eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
836 عکس
197 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
به نظر میرسد جریان فکری ای که برداشتش از فلسفه اسلامی همان فلسفه ارسطویی مبتنی بر است یا فکر اینکه فلسفه صدرایی مستغنی از وحی و بریده از دین شکل میگیرد خودش دچار نوعی گشته، اساسا فهم سنت فلسفه صدرا در فلسفه یونان ناشی از بی اطلاعی از مباحث فلسفی است. ___ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
دینی بودن یک مسئله به هیچ وجه دلیل پذیرش فلسفه اسلامی نیست اما فلسفه اسلامی هرگز در تضاد با عقلانیت وحیانی نیست، آزادی فلسفه اسلامی در گرو رهایی از مقیدات است و این تناقض ظاهری همان رهیافت به حقیقت آزادی باطنی است. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
ادعای جدایی معارف فلسفی از دین به دلیل اینکه دین به لسان عرف سخن گفته در واقع تحمیل عرف به دین است، فهم عرف از دین با عرفی کردن دین تفاوت دارد، آنچه مخاطب عرفی دین است دارای دسته های معرفتی متفاوتی است، صنف دانشمندان فلسفی هم جزو مخاطب عرفی دینی است کما اینکه عرف فقهای دین هم عرف مخاطب دین میباشد. یعنی دین برای صنف مخاطب فلسفی و‌ حکمی در قالب سطح متعارف خود آن صنف بیان دارد. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکات صریح «عبدالکریم سروش» درباره رضا پهلوی و نازنین بنیادی و سیرک اپوزیسیون در یک دانشگاه آمریکا 🔸حتی یک پرچم ایران در میان آنها به چشم نمی‌خورد/ با کمال جسارت دعوی رهبری این قوم را دارند اما هرگز در میان‌شان زندگی نکرده‌اند و با درد و ارزش‌های مردم ایران آشنایی ندارند / اینها جز برای پر کردن برنامه‌هایی که می‌دانیم از کجاها سرمایه و خط سیاسی آن می‌رسد نمی‌توانند کاری کنند 🔹«عبدالکریم سروش» که خود از مخالفان جمهوری اسلامی است، در صحبت‌هایی با اشاره به کنفرانس دانشگاه جرج تاون در واشنگتن که با حضور افرادی مانند رضا پهلوی و نازنین بنیادی و مصی علی‌نژاد و نازنین بنیادی و ... برگزار شد، می‌گوید: جلسه‌ای بود و چند نفر شرکت کرده بودند که تقریباً بساط رهبری برای ایران پهن کردند و به گمان اینکه نامی در رسانه‌ها دارند، فکر کردند که در دل ها هم جایی دارند. 🔹سروش اضافه کرد: یکی از آنها که تا امتحان نداد و سر تا پا برهنه نشد او را به درون خانواده هنری نپذیرفتند. چندتایی از آنها که هم اصلاً از عالم سیاست خبری ندارند. 🔹عبدالکریم سروش با اشاره به اینکه در میان آنها حتی یک پرچم ایران هم به چشم نمی‌خورد اضافه کرد: نامی از اسلام و دیانت قاطبه‌ی مردم ایران در میان نبود بلکه اکثریت آنها کمال نا‌آشنایی با این سنت عظیم و قویم ایرانی داشتند و یکی از آنها هم که از تجزیه‌طلبان مشهور و به نام است. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
چرا متفکران دانشگاهی ما خطرناک نیستند؟! زیرا فکرهای آنان به آرامی و مصلحت خواهانه از سنت های گذشته رشد کرده. چنین رشدی زنگ خطری را به صدا در نمی آورد. در مورد اینها همان عبارت را می توان گفت که وقتی فیلسوفی را نزد دیوژن ستایش می‌کردند به زبان آورد: « چگونه می‌توان او را بزرگ شمرد در حالی که دیرزمانی فیلسوف بوده است و هیچگاه، هیچکس را برنیاشفته؟» در واقع همین معنا برای فیلسوف دانشگاهی صادق است: « فلسفه دانشگاهی باعث آشفتگی هیچ کس نمی‌شود» تاملات نابهنگام، ترجمه امین، ۳۱۵ • مشق فلسفه __ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
یه جا دیدم یکی نوشته ؛ انسان فقط مالک چیزهایی است که میبخشد، علامه طباطبایی رحمه الله علیه توی المیزان میگه آدم صد میلیون تو حسابش داشته باشه روزی اش نیست، اون ده هزار تومنی که خرج میکنه یه غذا میخوره یا به یکی میبخشه و باهاش کار خیر میکنه روزیش هست... با این حساب هر پول داری روزیش زیاد نیست و هر فقیری روزیش کم نیست. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
از طباطبایی تا طباطبایی... هردو دنبال وحدت رفتند اما این کجا و آن کجا https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«ایران»؛ مسئله یا مشکل؟ سیدجواد طباطبایی سیدجواد طباطبایی، امروز در سن ۷۷ سالگی از دنیا رفت. او در طول سالیان از شناخته‌‌شده‌ترین افرادی بود که در حوزه اندیشه سیاسی در ایران فکر می‌کرد و قلم می‌زد. تألیفات بسیار او که حول ایده ایرانشهری شکل گرفته بود، همواره گامی مهم برای پژوهش درباره اندیشه سیاسی و تاریخ فکر ایرانی بود. نام او با وجود همه مخالفان و موافقان سرسختش در طیف‌های گوناگون سیاسی، همواره برای کسانی که می‌خواهند همچون او درباره «ایران» بیاندیشند، باقیست. سخنانی که از او در گفت‌وگویی که سال‌ها پیش با حسین کچویان داشت، می‌شنوید چکیده‌ای از ایده او درباره «ایران»است. اینکه ایران، از نظر او بیش از آنکه «مسئله» باشد، «مشکل» است. اینکه ما چگونه توانسته‌ایم در میان این جغرافیا و تاریخ، با همه تفاوت‌هایمان در قومیت‌ها، خود را «ملت» بدانیم. 🔻سیمافکر __ زندگی برای علوم انسانی https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ مَبین به موی پریشان و دستِ کوتاهم هنوز با همه پَستی خلیفةُاللهم! بقای عزتِ من باد همچنان که هنوز، نه مبتلابِهِ شیخم نه بنده‌ی شاهم... اگر بنای صلابت بُوَد همان کوهم ور اقتضای لطافت، سبکتر از کاهم وگر به راهِ بیابان رَوَم به ناچاری به آنچه می‌کنم از هرطریق آگاهم چو اختیار دهندم که "آبرو" یا "خلق"؟ اگر نریخته باشم خسیسِ خودخواهم! به گاهِ مرگ چنان می‌کشم زِ سینه‌ی تنگ، که چوبِ نیزه کُنند از بلندیِ آهم! به پا نمی‌روم این راه، با حسودِ حَرون، بگو که برکَنَد از پیش و پس به رَه چاهم! ‌ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔸بیژن عبدالکریمی با اعتماد مصاحبه کرده و گفته مسمومیتها به نظرش کار اسرائیله و بعد گفته سقوط هواپیمای اوکراینی هم از نظرش نتیجه شکست در جنگ الکترونیکی بوده و نه حاصل اشتباه خودی و نظام اشتباه کرده انداخته گردن نیروی خودش. 🔹 حالا تیتر اعتماد رو ببینید... زرندی دکتر عبدالکریمی فیلسوف واستاد دانشگاه در خصوص مسمومیت دختران دانش آموز اعلام کرد که این اقدام یک حرکت میکروبیولوژیکی دولتی علیه دخترانمان است دکتر عبدالکریمی درگفتگو با پناه مردم نیوز درخصوص مسمومیت دختران دانش آموزان گفت:به نظر می رسد با توجه به حرکت میکرو بیولوژیکی سراسری بعید به نظر می رسد که این اقدام در توان گروههای معارض نظام جمهوری اسلامی باشد و با توجه به عمق دشمنی های اسرائیل با حکومت ایران به نظرم این اقدام مذبوحانه کار آنهاست و به گمانم پیچیدگی اینگونه اقدامات وسراسری بودن آنها حکایت از یک اقدام تروریستی میکروبیولوژیکی دولتی دارد که احتمالا می تواند کار اسراییل یا یکی از قدرت های بزرگ جهانی همچون آمریکا باشد. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
عالم طبیعت همان جهنم است. ما همه در پل جهنم زندگی میکنیم. 📝 • هر چه درس بخوانید و به اسم «ربّک» نباشد، از صراط مستقیم دورید. و هر چه زیادتر درس بخوانید دورتر می‌شوید. اگر اَعلَمِ مَن فی الأرض بشوید و به اسم ربّک نباشد، اَبعَدِ از خدای تبارک و تعالی هستید! از صراط مستقیم بعیدتر می‌شوید. یا صراط مستقیم است، که یک سرش جسر جهنم، یک طرفش طبیعت است؛ یک طرفش بهشت است. • آخر مرتبۀ بهشت «لقاءاللّه‌» است. آنجایی است که غیر انسان هیچ کس راه ندارد؛ فقط انسان راه دارد. و ما همه الآن در جسر جهنم واقع شدیم. «طبیعت» متن جهنم است. در آن عالم ظهور که می‌کند، طبیعت جهنم است. • الآن ما در متن جهنم داریم حرکت می‌کنیم. اگر این راه را طی کردیم، آن روز که جسر جهنم ظاهر می‌شود، در این چشمهای مردم در آن عالم ظاهر می‌شود، آنکه این راه را طی کرده است از آن جسر عبور می‌کند؛ آنکه این راه را طی نکرده است در جهنم واقع می‌شود؛ می‌افتد از راه. کج است دیگر. ۱۳۵۸/۰۴/۰۷ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ دانشگاه ما کانت را بهتر از بوعلی سینا میشناسد. • باید تفکر فلسفه اسلامی گسترش یابد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ تو ماه بودی و بوسیدنت نمی دانی چه ساده داشت مراهم بلند قد می کرد . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
اگه ویراستی دارید، بیاید همو پیدا کنیم
زندگی برای علوم انسانی-پارسانیا-01_12_25-09_00 (1).mp3
29.8M
❖ مصاحبه اختصاصی رادیو گفتگو با دکتر پیرامون زندگی نامه شخصی از زبان خودشان و دغدغه های برای طلاب. 📻 تاریخ گفتگو : ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ • بیان آفات و چالش هایی که طلاب فعال در حوزه علوم انسانی مواجه هستند. • تاریخچه شکل گیری رشته های دانشگاه و . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای علوم انسانی-پارسانیا-2-01_12_25-09_30.mp3
25.36M
❖ مصاحبه اختصاصی رادیو گفتگو با دکتر پیرامون زندگی نامه شخصی از زبان خودشان و دغدغه های برای طلاب. 📻 تاریخ گفتگو : ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ • بیان آفات و چالش هایی که طلاب فعال در حوزه علوم انسانی مواجه هستند. • تاریخچه شکل گیری رشته های دانشگاه و . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ ‌خرده مگیر در شعر، از عطر و زن نوشتیم هرچند بی‌نمازیم، مشق رسول کردیم... ‌‌ . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
ما برای انسان گرد آمده ایم، نه برای اقتصاد... 📝 • یکی از بلایایی که فلسفه غرب و به خصوص کانت بر سر علوم انسانی آورد، تکه تکه کردن انسان بود. کانت با نفی واقعیت و هستی خارجی، محوریت بودن عالم را بر اندیشه استوار کرد. در سنت ارسطویی مقولات مانند کیفیت، کمیت، مکان و... امری خارجی بودند اما کانت با نفی خارجیت آنان مقولات را حاصل برساخت ذهن دانست یعنی رنگ و هریک از مقولات عالم چنین نیست که در خارج موجود هستند بلکه آنچه که ذهن بر جهان قالب میسازد همان بودن عالم است. اساسا جهان همان برساخت ذهن است و ذهن جهان است. این مرز بندی و مقوله بندی ذهن نوع نگاه به عالم را به گونه ای رقم زد که دیگر واقعیت بیرونی هستی ملاک ساخت جهان نگردید بلکه برساخت ذهن و مرز بندی اوست که همه چیز را آفرید. • چالشی که اینک بین دوگان های علوم اجتماعی رخ میدهد خروجی همین نوع نگاه است، یعنی جدا کردن اقتصاد از فرهنگ، سیاست و هر یک از علوم اجتماعی موجود نتیجه حد و مرز بندی ذهن است. مگرنه این است که در خارج عالم هرگز اقتصاد از فرهنگ جدا نیست؟ چرا که انسان نه اقتصاد است و نه فرهنگ، انسان همه چیز است و جامع همه این مقولات است. شما وقتی برای انسان میخواهید برنامه بچینید نمیشود فقط برای انسان اقتصادی تئوری پردازی کرد، چرا که انسان اقتصادی در خارج موجود نیست انسان اقتصادی ساخته ذهن مدرنیته و تحمیل حد بندی ذهن بر بودن خارجی اوست. اینک پرسش مهم این است که بازی کردن در زمین علوم اجتماعی موجود و تلاش برای اصلاح آن همچنان دست و پا زدن در میدان مدرنیته به حساب نمی آید؟ نمیتوان طرحی نو را یادآوری کرد؟ اگر مسئله ما انسان است و برای انسان گرد آمده ایم،باید گفت که انسان نه فرهنگ است، نه اقتصاد، نه سیاست بلکه انسان همه چیز است، بازار این انسان بریده از مسجد او نیست... ____ ___ پ.ن؛ این متن فاقد دقت علمی است و بیان رسانه ای دارد. __ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ پیگیری اعمال و سیره فردی معصوم از انحراف های بزرگ اسلام بوده است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ بزرگداشت اندیشمندان و اسلامی نه لزوما با بیان تاریخ تولد یا اتفاقات دوران زندگیشان محقق میشود وحتی طراحی پوستر یا دانستن اسم یک اندیشمند کمکی به احیاء و ارتقا فکری جامعه نمیکند بلکه در بهترین حالت از ما یک دایره المعارف اعلام و اشخاص خواهد ساخت. زنده بودن بزرگان به احیا فکر آنان در بطن زندگی جامعه است حتی اگر اسم آنان را ندانیم یا نفهمیم کی و کجا مرده یا زنده بوده اند. به این فکر کنیم که جایگاه اندیشه ملاصدرا، سهروردی یا بوعلی سینا در بودن فعلی انسان ایرانی اسلامی چگونه است؟ نظام آموزشی این جامعه اصلا سنخیتی با فرهنگ فکری اندیشمندان ایرانی اسلامی دارد؟ معماری ما، هنر ما در کدامین اندیشه دارد تنفس میکند؟ ما نمیتوانیم صورت بی مغز اندیشمند را به جامعه نشان دهیم و انتظار فرهیختگی و تحول را هم از این اجتماع داشته باشیم. لاشه بوعلی سینا میتواند برای جامعه ایران امروزی هم زنده شود و معجزه کند. 📝 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ حتی صدای بلند خطیبی که دارد بر فلسفه و عرفان میتازد هم خارج از جهان فلسفه نیست. امیرالمومنین مظلوم بود نه فقط به خاطر آنکه امامت را از او گرفتند بلکه از مولای ما فلسفه و عرفان را هم تبری کردند... مولانا و صدرا اگر غلام در حکمت امیر المومنین نبودند غلام کدامین در بودند؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef