|
🟥 #جغرافیا، بستری برای سازماندهی روش تعامل افراد با یکدیگر است. #موجودیتهای_جغرافیایی صحنهای هستند که حوادث #داستان_ژئوپلیتیک در آن اتفاق میافتند. ساخت #روایت_ژئوپلیتیکی از اشکال مختلف تقابل و تعاملی که در محیط بینالملل رخ میدهند، کمک میکند تا به درک واقعبینانهتری از مسائل جهانی برسیم و در سازماندهی اجتماعی، شعاع بیشتری از مخاطب را در اختیار داشته باشیم؛ زیرا غالبا موجودیتهای جغرافیایی بهعنوان مولفههای بنیادین روایت ژئوپلیتیکی همانگونه #روایت میشوند که در عینیت وجود دارند.
🔸 #سیاست در صحنهای اجرا میشود و به نمایش درمیآید که با موجودیتهای جغرافیایی ساخته شده است. روایت واقعبینانهتری از #سیاست_جهانی خواهد بود اگر بگوییم: فضاهای یک سرزمین همانگونه که #منافع_ملی را پدید میآورد، ویژگیهایی را نیز ایجاد میکند که #رقابتهای_ژئوپلیتیکی پیامد آنهاست. بنابراین: طراحی سیاست، اجرای سیاست و انباشت #قدرت_ملی، بدون شناخت عمیق موجودیتهای جغرافیایی همواره در معرض کوتهبینی و مواجههی رمانتیک با سیاست است.
🔹 #دولتسازی، برآمدن #استیت مرهون تسخیر امکانهایی است که بهتبع شناخت قابلیت موجودیتهای جغرافیایی در چهار قرن گذشته در دسترس بشر قرار گرفته است. لاجرم، ساخت #دولت_مطلوب_اسلامی نیز بدون توجه به اقتضائات این محیط طیشدنی نخواهد بود.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 استیت یا #دولت_مدرن، برآیند تحولات درونی و بیرونی #اروپای_غربی است. تحولات الهیاتی، اقتصادی، صنعتی، هنری و علمی این منطقه مقتضی انقلاب سیاسی و فرهنگی بود. بهتبع انقلاب سیاسی و فرهنگی، ساخت #زمامداری نیز دگرگون شد و صورت اولیهی #استیت در #غرب_اروپا بهویژه در #هلند و #انگلیس پدید آمد.
🔸 منافع و اهدافی که دولت مدرن برای خودش -بهتبع تحولاتی که پشت سر گذاشته بود- تعریف میکرد، آنها را وارد #مسابقات_جغرافیایی و رقابتهای ژئوپلیتیکی نمود. ترکیب تحولات و انقلابهای درونی با #رقابتهای_ژئوپلیتیکی در بیرون، در مجموع بهنحوی پیش رفت که برآیند آنها به ترمیم و تثبیت و تکمیل دولت مدرن انجامید.
🔹 قدرتهای نوظهور اروپا در پی دستیابی به سرچشمههای ثروت و تجارت و صنعت در آسیا، بهویژه کشورهای مسلمان بودند. #هند و جزایر پیرامونی #تنگه_مالاکا در کانون این توجه و تحرک قرار داشت. فاصله بسیار زیاد میان این قدرتها و جغرافیای تامینکنندهی هدف و منفعت مذکور اقتضا میکرد که مناطق تحت #استعمار ایشان بهنحوی اداره شوند که منافع این قدرتها نهتنها به احسن وجه تامین شود، بلکه هیچ تهدید و خطری متوجه آنها نگردد. #ساخت_سیاسی_مدرن مبتنیبر الگوی #استیت، این مهم را برآورده میکرد.
🔸بدینترتیب دولت مدرن همان پلتفرمی بود که میتوانست #منافع_ملی قدرتهای نوظهور #دریاپایه در غرب اروپا را -اعم از منافع درونمرزی یا برونمرزی ایشان- بهنحو توأمان تامین و تضمین کند. کالبدشکافی این واقعیت برای واسازی دولت مدرن و نیل به #دولت_مطلوب_اسلامی ضرورت دارد.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
|
🟥 روزگاری مسلمانان در جنوب اروپا و در #اسپانیا تا جنوب #فرانسه، کشوری اسلامی بهوجود آوردند. این کشور مهد تمدّن شد و علم در اروپا از همان تمدّن اندلسىِ قرون اوّلیهی اسلام شکوفا گردید. شکوفایی علم در آن سرزمین داستانهایی دارد و خودِ غربیها نیز به آن معترفند...
🔸 اروپاییها وقتی خواستند #آندلس را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامی بلندمدّت کردند... و در اینراستا انگیزههای مختلف #مسیحی، مذهبی یا سیاسی داشتند... برای آنها تسلّط اقتصادی بر منطقهی #خاورمیانه حیاتی است... تسلّط بر اُپک، نفت #عراق و سلطهی نهایی بر نفت خاورمیانه از جملهی این اهداف است.
🔹اقتصاد، خدای امروز دنیای مادّی است؛ خدای واجبالاطاعهای که همه باید در مقابل او زانو بزنند و هر کاری برای بهدستآوردن #ثروت بکنند. این اقدامات برای بهبود اقتصاد بشر صورت نمیگیرد؛ بلکه در جهت پُرکردن جیب کمپانیهای نفتی و تسلیحاتی و امثال آنها که مظهر فرعونیّت و قارونیّت هستند، صورت میپذیرد.
#آیتالله_خامنهای، 06/12/1381
#استعمار
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 متأسّفم از اینکه باسوادهای ما و کتابخوانهای ما از تاریخ نزدیک به ما و معاصر ما -چه تاریخ دورهی #قاجار، چه تاریخ دورهی #پهلوی- کمتر اطّلاع دارند؛ اطّلاعاتشان خیلی محدود است؛ وسیع نیست؛ جزئیّات را غالباً مطّلع نیستند. از اواسط دورهی قاجار به این طرف تا زمان دورهی پهلوی... از این میراث معنوی در هنگام شکوفایی علم در دنیا، استفادهی درستی نشد.
🔹دوران ما، یعنی همین قرن اخیر و صد سال اخیر، دوران شکوفایی و رشد علم در دنیا است و هر کشوری به جایی رسیده، در همین ۱۰۰ سال، ۱۲۰ سال به جایی رسیده. ما در این دوران... میتوانستیم وقتی دانشگاه غربی و اروپایی را وارد کشور کردیم، از آن میراث استفاده کنیم... و دانشگاه را ایرانی بسازیم؛ دانشگاه را #بومیسازی کنیم. میتوانستیم این کار را بکنیم، نکردیم... آن روز ما نه توانستیم از #اخلاق_علمی و زمینهی علمی میراث خودمان استفاده کنیم؛ نه توانستیم از میراث معنوی و میراث اخلاقی محیط علمی خودمان استفاده کنیم... اخلاق علمی بهکلّی تغییر پیدا کرد. نه میراث علمی ما و ظرفیّت علمی ما منتقل شد، نه میراث اخلاق علمی ما و اخلاق دانشگاهی ما منتقل شد. دانشگاه اینجوری شکل گرفت.
🔸غربیها برای آنچه آن را #جهان_سوم مینامیدند، برنامهریزی کردند. برای تربیت آدمهایی که در این کشورها با اخلاق آنها، با شیوهی آنها، با #سبک_زندگی آنها تربیت بشوند و رشد کنند و #اداره آن کشور را به عهده بگیرند... میخواستند #دانشگاه ما پلی باشد بهسمت سرازیرشدن هرآنچه غربیها مایلند در #ایران اتّفاق بیفتد... میخواستند دانشگاه محلّ پمپاژ افکار غربی و سبک زندگی غربی باشد. خب تا حدودی هم در یک جاهایی موفّق شدند، در این تردیدی نیست... امّا در نهایت موفّق نشدند؛ [چون] هویّت ایرانی کار خودش را کرد.
🔹 #هویت_ایرانی یک چیز عجیبی است در #تاریخ؛ همهی کسانی که به ایران تهاجم کردند به یک نحوی، در ایران بعد از مدّتی حل شدند: زبانشان، آدابشان، فرهنگشان؛ تنها چیزی که مستثنی است، اسلام است که #اسلام آمد ایران و در ایران غرق نشد؛ ماند و ایرانی اسلام را از بُن دندان قبول کرد؛ والّا در کشورهای مورد تهاجمِ عربهای #مسلمان، هرجا رفتهاند، زبان عوض شده است؛ #مصر زبانش عوض شد، #فلسطین زبانش عوض شد، #شامات زبانش عوض شد... ایران زبانش عوض نشد، فارسی باقی ماند؛ یعنی یک چیز عجیبی است در ایران.
#آیتالله_خامنهای؛ ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
#استعمار
#ایران_معاصر
#استحاله
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 #علم_جغرافیا بعد از #جنگ_جهانی_دوم تاثر و وابستگی شدیدی نسبت به #اقتصاد_نئوکلاسیک پیدا کرد. ازآنجاییکه اقتصاد نئوکلاسیک #قدرت_رقابت را مشروع میدانست و آن را امری احترامبرانگیز میشمرد، این امر چنان بر تحلیل #رقابتهای_ژئوپلیتیکی سایه انداخت و متاثر از #آمریت_جغرافیا نمود که عاملیتهای انسانی در این تحلیلها به حاشیه رانده شدند.
🔸 مهمترین تاثیر اقتصاد نئوکلاسیک بر تحلیل #مسابقات_جغرافیایی را میتوان در غفلت از آگاهیهای پایهای و «معنای انسانی مولفههای محیطی» در تفسیر مسائل ژئوپلیتیک مشاهده کرد؛ مفاهیمی همچون: تاثیرات #ایدئولوژی نظام حاکم، موضوعات #قدرت، مدلمندی تصمیمگیریهای سیاسی، بازساخت، عامل زمان، #ژئوپلیتیک_سرمایه، #اقتصاد_سیاسی و ساختار جامعه.
🔹 تحلیل یک #فضای_جغرافیایی بدون درنظرگرفتن این مولفهها، تحلیلی ابتر است. بدون ملاحظهی این مفاهیم باید انتظار داشته باشیم بومهای مشابه، وضعیت یکسانی داشته باشند؛ حال آنکه اینطور نیست. اگرچه پدیدههای جغرافیایی در تکوینشان از #آمریت_محیطی تاثیر میپذیرند، اما عمیقا وابسته به انسان، #دولت و #الگوی_تصمیمگیری آنها هستند.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥پدیدههای طبیعی با پدیدههای انسانساخته، در جغرافیا، درهمتنیدهاند. عاملهای انسانی و طبیعی، بسته به آمریتی که از خود بروز میدهند، در شکلدادن به مختصات یک #فضای_جغرافیایی حضور دارند. بهمیزان توسعهیافتگی، سهم ساختار جامعه در ایجاد فضای جغرافیایی بیشتر شده و بر #آمریت_محیطی غلبه میکند. دانشهایی همچون #روابط_بینالملل و #ژئوپلیتیک نیز از دل نیازها و در نسبت و تناسب با ایدئولوژیهای این جوامع برآمده است.
🔸بهدلیل دخالت #ایدئولوژی در جغرافیا است که هومبولت (alexander von humboldt) (پدر جغرافیای نو) در رهیافت #ژئوکراتیک (geocratic) بر تعیینکنندگی طبیعت بر کیفیت زندگی انسان تاکید میکند؛ ریتر (carl ritter) در رهیافت #تئوکراتیک (theocratic)، روایتی از تحولات جغرافیایی ارائه مینماید که نشاندهنده کنترل آفریدگار بر پدیدههای سطح زمین باشد. ویدال بلاش (Vidal de La Blache) در رهیافت #وی_اوکراتیک (we-ocratic) و مکتب امکانگرایی جغرافیا، متاثر از #داروین بر این تفسیر تاکید میکند که اگرچه محیط، امکاناتی را در اختیار انسان قرار میدهد، اما حق #انتخاب برای بهرهگیری از آنها همچنان وابسته به انسان است.
🔹باتوجه به تاثیر #ایدئولوژی بر تفسیر یا #روایت جغرافیا، این پرسش قابل طرح است که نگاه انسان موحّد به جغرافیا و #رقابتهای_ژئوپلیتیکی چه تمایزات و امتیازاتی در مقایسه با دیگر رهیافتها دارد؟ این پرسش، هستهی سخت #الهیات_جغرافیا را شکل میدهد.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 پول، کالای واسطی است که ارزشمندی و منزلت هر چیز در #دنیای_مدرن با آن سنجیده میشود؛ ولو این چیز، عواطف یا استعدادهای انسانی باشد. #پول، همهچیز عالم را به #کالا تبدیل میکند.
🔸 پول نیز مانند همهی پدیدههای عالم، #حرکت دارد. حرکت پول در زمان، یعنی تغییر شتاب قدرت پول. از آنجاییکه پول نیز یک کالاست، برای سنجش و کنترل ارزشمندی آن باید به ملاک دیگری روی آورد که عبارت است از: #بهره یا بهبیان الهیاتیاش #ربا (Usury). پس ربا، ابزار کنترل شتاب تغییرات قدرت پول است.
🔹 از مهمترین رسالتهای نظریههای اقتصاد، کشف یا وضع قواعدی برای فهم و کنترل حرکت پول است. نظریهی #اقتصاد_کلاسیک، ارزش کالا یا خدمت را جمع «هزینه مواد اولیه» با «هزینه کارگر» میداند؛ ولی #اقتصاد_نئوکلاسیک، ارزش کالا و خدمات را به عامل انسانی پیوند داده و ادراک مصرفکننده از ارزشمندی محصول یا خدمات را به هزینهی مواد اولیه و کارگر اضافه میکند.
🔸 نکتهی مهم این است که ادراک آدمی از ارزشمندی کالاها، تابع #رقابت و تغییرات محیطی است که رقابت در بستر آنها رخ میدهد. با تشدید فضای رقابتی میتوان شتاب حرکت پول (یعنی ربا) را افزایش داد. اگر بهرهمندی از #مزیتهای_جغرافیایی را در ادراک از ارزشمندی کالاها موثر بدانیم، بدینمعناست که #سرمایهداری با استفاده از #رقابتهای_ژئوپلیتیکی بهمثابه ابزار، از #امکان_و_امتناع_جغرافیایی برای کنترل #ربا استفاده میکند.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 هرگاه بپذیریم که #رقابتهای_ژئوپلیتیکی بهمثابه ابزاری موثر و تعیینکننده در اختیار #نظام_سلطه و #سرمایهداری است که به واسطهی آن، تنور #رقابتهای_اقتصادی را گرم نگه میدارد و ادراک انسانها از ارزشمندی کالاها و خدمات مختلف را تغییر داده و کنترل میکند؛ استبعادی ندارد که نتیجه بگیریم آنچه بر امنیت #تنگههای_راهبردی در دریا و #گذرگاههای_کلیدی در زمین حکومت میکند، #نرخ_بهره (Interest rate) است.
🔹 اگرچه بخشی از #رقابتهای_ژئوپلیتیکی برآمده از #آمریت_محیطی هستند و بهطور طبیعی از #مزیتهای_جغرافیایی نشأت میگیرند، اما با پدیدههای انسانساختهای مثل: #جنگ و صلح، ایجاد #رژیمهای_امنیتی و #اتحادیههای_منطقهای، ایجاد #کریدور در بستر زمین و دریا، تاسیس #بندر و #کانال، تامین #امنیت یا ایجاد ناامنی در کریدورهای تجاری و ... نیز میتوان قیمت کالا و خدمات را بالا برد یا از ارزشمندی آنها کاست. التهاب یا آرامش در بازار #بورس نیز در خدمت کشف ارزشمندی ناشی از #رقابت است.
🔸 بالا یا پایینآمدن قیمت #نفت در ثانیهبهثانیه تابلو #بورس بهتبع تغییرات امنیتی تنگههای راهبردی جهان، بهترین شاهد این مدعاست.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
📌رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد...
ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
|
🟥 آرایش میدانیای که اینک رژیم صهیونیستی به خود گرفته است، حاکی از سناریوهای محتمل مختلفی است. چرا رژیمی که شرایط فرسایشی ناشی از تهاجم به #غزه او را با بحران مشروعیت در #تلآویو روبهرو کرده، باید دست به ماجراجویی در #جولان و #لبنان و امروز در #تهران بزند؛ درحالیکه میداند این اقدامات به معرکهی گستردهتری تبدیل خواهند شد و غاصبان قدس را با سه کشور غیرهممرز با او خواهند کشاند؟ یک احتمال جدی، قصد رژیم برای #ارتقای_عمودی_جنگ است؛ پس از حادثهی هلیکوپتر نیز شرایط برای ارتقای عمودی مساعدتر شده و محتمل است که تا صدور پیامی به قصد #تسلیم_سرزمینی پیش برود.
🔸 باید بیش از هر چیز مراقب #غافلگیری_داخلی باشیم. #ایران_متحد و #جبهه_مقاومت_یکپارچه، مهمترین شمشیر آخته و آمادهی فرود بر سر #اسرائیل است. مسئول تولید روایتی که بتواند در این شرایط انسجام #افکار_عمومی را حفظ کند، کیست؟ نسبت به این وظیفهی خطیر، چهمقدار #آگاهی و #آمادگی داریم؟
🔹 خشم و اشک ناشی از انتحاری که امروز دیوانهی مدیترانه در #تلآویو بهکارگزاری از #لندن مرتکب شد، نباید قلبهای پولادین فکوران #جبهه_مقاومت را از دقت و عمق محاسباتی میدان غافل کند. این تقابل، بیش از هر چیزی #جنگ_ارادهها و #جنگ_دستگاههای_محاسباتی است.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
سید حسن نصرالله:
نبرد پس از بمباران حدیده، بیروت و تهران وارد مرحله جدیدی شده است... آنچه در حال رخدادن است، دیگر جبه های پشتیبانی نیست، بلکه یک نبرد آشکار بزرگ است که عرصههای آن شامل غزه، جنوب لبنان، یمن، عراق و ایران است.
#ارتقای_عمودی_جنگ
#جبهه_مقاومت_یکپارچه
|
🟥 عنوان #یهود_بخارایی به آندسته از کلیمیان اطلاق میشود که هستهی اولیه ایشان در قرن 7 پیش از میلاد مسیح، زمانی که حکومت آشور به #فلسطین حمله کرد، به #آسیای_میانه و مشخصا به شهر #بخارا گریختند و این جماعت را در این نقطه از #ایران_باستان تاسیس کردند. در قرنهای بعد نیز بخشی از یهودیان #اسپانیا، #مراکش، #سوریه و #عراق از طریق #جاده_ابریشم به این جماعت پیوستند. آنها در کنار این جاده زندگی میکردند و از رونق اقتصادی و تجاری آن بهرهی وافری بردند.
🔸 یهودیان بخارا خود را از نسل #نفتالی و #ایساکار میدانند و معتقدند که #نسل_گمشده_بنیاسرائیل هماینانند. زبان ایشان، گویشی از فارسی تاجیکی است که با #عبری آمیخته شده است. در قرن 13 میلادی که شاهد حملهی مغول به ایران و عراق هستیم، یهودیان بخارا قصهای داشتهاند که باید به آن توجه کرد. در میانهی قرن 19 میلادی، گروه قابل توجهی از یهودیان بخارا به #بیت_المقدس مهاجرت کردند؛ اکنون محلهی ایشان با نام #محله_بخاراییان در سرزمینهای اشغالی پابرجاست. آمارها نشان میدهد که امروزه 100هزار یهودی بخارایی در #تلآویو و دیگر شهرهای سرزمینهای اشغالی ساکن هستند.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid