eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
851 عکس
204 ویدیو
13 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
اینکه حضرت آقا گفتند: "موضع گیری افراد مشهور توی اتفاقات اخیر هیچ اهمیتی ندارد" رو عزیزان دارن تاویل میکنن که نه منظور آقا این نبود و ما هرچی بدبختی میکشیم از این سلبریتیا هست و.... واقعیت اینکه توی رصد فرهنگی وضعیت موجود سلبریتی جماعت شاید گاهی حباب فرهنگی ایجاد کرده، اما هیچوقت جریان ساز فرهنگی توی ایران نبودن. وصله ناجوری هستن که نه توان کنش گری داشتن و نه تونستن جریان ساز باشن این بی خاصیت های بی اهمیت که خودشون رو جریان ساز توهم کرده بودن همون بهتر که نادیده گرفته بشن... ___ @ensani_islami | فلسفه، شعر، علوم انسانی
سلام عزیزان مطلب پیدا کردن برای این کانال برام یه کار سخته اینکه از جای دیگه مطلب کپی کنم بزارم رو بی فایده میدونم، از نوشته های خودم یا اساتیدم برای علوم انسانی بزارم که درست نیست انتشار اینطوریش،مطلب فلسفی بزارم، کی توی فضای مجازی مخاطب بحث فلسفی واقع میشه؟ اینایی که به اسم فلسفه دارن تو اینترنت مطلب میزارن کم از رمان نداره مطلبشون... برا همین درسته مطالب کمه اما واقعا با حساسیت انتخاب میشن. امیدوارم ولو برای ده نفر از مخاطبای عزیز مفید باشه. ___ @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
حضرت آدم اگر خطا نمیکرد به کمال نمیرسید! زيرا كه آدم- عليه السلام- در تحت جذبه غيبيّه اگر مانده بود، و در آن حالِ فنا و بى‏خبرى- كه بهشت دنيا به آن معبر است- باقى مى‏ماند، از تعمير عالم و كسب كمالات ملكيّه، آثارى نبود. پس به واسطه تسلط شيطان بر او، توجه به كثرات حاصل شد و از درخت گندم، كه صورت دنيا در عالم جنت است، تناول نمود. پس از آن توجه، باب كثرت مفتوح و راه كمال و استكمال، بلكه باب كمال «جلا» و «استجلا» باز شد. پس با آن كه در مذهب محبت و عشق، اين توجه خطيئه و خطا بود، در طريقه عقل و سنّتِ نظام اتمّ لازم و حتم بود، و مبدأ همه خيرات و كمالات و بسط بساط رحمت رحمانيّه و رحيميّه گرديد. پس حقيقت ادبار وقوع در حجب سبعه است و تا در اين حجب واقع نشود، قدرت خرق حجاب پيدا نشود. _ شرح حديث « جنود عقل و جهل »، متن، ص: 43 ____ __ @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
من را هرگز کسی ناراحت یا افسرده ندید یک چیز را من از شما میخواهم که خود هم به آن عمل میکنم؛ هیچکس مرا در این‌ دوره نشیب و فراز انقلاب، در سخت ترین شرایط نتوانسته است با قیافه افسرده ببیند! ما که به دنبال احدی الحسنیین هستیم( شهادت یا پیروزی) دیگر چرا افسردگی؟ افسرده نباشید! چهره ها شاداب باشد! نشاط داشته باشید! آن وقت شعارتان همین است که آمریکا و مزدورانش هیچ غلطی نمیتوانند بکنند. _ ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🔹 برای رسیدن به اولین مرتبه انسانیت باید یک دور فلسفه بخوانیم!!! ◾ يكى از آن مراتب (سلوک) مرتبه «علم» است. و آن، چنان است كه به سلوك‏ علمى و برهان فلسفى ثابت نمايد ذلّت عبوديّت و عزّت ربوبيّت را. و اين يكى از لباب معارف است كه در علوم عاليه و حكمت متعاليه به وضوح پيوسته كه جميع دار تحقّق و تمام دايره وجود صرف ربط و تعلّق و محض فقر و فاقه است. ◾ و عزّت و ملك و سلطنت مختصّ به ذات مقدّس كبريا است واحدى را از حظوظ عزّت و كبريا نصيبى نيست، و ذل عبوديّت و فقر در ناصيه هر يك ثبت و در حاقّ حقيقت آنها ثابت است. و حقيقت عرفان و شهود و نتيجه رياضت و سلوك، رفع حجاب از وجه حقيقت و رؤيت ذلّ عبوديّت و اصل فقر و تدلّى است در خود و در همه موجودات. ◾و دعاى منسوب به سيّد كائنات صلّى اللّه عليه و آله: اللّهمّ ارنى الأشياء كما هي. پس، اگر سالك راه حقيقت و مسافر طريق عبوديّت با قدم سلوك علمى و مركب سير فكرى اين منزل را طى كرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اوّل انسانيّت نائل شود، و لكن اين حجاب از حجب غليظه است كه گفته‏اند: العلم هو الحجاب الاكبر. و بايد سالك در اين حجاب باقى نماند و آن را خرق كند کتاب آداب الصلاه صفحه ۱۱ ____ ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
37.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 وصول الی الله 🔻حجت الاسلام امین اسدپور @m-zoha _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔹 برای رسیدن به اولین مرتبه انسانیت باید یک دور فلسفه بخوانیم!!! #امام_خمینی ◾ يكى از آن مراتب (سل
مگر در زمان ائمه فلسفه داشتیم که بگوییم تا حکمت نخوانیم نمیتوانیم آدم شویم؟ ◾ شاید با دیدن این مطلب برای خواننده گرامی سوال ایجاد گردد که مگر در زمان مولا امیرالمومنین علم فلسفه داشتیم که بگوییم اگر کسی فلسفه نخوانده باشد سلوک الی الله برای او ممکن نباشد؟ و من سوال میکنم کنون اگر کسی بگوید هرکس علم فقه بلد نباشد از شریعت اسلام بویی نبرده است مگر سخنش غلط است؟ گرچه در زمان اهل بیت علمی به اسم فقه نداشتیم و هنوز تدوین کتب فقهی مانند اکنون صورت نپذیرفته بود. پس همین اشکال راجع به احکام شرعیه نیز وارد است. ◾ آنچه در کلام ائمه یا در لسان قرآن به عنوان فقه آمده است نه معنی اصطلاحی آن بلکه معنی تفقه و اجتهاد در دین است. جواب این سوال این است که گرچه علم و کتاب فلسفی به معنی امروز هنوز تدوین نگشته بود اما مگر معارف موجود در حکمت متعالیه چیزی غیر از آیات و معارف ناب محمدی است؟ ◾ موضوع فلسفه ما همان آیه هو الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ‌ است و معارف آن چیزی غیر از حقیقت توحید نیست. فلسفه در صدد این است که به ما بگوید يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ و میخواهد بگوید چگونه است که هرچه خیر است از جانب خداست و هرچه بدی است از جانب بنده. ◾ گرچه اصطلاح و بیان فلسفی غیر از بیان آیات است اما معارف توحیدی یکی است و شما اگر به دیده انصاف بر آنچه فلاسفه با عمری ریاضت و غلامی در خانه اهل بیت به آن رسیده اند را بررسی نمایید خواهید دید هیچ حرفی نگفته اند مگر از قرآن گرفته باشند و با قرآن یکی باشد. پس در واقع پیرمغان ما امام خمینی که در کل عمر خود غیر از حکمت و غیر از واقعیت حرفی نزد درست گفته است که نمیشود انسان بدون معرفت توحیدی قدم در راه توحید بگذارد. ◾ مگر ممکن است انسان خود را سالک الهی بداند و هیچ اعتقادی بر فقر ذاتی یا توحید مطلقه نداشته باشد؟ خود حصول معارف فلسفی به آسانی بر کسی ممکن نیست و این خود ریاضتی است از ریاضات انسان. و نفسی که بتواند حقیقت این امر توحیدی را دریابد میتواند جامعه و دولتی اسلامی بسازد. مگر ممکن است عالمی که خود بویی از معرفت توحیدی نبرده و درکی از این اصرار غیبی نداشته بتواند مدلی توحیدی برای تحول اجتماعی بسازد ؟ _ ___ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به پوستر و لباس ارزشی درست کردن نمیشود کار فرهنگی گفت کار فرهنگی را درست لخت کنیم و بفهمیم یعنی چه. کار فرهنگی، آن چیزی نیست که لباس فرهنگی دارد. لباس فرهنگی، یعنی نوشته و کاغذ و قلم و امثال اینها. این، فرهنگ میشود؛ اما کار فرهنگی نیست. کار فرهنگی، یعنی روح فرهنگی در آن باشد، یک حرکت فرهنگی باشد، رشد بدهد و فعل و انفعال را در ذهن و مغز و جان و عواطف انسان به وجود آورد. اگر شما مدرسه درست کردید، ولی این مدرسه در روح کودکی که هدف و آماج کار تبلیغی شماست، اثر مثبت نگذاشت، این کار چیست؟ میتوانید ادعا کنید که کار فرهنگی است؟ نه، این، ضد کار فرهنگی است. میخواهم حساسیت قضیه را توجه بکنید. ۱۳۶۹/۱۰/۲۳ ___ _ @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
سپرد جا به تو هر کس ز بزم بیرون رفت تویی به جای همه، هیچ کس به جای تو نیست 👤 🏷 💠 @ensani_islami | فلسفه, شعر، علوم انسانی
وقتی برای هدفی تلاش میکنید و ناامید میشید این حرف امام خامنه ای عزیز شاید کمکتون کنه ... برای روز های خستگی و ناامیدی. ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🔹 اسلام چه موقعيت اجتماعى به زن داده؟ ◾ چنان كه اشاره كرديم، وقتى كه خورشيد اسلام از افق نيلگون اين جهان سر زد و با فروغ درخشان خود جهان و جهانيان را روشنايى داد، دنيا به دو دسته متمايز منقسم بود: يك دسته متمدن، مانند امپراتورى بزرگ روم و شاهنشاهى ايران و ملل ديگر مانند مصر و حبشه و هند و چين، و در ميان اين ملل زن حكم اسير داشت؛ يعنى انسانى كه آزادى اراده و عمل نداشت و از مزاياى عمومى اجتماع به‌كلى محروم بود، ارث نمى‌برد، عملش احترام نداشت، در امور خوراك و پوشاك و مسكن و ازدواج و طلاق‌ و اقسام معاشرت و تصرف در اموال و غيرآنها هيچ‌گونه آزادى و استقلالى نداشته و هر نفسى را كه مى‌كشيد يا قدمى را از قدم برمى‌داشت با تصويب و اذن مرد مى‌بايست انجام دهد و اگر مورد تعدى قرار مى‌گرفت، اقامه دعوى و شكايت او را مردان مى‌بايست بكنند و اعتنايى به دعوى و شهادت و سخن وى نبود. و دسته ديگر، ملل و اقوام عقب مانده مانند اهالى آفريقا و سكنه گوشه و كنار معموره بود و زن در ميان اين اقوام و قبايل اصلًا انسان محسوب نمى‌شد بلكه طفيلى جامعه به شمار رفته و در صف حيوانات و استخدام و استثمار شده قرارداشت. بار مى‌كشيد و صيد مى‌كرد و خدمت مردان و تربيت بچگان و پرستارى مريض‌ها مى‌نمود و آتش شهوت شوهران يا كسانى را كه آنها مى‌خواستند، خاموش مى‌كرد و گاهى در قحطى يا مهمانى‌هاى با شكوه با گوشت وى تغذيه مى‌شد. اين بود اوضاع عمومى جهان آن روز كه محيط عمومى ظهور اسلام بود و محيط خصوصى آن كه جزيرةالعرب بود. به واسطه اين‌كه نوع اهالى آن سامان باديه‌نشين بودند و در عين حال از خارج با ملل معظمه روم و ايران و حبشه و مصر محصور بودند و از داخل با يهود يثرب و اطراف آن و نصاراى يمن و عراق محشور بودند و معظم‌شان دين وثنيت را داشتند، رسوم زندگيشان از مجموع رسومات و مقررات اين ملت‌ها تركيب يافته و بر اثر كسرو انكسار، طريقه‌اى شده‌بود كه از همه طريقه‌ها نمونه‌هايى داشت. به همان ترتيب روم و ايران و ملل ديگر زن را از عامه حقوق محروم قرارداده و هميشه تحت سرپرستى مطلق‌العنان مرد نگاه داشته و هيچ‌گونه احترام اجتماعى برايش قائل نبودند. گذشته از اينكه بر اثر اخلاق بدويّت اساساً زن را مايه عار مى‌دانسته و از دختر نفرت داشته و بدشان مى‌آمد و حتى قبيله بنى‌تميم دخترها را زنده در گور مى‌كردند، چنان كه قرآن كريم بالخصوص به اين دو موضوع متعرض شده: {«وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‌ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ* يَتَوارى‌ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلى‌ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ أَلا ساءَ ما يَحْكُمُونَ» «1». و{«وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ* بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» «2». در چنين محيطى كه توصيف شد، اسلام زن را جزء حقيقى و عضو كامل جامعه انسانيت قرارداده و از اسارت بيرون آورده و آزادى اراده و عمل به وى بخشيد. زن مانند مرد در ثروتى كه طبقه گذشته به ارث مى‌گذارند شركت دارد و از پدر و برادر و عمو و خالو و ساير خويشاوندان و همسر ارث مى‌برد و هر كار مشروع و زندگى معروف را براى خود انتخاب كند آزاد است و عمل وى احترام اجتماعى داشته و باارزش مى‌باشد، حقوق خود را مى‌تواند مطالبه كرده و به مراجع صالحه مستقيماً مراجعه كند و در صورت تعدى، اقامه دعوى نمايد و شهادت اقامه كند و در همه اين مراحل كه كليات زندگى زن به آنها تأمين كامل مى‌شود، مرد هيچ‌گونه ولايت و قيمومت و تحكمى نسبت به زن ندارد. {بررسي هاي اسلامي، ج‌1، ص: 284} _ _____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🕯️ به‌تنهایی گرفتارند مشتی بی‌پناه اینجا مسافرخانه رنج است یا تبعیدگاه اینجا غرض رنجیدن ما بود_از دنیا_که حاصل شد مکن ای زندگی عمر مرا دیگر تباه اینجا برای چرخش این آسیاب کهنه دل سنگ به خون خویش می غلتند خلقی بی گناه اینجا نشان خانه خود را در این صحرای سردرگم بپرس از کاروان هایی که گم کردند راه اینجا اگر شادی سراغ از من بگیرد جای حیرت نیست نشان می جوید از من تا نیاید اشتباه اینجا تو زیبایی و زیبایی در اینجا کم گناهی نیست هزاران سنگ خواهد خورد در مرداب ماه اینجا _ @ensani_islami | فلسفه، شعر، علوم انسانی
نتیجه یک تحلیل توهمی، صرفا یک انقلاب مجازی است. _ ______ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
اشتباه فیلسوف بهتر از اشتباه نکردن عامی است... فرق است ميان اشتباه كردن يك فيلسوف و حتى اشتباه نكردن يك عامى؛ يعنى اشتباه كردن يك فيلسوف بر اشتباه نكردن يك عامى ترجيح دارد تا چه رسد بر اشتباه كردن يك عامى، چرا؟ زيرا يك فيلسوف در تلاش است كه خود را به قلّهاى برساند، از يك راه پر پيچ و خم كوهستانى- كه راه شوسهاى نيست- مىخواهد به تنهايى بالا برود (در حالى كه گاهى جهتها برايش نامشخص مىشود) بلكه خودش را به قلّه برساند. آدم قهرمان از اين پيچ به آن پيچ و از اين دره به آن دره مىرود و بر سر صد دوراهى قرار مىگيرد، به خوبى مىفهمد كه از كدام طرف بايد برود، ولى به صد و يكمى كه مىرسد راه را گم میكند؛ يكدفعه به يك لغزشگاه بزرگ مىرسد، زير پايش را نگاه مىكند مىبيند هزار متر تا درّه فاصله است، پايش را به زمين مىگذارد، همان جا معلّق مىشود و سقوط مىكند. اين فرد اشتباه كرد و به مقصد نرسيد. اما آن آقاى ضدّ قهرمان آن كسى كه وقتى چشمش به كوه مىافتد فكر رفتنش را هم نمىكند، در دامنه كوه مىايستد و فقط تماشا مىكند، او سالم مانده است. حال آيا اين كه سالم مانده برترى دارد بر آنكه اشتباه كرد و افتاد؟ نه، او به اين دليل سالم مانده كه پايش را آنجا نگذاشته است؛ يكى از آن دهها نكتهاى را كه او كشف كرده اين كشف نكرده است. آن بيچاره صد جاده مجهول را كشف كرد، يك جا هم اشتباه كرده و به خاطر اشتباهى كه كرده سقوط كرده و مرده است. اشتباه كردن او، سقوط و مرگ او، بر نمردن اين فضيلت دارد، چون اين فرد قدمى بر نداشته است. لهذا اشتباه امثال كانت و هگل هم ارزش دارد چرا كه اينها پيچ و خمها را تا مقدار زيادى رفتهاند، ولى اين آقايان اصلا نرفتهاند و نمىدانند پيچ و خم راه چيست و كجاست، [مىگويند] تبديل كمّيت به كيفيت شد [و خيال مىكنند] قضيه را حل كردهاند! مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى، ج13، ص: 410 _ ____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
بگذارید به خاطر شعار شما، بعضی ها از شما اجتناب کنند. من این را میخواهم که عده ای حریم انقلابی را حفظ کنند... ______ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
مقام معظم رهبری: «آثارشهید مطهری مبنای انقلاب ماست» ____ پ.ن؛ ما با مبانی فکری علامه طباطبایی و شهید مطهری انقلاب کردیم امابرای ادامه انقلاب با این مبانی برای انقلاب چه کرده ایم؟ غیر از استفاده فرمالیته برای پایان نامه ها و مقالات و رزومه جمع کردن، هیچ کار جدی ای با این منابع معرفتی نشد... افرادی که نه متد اجتهادی، نه تفکر فلسفی دارند ایدولوژیست های امروز شده اند‌. حرف اولشان با آخرشان یکی نیست. این ها همان های جامعه حزب الله هستند که از انقلاب فقط پوسته آن را برداشته و دست رد بر هرچه تعقل و تعمق دینی است زده اند‌... جامعه حزب الله اینک اسیر های است . ____ _____ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی