eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
854 عکس
204 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ این مساجد و معابد و این گنبدهای امام زاده ها و این مدرسه ها غالباً از پول حرام ساخته شده. 🔹مردم ما چون توجهی به دو مبدأ روحی و مادی انفاقات نداشتهاند که از چه راهی آن مال به دست آمده باشد و با چه اخلاصی انفاق شده باشد و فقط اهمیت و بزرگی انفاق را به زیادی مبلغ آن فرض کردهاند، لهذا برای بزرگ جلوه دادن داستان عطای انگشتر در نماز قیمت انگشتر را بالا بردهاند، تا حد خراج شامات رساندهاند!!! 🔹با فاسد نمیشود دفع فساد و ترمیم خرابیها کرد. غالباً انفاقات و صدقات و موقوفات ما از این نظر خراب است. این مساجد و معابد و این گنبدهای امام زاده ها و این مدرسه ها غالباً از پول حرام ساخته شده. یادداشت های شهید مطهری جلد 1 ص 445 _ __ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
برای آنکه بدانید بین اسلام واقعی و آنچه بین اسلام معرفی کرده اند‌ چقدر فرق است به تفاوت گستره بحث رساله های عملیه با قرآن رجوع کنید. ___ 💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
اسلامی سازی علوم انسانی سی سال است که به نتیجه نرسیده است، به نتیجه هم نخواهد رسید این بحث چنانکه توجه دارید سی سال است که به نتیجه نرسیده است و به نظر نمی رسد که در آینده نیز به نتیجه ای برسد. وقتی مطلب سیاسی با مسئله علمی خلط می شود، هر چه بکوشند به نتیجه نمی رسند. علم ماهیتی متفاوت با دین دارد و به این جهت آن را به صفت دینی نمی توان متصف کرد. به عبارت دیگر وصف دینی نمی‌تواند صفت ذاتی علم باشد، البته وجود علوم دینی محرز است و این علوم در همه جا و به خصوص در کشور ما جایگاه ممتاز دارند اما آنها علومی هستند که مسائلشان مسائل دینی است. علوم فقه و اصول فقه و حدیث و تفسیر و کلام و حتی فلسفه اسلامی در زمره علوم اسلامیند. علم‌های دیگر هر یک مسائل خاص خود دارند و با روش خاص به تحقیق و پژوهش در مسائل می پردازند و ملاک درستی و نادرستیشان رعایت روش است. هیچ علمی را با ملاک بیرون از آن نمی توان سنجید. چنانکه حکم در باب فقه و حدیث با ملاک و میزان علم جدید اعتبار و وجهی ندارد، البته دین و دینداران می توانند نسبت به مسائل همه علوم و بخصوص علوم معروف به و اجتماعی نظر انتقادی داشته باشند و پس از مطالعه و آشنایی کافی که البته به آسانی حاصل نمی شود، در مباحث آن علوم چون و چرا کنند اما این چون و چرا در نقد علم است نه اینکه علم تازه باشد. ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم. توجه داشته باشید که علم اجتماعی علم نظم جامعه مدرن است. در سیصد سال اخیر در غرب علوم اقتصاد و تاریخ و حقوق و جامعه شناسی و مردم شناسی و ... به وجود آمده و تحقیقات عظیمی در مسائل آن علوم صورت گرفته است که بی‌اطلاع وسیع و دقیق از آنها و بدون نقد و تحقیق نمی توان درباره آنها حکم کرد و مثلاً تصمیم گرفت که علم دیگری جانشین آنها شود. جدید با نظم تجدد تناسب دارد. ما اگر نظم دیگری جز نظم تجدد در نظر داریم و به چگونگی قوام و به راه تحقق آن می‌اندیشیم و برای رسیدن به آن می کوشیم شاید در راه علمی متناسب با نظم تازه قرار بگیریم. در این مورد هم توجه داشته باشیم که علم و جامعه با هم قوام می یابند. جامعه کنونی ما جامعه توسعه نیافته است. این جامعه همه نیازهای جامعه مدرن را دارد، بی‌آنکه از توانایی‌های آن برخوردار باشد. اگر می‌توانستیم خود را از این وابستگی نجات دهیم و راه رسیدن به جامعه ای را بیابیم که در آن روح دینی یعنی اعتقاد به توحید و عالم غیب و معاد حاکم باشد و مردمانش از سودای مصرف آخرین تکنولوژی های ساخته جهان توسعه یافته آزاد باشند و با همدلی و هماهنگی برای معاش توأم با اخلاق بکوشند، شاید افقی پیش رویمان گشوده می شد. توجه داشته باشیم که علم یک طرح مهندسی ساختنی نیست، یافتنی است. من حرف دیگری ندارم و چیز دیگری نمی توانم بگویم، جز اینکه خوبست که اگر می توانیم به جای بحث درباره علوم اجتماعی اسلامی، در باب شرایط امکان تجدید عهد دینی و بنای یک جامعه اسلامی بیندیشیم و در این راه به لطف پروردگار علیم امیدوار باشیم. _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
اسلامی سازی علوم انسانی سی سال است که به نتیجه نرسیده است، به نتیجه هم نخواهد رسید #رضا_داوری‌_اردک
میدونید دیگه آقای داوری اردکانی با این تفکر رئیس فرهنگستان علوم کشور ما هست؟ یعنی نهادی که نسبت به ترویج علوم انسانی در ایران یکی از مهمترین بخش های حکومتی هست... یک فرد با این تفکر دینی سکولار رئیس این فرهنگستان هستش. 💠 @ensani_islami
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#در_مسیر_علوم_انسانی 🔹 یکی از عوامل اصلی که حتی افرادی که با مسئله علوم انسانی مواجه میشن به سمتش م
فضای آموزشی حوزه تقریباً هیچ مواجه ای برای پژوهشگران با علوم انسانی ایجاد نمیکنه. اکثر اساتید رویکرد فلسفی متناسب برای مواجه و تحلیل موضوعات اجتماعی رو دارا نیستن و حتی اساتیدی که رویکرد فلسفی دارن نتونستن فلسفه رو امتداد اجتماعی بدن‌. این مسئله باعث شده طلبه هایی که توی این نظام آموزشی درس میخونن در کل این سیر علمی و آموزشی بر اساس نیاز اجتماعی امروز درس نخونن و عملا بعد از مدتی حس سرخوردگی بهشون دست میده. متون موجود در حوزه ظرفیت بسیار زیادی برای استفاده و تحول در حوزه علوم انسانی داره و این نهاد همچنان غنی ترین منبع ایرانی اسلامی برای تحول فرهنگی ایران هست اما رویکرد غلط موجود در نظام آموزشی و نبود انگیزه برای تحول توی این زمینه باعث شده حوزه علمیه نسبت به تحول اجتماعی حرف برای گفتن نداشته باشه... اگرم کسی این بین برنامه و رویکردی برای علوم انسانی مطرح میکنه صرفا یک برنامه شخصی هست و از ساختار آموزشی نمیشه چنین انتظاری داشت‌. ___ _ 💠 @ensani_islami
غمی که در زندگی دنیا اکثرا دامن گیر بشر هست، علتی هست که ما از دنیا دست بکشیم. اما متاسفانه خود این غم اکثر اوقات معلول دنیا زدگی ما قرار میگیره برای همین هیچوقت از این غم رها نمیشیم. ____ 💠 @ensani_islami
☕ در چرخش تاریخ، چه سرخورده چه سرخوش دنیا نه به جمشید وفا کرد، نه کوروش آسوده‌ام از آتش نیرنگ حسودان از تهمت سودابه بری باد، سیاوش ما اهلی عشقیم چه بهتر که بمیریم جایی که در آن شرط حیات است توحش ای دل! من اگر راز نگهدار تو بودم این چشمه‌ی خشکیده نمی‌کرد تراوش من بی تو سرافکنده و دم‌سردم و دلخون ای عشق! سرت سبز و دمت گرم و دلت خوش ___ 💠 @ensani_islami
🔺فرایند رشد اقتصادی، فرایندی نیست که تنها دولت به انجام آن بپردازد، آن را بپذیرد و برایش قانون وضع کند؛ بلکه فرایندی است که می‌بایست همۀ افراد امت، به هر شکل ممکن، در آن شرکت کنند و سهیم باشند. 🔺بنابراین، اگر امت احساس کند که میان چهارچوب در نظر گرفته شده برای رشد، ‌با عقیده‌‌ای که به آن می‌بالد و از برخی دیدگاه‌هایش در زندگی دفاع می‌کند تناقضی وجود دارد، آنگاه به میزان وابستگی خود به آن عقیده،‌ از همکاری با فرایند رشد و قرار گرفتن در چهارچوب مورد نظر آن خودداری خواهد کرد. 🔺... مهم‌ترین عامل موفقیت شیوه‌هایی که برای سازماندهی زندگی اجتماعی برگزیده می‌شوند، جلب احترام مردم و ایمانشان به لزوم اجرا و پیاده شدن آنهاست. 🔺در برنامه‌ریزی برای مبارزه بر ضد عقب‌ماندگی اقتصادی، همان‌گونه که لازم است دشواری‌های طبیعی کشور مورد نظر و میزان مقاومت طبیعت آن در برابر عملیات تولید محاسبه گردد، بایستی مقاومت عنصر بشری و میزان هماهنگی آن با برنامه تدوین شده در نظر گرفته شود. 📚 کتاب اقتصاد ما، صفحه ۲۴ و ۲۵ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
اقتصاد اصلی ترین مایه قوام و استحکام جامعه بشری است. آرى، هيچ جرم و گناهى بقدر تعدى به حقوق مردم، جامعه را فاسد نمى‌سازد. زيرا مهم‌ترين چيزى كه جامعه انسانى را بر اساس خود پايدار مى‌دارد، اقتصاديات جامعه است كه خدا آن را مايه قوام اجتماعى قرار داده، و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنايات و تعديات و مظالم را دقيقا آمارگيرى كنيم و به جستجوى علت آن بپردازيم خواهيم ديد كه علت بروز تمامى آنها يكى از دو چيز است: يا فقر مفرطى است كه انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدم‌كشى، گرانفروشى، كم‌فروشى، غصب و ساير تعديات وادار مى‌كند، و يا ثروت بى حساب است كه انسان را به اسراف و ول خرجى در خوردن، نوشيدن، پوشيدن، تهيه سكنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتك حرمتها، شكستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس ديگران وامى‌دارد. ___ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
جانِ عطار از پریشانی ست همچون زلف تو جمع کن بر روی خود، جانِ پریشان مرا @ensani_islami
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
#در_مسیر_علوم_انسانی فضای آموزشی حوزه تقریباً هیچ مواجه ای برای پژوهشگران با علوم انسانی ایجاد نمی
یکی از اصلی ترین مسائلی که آموختن علوم انسانی داره اینکه این علوم خروجی مبانی فلسفی هستن. چه مدل غربی اون چه مدل اسلامی اون هرکدوم برگرفته از یک منابع معرفتی ای هست که توی علمی به اسم فلسفه بهش پرداخت شده. برای همین وارد شدن به عرصه علوم انسانی چه برای اسلامی سازی چه حتی خوندن مدل غربی این علوم بدون فلسفه غیر ممکن هست. افرادی هم که بدون خوندن فلسفه به مطالعه این علوم پرداختن یا خودشون تحت تاثیر این علوم واقع شدن یا هم اصلا عمق حرف هارو درک نکردن. این مسئله باعث شده افراد حوصله کافی توی کسب مبانی فلسفی علوم انسانی به خرج ندن و زودتر از اونچه که باید وارد بحث های نهایی بشن و این به شدت برای یک دانش پژوه خطرناک هست. افرادی که اینطور عمل کردن شاید دکور خوبی برای حرف زدن داشته باشن اما هیچ‌وقت قادر نیستن نه علوم انسانی غرب و نه اسلامی رو تحلیل یا تولید کنن... برای همین دور شدن از مدلای آموزشی بدون نگاه به مبانی فلسفی برای پژوهشگر عرصه علوم انسانی واجب هست. _ _ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
ما همیشه دنبال این هستیم که یا دولت هارا تقویم کنیم یا آن هارا ساقط، کسی به فکر تربیت انسان نیست..‌. ♦️ بازخوانی صرف متون کهن اسلامی یا غربی دردی را برای جامعه دوا نمیکند. ♦️ما در عین حال که شیفته اندیشمندان غربی هستیم به آن ها فحش هم میدهیم. بخشی از گفتگوی مرحوم دکتر ___ ___ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
☕ برای سوخته دل، بستر و مزار یکیست تمشکِ ترشِ لب و تُنگِ زهرمار یکیست تفاوتی نکند اشک و بغض و هق هقِ ما مسیر چشمه و سیلاب و آبشار یکیست هنوز گُرده‌ی سهراب، سرخ مثل عقیق هنوز رسم پدر سوز روزگار یکیست هنوز طعنه به جان می‌خرد زلیخا و هنوز بر درِ کنعان امیدوار یکیست هزار بار دلم سوخت در غمی مبهم دلیل سوختنش هر هزار بار یکیست حرام باشد اگر بی وضو بغل گیرم که قوسِ پیکره‌ی برنو و دوتار یکیست شبی ترنج به بَر میکشد شبی حلاج شکایت ازکه کنیم ای رفیق؟! دار یکیست دو مصرع اند دو ابرو شکسته نستعلیق میان هر غزلی بیت شاهکار یکیست به دست آنکه نوازش شدیم، تیغ افتاد دلیل خون جگریِ من و انار یکیست! به دشنه کاریِ قلبم برس ادامه بده خدای هر دوی ما انتهای کار یکیست 💠 @ensani_islami
گفته بودی همه زرقند و فریبند و فسوس سعدی آن نیست ولیکن چو تو فرمایی هست _ و گفت: گوسفند از آدمی آگاهتر است از آنکه بانگ شبان او را از چرا کردن باز می دارد و آدمی را سخن خدای از مراد خویش باز نمی‌دارد. 📚از تذکره الاولیا | نوشته‌ی ___ 💠 @ensani_islami
🔹 علوم انسانی اسلامی در وضع کنونی وجود ندارد اما نباید برای تولید آن شتاب زده عمل کرد. _ ۱۳۹۳/۰۴/۱۱ _ ___ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
وقتی مواضع اساتید دانشگاه های علوم انسانی که باید توی بحران های فرهنگی بتونن وضعیت موجود رو تبیین کنن و راه‌ درست رو نشون بدن اینقدر سخیف و غیرواقعی هست. از دانشجویی که با تفکر این استاد قراره تحویل مملکت داده بشه چه انتظاری هست؟ نتیجه اش این میشه دانشجوی مهندسی دانشگاه صنعتی شریف بیاد خودشو تو جایگاه تئورییسن فرهنگی سیاسی بدونه.. ___ _ @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
گرچه گاهی تندبادی شاخه ای درهم شکست سرو می ماند ولی طوفان به پایان می رسد. ___ ___ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
انقلاب سلبی ها اساسا هر انقلابی برای آنکه به ثمر برسد نیاز به یک جریان اجتماعی و پشتوانه فرهنگی دارد. افرادی که اینک دنبال تغییر نظام سیاسی موجود هستند اول از همه باید از خود سوال بپرسند به راستی چه اتحاد و انسجامی درون خود جریان های برانداز وجود دارد؟ آیا کوچک ترین رویکرد ایجابی برای تغییر وضعیت موجود در اندیشه فکری یا ایدولوژی آنان هست؟ مدل حکمرانی در عرصه فرهنگی سیاسی آموزشی دارند؟ حتی کوچکترین همبستگی اجتماعی برای هویت سازی برای جریان خود بین این جماعت دیده نمیشود به طوری که در مطالبات خود نیز به مناقشه خورده اند. منافع گروه های کومله، منافقین، شاهنشاهی ها و طرفداران آزادی حجاب هیچ انسجام فرهنگی ای را دارا نیست. در نبود انسجام فرهنگی هویتی در صورتی که براندازی رخ دهد، این براندازی نه صرفا باعث تغییر نظام سیاسی، بلکه تغییر در حاکمیت مرزی و جغرافیایی را منجر خواهد شد. نزاع حاکمیت در این طیف از مخالفین بیشتر تابع الگوی نظام حکمرانی جنگل است که تنها ملاک برای بقا را قبیله، خون یا قدرت تعیین میکند. انقلاب خمینی زمانی موفق شد که پررنگ ترین جریان سیاسی فرهنگی و اجتماعی عصر خود بود به طوری که از منافقین گرفته تا لیبرال ها خود را در تضاد با رهبری خمینی نیمتوانستند معرفی کنند بلکه برعکس خود را هم افق و و ذیل هویت این انقلاب باز تعریف میکردند تا بتوانند در بدنه اجتماعی ایران برای خود جریان زنده ای بمانند. اما مخالفین موجود گویا با الگوگیری از فیلم "بازی تاج و تخت" مدلی که صرفا با سلب جریان مقابل تنها ایده اصلی خود را برای حکمرانی در نزاع قدرت میداند نمایان میسازند. ایران اسلامی جریان و هویت یک پارچه ای است که در طول تاریخ به عنوان یک نظام فرهنگی ابتدائا شکل گرفته است. ارزش فرهنگی لزوما با قدرت سیاسی ساقط شدنی نیست و ریشه بنیادین در اعتباریات مردم ایران زمین دارد. وضعیت موجود هنوز با انقلاب خمینی فاصله زیاد دارد اما تغییر و ایده برای حکمرانی و اصلاح ساختار های بنیادین جامعه تنها راه علاج عبور از ناعدالتی ها و نابرابری های زجر آور واقعیت جامعه ما است. می کنند انکار تنها یک خدا را کافران کفر هم آیینه دار معنی توحید ماست _______ ___ @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
در این می خانه در هر دور، جامی ناتمام از ماست غمی شیرین و کامی تلخ و اندوهی مدام از ماست صدایت میزنیم از دور و مشتاقیم پاسخ را! گر امشب هم به ما دشنام می گویی، سلام از ماست چو افتادم بر دامت، آفرین گفتم خدایت را که زلفت با دلم می‌گفت: صید از اوست دام از ماست به هر صورت، فلک اقبال مارا بر نمی‌تابد گمان کرده است خوشبختیم و فکر انتقام از ماست یکی از ما به جای باده امشب زهر می نوشد ملالی نیست، میدانم و میدانی کدام از ماست از کتاب وجود __ 💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
قطع شدن اینترنت اوج تنهایی آدما رو بهشون یادآوری میکنه ... چون بعضی وقتا یادمون میره واقعیت زندگی ما با دنیای مجازیمون چه فرقی داره. _ @ensani_islami