eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
394 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
230 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
امامزاده ناصرالحق در کلام شیخ علی نمازی شاهرودی (1405 ه.ق) ... مستدرکات علم رجال الحدیث.pdf
785.8K
شیخ علی نمازی شاهرودی (۱۳۳۳_ ۱۴۰۵ ه.ق) در مستدرکات علم رجال الحدیث 👇 کلام او درباره http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2974 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ بسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون یرفع الله الذین آمنوا و الذین اوتوا العلم درجات 🔸رحلت عالم مجاهد، استاد اخلاق و شعر و عرفان، مدیر پر تلاش عرصه های فرهنگی و تربیتی حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شيخ ميرزا علی اصغری ره موجب تالم و تأثر گردید. آن روحانی گرانقدر در مبارزات انقلاب اسلامی حضوری فعال داشت و پس از انقلاب نیز در دفاع مقدس، امامت جمعه منشاءخیر و برکات بود. عمری بابرکت و اثر بخش از مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی در سالهای آغازین انقلاب، تا ریاست آموزش و پرورش آمل و معاونت و مدیریت فرهنگی دانشگاه آیت الله آملی ره از او چهره ای ماندگار در شهرستان آمل ساخت. حاج آقا اصغری جزو چهره های ماندگار وکم نظیر مازندران بویژه آمل هستند که افتخار شاگردی از محضر علما و فلاسفه ی بزرگ شیعه مثل شهید مطهری ،آیتین علامتین حضرات جوادی آملی و حسن زاده را در تهران داشتند. تبحر ایشان در فلسفه،ادبیات، حافظ شناسی ،مولوی، و سعدی در کنار مدیریت در کارهای اجرایی بدون افراط و تفریط از نقاط قوت این دانشمند برجسته بود. علاقه و محبت مرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله به ایشان همیشگی بود. مردم داری و اخلاق کریمانه نسبت به روحانیت و حمایت از طلاب جوان واهل علم از ویژگی های منحصر به فرد این سرباز انقلابی است. در شرایط بحرانی کشور تا مرز شهادت و ترور نافرجام پیش رفت و با تکیه بر الطاف الهی در لباس خدمت طی مسیر و ادامه طریق نمود. کلام شیوا ، صبر و خوش رویی این استاد حوزه و دانشگاه از او چهره ای محبوب در خاطره دانشجویان و دانش پژوهان بر جای گذاشت. 🔸 ارتحال این روحانی جلیل القدر را به مردم شریف آمل ومحلی های عزیز تسلیت می‌گویم و از خداوند کریم برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان، وابستگان و علاقه مندان آن مرحوم صبر و اجر مسئلت دارم. 🖊سیدحسن فاطمی آمل _ بیست و یکم خردادماه چهار صد و سه🖤🖤🖤 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2977 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 💠ابراهیم فلاح هنرمند پیشکسوت و عکاس مازندرانی و عکاس - خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی آوای خزر توانست در پویش ملی رسانه‌ای روایت ققنوس قلم، رتبه نخست را از آن خود کند. 📌او امروز با حضور در مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر (عج) تهران، هدیه خود را در حضور فرشاد مهدی پور معاون رسانه‌ای و تبلیغات وزیر فرهنگ دریافت کرد. 📌مجموعه عکس او که به راهپیمایی مردم در حمایت از مردم مظلوم و محکوم‌کردن نسل‌کشی و به شهادت رساندن جمعی از خبرنگاران و راویان جنایت‌های رژیم صهیونیستی بوده است، نظر هیات داوران را جلب کرد. https://www.avayekhazar.ir/000Doj 📌در این رویداد رسانه‌ای و فرهنگی – هنری "ناصر ابوشریف" نماینده جهاد اسلامی در تهران، حجت الاسلام علی کریمیان مدیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه، علیرضا شیروی مدیرکل رسانه‌های خارجی و ایمان شمسایی سرپرست اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی حضور داشتند. 👈ابراهیم فلاح تاکنون در چندین جشنواره ملی ازجمله ابوذر، زن و روستا، محیط زیست، جهاد و شهادت و ... همچنین در بیشتر جشنواره‌های استانی رتبه‌های برتر را در کارنامه دارد. 👈ابراهیم فلاح اهل شهرستان ساری، بخش و روستای گردشگری دینه‌سر است. 🔹کسب این عنوان افتخار آمیز را به این پیشکسوت رسانه‌ای استان صمیمانه تبریک عرض می‌نماید. http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2978 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ #مازندران_شناسی ⭕️ مردم روستاهای اطراف #ساری و مردم #دودانگه به بنای آجری که در این مقاله معرفی شده است، می‌گویند: #گنبذ 📌 سوال این است که چرا بنای مذکور، #گنبد نامیده نمی‌شود؟! 👈این مقاله ، پاسخی است به این پرسش زبانی، پاسخی که ریشه های این مسئله را در گذشته های بسیار دور کاویده است. ✍️ استاد محمدعلی نوری خوش رودباری ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑#پژوهش_ادملاوند @edmolavand 📚#آوات_قلمܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜نقشه ایران در ۲۸۶ سال قبل در سال ۱۷۲۹ میلادی 📌حدود سرزمینی ایران شامل نقاط زیر هم بود: ■ گرجستان، ■ارمنستان، ■آران، ■بحرین، ■مناطق شیعه نشین عربستان، ■بلوچستان ■پاکستان ■و افغانستان http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2980 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ ، لِفا، فییِه، کیلِه، وَنده 🔸خرمن، اصل و چهار تای دیگر فرع بر آن هستند و به ازای اصل، کاربرد پیدا می کنند. 👈برای خرمن زنی سنّتی، اول می بایست مکان همواری را معین می کردند و با زدن آب و جارو و تمیز کردن آن، برای ریختن دسته های گندم و جوی درو شده(کَسو) - که از قبل کوفا( کوپّا) شده بودند - آماده می نمودند. 👈بعد از مهیا شدن خرمن، بسته به مقدار محصول درو شده، شُرَکا، گردن دو رأس اسب یا چند رأس اسب را جفت هم با ریسمانی می بستند تا در حین حرکت در داخل خرمن از هم جدا نشوند و کار خرمن کوبی مختل نشود. 📌شخص خرمن زَننده، با دستی بر افسار اسبان و با دستی دیگر، گرفتن شاخه ی نازکی از درخت - که به آن شیشک می گفتند- در مرکز دایره خرمن قرار می گرفت و با تکرار « بِیَه بِیَه بِیَه...» و تکاندن شیشک، اسبان را دایره وار می چرخاندند و این چرخش را آنقدر ادامه می دادند تا اینکه ساقه های گندم و جو، زیر پاهای اسبان خُرد و دانه هایش از خوشه های آن جدا می شدند. 📌شایان ذکر است، تک اسبه، دو اسبه، سه یا چهاراسبه استفاده کردن کشاورزان، بستگی به اندازه محصول شان داشت. 👈بعد از این مرحله (جداشدن دانه از خوشه)، برای باد دادن آن، از  «لِفا» - که غالبا چوبی به اندازه ی یک و نیم متر، صاف و بِرشتِه شده ی در پَتخال آتش به صورت دو شاخ و بعضا سه شاخ بوده - بهره می گرفتند تا کاه را از گندم و جو جدا کنند، جوها یا گندم ها در وسط خرمن و کاه را به فاصله دو سه متری آن تلمبار یا کود می کردند و برای جدایی کاملتر دانه و کاه، بعد از مدت کمی استفاده از لِفا، از ابزار چوبی دیگری، پارو مانند، بنام  «فییِه» استفاده می کردند تا محصول خرمن شده، کاملا خالص گردد. 👇👇 بعد از مراحل لفا و فییِه زنی، مرحله کیلِه کردن (پیمانه) می رسید، در این مرحله فردی دستمال به سر و آغشته به کاه و نِنگِه (از کاه ریزتر) کنار محصول جمع شده می نشست و شُرَکا یکی یکی کیسه به دست، می آمدند و کیله کننده بعد از بردن نام خدا و  جدا کردن مال خدا (سهم فقرا) و با تکرار عددها ( یک و یک و یک، دو و دو دو...) و بر زبان آوردن کلماتی  مسجّع و شعر گونه 👇 ( اول نوم خدا، برکت هِدا خدا، سوم دین محمد، چهارم صلوات بر محمد...)، سهم و قسمت هرنفر را می دادند و از همدیگر با خوشرویی و بجا آوردن حمد و شُکر خدا، خدا حافظی می کنند. ✍باید یادآوری کنم در آن زمان‌ها (دهه قبل از ۱۳۶۰ شمسی)، خریداران کاه از قبل با صاحبان محصول هماهنگی و موقع خرمن زدن کشاورزان، کاه ها ی خریداری شده را وَنده (قفسه های دایره ای نخی یا پشمی) می کردند و برای تغذیه زمستانی مال های شان می بردند ودر اینجا، کار خرمن به مرحله ی تکامل و اتمام خود می رسید. 🖊 http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2979 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
﷽ | 🌿در راستای دومین کنگره ملی ۱۴۵۰۰ شهید استان مازندران برگزار می گردد: 📣رزمایش عضویت فعالین مجازی استان مازندران؛ در رسانه های ۱_کانال استانی در «کنگره شهدای مازندران»:👇 https://eitaa.com/jangoderang_ir ۲_کانال کشوری در «گنج بی پایان»:👇 https://rubika.ir/ganjebipayan 🔴برابر با ابلاغیه صادره در خصوص زمان‌بندی رزمایش عضوگیری کانال های ایتا و روبیکا در سطح کشور؛ از تاریخ ۲۲ لغایت ۲۴ خرداد مختص استان مازندران می باشد. 📊 👈لازم به ذکر است پس از عضویت در کانال ها، در نظرسنجی کانال روبیکا شرکت نموده و شهرستان خود را انتخاب نمائید. 📌پایگاه اطلاع رسانی دومین کنگره ملی شهدای مازندران👇 🌐 https://zil.ink/jangoderang.ir @edmolavand
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۱۰۰۲۰۳ 💌 ‎‌💗 از نام برداشتند، گوزنگو شهرت یافت تا کاخ تعاون مےرود او، کی غلط بافت ای سیس گمان مکن میروے بہ یاد مُرده‌اے ارزانےات کنند زخاک آن باد اوصاف مظلوم بہ مانند عسل باشد هزار بشیند بہ کندو، وے مثل باشد ✍ ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2721 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🔵 باداب سورت ساری چشمهٔ پلکانی تراورتنی بی ‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است که واقع در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد. 🔹این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. 🎥alinikiii ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📹 با بزرگان 📌برداشتی از مصاحبه 🎤جناب آقای سلمان باکری 📃نام مستعار: آقاجان 🌿۸۰ ساله 🌍مقیم: بندپی؛ 🗓تاریخ: ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ سه شنبه 💠صوتی و تصویری آوات قلم ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📹 با بزرگان 📌برداشتی از مصاحبه 💠صوتی و تصویری آوات قلم ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
4_5900268381520533643.mp3
2.49M
🌺🎼🎧 🌺🎤۴۳ حافظ ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ ‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 ❖ ﷽ ❖ 🌺 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍂 @edmolavand 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
📝 ■زِلیگ،سِلیک،زِلیک: قی چشم ■سِما ، سِماع: رقص ■سِموار ،سِمبار: سَماوَر ، این کلمه روسی هستش مثل استکان و سِمِشکه ■سِوا: جداگانه ،جدا ■سِوا هِکاردِن: جدا کردن ،تقسیم کردن ■سَوُک: سَبُک،کم،بی وزن ■سیُو کِلِش: سیاه سرفه ■شادی: میمون ■شال بِه ،غول بِه: میوه بِه جنگلی ■شِت ، شِد: فاسد و خراب(شِد مِرغانه، شِت آغوز) ■شِفت: ساده لوح ،جاهل و بی عقل ، دیوانه ، خُل ■شَقِله: گردوی درشت و بزرگ و خوشدستی  برای هدف گیری و برنده شدن در آغوزبازی ■شِکاری بِز: بُز کوهی ■شَک شَکی: آدم شکاک و وسواسی،  پُر شک  و تردید ■شِل: شلخته،ضعیف ناتوان،رقیق و آبکی، کسی که در انجام کاری نسبت به بقیه ضعیف تره و عقب می افتد ■شِلاب: باران درشت ِ تند و شدید ■شَلغِم: شلغَم ■شِندِر غاز: کنایه از بسیار ناچیز و اندک ■شُوخی گَر: آدم شوخ طبع با مزه ، شوخی کننده ■شُورِت (اُ): شهرت ،افتخار ■شُونه (اُ): شانه یِ سر ■شونه (او): می رود ■شی خِنه: خانه یِ شوهر ، خانه بخت ■شیر: خیس تَر مرطوب ،  شیر (حیوان)، شیر (غذای مایع خوردنی) ■شِطُون (اُ): شیطان ، کنایه از آدم پر سرو صدا ، پر جنب جوش ، بی توجه ، حقّه باز ، چند چهره ■صَرا: صحرا،مزرعه علفزار  دشت و دمن  مرتع ■عاقِل مرد: آدم فهمیده و عاقل کسی که سرد و گرم روزگارُ چشیده ■عَید گَردِش: عیددیدنی، دید و بازدید عید ■قِراری: مزدگیر،کارگر پیمانی ■قارزِم: گودی و قسمت عمیق رودخانه ، غرقاب ■قرضی: نوعی جبرانِ همکاری و تعاون برای انجام کار مشکل که معمولا بین کشاورزان مازندران رایج بود، مثلاً  آشنایان و همسایگان یک‌ یا چندروز برای انجام کار کشاورزی و دامداری  به مزرعه قنبر میروند  بعد از اتمام کار ، قنبر هم به همراه دیگران، جهت جبران همکاری به کمک و یاریشان میپردازد.این رسم در میان روستاییان ایران "یاوری"خوانده میشود . ■قِسمِت: قِسمَت ،سهم ،سرنوشت ، نصیب ، قضا و قدر ■قَوِر ، قَبِر: قبر ■قَورِسُّون، قبرِستُون: آرامستان ، قبرستان، گورستان ■کارِمسِرا: کاروان سَرا ،توقف گاه کاروانیان ■کُش: کَفش ■کاله: زمینی چند سال کشت نشده ،استفاده نشده، و علف های هرز در آن روییده است ■کاتا ، کِتا: کوتاه ■بِلِند: بُلند ■کَتِل: هیزم کلفت ، کنایه از بی حس و کرختی پا ■کَتول: دام پرورشی، دامدار ، کوه ، کوهستان ■کَتولی: از انواع ترانه های کوهستانی مازندران ■کَر: یک بغل علف یا کاه ،از چند کَسو تشکیل شده است ، دوازده تا کَر  ، یک خروار است خرمن ■کَرزَنی: خرمنکوبی ■کَسو: یک دسته شالی یا گندم ■کَش: پهلو ، جواب،  کنار ، دو طرف شکم ، دفعه و بار ، بغل آغوش(کَش یا کَشه بَیتِن، بغل گرفتن بچه) ■کِش: ادرار ، شاش ، نجاست انسان (خوردِ کِش) ، (گَتِ کِش = مدفوع ) ■کَک ماریم: نیلوفر وحشی با گلهای شیپوری سفید ، گیاه پیچک روی پرچین ■کال: نارِس ، نپخته ، نرسیده ، واحد شمارش گردو و تخم مرغ(آغوز کال ، مِرغانه کال)، لَنگ یا پای ناقص و معیوب ■کَلِز کَلیز: پیمانه شیر و ماست ، کاسه چوبی دسته دار ■کِلِه پِه: کنار اجاق هیزمی روستایی ■کَمِل کشی: حمل کاه از خرمن به خانه یا روستا ■کومه: کلبه و خانه کوچک که در باغ و کشتزار و علفزار صحرا  از چوب و شاخه درختان و نی و کاه درست میکنند محلّ استراحت چوپان و کشاورز و انباری موقت میباشد ■کَئی لَم: ساقه های رَوَنده دراز و طویل بوته کدو (هندوانه لم ، خربزه لم ،خیار لم،تمشک لم،انگور لم) ■کِله: جوی آب یا رود کوچک ،جَر ■کیله: پیمانه و  ظرف چوبی ِ استوانه ای شکل برای وزن و تقسیم کردن گندم جو برنج ■گالِش انگور: نوعی گیاه دارویی ■گالِش: انسانهای دامدار جنگل نشیِن ، دامدار گاوچران و گاوبان یا  گَلّه دار گاو  جنگل نشین ■گَت، گَتی: بزرگ ،رئیس،  عاقل و باشعور، نیا (گَت بِرار =برادر بزرگتر ، گت پیئِر: پدر بزرگ) ■گِرباز: ابزاری شبیه بیل با سر فلزیِ راست وکلفت ونوک تیز جهت کندنِ زمین های خیلی سخت و سفت ■گَرِک: آویز یا وسیله ای آویختنی از سقف اتاق های روستایی شبیه زنبیل آویزان که از ریسمان و علف های هرز خشک درست میشود موادغذایی را داخل آن قرار میدهند تا از رطوبت و دسترسی گربه و بچه های کوچک دور بماند ■گَره جینگا: آبخانه، ■گره جو گهره جو: ظرف ذخیره ادرار کودک در گهواره ■گِلِس: آب دهان و بزاقِ کِشدارِ کودک که همیشه از گوشه لبو دهانش آویزان و جاری است ■گِل گوئی گِل گُوگی: مخلوطی از گِل مخصوص زرد رنگ با پِهِن گاو (پوش) جهت رنگ آمیزی کردنِ (بِندُستِن) قسمت پایین ِ دیوار خانه های روستایی ■کَمِربُر: خطی راست و مستقیم و مرز بین  قسمت رنگ آمیزی شده قهوه ای و سفید دیوار ■گُودوش گِدِر: وقت و زمان دوشیدن گاو صبح یا غروب ■گُوکالُم: طویله گاو ■گوگزا: گوساله شیرخوار http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2981 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🔳#میرزامحمدشفیع_ادملایی 🔲#صدراعظم ◻️#قاجار 🔻🔻 ✅صدراعظم قاجار کجایی بود؟ 🔺🔺 ✍میرزا محمد شفیع" ادملایی مازندرانی فرزند"حاج میرزا احمد" از خدمتگزاران نادر شاه افشار بود. 👈اجداد میرزا شفیع از اهالی اصفهان بوده که در عصر سلاطین صفویه به علت طغیان و عصیان توسط پادشاهان صفویه به اجبار از اصفهان کوچ و در روستای #ادملاباکرمحله بخش بندپی مازندران، سکونت کردند. 🌿خاندان تقی نیا، تقی زاده و ابراهیمی عمران مقیم ادملا از بستگان او هستند. 👑حضور #شاه قاجار در ادملا: آقا محمدخان قاجار در روستای ادملا با مرد خوشنویس؛ میرزا شفیع ادملائی آشنا شد که سیاق نوشتارش ، مورد پسند وی قرار گرفت و از #حاکم خواست که چند مدتی میرزا شفیع در خدمت او باشد حاکم #بندپی نیز با این در خواست موافقت کرد. 👈ترقی #میرزاشفیع_ادملایی از این لحظه آغاز و تا آخر عمر خود در دستگاه قاجاریه ادامه داشت. 📑مستندات: 📜از جمله نامه ی سال ۱۲۰۴ قمری آغامحمدخان #قاجار مبنی بر ((توقف در قریه ادملا بندپی...)) که وی در پی توطئه ی برادرش رضا قلیخان قاجار در شهر بابل گرفتار شده بود، با درایت #صفربیک_باکر سرجوقه و حاجی خانجان #حلال_خور [حاکم بندپی] و داماد #ملاآقابابابیک_باکر او را نجات داده و سپس در باکرمحله [ادملا] بندپی اقامت دادند. 👈این سرگذشت از وقایع مشهور جماعت باکر است که برای نخستین بار در کتاب بندپی سرزمین، تاریخ، فرهنگ #شهرام_قلی_پور_گودرزی و #یوسف_الهی در سال ۱۳۹۳ چاپ و منتشر شده است.. ✍#محسن_داداش_پور_باکر ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2982 📑#پژوهش_ادملاوند @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📜سند رفع نزاع چند طایفه و خاندان در رضی 📌طرفین دعوا پس از نزاع و سپردن دعوا به حاکم در نهایت با مشاورت بزرگان و علما ی منطقه..... جهت حل و فصل دعاوی خویش طی مراحلی با تطهیر جسم و روح [غسل و وضو] و با حضور در مزار امامزاده سید یحیی رضی مدفن قریه ادملا؛ قسم یاد کردند و به این ترتیب رفع نزاع شد. 📌نکته قابل توجه اینکه نام روستای اِدملا در این سند بصورت ((آدملا)) [الف با آ ] نوشته شده است. http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2985 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
👆👆 📩بازخوانی سند: ✍جعلنی الله فداک و رزقنی لقاک المسئول من الله تعالی والمآمول من فضله : اَن یحفظکم و یَسلمکم من سوانح الدهر، و یوفّقکم لترویج شریعه رسوله صلی الله علیه وآله فوق مایمکن ، و 🍃و یوفّقنی الاستفاضه من فیض حضرتکم العالی ، وبعدُ یاسیّدی : انه قد مضت بی مدّتاَ مدیده ، 🍃 ما وفقنی الله فیها لزیارت مرقوماتکم ، و تحصیل الاطلاع بها من حالاتکم ، و ما رجوت ُ ابداَ من الطافکم اَن تنسونی و ترکوکی من خطراتکم فی حالِِ وحین ، فکیف فی زمان طویل ، سیّما فی هذه الازمنه التی کنا مترقبین 🍃 لظهور مراحمکم ، لمّا رایناه و سمعناه حسبما هوالمتعارف بین المتعارفین ، سیّما 🍃من امثال جنابکم مع حفظ للملکات الحسنه والتراقب بافعال الاممدوحه عندالله تعالی ، الناطق بها اَلسنه سفرائه علیهم السلام ، و ما علمتُ لکم فی ذالک عذراَ وجیهاَ ، لیسکّت المتوقّعین ، و انی و اِن لم توقع الّآ... حتّی اِنّ الافهام الاوائل یظّنّون انقلب محبتکم بخلافه و العود بضدّه ، ولکن مِن اوائل حالی قد هیَیّتُ نفسی بان اُحبّکم من دون تعلّل قطّ بعرض دلالتِِ و بعدُ ماطال المدّه و جعل الیآس من بروز الطافکم قد بادرتُ بتجدید التصدیع و بتحریر هذه الوریقه و جُعلت وسیله لذُکرانکم و ذریعه منی ثم انی سَاَجدُ 🍃 کما وقع بین علماءالاعلام ، انی ساخبرکم بما جری فی القضیه الدّخانیه و ان کنتم مطّلعین من اجماله من مسطورات المتعارفین انه لمّا عزم السلطان علی ترویج لباطل و تفویض هذه التجاره بالانحصار بالرجل الکتابی النصرانی ، و وقع ماوقع فی بلاد آذربایجان ، و ما جری فی بلاد فارس و شیراز من اخراج العالم الغیور السیدعلی اکبر(فالی اسیری) و ارساله الی العتبات ‌، و اتفاق اهالی اصفهان تبعاَ لحکم علمائهم علی ترک شرب الدّخان و احراق البذر التّنباک و آلات شربه و صل هذه الاخبار الی سمع حجه الاسلام المیرزا محمدحسن الشیرازی مقلَدالانام و اعلم العلماء الاسلام (الاعلام)ادام الله اطناب ظلاله العالی ، فبینما هو دام ظله یستمع هذه الاقاویل المنقولات ، وصل الیه من اهالی .... Mohsen Baker: •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @edmolavand
هدایت شده از مهطن
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 💐شهدای 🌍دیار 🌷به یاد شهدایِ قیچاق شعر می گویم 🌹به نام یَلان آذربایجان، ذکر می گویم 🌷محسن می نویسد از شهدا، بنام خدا 🌹که قیچاق مهد عشق است و شهد و وفا 🌷برای یادواره شهدایِ قیچاق، بهانه میاورم 🌹پیامی از دل خونین این باغ، نامه میاورم 🌷هفده پرستو دل از این عرصه شقایق شد 🌹قیچاق برون زِ عالم اسباب، عَلایق شد 🌷چو شمع بر سر هر شهید، بهانه باش 🌹عِطر شهید بخر،برای جاوید، نشانه باش 🌷در گلزارِ این شهدا، دلت جای دیگر است 🌹پرواز کن، اینجا کربلایِ معلایِ دیگر است 🌷تا چشم کار می کند قیچاق آباد است 🌹در گوش رهگذر نجوای شهید فریاد است 🌷یادتان باشد که ما عاشقانه خون داده ایم 🌹در جهاد، صدها لیلی و مردِ مجنون داده ایم 🌷باید همیشه قیچاق در دفاعِ مقدس باشد 🌹بصیر از جنگ نرم و بیزار از خطِ عَبَس باشد 🌷به آنانکه بی پا و سر آمدند،سخن بگوییم 🌹شهیدان از دیار خطر آمدند، سوسن ببوییم 🌷عِطرعباس،نام قاسم و عکس جعفر نکوست 🌹اشکِ اله وِردی،خلیل و بایرام به شهر وضوست 🌷علی و مرتضی و عبدالحسین جاوید الاثرند 🌹صفر و بهلول و محمدحسین در یک سنگرند 🌷اولین شهید قیچاق جلیل احمدی است 🌹که مظلومانه جان داد، دلیل اَبدی است 🌷بنویسم که ابراهیم اشرفی اولین شهید است 🌹وِی گروهبانِ قافله یِ عشق و امید است 🌷مرتضی مرتضوی بر مِنبر اَروند خُطبه خواند 🌹به گوش موجها این غَوّاص روضه خواند 🌷اصغر بی غم را بنگر که زِ تپهِ شهدا خیمه زد 🌹هفت سال به خلوت،در سجادهِ عشق گریه کرد 🌷ز ِسوزِ دلِ جواد ثابتی شلمچه غمگین است 🌹سخن چون بلبل،سر و تن به خون رنگین است 🌷چهار یادگار دارد عباس ولی زاده در این دیار 🌹مرجان آباد زِ جرمِ کوموله فریاد دارد، هموار 🌷پنج گل از شهید محمد حسین در تاریخ است 🌹منافقین به پایِ خونش در تیغ و میخ است 🌷شهید بهلول ببری را بنازم که داماد بود 🌹سر پل ذهاب خونش بِه زِ خاک و آب بود 🌷حسن بزرگی شهیدِ نونهالِ آذربایجان است 🌹یارِ در مجنون،این جوان است 🌷قاسم مرتضوی،مرتضی صادقیان و علی شکری 🌹سال شصت و دو اسیر گشتند و یادشان اَبدی 🌷از گیلان غرب صفر کرمی شهید جانباز شد 🌹ارتفاعات قوجار،اله وِردی نعیمی به پرواز شد 🌷در میاندواب شهید توکلی دبیر، پُر آوازه است 🌹آقا بایرام مهدوی،صاحب یک گل،به خانه است 🌷شعر محسن گرچه کنون در قافیه،انتهاست 🌹چنین نوشتند که سید قاسم سید شهداست 🌷قیچاق مهدِ شهدا وُ جانبازان و پهلوان است 🌹این دیار کهن، بِسانِ نگینِ انگشترِ ایران است 🖋 ۱۴۰۰/۱۲/۱۵مصادف با سالروز ولادت امام حسین علیه السلام ۱۴۰۰ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2986 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @bakershenasi https://eitaa.com/Bakershenasi 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
libary mohsen dadashporbaker