دارالسلام
🖌 بحران کرونا فرصتی برای انحصارگرایی بیشتر و یا شکستن انحصارها در نظام سلامت. ⚜ #دارالسلام ⚜ @da
❌ بحران کرونا فرصتی برای انحصارگرایی بیشتر و یا شکستن انحصارها در نظام سلامت.
💠خبر تاسیس یک نهاد جدید در نظام سلامت با عنوان "بنیاد ملی جامعه پزشکی " آن هم در گرماگرم بحران #کرونا قابل تامل به نظر میرسد، به خصوص که با دیدن برخی نام های مطرح در بین ۱۶ تن از موسسین ، پرسش از انگیزه واقعی این اقدام با این عنوان و گستره ماموریت اعلامی را مطرح میکند و این ابهام را در اذهان بر می انگیزد که این فعالان صنفی و چهره های غالبا حزبی و سیاسی و مدیران سابق و فعلیِ نظام سلامت، چرا "میانه بحران کرونا" را برای تاسیس انتخاب میکنند؟
👈🏼بدیهی است که:
۱- زمان وقوع #بحران مناسبت ترین زمان و بهترین#پنجره_فرصت برای طرح موضوع، دستورگذاری و تصویبِ سیاست هایی است که در زمان عادی امکان تصویب نداشته و یا احتمال آن کمتر است.
۲-این دوره مطلوبترین زمانه برای اجرای اقداماتی است که ایام عادی امکان اجرایش وجود ندارد و یا با هزینه های بسیار زیاد ممکن خواهد شد.
۳- عرصه بحران، بهترین زمان برای جذب منابع مالی ، جذب کادر ،جذب امکانات ، چهره شدن و چاره کردن ناکارآمدی های گذشته و عرض اندام در قامت منجی است.
💠بحران #کرونا امروز نظام سلامت را پای سخت ترین کنکور نشانده و ۱۶ پزشک باسابقه که هفت هدف را برای تاسیس یک بنیاد جدید مطرح کرده اند بخشی از آنهایی هستند که امروز نامشان در کارنامه این کنکور ثبت خواهد شد،
چراکه طی ۴۰ سال اخیر مرتفع ترین صندلی های #نظام_سلامت اعم از وزارت ،معاونت، ریاست دانشگاه، ریاست انجمن های علمی پزشکی، سازمان های پر قدرت صنفی نظیر نظام پزشکی و انجمن اسلامی جامعه پزشکی در اختیارشان بوده و هست، و بعید است که ندانند برای تحقق این هفت هدف ، و ده ها هدف پر طمطراق دیگر همین الانچندین و چند سازمان و پژوهشکده و موسسه و دانشگاه و معاونت با بودجه های میلیاردی در حال اقدام اند ، و برخی از این عزیزان و دیگر افراد حلقه اول آنها سال ها متولی همان نهادها بوده یا هستند،
از جمله این اساتید دکتر فاضل رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور و وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود یا دکتر فرهادی که پس از استیضاح فاضل سالها بر کرسی وزارت بهداشت دولت سازندگی جلوس داشت ،و یا دکتر #ظفرقندی رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس فعلی سازمان نظام پزشکی است -سازمانی که مشروعیت انتخاباتش با حکم قضایی زیر سئوال رفته و هم اکنون نیز مورد انتقاد جدی پزشکان است- .
💠ویروس #کرونا بار دیگر به رهبرانجهان یادآوری کرد ، دنیای آینده دنیای سلامت است و #سیاستگذاران راهی جز بازنگری ساختارهای #حکمرانی بر محوریت #سلامت انسان ندارند ،
در این مسیر نباید انحصارگرایی فرصت طلبانه تعدادی معدودی، مجددا مفهوم چند وجهی و متکثر سلامت را محدود به وجوهی کند که تا کنون در حکم "چاه های ویل" برای منابع مالی این حوزه عمل کرده و یکی از این چاه ها تکیه تام بر امر #درمان به جای اولویت دادن به امر پیشگیری و آموزش است.
💠جالب اینجاست که در بیانیه تاسیس این بنیاد که ظاهرا توسط دکتر #تاجرنیا (چهره کاملا سیاسی و راهبر ائتلاف سپید در انتخابات پر ابهام نظام پزشکی سال ۹۶) نوشته شده ،به مشارکت دادن #پیراپزشکان نیز اشاره شده اما ظاهرا ایشان نمی دانند که دوران پدرسالاری مدت هاست دست کم در سطح گفتمان مورد اقبال قرار نمیگیرد و اغلب صنوف پیراپزشکی نظیر #پرستاران با وجود سازمانهای صنفی منسجمی نظیر سازمان #نظام_پرستاری قریب دو دهه است که تجربه دمکراسیِ صنفی و مشارکت در امور عام المنفعه و بحران ها را در حوزه تخصصی خود و در تعامل با دیگر نهادهای بین المللی تجربه کرده اند .
💠جا دارد این پیشکسوتان نظام سلامت با شکستن انحصارها ،ضمن ایجاد امکان تصمیم و کنش" به دیگر صنوف نظام سلامت و نسل های بعد از خود ،افقی نو پیش روی حوزه بهداشت و درمان باز کنند،
بحران کرونا بایسته ترین زمان برای
این تصمیم سخت است .
مجید احمدی
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 برای من و همه بچه های دهه ۵۰ و ۶۰ در محله مادری و اقوام در منطقه #میدان_خراسان تهران ، #هیات #مکتب_العباس نقطه کانونی در ارتباط و شناخت با مکتب اهل بیت ع بود ، هیاتی که در ۱۳۴۶ به همت مرحوم #عباس_قانعی_اردکانی "پدربزرگ ام" و جمعی دیگر از متدینین آن محل که اغلب رخ در نقاب خاک کشیده اند تاسیس شد ،
مرغ بی قرار روح این رزمنده بی ریای دوران دفاع مقدس که همه زندگی مادی خود را به معنای حقیقی وقف هیات کرده بود،
در سحرگاه هفتم فروردین ۷۷ غریبانه به دیدار معبود پر کشید.
💎 در ویدئو بالا ،او ابیاتی از شعر زیبای مرحوم #ریاضی_یزدی را در #نیمه_شعبان یکی از سالهای ابتدایی دهه ۷۰ میخواند :
به يكي جرعه چنان مست وخرابم كردند
كز خرابي ز خرابات جوابم كردند
تا به مستي نكشم پرده ز راز غم عشق
با يكي گردش چشمان تو خوابم كردند
شمع بودم منو روشنگرصد مجلس انس
بس كه گفتند غم عشق تو آبم كردند
به گناهي كه زدم بوسه به خال لب دوست
پيش سرچشمه ي خورشيد كبابم كردند
من سرگشته كجا مسند خورشيد كجا
مرحمت بين كه يكي ذره حسابم كردند
شبنم صبحم و بر دوش صبا جايم بود
به هواي گل روي تو گلابم كردند
🕞 عصر نیمه شعبان ۱۳۹۹ -
#مجید_احمدی
#ThePromisedSaviour
⚜ #دارالسلام
@darossalamm
دارالسلام
❌ ابتلا فلسفه اجتماعی غرب به کرونا- شماره ۱ ⚜ #دارالسلام ⚜ @darossalamm
✍ ابتلا فلسفه اجتماعی غرب به کرونا
💠 با اوج گیری #بحران_کرونا در جهان و تحدیدِ همه ساحت های زیست عمومی بشر، گفتگو و چالش در مورد نسبت این بیماری با فلسفه ، کلام ، الهیات و فرهنگ های غالب جهانی آغاز شد . در این میان دو بار نقد بی پرده #رهبر_معظم_انقلاب به #فلسفه_اجتماعی_غرب و نظام مدیریت آن تمدن به یکی از نقاط عطف این گفتگوها تبدیل شد ؛
و این روند بی شک در آینده به خواستگاهی جهت زایش نظریات جدید و یا جراحی گسترده مکاتبی خواهد انجامید که ریه هایشان در ابتلا به کرونا سفید شدند .
پس از شکست چپ سوسیالیست همه محصول فلاسفه تمدن غرب در هیبت نظام #لیبرال_سرمایه_داری جمع شده و حالا کرونا در قامت یک آلترناتیو جدید، تمام نقدهای منتقدان به این میراث دار بدمست را عینیت بخشید.
در این خصوص طی چند شماره به اجمال اندیشه های فلاسفه غرب را در نسبت با "بحران ها و مخاطرات عمیق و طولانی مدت" مرور خواهیم نمود اما پیش از آن اهم بیانات مقام معظم رهبری را بازخوانی کنیم:
⚜ آیت الله خامنهای در بیانات اول خود فرمودند :
«[در بیماری اخیر] فرهنگ و تمدّن غربی هم محصول تربیت خود را نشان داد. یک دولتی #ماسکِ متعلّق به یک دولت دیگر را، دستکشِ متعلّق به یک دولت دیگر را سرِ راه #مصادره کند...
یا کسانی برای #خرید_اسلحه صف بکشند...
یا برای بیمارها اولویّت قائل بشوند، بیمار پیر را معالجه نکنند؛ میگوید لزومی ندارد ...
بعضیها از ترس کرونا #خودکشی کردهاند.
این البته نتیجهی منطقی و طبیعی فلسفهی حاکم بر #تمدّن_غربی است؛ [یعنی] فلسفهی #فردگرایی، فلسفهی #مادّیگری، فلسفههای غالباً #بیخدایی که اگر اعتقادی هم به خدا هست، آن اعتقاد توحیدی صحیحِ عمیقِ معرفتزا نیست....
⚜رهبر انقلاب در تاریخ ۹۹/۲/۲۱ نیز فرمودند:
در #فلسفه_اجتماعی هم غرب، در مسئله مقابله با کرونا شکست خورد. روح و محتوای فلسفه اجتماعی در غرب بر پایه مادیات و پول استوار است به همین علت است که آنها در موضوع کرونا به سالمندان، افراد مریض، بیپول و عقبمانده بیاعتنایی کردند...
💠 در بررسی نظرات بزرگان فلسفه غرب ابتدا با نام آور ترین فیلسوف کلاسیک آغاز میکنیم:
#ارسطو که برخی او را استاد همه دانایان خطاب میکنند ، انسان را "حیوان ذاتا سیاسی میخواند" یعنی برای به دست آوردن زندگی شخصی باید واجد ابعاد اجتماعی و سیاسی شد و هدف اصلی دولتها را ایجاد زندگی خوش برای مردمانش میداند .
تاکید بر " #تجربه_گرایی افراطی " و "شناخت حسیِ این دنیایی"در دستگاه #معرفت_شناسی #ارسطو تا امروز مکاتب فلسفی غرب و حتی اسلامی را تحت تاثیر عمیق خود قرار داده این اثر در #متدولوژی_علم به خصوص #علوم_تجربی کاملا مشهود است .
🗞ادامه در شماره بعد ...
⚜ #دارالسلام - ۹۹/۲/۲۶
⚜ @darossalamm
دارالسلام
❌ ما و مسئله نخواندن تاریخ .... ⚜ #دارالسلام ⚜ @darossalamm
❌ ما و مسئله ای به نام فراموشی تاریخی
🔆 برخی اساتید #تاریخ در آثار خود #تاریخ_نگاری در #ایران معاصر را اینگونه دسته بندی کرده اند: - تاریخ نگاری آرمانی
- نوستالوژیک - تاریخ نگاری استعماری
- تاریخ نگاری حکومتی _ دولتی
- تاریخ نگاری ژورنالیستی
و
- تاریخ نگاری علمی
و این واژه علمی عجب چماقِ پر کاربردی است ، برای برخی در محیط های دانشگاهی تا با آن هر عقیده ای جز عقیده متبوع خود را از دایره گفتگو خارج کنند و بسیاری از حقایق غیر قابل کتمان تاریخی را با واژه های قابل تفسیری نظیر ایدئولوژیک، حکومتی و آرمانگرایی نادیده بگیرند .
این مقدمه را از آن نوشتم که امروز صبح داشتم آرشیو نشریه #پاسدار_اسلام را که پدرم در دهه ۶۰ آن را جمع کرده بود و حالا در جعبه ای خاک گرفته در زیر زمین نگه داری میشد ورق میزدم، بعضی صفحات بعد از نزدیک ۴۰ سال هنگام ورق خوردن خرد میشدند، اما مجموعه تصاویر ، مقالات و مصاحبه ها ،برایم نو و بعضا تکان دهنده بود . 🔅بسیاری از شخصیت هایی که تصاویرشان چاپ شده بود به شهادت رسیده بودند ،برخی از دنیا رفته و برخی تغییر مواضع شان در نسبت با بسیاری موضوعات نظیر:
تعهد یا تخصص - جنگ یا جهاد - شهادت یا مرگ بی ثمر - اقتصاد آزاد یا دولتی - امپریالیسم یا کدخدا - موشک یا خودرو - صدور انقلاب یا تعامل فرهنگ ها - توسعه یا پیشرفت و تعالی - آزادی یا امنیت و
بسیاری از این دست دوگانه ها چرخشی ۱۸۰ درجه ای داشته.
مطالعه تاریخ نه تنها برای #نسل_سوم و چهارم انقلاب، بلکه برای پدران ما که در آن دوران زیسته اند هم امری ضروری است،
نمیدانم این گذاره که "ما ایرانی ها حافظه بلند مدت تاریخی مان ضعیف است" را میشود پذیرفت یا خیر ، اما حقیقت را به کرات و در ادوار مختلف به چشم دیده ایم که "زیست بوم سیاسی ایران" برای "چند زیست های سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی" محیط کشت بسیار خوبی است ؛
یکی از اقدامات موثر در برهم زدن این محیط کشت برای چند زیست ها تاریخ خوانی است .
- جمعه ۹خرداد و شب تولدم .
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm
💠 دعای عرفانی #عرفه دنباله خطبه سیاسی و اجتماعی منا است،
مروری بر #خطبه_منا ، که یک سال پیش از مرگ #معاویه و در اوج #خفقان_سیاسی از زبان #امام_حسین ع بیان شد می تواند درنگی باشد برای بازسازی منظومه فکری همه اندیشه ورزان و عاملان عرصه #حکمرانی ؛
درنگی که باید با تحلیلِ زمان ، مکان، لحن ، مخاطب ، نظام واژه آرایی و محورهای موجود در این سند متقن تاریخی همراه باشد.
💠 روز عرفه سال ۵۸ ،
منا ،
خیمه امام حسین ع
و دعوت از همه حاجیان با حضور بیش از دویست نفر از صحابه و هفتصد نفر از تابعین
و لحن کاملا تبیینی و انتقادی امام آن هم خطاب به نخبگان و اهالی علم و رسانه در آن زمان ...
💠فرازهایی از این خطبه:
🔹«ای بزرگان، عبرت بگيريد از موعظه اي که خداوند به دوستان خود در قرآن ميفرمايد اگر شما خود را دوستان خدا ميدانيد، و اگر دينداريد و مخاطب قرآن هستيد پس بي تفاوت نمانيد و #احساس _کليف کنيد! آيا نديده ايد که خداوند چند بار در قرآن، روحانيون مسيحي و يهودي را توبيخ کرده است که چرا مردان خدا در جامعه و حکومت، #بي_عدالتي و فساد ديدند و سکوت کردند؟ چرا اعتراض و #انتقاد نکردند؟ و فرياد نکشيند؟ و نيز فرمود: «نفرين بر کساني از بني اسرائيل که کافر شدند. آنها که امر به معروف و نهي از منکر نکردند، و چه بد عمل ،کردند.
🔸«به نام دين از شما حساب مي برند و احترام ميگذارند و شما را بر خودشان ترجيح مي دهند. در حالي که هيچ فضيلتي بر آنها نداريد. و هيچ خدمتي به اين مردم نکرده ايد. مردم مجاني براي شما احترام قائل اند و شفاعت شما را مي پذيرند. شما به نام دين است که اعتبار و نفوذ کلمه داريد. در خيابان ها مثل شاهان راه می روید و با هيبت و کبکبه رفتار مي کنيد. به راستي چگونه به اين احترام و اعتبار اجتماعي رسيده ايد. فقط به اين علت که مردم از شما توقع دارند که به حق خدا قيام کنيد. اما شما در اغلب موارد از انجام وظيفه و احقاق حق الهي کوتاهی کردهايد و حق رهبران الهي را کوچک شمرده ايد و حقوق ضعیفان را تباه ساخته اید و به پندار خود حقّ خود را گرفته اید. شما در این راه نه مالی خرج کردید و نه جانی را برای خدا که آن را آفریده به مخاطره انداختید و نه برای رضای خدا با عشیره ای(با اقوام و عشیره خود) درافتادید...»
🔹«ای آرزومندان به درگاه خدا! من می ترسم کیفری از کیفرهای او بر شما فرود آید. شما می بینید که پیمان های خدا شکسته شده و نگران نمی شوید با اینکه برای یک نقض پیمان پدران خود به هراس می افتید! می بینید که پیمان رسول خدا(ص) خوار و ناچیز شده و کورها و لال ها و از کار افتاده ها (نیازمندان و زمین گیرها) در شهرها رها شده اند و رحم نمی کنید و در خور مسئولیت خود کار نمی کنید و به کسانی که در آن راه تلاش می کنند وقعی نمی نهید(به امام و #رهبر کمک نمی کنید) و خود به چاپلوسی و سازش با ظالمان آسوده اید».
🔸«زمام امور و گذرگاه احکام (یعنی پست های کلیدی) به دست عالمان خداست که بر حلال و حرام خدا امین اند و از شما این منزلت را ربودند و آن از شما ربوده نشد مگر به واسطه دوری شما از حق و اختلاف تان در سنت پیامبر(ص)! اگر بر آزارها شکیبا بودید و در راه خدا هزینه ها را تحمل می کردید، زمام امور خدا بر شما در می آمد و از جانب شما به جریان می افتاد و به شما بر می گشت، ولی شما ظالمان را در جای خود نشاندید و امور خدا(و مردم) را به آنان سپردید تا به شبهه کار کنند و در شهوت و دلخواه خود راه روند. بدین سان ضعیفان را به دست آنان سپردید که برخی را بَرده و مقهور خود ساخته و برخی را ناتوان و مغلوب زندگی روزمره کردند، در امور مملکت به رأی خود تصرف می کنند و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید می آورند به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار.»
🔹«در هر شهری خطیبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن می گوید، سرتاسر کشور اسلامی بی پناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند که هیچ دست برخورد کننده ای را از خود نرانند. آنها که برخی زورگو معاندند و برخی بر ناتوان سلطه گر و تندخویند، فرمانروایانی که نه خدا شناسند و نه معاد.
🔅 روز عرفه - ۹ مرداد ۹۹ - #زنجان
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm
https://www.pendaronline.com/fa/tiny/news-35803
http://gardeshban.ir/fa/news/29512
http://roozplus.com/fa/news/168312
🔅 تحلیلی بر رفتار سیاسی امام هادی ع
💠از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها منتصر طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان متوکل عباسی به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود،به ظلمی مضاعف در حق حضرت هادی ع شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ و توسعه اسلام ،از رویکردهای مختلفی بهره جوید.
💠عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه ع جهت تهیه الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی در دوران معاصر است،
برخی از موارد ذیل به عنوان یک رویکرد و برخی در سطح تاکتیک های دراز مدت یا کوتاه مدت مورد استفاده ایشان قرار گرفت :
۱- تحریم هر گونه همکاری با حاکمان:
امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال به محبین خود آنها را از کار کردن در دستگاه اداری و حتی معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛
اصل تحریم یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است،
این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است.
۲- صبر و بردباری:
صبر و تحمل در اندیشه سیاسی امام هادی ع نه به عنوان یک صفت اخلاقی بلکه در جایگاه یک رویکرد ثابت توصیه شده این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی مدرن تعریف خاصی ندارد و اگر برخی رئالیست ها نظیر #ماکیاول ،شهریار را به صبوری تشویق میکند، در نهایت اقرار میکند که هدفش اغوا و فریب مردم است.
اهل بیت ع ،هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند .
۳- امکان نقد و نصیحت حاکمان:
یکی از اصولی که امام هادی (ع) نسبت به آن هشدار میدهند، احساس بی نیازی حاکمان به نقد و نصیحت است؛
عدم امکان نقد و اظهار نظر در دیدگاه امام هادی ع یکی از عوامل ایجاد نارضایتی سیاسی و کاهش میزان مقبولیت است؛ ایشان می فرمایند : "هرکس خود را از نصیحت بی نیاز بداند دشمنانش زیاد خواهند شد".
ایجاد گفتمان نقد در زمانه ای که بنی عباس فضای عمومی اجتماع را به شدت محدود کرده بود، باعث میشد از یک سو مردم از انفعال سیاسی خارج شده و اظهار نظر را از حقوق اجتماعی خود بدانند و از سویی دیگر هزینه مطالبه گری شان کاهش یابد.
مفاهیمی نظیر حق آزادی بیان و رای و نظر ، مفاهیمی هستند که بیش از هزار سال پس از امام هادی ع، تمدن غرب با آن به تمدن مشرق زمین تفاخر میکند.
با این حال انسان در ساحت سیاست مدرن مجبور است رفتار سیاسی خود را در قالب احزاب بزرگ و در چارچوب مشخص تحزب بروز دهد اما امام انسان را از اینکه دنبال رو کور یک گروه و دسته باشد نیز بر حذر می نماید.
۴- تقیّه:
بهره گیری حکومت عباسی از فرماندهان با تجربه در امور نظامی و اطلاعاتی ،عدم وجود تحلیل جامع در بین برخی فعالین علوی ،عدم وجود صبر تشکیلاتی ،کمبود نیروی عملیاتی ،ناهماهنگی در اهداف ، عدم راز داری در بین شیعیان از جمله دلایلی بود که زمانه ی امام هادی ع را بسیار سخت و پیچیده نمود؛ در این فضا حضرت تاکتیک تقیه را به عنوان دستوری برای توده شیعیان توصیه نمود در عین حال ایشان به صورت خاص برخی شیعیان - نخبگان یا الیت ها- را به نفوذ در دربار عباسی و حتی نفوذ عاطفی در بین برخی کارگزاران سفارش می نمود .
نظام سیاسی عباسی در حوزه "بدیل سازی" بسیار مهارت داشت چنانکه با فرقه سازی های انحرافی ،ایجاد شبکه مدافعان دروغین امام، ایجاد چند چهره خاص به عنوان فقیه درباری توانست نهضت علویان را که با شعار "الرضا من آل محمد ص" در جایجای جغرافیایی اسلام قیام می کردند به انحراف بکشاند.
سامان دادن به تاکتیک "تقیه، تحریم و صبر" در کنار تاکتیک "نفوذ" که به نظر متعارض می آید، نشانگر منظومه جامع فکری امام دهم در عرصه سیاسی است، بخش زیادی از این مدل ها توسط شبکه وکالت یا وکلا هدایت میشد.
۵ - توسعه شبکه وکالت:
#شبکه_وکالت، فعال ترین وفراگیرترین شبکه هدایت و راهبری شیعه از نیمه دوم دوران حضور امامان معصوم (ع) تا پایان دوره غیبت صغری است که توسعه و نهادینه کردن آن یکی از کارکردهای اجتماعی، سیاسی و دینی امام هادی ع بود .
این نهاد مذهبی، سیاسی، اجتماعی و بعضا درعصرغیبت کبری نیز به رهبری فقهای عظام به عنوان نائبان عام امام زمان(عج) امتداد یافت و مدیریت و رهبری سازمان یافته ونظام مند پیروان مکتب شیعه را برعهده داشت و پاسخگویی به نیازهای مذهبی و نیز انسجام درونی آنان را استمرار بخشید .
💠 ۳شنبه ۱۴مرداد ۹۹ - شب میلاد امام علی النقی ع
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm
https://www.pendaronline.com/fa/tiny/news-36097
http://roozplus.com/fa/news/168910
http://gardeshban.ir/fa/news/29704
[ http://tadbir24.ir/fa/news/121435
💠 پهن دشتِ این سرزمین عاشورایی هیچ گاه از برکت وجود سرداران عرصه سلامت خالی نبوده و نخواهد ماند و این شجره طیبه از حکیم گرانسنگ #ابوعلی_سینا تا #سپیدجامگان_آسمانی عصر حاضر ، همان غیورمردان و شیرزنانی که با سلاح علم و ایمان ، لباس سفید #طبابت و #پرستاری را خلعت عقبای خویش نمودند در حال نشو و نمو است.
💠متولیانِ ثبت تاریخ انقلاب از یک سو در استمرار ناگفته های بسیار نتوانستند غیرت ، شهامت و مهارت #رزمندگان_سلامت ما را در گذرگاه های صعب تاریخ، از #بیمارستانهای_صحرایی دوران دفاع مقدس تا پست های امدادی #جبهه_مقاومت و اینک در مصاف با همه گیری بیماری #کرونا به تصویر کشانده و ثبت کنند و مسئولین نظام آموزشِ پزشکی جمهوری اسلامی نیز از سوی دیگر نتوانسته و دقیقتر آن است که نخواسته اند با رویکردی مشخص این ارزشها را با اتکا به منظومه عظیم موجود در جهان بینی و معرفت شناسی اسلامی به متدولوژی آموزشی مبتنی بر علم ایرانی_اسلامی و #عقلانیت_انقلابی تبدیل کنند و بی شک یکی از مهمترین دلایل دور شدن مفهوم کارکردیِ پزشک از مفهوم والای #حکیم این غفلت بوده است، فرآیندی که طی ۱۰۰ سال گذشته و با :
نهادینه شدن علم مدرن ، غلبه تام تجربه گرایی افراطی ، استیلای اومانیسم بر انسان شناسی و توجه صرف به مفهوم انسان به منزله یک لاشه، ژن ،سلول ، نورون و با ایجاد ده ها رشته فوق تخصصی ، بی توجهی به ساحت انسان به مفهوم یک کل که صاحب خیال ، مراتب نفس ، روح ، حس ،سِّر و عناصر متکثر است ، را رقم زده و تجاری سازی پزشکی با گسترش صنعت دارو و تجهیزات پزشکی و .... ساحت طب و حکیم را دچار آسیب ها و آفت هایی نموده است و بی شک نسخه هایی که در غالب #اخلاق_پزشکی از غرب آمده و برای این درد پیچیده میشود ناکارآمد و ریشه در همان مبانی الحادی و مادی دارد .
#روز_پزشک فرصتی است مغتنم برای تکریم و تعظیم به مقام شامخ احیاگران حیات و دستهایی که واسطه شفا هستند و نیز باید درنگی باشد برای پرداختن به نقدی منصفانه و عالمانه ، فارغ از پیش فرض های نادرست .
🔅 جمعه ۳۱ مرداد ۹۹
⚜ @darossalamm
⚜ #دارالسلام
💠 آدرس متن در خبرگزاری #فارس :
https://www.farsnews.ir/news/13990601000125/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%87-%D8%B4%D9%81%D8%A7-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF
⚜ از ضعف های تربیتی انسان آن است که درک حقیقت در زمان خود برایش سخت است او چیزی را می جوید که قالبا در خود زمان نیست ،
برخی از #فلاسفه معتقدند #حقیقت ورای زمان و مکان است که اگر اینگونه باشد #عاشورا یکی از دلایل نقض این ادعا است چه انکه حقیقت ، در ظرف زمانی #عاشورا و وسعت مکانی #کربلا به عریان ترین شکل ، خود را پدیدار کرد و تاریخ گواهی میدهد که فهم انسان آن عصر در فهم این حقیقت چقدر نازل بود .
⚜آخرین نامه #امام_حسین ع به جمعی از بنی هاشم و برادرش محمد حنفیه ،آخرین تلاش های انسان کامل است برای باز کردن سخت ترین قفل های ذهن بشر ،
موجز ومختصر :
«بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیم امّا بَعد:
فَکانَّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَ کانَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ
وَالسَّلام .
به نام خدای بخشنده مهربان، امّا بعد، پس گویا دنیایی نبوده و گویا آخرت همیشه بوده است».
🏴 نهم شهریور ۱۳۹۹ - عصر روز #عاشورا
🏴 #دارالسلام
🏴 #الحسین_یجمعنا
🏴 #@darossalamm
🔆 از منظر #فلسفه_اسلامی ، زیبایی یک واقعیت بیرونی و objective است و صرفا امری نیست که به چشم زیبا بین متکی باشد ،
آنچه ذاتا زیباست، یا در ذات خود بهره ای از زیبایی برده با زبان فطرت در همه مکان ها و زمانها امکان فهم شدن دارد و میتواند بر عواطف ،کنش و دانش انسانها را تغییر دهد، هر چند ممکن است این زیبایی در زمان خود توسط عامه انسان ها درک نشود، شرط این ذات زیبایی را هم اتصال به "امر مطلق" دانسته اند .
حالا اگر "هنر اصیل و فهیم" به کمک این زیبایی بیاید، امکان نشر سریع ترِ آن و درک طعم خوشش به زبان عامه مردم ، فراهم تر خواهد شد .
✔ #خدمت_بی_مزد_و_منت یکی از آن زیبایی های مطلق و خدمت رسانی داوطلبانه در عرصه بهداستی و درمانی یکی از جلوههای ناب این امر قدسی است، از این رو #اصحاب_روپوش_سفید در نظرگاه مردمان عالم بخشی از زیبایی عالم اند، نگاهی توام با تکریم ، اطاعت و امنیت .
✔ حالا اگر ذهن خدمت دهندگان نیز در دستگاه #معرفت_دینی تربیت شده باشد بالطبع نیت و منظورشان از تحمل رنج خدمت رسانی میشود مطابق با آنچه شرع، آن را تراز والای انسانیت دانسته و فکر نمیکنم جزهمین تفاوت در فلسفه خدمت، تفاوت دیگری بین داوطلبان اردوهای جهادی با تیم های امدادی و درمانی دیگر کشورها و مکاتب دنیا وجود داشته باشد .
✔ چند شب اقامت در کنار مردمِ بخش #قلعه_گنج و سکوت آرامش بخش کویر اگر برای ما یک تجربه زیبا و تلاشی برای یک اقدام ماندگار در خصوص ترمیم زخم محرومیت از چهره این اقلیم است ،
برای این مردم نجیب ، چراغ امیدی است که شب را با خیالی آسوده تر بیاسایند.
✔ بخش قلعه گنج در جنوب استان #کرمان اگر چه طی این سالها به همت برنامه ریزی دقیق نهادهایی نظیر #بنیاد_مستضعان در زمینه کار آفرینی ، ایجاد راه و آب شرب و دیگر زیر ساختها حال بهتری پیدا کرده اما به دلایلی از جمله پراکندگی بیش از حد روستاها هنوز ضریب دسترسی مردمانش به خدمات سطح ۲ و سطح ۱ سلامت نیازمند تلاشی مضاعف است.
✔۱ بیمارستان ۳۲ تخت خوابی با فقط ۵ تخصص و ۱۵ پرستار در گردش بار ۸۰ هزار جمعیت این بخش را بر دوش میکشد .
آقای پالش ، جوان دلسوزی که مسئولیت #شبکه_بهداشت قلعه گنج را بر عهده دارد اما با بیان آنکه تا پیش از انقلاب همه بضاعت درمانی اینجا ۱ پزشک عمومی پاکستانی بوده، نیمه پر لیوان را به ما يادآوری میکند ،چنانکه #گپر تا همین چند سال پیش در اینجا نماد فقر بود و حالا با ذوق طراحی های شهری به نماد زیباییِ بومی تبدیل شده.
ثمره #سیاستگذاری علمی ، #مدیریت_جهادی و حضور بی مزد و منتِ صدها داوطلب خدمت رسانی در عرصه های بهداشتي ، درمانی و عمرانی بخش قلعه گنج را به یکی از جلوه های زیبایی تبدیل کرده ،
الگویی قابل تکثیر برای هر انسانی که دوست دارد با بذل بخشی از تخصص ،مال و عمر خود سهمی در زیبایی های جاودانه این عالم داشته باشد .
🔅شنبه ۲۹ شهریور ۹۹
⚜ #دارالسلام
⚜ @darossalamm
🔸️https://www.pendaronline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%87%D9%86%D8%B1-6/38271-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D8%B2%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D9%BE%D9%88%D8%B4-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87-%DA%AF%D9%86%D8%AC
http://gardeshban.ir/fa/news/31406
http://roozplus.com/fa/news/173783