eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
837 عکس
198 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«ایران»؛ مسئله یا مشکل؟ سیدجواد طباطبایی سیدجواد طباطبایی، امروز در سن ۷۷ سالگی از دنیا رفت. او در طول سالیان از شناخته‌‌شده‌ترین افرادی بود که در حوزه اندیشه سیاسی در ایران فکر می‌کرد و قلم می‌زد. تألیفات بسیار او که حول ایده ایرانشهری شکل گرفته بود، همواره گامی مهم برای پژوهش درباره اندیشه سیاسی و تاریخ فکر ایرانی بود. نام او با وجود همه مخالفان و موافقان سرسختش در طیف‌های گوناگون سیاسی، همواره برای کسانی که می‌خواهند همچون او درباره «ایران» بیاندیشند، باقیست. سخنانی که از او در گفت‌وگویی که سال‌ها پیش با حسین کچویان داشت، می‌شنوید چکیده‌ای از ایده او درباره «ایران»است. اینکه ایران، از نظر او بیش از آنکه «مسئله» باشد، «مشکل» است. اینکه ما چگونه توانسته‌ایم در میان این جغرافیا و تاریخ، با همه تفاوت‌هایمان در قومیت‌ها، خود را «ملت» بدانیم. 🔻سیمافکر __ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ مَبین به موی پریشان و دستِ کوتاهم هنوز با همه پَستی خلیفةُاللهم! بقای عزتِ من باد همچنان که هنوز، نه مبتلابِهِ شیخم نه بنده‌ی شاهم... اگر بنای صلابت بُوَد همان کوهم ور اقتضای لطافت، سبکتر از کاهم وگر به راهِ بیابان رَوَم به ناچاری به آنچه می‌کنم از هرطریق آگاهم چو اختیار دهندم که "آبرو" یا "خلق"؟ اگر نریخته باشم خسیسِ خودخواهم! به گاهِ مرگ چنان می‌کشم زِ سینه‌ی تنگ، که چوبِ نیزه کُنند از بلندیِ آهم! به پا نمی‌روم این راه، با حسودِ حَرون، بگو که برکَنَد از پیش و پس به رَه چاهم! ‌ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔸بیژن عبدالکریمی با اعتماد مصاحبه کرده و گفته مسمومیتها به نظرش کار اسرائیله و بعد گفته سقوط هواپیمای اوکراینی هم از نظرش نتیجه شکست در جنگ الکترونیکی بوده و نه حاصل اشتباه خودی و نظام اشتباه کرده انداخته گردن نیروی خودش. 🔹 حالا تیتر اعتماد رو ببینید... زرندی دکتر عبدالکریمی فیلسوف واستاد دانشگاه در خصوص مسمومیت دختران دانش آموز اعلام کرد که این اقدام یک حرکت میکروبیولوژیکی دولتی علیه دخترانمان است دکتر عبدالکریمی درگفتگو با پناه مردم نیوز درخصوص مسمومیت دختران دانش آموزان گفت:به نظر می رسد با توجه به حرکت میکرو بیولوژیکی سراسری بعید به نظر می رسد که این اقدام در توان گروههای معارض نظام جمهوری اسلامی باشد و با توجه به عمق دشمنی های اسرائیل با حکومت ایران به نظرم این اقدام مذبوحانه کار آنهاست و به گمانم پیچیدگی اینگونه اقدامات وسراسری بودن آنها حکایت از یک اقدام تروریستی میکروبیولوژیکی دولتی دارد که احتمالا می تواند کار اسراییل یا یکی از قدرت های بزرگ جهانی همچون آمریکا باشد. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
عالم طبیعت همان جهنم است. ما همه در پل جهنم زندگی میکنیم. 📝 • هر چه درس بخوانید و به اسم «ربّک» نباشد، از صراط مستقیم دورید. و هر چه زیادتر درس بخوانید دورتر می‌شوید. اگر اَعلَمِ مَن فی الأرض بشوید و به اسم ربّک نباشد، اَبعَدِ از خدای تبارک و تعالی هستید! از صراط مستقیم بعیدتر می‌شوید. یا صراط مستقیم است، که یک سرش جسر جهنم، یک طرفش طبیعت است؛ یک طرفش بهشت است. • آخر مرتبۀ بهشت «لقاءاللّه‌» است. آنجایی است که غیر انسان هیچ کس راه ندارد؛ فقط انسان راه دارد. و ما همه الآن در جسر جهنم واقع شدیم. «طبیعت» متن جهنم است. در آن عالم ظهور که می‌کند، طبیعت جهنم است. • الآن ما در متن جهنم داریم حرکت می‌کنیم. اگر این راه را طی کردیم، آن روز که جسر جهنم ظاهر می‌شود، در این چشمهای مردم در آن عالم ظاهر می‌شود، آنکه این راه را طی کرده است از آن جسر عبور می‌کند؛ آنکه این راه را طی نکرده است در جهنم واقع می‌شود؛ می‌افتد از راه. کج است دیگر. ۱۳۵۸/۰۴/۰۷ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ دانشگاه ما کانت را بهتر از بوعلی سینا میشناسد. • باید تفکر فلسفه اسلامی گسترش یابد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ تو ماه بودی و بوسیدنت نمی دانی چه ساده داشت مراهم بلند قد می کرد . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای علوم انسانی-پارسانیا-01_12_25-09_00 (1).mp3
29.8M
❖ مصاحبه اختصاصی رادیو گفتگو با دکتر پیرامون زندگی نامه شخصی از زبان خودشان و دغدغه های برای طلاب. 📻 تاریخ گفتگو : ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ • بیان آفات و چالش هایی که طلاب فعال در حوزه علوم انسانی مواجه هستند. • تاریخچه شکل گیری رشته های دانشگاه و . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای علوم انسانی-پارسانیا-2-01_12_25-09_30.mp3
25.36M
❖ مصاحبه اختصاصی رادیو گفتگو با دکتر پیرامون زندگی نامه شخصی از زبان خودشان و دغدغه های برای طلاب. 📻 تاریخ گفتگو : ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ • بیان آفات و چالش هایی که طلاب فعال در حوزه علوم انسانی مواجه هستند. • تاریخچه شکل گیری رشته های دانشگاه و . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ ‌خرده مگیر در شعر، از عطر و زن نوشتیم هرچند بی‌نمازیم، مشق رسول کردیم... ‌‌ . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
ما برای انسان گرد آمده ایم، نه برای اقتصاد... 📝 • یکی از بلایایی که فلسفه غرب و به خصوص کانت بر سر علوم انسانی آورد، تکه تکه کردن انسان بود. کانت با نفی واقعیت و هستی خارجی، محوریت بودن عالم را بر اندیشه استوار کرد. در سنت ارسطویی مقولات مانند کیفیت، کمیت، مکان و... امری خارجی بودند اما کانت با نفی خارجیت آنان مقولات را حاصل برساخت ذهن دانست یعنی رنگ و هریک از مقولات عالم چنین نیست که در خارج موجود هستند بلکه آنچه که ذهن بر جهان قالب میسازد همان بودن عالم است. اساسا جهان همان برساخت ذهن است و ذهن جهان است. این مرز بندی و مقوله بندی ذهن نوع نگاه به عالم را به گونه ای رقم زد که دیگر واقعیت بیرونی هستی ملاک ساخت جهان نگردید بلکه برساخت ذهن و مرز بندی اوست که همه چیز را آفرید. • چالشی که اینک بین دوگان های علوم اجتماعی رخ میدهد خروجی همین نوع نگاه است، یعنی جدا کردن اقتصاد از فرهنگ، سیاست و هر یک از علوم اجتماعی موجود نتیجه حد و مرز بندی ذهن است. مگرنه این است که در خارج عالم هرگز اقتصاد از فرهنگ جدا نیست؟ چرا که انسان نه اقتصاد است و نه فرهنگ، انسان همه چیز است و جامع همه این مقولات است. شما وقتی برای انسان میخواهید برنامه بچینید نمیشود فقط برای انسان اقتصادی تئوری پردازی کرد، چرا که انسان اقتصادی در خارج موجود نیست انسان اقتصادی ساخته ذهن مدرنیته و تحمیل حد بندی ذهن بر بودن خارجی اوست. اینک پرسش مهم این است که بازی کردن در زمین علوم اجتماعی موجود و تلاش برای اصلاح آن همچنان دست و پا زدن در میدان مدرنیته به حساب نمی آید؟ نمیتوان طرحی نو را یادآوری کرد؟ اگر مسئله ما انسان است و برای انسان گرد آمده ایم،باید گفت که انسان نه فرهنگ است، نه اقتصاد، نه سیاست بلکه انسان همه چیز است، بازار این انسان بریده از مسجد او نیست... ____ ___ پ.ن؛ این متن فاقد دقت علمی است و بیان رسانه ای دارد. __ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ پیگیری اعمال و سیره فردی معصوم از انحراف های بزرگ اسلام بوده است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ بزرگداشت اندیشمندان و اسلامی نه لزوما با بیان تاریخ تولد یا اتفاقات دوران زندگیشان محقق میشود وحتی طراحی پوستر یا دانستن اسم یک اندیشمند کمکی به احیاء و ارتقا فکری جامعه نمیکند بلکه در بهترین حالت از ما یک دایره المعارف اعلام و اشخاص خواهد ساخت. زنده بودن بزرگان به احیا فکر آنان در بطن زندگی جامعه است حتی اگر اسم آنان را ندانیم یا نفهمیم کی و کجا مرده یا زنده بوده اند. به این فکر کنیم که جایگاه اندیشه ملاصدرا، سهروردی یا بوعلی سینا در بودن فعلی انسان ایرانی اسلامی چگونه است؟ نظام آموزشی این جامعه اصلا سنخیتی با فرهنگ فکری اندیشمندان ایرانی اسلامی دارد؟ معماری ما، هنر ما در کدامین اندیشه دارد تنفس میکند؟ ما نمیتوانیم صورت بی مغز اندیشمند را به جامعه نشان دهیم و انتظار فرهیختگی و تحول را هم از این اجتماع داشته باشیم. لاشه بوعلی سینا میتواند برای جامعه ایران امروزی هم زنده شود و معجزه کند. 📝 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ حتی صدای بلند خطیبی که دارد بر فلسفه و عرفان میتازد هم خارج از جهان فلسفه نیست. امیرالمومنین مظلوم بود نه فقط به خاطر آنکه امامت را از او گرفتند بلکه از مولای ما فلسفه و عرفان را هم تبری کردند... مولانا و صدرا اگر غلام در حکمت امیر المومنین نبودند غلام کدامین در بودند؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
سلام خدمت مخاطبان فرهیخته و عزیز🌹❤️ سال پیشِ رو رو خدمت همه شما عزیزان تبریک عرض میکنم، ان شاءالله سال پیش رو سال ظهور حضرت حجت سلام الله علیه باشه، اگر هم ظهور ظاهریشون محقق نشد، ظهور بر دل ما بکنن و همه مومنین رو از غم غربت و تنهایی نجات بدن. اگر با قلم تند و بدمون کج سلقیگی کردیم و کسی رو رنجوندیم مارو حلال کنید.
❖ از مرحوم علامه طباطبایی نقل است که برادر بزرگوارشان آیت الله الهی طباطبایی رساله ای در زمینه موسیقی نوشته بود که در نوبه خودش بی نظیر بود اما ایشان به دلیل ترس از استفاده نادرست از این علم، رساله خودش را به کلی نابود کرد. از قبیل چنین اتفاقاتی در سیره علما و دانشمندان ما بسیار دیده میشد. شاید در درجه اول چنین رفتار هایی از سمت انسان امروزی مورد خدشه واقع شود اما مسئله ای که از این سیره استفاده میشود اهمیت به تناسب پیشرفت علم با ظرفیت فرهنگی و اخلاقی یک جامعه است. یعنی در سنت ایرانی اسلامی تاثیر گذار ترین جریان علمی جامعه بدون لحاظ ظرفیت های اخلاقی و زمینه های اجتماعی دست به نشر علوم نمیزدند. تمایز علم از اخلاق و حتی نفی اخلاقیات و بعد روحانی آن راهبرد پیشرفت علمی را نیز در جامعه ما سکولار کرد. یعنی پیشرفت های علمی بدون توجه به بعد های فرهنگی و جنبه های اخلاقی صرفا به مثابه یک گذاره عالی در خلا شکل و رشد پیدا میکند . چنین پیشرفتی گرچه در ظاهر یک نوع پیچیدگی و تکامل میباشد اما در واقع یک نوع عقب ماندگی و معلولیت برای انسان است. بزرگی و گستردگی بدون تناسب تکنولوژی انسان را به مانند موجودی ساخته که صرفا یک عضو آن در حال رشد است و عدم تناسب این عضو با اعضا دیگر عملا او را فلج و از ادامه حرکت باز داشته... تکنولوژی به این معنی مارا از انسانیت انداخت. ——- ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
https://virasty.com/Taha_mojahed/1679410216724076803 امروزه دیگر فقاهت صرفا مشغول شدن در فقه حداقلی نیست بلکه فقیه آن است که میتواند نقشه راه جامع حکمرانی را تبیین کند و این همان دلیل برای است... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ دلبر به من رسید و جفا را بهانه کرد افکند سر به زیر و حیا را بهانه کرد آمد به بزم و ، دید من تیره روز را ننشست و رفت تنگی جا را بهانه کرد رفتم به مسجد از پی نظاره ی رخش بر رو گرفت دست و ، دعا را بهانه کرد آغشته بود پنجه اش از خون عاشقان بستن به دست خویش حنا را بهانه کرد خوش میگذشت دوش صبوحی بکوی او  بر جا نشست  و، شستن پا را بهانه کرد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_6023578906928352035.mp3
1.14M
چون ازین خانه بِرَفتی، سَقْفِ دولت دَرشِکَست لاجَرَم دولت بر اَهلِ اِمْتِحان بِگْریسته... https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ ما برای انسان گرد آمده ایم، نه برای اقتصاد... 📝 #یادداشت • یکی از بلایایی که فلسفه غرب و به خصوص
❖ بلایی که ریاضیات بر سر آورده است تبدیل عینیت چند بعدی واقعی خارجی به مفاهیم انتزاعی فاقد ارزش های اخلاقی است. • سرآغاز استدلال ما برای اثبات این ادعا _ علم نما بودن اقتصاد_ تشخیص این نکته است که اقتصاد جدید را با رویکرد ریاضی اش به تحلیل های اقتصادی و نیز استقلال اش از های اخلاقی در نظریه پردازی و سیاستگذاری اقتصادی می شناسند. غیر اخلاقی بودن علم اقتصاد جدید نتیجه مستقیم رویکرد ریاضی این علم به تحلیل های اقتصادی در جهان واقعی است. این امر را می توان به بهترین وجه با بررسی منشا و ماهیت رویکرد ریاضی به اقتصاد و محدودیت های آن توضیح داد. از کتاب فریب بزرگ، دکتر صفحه 26 ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
اقتصادی که برای یک حیوان است... 📝 • رشد کردن یک‌نهال و شکوفه دادن گل و پژمرده شدنش یک چرخه ای ثابت و مستمر است که با تغییر تدریجی عالم طبیعت در حال تحقق است، جسم ما هم در این طبیعت از چنین چرخه ای مستثنی نیست. • تغییر غیر قابل انکاری که به صورت یکسان بر همه بدن های انسانی در طبیعت رخ می‌دهد ما را به انسانیت نزدیک نمیکند بلکه همان سیر و تکاملی است که درخت و یا هر موجود مادی دیگر نیز به آن گرفتار است. • تغییر بدین معنی که برای همه اجسام محقق میشود اساسا به دلیل قهری بودنش برای هر پدیده مادی برای یک موجود فرامادی نیست، بلکه حرکت دسته جمعی طبیعی به سمت فرسودگی است. • رشد انسان فرامادی حرکتی است که در درون این حرکت یکنواخت و روزمره رخ میدهد، حرکتی که نحو تکاملی غیر از تکامل برای یک سنگ یا گیاه برای انسان فراهم میکند. چنین تغییری بدون سلوک فرا طبیعی برای انسان محقق نمیشود و سلوک فرا طبیعی با پذیرش وجود کمالی در ماورا طبیعت انسان است. •اقتصاد موجود صرفا آنچه به عنوان دامنه کمال پذیرفته لاشه طبیعت یک نواخت حیوانی است و برنامه و غایتی برای انسان فرا طبیعی نمیتواند متصور شود. • البته بی آبرویی این اقتصاد وهمی در انتزاعی قرار دادن همین انسان طبیعی نیز هست، یعنی عاجزانه حتی بودن یک انسان حیوانی را هم به نحو انتزاعی تحلیل میکند. • پرسشی که میتواند در آغاز تحول برای اقتصاد واقعی مطرح گردد در مرحله اول با قبول غایت رشد در جنبه ماورای طبیعی یک انسان است. • نمیتواند تغییری برای رقم زند... ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef