|
🟥پدیدههای طبیعی با پدیدههای انسانساخته، در جغرافیا، درهمتنیدهاند. عاملهای انسانی و طبیعی، بسته به آمریتی که از خود بروز میدهند، در شکلدادن به مختصات یک #فضای_جغرافیایی حضور دارند. بهمیزان توسعهیافتگی، سهم ساختار جامعه در ایجاد فضای جغرافیایی بیشتر شده و بر #آمریت_محیطی غلبه میکند. دانشهایی همچون #روابط_بینالملل و #ژئوپلیتیک نیز از دل نیازها و در نسبت و تناسب با ایدئولوژیهای این جوامع برآمده است.
🔸بهدلیل دخالت #ایدئولوژی در جغرافیا است که هومبولت (alexander von humboldt) (پدر جغرافیای نو) در رهیافت #ژئوکراتیک (geocratic) بر تعیینکنندگی طبیعت بر کیفیت زندگی انسان تاکید میکند؛ ریتر (carl ritter) در رهیافت #تئوکراتیک (theocratic)، روایتی از تحولات جغرافیایی ارائه مینماید که نشاندهنده کنترل آفریدگار بر پدیدههای سطح زمین باشد. ویدال بلاش (Vidal de La Blache) در رهیافت #وی_اوکراتیک (we-ocratic) و مکتب امکانگرایی جغرافیا، متاثر از #داروین بر این تفسیر تاکید میکند که اگرچه محیط، امکاناتی را در اختیار انسان قرار میدهد، اما حق #انتخاب برای بهرهگیری از آنها همچنان وابسته به انسان است.
🔹باتوجه به تاثیر #ایدئولوژی بر تفسیر یا #روایت جغرافیا، این پرسش قابل طرح است که نگاه انسان موحّد به جغرافیا و #رقابتهای_ژئوپلیتیکی چه تمایزات و امتیازاتی در مقایسه با دیگر رهیافتها دارد؟ این پرسش، هستهی سخت #الهیات_جغرافیا را شکل میدهد.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 پول، کالای واسطی است که ارزشمندی و منزلت هر چیز در #دنیای_مدرن با آن سنجیده میشود؛ ولو این چیز، عواطف یا استعدادهای انسانی باشد. #پول، همهچیز عالم را به #کالا تبدیل میکند.
🔸 پول نیز مانند همهی پدیدههای عالم، #حرکت دارد. حرکت پول در زمان، یعنی تغییر شتاب قدرت پول. از آنجاییکه پول نیز یک کالاست، برای سنجش و کنترل ارزشمندی آن باید به ملاک دیگری روی آورد که عبارت است از: #بهره یا بهبیان الهیاتیاش #ربا (Usury). پس ربا، ابزار کنترل شتاب تغییرات قدرت پول است.
🔹 از مهمترین رسالتهای نظریههای اقتصاد، کشف یا وضع قواعدی برای فهم و کنترل حرکت پول است. نظریهی #اقتصاد_کلاسیک، ارزش کالا یا خدمت را جمع «هزینه مواد اولیه» با «هزینه کارگر» میداند؛ ولی #اقتصاد_نئوکلاسیک، ارزش کالا و خدمات را به عامل انسانی پیوند داده و ادراک مصرفکننده از ارزشمندی محصول یا خدمات را به هزینهی مواد اولیه و کارگر اضافه میکند.
🔸 نکتهی مهم این است که ادراک آدمی از ارزشمندی کالاها، تابع #رقابت و تغییرات محیطی است که رقابت در بستر آنها رخ میدهد. با تشدید فضای رقابتی میتوان شتاب حرکت پول (یعنی ربا) را افزایش داد. اگر بهرهمندی از #مزیتهای_جغرافیایی را در ادراک از ارزشمندی کالاها موثر بدانیم، بدینمعناست که #سرمایهداری با استفاده از #رقابتهای_ژئوپلیتیکی بهمثابه ابزار، از #امکان_و_امتناع_جغرافیایی برای کنترل #ربا استفاده میکند.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 هرگاه بپذیریم که #رقابتهای_ژئوپلیتیکی بهمثابه ابزاری موثر و تعیینکننده در اختیار #نظام_سلطه و #سرمایهداری است که به واسطهی آن، تنور #رقابتهای_اقتصادی را گرم نگه میدارد و ادراک انسانها از ارزشمندی کالاها و خدمات مختلف را تغییر داده و کنترل میکند؛ استبعادی ندارد که نتیجه بگیریم آنچه بر امنیت #تنگههای_راهبردی در دریا و #گذرگاههای_کلیدی در زمین حکومت میکند، #نرخ_بهره (Interest rate) است.
🔹 اگرچه بخشی از #رقابتهای_ژئوپلیتیکی برآمده از #آمریت_محیطی هستند و بهطور طبیعی از #مزیتهای_جغرافیایی نشأت میگیرند، اما با پدیدههای انسانساختهای مثل: #جنگ و صلح، ایجاد #رژیمهای_امنیتی و #اتحادیههای_منطقهای، ایجاد #کریدور در بستر زمین و دریا، تاسیس #بندر و #کانال، تامین #امنیت یا ایجاد ناامنی در کریدورهای تجاری و ... نیز میتوان قیمت کالا و خدمات را بالا برد یا از ارزشمندی آنها کاست. التهاب یا آرامش در بازار #بورس نیز در خدمت کشف ارزشمندی ناشی از #رقابت است.
🔸 بالا یا پایینآمدن قیمت #نفت در ثانیهبهثانیه تابلو #بورس بهتبع تغییرات امنیتی تنگههای راهبردی جهان، بهترین شاهد این مدعاست.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
📌رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد...
ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
|
🟥 آرایش میدانیای که اینک رژیم صهیونیستی به خود گرفته است، حاکی از سناریوهای محتمل مختلفی است. چرا رژیمی که شرایط فرسایشی ناشی از تهاجم به #غزه او را با بحران مشروعیت در #تلآویو روبهرو کرده، باید دست به ماجراجویی در #جولان و #لبنان و امروز در #تهران بزند؛ درحالیکه میداند این اقدامات به معرکهی گستردهتری تبدیل خواهند شد و غاصبان قدس را با سه کشور غیرهممرز با او خواهند کشاند؟ یک احتمال جدی، قصد رژیم برای #ارتقای_عمودی_جنگ است؛ پس از حادثهی هلیکوپتر نیز شرایط برای ارتقای عمودی مساعدتر شده و محتمل است که تا صدور پیامی به قصد #تسلیم_سرزمینی پیش برود.
🔸 باید بیش از هر چیز مراقب #غافلگیری_داخلی باشیم. #ایران_متحد و #جبهه_مقاومت_یکپارچه، مهمترین شمشیر آخته و آمادهی فرود بر سر #اسرائیل است. مسئول تولید روایتی که بتواند در این شرایط انسجام #افکار_عمومی را حفظ کند، کیست؟ نسبت به این وظیفهی خطیر، چهمقدار #آگاهی و #آمادگی داریم؟
🔹 خشم و اشک ناشی از انتحاری که امروز دیوانهی مدیترانه در #تلآویو بهکارگزاری از #لندن مرتکب شد، نباید قلبهای پولادین فکوران #جبهه_مقاومت را از دقت و عمق محاسباتی میدان غافل کند. این تقابل، بیش از هر چیزی #جنگ_ارادهها و #جنگ_دستگاههای_محاسباتی است.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
سید حسن نصرالله:
نبرد پس از بمباران حدیده، بیروت و تهران وارد مرحله جدیدی شده است... آنچه در حال رخدادن است، دیگر جبه های پشتیبانی نیست، بلکه یک نبرد آشکار بزرگ است که عرصههای آن شامل غزه، جنوب لبنان، یمن، عراق و ایران است.
#ارتقای_عمودی_جنگ
#جبهه_مقاومت_یکپارچه
|
🟥 عنوان #یهود_بخارایی به آندسته از کلیمیان اطلاق میشود که هستهی اولیه ایشان در قرن 7 پیش از میلاد مسیح، زمانی که حکومت آشور به #فلسطین حمله کرد، به #آسیای_میانه و مشخصا به شهر #بخارا گریختند و این جماعت را در این نقطه از #ایران_باستان تاسیس کردند. در قرنهای بعد نیز بخشی از یهودیان #اسپانیا، #مراکش، #سوریه و #عراق از طریق #جاده_ابریشم به این جماعت پیوستند. آنها در کنار این جاده زندگی میکردند و از رونق اقتصادی و تجاری آن بهرهی وافری بردند.
🔸 یهودیان بخارا خود را از نسل #نفتالی و #ایساکار میدانند و معتقدند که #نسل_گمشده_بنیاسرائیل هماینانند. زبان ایشان، گویشی از فارسی تاجیکی است که با #عبری آمیخته شده است. در قرن 13 میلادی که شاهد حملهی مغول به ایران و عراق هستیم، یهودیان بخارا قصهای داشتهاند که باید به آن توجه کرد. در میانهی قرن 19 میلادی، گروه قابل توجهی از یهودیان بخارا به #بیت_المقدس مهاجرت کردند؛ اکنون محلهی ایشان با نام #محله_بخاراییان در سرزمینهای اشغالی پابرجاست. آمارها نشان میدهد که امروزه 100هزار یهودی بخارایی در #تلآویو و دیگر شهرهای سرزمینهای اشغالی ساکن هستند.
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 ترویج و گسترش یک «فکر» و «ایده» و «آرمان»، ابزارها و اقتضائات خودش را میطلبد. #فرهنگ، عبارت است از فضا و محیطی که یک فکر و ایده و آرمان در بستر آن تکثیر شده؛ گسترش یافته و به یک #عرف و #معروف تبدیل شده است. #تمدن نیز به شرایط و وضعیتی اطلاق میگردد که یک فرهنگ، به #علم و #فنآوری و وسیلههایی از این قبیل مجهز شده است تا امکان گسترش و بقای آن فرهنگ را در مواجهه با افکار و فرهنگهای دیگر #تسهیل کنند و شرایط را برای بسط و گسترش فکر و فرهنگ رقیب، ناهموار و نامساعد کرده و تا حدودی سد نمایند.
🔹 پیش از پیدایش تمدن #مدرنیته، چندان ضرورتی نداشت که تفکر و فرهنگی برای بسط و حفظ خودش الزاما به ابزارسازی متناسب با خویش روی آورد؛ زیرا #امتناعات_جغرافیایی یا بهعبارتدیگر #آمریت_محیط_طبیعی بخش عمدهای از تهدیدات را مهار میکرد. اما اهمیت ابزار و #صنعت در #تمدن_مدرن و غلبهی قابل توجه بر امتناعات جغرافیایی، توجه به تمایز #تمدن با #فرهنگ را ضروری ساخته و اهتمام به تامین اقتضائات تمدنی برای حراست از یک فرهنگ را غیرقابلاغماض نموده است.
✂️ پینوشت:
توجه به چرخهی تبدیل تبدیل فکر، آرمان و #ایده به فرهنگ و سپس تمدن، کمک میکند که از #سهلپنداری نسبت به الزامات فرآیند منتهی به #تمدن_نوین_اسلامی در امان بمانیم. همچنین یاری میکند تا ضرورت ایجاد تمدن بدیل در مواجهه با #مدرنیته را بهتر درک و لمس نماییم.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 کانونهای قدرت در جهان در اثنای تاریخ و طی زمان، مانند هر پدیدهی دیگری در این عالم، #حرکت کردهاند؛ تغییر یافتهاند و جابهجا شدهاند. روزگارهایی نهچندان دور، #امتناعات_جغرافیایی کفایت میکردند که بسط یک #ایده و فکر و آرمان و تجلی و ظهورش در قالب #فرهنگ، ضامن تکثیرشان در میان نسلهای مختلف یک سرزمین باشد. لذا پا گرفتن یک فرهنگ در یک #فضای_جغرافیایی ایمن کافی بود تا آن فرهنگ، #تمدن نیز نامیده شود؛ اما مدرنیته اکتفا به امتناعات جغرافیایی برای حراست از #فرهنگ را منتفی ساخت.
🔸 #مدرنیته اساسا زاییدهی ایدهی: غلبه بر #آمریت_محیط_طبیعی با اتکا به #صنعت است. مدرنیته، برآمده از فکر و فرهنگ مردمانی است که قرنهای متمادی در شرایط سخت آبوهوایی سواحل #دریای_بالتیک و #دریای_شمال و زمستانهای خشن شمال #آلپ زندگی کردند.
🔹بدیهی است که انتظار داشته باشیم در چنین شرایطی، #طلب و تمنای #تصرف_طبیعت در دل آنها شعلهور شود؛ سالها بعد نیز #تعلق به این فرهنگ به تمدنی تبدیل گردد که میتواند از خشونت امواج دریا سواری بگیرد؛ وحشت و رعب سفر در #اقیانوس را زیر پا بگذارد؛ ستیغ کوهستان را مقهور #رویای_پرواز سازد و زمستان را به منظرهای تبدیل کند که میتوان پشت شیشههای نشکن لم داد و در کنار بخاریهای برقی بر کشتیگرفتن طوفان با درختان نظاره کرد.
#مفاهیم_و_تعاریف_پایه
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 روایتی از مدرنیته رایج است که میکوشد نشان دهد: این تمدن از میان منازعات فکری #قرن_چهاردهم و #قرن_پانزدهم اروپا سر برآورده است؛ #رنسانس را پایان یک جدال فکری و آغاز عصری جدیدی در تاریخ بشر میشمرد؛ آغاز در #اروپای_غربی؛ متاع و تحفهای برای رفتن به این سو و آن سوی زمین.
🔸 این #روایت اگرچه قطعهای است از پازل تاریخ جدید، اما ناقص و ناکافی. این روایت، چشم بر پیدایش #طلب و تمنایی که #انسان_مدرن را آفرید، میبندد؛ تولّد #میل جدید در امتناعات کوهستانهای #آلپ، آمریتهای سواحل #دریای_بالتیک و #دریای شمال، و امکانهای خفته در کرانههای رودخانهی #راین و #دانوب را نادیده میانگارد. ازاینروست که در توضیح و تفسیر گذار از #نظم_زمینپایه به #نظم_اقیانوسپایه به لکنت گرفتار میشود و در چسباندن تکههای مختلف پازل دوران مدرن عاجز میگردد.
🔹 در روایت فراز و فرود یک تمدن باید توجه داشت که: انسان بیش از هر چیز، یک طلب و تمنا و یک #تعلق است. انسان قبل از هر چیز، یک #قلب است که میتپد؛ یک جان است که دل میبندد و نرد عشق میبازد؛ یک #روح است که به پرواز درمیآید؛ یک #اراده است که کمند علقهی خویش را بر گردن خواستهای میافکند. هر فکر و اقدام دیگری که از آدمی سر میزند: ابزاریست در اختیار این قلبِ تپنده؛ وسیلهای است در دستانِ این جانِ عاشق؛ امکانی است رامِ این روحِ در پرواز؛ مرکبی است در اختیارِ این ارادهی راسخ و تعلق در کمند. اکنون دوباره باید پرسید که #مدرنیته متولد کدامین میدان و #پرسمان است؟
#روایت_مدرنیته
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
🟥 پس از قریب به چهار و اندی سال کار مقدماتی در این کانال، اعم از: پرداختن به ترمینولوژی #عصر_جدید، #فلسفه_تاریخ، #ژئوپلیتیک، #استیت و #دولت_مدرن، #ساخت_تاریخی_روش و نهایتا #استعمار، اکنون میتوان یک جمعبندی نسبتا قابل قبولی از #روایت_ایران در گذار به عصر جدیدش ارائه داد. بهعبارتدیگر، پس از چهار سال پهنکردن بحث، اکنون به فصل جمعکردن آن رسیدیم.
🔸 تلاش میکنم در فصل جدید، مطالب به دور از موجزگویی باشد. شاید بهتر این باشد که ابتدا یک مطلب موجز به شکل کپشن، و سپس مطلب مبسوطتر با ادبیات عامیانهتر را تقدیم کنم.
🔹پیرنگ اصلی پستها این خواهد بود که نسخهی تمدنی #انقلاب_اسلامی، تنها راه برونرفت از دشوارههای دویست سال گذشتهی این مرزوبوم است. این نسخه، حاصل فهم رهبران انقلاب از تلاقی سه نیرو در شکلدادن به وضعیت ایران معاصر است:
1️⃣ طرح بعثت
2️⃣ تقابل ایران و اسلام با استعمار و #بازی_بزرگ
3️⃣ میراث پنج نهضت تحولخواهانهی ایرانی در دو قرن گذشته
🔹ماحصل فهم عمیق از نحوهی تلاقی این سه نیرو در شکلدادن به #ایران_معاصر، رهبران انقلاب را به ضرورت پیریزی نقشهی راه تمدنی انقلاب برای شکلدادن به #نظم_جدید رهنمون ساخته است.
#روایت_ایران
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid
|
📮 آخرین #حاکمیت_ملی در #ایران_پیش_از_اسلام، متعلق بوده است به پادشاهی #ساسانیان. شیوع هرجومرج داخلی، دربار #ساسانی را تضعیف کرد و قتل #یزدگرد_سوم طومار این سلسله نیز پیچیده شد. بدینترتیب، قدرت متمرکزی که از سه هزار سال پیش از میلاد توسط #ایلامیان در #فلات_ایران برپا شده و سپس با ورود #آریاییها و تاسیس پادشاهی #مادها، #هخامنشیان و #اشکانیان رونق جهانی یافته بود، فرو پاشید و در هاضمهی حاکمیت ششصدسالهی #خلفای_مسلمان قرار گرفت.
🔸 با حملهی مغول به #بغداد و فروپاشی #خلافت_عباسی، خلاء قدرتی در فلات ایران پدیدار شد. از این به بعد، شاهد ظهور ثمربخشترین تلاشهای #اقوام_ایرانی برای بازیابی حاکمیت ملی در دوران پس از اسلام هستیم که اصطلاحا دورهی #میانپرده_ایرانی (Iranian Intermezzo) نامیده میشود. این تلاشها که ترکیبی بودند از جمع «هویت ایرانی» و «آموزههای اسلامی»؛ در نهایت با تاسیس پادشاهی #صفویه به ثمر نشست و پس از ششصدسال از زوال آخرین حکومت ایرانی، حاکمیت ملی به دست #اقوام_ایرانی بازگردانده شد.
🔹 تثبیت و حراست از #حاکمیت_ملی پس از #صفویه بهاینسو، با رقیب جدید دیگری روبهرو بوده است که تا به امروز ادامه دارد. این رقیب اینبار نه از همسایگی #فلات_ایران، بلکه از #اروپای_غربی برخاسته و تا پستوی خانهی هر ایرانی پیش آمده است. این رقیب، کسی نیست جز #تمدن_غرب یا اصلاحا #مدرنیته.
#روایت_ایران
🌐 https://eitaa.com/doranejadid
🌐 https://t.me/doranejadid