eitaa logo
دین پژوهی
152 دنبال‌کننده
295 عکس
167 ویدیو
19 فایل
پژوهش ها، آراء و نکات دینی ارتباط با ادمین: @afshari79
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 انتشار خبر تخریب بقیع ▪️در عصری که خبری از شبکه های اجتماعی مجازی نبود، "جنت البقیع" با همه زیارتگاه‌ های مقدسش، یک روزه با خاک یکسان شد و خبر آن تا از مسلمانان جهان مخفی ماند! ▪️در میان همین سانسور شدید، کسانی بودند که سعی کردند هرطور شده، خبر را به گوش مسلمانان برسانند، به این امید که بتوان کاری کرد. ▪️در پرونده فوق، چند نمونه از اولین تلاش‌ها برای اطلاع‌رسانی‌ تخریب بقیع آمده تا ببینید قدما چگونه از رسانه های موجود زمان خود، برای مطالبات مذهبی استفاده می‌کرده‌اند. ▪️متاسفانه امروزه با وجود همه گستردگی های رسانه، ما فقط نقش را ایفا می کنیم و انگیزه ای برای مطالب مذهبی، حتی برای نزدیکان خود نداریم! ▪️با این حجم در نشر مطالب مذهبی، بایستی در معنی این عبارت زیارت جامعه کبیره، جدی کنیم: وَجَعَلَنی مِمَّن یَقتَصُّ آثارَکُم مرا از کسانی قرار دهید که آثار شما را روایت می‌کند! که در مهمترین متن اعتقادی رسیده از اهلبیت(ع)، بعنوان یک آرزوی مهم بیان گردیده است و ما برای رسیدن به آن، تلاشی نداریم! https://eitaa.com/dinpajouhi
(دوره مهدویت ویژه خواهران) https://eitaa.com/dinpajouhi
🔹اهم امور! فرق بین آدم امام زمانی و آدم معمولی، در همین اولویت بندی هاست. چرا که اولا برای ما، چیزهای دیگه است و ثانیا، معلوم نیست بخاطر غفلت، چند سال طول بکشه تا تغییر کنه. کسی در این کلام آقای بهجت(ره) خوب عمیق بشه، گویا صدتا کتاب امام‌شناسی مطالعه کرده. تلقین و درس اهل نظر، یک اشارت است! https://eitaa.com/dinpajouhi
⛔️ غفلت از حفظ حرمت ⛔️ 🔹آن سالها در خدمت علّامهٔ حسن‌زاده بودیم و ایشان آن زمان درس فصوص را می‌گفتند. نمی‌دانم چگونه شده بود که ایشان آن زمان، دو روز یا سه روز پشت‌ سرهم می‌خواستند ساعت ۸ بیایند؛ ولی ساعت ۸:۱۰ ، ۸:۱۵ آمدند. 🔹یکی از عزیزان که نمی‌دانم از روی معاتبه بود یا از روی کنایه، رو کرد به ایشان و گفت: اگر می‌خواهید ساعت ۸:۱۵ بیایید ما هم ساعت ۸:۱۵ بیاییم! استاد خیلی خلاف توقّع‌شان بود که یک شاگرد نسبت به استادش این‌گونه صحبت کند! چند لحظه در سکوت فرو رفتند. بعد با یک حالت رنجشی رو کردند به آن آقا و گفتند: درسی است و گفته می‌شود، خواهش هم نکردیم که به این درس تشریف بیاورید. با همهٔ امّا و اگرها و با همهٔ ضعف مزاج و با همهٔ گرفتاری‌ها و مشکلات، خودمان را می‌کشانیم و می‌آییم در این درس. اگر این وقت برای شما اجازه می‌دهد تشریف بیاورید و اگر هم مفید نیست درسی دیگر و جایی دیگر. این چه طریق صحبت کردن است؟ شما فکر نمی‌کنید که اگر من سر وقت هم از خانه خارج شوم، ممکن است کسی در بین راه از من سؤالی بکند و من نتوانم از زیر سؤال او دربروم و ۵ دقیقه و ۱۰ دقیقه طول بکشد؟ این احتمال نمی‌رود؟ اگر ممکن است و محال نیست، پس ضَع أمر اخیک علی أحسن وجه یمکنک یعنی چه؟ شما به بهترین وجه که تعبیر نمی‌کنید بماند، بلکه به بدترین وجه تعلیل می‌کنید. 🔹 بعد هم ایشان شروع کردند به خواندن عبارت و فقط عبارت خواندند و ضمیر برگرداندند. نه شرحی و نه بیانی، و کلّ آن درس به همین‌گونه بود. فردا که برای درس رفتیم، ایشان تشریف نیاوردند. احتمال دادیم که به خاطر آن حرف بوده و نیامده‌اند. روز دوم هم که برای درس رفتیم دیدیم ایشان نیامده است. فهمیدیم که بله، قضیّه به این‌گونه است. لذا رفتیم در محضر ایشان در منزل، عذرخواهی کردیم و گفتیم که: ما از طرف آن بندهٔ خدا عذرخواهی می‌کنیم، حالا اگر یکی بی‌ادبی کرده است دیگران را محروم نکنید. ایشان فرمودند: رنجید! این دل رنجید! تا وقتی که این دل برگردد به حالت عادی خود طول می‌کشد. 🔹 چقدر به ایشان سخت گذشت! آن کسی که آن‌جور با اساتیدش برخورد داشته است، وقتی این حرکت را ببیند خیلی برایش سخت است. یک سال درس تعطیل بود. دیگر اصرار هم نمی‌کردیم؛ چون به اندازهٔ کافی اصرار کرده بودیم. بعد از یکسال که قضیّه تقریباً فراموش شده بود، ایشان برگشتند و درس را ادامه دادند. 🗞 دوهفته‌نامهٔ عهد - ضمیمهٔ دوماهنامهٔ خط - شمارهٔ ۲۲، اردیبهشت ۱۳۹۳، مصاحبه با شیخ حسن رمضانی https://eitaa.com/dinpajouhi
فصل بهار آمد و رنگ بهار نیست اُردی‌جَهنّم است زمانی که یار نیست.. https://eitaa.com/dinpajouhi
اميرالمؤمنين علي عليه السلام: كُلُّ شَىءٍ لا يَحسُنُ نَشرُهُ، أمانَةٌ وَ إن لَم يُستَكتَم. 🔹بسنجید با عادتی که ما اکثرا داریم و تا مستقیم به ما نگن فلان چیز محرمانه‌ ست یا امانت، هر جا بشینیم نقلش می‌کنیم! این عادت ، این بی‌محابا و رها حرف زدن، خلاف روایات و سیره آل الله‌ست. 🔹یه خط قرمزی، یه امانت سنجی، یه تاملی.. هییییییییچی! اصلآ و ابدآ.. 🔹بماند که خیلی از حرفهایی هم که صریح گفتند ، سر از جاهای دیگه درمیاره! https://eitaa.com/dinpajouhi
تعصب علیه السلام 🔸 امام سجاد علیه السلام فرمودند: هیچ تعصبی، صاحب خود را داخل بهشت نکرد، جز تعصبِ حمزه بن عبدالمطلب، آنگاه که شکمبهٔ شتری بوسیله مشرکین مکه، به سر و صورت مبارک پیامبر(ص) انداخته شد و حضرت حمزه علیه السلام برای دفاع از آن حضرت و دفع شر دشمنان، اسلام را پذیرفت. 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ٢/٣٠٨ https://eitaa.com/dinpajouhi
✔️ تایید صلاحیت حقیقی این است! چه زیباست اگر، مهر تأیید بر باورها و رفتارهایت بزند. درست مثل کلام نورانی امام هادی علیه السلام، به حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که فرمود: أنت ولیّنا حقّاً ! تو دوستدار ما هستی.. 📚 امالي صدوق، ص: ۳۳۸ https://eitaa.com/dinpajouhi
clip14030101_659.mp3
3.96M
🏴 گریه کن و عزادار حضرت حمزه (ع)، مشمول دعای رسول خداست. ▪️فَسَمِعَ بُكَاءَ النَّوَائِحِ عَلَى قَتْلَاهُنَّ فَتَرَقْرَقَتْ عَيْنَا رَسُولِ اللَّهِ ص وَ بَكَى ثُمَّ قَالَ لَكِنَّ حَمْزَةَ لَا بَوَاكِيَ لَهُ الْيَوْمَ فَلَمَّا سَمِعَهَا سَعْدُ بْنُ مُعَاذٍ وَ أُسَيْدُ بْنُ حُضَيْرٍ قَالُوا لَا تَبْكِيَنَّ امْرَأَةٌ جَمِيعَهَا حَتَّى تَأْتِيَ فَاطِمَةُ فَتُسْعِدَهَا فَلَمَّا سَمِعَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْوَاعِيَةَ عَلَى حَمْزَةَ وَ هُوَ عِنْدَ فَاطِمَةَ عَلَى بَابِ الْمَسْجِدِ قَالَ ارْجِعْنَ رَحِمَكُنَّ اللَّهُ فَقَدْ آسَيْتُنَّ بِأَنْفُسِكُنَّ. ▪️بعد از جنگ احد کمتر خانه ای در مدینه بود که از آن بانگ ناله و سوگواری بلند نشود جز خانه حمزه علیه السّلام پیغمبر صلی اللّه علیه و آله اشک در چشمانش بگشت و فرمود: شهدای احُد گریه کننده دارند لکن امروز حمزه گریه کننده ندارد. سَعْد بن مُعاذ و اُسَیْدِ بن حُضَیْر که این را شنیدند زنان انصار را گفتند: دیگر بر کشتگان خود نگریید نخست بروید نزد حضرت فاطمه سلام الله علیها و او را همراهی کنید در گریستن بر حمزه ، آنگاه بر کشتگان خود گریه کنید. زنان چنان کردند چون صدای گریه و شیون ایشان را پیغمبر صلی اللّه علیه و آله شنید فرمود:  برگردید، خدا شما را رحمت کند همانا مواسات کردید. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۲۰ ص۹۸ https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراف! هر کس که شَرَف داشته باشد شیعه است! سُنّی‌ها خائن هستند و با اسرائیل همکار و هم‌پیمان هستند! https://eitaa.com/dinpajouhi
🛡⚔هفده‌ شوال، سالروز جنگ خندق⚔🛡 🔹جنگ خندق، تنها جنگ مسلمانهاست که یک سوره از قرآن بنام این جنگ نامگذاری شده : سوره احزاب. 🔹خندق تنها جنگی ست که بفرمایش پیامبر(ص) در آن دربرابر قرار گرفت. 🔹خندق تنها جنگی ست که رشادتهای مولا علی(ع) در آن به شکلی بی‌نظیر از زبان پیغمبر اکرم (ص) مدح شده! 🔹امیرمومنان(ع) در جنگهای زیادی حضور داشتند، چه همراه با پیامبر(ص) و چه بعد از پیامبر(ص). اما فقط رشادتهای ایشان در جنگ خندق ، اونقدر برای اسلام بود که یک ضربه شمشیر مولا از عبادت انس و جن بالاتر قرار گرفت!! 🔹اهمیت پاسداشت وقایع این جنگ، خطبه ۱۲ نهج البلاغه است: پس از پیروزى در جنگ جمل، یکى از یاران امام علیه السّلام بحضرت گفت: دوست داشتم برادرم هم با ما بود و می دید که چگونه خدا تو را بر دشمنانت پیروز کرد! امام علیه السّلام پرسید: آیا فکر و دل برادرت با ماست؟ گفت: آری امام علیه السّلام فرمود: پس او هم در این جنگ با ما بوده، نه فقط او، بلکه آنانیکه در صلب پدران و رحم مادرانند و با ما هم عقیده اند، در این . پس اگر از این پیروزی مولا شاد هستید و با ایشان هم عقیده اید، هنیئا لکم که در جنگ خندق شریکید! 🔹خوب در این جمله تامل کنید: فقط ضربه مولای ما از عبادت جن و انس بالاتر است. همین افتخار برای شیعه بس! بماند که بعضی روز خندق، بت‌ها پنهان کردند تا اگر مسلمین شکست خوردند، بگویند ما هنوز بت پرستیم! آنکه پیش ضربتش اعمال ما کیست؟ آنکه میداند در این عالم که حیدر کیست کیست؟ https://eitaa.com/dinpajouhi
💎منزلت یک ضربت!🗡 ابن ابی الحدید معتزلی از علمای اهل تسنن می‌نویسد: شخصی از استاد ما ابوالهذیل سوال كرد که آیا منزلت و جایگاه علی (علیه السلام) نزد خداوند عظیم‌تر است یا ابوبکر؟ استاد در جواب گفت: ای پسر برادرم! وقتی علی(ع) با عمرو بن عبدود در روز خندق به مبارزه برخواست این عملش برابری كرد با اعمال و طاعات تمام مهاجرین و انصار و از اعمال آن‌ها بزرگ‌تر بود چه رسد از عمل ابی بكر به تنهایی! 📖شرح نهج البلاغه،ص۲۳۰ https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸مدح نبی و ولی علیهماالسلام🌸 مدیحه هلالی جغتایی با صوت دلنشین مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) محمّد عربی آبروی هر دو سراست کسی که خاک درش نیست خاک بر سر او شنیده‌ام که سخن رانده است همچو مسیح بدین حدیث، لب لعل روح‌پرور او که من مدینهٔ علمم، علی در است مرا عجب خجسته حدیثی‌ست! من سگِ در او https://eitaa.com/dinpajouhi
🌸 حدیثی نورانی و وصیتی ربانی 🌸 حضرت موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام: إِنَّ لِلَّهِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَلْفَ نَفْخَةٍ مِنْ رَحْمَتِهِ يُعْطِي كُلَّ عَبْدٍ مِنْهَا مَا يَشَاءُ فَمَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ بَعْدَ الْعَصْرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِائَةَ مَرَّةٍ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ تِلْكَ الْأَلْفَ وَ مِثْلَهَا. (الأمالي، ص۶۰۶) خداوند متعال در روز جمعه نسیم رحمت دارد كه به هر بنده‏اى هر مقدار از آن بخواهد می دهد. هر كه بعد از عصر روز جمعه، صد مرتبه سوره قدر را بخواند خداوند آن هزار نفخه رحمت و آن را به او می‌بخشد. 🔹خوشا بحال کسیکه این عمل را به از منتظرین دلسوخته، حَیّاً اَو میّتاً، به امام‌عصر(عج) می‌کند. https://eitaa.com/dinpajouhi
⛔️ روایت جعلی مولوی از جنگ خندق ⛔️ 🔹یکی از داستانهای مشهور اما که تقریبا همه ما ایرانیان از امیرمومنان (ع) شنیده ایم، این است که در جریان جنگ خندق، عمرو بن عبدود به صورت مبارک حضرت، نعوذ بالله، آب دهان می‌اندازد و حضرت بخاطر اینکه بر غضب خود از این عمل غلبه کنند و مخالفت هوای نفس نمایند، کشتن وی را به تاخیر می‌اندازند! 🔹این داستان دروغ، اولین بار توسط مولوی در دفتر اول کتاب مثنوی جعل شد و بعدها بقدری مشهور گشت که بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز بدون بررسی و صحت سنجی، آنرا روایتی واقعی پنداشته و در آثار خود نقل کرده اند و بدلیل همین شهرت، دستاویزی برای شیعه پنداری مولوی، توسط برخی گردید. 🔹ابیات آغازین این شعر که از قدیم الایام تا کنون در کتب درسی ما ایرانیان تدریس می‌شود چنین است : از على آموز اخلاص عمل شير حق را دان منزه از دغل‏ در غزا بر پهلوانى دست يافت زود شمشيرى بر آورد و شتافت‏ او خدو انداخت در روى على افتخار هر نبى و هر ولى‏... 🔴 اما نکات مهم این داستان جعلی : 🔻این داستان سندی ندارد و در هیچیک از منابع اسلامی، اعم از کتب شیعه و سنی نقل نشده است و مانند بیشتر داستان های مثنوی، ساخته و پرداخته مولوی است و بس. اما متاسفانه با استناد به همین اشعار مولوی، حتی بر فراز منابر در مساجد و هیاتهای مذهبی نقل می‌گردد و از آن فاجعه بارتر اینکه، به مدد کتب درسی، این داستان نسل به نسل برای شیعیان تدریس و جزو مستندات اعتقادی آنان می‌گردد، چنانکه ممکن است خوانندگان همین متن، جعلی بودن آنرا نپذیرند!! 🔻نکته بسیار مهم اما مغفول اینکه، طبق این داستان جعلی مولوی، امیرالمومنین(ع)، نه برای خدا، که برای نفس خود غضب کرد! لذا مانند مردم عادی باید دوری بزند و هوایی بخورد تا خشمش فرو بنشیند!! یعنی درست برخلاف عقیده در مکتب حقه تشیع، امامان، می باشند و اگر حتی ثانیه‌ای برای غضب کنند از مقام عصمت خارج شده و دیگر تفاوتی با مردم عادی ندارند! بنابر این مولوی در این اشعار، نه تنها امیرالمومنین(ع) را مدح است، بلکه طبق مذهب خود، مقام عصمتی برای ایشان قائل ! در حالیکه ما شیعیان ، هم این داستان را بعنوان مولایمان نقل و تدریس می‌کنیم، و هم آنرا تشیع مولوی نیز می‌دانیم!! یا للعجب.. 🔻حتی اگر فرضا بپذیریم که مولوی در این اشعار، امیرالمومنین(ع) را مدح کرده است، باز نشان شیعه بودن او . چرا که وی در همین کتاب مثنوی، برخلاف عقیده شیعیان، حضرت ابوطالب (ع) را دانسته، برای حضرت فاطمه(س) فضائل و مناقب زیادی جعل کرده، معاویه را مدح نموده و موارد دیگری آورده که دقیقا منظومه اعتقادی شیعیان است! پس نشان تشیع، صرفا مدح امیرالمومنین(ع) نیست، بلکه از دشمنان ایشان شاخص تشیع است. همگی می دانیم که اهل تسنن، امیرالمومنین علیه السلام را خلیفه چهارم خود می دانند و بخاطر وجود فضائل بی شمار آن حضرت، بسیاری از بزرگان سنی مذهب مانند: نسائی، جوینی، خوارزمی، شافعی، و ... کتاب های مهمی با نام مناقب و فضائل امیرالمومنین(ع) تالیف کرده و اشعار بسیاری نیز در مدح ایشان سروده اند، اما تا پایان عمر خود، بر مذهب تسنن باقی ماندند! پس یکبار برای همیشه باید دانست که مدح امیرالمومنین(ع) به ، نشانه تشیع نیست! 🔻 این داستان جعلی مولوی نیز هیچ شباهتی به پایان واقعی نبرد عمروبن عبدود با حضرت امیرالمومنین(ع) ندارد، چرا که در اصل واقعه، عمرو بدست حضرت به جهنم فرستاده می شود که پیامبر اکرم(ص) در اینباره فرمودند: لَضَرْبَةُ عَلِيٍّ يَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَيْن‏. اما طبق داستان جعلی مولوی، عمروبن عبدود، در آخر کشته بلکه مسلمان شده و درجات معنوی را طی می‌کند و به مقاماتی می‌رسد!! 🔻ایکاش با در این نکات، ناشر فضایل امیرالمومنین(ع) در بین نسل خود و شیعیان حضرت باشیم که فرموده اند: كونوا درائين و لا تكونوا روائين! https://eitaa.com/dinpajouhi
دین پژوهی
⛔️ غفلت از حفظ حرمت ⛔️ 🔹آن سالها در خدمت علّامهٔ حسن‌زاده بودیم و ایشان آن زمان درس فصوص را می‌گفتن
⛔️ حفظ حرمت استاد ⛔️ 🔹علّامه حسن‌زاده‌آملي: بنده حريم اساتيد را بسيار بسيار حفظ مي‌كردم. سعي مي‌كردم در حضور استاد به ديوار تكيه ندهم، چهار زانو بنشينم، حرفي را زياد تكرار نكنم، چون ‌و چرا نمي‌كردم كه مبادا سبب رنجش استاد شود. يك روز محضر آقاي مهدي الهي قمشه‌اي نشسته بودم. خم شدم و ايشان را بوسيدم. ايشان برگشتند و به من فرمودند: چرا اين كار را كردي؟! گفتم: من لياقت ندارم كه دست شما را ببوسم. براي بنده اين كار مايه مباهات است، خب چرا اين كار را نكنم؟ 🔹يكي از شاگردان علّامه طباطبايي دربارة علاقه و احترام فراوان علّامه به استادش، مرحوم قاضي مي‌نويسد: من يك روز به علّامه عطر تعارف كردم. ايشان عطر را گرفته و تأمّلي كردند و گفتند: دو سال است كه استاد ما مرحوم قاضي رحلت كرده‌اند و من از آن وقت تا به حال، عطر نزده‌ام! تا همين زمان اخير نيز هر وقت بنده به ايشان عطر مي‌دادم، در آن را مي‌بستند و در جيبشان مي‌گذاشتند و نديدم كه ايشان عطر استعمال كنند. 📚 سيماي فرزانگان، ص ۲۶۷ و ۲۶۸ https://eitaa.com/dinpajouhi
دین پژوهی
⛔️ روایت جعلی مولوی از جنگ خندق ⛔️ 🔹یکی از داستانهای مشهور اما #دروغ که تقریبا همه ما ایرانیان از ا
✅ عزیزی، در جایی، سوالاتی درباره این متن مطرح و عزیزتری منتقل کرد. جهت تبیین بعضی نکات و پاسخ به ابهامات احتمالی، سوال‌های اون عزیز و جواب‌ها به نظر اهل تحقیق میرسه: سلام چند تا مطلب: 1-کدام مرجع علمی یا دانشمند که سواد علمی کافی را دارد این موضوع را مطرح کرده و به رد مولوی و داستان او پرداخته؟ 2-در مورد سرنوشت عمروبن عبدود در حدیث پیامبر(ص) چیزی نقل نشده صرفا به عظمت حضرت علی (ع) و نبرد ایشان اشاره شده و نمی‌توان این حدیث را علتی بر مرگ عمر دانست. 3-در حدیث ها و روایات که از کتاب مناقب آل آبی طالب از آثار ابن شهرآشوب ذکر شده است که حضرت علی(ع)در خلال جنگیدن با عمرو بن عبدود، پس از آنکه عمرو، آب دهان بر چهره‌‌ی مبارک حضرت انداخت، چند لحظه از جنگیدن دست کشیدن تا خشم خود را فرونشاندند، و سپس عمرو را کشتن و ملوی از گفتن باقی داستان خودداری کرده. 4-در کدام از غزل یا شعر های ملوی ذکر شده است که عمروبن عبدود مسلمان شده و به مقام های بالا رسیده است؟ سلام پاسخ به چند تا مطلب: ۱. اگر قابل بدانید و به غلامی قبول کنید، مرحوم علامه جعفری، مرحوم بدیع الزمان فروزانفر و مرحوم عبدالباقی گلپینارلی که هر سه از شارحین مثنوی اند، به این موضوع پرداخته اند و اذعان کرده اند که در هیچ منبعی نیست. البته اگر این سه نفر رو مرجع علمی و دانشمند با سواد علمی کافی، بدانید. کافیه به شرح هر سه مرحوم مراجعه کنید تا مطلع بشید. دیگر منابع عبارتند از کتابهای: نقدی بر مثنوی سماع، عرفان و مولوی نگرشی نو بر مثنوی ۲. با شاخص سائل می‌پرسیم: مگر شما مرجع علمی یا دانشمند با سواد کافی هستید که گفتید از حدیث پیامبر(ص) فلان نتیجه را گرفت؟ اگر هستید، مستندات علمی از این برداشت شخصی بدید تا واقعا استفاده کنیم، اگر نیستید به شرح شارحین حدیث یا تفاسیر ذیل آیه ۹ سوره مبارکه احزاب مراجعه‌ کنید تا به دلالت حدیث پی ببرید. ۳. عرض شد و با علامت هشتک تاکید شد که داستان با این ( خدو انداختن و اسلام آوردن خصم و..) اولا در منابع نیومده، نه اینکه در مناقب نیست. مفهوم متقدم با مناقب که متعلق به قرن است یا حتی منابع معاصر مولوی متفاوته. ثانیا ایراد اصلی، بخاطر بحث بود که بیان شد. باید دقت کرد صرف نقل یک حدیث در کتاب، دلیل بر درستی محتواش نیست، مثلا در همین کتاب کافی مرحوم کلینی، مواردی مثل قضا شدن نماز پیامبر(ص) و مطلاق بودن امام مجتبی(ع) هم نقل شده، حالا چون در کتاب کافی هست باید پذیرفت؟ قطعا خیر! ۴. داستان در غزلیات نیومده که دنبال خاتمه‌ش باشیم، در همون دفتر اول مثنوی به موضوع اشاره کرده، کافیه داستان رو تا آخر دنبال کنید تا به مطلب برسید. دو نکته در پایان: 🔹 فرمودند انظر الی ما قال، نه من قال‌. اینکه اگر طرف دانشمند و صاحب‌نام نبود پس حرفشو نپذیریم، این خلاف روایات و اصول تحقیقه. 🔹 به این امیرالمومنینِ(ع) موصوف مولوی معتقدید، هنیئاً لکم. و به مولوی تعصب دارید و از نقدش ناراحتید، طوبی لکم و حسن مآب. بالاخره مختارید و ۱۰۰٪ حق انتخاب با شماست. ولی اگر از منظر تحقیقی و تطبیقی با دنبال حقیقت‌اید، باید در مطالب مختلف، به احدی جز آل الله تعصب نداشته باشید و نظرات موافق و مخالف، هر دو رو بشنوید و بسنجید و از همون ابتدا قضاوت نکنید که ذلک فوز العظیم. https://eitaa.com/dinpajouhi
🔹مرحوم آیت‌الله بهجت قدس‌سره: چقدر حضرت (امام زمان‌ عج) است به کسانی که را می‌برند و می‌زنند و از او می‌کنند؛ از پدر و مادر هم به آنها است! 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٣۶۶ https://eitaa.com/dinpajouhi
پیامبر اکرم(ص): «بَرَكَةُ الْعِلْمِ فِي تَعْظِيمِ الْأُسْتاذِ» برکت علم، در احترام به استاد است. المواعظ العددیة، ص ۱۵۷ 🌸 روز معلم بر تمام معلمین گرانقدر مبارکباد. https://eitaa.com/dinpajouhi
⛔️ کتابی برای نخواندن! ⛔️ 🔹«مغز متفکر جهان شیعه» کتابی مشهور که ساخته و پرداخته ذهن نویسنده آن است و هیچ ارزش علمی، تاریخی و دینی ندارد. 🔹دکتر غلامحسین دینانی با انتقاد از کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» ذبیح الله منصوری را روزنامه نگاری جعل کننده دانست وگفت: او محتوای آثار را جعل می کرد و آثارش، ارزش علمی ندارد. ما برای معرفی مقام علمی امام صادق (ع) نیازی به این اثر مجعول و نوشته های غلط این روزنامه نگار نداریم. 🔹وی با انتقاد از عنوان «مغز متفکر جهان تشیع» افزود: حتی عنوان کتاب مغز متفکر جهان شیعه واژه نادرست و بیهوده ای است. نباید از تعبیر مغز متفکر برای مقام امامت که از جانب خدا مقرر شده است استفاده کنیم. مگر امام صادق(ع)، برتراند راسل یا انیشتین است؟ 🔹وی با انتقاد از ترویج گسترده این اثر در سال های گذشته گفت: آیا در مورد امام صادق (ع) این قدر فقیر شده ایم که باید به آثار چنین کسی مثل منصوری استناد کنیم؟ او جعل کننده است و آثارش اصلا قابل اعتنا نیست. 🔻دیگر نظرات درباره کتاب: https://flatearthfarsi.ir/?p=3284 https://eitaa.com/dinpajouhi
🏴 امام صادق علیه السلام، «منتظِر» واقعی! 🔹سدیر صیرفی از اصحاب امام صادق علیه السلام ماجرائی را نقل نموده که مرحوم شیخ صدوق آن را در کتاب کمال الدین خویش آورده است. او می گوید روزی من و چند نفر از همراهانم بر حضرت امام صادق علیه السلام وارد شده و آن حضرت را در حالی ملاقات نمودیم که ناله ها و گریه ها و دگرگونی حال آن حضرت، نزدیک بود ما را دیوانه کند! (فاسطارت عقولنا...). ابتدا گمان کردیم که شخصی از اطرافیان آن حضرت از دنیا رفته است. 🔹 سپس سدیر به توصیف چگونگی وضعیت حضرت پرداخته و می گوید: امام صادق علیه السلام را در حالی مشاهده کردیم که؛ حضرتش بر روی خاک نشسته بود! لباسی از مِسح و بدون گریبان بر تن نموده، آستین ها را بالازده، مادرِ فرزند مرده و جگر سوخته مى ‏گريست! در حالی که اندوه تا گونه هایش رسيده، رخساره اش دگرگون شده و ديدگانش پر از اشك گرديده بود. 🔹آن حضرت ناله کنان خطاب به امام دوازدهم علیه السلام می فرمود: «آقاى من! غيبت تو را از ديدگانم ربوده! بسترم را بر من ساخته و قلبم را از من سلب نموده است، آقاى من! غيبت تو اندوه مرا به فجايع ابدى پيوند داده! و فقدان امامان يكى پس از ديگرى جمع و شمارِ ما خاندان را نابود كرده است!» ▪️اگر حال یک «منتظِر» این گونه نباشد.. اگر دردِ فراق، او را محزون و گریان نکند... چطور ادعای خواهد داشت..؟ 📚 شیخ صدوق؛ کمال الدین؛ ج ۲ ص ۳۵۳ https://eitaa.com/dinpajouhi
🔵 چهار دعای بسیار مهم توصیه شده (ع) برای منتظران آخر الزمان 1⃣ دعای عهد 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔴 هر که چهل صبح دعای عهد را بخواند از یاران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود، خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالی به هر کلمه آن هزار حسنه، او را کرامت فرماید و هزار گناه از او محو کند. 2⃣ دعای غریق 🔹امام صادق علیه السلام فرمودند: زماني ميرسد که امام هدايتگر ونشانه آشکاري نباشد ازحيرت وسرگرداني آن دوره کسي نجات پيدا نمی‌کند مگر کسي که به خواندن دعاي غريق مداومت کند: 🔴 یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ 📚 کمال الدین جلد ۲ ص ۳۵۱ 3⃣ دعای معرفت 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند: بامداومت بر اين دعا معرفت امام عصر(عج) را از خداوند طلب نماييد: 🔴 اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى 📚 اصول کافی جلد ۱ ص ۳۳۷ 4⃣ صلوات همراه با عجل فرجهم 🔹 امام صادق عليه السلام فرمودند: هر کس بعد از نماز صبح و ظهر ، در روز جمعه و ديگر روزها بگويد : 🔴 أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ نمي‏ميرد تا اين که حضرت قائم مهدي(صلوات اللَّه عليه) را درک کند. 📚 مصباح المتهجّد ص ۳۶۸ https://eitaa.com/dinpajouhi
🔴نگاهی به چله موسوی(کلیمی)🔴 چند سالی است که به مدد رسانه، چند روز مانده به آغاز ماه ذیقعده، فضای مجازی پر می شود از تبلیغ چله موسوی یا کلیمی و برکات باورنکردنی آن! به همین مناسبت، چند نکته برای اهل و و نه برای تقلیدگران متعصبی که مرعوب بزرگی اسم افرادند، عرض می‌گردد: 🔹در اسلام هر شب و روزی که قداست یا اهمیتی ویژه داشته باشد توسط اهلبیت(ع)، مورد تاکید قرار گرفته است مانند: شبهای قدر، شب نیمه شعبان، روز عرفه، روز عاشورا و... و اعمالی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. در طول ۲۵۰ سال حضور ۱۳ معصوم(ع) و هزار و صد و چند سال دوران امامت امام عصر(عج)، اشاره ای از سوی از آنان به قداست و معنویت چله موسوی نشده است، چه رسد به انجام آن! یعنی اگر، این چله به لحاظ معنوی اهمیت داشت، یقینا از سوی امامان ما، مورد تاکید قرار گرفته ضمن اطلاع به اصحاب و شیعیانشان، اعمالی برایش توصیه می‌شد. اکنون که حتی از طریق فریقین در اهمیت چله موسوی وجود ندارد، اسرارتراشی‌های موجود برای آن، صرفا بافته است و بس! به بیان ساده‌تر، اگر این چله در ترقی و پیشرفت معنوی انسان، آنچنانکه قائلند موثر بود، سلمان و ابوذر و عمار و کمیل و هشام و...مامور به انجام آن می‌شدند. لذا مستندسازی این چله به اهلبیت(ع)، راه به جایی ندارد. 🔹این چله و نظایر آن، از دیرباز مورد توجه بوده و در آثار آنان بدان اشاره شده است. جالب اینجاست که عده ای از اعلام صوفیه نظیر شمس‌تبریزی، این چله را دانسته و از اساس آن را می‌دانند!(مقالات شمس‌تبریزی، ج۱، ص۳۲۳) اما با وجودیکه این چله در میان صوفیه مخالفانی دارد، امروزه شیعیانی هستند که به تصوف‌اند و به تشریع و استناد آن به قرآن و سنت دارند! عجیب است ولی، اینبار گویا تشخیص شمس تبریزی، از تشخیص برخی معاصرین صحیح‌تر است! 🔹اگر بر فرض و با هزار ، بتوان محملی برای چله‌نشینی ساخت، باید پرسید که چرا بین تمامی چله‌ها، فقط چله موسوی که منتسب به قوم است، تا این حد مورد و و قرار می‌گیرد؟ آیا در قرآن، پیامبراکرم(ص) بعنوان ما مسلمین معرفی نشده؟ آیه می‌فرماید: لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ (احزاب۲۱) اگر اسوه مسلمین باید رسول خدا(ص) باشد، فارغ از اینکه این اسوه چنین عملی را نه توصیه کرده و نه انجام داده، بهتر این بود که چله‌ای در اوقات مورد تاکید دین مبین وی، انتخاب می‌گردید. در مقام مثال و نه تایید، مثلا: از عاشورا تا اربعین حسینی یا اوقات دیگری که رنگ و بوی محمد و آل محمد در آن محسوس‌ تر باشد. تبلیغ وسیع و این چله در بین مسلمانان و آنان برای انجام آن و قراردادن موسای کلیم خاتم النبیین(ص) در عبادت، خبر از دست پنهان و نقش موثر آنان در تبلیغ این ماجرا دارد.(فتامل) 🔹قدمت توجه به این چله در میان ، با ارفاق، محدود به سده اخیر است و اگر نگاهی به آثار عرفای شیعه بیندازید، خواهید دید که تا قبل از آن، نشانی از این چله در مکتوبات آنان نیست. یعنی در آثار افرادی چون شیخ بهایی، میرداماد، آقا محمد بیدآبادی و...خبر و توصیه ای به انجام این چله نیست. در حالیکه احاطه هر کدام از آنان به دقایق عرفان، بر کسی پوشیده نیست. 🔹یکی از شگردهای اعتبار دهی به موضوعات، انتساب آن به افراد مشهور است. قریب به اتفاق ناقلین چله موسوی در عصر معاصر، آنرا منتسب به سید علی قاضی می‌دانند بدون آنکه سند معتبری دال بر آن موجود باشد. 🔹عده‌ای در مقام دعا و می‌خوانند: اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد. ولی در مقام عمل، به چله ای که در سیره اهلبیت(ع) نبوده، متمایل‌اند و سندشان برای این چله، گفتار یا نوشتار فلان صوفی و عارف است. لذا بعد از قول و فعل فلان پیر و مرشد بر قول و فعل آل‌الله، در نهایت و پس از انجام این چله،(به اقرار تنی چند از آنان نزد راقم) فقط عُجب و چله‌نشینی، عایدشان شده و تغییر روحی محسوسی برایشان اتفاق نیفتاده! همان بیت معروفِ: هر که گریزد ز خراجات شاه.. 🔹عده‌ای دیگر، واقعا از صدق دل و با نیت خیر، بدنبال طهارت نفس و سلوک الی الله هستند و بدون هیچ اطلاعی از برخی اشکالات، به چله ها و اربعینیات مشغولند و نیّت‌شان جز تزکیه، چیز دیگری نیست. لذا برای آنان، یادآوری این کلام مرحوم بهجت(ره) سودمند است که فرمود: چنانچه طالب، صادق باشد، کافی و وافی است برای ، اگر چه باشد. https://eitaa.com/bahjat_ir/3669 🔹چون همیشه، تاکید می گردد که تصمیم‌گیری نهایی برای یا این چله و انتخاب در عبادات، بر عهده خوانندگان است و هدف این متن، صرفا یادآوری برخی نکات بوده است. https://eitaa.com/dinpajouhi