eitaa logo
دارالسلام
105 دنبال‌کننده
87 عکس
38 ویدیو
2 فایل
دارالسلام جایی است که سلامت و صلح در کنار هم معنا می‌شوند، برای هر این دو باید از زمین تدبیر گذشت، همان که سیاست می نامندش .این یک کانال شخصی و یادداشت ها همه تراوشات ذهنی قابل نقد نویسنده است . مجید احمدی
مشاهده در ایتا
دانلود
💎هیات میثاق با شهدا الگوی قابل تکثیر در نظام تبلیغ و تربیت فرزندان . 💠 در نظام تربیتی و تبلیغی که همان نظام تربیتی و تبلیغی ع است ،" عالم به مثابه یک‌ مدرسه است" و این دقیقا بر خلاف نظام تربیتی است که فهمی مادی از عالم داشته و آن را "محل تجارت و بهره مندی از نهایت سود و لذت میداند" . با این‌ است که توصیه شده در گوش نوزاد ای که هنوز فاقد قوه بیان است اذان بگویند و بر جسم مرده ای که از نظر علم ناقص دیگر امکان سنتز و کنش ندارد ، تلقین بخوانند، و اینها بیش از آنکه کارکرد تبلیغی و یا نمادین داشته باشند گویای این حقیقت اند که : "انسان از پیش از تولد تا پس از مرگ تربیت پذیر است" . 💠 بررسی علمی احادیث و سیره اهل بیت ع در مورد کودکان و نوجوانان نشان میدهد ، آن "انسان های کامل" با شیوه های مختلف به کار بست مبانی اخلاقی در نظام تربیتی اقدام می کردند از جمله: آ- شیوه های انگیزشی: زنده کردن رغبت و انگیزه در کودکان با شرکت دادن آنها در مراسمات و ابراز لطف و ایجاد فضای نشاط در آنجا در کنار اجرای نظام پاداش با دادن هدیه. ب- شیوه شناختی: انجام کلیه اقداماتی که باعث امکان شناخت کودکان نسبت به صفات نیکوی انسانی و فهم‌او از صفات ناپسند باشد این کار را میشود با بیان داستان های و حکمت های به زبان کودکی از طریق سنتی یا ابزارهای مدرن امروزی انجام داد. ج- شیوه های هدایتی : روش هایی که با استفاده از آن بتوان فرزندان را بستر لازم را برای انجام اقدامات پسندیده و اخلاقی ایجاد کنند این روش بیشتر از سه روش دیگر نیازمند طی فرایند سیاست‌گذاری میباشد . د- شیوه‌های زمینه ای: قرار دادن کودکان در موقعیت ها و زمینه های جذاب اخلاقی که در آن کودک و نوجوان صحنه گردان و مدیر زمینه ای است که سیاست گذار فرهنگی و تربتی برای او فراهم‌ نموده . 💠 همه رویکردهای مورد اشاره در بالا که به شکل های دیگری نیز دسته بندی شده اند ، تنها در یک "مکان به نام های مذهبی و در یک "زمان به نام و قابل جمع اند ، در محیط هیات ع همه مولفه های انگیزشی، هدایتی ، زمینه ای و شناختی در مطلوبترین سطح نیاز وجود دارد اما غالبا برنامه ریزی مشخصی جهت بهره مندی از این ظرفیت بی نظیر تبلیعی و تربیتی انجام‌ نمیشود ، و گاه کودکان ‌و نوجوانان در محیط هیات مورد کم توجهی قرار گرفته و حتی به دلیل عدم ترجمه مفاهیم متعالی اهل بیت ع به زبان ، ممکن است کودکان ،دریافت مطلوبی نسبت به محیط و مناسک هیات به دلیل ظاهرا غمناک آن پیدا نکنند. 💠هیات در دانشگاه ع الگوی بسیار مناسبی جهت تکثیر در دیگر هیات ‌مذهبی جهت رفع این آسیب است، در این هیات ، یک‌ گروه از اساتید و دانشجویان‌ در مکانی مجزا از هیات بزرگسالان ، برای کودکان و نوجوانان هیاتی از همسالان تشکیل داده و با تشکیل گعده های کوچک تر ، تاریخ ،سیره و فلسفه قیام حضرت سیدالشهدا ع را به زبان آنها بیان و در کنار آن از ابزارهای تشویقی و انگیزشی جهت مشارکت کودکان و نوجوانان استفاده می‌کنند، و در هنگام ‌شروع مراسم سینه زنی بزرگسالان ، میانه هیات برای ورود دسته کودکان و نوجوانان باز میشود، این تَشَخُص و احترام به فرزندان آنهم در هیاتی که مداح آن چهره های جذابی نظیر دکتر و دکتر سید است، بدون شک برای کودکان کشش روحی بسیار ماندگاری را ایجاد میکند، تاثیری ماندگار با هزینه ای که در نسبت با پروژه های میلیاردی فرهنگی به مراتب کارآمد تر خواهد بود. ۱۶شهریور #۹۸ - شب هشتم الحرام ⚜ @darossalamm 💠آدرس این یادداشت در خبرگزاری : ▶️ http://fna.ir/dbz1aj
🔅در شب سالگرد شهادت پسر عمویم .... 💎 ج مثل جواد. ⚜ دارالسلام ⚜ @darossalamm
💠ج مثل جواد لوحه های آموزشی ام آن روز به حرف ج رسید ج مثل جوجه ج مثل برنج آقای عصارزاده ،معلم کم حوصله درسش تمام شد و من و دیگر همکلاسی که هنوز خماری تعطیلات عید در سرمان بود ، با هیاهو از بیرون زدیم، پدرم زود تر از همیشه دم در مدرسه بود با آن موتور هوندای قدیمی ۷ سال، سنی نبود که بتوانم قرمزی چشمهای پدرم را در آن چند لحظهء (سلام و سوار شو) تشخیص دهم مثل هر روز باید بعدش میرفتیم دنبال مادرم که معلم مدرسه بود، مدرسه راهنمایی پسر عمویم جواد، درست روبروی مدرسه حجاب بود هق هق گریه پدر وقتی روبروی مدرسه منتظری رسید ته دلم را خالی کرد ....................................................... آن روز عصر بعد از تعطیلی مدرسه مادرم، به خانه نرفتیم ... در خانه عمو محمد غوغایی بر پا بود در هیاهوی گریه داغداران نوجوان شهید ،کسی دنبال آن نبود که من مشقم را نوشتم یا نه؟ چند روز بعد اما حرفِ (ج) را با بغض مادرم ، تمرین کردم : ج مثل جواد - پی نوشت: 💎 پسر عموی من که در خانه، جواد صدایش میکردند، در تاریخ ۲۲فروردین سال ۶۶ در دشت شقایق فام به شهادت رسید ، و بر اساس یک قرار ، سالگرد شهادتش را در سوم مهر هر سال یعنی امشب برگزار می کنند. وقتی پیکر نحیف او را آوردند، بیش از هر چیز پهلوی پاره شده اش به چشم می آمد، عمو محمد پدر پیر شهید تا همین چند سال پیش کارمند ساده شهرداری بود، و اغلب اوقات مسیر مسجد تا خانه اش را با یک‌ دوچرخه ساده طی میکند ، مادرش هم هنوز با انبوهی از بیماری ها گاهی پشت دار قالی مینشید، این چند خط را هم نوشتم تا یادمان نرود ساحت شهدا و خانواده های آنها آنقدر پا‌ک هست که هجوم دروغ های دشمنان یا غبار معدودی از انقلاب فروشان نتواند آن را مخدوش کند . عمو محمد پدر پیر شهید احتمالا همین که هنوز نام شهید را از روی کوچه اش برنداشته اند راضی و از مسئولین ممنون است . 🔅سوم مهر ماه #۹۸ ⚜ دارالسلام ⚜ @darossalamm
چقدر از دل من تا تو راه مانده هنوز؟ که این چنین دل من سر براه مانده هنوز به آسمان و به شب هاش خیره ام، انگار که قاب عکس تو در قلب ماه مانده هنوز ... 🔆 ای والاترین جلوه چه نسبتی است میان تو و ماجرای دل و راه و سَر ؟ چرا گفتی : پیش از آنکه شما به زیارتم بیایید من دل های شما را مجذوب خود کرده ام؟ و به این راه کشانده ام؟ وسعت کدام مهربانی،اعتبار دل هایی شده که هر لحظه در کشاکش توحید و شرک، و در نزاع نار و نور و در جدال گرگ و میش میجنگد ؟ قصه ما به کدام سر خواهد رسید، وقتی سر به راهت نیستیم؟ در این اربعین قرار است کدام عهد را با تو ببندیم که پیش از آن هزار بار نشکسته ایم؟ اینک نه در سایه سار حرمت بلکه در زیر همین تابلو توی همین جاده شلوغ هم ببین سر افتادگی مان را شاید به حرمت همین اندک ادب حضور، سرمان را بلند کنی و به راهمان آوری یادت هست آن قاصد لشکر ظلم را وقتی عباس از او خواست سلاح خود را تحویل دارد و وارد خیمه ات شود ، بی مجادله ادب کرد و سلام گفت وارد شد؟ و همه جذبه دنیا از دلش پاک شد با همان یک نگاه نافذ ،با آن چشم های سیاه عربی، پشت آن پلک های خسته و مژهای بلند که سر به راه میکند هر کس که دلش را اندکی با ادب نگاه داشته . ما در این ظلمات شب به سوی تو فرار میکنیم ، تا در صبحِ صادقِ ی که از پس حَرمت طلوع میکند ، دنیایی دیگر را تجربه کنیم خوشا کاروانی که شب راه طی کرد دم صبح اول به منزل نشیند 💠عصر جمعه - ۱۹مهر ۹۸- در مسیر مرز . @darossalamm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیش از ۳۰۰۰ نفر از همکارانم در نظام سلامت در گستره بیش از ۱۰۰ موکب درمانی کوچک و بزرگ در مسیر تردد و استراحت زائران #اربعین داخل کشور و نیز در عراق بیش از ۳ هفته است که از همه داشته های بدنی، علمی ، مدیریتی و مالی خود مایه گذاشته‌اند تا درد زائری را دوا و پای خسته‌ای را برای ادامه مسیر ، توانبخشی کنند . گستره این خدمات بدون بهره مندی از هرگونه منابع دولتی، به متولیان #نظام_سلامت این حقیقت را آشکار میکند،که میتوان با اتکا به سرمایه های اجتماعی و #مدیریت_جهادی از چرخه های پیچیده و بی روح اداری عبور نمود و در کمترین زمان، نظام خدمات بهداشتی و درمانی را در سطوح مختلف مهیا کرد . موکب های #بسیج_جامعه_پزشکی در اربعین نمونه‌ای موفق از مدل #اقدام_فرابخشی و #بین_بخشی است‌. ۲۷مهر ۹۸ ⚜ #دارالسلام ⚜ @darossalamm
🔴 هفته ای که دارد به پایان میرسد یکی از پر کار ترین روزها در سال جاری برای همکارانم در و بود، چه آنکه هنوز خستگی شیرین موکب های درمانی را از تن به در نکرده بودند که در اغلب استانها اعزام های تیم های جهادی به مناطق محروم و شروع شده بود، حاشیه همانجا را میگویم که نویسندگان بی حیای بیانیه ۷۷نفر خواسته اند با مردمشان در اغتشاشات مدارا کنیم! و من آرزو میکردم ای کاش اینها یک شب که نه فقط یک ساعت در کنار همکارانم در ازدحام بیمارستان کریم یا می نشستند و کار که نه ، قهوه مینوشیدند ؛ شاید هم رفته اند ، هم شهریار باغ های خوبی دارد هم محیط امنی است برای شبکه سازی های پنهان.... برای همین روزها حاشیه یعنی همان جایی که تفکر این جماعت خلق اش کرد چون در قاموس این ها باید پایتخت آنقدر گران میشد که هر کس و ناکسی نتواند در آن زندگی کند؛ و حالا این جماعت ناکَس شده اند حامی مستضعفان!!! همان های که می گفتند این جنوب شهری ها شعور رای دادن ندارند و اگر مرگ موش هم تقسیم کنیم می آیند و صف میبندند... 💠چند شب پیش که یکی از از شنبه شبی میگفت که اراذل اجاره ای نرده های بیمارستان رباط کریم را کندند و به آمبولانس ها هم رحم نکردند، و چه با غیرت رفتند دوباره نرده ها و در ها را جمع کردند و به هم جوش دادند تا بیماران و درمانگران بیمارستان تا صبح کمتر احساس ناامنی کنند.. 💠 گفتم آمبولانس،بی انصافی است از آن غیرتمند ننویسم که به اراذل التماس میکرد وسایل داخل آمبولانس را تخریب نکنند و نزدیک بود که خودش را با آمبولانس اش آتش بزنند که نگذاشتند همان .... و مگر این راننده آمبولانس قرادادی اعتراض نداشت؟ مگر او بنزین سه هزار تومانی نخواهد زد با حقوق ناچیز اش ؟ 💠 ای کاش آقای دست کم به اش گفته بود که قرار است بنزین را جمعه آزاد کنند ،تا او هم مجالی میداشت تا به های_علوم_پزشکی اش و به اورژانس اش آماده باش بدهد.... که قطعا یا آنهایی که این گونه به او القا میکنند آنگونه بوده ... و حالا دکتر ماند و میلیاردها تومان خسارات مادی و هزاران پزشک و پیرا پزشکی که طی یک هفته اخیر سه شیفت ه دویدند تابتوانند چرخه خدمت رسانی را علی رغم ناامنی ها به سامان برسانند و وزارت بهداشتی که به تدبیر وزیر شبه لیبرالِ سابق اش تا خرخره در قرض گیر است. ⚜ @darossalamm
♦️دوروز پیش از بین چند خانه که پیشنهادش کرده بود،برای یک مهمانی کوچک ،سومی جذاب تر به نظرم آمد چون سهم اش از سفره بیشتر بود، ساعت۱۹به درب خانه مجلل شان رسیدیم، خوارها تصاویر ۲نفر از خانواده شان را هم سر در خانه زده بودند! زنگ راکه زدیم پسردوم خانواده که حالا به سن بازنشستگی رسیده بود به استقبالمان آمد یک ،خونگرم واهل مطایبه ... در درگاه خانه پیرزنی با عصاایستاده بود باچهره ای سرخ و سفید...همسرش که یک بود سال ۶۱بعد ازچند بار سفر تفریحی! حوالی مرز عراق... و هنوز داغ او خنک نشده بود،پسر بزرگ تر او در سال ۶۶ در یک بوم گردی! در ارتفاعات میهمان دمکراتهای میشودو هنوز جسدش برگشته پسردوم هم که حالا کنار ما نشسته بود باهمه سن کمش به این جُنگ رفته بود اما برگشته و چقدر باحسرت از این خُسران سخن میگفت.. "لبخند"همانی که تاآخرین لحظه از چهره هیچ یک ازاهالی خانه "حکاکیانِ اصفهانی" دور نشد؛ ودقایقی بعد،این ما بودیم که دور میشدیم از حس خجالتی که به سهم خود و همه مسئولین _سلامت به دلمان ماسیده بود...در آن دقایقی که میهمان شهیدی از شهدای حوزه سلامت بودیم 💠ازخیابان ۱۷شهریور به طرف خیابان انقلاب هنوز میشد آثارضرب و جرح را بر تن خسته شهر دید نرده های که دوباره جوشش داده بودند و چه کسی است که نداند،نرده های را هم همین ها که امشب مهمانشان بودیم حفظ کرده اند آدم های نجیبی که مثل همه مردم،فشار اقتصادی را بر گُرده خود تحمل میکنند ،دروغ گویی و بی تدبیری ،دزدی ودغل کاری رامیبینند اما ... 🔆 @darossalamm
✍ حاشیه نویسی بر دیدار با رهبر معظم انقلاب. 🆔 @darossalamm
🔅حاشیه نویسی بر دیدار جامعه پرستاری با رهبر معظم انقلاب 💎 قسمت اول 💠خورشید تازه از افق طلوع کرده و چشمان شهر را باران رحمت خدا شسته است، همه از دیشب اماده ایم تا به نیابت از مهربان ترین آدم های دنیا به میهمانی کسی برویم که دشمنانش بیش از دوستان، به حکمتِ دانیِ در حکومت میشناسندش . 💠در تقاطع با فلسطین یکدگر را پیدا میکنیم، هر کدام از یک شهر، برخی مستقیم از شان آمده اند، برخی پریروز بودند و دیروز را در مسیر، اما آنچه در رخسار میهمانان نمیتوان دید، خستگی است . 💠اینها مردم اند ، چشم هایشان به شب بیداری ،دستهایشان به خدمت و گوششان به ملامت شدنهای گاه به گاه عادت دارد و شاید از این رو پیامک تبریک شان به هم این است که: "وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست رنجیدن " . 💠بازرسی های معمول انجام شد و پرستاران با شوق وارد حسینه امام خمینی ره شدند، حسینیه ای که عمری است آن را در اندک زمانهای استراحت و یا در حین انجام خدمت به بیماران دیده اند؛ جمعیت لحظه به لحظه بیشتر میشود ... و من در گوشه ای می نشینم...در همین حال کبوتر ذهنم به افق سال ۶۲ هجری پرواز میکند ... محله بنی هاشم در مدینه النبی ،شاید در همین دقیقه ها بود که قنداقه نورانی دختری را به دست علی ع میدهند و س در سِترگ دستهای علی چشمه ای از زمزم و صفا را به جوشش می آورد: السلام علیکِ یا بِنت زمزم و صفا السلام علیکِ یا بنت مکه و منا السلام علیکِ من هم تَنم اینها لاجلِ جراسیه الرسول الله . به خود برمیگردم حسینیه پر شده از صفوف منظم پرستاران، صف های اول را کاران پر کرده اند ، مثل همیشه منظم و زودتر از بقیه... در کنکاش نگاهت از همه اصناف نمایندگانی را میبینی: های_اتاق_عمل ،بچه های ، ، اعضا هیات علمی دانشکده های پرستاری و از همه سازمان ها و نهادها . 💠 حدیثی امید بخش با نستعلیق استادانه، زینت بخش مجلس است ،حدیثی از پیامبر ص آن هم در روزهای آخر عمر شریفشان ، روزهای که حضرت طعم شیرین پرستاری را در خانه ای که حلقه ای از نامحرمان نیز احاطه اش کرده بودند ، چشیده : "من قام علی مریض یوما و لیلة بعثه الله مع ابراهیم الخلیل ع" . 🔸ساعت به ۹/۳۰ که رسید جوانی پشت تریبون رفت برای خواندن مولودی ؛ و کمتر کسی بود که در آن جمع اقای "احمد محمدی" را می‌شناخت، پرستاری که داوطلب حضور در پست امداد شد و بعد از دو بار اعزام به ، در ماجرای شنیدنی به اسارت یکی از گرو های تکفیری افتاد، .... ۸ ماه اسارت در زندانی به ابعاد یک قفس و هر لحظه منتظر شکنجه و اعدام . مداحی های او را شنیده بودم اما امروز صدای احمد از هر زمان رساتر و دلچسب تر بود با اشعاری وزین .... سرود و مولودی اش را با ذکر یادی از ۱۱ از به اتمام رساند و آغاز شعارها نوید آمدن صاحب بیت را میداد، عقربه های ساعت به ۱۰ که رسید پرده آبی کنار رفت و حضرت آقا وارد شدند.... در جمعیت به وجد آمده، حس مشترکی با دیرند اولین لبخند زیبای ایجاد شد، حلاوتی که به صورت برخی در ترنم های اشک، متبلور شد . 💠 و نهایتا تلاوت قرآن ، جمعیت را بر زمین‌نشاند ، پس از آن دکتر وزیر بهداشت و درمان پشت تریبون رفت و با بیانی شاعرانه خصایص مشترک س و پرستار را ترسیم کرد با فرازهای از شعری که پیشتر از زبان خودش شنیده بودم. ایشان اهم اقدامات جامعه پرستاری در سال جاری را این گونه برشمرد: - خدمت رسانی در ماجرای سیل ابتدای سال و تلاشهای مستمر علمی در ممانعت از ایجاد اپیدمی های رایج بعد از سیل ، که باعث تحسین نهادهای بین المللی شده بود . - مشارکت فعال در طرح ملی سنجش . - حضور در صف اول امداد به مصدومین در بحبوهه اغتشاشات آبان ماه . - مهار ، ورای استانداردهای جهانی که باعث حیرت شده بود ؛ و آخر سر قولهایی برای پرداخت مطالبات مالی و استخدام ۹۰۰۰ پرستار در سال جاری و از همه مهمتر تلاش موثر برای ایجاد هویتی مستقل در هرم برای جامعه پرستاری کشور . این قول ها را وزیر چند روز پیش در جمع اعضا شورا عالی نیز بیان کرده بود ، و حتی از طرح قاصدک گفته بود ، نظام پرداخت مالی که وزیر در حضور رهبر هم آن را سراپا تبعیض دانست و حسن انتخابش برای پایان سخن از : "به کوی عشق منه بی دلیل راه قدم که من به خویش نمودم صدم اهتمام و نشد" 💠 تا اینجای مجلس حضرت آقا با جدیت و صلابت صحبتهای وزیر را گوش میکرد، بیاناتش که آغاز شد و سخن به تبریک روز پرستار که رسید ، لبخندی با ملاحت بر صورتشان نقش بست ، و در آنجا بود که ایشان " پرستاری را ترکیبی از مجموعه ارزش های اخلاقی و.... - ادامه دارد... @darossalamm
✍حاشیه نویسی بر دیدار جامعه پرستاری با 💠 قسمت دوم ... و در آنجا بود که ایشان " پرستاری را ترکیبی از مجموعه ارزش های اخلاقی و فضائل انسانی، از شفقت و دلسوزی تا مسئولیت پذیری و صبر در برابر بی تابیها و کژخلقی ها " دانستند و شاید هر عبارت ایشان ،خاطراتی از نامهربانی را در ذهن پرستاران زنده میکرد.... ایشان در ادامه بیاناتشان فرمودند : " مشکلات عمده جوامع انسانی غالبا به خاطر نداشتن این ویژگی هاست" و بعد تاکید کردند که : " آن فضائل را باید در جامعه گسترش دهیم، جامعه امروز ما به شدت به همدلی و مسئولیت پذیری، بردباری و صبر احتیاج دارد ،ما امروز در یک مسیر بسیار مهم و پر افتخار و خطیر هستیم و داریم به سمت قله حرکت میکنیم، مراقبتهای لازم دارد، جامعه ما احتیاج دارد به این خصوصیات ،این‌که با هم مهربان باشیم ،با شفقت باشیم...." و این یعنی آنکه چشم انداز نگاه رهبر به پرستارِ تراز ایرانی-اسلامی یک الگوی قابل تکثیر برای است ، برای رفع دردهای مزمن اجتماعی، فرهنگی و سیاسی چنانکه معظم له در بیانی بسیار مهم از نهادهای مدیریتی، رسانه های و فعالین مذهبی و سیاسی خواستند تا فضائل را به عنوان یک الگو در جامعه ترویج و توسعه دهند ، این ژرفای نگاه به جایگاه رفیع پرستار چقدر با حقایق اجتماعی و چشم انداز انداز فاصله دارد ؟ چنانکه تاکید ایشان بر " مراقبت روحی و جسمی از پرستاران" و از آن مرحله پیشتر " لزوم‌پاسخگویی به نیازهای خانوادگی پرستاران" میتواند سر فصل های جدیدی برای متولیان نظام سلامت ، مسئولین فرهنگی و دستگاه های تبلیغات و نیز اساتید برد پرستاری در تدوین نظامات آموزشی باشد ‌. 💠 بیانات آقا ، دو بخش داشت، بخش دوم اش به مباحث مهمی از جمله سالگرد #۹دی ،اغتشاشات اخیر و رخدادهای جاری منطقه اختصاص یافت و مجلس تمام شد؛ آقا که با پرستاران خداحافظی کردند ، جمعیت مثل لحظه تحویل سال ،با نشاطی سرشار با یکدیگر خوش و بش میکردند....انگار بعد از مدتها تازه یکدیگر را دیده اند ... دقیقه ها خیلی زود گذشت و تا به خود آمدیم باز در خیابان جمهوری بودیم ، این جمع هر چند هم که خسته بودند از شب کاری، شیفت های اجباری، وعده های وفا نشده و مقررات نانوشته ظالمانه در بیمارستان ها، اما حالا امیدوارتر از هر روز به محل کار خود برمیگردد ، هوای ۴شنبه ۱۱دی قدری سرد است اما نه آنقدر که بتواند چراغ امید و شعله دلگرمی احیا شده از این دیدار را سرد کند ، مریض خانه ها ، این گرمای مضاعف را در روزهای بعد و در جاری دست های دلسوز این سیپدجامگان آسمانی خواهند یافت. 💠 مجید احمدی - عضو شورا عالی سازمان نظام پرستاری ⚜ @darossalamm https://www.farsnews.com/news/13981012000209/%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%88-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D8%B7-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8--%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B2
🕯 کرونای امید در شب انتخابات ⚜ @darossalamm
🕯 کرونای امید، در شب انتخابات ❇️ در حالیکه کمتر از یک روز تا بسیار مهم زمان باقی است، بار اصلی برخی رسانه ها به مسئله فوت چند بیمار به علت ویروس و حواشی آن اختصاص یافته، تا جایی که برخی این را نه یک‌اتفاق بلکه یک سناریو برای تحت الشعاع قرار دادن فضای انتخاباتی و کاهش میزان‌مشارکت مردم قلمداد کرده اند، تحلیلی که باید آن را با "رفتار شناسی گذشته" هر رسانه و خواستگاه سیاسی آن سنجید ، و همین نحوه پیگیری خطر کرونا هم به خودی خود میتواند شاخص خوبی برای سنجش "منطق ، عقلانیت و بار علمی" آن رسانه در سایر مواضع اش باشد، بدون شک روزها و هفته های آینده مسئله انتقال کرونا یا همان ویروس 2019-nCoV  به یکی از اصلی ترین مسائل کشور تبدیل خواهد شد ، مسئله ای که میتواند با تشکیل شبکه ای منسجم از: مردم ، نهادهای غیر دولتی عمومی ، رسانه ها و مسئولین حاکمیتی ؛ به مدلی موفق از اقدام تبدیل شده و در حوزه اجتماعی به افزایش مولفه های اتحاد ملی، اعتماد ، چارچوب های ارزش و نهایتا افزایش بینجامد. 👈 مردم : - باید احساس مسئولیت را در توده های مردم و اصناف تقویت کرد ، بدون همراهی مردم نمیتوان از انتشار بیماری در حوزه های عمومی ممانعت کرد . - ضروری است نظام ذهنی مردم در مورد این بیماری به صورتی طراحی شود که به شایعات از مبادی غیر رسمی و به خصوص رسانه های خارجی بی اعتنا باشند ، جامعه ما مستعد پذیرش است، رواج در جامعه ایران در این مواقع کار را خیلی سخت میکند . توجه به شاخصه های عاطفه ، احساس و مسئولیت شرعی در مردم میتواند آنها را در خط مقدم همراهی با سیاستگذاران و مجریان این مسئله قرار دهد ، و البته باید این روند در هفته های قبل آغاز میشد . 👈 حاکمیت : بهداشت در این مسئله پیشانی حاکمیت است، هر اقدامی برای تضعیف جایگاه این نهاد ، باعث ترک خوردن دیوار اعتماد مردم ،ضعیف شدن ‌همراهی آنها و تضعیف روحیه هزاران نفر از اعضا خدوم شبکه در خط مقدم این نبرد خواهد شد، از سویی دیگر حاکمیت باید و را در این جبهه تعریف و از موازی کاری سایر دستگاه ها که همه ما در بحرانهای مختلف سال های قبل نظیر سیل و زلزله شاهد آن بودیم، اجتناب کند ؛ چرخه ، اجرا و ارزیابی باید تحت یک ستاد فرماندهی واحد انجام شود و برخورد قاطع با همه عوامل اختلال زا در این چرخه ، حس مشارکت مثبت را در سایر اضلاع تقویت خواهد کرد . 👈 سمن ها ،نهاد های مردم ‌پایه و عمومی : این نهاد ها بسته به خواستگاه اجتماعی ،علمی، جغرافیایی ، سیاسی و مذهبی خود ؛ بخشی از سرمایه های اجتماعی جامعه را جذب و نشان داده اند در بحران ها چنانچه به ادبیات و سنت اقداماتشان توسط ستاد فرماندهی توجه شود، کارآمدی بسیار بالایی خواهند داشت . . 👈 رسانه ها: مسئولین حاکمیتی میدانند که در دنیای امروز هیچ چیزی در عرصه اجتماعی قابل پنهان کردن نیست لذا باید با تنظیم دستورالعمل های رسانه ای و ایجاد میز خبر و ارتباط مشخص با به آنها و نهایتا مردم اطمینان داد که فقط اخبار مسئله را از مجرای رسانه ای رسمی و داخلی اخذ کنند ، از سوی دیگر رعایت اصول و اصل حریم بیمار باید مورد توجه رسانه ها و کادر درمانی و بهداشتی قرار گیرد، انتشار تصاویر و مصاحبه های غیر رسمی برخی از همکارانمان در بیمارستان ها طی دو روز اخیر بیش از هر چیز باعث تشویش فضای عمومی شده است . اقدام صادقانه متولیان امر در اطلاع رسانی شفاف و زودهنگام نسبت به تعداد مبتلایان و فوت شدگان علی رغم برخی مخالف های کوته بینانه ، میتواند شروع بسیار خوبی در این مسیر باشد . 💠 آخر آنکه کشور ما علاوه بر دارا بودن یکی از وسیع ترین و کارآمد ترین شبکه های بهداشتی و درمانی منطقه ، دارای ذخیره عظیمی از سرمایه انسانیِ متخصص، متعهد و دلسوز از پزشکان، بهورزان، بهداشت کاران ، پرستاران در است، صحبت های امروز عصرم با چند تن از نخبگان کشور مبنی بر امکان ساخت واکسن در کوتاه مدت بسیار امید آفرین بود، نهایت آنکه : در آخرین ساعت های روز ۵شنبه با روحیه سرشار یکدیگر را برای شرکت فعال در انتخابات فردا و رای دادن به آنهایی که دغدغه "سربلندی و سلامت ایران" را دارند، ترغیب کنیم . هیچ ویروسی چه محصول جهش طبیعی و چه برساخته دشمنان، نباید بتواند " به فردایی بهتر " را برای این آب و خاک فرو کاهد . ان شاءالله ۵شنبه - ۱ اسفند ۹۸ @darossalamm
ایثار فصل مشترک سپید جامگان، از اسفند ۶۴ تا اسفند ۹۸ . ⚜ @darossalamm
🔅 ایثار ، فصل مشترک سپید جامگان ؛ از اسفند ۶۴ تا اسفند ۹۸ 💠آن روز هم یک ۵شنبه بود در #۸اسفند سال ۶۴ ؛ یک با کمترین امکانات که هفته ها داشت مجروحین را مداوا میکرد و در روزهای آخر، تعداد تخت هایش را به ۸۵۰ تا رسانده بود؛ عمده با گازهای شیمیایی خردل و اعصاب و ترکیبات سیانید دچار مصدومیت شده بودند، حوالی ساعت ۹/۳۰ بود که ده فروند هواپیمای بعثی بیمارستان را بمباران تخریبی و بعد شیمیایی کردند، دو بمب در نزدیکی درب ورودی افتاد در حالیکه بیش از ۱۰۰ نفر از و در حال مداوای بیماران بودند. 💠اگر چه سترون حوادث و ضعف تبلیغات باعث شد، هزاران صحنه بدیع از رشادت و شرافت که به دست کادر درمانی رقم خورد، در تارک تاریخ ثبت نگردد و اغلب ایرانیان هیچ روایتی از این نادر ترین جنایت جنگی را نشنیده باشند؛ اما حالا ۲۴ سال بعد در همان روز ، همان صحنه های بدیع در جای جای مراکز بستری و درمان بیماران مبتلا به در حال خلق است،. 💠 یکی از والاترین جلوه های حیات_طیبه انسانی است ، صفتی که حالا میشود خارج از باغ موزه دفاع مقدس و یا بیرون از رمان های جنگ ، حقیقت زنده آن را در همین همکاران مان به عینه نظاره کنیم، بعضی از آنها بعد از چند شیفت سخت کاری برای در کردن اندک خستگی ترجیح میدهند به خانه نروند، چون نگران انتقال بیماری اند، بعضی از آنها ماه هاست منتظر دریافت معوقات خود بابت اضافه کاری های اجباری اند، بابت بد اخلاقی ها، نابرابری های سیاستی و اجرایی در .... اما امروز همه این ها را فراموش کرده اند تا این دشمن که هنوز هم ابهامات زیادی در مورد منشا و نحوه مقابله با آن وجود دارد از بین برود . 💠 ۸اسفند را به یاد بیمارستان فاطمه الزهرا س روز نامگذاری کرده اند، اگر این حسن انتخاب دلیلش انتقال عملی ان فرهنگ والا بود، پس امروز نه تنها همه اعضا متعهد بلکه هر کدام از شهروندانی که در مسیر عدم اشاعه بیماری کرونا قدمی برمیدارند عضوی از این سازمان هستند . 🖌 مجید احمدی - ۸اسفند ۹۸ ⚜ @darossalamm 👈 آدرس متن در خبرگزاری فارس : http://fna.ir/dfhpjv
🖌 بحران کرونا فرصتی برای انحصارگرایی بیشتر و یا شکستن انحصارها در نظام سلامت. ⚜ #دارالسلام ⚜ @darossalamm
❌ بحران کرونا فرصتی برای انحصارگرایی بیشتر و یا شکستن انحصارها در نظام سلامت. 💠خبر تاسیس یک نهاد جدید در نظام سلامت با عنوان "بنیاد ملی جامعه پزشکی " آن هم در گرماگرم بحران قابل تامل به نظر میرسد، به خصوص که با دیدن برخی نام های مطرح در بین ۱۶ تن از موسسین ، پرسش از انگیزه واقعی این اقدام با این عنوان و گستره ماموریت اعلامی را مطرح میکند و این ابهام را در اذهان بر می انگیزد که این فعالان صنفی و چهره های غالبا حزبی و سیاسی و مدیران سابق و فعلیِ نظام سلامت، چرا "میانه بحران کرونا" را برای تاسیس انتخاب میکنند؟ 👈🏼بدیهی است که: ۱- زمان وقوع مناسبت ترین زمان و بهترین برای طرح موضوع، دستورگذاری و تصویبِ سیاست هایی است که در زمان عادی امکان تصویب نداشته و یا احتمال آن کمتر است. ۲-این دوره مطلوبترین زمانه برای اجرای اقداماتی است که ایام عادی امکان اجرایش وجود ندارد و یا با هزینه های بسیار زیاد ممکن خواهد شد. ۳- عرصه بحران، بهترین زمان برای جذب منابع مالی ، جذب کادر ،جذب امکانات ، چهره شدن و چاره کردن ناکارآمدی های گذشته و عرض اندام در قامت منجی است. 💠بحران امروز نظام سلامت را پای سخت ترین کنکور نشانده و ۱۶ پزشک باسابقه که هفت هدف را برای تاسیس یک بنیاد جدید مطرح کرده اند بخشی از آنهایی هستند که امروز نامشان در کارنامه این کنکور ثبت خواهد شد، چرا‌که طی ۴۰ سال اخیر مرتفع ترین صندلی های اعم از وزارت ،معاونت، ریاست دانشگاه، ریاست انجمن های علمی پزشکی، سازمان های پر قدرت صنفی نظیر نظام پزشکی و انجمن اسلامی جامعه پزشکی در اختیارشان بوده و هست، و بعید است که ندانند برای تحقق این هفت هدف ، و ده ها هدف پر طمطراق دیگر همین الان‌چندین و چند سازمان و پژوهشکده و موسسه و دانشگاه و معاونت با بودجه های میلیاردی در حال اقدام اند ، و برخی از این عزیزان و دیگر افراد حلقه اول آنها سال ها متولی همان نهادها بوده یا هستند، از جمله این اساتید دکتر فاضل رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور و وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود یا دکتر فرهادی که پس از استیضاح فاضل سالها بر کرسی وزارت بهداشت دولت سازندگی جلوس داشت ،و یا دکتر رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس فعلی سازمان نظام پزشکی است -سازمانی که مشروعیت انتخاباتش با حکم قضایی زیر سئوال رفته و هم اکنون نیز مورد انتقاد جدی پزشکان است- . 💠ویروس بار دیگر به رهبران‌جهان یادآوری کرد ، دنیای آینده دنیای سلامت است و راهی جز بازنگری ساختارهای بر محوریت انسان ندارند ، در این مسیر نباید انحصارگرایی فرصت طلبانه تعدادی معدودی، مجددا مفهوم چند وجهی و متکثر سلامت را محدود به وجوهی کند که تا کنون در حکم "چاه های ویل" برای منابع مالی این حوزه عمل کرده و یکی از این چاه ها تکیه تام بر امر به جای اولویت دادن به امر پیشگیری و آموزش است. 💠جالب اینجاست که در بیانیه تاسیس این بنیاد که ظاهرا توسط دکتر (چهره کاملا سیاسی و راهبر ائتلاف سپید در انتخابات پر ابهام نظام پزشکی سال ۹۶) نوشته شده ،به مشارکت دادن نیز اشاره شده اما ظاهرا ایشان نمی دانند که دوران پدرسالاری مدت هاست دست کم در سطح گفتمان مورد اقبال قرار نمیگیرد و اغلب صنوف پیراپزشکی نظیر با وجود سازمانهای صنفی منسجمی نظیر سازمان قریب دو دهه است ‌ که تجربه دمکراسیِ صنفی و مشارکت در امور عام المنفعه و بحران ها را در حوزه تخصصی خود و در تعامل با دیگر نهادهای بین المللی تجربه کرده اند . 💠جا دارد این پیشکسوتان نظام سلامت با شکستن انحصارها ،ضمن ایجاد امکان تصمیم و کنش" به دیگر صنوف نظام سلامت و نسل های بعد از خود ،افقی نو پیش روی حوزه بهداشت و درمان باز کنند، بحران کرونا بایسته ترین زمان برای این تصمیم سخت است . مجید احمدی ⚜ @darossalamm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 برای من و همه بچه های دهه ۵۰ و ۶۰ در محله مادری و اقوام در منطقه تهران ، نقطه کانونی در ارتباط و شناخت با مکتب اهل بیت ع بود ، هیاتی که در ۱۳۴۶ به همت مرحوم "پدربزرگ ام" و جمعی دیگر از متدینین آن محل که اغلب رخ در نقاب خاک کشیده اند تاسیس شد ، مرغ بی قرار روح این رزمنده بی ریای دوران دفاع مقدس که همه زندگی مادی خود را به معنای حقیقی وقف هیات کرده بود، در سحرگاه هفتم فروردین ۷۷ غریبانه به دیدار معبود پر کشید. 💎 در ویدئو بالا ،او ابیاتی از شعر زیبای مرحوم را در یکی از سالهای ابتدایی دهه ۷۰ میخواند : به يكي جرعه چنان مست وخرابم كردند كز خرابي ز خرابات جوابم كردند تا به مستي نكشم پرده ز راز غم عشق با يكي گردش چشمان تو خوابم كردند شمع بودم منو روشنگرصد مجلس انس بس كه گفتند غم عشق تو آبم كردند به گناهي كه زدم بوسه به خال لب دوست پيش سرچشمه ي خورشيد كبابم كردند من سرگشته كجا مسند خورشيد كجا مرحمت بين كه يكي ذره حسابم كردند شبنم صبحم و بر دوش صبا جايم بود به هواي گل روي تو گلابم كردند 🕞 عصر نیمه شعبان ۱۳۹۹ - @darossalamm
❌ ابتلا فلسفه اجتماعی غرب به کرونا- شماره ۱ ⚜ #دارالسلام ⚜ @darossalamm
✍ ابتلا فلسفه اجتماعی غرب به کرونا 💠 با اوج گیری در جهان و تحدیدِ همه ساحت های زیست عمومی بشر، گفتگو و چالش در مورد نسبت این بیماری با فلسفه ، کلام ، الهیات و فرهنگ های غالب جهانی آغاز شد . در این میان دو بار نقد بی پرده به و نظام مدیریت آن تمدن به یکی از نقاط عطف این گفتگوها تبدیل شد ؛ و این روند بی شک در آینده به خواستگاهی جهت زایش نظریات جدید و یا جراحی گسترده مکاتبی خواهد انجامید که ریه هایشان در ابتلا به کرونا سفید شدند . پس از شکست چپ سوسیالیست همه محصول فلاسفه تمدن غرب در هیبت نظام جمع شده و حالا کرونا در قامت یک آلترناتیو جدید، تمام نقدهای منتقدان به این میراث دار بدمست را عینیت بخشید. در این خصوص طی چند شماره به اجمال اندیشه های فلاسفه غرب را در نسبت با "بحران ها و مخاطرات عمیق و طولانی مدت" مرور خواهیم نمود اما پیش از آن اهم بیانات مقام معظم رهبری را بازخوانی کنیم: ⚜ آیت الله خامنه‌ای در بیانات اول خود فرمودند : «[در بیماری اخیر] فرهنگ و تمدّن غربی هم محصول تربیت خود را نشان داد. یک دولتی متعلّق به یک دولت دیگر را، دستکشِ متعلّق به یک دولت دیگر را سرِ راه کند... یا کسانی برای صف بکشند... یا برای بیمارها اولویّت قائل بشوند، بیمار پیر را معالجه نکنند؛ میگوید لزومی ندارد ... بعضی‌ها از ترس کرونا کرده‌اند‌. این البته نتیجه‌ی منطقی و طبیعی فلسفه‌ی حاکم بر است؛ [یعنی] فلسفه‌ی ، فلسفه‌ی ، فلسفه‌های غالباً که اگر اعتقادی هم به خدا هست، آن اعتقاد توحیدی صحیحِ عمیقِ معرفت‌زا نیست.... ⚜رهبر انقلاب در تاریخ ۹۹/۲/۲۱ نیز فرمودند: در هم غرب، در مسئله مقابله با کرونا شکست خورد. روح و محتوای فلسفه اجتماعی در غرب بر پایه مادیات و پول استوار است به همین علت است که آن‌ها در موضوع کرونا به سالمندان، افراد مریض، بی‌پول و عقب‌مانده بی‌اعتنایی کردند... 💠 در بررسی نظرات بزرگان فلسفه غرب ابتدا با نام آور ترین فیلسوف کلاسیک آغاز میکنیم: که برخی او را استاد همه دانایان خطاب میکنند ، انسان را "حیوان ذاتا سیاسی میخواند" یعنی برای به دست آوردن زندگی شخصی باید واجد ابعاد اجتماعی و سیاسی شد و هدف اصلی دولتها را ایجاد زندگی خوش برای مردمانش میداند . تاکید بر " افراطی " و "شناخت حسیِ این دنیایی"در دستگاه تا امروز مکاتب فلسفی غرب و حتی اسلامی را تحت تاثیر عمیق خود قرار داده این اثر در به خصوص کاملا مشهود است . 🗞ادامه در شماره بعد ... ⚜ - ۹۹/۲/۲۶ ⚜ @darossalamm
❌ ما و مسئله نخواندن تاریخ .... ⚜ @darossalamm
❌ ما و مسئله ای به نام فراموشی تاریخی 🔆 برخی اساتید در آثار خود در معاصر را اینگونه دسته بندی کرده اند: - تاریخ نگاری آرمانی - نوستالوژیک - تاریخ نگاری استعماری - تاریخ نگاری حکومتی _ دولتی - تاریخ نگاری ژورنالیستی و - تاریخ نگاری علمی و این واژه علمی عجب چماقِ پر کاربردی است ، برای برخی در محیط های دانشگاهی تا با آن هر عقیده ای جز عقیده متبوع خود را از دایره گفتگو خارج کنند و بسیاری از حقایق غیر قابل کتمان تاریخی را با واژه های قابل تفسیری نظیر ایدئولوژیک، حکومتی و آرمانگرایی نادیده بگیرند . این مقدمه را از آن نوشتم که امروز صبح داشتم آرشیو نشریه را که پدرم در دهه ۶۰ آن را جمع کرده بود و حالا در جعبه ای خاک گرفته در زیر زمین نگه داری میشد ورق میزدم، بعضی صفحات بعد از نزدیک ۴۰ سال هنگام ورق خوردن خرد میشدند، اما مجموعه تصاویر ، مقالات و مصاحبه ها ،برایم نو و بعضا تکان دهنده بود . 🔅بسیاری از شخصیت هایی که تصاویرشان چاپ شده بود به شهادت رسیده بودند ،برخی از دنیا رفته و برخی تغییر مواضع شان در نسبت با بسیاری موضوعات نظیر: تعهد یا تخصص - جنگ یا جهاد - شهادت یا مرگ بی ثمر - اقتصاد آزاد یا دولتی - امپریالیسم یا کدخدا - موشک یا خودرو - صدور انقلاب یا تعامل فرهنگ ها - توسعه یا پیشرفت و تعالی - آزادی یا امنیت و بسیاری از این دست دوگانه ها چرخشی ۱۸۰ درجه ای داشته. مطالعه تاریخ نه تنها برای و چهارم انقلاب، بلکه برای پدران ما که در آن دوران زیسته اند هم امری ضروری است، نمیدانم این‌ گذاره که "ما ایرانی ها حافظه بلند مدت تاریخی مان ضعیف است" را میشود پذیرفت یا خیر ، اما حقیقت را به کرات و در ادوار مختلف به چشم دیده ایم که "زیست بوم سیاسی ایران" برای "چند زیست های سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی" محیط کشت بسیار خوبی است ؛ یکی از اقدامات موثر در برهم زدن این محیط کشت برای چند زیست ها تاریخ خوانی است . - جمعه ۹خرداد و شب تولدم . ⚜ @darossalamm
‍ 💠 دعای عرفانی دنباله خطبه سیاسی و اجتماعی منا است، مروری بر ، که یک سال پیش از مرگ و در اوج از زبان ع بیان شد می تواند درنگی باشد برای بازسازی منظومه فکری همه اندیشه ورزان و عاملان عرصه ؛ درنگی که باید با تحلیلِ زمان ، مکان، لحن ، مخاطب ، نظام واژه آرایی و محورهای موجود در این سند متقن تاریخی همراه باشد. 💠 روز عرفه سال ۵۸ ، منا ، خیمه امام حسین ع و دعوت از همه حاجیان با حضور بیش از دویست نفر از صحابه و هفتصد نفر از تابعین و لحن کاملا تبیینی و انتقادی امام آن هم خطاب به نخبگان و اهالی علم و رسانه در آن زمان ... 💠فرازهایی از این خطبه: 🔹«ای بزرگان، عبرت بگيريد از موعظه اي که خداوند به دوستان خود در قرآن ميفرمايد اگر شما خود را دوستان خدا ميدانيد، و اگر دينداريد و مخاطب قرآن هستيد پس بي تفاوت نمانيد و _کليف کنيد! آيا نديده ايد که خداوند چند بار در قرآن، روحانيون مسيحي و يهودي را توبيخ کرده است که چرا مردان خدا در جامعه و حکومت، و فساد ديدند و سکوت کردند؟ چرا اعتراض و نکردند؟ و فرياد نکشيند؟ و نيز فرمود: «نفرين بر کساني از بني اسرائيل که کافر شدند. آنها که امر به معروف و نهي از منکر نکردند، و چه بد عمل ،کردند. 🔸«به نام دين از شما حساب مي برند و احترام ميگذارند و شما را بر خودشان ترجيح مي دهند. در حالي که هيچ فضيلتي بر آنها نداريد. و هيچ خدمتي به اين مردم نکرده ايد. مردم مجاني براي شما احترام قائل اند و شفاعت شما را مي پذيرند. شما به نام دين است که اعتبار و نفوذ کلمه داريد. در خيابان ها مثل شاهان راه می روید و با هيبت و کبکبه رفتار مي کنيد. به راستي چگونه به اين احترام و اعتبار اجتماعي رسيده ايد. فقط به اين علت که مردم از شما توقع دارند که به حق خدا قيام کنيد. اما شما در اغلب موارد از انجام وظيفه و احقاق حق الهي کوتاهی کرده‌ايد و حق رهبران الهي را کوچک شمرده ايد و حقوق ضعیفان را تباه ساخته اید و به پندار خود حقّ خود را گرفته اید. شما در این راه نه مالی خرج کردید و نه جانی را برای خدا که آن را آفریده به مخاطره انداختید و نه برای رضای خدا با عشیره ای(با اقوام و عشیره خود) درافتادید...» 🔹«ای آرزومندان به درگاه خدا! من می ترسم کیفری از کیفرهای او بر شما فرود آید. شما می بینید که پیمان های خدا شکسته شده و نگران نمی شوید با اینکه برای یک نقض پیمان پدران خود به هراس می افتید! می بینید که پیمان رسول خدا(ص) خوار و ناچیز شده و کورها و لال ها و از کار افتاده ها (نیازمندان و زمین گیرها) در شهرها رها شده اند و رحم نمی کنید و در خور مسئولیت خود کار نمی کنید و به کسانی که در آن راه تلاش می کنند وقعی نمی نهید(به امام و کمک نمی کنید) و خود به چاپلوسی و سازش با ظالمان آسوده اید». 🔸«زمام امور و گذرگاه احکام (یعنی پست های کلیدی) به دست عالمان خداست که بر حلال و حرام خدا امین اند و از شما این منزلت را ربودند و آن از شما ربوده نشد مگر به واسطه دوری شما از حق و اختلاف تان در سنت پیامبر(ص)! اگر بر آزارها شکیبا بودید و در راه خدا هزینه ها را تحمل می کردید، زمام امور خدا بر شما در می آمد و از جانب شما به جریان می افتاد و به شما بر می گشت، ولی شما ظالمان را در جای خود نشاندید و امور خدا(و مردم) را به آنان سپردید تا به شبهه کار کنند و در شهوت و دلخواه خود راه روند. بدین سان ضعیفان را به دست آنان سپردید که برخی را بَرده و مقهور خود ساخته و برخی را ناتوان و مغلوب زندگی روزمره کردند، در امور مملکت به رأی خود تصرف می کنند و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید می آورند به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار.» 🔹«در هر شهری خطیبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن می گوید، سرتاسر کشور اسلامی بی پناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بردگان آنهایند که هیچ دست برخورد کننده ای را از خود نرانند. آنها که برخی زورگو معاندند و برخی بر ناتوان سلطه گر و تندخویند، فرمانروایانی که نه خدا شناسند و نه معاد. 🔅 روز عرفه - ۹ مرداد ۹۹ - @darossalamm https://www.pendaronline.com/fa/tiny/news-35803 http://gardeshban.ir/fa/news/29512 http://roozplus.com/fa/news/168312
🔅 تحلیلی بر رفتار سیاسی امام هادی ع 💠از ۶ خلیفه دوران عباسی تنها منتصر طی ۶ ماه خلافتش سیاست فشار و تهدید را از ایشان برداشت و در این میان متوکل عباسی به دلیل دیکتاتوری محض در منش حکومتی خود،به ظلمی مضاعف در حق حضرت هادی ع شهرت دارد. فضای خفقان در دوران امامت امام هادی ع باعث شد ایشان برای حفظ و توسعه اسلام ،از رویکردهای مختلفی بهره جوید. 💠عناصر "زمان و مکان" همواره کلید فهم رفتارهای سیاسی ائمه ع جهت تهیه الگوی قابل تکثیر برای مفصل بندی اندیشه سیاسی در دوران معاصر است، برخی از موارد ذیل به عنوان یک‌ رویکرد و برخی در سطح تاکتیک های دراز مدت یا کوتاه مدت مورد استفاده ایشان قرار گرفت : ۱- تحریم هر گونه همکاری با حاکمان: امام هادی ع بارها در پاسخ به سئوال به محبین خود آنها را از کار کردن در دستگاه اداری و حتی معاملاتی که منجر به سود اقتصادی به حکومت بنی عباس شود منع نمودند؛ اصل تحریم یعنی هر کاری که باعث تحکیم پایه های حکومت ظلم میشود حرام است، این اصل در سیاست مدرن به اشکال جدید نظیر: جنگ اقتصادی، جنگ ارزی ،تحریم اقتصادی ، مقاومت منفی تئوریزه شده است. ۲- صبر و بردباری: صبر و تحمل در اندیشه سیاسی امام هادی ع نه به عنوان یک صفت اخلاقی بلکه در جایگاه یک رویکرد ثابت توصیه شده این شاخصه رفتاری در اندیشه سیاسی مدرن تعریف خاصی ندارد و اگر برخی رئالیست ها نظیر ،شهریار را به صبوری تشویق می‌کند، در نهایت اقرار میکند که هدفش اغوا و فریب مردم است. اهل بیت ع ،هم حاکمان و هم مردم را در مسیر اصلاح به صبوری دعوت می کنند اما به نظر میرسد حاکمان بیش از مردم بر این اصل سفارش شده اند ، چنانکه در جایی امام ع حتی حاکم ستمکار را به حلم توصیه میکند . ۳- امکان نقد و نصیحت حاکمان: یکی از اصولی که امام هادی (ع) نسبت به آن هشدار می‌دهند، احساس بی نیازی حاکمان به نقد و نصیحت است؛ عدم امکان نقد و اظهار نظر در دیدگاه امام هادی ع یکی از عوامل ایجاد نارضایتی سیاسی و کاهش میزان مقبولیت است؛ ایشان می فرمایند : "هرکس خود را از نصیحت بی نیاز بداند دشمنانش زیاد خواهند شد". ایجاد گفتمان نقد در زمانه ای که بنی عباس فضای عمومی اجتماع را به شدت محدود کرده بود، باعث می‌شد از یک سو مردم از انفعال سیاسی خارج شده و اظهار نظر را از حقوق اجتماعی خود بدانند و از سویی دیگر هزینه مطالبه گری شان کاهش یابد. مفاهیمی نظیر حق آزادی بیان و رای و نظر ، مفاهیمی هستند ‌که بیش از هزار سال پس از امام هادی ع، تمدن غرب با آن به تمدن مشرق زمین تفاخر میکند. با این حال انسان‌ در ساحت سیاست مدرن مجبور است رفتار سیاسی خود را در قالب احزاب بزرگ و در چارچوب مشخص تحزب بروز دهد اما امام انسان را از اینکه دنبال رو کور یک گروه و دسته باشد نیز بر حذر می نماید. ۴- تقیّه: بهره گیری حکومت عباسی از فرماندهان با تجربه در امور نظامی و اطلاعاتی ،عدم وجود تحلیل جامع در بین برخی فعالین علوی ،عدم وجود صبر تشکیلاتی ،کمبود نیروی عملیاتی ،ناهماهنگی در اهداف ، عدم راز داری در بین شیعیان از جمله دلایلی بود که زمانه ی امام هادی ع را بسیار سخت و پیچیده نمود؛ در این فضا حضرت تاکتیک تقیه را به عنوان دستوری برای توده شیعیان توصیه نمود در عین حال ایشان به صورت خاص برخی شیعیان - نخبگان یا الیت ها- را به نفوذ در دربار عباسی و حتی نفوذ عاطفی در بین برخی کارگزاران سفارش می نمود . نظام سیاسی عباسی در حوزه "بدیل سازی" بسیار مهارت داشت چنانکه با فرقه سازی های انحرافی ،ایجاد شبکه مدافعان دروغین امام، ایجاد چند چهره خاص به عنوان فقیه درباری توانست نهضت علویان را که با شعار "الرضا من آل محمد ص" در جای‌جای جغرافیایی اسلام قیام می کردند به انحراف بکشاند. سامان دادن به تاکتیک "تقیه، تحریم و صبر" در کنار تاکتیک "نفوذ" که به نظر متعارض می آید، نشانگر منظومه جامع فکری امام دهم در عرصه سیاسی است، بخش زیادی از این مدل ها توسط شبکه وکالت یا وکلا هدایت میشد. ۵ - توسعه شبکه وکالت: ، فعال ترین وفراگیرترین شبکه هدایت و راهبری شیعه از نیمه دوم دوران حضور امامان معصوم (ع) تا پایان دوره غیبت صغری است که توسعه و نهادینه کردن آن یکی از کارکردهای اجتماعی، سیاسی و دینی امام هادی ع بود . این نهاد مذهبی، سیاسی، اجتماعی و بعضا درعصرغیبت کبری نیز به رهبری فقهای عظام به عنوان نائبان عام امام زمان(عج) امتداد یافت و مدیریت و رهبری سازمان یافته ونظام مند پیروان مکتب شیعه را برعهده داشت و پاسخگویی به نیازهای مذهبی و نیز انسجام درونی آنان را استمرار بخشید . 💠 ۳شنبه ۱۴مرداد ۹۹ - شب میلاد امام علی النقی ع ⚜ @darossalamm https://www.pendaronline.com/fa/tiny/news-36097 http://roozplus.com/fa/news/168910 http://gardeshban.ir/fa/news/29704 [ http://tadbir24.ir/fa/news/121435
💠 پهن دشتِ این سرزمین عاشورایی هیچ گاه از برکت وجود سرداران عرصه سلامت خالی نبوده و نخواهد ماند و این شجره طیبه از حکیم گرانسنگ تا عصر حاضر ، همان غیورمردان و شیرزنانی که با سلاح علم و ایمان ، لباس سفید و را خلعت عقبای خویش نمودند در حال نشو و نمو است. 💠متولیانِ ثبت تاریخ انقلاب از یک سو در استمرار ناگفته های بسیار نتوانستند غیرت ، شهامت و مهارت ما را در گذرگاه های صعب تاریخ، از دوران دفاع مقدس تا پست های امدادی و اینک در مصاف با همه گیری بیماری به تصویر کشانده و ثبت کنند و مسئولین نظام آموزشِ پزشکی جمهوری اسلامی نیز از سوی دیگر نتوانسته و دقیقتر آن است که نخواسته اند با رویکردی مشخص این ارزشها را با اتکا به منظومه عظیم موجود در جهان بینی و معرفت شناسی اسلامی به متدولوژی آموزشی مبتنی بر علم ایرانی_اسلامی و تبدیل کنند ‌و بی شک یکی از مهمترین دلایل دور شدن مفهوم کارکردیِ پزشک از مفهوم والای این غفلت بوده است، فرآیندی که طی ۱۰۰ سال گذشته و با : نهادینه شدن علم مدرن ، غلبه تام تجربه گرایی افراطی ، استیلای اومانیسم بر انسان شناسی و توجه صرف به مفهوم انسان به منزله یک لاشه، ژن ،سلول ، نورون و با ایجاد ده ها رشته فوق تخصصی ، بی توجهی به ساحت انسان به مفهوم یک کل که صاحب خیال ، مراتب نفس ، روح ، حس ،سِّر و عناصر متکثر است ، را رقم زده و تجاری سازی پزشکی با گسترش صنعت دارو و تجهیزات پزشکی و .... ساحت طب و حکیم را دچار آسیب ها و آفت هایی نموده است و بی شک نسخه هایی که در غالب از غرب آمده و برای این درد پیچیده میشود ناکارآمد و ریشه در همان مبانی الحادی و مادی دارد . فرصتی است مغتنم برای تکریم و تعظیم به مقام شامخ احیاگران حیات و دستهایی که واسطه شفا هستند و نیز باید درنگی باشد برای پرداختن به نقدی منصفانه و عالمانه ، فارغ از پیش فرض های نادرست . 🔅 جمعه ۳۱ مرداد ۹۹ ⚜ @darossalamm 💠 آدرس متن در خبرگزاری : https://www.farsnews.ir/news/13990601000125/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%87-%D8%B4%D9%81%D8%A7-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF
⚜ از ضعف های تربیتی انسان آن است که درک حقیقت در زمان خود برایش سخت است او چیزی را می جوید که قالبا در خود زمان نیست ، برخی از #فلاسفه معتقدند #حقیقت ورای زمان و مکان است که اگر اینگونه باشد #عاشورا یکی از دلایل نقض این ادعا است چه انکه حقیقت ، در ظرف زمانی #عاشورا و وسعت مکانی #کربلا به عریان ترین شکل ، خود را پدیدار کرد و تاریخ گواهی میدهد که فهم انسان آن عصر در فهم این حقیقت چقدر نازل بود . ⚜آخرین نامه #امام_حسین ع به جمعی از بنی هاشم و برادرش محمد حنفیه ،آخرین تلاش های انسان کامل است برای باز کردن سخت ترین قفل های ذهن بشر ، موجز و‌مختصر : «بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیم امّا بَعد: فَکانَّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَ کانَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَالسَّلام . به نام خدای بخشنده مهربان، امّا بعد، پس گویا دنیایی نبوده و گویا آخرت همیشه بوده است». 🏴 نهم شهریور ۱۳۹۹ - عصر روز #عاشورا 🏴 #دارالسلام 🏴 #الحسین_یجمعنا 🏴 #@darossalamm