• سوزش چشم من از لذت زیبایی توست
خیره بر تو شده ام؛ پلک زدن یادم رفت
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ جدایی دانش از دین به معنی نفی کامل دین است.
• دکتر #حمید_پارسانیا
.
.
.
#علم_دینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ پیگیری اعمال و سیره فردی معصوم از انحراف های بزرگ اسلام بوده است.
#سید_علی_خامنه_ای
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ گویند سنگ لعل شود در مقام صبر
آری شود ولیک، به خون جگر شود...
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 وصف مدرن در "علوم انسانی مدرن"
• دکتر سید #حمید_طالب_زاده
.
.
.
#علوم_انسانی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕️
گرمی لبخند از آواز بنان برداشته
چشم از فیروزه های اصفهان برداشته
حس معصوم نگاه غرق در اعجاز را
از دعاهای مفاتیح الجنان برداشته
بعدها هرکس بخواند نقلی از زیباییش
ازغزل های من آتش به جان برداشته
عشق مدت هاست این روح سراسر درد را
برده بر بام جنون و نردبان برداشته*
فکر کن گنجشک باشی و ببینی گردباد
جفت معصوم تو را از آشیان برداشته
بشکند دستش گلم هرکس تو را از من گرفت
کیسه ی باروت از ستارخان برداشته
#حامد_عسکری
___
* یک ریسمان فکندی، بردیم بر بلندی
من در هوا معلق، آن ریسمان گسسته
#مولانا
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖نسبت دادن فلسفه اسلامی به یونان ناشی از بی اطلاعی به معارف دینی و کتب حکمی است.
#امام_خمینی
.
.
.
.
#فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ آهوان گم شدند در شب دشت
آه از آن رفتگان بی برگشت...
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_5870920534979523035.mp3
4.27M
❖ بگو به من وطن چه شد ایرانم..؟
• غمت نشست در جانم، نفس بکش ایرانم....
#تسلیت_ایرانم_امام_زمانم
🖤
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ فلسفه نميتواند از زندگي دور باشد، اما همه زندگي سياست نيست و آنهم سياست روزمره نيست.
📝 #محمد_علی_مرادی
• در سنت آکادمیک آلمان فلسفه امري زنده است، اما روزمره نيست. چراكه ميتوان زنده بود و به سياست پرداخت، اما سیاست زده نبود. فلسفه نميتواند از زندگي دور باشد، اما همه زندگي سياست نيست و آنهم سياست روزمره نيست. سياست يك شاخه بسيار مهم زندگي است، اما فلسفه نميتواند تبديل به روزمرگي شود و يا از زندگي بگسلد. همان چیزی که در ايران براي فلسفه اتفاق افتاده است.
• فلسفه ازآنجاکه دانش فرهيختهاي است، با فرهيختگي به مسائل زندگي كه سياست هم جز جدائیناپذیر آن است میپردازد؛ اما بايد زنده بود تا بتوان با نگاهي زنده به فيلسوفان كلاسيك ازجمله كانت و هگل پرداخت. ازاینرو هر مسئلهای در سنت آكادميك آلماني ميتواند موضوع فلسفه واقع شود. بهطور مثال دوستي، تصوير، صدا و موضوعاتی چون اینها. در دانشگاه برلين موضوعي بود بنام «صدا، يك موضوع تقریباً فراموششده در فلسفه». فضا، رنگ، اتمسفر، عكس و غیره همگی این قابلیت را در خود دارند که تبدیل شوند به موضوعاتی عمیقاً فلسفی و در این راستاست كه با رجوع به کلاسیکها ميكوشند سطح بحث را ارتقا دهند.
#فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
دلم تا عشقباز آمد در او جز غم نمیبینم
دلی بی غم کجا جویم که در عالم نمیبینم
دمی با همدمی خرم ز جانم بر نمیآید
دمم با جان برآید چون که یک همدم نمیبینم
مرا رازیست اندر دل به خون دیده پرورده
ولیکن با که گویم راز چون محرم نمیبینم
قناعت میکنم با درد چون درمان نمییابم
تحمل میکنم با زخم چون مرهم نمیبینم
خوشا و خرما آن دل که هست از عشق بیگانه
که من تا آشنا گشتم دل خرم نمیبینم
نم چشم آبروی من ببرد از بس که میگریم
چرا گریم کز آن حاصل برون از نم نمیبینم
کنون دم درکش ای سعدی که کار از دست بیرون شد
به امید دمی با دوست وان دم هم نمیبینم
#سعدی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ امیرالمومنین آیینه تمام نمای فلسفه است.
• ویژگی افرادی که میتوانند به معارف فلسفه اسلامی دست پیدا کنند.
📝 #علامه_طباطبایی
.
.
.
#فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ چشم خود بستم که دیگر چشم مستش ننگرم
ناگهان دل داد زد، دیوانه من میبینمش...
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ حضرات سکوت! مسئولیت بلایی که با راهبرد فقه اخصی خود بر سر جامعه آورده اید را بر عهده بگیرید.
📝 #طاها_مجاهد
• جریان فکری ای که از اول انقلاب هیچ سنخیت فکری با مبانی اجتماعی و حکومتی امام نداشتند همواره تمام دغدغه خود را در فرعی ترین مسائل فرهنگی بر جامعه غالب کردند.
• بدون فهم درست معنی ولایت، خود را راهبر دینیجامعه میدانند و حال آنکه در نظام فکری خود دریغ از داشتن کوچک ترین راهبرد فرهنگی اند.
• با اعمال کج سلیقگی بر نهاد های فرهنگی منجر به بدترین نوع ترویج مسئله #حجاب شده و شکاف و دودستگی را در جامعه ایجاد کرده اند.
• از این به اصطلاح عالمان که هیچ گاه همه قرآن را ندیدند و افق دیدشان از #احکام_فردی بالاتر نرفته چگونه انتظار میرود اینک حق و باطل را ببیند؟
• اینان که پیامبر را در یک #مرشد_معنوی خلاصه کرده اند روی دیگر #روشنفکری_بیمار ایران اند که با ظاهری متفاوت و داعیه دین اصل دین را به یغما برده اند.
◾️ساکت باشید حضرات سکوت و ساکت بمیرید...
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
با تو یک شب بنشینیم و شرابی بخوریم
آتش آلود و جگر سوخته آبی بخوریم
در کنار تو بیفتیم چو گیسوی تو مست
دست در گردنت آویخته تابی بخوریم
بوسه با وسوسهٔ وصل دلارام خوشست
باده با زمزمهی چنگ و ربابی بخوریم
سپر از سایهٔ خورشید قدح کن زان پیش
کز کماندار فلک تیر شهابی بخوریم
پیش چشم تو بمیریم که مست است بیا
تا به خوشباشیِ مستان می نابی بخوریم
صلهٔ سایه همین جرعهٔ جام لب توست
غزلی نغز بخوانیم و شرابی بخوریم
#هوشنگ_ابتهاج
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ کمال معرفت اهل معارف عرفان عجز خویش است.
📝 #عرفان_خمینی
• بنده باید قلب خود را از توصیف و ثنا جویی حق نگاه دارد
.
.
.
#امام_خمینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ عافیت خواهی نظر در منظر خوبان مکن
ورکنی بدرود کن خواب و قرار خویش را
.
.
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❖ تحلیل فلسفی شکل گیری سبک زندگی مصرف گرا در سنت انگلیسی
📝 #محمد_علی_مرادی
• با شکلگیری دولتهای رفاه در فضای عمومی جوامع غربی، گروههای اجتماعی خاصی پدیدار شدند که در بین آنها مصرف نقشی اساسی و محوری داشت و این نحوه مصرف بود که شیوهی زندگی آنها را تعین و به آنها هویت میداد. درواقع موضوع با ویژگیهای بیرونی که با آن تعریف و بازتعریف میشد، تعين مييافت. آنچه این گروههای جدید را از هم تفکیک میکرد و از هم تشخیص میداد، ویژگیهایی نبودند که با مؤلفههایی چون سن، جنسیت، قومیت یا طبقه اجتماعی و اقتصادی بتوان آنرا تعریف کرد و یا اینکه توسط شغل فرد معین شوند، بلکه بیشتر ویژگیهایی مربوط به سازوکارهای درونی این گروهها بود.
• این سازوکارهای درونی درواقع متأثر از عوامل و مؤلفههایی هستند که میکوشند ساختار اجتماعی، اقتصادی را با رویکرد و دورنمای هویتی شکل دهند و آنرا بر سازند. این برساخت هویتی روندی در جریان تکوین خود میسازد که بیشتر از طریق اقلام مصرفی مثل پوشاک، موسیقی یا فعالیتهای ورزشی و نیز هواداری گروههای موسیقی و خوانندگان یا تیمهای فوتبال، بهعنوان ابزار خود استفاده میکند.
• این الگوهای مصرف را میتوان بهمثابهی مفهومی دید که با آنکسی که عضو و یا خارج از یک گروه خاص است، تعریف میشود. بعضی جامعهشناسان درک الگوهای مصرف را بسیار مهم دانستهاند؛ در درک جدید، الگوی مصرف بیشتر بهعنوان موضوعی متأثر از طبقه اجتماعی-اقتصادی فهمیده میشود تا موضوعی که متأثر از سن، جنسیت، قومیت و... باشد.
#پاره_فکر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
❏ بحث های سیاسی در ایران همیشه آکنده از کلمه #توطئه و وابسته است.
• بحثهای سیاسی در ایران آکنده از اصطلاحاتی مانند توطئه، جاسوس، خیانت، وابسته، خطر خارجی، عمال خارجی، نفوذ بیگانه، اسرار، نقشه، عروسک، ستون پنجم، نوکران استعمار، پشت پرده، و پشت صحنه است. این واژهها سیاست در ایران را همانند نمایش خیمهشببازی فرض میکند که در آن قدرتهای خارجی کنترل عروسکها ــ سیاستمداران داخلی ــ را از طریق ریسمانهای ناپیدا برعهده دارند.
• پیام [اساسی این واژهها] این است که ناظر هوشمند باید ظواهر را نادیده انگارد و در مقابل بر پیوندهای پنهانی متمرکز شود. تنها در این صورت است که شخص میتواند توطئه را ردیابی، عوامل پنهانی را درک و جنایتکاران واقعی را شناسایی کند.
• نیاز به گفتن نیست که این تصویر عاری از هرگونه ابتکاری است؛ عروسکگردانان نهتنها حاکمِ غالب، بلکه عقلکل و صاحب قدرت مطلق نیز هستند؛ درست ایفای نقش میکنند، هر کسی که باشد در یک برنامه عالی و بینظیر عمل میکند و دقیقاً از پیش میداند که داستان را از کجا شروع کند، چگونه پیش ببرد و به پایان برساند.
• افزون بر این، توطئه همانند پانتومیم کودکان سرگرمکننده است؛ هیچ ابهامی ندارد و شخصیتها را بهصورت مطلق، خوب یا شیطانی، به تصویر میکشد.
• اگرچه رویکرد پارانوید میتواند در بسیاری از مناطق جهان دیده شود، اما این امر در ایران مدرن بسیار بیشتر از جوامع غربی متداول است. در غرب هراس از دسیسه، واقعی و خیالی، در زمانهای ناامنی شدید ــ طی سالهای جنگ، انقلاب و یا بحرانهای اقتصادی پدید میآید. این مسئله در ایران در سراسر نیم سدۀ گذشته فراگیر و گسترده بوده است. در غرب این امر نه بهعنوان یک جریان غالب و روند کلی، بلکه معمولاً به گروههای حاشیهای محدود بوده است که بیشتر موجب تمسخر بودهاند.
• اما در ایران رویکرد پارانوید همانند یک جریان کلی و نیز حاشیهای در جامعه نفوذ یافته و پخش میشود و از میان همهی طیفهای سیاسی عبور میکند ــ سلطنتطلبها، ملیگرایان، کمونیستها و نیز #انقلابیون_مذهبی.
از کتابِ «جستارهایی دربارۀ تئوری توطئه در ایران»
یرواند آبراهامیان، احمد اشرف، محمدعلی همایون کاتوزیان
نشر نی
#رصد
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
#شعر_آخر_شب ☕
من نمیدانم که بردم جنگ را یا باختم
زنده بیرون آمدم، امّا سپر انداختم
از جهنّم هیچ باکی نیست، وقتی سالها
با جهانی اینچنین، هم سوختم هم ساختم
دوست از دشمن مخواه از من که بشناسم رفیق
من که در آیینه خود را دیدم و نشناختم
آنچه باید میکشیدم را کشیدم، هر نفس
آنچه را بایست میپرداختم، پرداختم
سالها سازی به دستم بود و از بیهمّتی
هیچ آهنگی برای دلخوشی ننْواختم
زندگی، شطرنج با خود بود و در ناباوری
فکر میکردم که خواهم بُرد... امّا باختم!
#حسین_زحمتکش
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻