eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
198 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ حضرات سکوت! مسئولیت بلایی که با راهبرد فقه اخصی خود بر سر جامعه آورده اید را بر عهده بگیرید. 📝 #ط
❖ مذمت شدن بزرگان ما در تاریخ به خاطر شرب خمرشان نبود، بلکه به خاطر بی بصیرتیشان بود • ما اباذر و عمار را کمتر به خاطر عبادتشان‌ مدح میکنیم. . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ شراب چشم های تو مرا خواهد گرفت از من اگر پیمانه ای از آن به چشمانم بنوشانی . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• و شاید اگر به فلسفه وفادار بمانیم، وحدت شفابخشی به روح ما بدهد 📝 فلسفه جیب مارا پر نمی‌کند و مارا به مقامات ناپایدار در دولتهای دموکراتیک بالا نمی‌برد و حتی ممکن است مارا به اینگونه چیزها بی اعتنا سازد. زیرا اگر جیب ما پر شد و به مقامات بالا رسیدیم اما در طی این مدت جاهلانه ساده لوح ماندیم و عقل ما ناپخته و نامجهز ماند و رفتار ما خشن و خوی و منش ما ناپایدار و امیال ما آشفته و خود ما کور و بیچاره ماندیم چه نتیجه ای دارد؟ پختگی همه چیز است. و شاید اگر به فلسفه وفادار بمانیم، وحدت شفابخشی به روح ما بدهد...... ما بدون حکمت نجات نخواهیم یافت. 📚 کتاب لذات فلسفه ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ زان دوست که غمگینم، غم‌‎خوار کنش، یارب دشمن که نمی‌خواهد، هم‌خوار کنش، یارب اندر دل سخت او کین پر شد و مِهر اندک آن مهر که اندک شد، بسیار کنش، یارب سر گشته و غم‌خوارم، آن کین غم ازو دارم همچون من سرگشته، بی‌یار کنش، یارب کردست رقیبان را خار گل روی خود نازک شکفید آن گل، بی‌خار کنش، یارب گر زلف چو زُنّارش می‌رنجد ازین خرقه این خرقه که من دارم، زنّار کُنَش یارب! این سینه که شد سوزان از مِهر جگردوزان چون مهر بر افروزان، یا نار کنش، یارب آن کاو نکند باور بیماری و درد من یک چند به درد او، بیمار کنش، یارب چشمش همه را خواند وز روی مرا راند مستست و نمی‌داند، هشیار کنش، یارب هر دم به دل سختم، تاراج کند رختم در خواب شد این بختم، بیدار کنش، یارب بی‌کار شد آه من، اندر دل ماه من منگر به گناه من، پر کار کنش، یارب دل برد و ز درد دل می‌گریم و می‌گویم: کان کس که ببُرد این دل، دلدار کنش، یارب آن کش نشد آگاهی از غارت رخت من یک هفته اسیر این طرّار کنش، یارب گر زانکه بیازارد، سهل‌‎ست، مرا آن بت از اوحدی آن آزار، بیزار کنش، یارب ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ در روش فلسفی از شعر و داستان برای فهم بهتر به هیچ وجه استفاده نشده است. • آیت الله ...استحكام مسائل فلسفى و اتقان آنها با راه‌يابى داستان‌هاى نقلى آسيبى جبران‌ناپذير مى‌بيند، چه اينكه برخى از مسئولين تدريس و تاليف رشته عقلى راه نفوذ امور اعتبارى را با طرح داستان و شعرهاى خطابى به قلمرو فلسفه بازكرده‌اند و چون هضم آنها آسان بود زودتر از مسائل برهانى پذيرفته شد و با گسترش اينگونه از مسائل خطابى و شعرهاى‌ ذوقى و ظريف‌كاريهاى فرهنگى عرصه بر مسائل عقلى به تنگ آمد تا رفته‌رفته صحنه را رها كرد و گمان به جاى يقين نشست و خطابه، جاى برهان را گرفت.... . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ تو ماه بودی و بوسیدنت نمی دانی چه ساده داشت مراهم بلند قد می کرد . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• امشب حس و حال نیست. - باخت امشب گریه نداشت، بازخورد بعد از باخت گریه داشت. هی میخوام تحلیلی راجع به بازخورد اتفاق امشب بنویسم میبینم زمان باید برای گفتن برخی حرفا بگذره... | فقط بدونید مشکل ایران در وحدت نداشتن پیرامون اون هست، مذهبی هایی که درکی از هویت ایرانی ندارن و ایرانی هایی که درکی از هویت اسلامی ندارن دارن جامعه رو روز به روز به سمت دوقطبی شدن بیشتر هدایت می‌کنن. . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ آقای بروجردی صد سال دیگر فراموش میشود، اما اهمیت کار علامه طباطبایی تازه فهمیده خواهد شد. 📝 از سختی ها و گمنامی های استاد خود به خاطر عمل به تکلیف می گوید. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• اینکه قوه قهریه هم نسبت به ابتذال سلبریتی ها و هم تند روی های واکنش یکسان نشان میدهد، میتوان هنوز به عقلانیت اعتدالی قوه قضائیه امیدوار بود. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ عشق جانکاه است یا جان بخش؟ حالا هرچه هست عشق بازان بین مرگ و زندگی پل ساختند . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ مشکل جنبش زنان در ایران این است که هنوز نتوانسته نظام نظری متناسب با فرهنگ و هویت خود تولید کند. 📝 • اين نظام تئوريك بايد متكي بر اين اصل راهنما باشد كه برآمده از تجربه جنبش زنان ايران باشد نه اينكه تنها به اين امر بسنده كند كه بازگوكننده تئوري‌هاي ديگران باشد آنچه جنبش زنان ايران در طي صدساله گذشته همواره از فقدان آن رنج‌برده است، اين مطلب است كه نتوانسته در ساحت نظري خود را آرايش دهد. البته اين خاص جنبش زنان نيست، اين ضعفي است كه در ديگر عرصه‌ها بروز کرده است و جنبش زنان را نيز شامل شده است، چراکه بنيادهاي فكري ما نتوانسته تجديدي نظري در بنيان‌هاي خود صورت دهد. • ازاین‌رو در سطح بالائي تغييرات را حس و اجرا كرده است اما نتوانسته آنها را به عمق ببرد و از طريق اين عميق سازي، سطح آگاهي را به آگاهي مفهومي و لاجرم به آگاهي فلسفي بكشاند. جنبش زنان عرب با ظهور چهره‌هاي شاخصي چون فاطمه مرنيسي، نوال سعداوي، آسيه جبار و ديگر چهره‌هاي شاخص توانسته است جنبش اجتماعي و فرهنگي زنان عرب را به سطوح تئوريك ارتقا دهد و در سطح بین‌المللی تجربه زيسته و نگاه خود را كه نگاهي ويژه زن عرب است به دنيا عرضه كند؛ اما جنبش زنان ايران هرچند از جنبه فرهنگي، اجتماعي و حقوقي در ابعاد بسيار تکامل‌یافته‌تر است اما در عرصه نظر فاقد چهره‌ها و نقطه نظرات ويژه خود است؛ اما مي‌توان نطفه‌هاي عبور از اين نقيصه را در دل جنبش كنوني زنان ايران ديد و آن كوششي است كه دختران جوان ايراني با جهد و كوشش بسيار و علاقه‌اي كه به مباحث سنگين نظري و در خوانش متون كلاسيك فلسفه اروپائي از خود نشان می‌دهند، ديد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ چه لایق است به اغیارت اختلاطیدن، چو گل به روی خس و خارت انبساطیدن؟ به سوی کلبه‌ی ما گر گذر کنی، ما را گذر ز نُه فلکد نغمه‌ی نشاطیدن به کوی وصل تو شاید هدایتیده شوم همیشه ورد من است اِهدِنَا الصّراطیدن که داد جز من دیوانه جان به شرط وصال؟ که با تو شرط خِرد نیست اشتراطیدن به سوزنِ مژه بَردوز پاره‌های دلم ز من خیاطه‌ی جان و ز تو خراطیدن... ‏ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ اگر علوم انسانی منحرف باشد، جهت گیری در همه علوم دیگر به انحراف کشیده می‌شود. روح دانش است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ در حلقه با تو و چون حلقه بر دریم . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ چرا خودرو ارزان و زمین رایگان نمیتواند به فرزندآوری کمک کند؟ • اقتصاددانان از قرن نوزده طی پژوهش های مفصلی پیرامون علل افزایش جمعیت معترف هستند که بین افزایش سطح رفاه جامعه و افزایش جمعیت لزوما رابطه ای نمیتوان یافت و حتی گاه این رابطه بر عکس است. یعنی هرچقدر درآمد خانواده ها بیشتر شده چه بسا تعداد فرزندان خانواده نیز کاهش یافته است. • انسان در زندگی واقعی خود صرفا در بعد اقتصادی خلاصه نمی‌شود همواره داشتن هویت، آرامش، معنویت و هزاران مقوله دیگر در زیسته او تاثیر گذار است. •‌ باید افزایش سطح کیفی و کمی خانواده ایرانی را در بازگشت به هویت ایرانی اسلامی خود جستجو کرد‌. • تضعیف سیستماتیک جایگاه زن خانه دار ، نبود هویت مشخص و منزلت اجتماعی ضعیف برای بانوی غیراقتصادی، نبود برنامه مشخص برای تربیت فرزند و کلافگی خانوده ها در هویت بخشی به فرزندانشان، سبک مسکن مدرن آپارتمان نشینی که زیستگاه اصلی بانوان را تشکیل میدهد و بی هویتی معماری شهری از جمله شاخص های اصلی ای است که ریشه در بحران فرهنگی ما دارند. • راه حل اصلی مشکل کمبود جمیعت نه لزوما در اقتصاد بلکه در فرهنگ اقتصادی ایرانی است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ بی‌اعتنا به شرم و خجالت گریستم بر آستین خود ز ندامت گریستم مانند شمع، هستیِ من قطره‌‌قطره سوخت ای سنگدل! ببین به چه قیمت گریستم در هرم سرزنش‌گر چشمانِ روشنت ای آفتابِ صبح قیامت! گریستم با بغضِ کودکانه‌ی خود، پیشِ پای تو در انتظارِ دست محبت گریستم بیزاری‌ات مجالِ خداحافظی نداد آهسته گفتمت «به‌سلامت... »، گریستم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ تغذیه معنوی روح انسان معارف است. 📝 . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ آری جهنم‌میشود دنیای بی تو آتش بگیرد زندگی بی خنده هایت ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ این سینه نیست، مرکز اجماع دردهاست! دیگر قدم خمیده‌تر از پیرمردهاست قلبی شکسته، قامت خسته: تمام من! این شهر، بازمانده‌ی بعد از نبردهاست جان می‌کَنَد دلم, همه سرگرم می‌شوند چون رقصِ تاس در وسط تخته نردهاست طوفان بکن! مرا بشکن! ...دل نمی‌کَنَم دریا تمامِ هستیِ دریانوردهاست جای گلایه نیست اگر درد می‌کِشم صد قرنِ آزگار، همین رسمِ مردهاست... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
تبلیغ حجاب در جام جهانی یا خواندن قرآن قبل از بازی فوتبال، چه ربطی به اسلامی سازی فوتبال دارد؟ وقتی میگوییم فلسفه با موضوع توحیدی آن میتواند در همه ابعاد زندگی ما نظر بدهد دقیقا منظورمان از همه ابعاد حتی در "فوتبال" است.فکر میکنید واقعا فلسفه ربطی به فوتبال ندارد؟ وقتی میگویم فلسفه اسلامی باید در همه ابعاد زندگی ما تحول ایجاد کند منظورم این است که اگر مثلا بیاییم قبل از افتتاح مراسم جام جهانی قرآن بخوانیم یا بیایم پوستر و بنر ارزشی اطراف ورزشگاه درست کنیم یا وقتی بازیکن ها گل میزنند همه تماشاگران یک صدا یا حسین بگوییند یعنی دیگر ورزش را اسلامی کرده ایم؟ عجب... این نگاه سطحی به اسلامی سازی گذاره های زندگی چنان مسخره به نظر میرسد که حتی فکر کردن به آن نیز باعث لبخندی زجر آور است. مدرنیته در غرب با دکارت گرچه آغاز شد اما انسان غربی را گویا اولین بار کانت ادب کرده است، کانت به او یاد داد که باید دست از سر واقعیت برداشت و به این فکر کرد که آنچه هست همان تفکر من است. تفکری که کانت از واقعیت خارجی آن را قطع کرد در واقع بر روی آب بنا شد. یعنی کانت برای این فکر هیچ ریشه واقعی خارجی مد نظر نگرفت. چنین تفکری همواره مبتنی بر تقویت قوه واهمه شکل میگیرد اگر رک بگویم فکر در سنت فلسفی کانت همان تقویت توهم است و اساسا انسان مدرن غربی عاجز از هرگونه فکر است. البته منظور من از فکر در این اصطلاح ربطی به پیشرفت ظاهری و صنعتی مدرن ندارد و لزوما این پیشرفت خروجی فکر نیست. شما وقتی لااله الا الله میگویی دقیقا باید فکر کنی که نمیتوانی هیچ بخشی از زندگی را الا الله کنی یعنی حتی در فوتبال همین الله خودمان را باید امتداد دهی. اما ماهیت فوتبال چیزی غیر از تقویت واهمه انسان نیست. چون اساسا قوه واهمه انسان مدرن از تحت قوه عقلانی او خارج شده است. عقلانیت اسلامی اگرچه تقسیم به عقل نظری و عملی میشود اما همواره "فعل" و "عمل" خارجی ما میتواند باعث تقویت یا تضعیف این عقلانیت گردد. فعل هرچه باشد اثری در نفس و عقل ما میگذارد. در سنتی که میخواهیم فعل خارجی مارا از واهمه خارج و به عقلانیت نزدیک کند تفریح یک رنگ و معنی دیگری خواهد گرفت البته این نوع نگاه به تفریح در سنت فلسفه اسلامی لزوما نفی فوتبال نمیکند اما باید به این اندیشید که عمل و کار ما در انجام بازی فوتبال یا هر کار تفریحی چه ارتباطی میتواند با تقویت قوه عاقله داشته باشد؟ کدامین بازی میتواند مارا از سراب لذت بخش قوه واهمه مارا دور کند؟ مگرنه بازی کردن در زمین مدرنیته باهر نتیجه ای یک باخت است. . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ من بهشتم همه در دیدن خندیدن توست تا توباشی نشوم خیره به لب های کسی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖ ضمانت اجرایی برای رعایت اخلاق در جامعه چیست؟ 📝 • آنچه معمولًا گفته مى‏شود كه «اخلاق در جامعه ضامن اجرا ندارد»، سخن بيهوده‏اى است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef