 صلح معوض: صلح در مقابل دریافت چیزی
🔸 صلح غیر معوض: صلح رایگان و بدون عوض
🔻 ماهیت عقد صلح (اختلافی):
1️⃣ گروهی از فقها بر این باورند که صلح تنها به فرض وجود منازعه اختصاص دارد (محقق حلی، شرایع، ج2، ص99)
2️⃣ برخی از فقها صلح را عقدی میدانند که بدون فرض منازعه نیز مشروعیت دارد (شهید ثانی، الروضه البهیه، ج4، ص173؛ بحرانی، الحدائق، ج21، ص84)
3️⃣ برخی دیگر معتقدند صلح هرچند در اصل برای از بین بردن نزاع تشریع شده است؛ لیکن قطع نزاع حکمت تشریع است و نه علت آن؛ از این رو، لازم نیست در همه موارد صلح نزاعی وجود داشته باشد (نجفی، جواهر، ج26، ص211)
✅ ثمره نزاع 👇👇
🔻 گروه دوم و سوم برای حل مشکل بیع هایی که دارای اشکال هستند، میتوانند از «#صلح» استفاده کنند، اما گروه اول در مواردی که نزاعی در بین نیست، نمیتوانند از این راهکار بهره ببرند.
🔺 به عنوان نمونه: «قرارداد آتی» در بحث #بورس_کالا دارای اشکالاتی است که نمیتوان آن را بیع دانست، (بیع کالی به کالی که مشهور آن را باطل میدانند) اما گروه دوم و سوم میتوانند با راهکار #صلح این معامله را تصحیح کرده و آن را عقدی شرعی بدانند.
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#سخن_بزرگان
#اجتهاد
#روش_استنباط
💠 مقام معظم رهبری: با اجتهاد، روش استنباط در #همه_معارف را میآموزید
🔻 عالم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که #چه_جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. #اجتهاد یعنی #چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی #متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید و لو طهارت باشد، به شما این #شیوه_استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔸 اگر این #طریقه_استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزشهای #اخلاق ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید، برای فراگیری معارف اسلامی #اجتهاد لازم است.
🔺 طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به #مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
📚 بیانات معظمله مورخه ۱۳۹۸/۲/۱۸
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_فقهی
#موافقت_عامه
#تقیه
💠 انواع روایات تقیهای:
1️⃣ گاهی در مقام #عمل مراعات تقیه میشود.
مثلا: امام به علی بن یقطین فرمود: «تَوَضَّأْ ثَلَاثاً ثَلَاثاً» (استبصار، ج1، ص71)
2️⃣ گاهی در مقام #افتاء مراعات تقیه میشود؛
🔹الف. یا بخاطر خوف از #سلاطین
مثلا: در زمان بنی امیه، خلفاء به مسأله صید عقاب و باز شکاری حساس بوده اند، لذا امام باقر ع از آنها تقیه کرده، اما در زمان امام صادق ع عامل تقیه از بین رفته است. (تهذیب الاحکام، ج9، ص33)
🔸 ب. یا بخاطر خوف از #مردم
به این بیان که اگر امام مسلمات عامه را زیر سؤال ببرد، موقعیت اجتماعی و علمی اش زیر سؤال رفته و دیگر نمیتواند نقش خود را در جامعه ایفاء کند.
🔻 اشکال:
تقیه نسبت به کسی انجام میشود که دارای قدرت باشد، در حالی که اکثر فقهاء عامه صاحب قدرت نبودند.
🔺پاسخ:
اولا امثال ابوحنیفه فقیه عراق بودند و شاگردانش (ابن ابی لیلی و شیبانی) در زمان خلافت بنی عباس به قدرت رسیدند و ابن ابی لیلی قاضی القضات بوده است.
ثانیا گاهی منشأ فتوای امثال ابوحنیفه و شافعی و.. روایتی است که بین عامه مطرح بوده و بر اثر این روایت، بعدها شافعی و ابوحنیفه نیز به آن نظریه قائل شدهاند.
3️⃣ گاهی تقیه ائمه علیهمالسلام از خود #شیعه بوده است.
به این بیان که گاهی نفس القاء اختلاف بین شیعه به جهت تقیه بوده است، تا شیعیان شناخته نشوند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد آیت الله #شهیدی (1397/6/10)
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#معرفی_کتاب
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 10 کتاب مرتبط با روش شناسی اجتهاد:
1️⃣ پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فر
2️⃣ مکاتب فقهی - محمدحسن ربانی بیرجندی
3️⃣ درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف - حسین ایزدی
4️⃣ درس خارج و گام های اجتهاد - احمد مبلغی
5️⃣ فقه قرآنی با نفس رحمانی (مکتب محقق اردبیلی) - علیرضا خیراللهی
6️⃣ مکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق داماد
7️⃣ مکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد
8️⃣ مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صراف
9️⃣ مکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فر
0️⃣1️⃣ روش شناسی فقهی (نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی) ـ مرحوم اکبر ترابی شهرضایی و همکاران
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_فقهی
#تکلیف_صبی
💠 آیا انجام امور مستحبی برای کودکانی که هنوز بالغ نشدهاند، نیز دارای استحباب است؟
🔻دو مبنا:
1️⃣ تکالیف شرعی متوجه افراد #بالغ است.
2️⃣ تنها خطابات وجوبی متوجه افراد بالغ میشود و افراد غیربالغ مشمول خطابات استحبابی میشوند. لذا درصورتی که افراد غیربالغ اعمال مستحبی را به جا آورند، مأجور خواهند بود.
✳️ اقسام شرایط تکلیف
1️⃣ شرایطی که عقل آنها را به صورت دلیل لبّی درک میکند و تکلیف منصرف یا مقید به آن شرایط است. این قرائن #لبی در حکم قرینه متصلهاند.
2️⃣ شرایطی که اگر شرع آنها را بیان نمیکرد، عقل آنها را نمیپذیرفت؛ مانند اینکه شارع، رسیدن به پانزده سال قمری برای پسران و نه سالگی برای دختران را شرط تکلیف قرار داده است. ازآنجاکه عقل مستقلاً این شرایط را درک نمیکند، نمیتواند خطاب را به آنها تضییق کند. ازاینرو، برای پایبندی به این شرایط، نیازمند دلیل #لفظی هستیم.
✅ نتیجه: ادلهای که بلوغ را لازم میدانند، صرف فهم عقلی را کافی ندانستهاند؛ زیرا اگر دلیل لفظی، شرط بلوغ را بیان نمیکرد، عقل از فهم آن ناتوان بود. بااینحال، در این ادله قدر متیقنی وجود دارد که همان تکالیف الزامی (وجوب و حرمت) است؛ اما تکالیف رجحانی، مشمول این ادله نخواهد شد و بهطورکلی، تکالیف رجحانی (مستحبات و ترک مکروهات) مقید به شرایط تکلیف نیستند و به همان دلیل که شخص بالغ قادر به فهم و تمییز و انجام آنهاست، غیربالغ نیز میتواند مخاطب این ادله قرار گیرد.
📚برگرفته از فرمایشات استاد آیتالله #اعرافی در درس خارج فقه تربیتی
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (3)
🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس):
3️⃣ ادب سوم: #توکل بر خدا و اعتماد به او
🔹عنِ النَّبِيِّ ص أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ الْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَيْرِه
🔸 رسول خدا ص: بى گمان خداوند متعال #روزىِ_طلبه را به طور ويژه، افزون بر آنچه براى ديگران تضمين كرده، به عهده گرفته است.
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 160
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#سخن_بزرگان
#روش_درس_خواندن
#درس_خارج
💠 روش تحصیل در مقطع خارج در بیانات استاد #شب_زنده_دار
🔻 #مطالعه، #پيش_مطالعه، #مباحثه_قبل، #مباحثه_بعد، #تقرير نوشتن، #دوره كردن، #تفكر كردن و #حفظ كردن، اينها عناصري بوده كه در طول تاريخ حوزههای علميه وجود داشته و آثارش هم پديدار شده كه چه بزرگانی چه فحولی از همين نظام بيرون آمدند.
🔹 قبل از حضور در بحث و مباحثه و مراجعه به هر كتابی، در ابتدا خودتان به منابع مراجعه كنيد. در مساله مورد نظر به كتاب و سنت مراجعه كنيد. به فهرست كتاب #وسائل الشيعه نگاه میكنيد و باب مناسب به مسالهتان را حدس میزنيد. آن رواياتي را كه به نظرتان میآيد مربوط به آن مساله است آنها را انتخاب میكنيد و در سند و دلالت و جمع بين آنها طبق معلومات خودتان يك #اجتهاد گونهای انجام میدهيد و اگر هم بنويسيد كه خيلی بهتر است. بعد با اين سرمايهتان در مباحثه يا در درس شركت میكنيد.
🔸 برای مطالعه آن افرادی كه پيشينه درس خارج طولانی و چند سالی دارند، بعد از اين كاری كه بيان كردم حتما به كتب بزرگ فن مراجعه كنند. كتاب #جواهر و كتاب #مصباح_الفقيه مرحوم حاج آقا رضا همدانی ره و قبل از اين دو كتاب، به كتاب #حدائق مراجعه شود؛ زيرا كتاب حدائق روايات و نصوص را استيعاب میكند و خوش بيان است و فهميدن مطالبش تعقيد ندارد ... بعد #مستمسك مرحوم آقای حكيم ره و بعد تقارير بحث مرحوم #خويي ره.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار در درس خارج فقه (92/7/1)
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
هدایت تحصیلی - جایگاه فقه و اصول در منظومه علوم اسلامی - جلسه 1.mp3
17.11M
🎙 سخنان مهم و کاربردی استاد آیت الله #علیدوست
💎 موضوع: «اهمیت فقه و اصول و روش صحیح تحصیل آن»
🕌 ایراد سخنرانی: در جمع طلاب دوره فقه و اصول مدرسه #شهیدین (دی ماه 1398)
🔺 استماع این صوت، به همه طلاب سطح، به ویژه طلاب ورودی پایه #هفتم توصیه اکید میشود.
#صوت 1
#انگیزشی
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
#شخصیت_شناسی 3
#ابن_ابی_عقیل_عمانی
💠 ابن ابی عقیل عمانی:
🔻 حسن بن ابى عقيل ملقب به «حذاء» معروف به «عمانى» و «ابن عقيل»، كنيهاش «ابو على»، از فقهاى بزرگ اماميه و از متكلمين وارستهاى است كه معاصر با ثقة الاسلام كلينى (م 329) بوده است. او در آغاز غيبت كبرى مىزيسته و از اساتيد شيخ مفيد به شمار مىآيد.
🔸 او #نخستين كسى است كه در اوایل #غيبت كبرى، فقه را مهذب كرد و با قواعد اصوليه تطبيق نمود و طريق #اجتهاد و تطبيق احكام با ادله و اصول آنها را باز كرد. شيخ مفيد به غايت او را ستوده و شیخ طوسی و نجاشی نیز در کتب رجالی خود از او یاد کردهاند.
🔹 نجاشی ابن ابی عقیل را «فقیه» و «ثقه» میشمارد و از کتاب او #المتمسک بحبل آل الرسول یاد میکند و میگوید این کتاب در میان امامیه شهرت تام دارد و کسانی که از خراسان به قصد سفر حج از عراق میگذرند، از این کتاب سراغ میگیرند و آن را میخرند. سپس نجاشی مینویسد که خود نیز کتاب الکرّ و الفَرّ ابن ابی عقیل را که در باب امامت است، نزد شیخ مفید خوانده است. (رجال نجاشی، ص36)
👈 بعد از ایشان «ابن جنيد اسكافى» هم همان طريق را پيمود. بدين جهت است كه در اصطلاح فقها، از اين دو فقيه جليل القدر به «#قديمين» تعبير مىشود.
✳️ کتاب ایشان به دست ما نرسیده است؛ اما علامه حلی (ره) در کتاب «#مختلف_الشیعة» و ابن ادریس و محقق حلی اقوال و نظریات ایشان را نقل کردهاند، که معلوم میشود کتاب وی در دسترس ایشان بوده است. مرحوم آشیخ علیپناه #اشتهاردی اقوال ابن ابی عقیل را از لابلای آثار قدما جمع آوری نموده و آن را با عنوان «فتاوی ابن ابی عقیل» منتشر کرده است.
💎 ابن ابی عقیل دارای آرای ویژهای در احکام بوده، که از آن میان میتوان از این حکم یاد کرد که #آب_قلیل هنگامی که با نجاست تماس پیدا کند، #نجس نمیگردد، که گروهی از فقیهان متأخر شیعی همچون مرحوم #فیض کاشانی نیز در این مسئله از وی پیروی کردهاند. (الوافی، ج4، ص5)
📚ریحانة الأدب، ج7، ص360
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_اصولی
#حجیت_سیره
#سیره_عقلا
#سیره_متشرعه
💠 تفاوت سیره عقلا و سیره متشرعه
1️⃣ سیره عقلائیه: سیرهای که منشأ آن روش #عقلایی مردم است. یعنی عقلای عالم ـ فازغ از دین و مذهب ـ (عقلا بما هم عقلا) برای گذران زندگی اجتماعی خود از این روش استفاده میکنند.
🔺 مثال: رجوع عقلا به کارشناس در مسائلی که تخصص ندارند و یا اعتماد به خبر واحد
2️⃣ سیره متشرعه: سیره عمومی مردم که از متشرعه و دینمدار بودن آنها (متشرعه بما هم متشرعه) نشأت گرفته است. بنابراین سیره متشرعه تنها مربوط به افعالی است که در فضای #التزامات_شرعی شکل گرفته است.
🔺 مثال: سیره خاص متشرعه امامیه بر برپایی مجلس عزاداری اباعبدالله (ع) و یا سیره بر عدم تراشیدن ریش
✅ تفاوت در حکم مسأله:
💎 سیره متشرعه به محض اثبات صغروی و اتصال به زمان معصومین ع، مشروعیت مییابد؛ اما حجیت سیره عقلا مشروط به این است که در زمان معصوم و در #مرأی و منظر معصوم باشد و دیدگاه موافق شارع یا عدم مخالفت نسبت به آن کشف شود.
📚اصول فقه، مرحوم مظفر، ص540 ـ 535
🔺 پ.ن: تصویر مربوط به مؤلف کتاب اصول فقه، مرحوم #مظفر میباشد.
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad