پژوهش اِدمُلّاوَند
#مه_میترا #مامطیر #بارفروش_ده #بابل #کارونسرا 🔲کاروانسراهای قدیمی بابل 🏛بـرخی از کاروانسـرا هـای
#کاروانسرا
🏛۱۷-کاروانسـرای حـاج کـریم کـریمی (در محلـه چهـار سوق بابل)
[پرانتز ردیف ۱۷
ملا محمد کریم بن #کاظم_بیک ؛جد اعلای خاندان کریمی در اطراف نور و آلاشت، برادر کیا بیجن کلانتر لاریجان (#امامزاده بیژن یا بیجن حاجی)، برادر میرزا محمد مقیم؛ 👈 موسس فکچال، برادر میرزا محمد رضا طالقانی (پدر میرزا محمد صفی حسینی طالقانی؛ کتابدار کاظمیه)، برادر میرزا محمد علی بیک (توسعه دهنده ی مجموعه ی کاظم بیک) می باشد.
📌او حمامی در چهارشنبه پیش داشت که قسمتی از آن وقف و قسمتی ملکی بود که به یکی از پسرانش به نام محمد رسید.
📌کاروانسرا هم به امان الله (امامزاده امان الله حسینی نزدیک بلده مزار دارد) و بعد به نسلش رسید.
📌کریم فوق الذکر شما [متن مورد بحث] از نسل همین امان الله است.
📌مرحوم آیت الله شیخ امان الله کریمی فرزند محمد از نسل همین کریم دوم است.
📌شوربختانه کاروانسرا در دوران پهلوی تخریب شده و وجود نداشت که دکتر ستوده فقط نامش را شنید و در کتاب از آستارا تا استارآباد ثبت کرد.
📌محل بوستان نوشیروانی بابل هم از املاک محمد کریم اول بود که بعد از مرگش به وراث ایشان رسید، آن محل جریانات مفصلی به خود دید که نهایتا پارک شد.
📌آیت الله شیخ امان الله فرزندی نداشت و در وادی السلام قم مدفون است.]
🖊#سیدمهدی_بیژنی
۱۴۰۳/۱۰/۰۱
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3905
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
- yalda - zakeri.mp3
2.53M
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
🎼 یلدا - جشن بیداری
شعر و صدا: علیرضا ذاکری
#یلدا
از راه می رسی،
با این همه تاریکی، با این همه سرما!
تا صبح راه درازی در پیش است
چاره اش
بیداری دل هاست رفیق
📩ارسالی مهندس رضایی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#دلنوشته
#نگرش
✨صادق......................کاذب👺
❄️زمستان آمد وای چقدر سرده؟
یخ کردیم از سرما.
یکی میگوید هوا بس ناجوانمردانه سرد است.
آری هوا سرد است خیلی هم سرد است چرا؟ چون این ذات زمستان است که باید سرد یاشدذات طبیعت را که نمیتوان تغییرداد.
ا📌ما این ما هستیم که باید خود را تغییر بدهیم جسم خود را باید در مقابل سرما تجهیز کنیم و تعادل را بر قرار کنیم شاید همه شما از بزرگترهای خود بارها کلمه*آموخت*را شنیدید این کلمه را در برابر عادت افراد بکار می بردند و معنی آن هم این بوده که طرف به این کار عادت کرده برای مثال یکی در سرما زمستان خیلی لباس گرم نمی پوشد یعنی بدنش را آموخت تا در مقابل سرما مقاومت کند و همین تلاش برای مقاومت در برابر سرما خود به خود باعث گرما وجودش خواهد شد اما اگر حتی لباس گرم هم بپوشد ولی وقتی در معرض سرما قرار بگیرد و جسم خودرا جمع کند به خودی خود بدنش سرد خواهد شد و سرما بر او غلبه خواهد کرد، طوری که بر اندامش رعشه میافتد و صدای دندانهایش هم شنیده میشود.
📜میگویند #نادر_شاه یک شب سرد زمستان قصد گشتن در شهر را کرد. در بیرون قصر نگهبانی را دید که لباسی ندارد و در آن یخبندان مشغول خدمت است.
📌شاه گفت شما سردتان نیست ؟
گفتند نه قربان من سالهاست به همین منوال عادت دارم.
شاه گفت دستور می دهم تا برایت لباس گرم بیاورند.
شاه به قصر بازگشت اما قولی را که به آن نگهبان داده بود را فراموش کرد. صبح آن روز جنازه یخ زده نگهبان را پیدا کردند، چرا چون امید بسته بود به گرمای لباسی که قراره شاه بفرسته و همین #امید_کاذب مقاومت بدنش را شکست تا جائی که یخ زد و مُرد.
📌پس انسان باید در قبال ذات طبیعت مُنفَعِل باشد، خود را با شرایط محیط وفق بدهد تا بتواند در امور زندگی تعادل و توازُن برقرار کند.
📌خلاصه اینکه در این دنیا هر چیزی را سخت بگیری آن چیز هم سختت می گیرد.
🟠مشکلات زندگی را سخت بگیری زندگی سخت می شود. هیچ وقت مشکلات را لاینحل مپندار چرا که فقط "م"مشکلات را برداری میشود شکلات به همین سادگی....
🟣حال بیاییم با رعایت اصل تعادل به روز باشیم و امروز را برای امروز زندگی کنیم و با توکل به پروردکار عالم موفقیت امروز را به فردا و فرداهای دیگر پیوند بزنیم.
[و کفی بالله وکیلا]
ان شاالله.
🖊#سیقاسم_صیادمنش شیاده
🗓شنبه ۱ دیماه ۱۴۰۳
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3906
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#علما
#آیت_الله_جوادی_آملی
💠«یلدا از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی»
{{این واژه، سریانی و به معنای «میلاد» است و چون شب یلدا را با تولد حضرت مسیح (علیه السلام) تطبیق می کردند آن را به این نام خوانده اند.
چون ایرانیان این شب را شب تولد میترا (مهر) می دانسته اند، آن را با تلفّظ سریانی اش پذیرفته اند.
در واقع یلدا با نوئل (noel) اروپایی که در ۲۵ دسامبر تثبیت شده، معادل است؛ بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا شب چلّه ایرانی است(لغت نامه دهخدا واژه یلدا).
از سنتهای شب یلدا، شبنشینی، دید و بازدید و صله رحم است. چنانکه بهرهگیری علمی از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفأّل به اشعار حافظ و... سنت دیگر آن است.
مناسب است مؤمنان در چنین فرصتهایی با زوایای زندگی و سیره معصومان (علیهم السلام) در جهت رشد و کمال علمی و معنوی آشنا شوند.
چنانکه بهرهگیری علمی از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفأّل به اشعار حافظ و... سنت دیگر آن است.
مناسب است مؤمنان در چنین فرصتهایی با زوایای زندگی و سیره معصومان (علیهم السلام) در جهت رشد و کمال علمی و معنوی آشنا شوند....
آنچه در میان مردم مرسوم است که در زمان های خاص، مانند شب یلدا، اشعار حافظ را می خوانند و به آن تفأّل می زنند، یک نوع سرگرمی است.
این سرگرمی، اگر خاطری را مشوش نکند و برای پیشرفت و کمال وی مانعی ایجاد ننماید و بی جهت امید به زندگی را از او نگیرد، اشکالی ندارد.}}
📘مفاتیح الحیات صفحه ۷۶۸
#یلدا
🌸شعر یلدای مهدوی🌸
وقتی که یلدا میشه
ستاره پیدا میشه
لبها دعاگو برا
مهدی زهرا میشه
تق و تق و تق یه مهمون
اومده به خونهمون
کِی بشه از راه بیاد
مهدی صاحب زمون
آجیل توی پیاله
میوه ها توی سبد
یلدا دیگه چی میخواد
صلوات بر محمّد
#یلدای_مهدوی
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3907
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#دلنوشته
📝#انشا
♦️موضوع انشاء:
يلداى خود را چگونه گذرانديد؟
با سلام خدمت آموزگار خوب و دوستان عزيزم
شب يلدا به ما خيلى خوش گذشت. دور هم بوديم و تا تونستيم خورديم و خنديديم ،فال هم گرفتيم. البته پدرم ميگفت شايعه شده كه هندوانه ها را یه كسايى ارزون خريدن و انبار كردن كه گرون بفروشن، به همين دليل من نخريدم تا با مفاسد اقتصادى مبارزه كنم.
مادرم هم گفت: خوب كارى كردى و به من گفت عكس يك هندوانه بكش بگذاريم تو سفره يلدا، منم كشيدم خوشگل شد. مامان گفت: تو روزنامه خوندم كه دونه هاى انار دل درد مياره، براى همين نخريدم.
مادر من خيلى به سلامتى خانواده اهميت ميدهد. خواهرم عكس يه انار رو از تو روزنامه كند گذاشت تو سفره، يه انار بزرگ که دونه هاش سياه بود.
مامان گفت: شب نميشه آجيل خورد سر دلتون سنگين ميشه و خوابهاى بد ميبينيد، براى همين فقط نخود چى و كشمش خريدم كه خيلى هم خاصيت دارد. مادرم خيلى مهربان است.
مادرم گفت: رفتم ميوه فروشى كه ميوه بخرم خيلى شلوغ بود منصرف شدم. مامان پرتقال و سيبى رو كه داشتيم مثل گل درست كرده بود و توى بشقاب چيده بود خيلى قشنگ شده بود. دلمون نميامد بخوريم ولى مامان گفت: بخورين كه نمونه ميكروب ميگيره، مامانم خيلى با سليقه هست.
بابا آخر شب فال حافظ گرفت،
همش يادم نيست ولى اولش ميگفت:
مژده اى دل كه مسيحا نفسى ميايد.
خلاصه يلداى خوبى بود ،چون ما دل درد نگرفتيم، خوابهاى بد هم نديديم، تازه با مفاسد اقتصادى هم مبارزه كرديم .
اين بود انشاى من اميدوارم خوشتان آمده باشد.
معلم گفت: آفرين پسرم خوب بود اينم يه نمره ۲۰.
دانش آموزى از ته كلاس گفت: آقا اجازه سرما خوردين؟ معلم گفت:
چطور ؟ شاگرد گفت آخه آقا اجازه... از چشمتون داره اشك مياد.
معلم گفت: آره يادم نبود كه سرما خوردم..
🖊#نادر_زندیه
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3907
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
........."شب یلدا مبارک باد".......... ..
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#دلنوشته
ترجمان شب یلداست که با هم باشیم
فارغ از غصه و دلتنگی و ماتم باشیم
محور جمع شود حرف وفاداری و عشق
دور از رنگ و ریا ، پاک چو شبنم باشیم
با دل زخمی و مجروح ،ز بیداد زمان
غزل مهر بخوانیم و چو مرهم باشیم
ساغر خالی دل ،پر شود از باده ی مهر
مست از شعر و غزل ،سر خوش و خرّم باشیم
دفتر دل بگشائیم و تفال بزنیم
مثل حافظ همه در عشق مصمّم باشیم
نکند مثل اناری که ترک خورده ز جور
پر ز خونآب دل و چهره ی درهم باشیم
کاش با هر نفسی خنده زنیم از سر شوق
تا صفا بخش دلِ سوخته از غم باشیم
قدر این جمع بدانیم و در آئینه ی مهر
خالی از کینه شویم و ،نفس هم باشیم
نرسد تا خبر عشق به گوش اغیار
در شب وصل، همه یک دل و محرم باشیم
کاش بعد از شب هجران برسد صبح وصال
همه مسرور از آن نور مجسّم باشیم
دشتها پر شود از عطر " شقایق" روزی
که همه در نظر عشق مکرّم باشیم
🖊#حمید_رضازاده " شقایق"
کرمان ۱۴۰۳/۹/۳۰
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3907
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🍂🍂🍁🍁
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#دلنوشته
پاییز می رود که جهان بی غزل شود
قلبِ زمین و نبضِ زمان بی غزل شود
خورشیدِ گرم رفته به پابوسِ برف ها
شب های سردِ پیر و جوان بی غزل شود
بیگانه شد ترانه ی بلبل برای گُل
گلواژه بی زبان و بیان بی غزل شود
آغازِ داستانِ غزل مِهر و آذر است
پایانِ ماجرای خزان بی غزل شود
فصلِ سپیدِ شعرِ زمستان رسیده است
تا ارغوانِ روح و روان بی غزل شود
آبادیِ خرابه ی دل ناتمام ماند
ویرانه های عشقِ نهان بی غزل شود
آهنگِ "تاج" و "ایرج" و "دلکش" حرام شد..!
تصنیف های نابِ "بنان" بی غزل شود
یلدا نماند و در شبِ شعرم غزل نخواند
لب های یارِ پِسته دهان بی غزل شود
🖊#عبدالرضا_منتظری
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3907
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#یلدا
#چله_شو
کد خبر : ۳۰۴۲۶۰
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - 11:48
📌در آذربایجان معمولا با شنیدن چیلله گجه سی، دورهمی های خانوادگی به ذهن خطور می کند که در ایام و مناسبت های خاص از جایگاه ویژه ای در نزد مردم این منطقه برخودار است.
#افسانه
#افسانه_برادران_چیلله
📜افسانه برادران چیلله در نزد مردم آذربایجان
در اساطیر و داستان ها نوشته شده است که شب یلدا در آذربایجان به واسطه افسانههایی که در مورد برادران چیلله وجود دارد و این شب که طولانیترین شب سال است، مطلع چیلله بزرگ محسوب میشود.
در افسانه های کهن آذربایجان، دو چیلله وجود دارد که چیللهی بزرگ همزمان با شب یلدا آغاز میشود و چهل روز طول می کشد.
مطابق افسانههای کهن، پیرزنی کە در فولکلور آذربایجان “#قاری_ننه” (مادربزرگ پیر) خوانده میشود، دو پسر دارد که نام یکی “بؤیوک چیلله” یا چللهی بزرگ است و پسر کوچکتر، نام “بالا چیلله” را بر خود دارد و عمرش بیست روز است.
📌از ابتدای شب یلدا چیللهی بزرگ آغاز میشود. در روزهای پایانی چیللهی بزرگ، برادر کوچکتر که مغرور است، نزد برادر بزرگتر میآید و میگوید: در این مدت چه کردهای؟
📌چیلله بزرگ میگوید: دستان زنان را در داخل کوزه های آب منجمد کردم.
📌برادر کوچکتر میگوید: تو که کاری نکرده ای! ببین من چه میکنم! کاری میکنم که نوزادان در گهوارههایشان یخ بزنند.
📌برادر بزرگتر به طعنه به او میگوید: “عُمرون آزدی، دالین یازدی”! (عمرت کوتاه است و به دنبالت بهار میآید)
📌چیلله کوچک در طول فرمانروایی خود، سرما را در تمام سرزمینها حکمفرما میکند و در یکی از همین روزها، در یکی کوههای قلمرو خود به دست برف اسیر میشود.
خبر به قاری ننه میرسد و او برای آزادی فرزندش از زندان برف، به کوه رفته و با سیخی که روی آتش داغ و به نبرد برف رفته و در نهایت، برفها را آب می کند، چیللهی کوچک بعد از آزادی متوجه میشود که در آن روز زمستان تمام شده و “بایرام آیی” یا همان اسفندماه آغاز شده است.
📌از همان روزی که قاری ننه روی آتش سیخ داغ کرده، به مدت یک ماه هر شب چهارشنبه آتشی روشن میشود که ارث قاری ننه میباشد و هر یک نامی دارد. این اسامی به ترتیب؛ “یالانچی چارشنبه” (چهارشنبهی دروغگو)، “کوله چارشنبه” (چهارشنبهی قدکوتاه)، “خبرچی چارشنبه” (چهارشنبه خبرآور) و آخرین چهارشنبه سال که همان چهارشنبه سوری معروف است، “دوغروچو چارشنبه” (چهارشنبه راستگو) نام دارد که اطمینان از آغاز بهار میدهد.
🗓در زمانهای قدیم، خانوادههای آذربایجانی به رسم احترام، در این شب طولانی به ملاقات بزرگ خانواده میرفتند.
بزرگ خانواده نیز با فراهم کردن “چیلله یئمکلری” (خوراکیهای مخصوص چیلله)، آنها را داخل یک سینی مسی(مجمعی) میچید و روی کرسی قرار میداد. آتش زیر کرسی در ابتدای شب روشن میشد و اشخاص خانواده دور آن نشسته، شادی و سرور میکردند.
📌در ادامه آئین ها و آدابی که در قدیم و حتی امروز در شب یلدا در آذربایجان مرسوم بوده را مرور می کنیم تا هم یادی از آداب و رسوم خود کرده باشیم و هم نسل امروزی با این آئین ها آشنا شوند.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3909
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
🔲مراسم سنتی « #چیله_گجه_سی » در شهرستان کمیجان
📌شب یلدا در کمیجان به چیله گئجه سی شهرت دارد که نمادی از مهربانی، صمیمیت و دورهمی و صله رحم است.
📌خوراکیهای سفره شب چله در این منطقه از دیرباز متفاوت بوده است. کشمش، نخودچی، گندم، جو، عدس و برنج برشته ، مغز گردو، بادام، تخمه کدو، قیسی، سنجد و کدو، چغندر و... پای ثابت سفره شب چله بوده است.
📌همچنین در این شب مردم در کمیجان اشعار محلی بایاتی میخوانند و گل یا پوچ بازي میکنند.
💠#چیلله_گجه_سی مردم آذربایجان
چیلله گجه سی آیین مردم آذربایجان در آخرین شب آذرماه و درازترین شب سال است، که در این شب مرم آذربایجان به جشن شب نشینی می پردازند.
🔲آئین های شب یلدا در آذربایجان شرقی
✍جشنی که در شب یلدا برگزار می شود یک سنت باستانی دارد و از زمان های گذشته تا به امروز در میان مردم مرسوم بوده و مردم آذربایجان شرقی نیز برای زنده نگه داشتن این شب به یاد ماندنی طبق آداب و رسوم خود جشنی را بر پا می کنند.
به عنوان مثال در این استان اهالی شب آخر چله، رسمی دارند به نام "چله قاشدی" که جوانان و بچه های یک کوچه یا هر خانواده، بالای پشت بام یا در یک جای وسیع جمع می شوند و اتش بزرگی درست می کنند و از روی آن می پرند و در همان حال می خوانند، می رقصند و شادی می کنند و در موقع پریدن از روی آتش این شعر را به زبان ترکی می خوانند:
چله قاشدی ها چله قاشدی ها
( چله فرار کرد ها چله فرار کرد)
با این رفتار و گفتار، چله را از خانه و دیار خود بیرون می رانند. برخی ها نیز در شب چله تپانچه دستی درست می کنند تا با صدای آن چله را بترسانند که زودتر فرار کند.
📌همچنین مردم آذربایجان در شب یلدا "#چیلله_قارپزی" می خورند و بر این باور هستند که با خوردن هندوانه در این شب سرمای زمستان را حس نمی کنند و بعد از شام انواع تنقلات همانند لبو، باقلا، انواع میوه های خشک همانند انجیر، آلبالو و آلو، انواع میوه شامل انار، هندوانه در سفره های خود می گذارند و در شب نشینی های طولانی شرکت کرده و برای یکدیگر چیستان، مثل، داستان تعریف کرده و با گرفتن فال حافظ شب خاطره انگیزی را در کنار خانواده در طولانی ترین شب سال به ارمغان می آورند.
💝فرستادن #خونچا یا #چیلله_لیق برای نو عروسان
✍رسم بردن اول زمستانی یا چله ای برای نو عروس و یا تازه داماد در این شب رایج است و در قدیم برای نوعروسان هدایایی شامل شیرینی، میوه، یک دست لباس، یک جفت کفش، پارچه های رنگارنگ و... می فرستادند که شاید امروزه این رسم تغییر کرده و لباس های زمستانی، زیور آلات و یا لوازم خانگی با برند خارجی جایگزین آن شده است.
چیلله یک کلمه تورکی است به معنای نهایت کشیدگی به کنار و این شب به خاطر کشیدگی یعنی طولانی بودن آن بدین صورت نامگذاری شده است.
🔎#چیلله که جمعا ۶۰ روز است ۴۰ روز چله بزرگ (بؤیوک چیلله ) و ۲۰ روز چله کوچک (کیچیک چیلله ) البته بعد از بؤیوک چیلله و کیچیک چیلله ، قاری ننه چیلله سی هم از اول اسفند تا ۱۰ اسفند ادامه می یابد و بعد از آن بایرام آیی شروع می شود...
🔲#جشن_خدر_نبی رسمی کهن در آذربایجان غربی
✍از قدیمیترین رسمهای منطقه آذربایجان در شب چله برگزاری جشن خدر نبی و #قورتولوش_بایرامی (عید نجات) است که ریشه در باورهای ایرانیان باستان دارد که تا حدودی از بین رفته ولی خاطرات آن هنوز در اذهان مادربزرگها و پدربزرگها به جا مانده است.
📌در عید خدر نبی جوانان دم بخت هر روستا حبوباتی نظیر نخود، گندم، ذرت، تخم هندوانه و خربزه از منازل اهالی روستا جمع میکردند و پس از پختن و خشک کردن، همراه نمک در هاون میکوبیدند که در اصطلاح محلی «قووت» نامیده میشود.
📌هر یک نفر از جوانان به اندازه هفت ناخن از این قاووت را زیر زبان خود گذاشته و میخوابیدند و خوابهایی که میدیدند توسط بزرگتر ها تعبیر میشد، همچنین دختران دم بخت از حبوبات جمع آوری شده آش پخته و بین همسایهها تقسیم میکردند. که در واقع نوعی نذری برای باز شدن بختشان بود.
#متل_خوانی
📌یکی دیگر از رسمهای زیبای مردم این استان در شب یلدا متل خوانی بزرگترها برای کوچک ترها بود که این رسم دیگر با آمدن تلویزیون به خانهها برچیده شد و جوانان بیشتر جذب برنامههای تلویزیونی شده و توجهی به داستان فلکلور و پندآموز بزرگترها نشان نمیدهند.
📚اقتباس از کتاب جشن ها و شادی های کهن در ایران و جشن شب یلدا در ایران به قلم حمید سفیدگر شهانقی، انتشارات ائلشن، ۱۳۹۳
📑گردآورنده:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۹/۲۸
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3908
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#فرهنگ_عامه
#چله_شو
#یلدا
#شعر
#دلنوشته
السلام علیک یا ربیع الانام
ای نغمهی لب ها به تو میاندیشیم
ای اوج طلب ها به تو میاندیشیم
یلدا شده اِی بهار! یعنی امشب
بیش از همه شبها به تو میاندیشیم
🖊#عاطفه_جوشقانیان
چشم جز صورت تو محو تماشا نشود
به دلم غیرتو ای دوست تمنا نشود
گفته بودی که صبوری بشودپیشه ی من
صبر... شرط است که هجرت (شب یلدا) نشود
🖊#حسین_جعفری
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3907
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علما
🔶 ماجرای تشرف یاقوت حلی محضر مبارک حضرت صاحبالزمان علیهالسلام.
💠 شیدای #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مرحوم حجتالاسلام حاج شیخ محمد قائمی امیرکلایی...روحش شاد
#امام_زمانم
📩ارسالی #حامدابراهیم_زاده_بازگیر
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
مداحی_آنلاین_مهربون_ترین_مادر_دنیا_دنیا_اومده_سیب_سرخی.mp3
2.63M
💝#مادر
مهربونترین مادر دنیا دنیا اومده
دلرباترین دلبر دنیا دنیا اومده
#سرود🔊
#میلاد_حضرت_زهرا(س)🌸
#حسین_سیب_سرخی🎙
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
Reza Bahram - Madar.mp3
8.89M
رضا_بهرام
🎵#روز_مادر
❤️#مادر
#نوای_ایرانی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
✨#حضرت_فاطمه
💝#مادر
❤#سیره_عبادی حضرت فاطمه سلام الله علیها
❤انسان کاملی چون فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در همه ابعاد و ساحتهای وجودی کامل است و یکی از مهمترین ساحتهای وجود ایشان، ساحت «عبودیت» است؛ عبودیتی که به دو طرف معرفت شهودی به خدا و محبت شهودی به خدا وصل است و او را تسلیم محض و منقاد صرف خداوند و رسول خاتم او (صلی الله علیه و آله و سلم) کرده است و سرباز ولایتش ساخته است. اینکه در روایت آمده شب تا صبح را به «عبادت خدا» و مناجات با معبود و راز و نیاز با محبوب سپری میکرد، به گونهای که پاهای او تاول زد و روزها نیز به عبادات الهی و انجام امور داخلی منزل و تربیت فرزندان اهتمام داشت، نشانی از انس با خدا و معرفت به وظایفی چون خانه داری و پرورش امامان هدایت و سعادت داشت و این همه را با «عرفان و عشق» انجام میداد و در صورت لزوم وارد میدان جهاد شده و ایفای نقش میکرد همه وهمه روایت جامعیت شخصیت آن بانوی برتر عالمیان است
#میلاد_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#روز_مادر
#روز_زن
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#اسناد
#اسناد علمای بندپی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
13.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸زمانی #خونهمادربزرگ هزار تا قصه داشت
🔹#مادربزرگ که رفت؛ همه رفتن
🔻🔻🔻🔻
#کانالاخبارسراسب
@akbrrostaysarasb
#شعر
#حضرت_فاطمه
#مادر
🌸شعر حدیث کساء
این حدیث آمد زِ زهرای بتول 🌾
فاطمه؛ صدیقه بنت الرسول 🌸
روزی آمد خانه ما مصطفی 🌾
گفت با حالی شبیه اِلتجا 🌸
ضعف دارم جان بابا دخترم 🌾
پهن کن بابا عبایی بر سرم 🌸
آن عبایی را که دارم از یمن 🌾
آن عبا بر من بکش ای مُمتَحَن 🌸
گفتمش بابا بلا دور از شما 🌾
در پناه مهر و الطاف خدا 🌸
من کشیدم آن عبا بر روی او 🌾
یک نظر کردم به ماه روی او 🌸
صورتی زیبا تر از قرص قمر 🌾
روشن و زیبا ؛نکوتر از سحر 🌸
ساعتی بگذشت و آمد مجتبی 🌾
گفت ای مادر سلام و صد دعا 🌸
گفتمش مادر سلامم بر شما 🌾
نور چشمم ای عزیز با وفا 🌸
گفت مادر خانه دارد عطر گل 🌾
هست بوی جدّ ما ؛ختم رسل 🌸
گفتمش ای نور چشمم بوی او 🌾
آمده در خانه با گیسوی او 🌸
رفت نزد حضرت خاتم؛ حسن 🌾
گفت بابا جان فدایت ؛جان و تن 🌸
گفت بابا صد سلام و صد درود 🌾
بر شما ای خاتم رب ودود 🌸
با اجازه رفت در تحت کسا 🌾
در کنار مصطفی شد مجتبی 🌸
بعد از آن آمد حسین و با سلام 🌾
گفت بوی جدّم آید بر مشام 🌸
گفتمش ای نور چشمانم حسین 🌾
ای عزیز فاطمه ای نور عین 🌸
جدّتان در خانه در زیر کسا 🌾
آمده امروز شد مهمان ما 🌸
با اجازه رفت در زیر کسا 🌾
در کنار مصطفی شد با حیا 🌸
بعد از آن آمد علی مرتضی 🌾
گفت زهرا جان سلامم بر شما 🌸
بوی یار مهربان آید همی 🌾
بوی جوی مولیان آید همی 🌸
گفتم او را یار ختمی مرتبت 🌾
صاحب خُلقِ عظیم و مرتبت 🌸
آمده مهمان ما بابای من 🌾
آمده مانند جان در جسم و تن 🌸
رفت نزد احمد و گفت این سوال 🌾
چیست رمز و راز این وقت و مجال 🌸
با اجازه رفت در زیر کسا 🌾
در کنار مصطفی شد مرتضی 🌸
بعد از آن رفتم کنار اهل خود 🌾
تا بجویم با عزیزان وصل خود 🌸
ما همه بودیم در زیر کسا 🌾
دست خود برداشت بابا بر دعا 🌸
گفت یارب اهلبیتم را ببین 🌾
بهترین خلق خدا روی زمین 🌸
خونشان با خون پاک من قرین 🌾
جسم و جان دارند از من با یقین 🌸
جسمشان را از بدیها دور کن 🌾
قلبشان را خانه ای از نور کن 🌸
لطف کن بر خاندانم با کَرم 🌾
تا ابد آباد گردان این حرم 🌸
دشمن آنها مرا هم دشمن است 🌾
پیش چشمم جلوه اهریمن است 🌸
هر که در دل حُبِّشان دارد به جان 🌾
می شود محبوب من در دو جهان 🌸
بانگ حق برخاست از عرش برین 🌾
کای ملائک بشنوید این با یقین 🌸
هر چه را من آفریدم در جهان 🌾
این زمین و جمله هفت آسمان 🌸
کوه و دریا را اگر من ساختم 🌾
نُه فلک را اینچنین پرداختم 🌸
هر چه زیبائیست در شمس و قمر 🌾
ظلمتِ شبها و نور در سحر 🌸
ساختم اینها به عشق مصطفی 🌾
ساختم با مِهر این اهل کسا 🌸
بانگ زد جبریل مَن تَحت الکسا ؟🌾
صاحب کرسیُّ و مجد و کبریا ؟ 🌸
بانگ حق برخاست: زهرا و پدر 🌾
معدن ایمان و کان هر گوهر 🌸
حیدر و فرزند پاکش مجتبی 🌾
هم حسینِ بنِ علی در کربلا 🌸
گفت جبرائیل ای ربّ جلی 🌾
میروم من نزد زهرا و علی 🌸
با اجازه نزد ما زیر کسا 🌾
آمد و می خواند ، پیغام خدا 🌸
گفت ای پیغمبر عالی مقام 🌾
می رسانَد حق به درگاهت سلام 🌸
هر چه که در کلّ عالم خلق شد 🌾
از برای اهل زیر دَلق شد 🌸
گفت از این خانواده تا ابد 🌾
دور شد ناپاکی و هر فعل بد 🌸
جسم و روح خاندانت پاک شد 🌾
نامشان بر تارک افلاک شد 🌸
گفت حیدر چیست رمز جمع ما 🌾
چیست مزد راوی این وضع ما 🌸
گفت هر کس نقل کرد این ماجرا 🌾
در میان دوستان مرتضی 🌸
هر غمی دارد خدا شادی کند 🌾
بر اسیران بانگ آزادی کند 🌸
مشکلات جمعشان حل می شود 🌾
سِحر درد و غصه باطل می شود 🌸
گفت مولا رستگارانیم ما 🌾
همچنان گل در بهارانیم ما 🌸
شیعه با این نقل می گردد سعید 🌾
بهتر از این مژدگانی کس ندید 🌸
((🌹میلاد باسعادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی ره مبارک باد🌹))
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3910
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴#نساب_کاذب
🟡#شجره_نامه_دروغین
✍این سلفی ناصبی را ببینید چطور معاویه را میپرستد، خدارو شکر تاریخ مکتوب شده و دیگر همگان میدانند بنی امیه چه کسانی بودند
شیعیان را به خاطر حرم ائمه، مرتد و مشرک مینامد، استاندارد های دوگانه سلفی ها
#سوریه #معاویه
🌪نود سیاسی🌪
🔝 @navad_siasi
هدایت شده از میرمریم
مادر یعنی
بهانہ بوسیدن
خستگے دستهایے ڪه
عمرے پاے بالیدن تو چروڪ شد!
مادر یعنے
بهانہ در آغوش ڪشیدنِ
زنے ڪہ نوازشگرِ دلتنگے تو بود ...
روز مادر مبارک❤️
💝میرمریم
https://mzm22mzm.blogfa.com/
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
May 11
﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۲۲۱۴۸
📜#خوانش
📄#انجامه
❤️#شیخ_موسی
✍#ملانجف_لزوری
{{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
بَلَىٰ وَهُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ _ إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ _ فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ _ وَإِلَـهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ _ ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَيُّ ٱلۡقَيُّومُ...[ناخوانا] _ هُوَ ٱلَّذِي يُصَوِّرُكُمۡ فِي ٱلۡأَرۡحَامِ كَيۡفَ يَشَآءُۚ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ _ شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ _ إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ _ اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فيهِ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَديثاً _ ذَلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ لاَ إِلَهَ إِلا هُوَ خَلِقُ كُلِّ شَىْءٍ فَاعْبُدُوهُ _ وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ _ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ _ وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ _ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. ...[ناخوانا] حضرتش به ادب زیارت صاحب داوِت عالی شان العظام الکرام الحاج الخیر موسی [به نظر می رسد منظور نگارنده حاجی #شیخ_موسی باشد] مرجع معظّمات شریعت اهالی پریج [ایل #پرجایی] و جماعت بن پی [#بندپی] ...[ناخوانا] فقرا و ضعفا و ایتام و قُربا به اشارت و امر پادشاه که آن حضرت سالک چون حارسش خالق قادر بود "و کفی بالله وکیلا" عزت بیفزود به حبس ملک [ملک را وقف کرد] و از آن سلطان سلیم النفس [به نظر می رسد وی باید همان پادشاهی باشد که در قصه ها نقل و قول میشود که او با جناب شیخ موسی علیه الرحمه مواجهه شده است] حیات شریعت سرآمد ...[ناخوانا] قنبرعلی پریج مشیر و مشاور کار استمداد از روان مطهر علّام آن مقصود محبوب به قله خجیر اسب وار ملک شتافت. سلطان عزم ...[ناخوانا] به اتفاق....}}
🔎خوانش:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۱۰/۰۲
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3912
📝پانویس:
۱/#خجیر:
رودخانه #خجرو در بندپی شرقی
۲/#اسب_وار:
اسبار ملک لمسوکلا بندپی شرقی
۳/#قَلِه:
قلعه پریجا [#فیروزجا] که در واقع همان شاهنشیر لمسوکلا می باشد.
۴/#پریج:
به نظر می رسد با توجه به قرائن و اطلاعات دقیق در همین نوشتار باید منظور نگارنده ایل #پریجا باشد.
۵/#قنبرعلی_پریج:
به نظر می رسد وی در این نوشتار باید از معتمدین جناب حاجی شیخ موسی علیه الرحمه باشد.
۶/داوِت:
به نظر می رسد منظور دعوت باشد | آیین سنتی ۲۶ عیدماه که در زمانهای قدیم در تاریخ۲۵ عیدماه فرس قدیم در محوطه ی مزار امامزاده عبدالله و حاجی شیخ موسی برگزار میشد.
۷/#بن_پی:
بندپی
۸/متن عربی ابتدای نوشتار:
آیات ۸۲ و ۸۳ یس، ۱۶۳ بقره، آیات ۱۸ و ۱۹ ال عمران، آیات ۱۰۲، ۱۰۶ انعام، آیات ۱۸۱ و ۱۸۲ صافات
۹/تاریخ نگارش انجامه:
سنه ۱۲۱ قمری برابر با آبان ماه ۱۰۸۸ خورشیدی
👇👇
{...فی شهر شعبان المعظّم فلسنه ۱۲۱ کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله ...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمّت بعون الله}
📚ک خطی انجام نامه محسن صص ۹۸ و ۹۹
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
4_5998842498053576157.mp3
16.08M
💠#رهبری
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات صبح روز یکشنبه رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام. ۱۴۰۳/۱۰/۲
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نوای_ایرانی
#کتولی
📺شبکه گلستان
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
خواننده موسیقی کتولی - علی اصفهانی
📩ارسالی #حسین_اصفهانی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914
📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۳۱۴۴۶
(صفحه اول)
⏰#پرسش_و_پاسخ
#پریج #پراجی #پریجا #پرجایی #پریجایی #فیروزجایی #فیروزجاه
💌با سلام
واژه ی #پریجا که در گویش بومی مازنی بخش بندپی بابل همچنان باقیست به چه دلیل با یک تفاوت و چرخش عجیب به #فیروزجا شهرت یافته است؟
آیا ریشه ی کلمه ی فیروزجا همان پریجا است؟
هر چه با اساتید ادبی در این خصوص جستجو کردم پاسخی دریافت نکردم. شفاف بگم اکثریت آنان این دو واژه را متفاوت از هم بر میشمارند.
ممکنه شما ارتباط این دو واژه را از هر حیث ممکن حالا یا با نگاه ادبی و یا متون تاریخی و یا از باب فرهنگ عامه بفرمائید؟
با تشکر
................
📝پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
ن و القلم و ما یسطرون
سلام
در پاسخ به سوال شما با توجه به حوزه ی پژوهشی خودم به چند مسئله از دیدگاه اصحاب قلم می پردازم. لطفا با صبر و دقت مطالعه بفرمایید.
📚مستندات پریجایی | پریج| پراجی
🔎سوال : ایل پرجایی یا فیروزجایی؟!
✍در بسباری از اسناد خطی قدیمی تا دوره ی پهلوی دو واژه ی #پرجایی و #فیروزجایی با یک منظور معین و مشخص نگارش شده و شهرت دارند.
📌اما به راستی چرا واژه ی #پریجا به #فیروزجا تغییر کرده است؟ حال آنکه مردم بندپی هنوز از واژه ی پرجایی و پریجا استفاده میکنند‼️
🔲با مطالعه در پژوهش آرتور امانوئل #کریستنسن (به دانمارکی: Arthur Emanuel Christensen) (زادهٔ ۹ ژانویهٔ ۱۸۷۵ در کپنهاگ – درگذشتهٔ ۳۱ مارس ۱۹۴۵ در کپنهاگ) ایرانشناس، لغتشناس و پژوهشگر فرهنگ اهل دانمارک که وی موسیقی #پرجایی_حال را متعلق به هندوکش میداند.
🔲از طرفی جناب #طیار_یزدانپناه_لموکی متولد اسفند ۱۳۳۱ در روستای بالالموک قائمشهر، محقق تاریخ و فرهنگ مازندران، ایران، خاورمیانه (از سال ۲۰۱۰ تا کنون) و حوزه دریای کاسپین (از سال ۲۰۱۵ تا کنون) در آثارش بویژه در کتاب مازندران باستان اصالت طایفه ی #پرجائی را از اقوام #پراجی زبان می رساند.
🔲اما نویسنده و محقق جناب آقای #ابراهیم_درویشی در کتاب ریشه های قومی قبایل سوادکوه [ناشر: شلفین زبان: فارسی | ردهبندی دیویی: 955.2253 | سال چاپ: ۱۳۸۹ | نوبت چاپ: ۱ | تیراژ: ۲۰۰۰ نسخه | تعداد صفحات: ۱۶۰ | قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)
شابک: 9786001000133] پس از سفر میدانی دره ی #پریج در افغانستان اصالت طایفه ی پرجائی را از قوم #پریج یا #پریجا هندوکش افغانستان میداند. ص ۱۰۸
🔲#علامه_جعفر_بن_میرزامحمد_پریجایی مازندرانی، مولف کتاب خطی "رساله خسرویه" در زمان حکومت محمدقلی میرزامُلک ارا در مازندران (۱۲۱۴ _ ۱۲۵۰ قمری) از علما و دانشمندان قرن سیزدهم هجری قمری در مازندران بوده است، خودش را چنین معرفی نموده است: {{این بنده شرمنده جاودانی ابن حاجی میرزا محمد جعفر پریجایی مازندرانی}}
[📗رساله خسرویه در تفسیر فاتحه
نویسنده پریجایی مازندرانی، جعفر، ۱۳ ق. | موضوع تفاسیر شیعه - قرن ۱۳, تفاسیر (سوره فاتحه) | شرح پدیدآور جعفر بن میرزا محمد پریجایی مازندرانی؛ تصحیح و تحقیق ناصر رضایی چراتی؛ با مقدمه رضا استادی | مصحح رضایی چراتی، ناصر، ۱۳۴۸ - | ناشر ذوی القربی | محل نشر قم | تاریخ انتشار ۱۳۹۹ | زبان فارسی | تعداد صفحات ۷۳۹ ص.
کنگره BP ۱۰۲/۱۲ /پ ۴،ر ۵ ن.۱ ۱۳۹۹
چاپ اول]
🔲#ناصر_رضایی_چراتی مینویسد:
پریجا، نام قریه ای جَبَلی است که اطراف آن را جنگل های وسیع احاطه نموده و در ارتفاعات بخش بندپی شرقی در حومه شهر گلوگاه یا #گلیا در قسمت جنوب شهرستان بابل در استان مازندران واقع شده است که هم اکنون دارای حدود ۹۰ خانوار و ۳۵۰ نفر جمعیت است و نام دیگر قریه پریجا، فیروزجاهِ ثابت است که در مقابل آن فیروزجاه سیار قرار میگیرد که آن منطقه هم شام بخش پهناور و وسیعی از مراتع ییلاقی و جنگلی با روستاهای فراوان و جمعیت های پراکنده است.
📕مقدمه کتاب رساله خسرویه در تفسیر فاتحه، جعفر بن میرزا محمد پریجایی، ناصر رضایی چراتی، صص۱۷ و ۱۸
🔲رجوع به کتاب بندپی: سرزمین، تاریخ، فرهنگ | #یوسف_الهی و #شهرام_قلی_پور_گودرزی، ۱۳۹۳ واژگان #پرجا #پریجا #پرجایی #فیروزجایی #فیروزجا
📑گردآورنده:
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۱۰/۰۳
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3914
🔴 به منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است.
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ادامه👇👇