eitaa logo
دقایقی پیرامون دوران جدید عالم
802 دنبال‌کننده
376 عکس
48 ویدیو
14 فایل
ما به دوران جدیدی از عالم وارد شده‌ایم. به‌تدریج آثار این آغاز، محسوس‌تر می‌شود و تاثیر خود را در تغییر چهره زندگی بشر آشکار می‌کند. در این کانال، این دوران جدید را از سه زاویه مورد تامل قرار می‌دهیم: #روش، #دولت و #استعمار. ارتباط با ادمین: @yas_aa
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ موضع‌گیری نسبت به دولت مدرن 🔸 معمای دولت در وضعیت ایران معاصر (3) با ظهور و تولد انسانِ رنسانس، که به تجدید بنای فلسفه‌ی سیاسی و انجامیده، پرسش از نسبت دین با زمام‌داری نیازمند تجدید نظر شده است. مفاهیم در این گذار تمدنی، دستخوش تغییرات اساسی شده‌اند. در چنین فضایی دیگر نمی‌توان بدون درنظرگرفتن وجه مفاهیم، معنای آن‌ها را صادق و قابل صدق بر واقعیت امر سیاسی این روزگار یافت. که روزگاری دال مرکزی سیاست پیشامدرن بود، امروز جای خود را به داده است. موضع‌گیری مسلمانان پیرامون این گذار تمدنی، در سه طیف قابل تمییزیافتن است: الف) لازم نیست که ما در مفاهیم‌مان تجدید نظر کنیم؛ باید در برابر مدرنیته ایستاد و آن را پس زد و جهانی را آن‌گونه که مفاهیم سنتی ترسیم می‌کنند، احیاء کرد. ب) مدرنیته نشانه‌ی رشد بشر است و اسلام با رشد و تکامل مخالف نیست؛ لذا باید به قرائتی از اسلام دست یافت و مفاهیم را به‌گونه‌ای متحول نمود که با اقتضائات مدرنیته سازگار باشد. ج) فهم از اسلام به‌تبع تحول در زمینه و زمانه و موضوعاتی که در برابر نصّ پدیدار می‌شوند، قابل اتساع است؛ لذا برای تکامل زیست‌جهان اسلامی، ضمن توجه به وجه فیلولوژیک مفاهیم نصّ می‌توان دایره‌ی معنایی‌شان را توسعه بخشید و به تجدید سنّت و فرهنگ اسلامی دست یافت. قرائت از در نزد اندیشمندان سیاسی مسلمان نیز به‌تبع سه موضع‌گیری فوق‌الذکر، معنا و فرآیند متفاوتی را اقتضاء می‌کند. در موضع‌گیری نخست اساسا تلاش برای ساخت نهاد قدرت شبیه آن‌چیزی که در استیت مدرن رخ داده، معتبر نیست و اهتمام نسبت به آن، انحراف محسوب می‌شود. موضع‌گیری دوم، به امکان دولت مدرن اسلامی و معتبربودن آن باور دارد. موضع‌گیری سوم از ساختی تحت‌عنوان سخن می‌گوید که بدیل و است. https://eitaa.com/doranejadid https://virgool.io/@mhtaheri
تغییر در الگوی نظام بین‌المللی یا ، واقعیتی واضح در روزهایی است که مشغول سپری‌کردن‌اش هستیم. برای ایفای نقش موثر و رسیدن به حداکثر در این تغییر، باید الگوی تحلیلی مناسبی در دست داشته باشیم. صیرورت نظام بین‌الملل تابع چه قواعدی است؟ https://virasty.com/Mhtaheri/1681320128186415300
آیت‌الله خامنه‌ای: در این ایران چه کاره است؟ ایران کجا قرار میگیرد؟ جایگاه کشور عزیز ما کجاست؟ این آن چیزی است که باید شما روی آن فکر کنید؛ این آن چیزی است که باید شما خودتان را برایش آماده کنید؛ این آن چیزی است که جوان ایرانی میتواند انجام بدهد. ما میتوانیم در این جایگاه برجسته‌ای داشته باشیم. https://virasty.com/Mhtaheri/1681320812002653136
در هر حرکتی، عواملی از درون و عواملی از بیرون، زمینه‌ساز تحول و تغییر می‌شوند. عوامل درونی ما برای حضور موثر در چیست؟ عوامل بیرونی موثر در این تغییر چیست؟ چه سهمی در این تغییر دارد؟ https://virasty.com/Mhtaheri/1681321379955513648
یکی از متغیرهای کلیدی دخیل در برپایی و تغییر و ، راه‌های ارتباطی میان کشورها هستند که در علم سیاست از آن به تعبیر می‌شود. هرگاه در یک دوره تاریخی قرار باشد شاهد تغییر در نظم جهانی باشیم، باید نشانه‌های آن را در نیز دنبال کنیم. مطالعه‌ی مکانیزم تغییر در راه‌های مواصلاتی جهان، یکی از عرصه‌های است. تغییر در به‌عنوان متغیر درونی برای است. با تحول در مفهوم و ارائه‌ی تعریفی جدید از آن می‌توان در تحول ایجاد کرد. امروزه کریدور عمدتا کاربست اقتصادی دارد! اهمیت در برپایی نظام‌های سیاسی و ، به تاثیر جغرافیا در سیاست مربوط می‌شود. این امر ذیل مباحث و مورد مطالعه قرار می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد که با تجدیدنظر در نقش ژئوپلیتیک و ژئواستراتژی در بتوان به تحول در نظریه‌های دولت دست یافت. با تغییر راه‌ها و ایجاد های جدید، همواره بیم آن وجود دارد که مرز ها نیز تغییر کند و شاهد ادغام یا تجزیه‌ی کشورها باشیم. این امر که از زمینه‌های ایجاد است، از منظر نیز قابل مطالعه است. با تغییر ماهیت کریدورها، په‌بسا بتوان ماهیت دولت را نیز تغییر داد. https://virasty.com/Mhtaheri/1681381695829472227
هدایت شده از س رهگذر
انا لله و انا الیه راجعون دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند باده از جام تجلی صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند مصیبت درگذشت استاد ارجمند جناب اقای دکتر عماد افروغ را به همه عزیزان اعم از خانواده، همکاران و شاگردانشان تسلیت عرض می کنم. توفیق داشتم چندی پیش عیادتشان بروم و یکساعتی محضرشان را درک کنم. یک تعبیر قشنگی در آن دیدار داشتند. می گفتند چنان حال خوشی از قرب به پروردگار دارم که حاضر نیستم اگر این حال از دستم بخواهد برود به شرایط قبل بیماری برگردم. سخن از حضرت اباعبدالله سلام الله علیه شد و اینکه در برزخ و قیامت حضرتش دستگیر است و ای کاش برای آن وجود نازنین، قدمی بر می داشتیم رفتند و با شوقی وصف ناپذیر کتاب عاشورا و رهایی را آوردند. چه ذوق علمی داشتند همانجا مجددا وارد بحث شد: کربلا یعنی قیام حماسی و باید این وجوه آن را پررنگ تر دید. این وصال آن هم در سحر شب قدر بی حکمت نیست. گوارای وجودشان باشد. عاش سعیدا و مات سعیدا
تعریف منطقی اگرچه چیستی و چرایی شیء را روشن می‌کند، اما در تعریف چگونگی شیء عاجز است. لذا «تعریف» در دستگاه نظری ناظر بر دو امر است: نخست، پاسخ‌گویی به «ماهو» یا همان «چیستی اشیا»؛ دوم، روشن‌کردن چیستی کامل شیء از طریق تعریف‌ «نوع».
خودتان را جای یک روستایی بگذارید که قرار است جدیدی از کنارتان کشیده شود. چگونه ورود یک شیوه زیست روستائیان را متحول می‌کند؟ چگونه روی قیمت زمین‌ها و حتی پوشش و عادات و آرزوهای ساکنان روستا تاثیر می‌گذارد؟ در یک مقیاس بزرگ‌تر، با یک کشور همین کار را انجام می‌دهند. در نگاه اول صرفا یک راه مواصلاتی برای تبادل کالاست؛ اما این راه می‌تواند پیوستارهای دیگری هم داشته باشد. یا نمونه‌ای از این پیوستارها هستند. ایران چه پیوستاری می‌تواند برای کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب اضافه کند؟ موقعیت ژئوپلیتیکی ایران به‌گونه‌ای است که لقب را به کشورمان داده‌اند. بااین‌وجود، یی در پیرامون ایران در حال اجراست که می‌تواند اصطلاحا را برای ایران در پی داشته باشد. بخش جدی‌ای از مذاکرات دیپلماتیک ایران و طرفین، حول این چالش متمرکز است. فهرست نسبتا پیچیده‌ای دارند. برخی از آن‌ها صرفا به انتقال انرژی اختصاص یافته، برخی جنبه‌ی تجاری برجسته‌ای داشته، و برخی دیگر صبغه‌ی نظامی و هژمونی تمدنی دارند. اجمالا کریدورهای ، ، ، ، ، و ...از آن جمله‌اند. https://eitaa.com/doranejadid https://virgool.io/@mhtaheri https://virasty.com/Mhtaheri
حقیقت یک شیء یعنی تمامی وجوه و ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که در آن شیء وجود دارد. آیا با این تعریف، می‌توان به حقیقت یک شیء راه پیدا کرد؟ اگر جوهر هر چیز نشان‌دهنده‌ی حقیقت آن چیز باشد، آیا می‌توان به جوهر یک شیء دست یافت؟ از مهم‌ترین رسالت‌های منطق: «صورت‌بندی تعریف»، «تعیین حدود و ثغور تعریف» و «تعیین شاخص‌هایی برای شناخت تعریف صحیح از تعریف ناصحیح» است. در منطق صوری، در کامل‌ترین شکل خود مبتنی‌بر «جنس قريب» و «فصل قريب» انجام می‌پذیرد که به آن «حدّ تام» گفته می‌شود. ماحصل شیوه‌ی تعریف در ، شناساندن «نوع» در جواب به سوال «ما هو» جهت شناخت است. به‌عبارت‌دیگر، تعریف به حدّ تام، ذات شیء و حقیقت آن را بیان می‌کند و به سوال از چیستی شیء (ما هو) پاسخ درخوری می‌دهد. تعریف منطقی اگرچه چیستی و چرایی شیء را روشن می‌کند، اما در تعریف چگونگی شیء عاجز است. لذا «تعریف» در دستگاه نظری منطق صوری ناظر بر دو امر است: نخست، پاسخ‌گویی به «ماهو» یا همان «چیستی اشیا»؛ دوم، روشن‌کردن چیستی کامل شیء از طریق تعریف‌ «نوع». https://eitaa.com/doranejadid https://virgool.io/@mhtaheri https://virasty.com/Mhtaheri
منطقیون در باب امکان و کیفیت تعریف شیء به حد تامّ، پرسیده‌اند: آیا اساسا ما می‌توانیم ماهیت اشیاء را همان‌گونه‌که هستند، بشناسیم یا فقط ماهیت برخی از اشیای خاص را به‌طور حقیقی می‌توان شناخت؟ گروهی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که اصلا ماهیت هیچ شیءای با ارجاع به قابل شناخت نیست. مناقشاتی را حول «تعریف به حدّ تام» مطرح نموده و معتقد است برای تعریف حقیقی به‌صورت حدّ تام، دانستن «فصل شیء» لازم است و چنین شناختی به غایت دشوار است. نیز به‌جدّ ذیل عنوان «اشکالاتی بر منطق تعریف ارسطویی» این مبحث را پی‌گیری نموده است. نیز در نقد دیگری حول امتناع تعریف به حدّ تام، بر این باور تصریح کرده است که فصل هر ماهیتی، درواقع «نحوه‌ی وجود آن ماهیت» و «تمام حقیقت آن» است؛ ازاین‌رو وی نتیجه می‌گیرد که حقیقت وجود یک ماهیت با «علم حصولی» قابل شناخت نیست. https://eitaa.com/doranejadid https://virgool.io/@mhtaheri https://virasty.com/Mhtaheri
علت مادی و صوری به درون پدیده تعلق دارند و صرفا چیستی پدیده را روشن می‌کنند. لذا نمی‌توانند تبیین‌گر چگونگی پیدایش یک کیفیت و تعیّن خاص پدیده باشند. ازآن‌جایی‌که ، علّت ذات را بیان نمی‌کند، پدیدآمدن کیفیتی مشخص برای شیء را غیرقابل تعلیل دانسته و درنتیجه آن را غیرقابل‌تصرف می‌پندارد. امروزه در غرب، اهمیت «تعریف» برای علم کم شده است. در قرن بیستم، پوزیتویست‌ها نهضت پرشوری علیه پدید آوردند. فیلسوفان تحلیلی نیز با این‌که پوزیتویست نیستند، در این موضوع با ایشان هم‌عقیده‌اند و ذات‌گرایی را رد می‌کنند. امروزه کسی به‌دنبال یافتن نیست یا اصلا برای آن‌ها ذاتی قائل نیست و وقتی می‌خواهد آن را تعریف کند، راه بسیار آسان‌تری در پیش می‌گیرد. این امر جایگاه را رونق بخشیده است. می‌کوشند به‌جای استفاده از ذاتیات یک شیء، آن‌ها را به‌صورت عملی تعریف کنند. بعد از رشد ، در گمان می‌کردند که می‌توان همه‌ی اصطلاحات علمی را به‌صورت منطقی تعریف کرد. یعنی با ذکر شروط معینی، یک شیء به‌خصوص را تعریف نمود. بعدها دیدند که در بسیاری از موارد مراعات‌کردن این شروط میسر نیست؛ لذا جایگزین شد. نتیجه‌ی رویکرد پراگماتیستی در تعریف، این شد که اهمیت در فلسفه و معرفت‌شناسی غرب کم شده است و دیگر تعریف، نقشی در حصول علم ندارد و تنها برای به‌دست‌آوردن یک درباره‌ی یک چیز مورد توجه قرار می‌گیرد. براین‌اساس سعی می‌شود راهی برای به‌دست‌آوردن نتیجه‌ی عملی از طریق تعریف حاصل شود. بنابراین دیگر به کامل نیازی نیست. زیرا هدف، به‌دست‌آوردن علم نبوده؛ بلکه به‌دست‌آوردن یک نتیجه‌ی عملی ولو از طریق یک تعریف ناقص است. (لگنهاوزن، هم‌اندیشی معرفت‌شناسی، ص. 279) https://eitaa.com/doranejadid https://virgool.io/@mhtaheri https://virasty.com/Mhtaheri
با توجه به تفاوت «تعریف نظری و مفهومی» با «تعریف کارکردی و کاربردی»، هم‌چنین عطف به نقش مهم فلسفه و منطق و در یک امر، سوال مهم این است که «دولت چیست؟» و «دولت‌سازی چگونه محقق می‌شود؟» در بسیاری از مواقع، وقتی از و صحبت می‌شود، این امر به ، خصوصا انتخابات قوه‌ی مجریه فرو کاسته می‌شود. ازاین‌رو وقتی از ضرورت دولت‌سازی در ایران صحبت می‌کنیم، بخش قابل توجهی از نیروهای سیاسی با تعجب می‌پرسند: ؟! یک معنای بسیار سطحی از این است که رفتن شاه و آمدن امام خمینی به ایران و تشکیل نظام جمهوری اسلامی را معادل تشکیل بدانیم. این تلقی، جدی‌ترین حجاب دولت‌سازی در جمهوری اسلامی ایران در قریب به پنج دهه‌ی گذشته بوده است. بسیاری با تعجب می‌پرسند:‌مگر با رفتن شاه و آمدن امام خمینی و تغییر نظام سیاسی، دولت جمهوری اسلامی تشکیل نشده است؟! این تعجب محصول است. معنای جدید دولت در روزگار معاصر همان است؛ . واژه‌ای که برای بازنمایی اتفاقی که در در جهان رخ داده و را ایجاد کرده، دقیق وضع نشده است. تبعا در جایی که معنای نظری مبهم باشد، درک ما از ضرورت نیز متشتت خواهد بود و تفاهمی برای معماری پیچیده و سرنوشت‌ساز رقم نخواهد خورد. ، نه صرفا یک ، بلکه یک است؛ لذا باید بتواند علاوه‌بر تغییر حاکمان و رژیم سیاسی، طرح جدیدی برای را نیز ترسیم کرده و پیاده نماید تا «نظم اجتماعی مطلوب»‌اش جایگزین «نظم اجتماعی موروث» گردد. لازمه‌ی این امر است. آیت‌الله خامنه‌ای فرموده‌اند: ما نداریم؛ ما هم نداریم! از آن مراحل چندگانه‌ای که ما مطرح کردیم، هنوز در دولت اسلامی‌اش مانده‌ایم. بعدازاین، ایجاد یک دولت اسلامی است. یعنی ایجاد تشکیلات مدیریّتیِ اسلامی برای کشور. ما در این قضیه هنوز خیلی فاصله داریم تا به مقصود برسیم. 1396/06/06 https://eitaa.com/doranejadid https://virgool.io/@mhtaheri https://virasty.com/Mhtaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آینده‌‌ی پیچیــده 🔻در مقابل نظم تک قطبی آمریکا، جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید است. | نوجهــــان | نظــم جهانی و چالـــش‌های عصر پســاسکولار استاد: دکتر مجتبی عبدخدایی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه(ره) لینک ثبت‌نام http://www.negahschool.ir/product/new-world/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
امروز متفکــرین و تحلیل‌گــران روابط بین‌الملل در بسیاری از محافــل علمی دنیـــا از تغییر در نقشـــه سیاسی دنیا و گـــذر تدریجی قدرت از غـــرب به شـــرق و تبدیل قاره کهن به کانـــون قدرت اقتصـادی، سیـاسی و نظامی دنیا سخن می‌گویند. وقـــوع حوادث و وقایع مختلف طی ســـال‌های گذشته بر صحـــت و اعتبار این تحلیل افزوده است. لذا ما در پروسه‌ی شکل‌گیری نظـــم جدیدی هستیم که هرگونه نقش‌آفرینی در آن، آگـــاهی به مسائل جهانی و حضـــور فعال ما را در صحنه جهـــانی می‌طلبد. برنامه «نو‌جهان» فرصتی است برای آشنائی با نظمـــی که قریب به ۴ قرن بر مناسبـــات جهانی حاکم بوده که از آن تعبیر به «نظم وستفالیایی» می‌شود و آشنـــایی با تغییراتی است که باعث از هم‌پاشیدگی نظم مورد ادعای امریکا و دوّل غربی شده و جهان را در آستـــانه شکل‌گیری نظم جدیدی قرار داده است.
| نوجهــــان | نظم‌جهــانی و چالش‌های پسـاسکولار با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نویسندگان غربی، این انقلاب را گامی برای احیای الگـوی نظم اسلامی در مقابل نظم وستفالیــایی تفسیر کردند. نظمی که به زعم آنان قریب به چهار قرن ثبات بین‌المللی را رقم زده است. آنان تلاش نمودند تا نظم اسلامی را تهدیدی علیه صلح و ثبات نظم وستفالیایی تعبیر نماید و در نتیجه با “امنیتی سازی” آنچه که آنان از آن تعبیر به “رستاخیز اسلامی” می نمودند، منابع بین الملل را در جهت مقابله با آن تجهیز نمایند. در این راستا بیش از آنکه تلاش برای فهمی درست از الگوی نظم اسلامی صورت گیرد، راهبردهای مقابله با آن تعریف و اتخاذ گردید. بر این اساس دو نوع حرکت هماهنگ در عرصه نظر و میدان عمل درصدد برآمد تا تفسیری تحریف شده از نظم اسلامی بر اساس مولفه‌های نظم امپراتوری، یعنی رقیب پیشین نظم وستفالیایی، ارائه دهد. √ در طیف نخست که در ساحت نظر و تئوری پردازی به این امر همت گماردند می‌توان از تفکرات هنری کسینجر نام برد که در چند دهه گذشته تلاش ‌نموده است تا نظم اسلامی را با جهانگشایی نظم امپراتوری توضیح دهد و در این راستا با وام گرفتن از تاریخ خلفای اسلامی و فتوحات آنان، نظم جهانی امت محور را بسان نظم امپراطوری با صبغه دینی معرفی نماید که درصدد فزون‌خواهی و حذف دولتهای جهان است. √ در طیف دوم به گروه‌های افراطی مانند القاعده و داعش می‌توان اشاره نمود که با تفکرات و اقدامات کشورگشایانه درصدد برآمدند تا درستی این تفسیر را در میدان عمل تحقق بخشند. در این عرصه بررسی دو موضوع حائز اهمیت است که در برنامه نوجهـــان به آن‌ها پرداخته می‌شود: • نخست آنکه ماهیت نظم وستفالیایی چیست و ابعاد آن سیاسی و حقوقی آن کدام است؟ • دوم نگرش اسلامی به نظم جهانی در الگوی اسلامی از روابط بین‌الملل چگونه ماهیت و ابعاد فوق را به چالش گرفته است ؟ سرفصل‌های برنامه: • مساله نظم جهانی در نظریه‌های روابط بین الملل • ماهیت و چیستی نظم و تفاوت آن با آنارشی • نسبت نظم، ثبات و عدالت • عوامل ایجاد، استمرار و اضمحلال نظم • نظم وستفالیایی ، ابعاد و ویژگیهای آن • چالش نظم اسلامی با نظم وستفالیایی • انقلاب اسلامی و تغییر نقشه سیاسی جهان لینک ثبت‌نام: http://www.negahschool.ir/product/new-world/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
ارتباط میان برده‌داری و یکی از کلیدهای فهم ریشه‌های است. اندیشه‌ای که به‌دنبال توسعه‌ی برده‌داری از طریق دگردیسی، هم از حیث کمی و هم از حیث کیفی، آن بود در نهایت در مدل جدیدی از زمام‌داری به‌نام تعیّن پیدا کرد. ، اسیری است که توهم آزادی دارد. https://eitaa.com/doranejadid https://virgool.io/@mhtaheri https://virasty.com/Mhtaheri
سکان‌دار (سازمان اطلاعات ) شد تا بدین‌ترتیب یک فلسفه‌خوانده بر صدر نهاد امنیتی این کشور تکیه بزند. کالین پیش‌تر سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه و مشاور امور خارجه بود. این تغییر در کنار انتصاب رئیس سابق میت () به مقام وزارت خارجه، پیام‌هایی روشنی دارد. کالین، پایان‌نامه دکتری خود را در سال ۲۰۰۲ در زمینه فلسفه تطبیقی در دانشگاه جورج واشنگتن زیر نظر تالیف نمود. یکی از آثار وی به نقد مبانی معرفت‌شناسی در فلسفه اسلامی اختصاص دارد. Knowledge as Light. Critical Remarks on M. Hairi Yazdi's Principles of Epistemology in Islamic Philosophy: Knowledge by Presence. In: American Journal of Islamic and Social Sciences. Vol. 16 (1999), pp. 85–97 (online). https://www.ajis.org/index.php/ajiss/article/view/2105 هشت عنوان مقاله در مجله «AMERICAN JOURNAL OF ISLAM AND SOCIETY» از وی چاپ شده است. کالین، همکاری با را نیز در کارنامه خود دارد و به موضوع اسلام‌هراسی و اسلام سیاسی توجه ویژه داشته است. آن‌چه این انتخاب را مهم می‌کند، سابقه وی در است؛ شاید همین پیشینه مورد توجه اردوغان در این انتصاب بوده است. https://eitaa.com/doranejadid https://virasty.com/Mhtaheri