❖ طب و صنعت خارج از علمدینی اند.
📝 #علامه_طباطبایی
• برهان علامه طباطبایی بر وجود علوم انسانی اسلامی و تبیین مراتب علم دینی.
.
.
.
#عکس_نوشته
#علم_دینی #علوم_انسانی_اسلامی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ طب و صنعت خارج از علمدینی اند. 📝 #علامه_طباطبایی • برهان علامه طباطبایی بر وجود علوم انسانی ا
❖ تبیین مراتب علم دینی
📝 #علامه_طباطبایی
- برهان وجود علوم انسانی اسلامی از منظر علامه طباطبایی
- طب و صنعت خارج از علم دینی اند مگر از جانب صحت و فساد
• معارف انسان دو گونه اند علمی و عملی معارف علمی آن آرا و نظرات حقی است که به باری اول- عز اسمه- اسمای او صافت او افعال زیبای او ملائک مقربین و نظام خلقت در آغاز و پایانش بازمیگردد و معارف عملی آن آرا و نظرات حقی است که به کمالات خاص نفس حفظ میشود تا نفس با آن ها یعنی کمالات بدنی زندگی لازم را در حیات دنیا داشته باشد و این کمالات بدنی کمالات نوعیه از باب شهوت و غضب است که این دو سنخ کمال برای حیات دنیا لازم بوده و کمال بدن است.
• و اینها کمالاتی هستند که از بدن به نفس می رسند چه انسان تنها باشد و چه با جمع کوچک اهل منزل و چه با همه مردم اهل محله و دیار و مملکت و سرزمین و جهان. همچنین افعالی وجود دارد که به واسطه آنها این ملکات زیبا به دست می آید و حفظ میگردد، و اگر آن افعال نباشد به سببی که پیش از این مطرح گشت _ آن ملکات استقرار نمی یابد؛ زیرا ملکه با ورود افعال غیر مناسبش ثبوت پیدا نمیکند.
• لذا روشن میشود که واجب است آرای وارد بر رسول که شریعت نامیده میشود شامل همه آن ها باشد یعنی شامل معارف علمی و عملی به همه اقسام مطرح شده . در آن شریعت، آرا و نظراتی که قبول آن ها واجب است بیان میگردد؛ آرا و نظرات در باب خداوند بلند مرتبه، اسمای او، صفات او و ترتیب خلقت او در مبدا و معاد؛ سپس نظرات و آرای حقی در باب اخلاف نفس، فضائل و رذائل آن بیان میشود؛ سپس قوانین معینی برای اجتماع شهری و خانوادی بیان می گردد که این قوانین بین امور مباح و حرام تمایز می گذارد و این تمایز بر اساس تناسب با معارف حقه است؛ زیرا کمال در اجتماع خانوادگی و شهری مقصود بالذات نیست، بلکه برای امری دیگری قصد شده است. سپس به مقداری به احکام اجتماعی خانوادگی و شهری پرداخته میشود که موجب رساندن انسان به مقصود بالذات است.
• سپس در شریعت، افعالی که موجب حفظ معارف میگردد، تبیین میشود و آن همان چیزی است که عبادات نامیده میشود که شامل انواع خضوع، خشوع و به کار گرفتن احترام نسبت به خداوند بلند مرتبه است و همچنین شامل اعمال شخصیه که به عبادات ملحق میشود، است. اینها همان چیزی است که شریعت شامل آن است.
• و غیر از اینها مانند علوم، صناعت ها و حالات، خارج از شریعتتند، مگر آنکه از حیث صحت و فساد به شریعت مرتبت گردند؛ مانند لزوم نوعی پزشکی، مهندسی و سایر مشاغل و صنعت ها.
- رساله النبوات و المنامات علامه طباطبایی فصل پانزده
.
.
.
#علم_دینی #علوم_انسانی_اسلامی
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
📚#معرفی_کتاب
❖ چند روز پیش اولین جلد از مجموعه آثار فلسفی درس خارج حاج آقای #عبدالکریم_فرحانی منتشر شد، این مجموعه با توجه به اینکه محوریت فهم فلسفی رو خود نظام فکری علامه طباطبایی قرارداده تفاوت آرا و اختلافات فلسفی شاگردان علامه - آیت الله جوادی و آیت الله مصباح یزدی و... - رو هم تبیین کرده.
به نظر برای اندیشمندان فلسفه اسلامی که به صورت تخصصی در حال تحصیل هستند میتونه کمک کار باشه. در ادامه فهرست مطالب کتاب رو در کانال قرار میدم.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
📚#معرفی_کتاب ❖ چند روز پیش اولین جلد از مجموعه آثار فلسفی درس خارج حاج آقای #عبدالکریم_فرحانی منتشر
CamScanner ۰۸-۰۸-۲۰۲۳ ۱۶.۰۸.pdf
1.9M
❖ فهرست موضوعات کتاب هندسه حکمت اولین جلد از مجموعه آثار حاج شیخ عبدالکریم فرحانی
.
.
.
#معرفی_کتاب
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
بیرون داشتم خرید میکردم مغازه داره بهم گفت:
- میبینم که رئیسی قیمتا رو پایین آورده و گرون نمیشه!
- لحنش کنایه بود فکر کردم منظورش اینکه گرونی خیلی زیاده ولی یکم که توضیح داد دیدم نه واقعا منظورش اینکه یه مدته ثبات اقتصادی هست و وضعیت قیمتا بهتر شده.
بعدش روکرد بهم گفت:
- من که باور نمیکنم اینطور پیش بره! حتما اینکارو دارن میکنن یهو باز قیمتا رو ببرن بالا.
- خیلی دلم براش سوخت، وقتی چندین سال مردم بیچاره همش دچار شوک های سنگین اقتصادی بودن حق دارن فکر کنن ثبات اقتصادی برای این مملکت مثل یه خوابه!
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
♦️ به طلاب و فضلا پیشنهاد میکنم بر مردم خودسازی را تحمیل نکنید.
#شهید_بهشتی
◾به طلاب و فضلای حوزه هم به دنبال این بحث یک پیشنهاد دارم و آن پیشنهاد این است که به مردم ایران فرصت بدهید تا آگاهانه و آزادانه خود را برمبنای معیارهای اسلامی بسازند و این خودسازی را بر مردم ما تحمیل نکنید. آگاهی بدهید، زمینه سازی کنید برای رشد اسلام ، ولی بر مردم هیچ چیز را تحمیل نکنید. انسان بالفطره خواهان آزادی است، می خواهد خودسازی داشته باشد،خودش، خودش را بسازد، اما بر خلاف دستور قرآن مبادا مسلمان بودن و مسلمان زیستن را بخواهید بر مردم تحمیل کنید، که اگر تحمیل کردید آنها علیه این تحمیل تان طغیان خواهند کرد.
◾انسان عاشق آزادی است ، می خواهد خودش به دست خود و با انتخاب خود، خود را بسازد،”اما شاکرا واما کفورا”؛ آنقدرتحمیل راه و عقیده بر انسان ها نامطلوب است که خدا به پیامبر اکرمش خطاب می کند. (پیغمبر اصرار داشت، پافشاری می کرد، زحمت می کشید، خودش را به رنج وتعب می انداخت که مردم را به راه خدا بیاورد) که ای پیغمبر کار تو هم حد دارد. (افی انت تکره الناس حتی یکونوا مومنین ) تو می خواهی مردم را وادار کنی، مجبور کنی که آنها مومن باشند؟ اینکه راه پیغمبر نیست.توصیه من به طلاب عزیز وبه فضلای ارجمند این است که منادی حق باشید، دعوت کننده به حق باشید، آمر به معروف و ناهی از منکر با رعایت تمام معیارهای اسلامی اش باشید، اما مجبور کننده مردم در راه اسلام نباشید، چون آن مسلمانی ارزش دارد که از درون انسان ها و عشق انسان ها بجوشد و بشکفد. ندیدید مردم ما در این دوران پر ارزش انقلاب از خودشان چه خودجوشی وچه خود شکوفائی نشان دادند؟
◾بزرگ ترین اصل بعد از پیروزی یک انقلاب چیست؟ تداوم همان انقلاب است ،همین طور که مردم ما با آزادی به راه اسلام آمدند و رهبری عالی اسلامی ما را آزادانه پذیرفتند، بگذارید در تداوم انقلاب هم مردم آزادانه راه خدا وراه اسلام، راه حق وراه خیر و صفا و راه صدق را انتخاب کنند و ادامه دهند، این است سفارشم به طلاب وفضلای عزیز.»
📚 منبع: روزنامهی اطلاعات، پنجشنبه، ۱۵/۱۲/۱۳۵۷، ش ۱۵۸۰۱ ،
____
پ.ن: شهید بهشتی توی سخنرانی های دیگشون صریح گفتن که نمیشه حکومت دینی به ابتزال جنسی آزادی بده. یعنی ایشون در عرصه اجتماعی و حکمرانی قطعا قائل به ولنگاری فرهنگی نیستن و باید همه حرفاشون رو باهم دید. اینجا هم آزادی در حوزه رشد عقیدتی رو تصریح کردن.
____
#آزادی #فرهنگ #اصلاح_دینی
___
زندگی برای علوم انسانی
✅
🔻 https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
- اقتصاد دان سیاست فهم غیر از اقتصاد دان سیاسی کار و حزب باز است، به تئوری های اقتصاددان سیاسی کار به چشم سوءظن نگاه کنید ...
38.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سعی سایه
هوشنگ ابتهاج - کنسرت کلن (۱۳۷۵)
امیر هوشنگ ابتهاج، از آخرین نسل شاعران و میراثداران سنت ادبی و فرهنگی ایران، ۱۹ مرداد سال گذشته از دنیا رفت.
سایه از ابتدای فعالیتش همواره مرکز تلاشی برای همگامکردن شعر و موسیقی با آهنگ مردم بود.
همین تلاش که او در نحوی فعالیت سیاسی دنبال میکرد، در حساسیت او نسبت به وضع هنری ما و ایجاد فرصتی برای فعالیت هنری و سیاسی میان حلقه پیرامون خود از جمله محمدرضا لطفی، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و حسین علیزاده نمود داشت.
آنچه از «سایه» به یادگار ماند همین تلاشی بود که نهتنها شورانگیزی، بلکه تغزل هم داشت.
غمآلود بودن غزلهای سایه وضع رنجدیده مردم را در خروش آنها حفظ میکرد.
قطعهای که میبینید مربوط به کنسرت مشترک ابتهاج، محمدرضا لطفی و محمد قویحلم است که سال ۱۳۷۵ در شهر کلن آلمان برگزار شده است.
• سیما فکر
🆔 عضویت در گروه #شعر و هنر ما؛
https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
- بحث پیرامون امکان مسئله مسخ در هیئت ظاهری انسان ها بی فایده است آنچه امروز شاهدش هستیم مسخ باطن انسان هاست یعنی انسان هایی که در زندگی خود امکان فکر و اندیشه را در خود نابود کرده و از حیث قوای باطنی تبدیل به یک حیوان شده اند. انسان معاصر مسخ شده ی دنیا است.
دیدار با سنتی فراموش شده
📝 #امیر_آقاجانلو
۱.نگاه محافظه کارانه اهل ثبات است و با تغییر میانه ندارد. همین است که با وجود چاپ کتابهای جدید با خط تایپی و چاپ صنعتی( که انبوه و ارزان و تمیزتر بود)، سنتی های حوزه، کماکان کتابهایی به سبک قدیم که «خطی» و «چاپ سنگی» بودند را بر کتابهای جدید ترجیح میدادند. حتی معتقد بودند که این کتابها نور دارد و برکت در خواندن همین کتاب ها است.
۲. امروز به ندرت می توان کسی را یافت که برای کتاب خواندن، چاپ ها و خط های قدیمی را ترجیح دهد و توصیه کند.
داشتن نسخه های خطی و چاپ قدیم مگر برای کلکسیون ها ارزشمند باشند همان ویترین های غم آلود کتاب، وگرنه خواندن آنها به کسی توصیه نمیشود و حتی به دلایلی، مانند اذیت شدن چشم، از خواندن کتابهای قدیم پرهیز میدهند که چرا باید چشم را در خواندن آن خط های فرو رفته در هم خسته کنیم؟ چرا آنهمه وقت را برای خواندن آن خط ها صرف کنیم؟ نور داشتن چه ربطی به نوع خط دارد کتابهای امروز هم نور دارند! و.....
۳. من هم نتوانسته ام نوری که می گویند در آن کتابهای قدیمی ببینم و توصیه خیلی از سنتی ها را از روی همان روحیه محافظه کاری میدانم.
اما انصاف این است که شتابزده و بر اساس این ارتکازات درباره این مساله حکم نکنیم. سنت را به صرف یک جنبه منفی یا خلل نباید سرکوب کرد. باید دوباره بازگردیم و اجازه ظهور ظرفیت های تازه را فراهم کنیم.
۴. آن کتابها خصلتی ارزشمند و تعیین کننده داشت که امروز اغلب در نقطه مقابل آن قرار داریم. «آهسته خوانی!» آن کتابها افسار آهسته خوانی اند در مقابل شلاق های سرعت، و آهسته خوانی زمینه ساز تفکر در و تأدب به محتوا است.
خط های قدیمی را نمی شود تندخوانی کرد و از روی کلماتشان پرید، همه جمله و حتی همه کلمه باید خوانده می شد. چون خط ها، دستی نوشته شده، وحدت رویه و یکپارچگی تایپ در آن نیست که بتوان به دیدن شباهت، کلمه را تشخیص دهیم.
۵.آهسته خوانی ویژگی آن کتابها بود و آهسته خوانی درّ مفقود دوران سرعت های سرسام آور است. دورانی که سرعت متوقف نشدنی اش همه چیز را بیوزن و معلق در هوا کرده است.
در سیلاب سرعت و بی وزنی، سنگینی و آهستگی تخته پاره ای است که می توان از آن امید نجات داشت.
- به نقل از کانال مشق فلسفه
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
دیدار با سنتی فراموش شده 📝 #امیر_آقاجانلو ۱.نگاه محافظه کارانه اهل ثبات است و با تغییر میانه ندار
_ تساهل و تسامح یکی از بزرگترین آفات علم در عصر ما است و هرچه جلوتر میرویم مسامحه کاری در حوزه تفکر نه تنها بهبود پیاد نمیکند بلکه تشدید نیز میگردد در این میان کار های علمی ژورنالیستی و رسانه ای بیشتر در آتش این امر دمیده اند و علم را به ابتذال کشیده اند.
اما تسامح علمی کنونی به معنی قوت نسخه علمی پیشین برای عصر ما نیست بلکه بازگشت به عقب همواره یک عقب گرد است و آن موقع میتوان بر بازگشت افتخار کرد که با تکامل همراه باشد ما سنت را، فکر را، اندیشه را، زمانی میتوانیم ستایش کنیم که در تکامل آن کوشیده باشیم نه آنکه عینا آن را تکرار کنیم. فاصله گرفتن از متن و تسامح کاری در عصر فعلی در نویسندگی ها و ترجمه های ما نیز نمایان گشته است یعنی وقتی به اکثر کتب و نوشته های معاصر نگاه میکنیم از نظر تسامح قلم با یکدیگر در حال رقابت اند و این سهل انگاری در حوزه نوشتار ریشه در تشویش در حوزه تفکر انسان امروزی دارد پس آنچه قطعی و مطلوب است بازگشت به دقت در متن خوانی و متن نویسی است اما این دقت در متن نویسی غیر از پیچیده نویسی و سخت نویسی است یعنی آنچه برای ما مطلوبیت دارد افزایش قدرت فکر به وسیله تفکر در متن است و این امر غیر از تفکر در پیچیدگی های ادبی یا گاها غلط نویسی و سخت نویسی ها است. توجه نکردن به روش نوشتار درست کتب آموزشی در کنار عبارت پردازی های دشوار از جمله آسیب های سنت علمی ماست که در عین بازگشت به دقیق نویسی باید از تکرار چنین آسیب هایی جلوگیری کرد.
امروزه نعش مرده فلسفه و فقه را بر روی دوش کشیدن فایده ای ندارد بلکه باید این جنازه را احیا کرد، احیا آن ها هم در متن است و هم در فکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حذف ارز ترجیحی کار لازمی بود
#سید_علی_خامنه_ای
حال و هوای سالکین الی الله هم مثل پیاده روی اربعینه که یه عده به خاطر سختی راه کلا بیخیال سفر میشن، یه عده رو خورد و خوراک و جاذبه های مسیر با خودش میبره و در آخر بعضیا خود امام حسین رو انتهای مسیر ملاقات میکنن...
• از جمله تفاوت های تحلیل جامعه شناس های انقلاب با تحلیل های رهبری این هست که جامعه شناس ها اکثرا در بهترین حالت نسبت به اتفاقی که در گذشته افتاده تحلیل ارائه میکنند ولی رهبری علاوه بر تحلیل های پسینی وقایع، تحلیل های پیشینی و قبل از وقایع را نیز بیان گر است.
به عبارتی تحلیل گران غالبا تنها توان توصیف آنچه اتفاق افتاده را دارند نه آنچه خواهد افتاد و این عجز در بیان یعنی توان فهم مسیر حرکت جامعه را ندارند.
- بیماری ضدیت با علم دینی صرفا در قشر ضد انقلاب یا اپوزیسیون جامعه دانشگاهی نیست که به صرف اخراج تعدادی از آن ها بشود دانشگاه را از این بیماری نجات داد بلکه در بخشی از بدنه در ظاهر مذهبی و انقلابی این انحراف فکری و عدم سنخیت با مبانی انقلاب اسلامی بسیار عمیق تر است.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
- بیماری ضدیت با علم دینی صرفا در قشر ضد انقلاب یا اپوزیسیون جامعه دانشگاهی نیست که به صرف اخراج تعد
یک جریان قابل توجهی از اندیشمندان در ظاهر همسو با مبانی انقلاب و اساتید تراز دانشگاهی کوچک ترین اعتقادی به وجود علم دینی و اصلاح پایه های علوم انسانی ندارند.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
- بیماری ضدیت با علم دینی صرفا در قشر ضد انقلاب یا اپوزیسیون جامعه دانشگاهی نیست که به صرف اخراج تعد
البته که باید تمامقد در برابر اخراج اساتید و تصفیهی دانشگاهها ایستاد، اما نباید فراموش کرد که حقوق اعضای هیئت علمی (به ویژه اساتید سکولار یا منتقد در حوزهی علوم انسانی) در حقیقت، رشوه یا باجی است که از پول نفت هزینه میشود. وگرنه چرا نظام اسلامی باید به یک استاد سکولار حقوق بدهد تا با موضعی همدلانه، مثلا دربارهی کانت، هگل، فروید یا مارکس تحقیق کند و حتی نتیجهی این تحقیقات را تدریس کند؟ روشن است که وقتی استادی سکوت را میشکند، سیستم میکوشد تا حقالسکوت او را قطع کند.
هر اخراجی از این دست، نه تنها عملی است در راستای آشکارسازی و افشای حقیقت سیستم، بلکه گامی است در جهت رهاییِ خود فرد. و البته در نهایت همهی اینها فرصتی است برای خلق شیوههای بدیلی برای زیستن پژوهشگرانه، متفکرانه و متعهدانه.
#محمد_مهدی_اردبیلی از اساتید فلسفه غرب
#رصد
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
البته که باید تمامقد در برابر اخراج اساتید و تصفیهی دانشگاهها ایستاد، اما نباید فراموش کرد که حقو
- اگر میخواهید مصداق واقعی توهم توطئه در حوزه علم را آشکارا ببینید پی همین دیدگاه بروید.
عجیب آنکه در نظام اسلامی آن اندیشه که مظلوم واقع شده فلسفه اسلامی است و آن اندیشه که با وجود غلبه در میان دانشگاهیان، پرمدعا و فریبکار شده همین فلسفه غرب است. البته که کسی با فلسفه غرب مشکلی ندارد چرا که فلسفه اسلامی ظرفیت هضم هرآنچه هست را در درون خود دارد به شرطی که حداقل الفبای فلسفه اسلامی را یادگرفته باشیم.
• پیغمبر اکرم نمود عینی جامع ترین و والاترین فضائل بشریت بود یعنی فضائل به واسطه وجود پیغمبر ما فضیلت پیدا کرده بودند.
اینکه اصرار میکنیم که ایشون به مرگ طبیعی از دنیا نرفتن و شهید شدن هیچ فضیلتی رو در شخصیت و مقام معنوی پیامبر اکرم اضافه نمیکنه برای همین یک بحث کاملا بی ارزشی هست.
یکی دیگر از تحریفات عصر ما و مظلومیت های نبی اکرم این هست که گاها دیده میشه برخی جریان های کم عمق مقام حضرت امیرالمومنین یا حضرت فاطمه رو بالاتر از آن حضرت مطرح میکنن و این جفای بزرگی در حق شخصیت نبی اکرم هست.
کسی که عمق معرفتی کافی داشته باشه متوجه میشه که حضرت علی با تمام کمالاتی که دارن باب مدینه علم نبی هست و حتی نسبت مساوات مقامات هم برای پیامبر با سایر اهل بیت ظلم در حق شخصیت ایشون هست.
چنین تحریفاتی غالبا خروجی هیئات و دین داری های جریان های بی عمق و سنتی ماهست
شیعه ای که معرفتش نسبت به پیامبر از معرفتش نسبت به حضرت علی کمتر هست، شیعه علی نیست...
محمد صلى الله عليه و آله و اسلام.pdf
407.6K
❖ مقاله فارسی محمد (ص) از علامه طباطبایی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
✍راه ورسم فلسفه خوانی:
بازهم بسم الله الرحمن الرحیم
پیرو سوالات برخی دوستان عزیز پیرامون طریقه تحصیل علم فلسفه و علم اصول، مطالبی را خدمت عزیزان عرض می کنم؛
ابتدا در مورد علم فلسفه اسلامی چند کلمه ای می نویسم؛
دانش فلسفه اسلامی بعنوان دانشی که بخشی(نه همه)از مبادی کلان معرفتی عالمان دینی را تامین می کند، اهمیت بسزایی دارد که بخش هایی از آن را در بخش اول ودوم رساله"اجتهاد دراسلام" سعی کردم به اجمال توضیح دهم.
مع الوصف قبل ازتوصیه وارائه طریق بایستی مخاطب این گفتار هدف خود را ازتحصیل این دانش روشن کند. در ادامه به چند سطح از تحصیل فلسفه اشاره می کنم:
سطح اول؛آشنایی با مفاهیم
برای چنین سطحی از فلسفه خوانی، بیش از کتاب بدایه الحکمه یا کتاب آموزش فلسفه را لازم نمی دانم البته هریک که انتخاب شود بایستی کامل خوانده شود نه فقط چند مبحث ابتدایی کتاب. درصورتی که مخاطب بخواهد به سطح آشنایی با مفاهیم فلسفی اکتفا کند(تا بااصطلاحات فلسفی در کتب عقلی واصول فقه و... آشنا شود) صرف زمان و عمر بیش از این اندازه را صحیح نمی دانم.
سطح دوم؛ آشنایی با نظام فلسفی مشهور
برای این سطح از فلسفه خوانی، بایستی کتاب بدایه الحکمه ونهایه الحکمه به طورکامل با استاد خوانده شوند. وتاکید می کنم از ابتدا تا انتها. غالب مباحث اساسی ومهم حکمت اسلامی بعد از مبحث ماهیات شروع می شوند و صرف زمان وعمر زیاد در مباحث ابتدایی فلسفه_بدون آنکه به مباحث متاخر پرداخته شود_ به هیچ عنوان شیوه صحیحی نیست. چنین روشی موجب می شود متعلم نگاه صحیح وبرداشت مطلوبی از نظام واره حکمت اسلامی نداشته باشد و به نوعی کل مباحث فلسفی را از روزنه تنگ چند مبحث ابتدایی فلسفه تجزیه وتحلیل نماید. معیاردراین سطح آن است که مدعای کلام علامه طباطبایی رحمه الله درمباحث مختلف درحد قابل قبولی فهم و تصویر گردد. علامه طباطبایی رحمه الله سعی کرده است درکتاب نهایه نظام فلسفی مشهور( حکمت متعالیه) را تببین نماید. در کنار کتاب نهایه الحکمه می توان از کتاب اصول فلسفه وروش رئالیسم علامه طباطبایی رحمه الله نیز استفاده کرد.
https://eitaa.com/taher_alizadeh
سطح سوم؛ بررسی نظامات فلسفی مختلف واجتهاد درمبادی کلان معرفتی اسلام
برای این سطح ازکارعلمی دو شرط اساسی نیاز است؛ یکی پشتکارزیاد ومستمر چندین ساله(حدود ۲۰سال، البته بدیهی است که به تناسب افراد مختلف با استعدادها وذائقه ها ی مختلف مساله متفاوت می شود) ؛ودیگری ذوق وعلاقه؛
در این نوع از کار علمی، متعلم بایستی یک برنامه منظم و مرتب وحساب شده بلند مدت برای خود ترتیب دهد؛ با حوصله کامل وبدون تعجیل؛
در این سطح از کار، دست کم بایستی سه مسلک کلان حکمت اسلامی در قالب کتب زیرتحصیل شود؛
الف. کتاب اشارات وتنبیهات شیخ الرئیس رحمه الله به همراه شرح جناب خواجه طوسی رحمه الله و کتاب طبیعیات و الهیات شفاء شیخ الرئیس رحمه الله(نه فقط الهیات). این دو کتاب متعلم را به خوبی به مبانی حکمت مشاء مسلط می کنند.
ب. کتاب حکمه الاشراق جناب شیخ سهروردی با شرح جناب قطب الدین شیرازی رحمهما الله. برای فهم مبانی حکمت اشراق تحقیق این کتاب لازم است.
ج. کتاب اسفار جناب صدرالدین شیرازی رحمه الله(حکمت متعالیه). به همراه برخی شروح و حواشی شارحان ومحشین این دستگاه فلسفی. این کتاب، صرف وقت زیادی را از متعلم طلب می کند ولی خروجی آن بسیار ارزشمند وگرانبهاست.
اصرار دارم که تحصیل این کتب بایستی در قالب درس و تدرّس انجام شود نه مطالعه.
ناگفته پیداست که همه مباحث فلسفی در کتب مورد اشاره به یک اندازه مهم نیستند؛ برخی نقش اساسی ومحوری وبرخی جنبه فرعی دارند و محصِّل فلسفه به تدریج می تواند روند کارتحصیلی خود را تدبیر کند.
پیمودن این طریق، بخش مهمی از سلوک علمی عالم دین در حوزه جهان بینی اسلامی را تامین می کند ولی یک تتمه بسیار مهم دیگری وجود دارد که در قسمت بعدی به آن می پردازم.
https://eitaa.com/taher_alizadeh
- قبلا اساتید حوزه فضلایی بودن که به جهت قوت علمی که داشتن شهرت پیدا میکردن و غالبا هم از اینکه به عنوان استاد خطاب بشن یا مطرح باشن فراری بودن
الان مسئله معیشت بلایی سر علم آورده که با نزدیک شدن ایام انتخاب واحد برخی اساتید پول دادن به کانال های مشهور که درس اینا تبلیغ بشه و خلاصه کلاسشون از رونق نیافته..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
- آیت الله بروجردی منبر علامه امینی را به خاطر حفظ وحدت شیعه تعطیل کرد!
- آیت الله بروجردی: من برای حفظ وحدت مسلمین ده ها امینی را حاضرم فدا کنم!
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
بله، همینطور است. مفهومی در ذهنمان از کسی میسازیم. به آن عشق میورزیم. آن را بر کسی طرحمیافکنیم. لباسی را بهزور میخواهیم اندازه کنیم به تن او. اما اینهمانیِ طرحافکنیهای ما با کسی که طرح را بر او میافکنیم، غالباً وهمی پوچ است. میان ذهن ما و دیگری، فاصلهای نامتناهی هست.
اما نااینهمانیِ نامتناهیِ من و دیگری، شرطِ رابطهی من با دیگریست. نخست باید میان من و دیگری فاصلهای باشد تا حرکتی لازم شود. هرچه گسست و فاصله بیشتر، شوقِ اینهمانشدن با دیگری هم بیشتر.
پس دو نوع شکست داریم. اما فرق است بین شکست و شکست. یک بار از خود شکست میخوریم، یک بار از دیگری. بار نخست در پی حقنهکردن خود به دیگریایم. بار دوم در پی دیگریشدن. در اولی شکست میخوریم چون خود به دیگری گشوده نیست، در دومی چون گشودگیِ خود، کفاف عظمت دیگری را نمیدهد.
#سید_مسعود_حسینی
❖ اسرائیل به مانند اقتصاد دستوری در خلاف نظم طبیعی جهان حرکت میکند.
•اقتصاد کمونیستی اسرائیل
- روتبارد به عنوان اقتصاد دانی که مخالف اعمال قدرت دولتی برای کنترل اقتصاد هست معتقد است که باید اسرائیل را محکوم کرد چرا که شکل گیری پدیده هایی به مانند اسرائیل به مانند تحمیل های غیر واقعی یک دولت حداکثری به عملکرد طبیعی بازار آزاد است، به این معنی که همانطور که دخالت های دولت در روند طبیعی اقتصاد و سرکوب های تحمیلی آن روند اقتصاد را درست نخواهد کرد ( و در آخر محکوم به شکست است)، تحمیل اسرائیل به عنوان یک کشور در منطقه فلسطین نیز خلاف جریان طبیعی آن منطقه است. یعنی دولت مداخله گر در نظم طبیعی بازار با شکل گیری اسرائیل به عنوان مخل نظم طیبعی جهان عرب یکی است.
روتبارد معتقد است:
- دو دلیل عمده برای تحسین اسرائیل توسط افکار عمومی آمریکا مطرح شده است:
• اول آنکه اسرائیل سنگر ضد کمونیسم در خاور میانه است. این هم از آن حرف هاست؛ چون اولا هیچ کدام از کشورهای عربی ، کمونیست یا چیزی مانند آن نیستند... ثانیا، کشور های عربی هرچه باشند از اسرائیل سوسیالیست تر نیستند: اسرائیل از زمان تاسیس خود توسط یک حزب سوپرسوسیالیست!(حزب ماپای) اداره میشود. بخش چشمگیری از اقتصاد این کشور در دست دولت قرار دارد و یک جنبش اتحادیه کارگری فوق العاده قوی (هیستادروت) نیز در این کشور حضور دارد که به مثابه یک قدرت پنهان، کنترل گر و مالک بخش بزرگی از اقتصاد اسرائیل است و علاوه بر اینها، در اسرائیل، دهکده اشتراکی ( کیبوتص) - همان کمون معروف- وجود دارد که کمونیسم در آن به معنی واقعی آن ( یعنی عدم مالکیت خصوصی) وجود دارد...
• دلیل دوم هم که در این زمینه ذکر میشود این است که اسرائیل در مقایسه با همسایگان عرب خود کوچک است، و بنابر این توسط غول ها به عنوان یک عنصر فرومایه ( همانطور که داوید ها توسط جالوت ها احاطه شده اند) محاصره شده است. در حالی که این افراد اروپاییانی بودند که با استفاده از فناوری ، ثروت و دانش فنی اروپا در کنار تبانی با امپراتوری انگلیس( از پایان جنگ جهانی اول تا پایان جنگ جهانی دوم)، برای به دست گرفتن سرزمین ها و خانه های اعراب، و استعمار فلسطین مهاجرت کردند. این طرز فکر درباره صهیونیست ها و اسرائیلی ها ( که به خاطر کوچک بودن مورد هجوم هستند) باتوجه به وجود متقلبانه خودشان، چیزی جز طنز تلخ نیست.
#یادداشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻