🌷هوالعلیم
#عرفان_عملی
#عرفان_نظری
#فنا
🔻تفاوت نگاه انسان قبل و بعد از رسیدن به عبودیت
کشور وجود انسان تا قبل از رسیدن به مقام عبودیت و #فناء_مطلق، در اختیار هوی و هوس انسان و در تحت غلبۀ «نفس» خود او بود اما سلوک شخص، باعث میشود تا این نفس در کورۀ عشق الهی ذوب شود و آنوقت خداوند متعال است که در وجود انسان حکمفرمایی خواهد کرد. در این صورت نگاه انسان به عالم نیز نگاهی خدایی شده و انسان تمام موجودات را از جنبۀ ربط و ارتباطشان با خداوند متعال، نظاره میکند. ما انسانها موجودات را مستقل از خدا میپنداریم و برای همین خدا را در میان مخلوقات او گُم کرده و گاهی فراموش میکنیم، اما کسی که به مقام #عبودیت و فنا دست پیدا کرده است، هیچ موجودی را مستقل از خداوند ندیده و تمام عالم آفرینش را آیات حیات و علم و قدرت پروردگار مشاهده میکند.
به عبارت دیگر، به برکت #عرفان_عملی و سلوک بهسمت خداوند، انسان به خداوند، عالم آفرینش و حتی خود، نگاه جدیدی پیدا میکند که با نگاه انسانهای عادی، زمین تا آسمان تفاوت خواهد داشت.
🔸علم #عرفان_نظری علمی است که نگاه انسان عارف به عالم خلقت را توضیح داده و سعی میکند تا این نگاه را با ظرائفش، البته تا آنجا که ممکن است، در قالب الفاظ ترجمه کرده و با زبانی استدلالی و گاهی ریاضیوار بیان نماید.
📚منبع:عرفان امین، ص ۳۷
☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید |
جوان با میز پینگپنگ جذب مسجد نمیشود
❤️ دل #جوان با نصایح و مطالب معنوی و سلوکی و عرفانی جذب میشود...
رهبر معظم انقلاب؛ سال ۱۳۹۵
✅ پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🆔 : @erfan_amin
🌷هوالعلیم
🔻تفاوت اول عرفان عملی با اخلاق
از آنجا که #عرفان_عملی از جنس عمل و مجاهده است، در بسیاری از موارد با علم اخلاق اشتباه گرفته شده و افراد نمیتوانند میان این دو روش کلی #تهذیب_نفس تفاوتی قائل شوند. درست است که عرفان عملی و اخلاق، بر خلاف رشتههایی مانند عرفان نظری، فلسفه و کلام، از «باید»ها و «نباید»ها صحبت میکنند اما؛ این دو رشته، در هدف و مسیر با یکدیگر متفاوت بوده و راههای جداگانهای را طی مینمایند.
در اخلاق هدف نهایی انسان، رسیدن به ملکۀ «عدالت» است؛ توضیح اینکه دانشمندان علم اخلاق معتقدند سه قوه در وجود انسانها فعالیت دارد و برآیند فعالیت این سه قوه، شخصیت و حقیقت انسان و به تبع آن فعالیتهای وی را میسازد. در نگاه دانشمندان علم اخلاق، هریک از قوای عاقله، شهویه (قوهای که مخصوص جلب منفعتها برای انسان است) و غضبیه (قوهای که موظف به دفع بدیها و مضارّ از انسان است) در نفس انسان مشغول کشمکش با یکدیگر بوده و با هم رقابتی بهظاهر پایانناپذیر دارند؛ و انسانی سعادتمند است که قوۀ عاقلۀ وی بر دو قوۀ دیگر برتری پیدا کرده و به زبان دیگر، عقل حکمفرمای وجود او شود و غضب و شهوتِ وی را تحت کنترل درآورد. در مقابل انسان شقی و نگونبخت آن کسی است که قوۀ عاقلۀ او تحت سلطۀ یکی از قوای شهویه و یا غضبیۀ وی درآمده و بدین وسیله عقل او به جای حاکم، نقش محکوم را ایفاء نماید. پس هدف نهایی اخلاق این است، که انسان به یک «انسان خوب» تبدیل شود که امور خود را تحت مدیریت عقل خویش انجام میدهد، اما هدف #عرفان به طور کلی متفاوت است.
🔸همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، عرفان هدف خود را رسیدن انسان به اوج قلۀ #عبودیت و به عبارت دیگر، مرتبۀ #فناء فی الله قرار داده و جز با رسیدن به این نقطه، به چیز دیگری رضایت نمیدهد. انسان عارف، انسانی نیست که قوای خود را تحت ارادۀ عقل خویش قرار داده باشد، بلکه انسان عارف انسانی است که با سوزاندن تمام خودیّتها، مدیریت نفس خویش را به خداوند متعال سپرده و تمام امور وجود او، نه توسط عقل وی، که توسط خداوند متعال اداره میشود. پس هدف اخلاق تبدیل انسان به «انسان خوب» و هدف عرفان، تبدیل انسان به «انسانی الهی و خدایی» است.
📚منبع:"عرفان امین"ص۱۷
☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔻تحلیل خبرگزاری مهر از کتاب عرفان امین:
https://b2n.ir/879663
◽️در بخشی از این گزارش آمده است:
🔹... این کتاب علی رغم برخی کمبودها یک اثر آموزشی و مروج عرفان انقلابی، و علیه عرفان ستیزان، معرف تعداد زیادی از عرفای سلف و معاصر، بستر ورود به دنیای عرفان ونهایتاً موجب شناخت عمیق تر عرفان سیدعلی خامنه ای است.
☑ پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🆔 @erfan_amin
🌷هوالعظیم
🔻توضیحی دربارۀ وحدت وجود یا توحید قرآنی
کشف حقیقت توحید از منظر قرآن کریم و روایات، مسئلهای بسیار فنی بوده و نیاز به سالها کار علمی تخصصی در کنار مجاهدتهای معنوی و سلوکی دارد؛ عدۀ زیادی از بزرگان دین و دیانت نظیر مرحوم خواجه نصیر طوسی، سید حیدر آملی، میرداماد، شیخ بهائی، ملاصدار، فیض کاشانی، ملا محمدتقی مجلسی، مرحوم آیة الله قاضی، آیة الله میرزا جواد ملکی تبریزی، علامه طباطبائی و خصوصاً حضرت امام رحمهم الله جمیعا ضمن تقیّد شدید به شریعت و دین مقدس اسلام به اندیشۀ #وحدت_وجود معتقد بوده و این نظریه را همان #توحید قرآن کریم میدانستهاند و هیچ مغایرتی میان این اندیشه و تعالیم آسمانی دین مبین اسلام، که خود بهترین آشنایان با آن بودهاند، احساس نمیکردند. در مقابل کسانی که به اندازۀ این بزرگواران عمر خود را صرف تحقیقات عمیق حکمی و عرفانی نکرده و با این علوم شریف، به اندازۀ این بزرگان آشنایی ندارند، وحدت وجود را مغایر تعالیم دین دانسته و آن را به شدت انکار کردهاند؛ وظیفۀ ما در این میان، این است که یا خود به حد تخصص رسیده و در این مسائل به جمعبندی برسیم و یا به کلام متخصصین فن گوش نموده و سخنان آنان را در ترازوی وجدان خود سنحیده و به آن دل دهیم.
🔸امام امت رضواناللهعلیه در بیان این معنا میفرمایند:
«...پس معلوم شد علوم شریعت منحصر به این [سه] قسم است بر طبق احتیاجات بشر و مقامات ثلاثه انسانیه. و هیچیک از علمای یکی از این علوم حقّ اعتراض به دیگری ندارند، و لازم نیست اگر انسان دارای علمی نشد از آن تکذیب کند و به صاحب آن علم جسارت نماید.
پیش عقل سلیم همانطور که تصدیق بی تصور از اغلاط و قبایح اخلاقیه به شمار میآید، تکذیب بی تصور نیز همینطور، بلکه حالش بدتر و قبحش افزون است. اگر خدای تبارک و تعالی از ما سؤال کند که شما که مثلاً معنی «وحدت وجود» را به حسب مسلک حکما نمی دانستید و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نکردید و تعلم آن علم ومقدمات آن را نکردید، برای چه کورکورانه آنها را تکفیر و توهین کردید، ما در محضر مقدس حق چه جوابی داریم بدهیم جز آنکه سر خجلت به زیر افکنیم.
و البته این عذر پذیرفته نیست که «من پیش خود چنین گمان کردم». هر علمی مبادی و مقدماتی دارد که بدون علم به مقدمات، فهم نتیجه میسور نیست، خصوصاً مثل چنین مسئلۀ دقیقه که پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقیقت و مغزای آن به حقیقت معلوم نشود. چیزی را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافی نمودند، تو میخواهی با مطالعۀ یک کتاب یا شعر مثنوی مثلاً با عقل ناقص خود ادراک آن کنی! البته نخواهی از آن چیزی ادراک کرد- رحم اللّه امرأ عرف قدره و لم یتعدّ طوره».
📚منبع:عرفان امین،ص ۲۷۲ و ۲۷۳
☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالحق
🔻امتزاج مسائل عقلی و عرفانی در حکمت متعالیه:
مقام معظم رهبری:
« #فلسفۀ اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفۀ ما- مثل ابنسینا و ملّاصدرا- عارف هم بوده اند.
اصلاً آمیزش #عرفان با فلسفه در فلسفۀ جدید- یعنی فلسفۀ ملّاصدرا- به خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می رساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق به وجود می آورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفۀ #ملّاصدرا است؛ یعنی راهی که ملّاصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همۀ زخارف دنیوی بی اعتنایی کند. البته نمی خواهیم بگوییم هرکس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است. راه فلسفه باید راه تدین و افزایش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفه- همین که به آن اشاره شد- رعایت کرد. اهل فلسفه ای که ما قبلًا دیده بودیم، همه همین طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیۀ افرادی که در زمینه های علمی حوزه کار میکردند، بهتر و زبده تر و شفّاف تر بودند»
📚منبع:عرفان امین،ص ۱۰۶ و ۱۰۷
☑@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هوالعلیم
🔻غیر عرفانی دانستن اشعار حافظ و نظر رهبر فقید انقلاب:
در کلام تمام بزرگان به این نکته برمیخوریم که سبب اشتباه شبه روشنفکران در غیرعرفانیدانستن اشعار حافظ، بیاطلاعی نسبت به زبان خاص عرفاء در تبیین مسائل خود و عدم شناخت کامل نسبت به سبک گفتاری اهل عرفان است.
▫رهبر فقید انقلاب رضواناللهتعالیعلیه در این زمینه میفرمایند:
«ادعیه و قرآن و اینها همه باهمند. این عرفا و شعرای #عارف مسلک، و فلاسفه هم، همه یک مطلب میگویند؛ مطالب مختلفه نیست. تعبیرات مختلفه است، زبانهای مختلفه [است.] زبان شعر، خودش یک زبانی است. حافظ، زبان خاصی دارد. همان مسائل را میگوید که آنها میگویند؛ اما با یک زبان دیگری. زبانهای مختلف است و نباید از این برکات مردم را دور کرد، باید مردم را به این سفره پهن الهی که قرآن و سنت و ادعیه باشد، دعوت کرد؛ تا هر کس به اندازه خودش استفاده بکند.
این مقدمه بود برای همه مسائلی که بعدها هم اگر پیش بیاید و عمری باشد که اگر ما هم یک وقتی یک احتمال دادیم، نگویید که این تعبیرات را شما آوردید دوباره در میدان، مثلاً دوباره [تعبیرات] عرفا [را آوردید.] خیر، باید بیاید! مرحوم آقای شاهآبادی- رحمه اللَّه- برای عدهای از کاسبها [که] میآمدند آنجا، مسائل را همان طوری که برای همه میگفت، برای آنها هم میگفت. من به ایشان عرض کردم: «آخر اینها [که سنخیتی ندارند!]» گفت: «بگذار این کفریات به گوششان بخورد!» خوب، ما یک چنین اشخاصی داشتیم؛ حالا به سلیقه من درست در نمیآید که نمیشود گفت که اینها اشتباهات است».
▫در این عبارات، بهروشنی بیان شده است که مطالب شاعری مانند حافظ، همان مطالب ناب قرآن کریم و ادعیه ائمه است؛ #حافظ همان مطالب عالی را بیان میکند اما با زبان خاص خود، باید مراقب باشیم تا این اختلاف تعابیر، مردم را از معارف ناب موجود در آثار بزرگان عرفان و حکمت دور ننماید.
📚منبع:عرفان امین،ص ۷۳و ۷۴
☑@ertan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هو العظیم
🔻 مکتب عرفانی نجف
از جریان #عرفانی ای که توسط مرحوم آیة الله شوشتری آغاز، توسط مرحوم حاج ملاحسینقلی همدانی گسترش و توسط مرحوم قاضی عمق پیدا نمود، در زبان متخصصان معاصر عرفان پژوهی، بهعنوان «#مکتب_عرفانی_نجف» یاد میشود.
اعتقاد و دستیابی به بالاترین معارف عرفانی، در کنار پایبندی عمیق به شریعت و دستورات دینی، از مکتب عرفانی شیعی فقاهتی نجف، نمونۀ کاملی برای #سلوک_الی_الله ساخته است که نه تنها عموم مردم خداجو که متخصصان و مجتهدان علوم دینی را نیز به خود جذب نموده و از این جهت، به بهترین شکل ممکن، عرفان را به فضای فکری اسلام شناسان متخصص معرفی نموده است.
عرفان عمیق و جامعیت این مکتب عرفانی، سبب شده است تا شخصیت عرفانشناس و بصیری نظیر مقام معظم رهبری به این جریان عمیقاً معتقد شده و در مجالات متعددی، این مکتب عرفانی را بهعنوان بهترین مسیر عرفانی و بلکه بهترین الگوی #تهذیب و معنویت همگانی، معرفی نمایند.
◽حضرت آیة الله خامنهای در معرفی این جریان عرفانی میفرمایند:
«مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی کسی بوده است که جریان سلوکی عرفان متشرعی خالصِ ناب از آن بزرگوار جوشیده. مرحوم آقا سید علی شوشتری معروف که استادِ میرزا و استاد خیلی از بزرگان بود و خودش فقیه بزرگواری بود، توانست یک نفر را تربیت کند و او آخوند ملا حسینقلی همدانی است که این سلسله را به راه انداخته است. مرحوم آقا شیخ محمد بهاری، مرحوم آقا سید احمد کربلایی، مرحوم آقا میرزا جواد آقای تبریزی- پدر مرحوم آقا میرزا علی آقای قاضی- و بزرگان دیگر، هرکدام در این عرصه، تلاش فراوانی کردند».
◽مقام معظم رهبری در موضعی دیگر و در بیان جامعیت علمی و عملی بزرگان مکتب عرفانی نجف میفرمایند:
«مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسلۀ علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه های علمیه -در این صراط مستقیم- یک گذرگاه و جریان #خاص_الخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد -علمای بزرگ و کوچک- هم برای آحاد مردم و هم برای جوان ها؛ میتوانند واقعا الگو باشند.
اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفا نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند. مجاهدت کردند، کار کردند و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من در آوردی و تحلیلی -مثل بعضی از سلسلهها و دکان های تصوف و عرفان و مانند این ها- بلکه صرفاً از طریق شرع مقدس آن هم با خبرویت بالا به دست آوردند.
📚 منبع :عرفان امین، ص ۱۴۹ و ص ۱۵۰
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
عرفان امین ج۱.mp3
20.58M
🌹هوالعلیم
بررسی عرفان و سیر و سلوک الی الله در اندیشه مقام معظم رهبری
بررسی اجمالی امهات کتاب عرفان امین
👤 استاد حجة الاسلام تولایی
🗓 ۸ صفر الخیر ۱۴۴۲، در جمع شماری از نخبگان حوزه علمیه و فعالین فرهنگی
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هو المحبوب
🔻پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت 'عالم ربانی' و 'سالک مجاهد روحانی' حضرت آیت الله محمدحسین حسینی طهرانی
🔹حضرات حجج اسلام آقایان حاج سید محمّدصادق حسینی تهرانی و اخوان محترم
خبر رحلت عالم ربانی و سالک مجاهد روحانی آیةالله آقای حاج سید محمّد حسینی تهرانی را با اندوه و افسوس بسیار، دریافت کردم و عمیقاً متأسف و مصیبت زده شدم.
ایشان از جمله فرزانگان معدودی بودند که مراتب برجستهی علمی را با درجات والای معنویت و سلوک، توأماً دارا بودند و در کنار فقاهت فنی و اجتهادی، به فقه الله الاکبر نیز که از مقولهی شهود و محصول تجربهی حسی و مجاهدت معنوی است، نائل گشته بودند.
فقدان آن عزیز، برای آشنایان و ارادتمندانشان خسارتی دردناک و غمی هائل است.اینجانب با قلبی اندوهگین و ملول، به شما آقازادگان محترم و والدهی محترمه و دیگر فرزندان و اخوان کسان و نزدیکان و نیز دوستداران و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و حشر با احبه و اولیاء را مسألت میکنم. هنیناً له اعدةالله لاولیائه و عباده الصالحین والسّلام علیکم و رحمةالله.
سیّدعلی خامنهای
۱۸ تیر ۱۳۷۴
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان فقاهتی شیعی
📿 در مشکلات مملکت با این تسبیح، به سجّاده پناه میبرم...
📍 چندین سال پیش خدمت رهبر معظم انقلاب تسبیح تربتی را هدیه دادم.
ایشان فرمودند: چه وقت مناسبی آوردید! تسبیحی را که آقا سید محمد حسین طهرانی (علامه طهرانی) به من هدیه داده بودند تا در مشکلات مملکت با این تسبیح به سجاده پناه ببرم.
آنقدر با آن ذکر گفتم که اخیراً سائیده شده و دانه هایش از بین رفته بود...
▫️آیة الله سید احمد نجفی
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
عرفان امین ج۲.mp3
23.72M
🌹 هوالعلیم
بررسی عرفان و سیر و سلوک الی الله در اندیشه مقام معظم رهبری
بررسی اجمالی امهات کتاب عرفان امین(۲)
👤استاد حجة الاسلام تولایی
🗒️۸ صفر الخیر ۱۴۴۲، در جمع شماری از نخبگان حوزه علمیه و فعالین فرهنگی
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالعظیم
🔻چرا حافظ از زبان خاص استفاده میکند؟
ممکن است در اینجا سؤال شود، چه دلیلی وجود داشته است که شخصی مانند #حافظ، به جای سخنگفتن در قالب الفاظ رسمی و علمی، به زبان استعاره و مجاز روی آورد و به عبارت دیگر، چرا حافظ زبانی را انتخاب مینماید که به تعبیر بنیانگذارکبیرانقلاب، این زبان «خاص» است.
🔸مرحوم شهید مطهری این سؤال را چنین پاسخ میدهند:
«...برویم سراغ یک مطلب دیگر، و آن این است که حالا این چه داعی ای بوده است که این آقایان عرفا بیایند حرفهای خودشان را این جور در پرده بگویند آن هم با یک پردهدری این گونه، چرا با رمز حرف میزنند، چرا سمبلیک حرف میزنند؟ چرا حرف خودشان را صریح نمیگویند؟ «چون صفیری بشنوی از مرغ حق» یعنی چه؟! «اصطلاحاتی است مر ابدال را» یعنی چه؟! چه بیماری ای دارند که حرف خودشان را واضح نمی گویند؟پس قضیه چیست؟
قضیه را از خود عرفا باید بپرسیم.
به عقیدۀ من مطلب دو دلیل داشته که یک دلیلش در کلمات عرفا نیامده است ولی حتماً بی اثر نبوده و آن که: شعر و ادب و فصاحت و بلاغت و زیبایی بیان، خودش یک وسیله ای است برای بهتر رساندن هر پیام، حالا پیام هرچه میخواهد باشد. یک نفر سیاسی هم اگر بخواهد پیام سیاسی خودش را به مردم برساند، با شعر و ادب و این حرفها، با یک شعر خیلی عالی شما میبینید به اندازه صد کتاب در مردم اثر میگذارد، یعنی آن مطلب وقتی لباس زیبای شعر را بپوشد بهتر اثر میگذارد. خود قرآن کریم از همین معنا استفاده کرده. اعجاز قرآن که در فصاحت و زیبایی اش هست، یعنی قرآن هنر را در خدمت پیام الهی قرار داده و این جهتِ قرآن همیشه عامل فوق العاده مؤثری بوده در پیشرفت و پیشبرد قرآن. عرفا هم برای پیام عرفانی خودشان از زیبایی ادب، از این تشبیه ها، تمثیل ها، شعرها، از این رمزی سخن گفتن ها [استفاده کرده اند.] این امر مسلّم مطالب را زیباتر میکند تا اینکه مطالب را همین طور مکشوف و بی پرده بگویند، لطف ندارد؛ یعنی برای تبلیغ حرف خودشان این وسیله را انتخاب کرده اند.
✔و دیگر اینکه (حرف اساسی این است، که در شعرهای شبستری هم بود) این معانی اساساً لفظ ندارد، الفاظ بشر کوتاه است از افاده این معانی، و تنها افرادی میتوانند این معانی را درک کنند که خودشان وارد این دنیا باشند. این است که این ها تصریح میکنند که- به تعبیر خودشان- عشق قابل بیان نیست، زبان عشق زبان بیانی نیست. خود حافظ در خیلی جاها به این مطلب تصریح میکند، مثلاً در یک جا صریح میگوید:
سخن عشق نه آن است که آید به زبان
ساقیا می ده و کوتاه کن این گفت وشنفت
این حرفی است که این ها معتقدند که این معانی با بیان صریح گفتنی نیست، فقط با رمز باید گفته شود و افرادی هم میتوانند درک کنند که اهل راه و اهل #سلوک باشند، غیر از این ها کسی نمی فهمد، به قول مولوی زبان مرغان است، منطقالطیر است، فقط کسی می داند که عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیرِ باشد، دیگران اصلاً نمیتوانند در این حریم وارد شوند. بنابراین [این معانی را] با زبان خود گفتن [معنی ندارد،] زبان ندارد که گفته شود، زبانش همین هاست، یعنی زبان زبان رمز است که اگر بخواهند به صورت غیر رمزی بگویند همه به گمراهی و اشتباه می افتند. این ها معتقدند که این راه را نه با قدم فکر و عقل میشود پیمود، و نه با بیانی که آن بیان مال فکر و عقل است می توان تقریر کرد»
📚منبع:عرفان امین،ص ۸۰ و ۸۱
☑@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
#کلام_ولی
🔻 رهبر معظم انقلاب :
شاگرد های مرحوم آقای قاضی هرجا که بودند مایه ی برکت شدند.
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
این راه، راه عشق است. منتها نه عشق مجنونانه، این حب و این عشق،عشق همراه با بصیرت است، مثل عشق اولیا به خدا. میداند، میفهمد، و این جاذبه او را میکشد این مغناطیس او را میکشد.
🏴🏴🏴🏴
اربعین حسینی، تسلیت باد.
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالحق
🔻#انسان_کامل
#اسفار_اربعه 1⃣
🔹 یکی دیگر از پایههای مسائل عرفان نظری، مبحث «انسان کامل» است. جمعی از پیشینیان ما به دلیل دوری از معارف قرآن کریم و اهلبیت عصمت و طهارت تصور صحیحی نسبت به مقامات رسول خدا و امامان خود نداشته و این بزرگان را نهایتاً علماء ابرار (دانشمندانی نیکوکار) خطاب مینمودند، و اکثر علمای کلامی هم که قائل به #عصمت بوده و امامت را یک مقام اختصاصی جدا می دانستند و مراتب علم غیب را قبول داشتند اما با این حال آنچه در روایات از عالم غیب مطلق و ولایت تکوینیه آمده است را قبول نداشتند که بعد ها به برکت عرفان اثبات گردید.
🔸 در صورتی که روایات ما مشحون از معارفی است که برای ائمه علاوه بر صلاح ظاهری، مقامات معنوی فوقالعادهای قائل شده و حضرات معصومین را خلیفۀ خدا در زمین، اسماء حسنی خداوند متعال و واسطۀ فیض میان خداوند و مخلوقات معرفی مینماید. #عارفان_الهی معتقدند هر انسانی برای رسیدن به کمال، چهار سفر #سلوکی پیش روی خود دارد...
✅ ادامه دارد...
📚 منبع : عرفان امین، ص ۲۹۳
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
#کلام_ولی
🔻اهمیت زیاد دعوت جوانان و حوزه، به علوم عقلی
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
◾ز احمد تا احد یک میم فرق است
◾جهانی اندر آن یک میم غرق است
◾بر او ختم آمده پایان این راه
◾در او منزل شده ادعوا الی الله
◾مقام دلگشایش جمع جمع است
◾جمال جان فزایش شمع جمع است
◾شده او پیش و دلها جمله از پی
◾گرفته دست دلها دامن وی
شهادت جانگداز پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام بر تمامی شیعیان تسلیت باد.
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷 هوالحق
🔻#انسان_کامل
#اسفار_اربعه 2️⃣
سفر اول: عبارت است از حرکت انسان بهسوی خداوند متعال و کنارزدن حجابهای ظلمانی و نورانی برای رسیدن به بالاترین حقیقت هستی یعنی خداوند متعال.
✅ ادامه دارد....
📚 منبع : عرفان امین، ص ۲۹۳
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هوالحیّ
🔹... قاضی کوهی از عظمت بود...
۶ ربیع الاول، سالگرد ارتحال فقیه ربانی، عارف کامل، استاذ العرفاء، مرحوم آیة الله سید علی قاضی طباطبائی تسلیت باد
@erfan_amin
🌹هوالحق
🔻 #انسان_کامل
#اسفار_اربعه 3️⃣
سفر دوم: با #فناء فیالله و پاکشدن انسان از خود آغاز میشود؛ انسان با رهایی از خود و غرقشدن در نور عظمت الهی کاملاً الهی شده و در دریای بیکران #توحید غوطهور میشود. البته باید توجه داشت که فانیشدن انسان در ذات یا اسماء الهی به معنای ورود در آن نمیباشد بلکه به معنای تجلّی ذات یا اسماء الهی در شخص فانی است بهنحوی که انسان منیّت خود را از دست داده و دیگر منشأ اثر نیست و ذات الهی و یا اسماء و صفات الهی در نفس انسان حاکم میشوند مانند بلندگو که خودش منشأ اثر نیست و صدای کس دیگری را پخش میکند؛ در این صورت است که انسان لسانالله میشود و خداوند است که در او اثر میگذارد؛ به همین منوال انسان فانی، عینالله، اُذُنالله و یدالله میشود و آیینهای از کمالات الهی را نشان داده و دریچهای از نور الهی را به عالم توزیع مینماید. فناء به این معنا در اسماء و صفات بلکه در ذات الهی نیز امکان دارد و در روایات نیز به آن اشاره شدهاست.
✅ ادامه دارد....
📚منبع: عرفان امین، ص ۲۹۳ و ص ۲۹۴
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
#کلام_ولی
🔻آیت الله خامنه ای مدّظله العالی :
مشهد یک روزی در کشور ما کانون #حکمت بوده.....
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هوالحق
🔻#انسان_کامل
#اسفار_اربعه 4️⃣
سفر سوم: حرکت انسان از عالم #توحید بهسمت کثرات عالم است؛ سالک در سفر دوم کاملاً غرق دریای #وحدت است و نسبت به کثرات عالم ادراکی ندارد اما در سفر سوم، آهسته آهسته از حال #فنا به حال بقاء رجوع مینماید. سالک در سفر سوم، مانند سفر اول با مخلوقات سر و کار داشته و تمام مخلوقات را ادراک میکند اما با این تفاوت که شخص تا پیش از فناء فی الله مخلوقات را بهصورت مستقل و جدا و بریده از خداوند میدید، اما به برکت پاکشدن از نفس خود، اکنون و در سفر سوم، تمام مخلوقات را مظهر اسماء الهی دیده و خداوند را در همه چیز نظاره میکند. مثَل انسان در سفر سوم مانند کسی است که مدتها بیهوش بوده و پس از مدتی کمکم به هوش میآید و اطراف و پیرامون خود را درک میکند؛ با این تفاوت که نگاه او پس از این هوشیاری، کاملاً عوض شده و علاوه بر نورانیت فوقالعادهای که کسب کرده است تمام عالم را با نگاهی توحیدی ملاحظه کرده و از هر شرکی بهطور کلی پاک گشته است.
✅ ادامه دارد....
📚 منبع:عرفان امین، ص ۲۹۴
☑️@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی