eitaa logo
مکتب خانه
311 دنبال‌کننده
775 عکس
322 ویدیو
261 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
احتیاج است به یادآوری این آرمانها با همان زبانِ ویژه‌ی جوانِ مؤمنِ انقلابی که از خصوصیّاتش صراحت است، از خصوصیّاتش شجاعت در گفتار است؛ اینکه شجاعانه حرف خودش را بزند. امروز نسبتاً همین‌جور هم بود؛ ما احساس کردیم یک انگیزه‌ی شجاعانه‌ای وجود دارد برای اینکه بگویند یک چیزهایی را. اگرچه من بعضی حرفها را قبول ندارم امّا شجاعت را قبول دارم؛ این احساس روحیه‌ی تهاجم را در جوان دانشجو و جوان انقلابی، من کاملاً قبول دارم. بایستی این ارزشها به‌صورتِ صریح، هوشیارانه، دائماً مطالبه بشود؛ [از سوی] جوانِ پای کار. 7 خرداد 1397
مکتب خانه
✔️ غزل امام خمینی و پاسخ شیخ عبدالکریم حائری @Nardebane_feghahat
بهار آمده، دستار زُهد پاره کُنید! به پیش پیر مغان، رفته اِستشاره کُنید سزد ز دانه‌ی‌ انگور سُحبه‌ای‌ سازید برای‌ رفتن میخانه استخاره کُنید! بین سالهای‌ 1309 تا 1324 ش سروده شده است. خانم خدیجه ثقفی همسر بزگوار امام در خاطرات خود نقل می فرماید: در روزگار مرحوم حاج شیخ عبدالکریم‏‎ ‎‏حائری (رض)، موسس حوزه علمیه قم آقا غزلی گفته بود که یک بیت آن این است: ‏ ‏‏سزد ز دانۀ انگور سبحه ای سازم ‏ ‏برای رفتن میخانه استخاره کنم‏. دانه انگور را به دانه تسبیح تشبیه کردن، آن هم برای رفتن به میخانه! و مناسبت "می" و "انگور" و "استخاره" و "تسبیح" داد مقدسین را دراورده بود. کار به شکایت پیش مرحوم حاج شیخ عبدالکریم کشید. گفته بودند: آقا روح الله دیگر چه بی دینی که نکرده است! فلسفه که می گوید! این هم شعرش! اهل عرفان هم که هست! او را از حوزه بیرون کنید. مرحوم حاج شیخ گفته بود: در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست. من تعجی می کنم که چرا ایشان به فکر استخاره افتاده است. این واقعه ای بود که خود آقا برایم گفت. (منبع: بانوی انقلاب؛ خدیجه ای دیگر؛ ص ۱۴۷ – ۱۴۸)
✍نامه امام خمینی به حضرت آقا: این نامه رامی توان جزء یکی ازمنابع معرفتی دستگاه فقه حکومتی امام (ره) برشمرد. بسمه تعالی 🖊جناب حجت الاسلام آقاى خامنه ‏اى، رئیس محترم جمهورى اسلامى- دامت افاضاته پس از اهداى سلام و تحیت، من میل نداشتم که در این موقع حساس به مناقشات پرداخته شود. و عقیده دارم که در این مواقع سکوت بهترین طریقه است. و البته نباید ماها گمان کنیم که هر چه مى ‏گوییم و مى‏ کنیم کسى را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهى است براى رشد انسانها. لکن صحیح ندانستم که جواب مرقوم شریف و تقاضایى که در آن شده بود را به سکوت برگزار کنم. لهذا، آنچه را که در نظر دارم به طور فشرده عرض مى‏ کنم. 🔹از بیانات جنابعالى در نماز جمعه این طور ظاهر مى ‏شود که شما حکومت را که به معناى ولایت مطلقه ‏اى که از جانب خدا به نبى اکرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- واگذار شده و اهمّ احکام الهى است و بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد، صحیح نمى‏ دانید. 📌 و تعبیر به آنکه این جانب گفته ‏ام حکومت در چهارچوب احکام الهى داراى اختیار است بکلى بر خلاف گفته‏ هاى این جانب بود. اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوضّه به نبى اسلام- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- یک پدیده بى‏ معنا و محتوا باشد و اشاره مى‏ کنم به پیامدهاى آن، که هیچ کس نمى ‏تواند ملتزم به آنها باشد: 🖇مثلًا خیابان کِشی ها که مستلزم تصرف در منزلى است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست. نظام وظیفه، و اعزام الزامى به جبهه ‏ها، و جلوگیرى از ورود و خروج ارز، و جلوگیرى از ورود یا خروج هر نحو کالا، و منع احتکار در غیر دو- سه مورد، و گمرکات و مالیات، و جلوگیرى از گرانفروشى، قیمت گذارى، و جلوگیرى از پخش مواد مخدره، و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلى، حمل اسلحه به هر نوع که باشد، و صدها امثال آن، که از اختیارات دولت است، بنا بر تفسیر شما خارج است؛ و صدها امثال اینها. 🔸باید عرض کنم حکومت، که شعبه ‏اى از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج است. حاکم مى‏ تواند مسجد یا منزلى را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم مى ‏تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدى که ضِرار باشد، در صورتى که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت مى‏ تواند قراردادهاى شرعى را که خود با مردم بسته است، در موقعى که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و مى‏ تواند هر امرى را، چه عبادى و یا غیر عبادى است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى که چنین است جلوگیرى کند. حکومت مى ‏تواند از حج، که از فرایض مهم الهى است، در مواقعى که مخالف صلاح کشور اسلامى دانست موقتاً جلوگیرى کند. 🔰آنچه گفته شده است تا کنون، و یا گفته مى‏ شود، ناشى از عدم شناخت ولایت مطلقه الهى است. آنچه گفته شده است که شایع است، مزارعه و مضاربه و امثال آنها را با آن اختیارات از بین خواهد رفت، صریحاً عرض مى‏ کنم که فرضاً چنین باشد، این از اختیارات حکومت است. و بالاتر از آن هم مسائلى است، که مزاحمت نمى‏ کنم. 📎ان شاء اللَّه تعالى خداوند امثال جنابعالى را، که جز خدمت به اسلام نظرى ندارید، در پناه خود حفظ فرماید. 📆16 دى 1366 روح اللَّه الموسوی الخمینى‏ @albayann
نهج‌البلاغه فَإِنَّهُ مَنِ اسْتَثْقَلَ الْحَقَّ أَنْ یُقَالَ لَهُ أَو الْعَدْلَ أَنْ یُعْرَضَ عَلَیْهِ، کَانَ الْعَمَلُ بِهِمَا أَثْقَلَ عَلَیْهِ هر كه شنيدن حق بر او گران آيد، يا نتواند اندرز كسى را در باب عدالت بشنود، عمل كردن به حق و عدالت بر او دشوارتر است. (ع) @esra_rasane
motahherat 92.pdf
5.75M
📚 🔸موضوع: طهارت | حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 🗓سال: 93-92 🔗 @book_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ باید هر روز چند بار ببینیم؛ همه مسئولیم و انتقاد موجب تقویت است. لینک صفحه اسلامکده در اینستاگرام 📝کانال شیخ فرهاد فتحی↙️ https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
1385.pdf
2.08M
📕تقریر عربی درس خارج بیع حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 🗓سال: 1385 🔸موضوع: تعریف البیع 📝مقرر: حجت الاسلام فدایی 🔗 @book_feghahat
220111_2158.mp3
4.82M
🎙 تجربیات تدریسی استاد سید مصطفی (حفظه الله) (استاد سابق دوره فقه و اصول شهیدین و از اساتید موفق سطوح عالی حوزه علمیه قم) 🔺 استماع این صوت بسیار مفید به کلیه اساتید گرانقدر مقدمات و سطح توصیه اکید می‌شود. 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
انحرافات مربوط به فرد یا جامعه بر دو قسم اند: 1. انحرافاتی که ضدارزشها در مقابل ارزش‌ها ایستادگی می کنند؛ در چنین مواردی ضد ارزش‌ها زود شکست می خورند. 2. بیشتر انحرافات بشر به این صورت است که گاهی یک ارزش از ارزش‌های بشری رشد سرطان مانندی می کند و ارزش‌های دیگر را در خود محو می کند. انسان کامل، ص 58 و 59 @esra_rasane
ارزش‌های انسانی به طور کلی تحت یک عنوان خلاصه می شود که خود آن شعبی پیدا می کند و 🔻آن عنوانی است که هم در اصطلاح عرفای خود ما 🔻و هم در اصطلاح علمای جدید آمده است 🔻و بلکه قبل از آنکه در اصطلاح عرفا بیاید، در متون اسلامی آمده است 👈 و آن این است که اصلا می شود گفت معیار اصلی انسانیت، درد داشتن و صاحب درد بودن است. انسان کامل، ص 59 @esra_rasane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 به بعضی افراد ‌که نقد می‌کنید، می‌گویند ما صبح تا شب مشغول کار و تلاش هستیم! ما کلی اقدامات داشتیم! ما اصلا تا ساعت ۱۱ شب مشغول حل و فصل مشکلاتیم... 🔹 این عزیزان نمی‌دانند که صرف کار و تلاش دلیل بر خوبی و درستی اقدامات نیست! ❗️وگرنه در مراسمی که غلط و باطل است، دیگران از شما بیشتر تلاش می‌کنند!! مهم این است تلاش شما، دور خود چرخیدن است؟ یا حرکت کردن در است که امام جامعه نشان داده؟!! @HozeTwit
                                       🔴مارتین لوتر کینگ، مبارز بزرگ آمریکایی در کتاب خاطراتش ﻣﻰنویسد: ⚫️روزی در بدترين حالت روحی بودم، فشارها و سختىﻫﺎ جانم را به تنگ آورده بود. سر در گم و درمانده بودم. مستأصل و نگران، با حالتی غريب و روحى ﺑﻰجان و ﺑﻰتوان به زندگی خود ادامه ﻣﻰدادم. همسرم مرا ديد به من نگاه کرد و از من دور شد، چند دقيقه بعد با لباس سر تا پا سياه روی سکوى خانه نشست. دعا خواند و سوگوارى کرد! با تعجب پرسيدم: چرا سياه پوشيدهﺍی؟ چرا سوگواری ﻣﻰکنی؟ همسرم گفت: مگر ﻧﻤﻰدانی او مُرده است؟ پرسيدم: چه کسی؟ همسرم گفت: خدا... خدا مُرده است! با تعجب پرسيدم: مگر خدا هم ﻣﻰمیرد؟ اين چه حرفی است که ﻣﻰزنی؟ همسرم گفت: رفتار امروزت به من گفت که خدا مُرده و من چقدر غصه دارم، حيف از آرزوهايم...اگر خدا نمُرده پس تو چرا اينقدر غمگين و ناراحتی؟ او در ادامه ﻣﻰنويسد: در آن لحظه بود که به زانو در آمدم گريستم. راست ﻣﻰگفت، گويا خدای درون دلم مُرده بود... بلند شدم و براى ناامیدیﺍم از خدا طلب بخشش کردم. خدا هرگز ﻧﻤﻰميرد! 🔸بیدلی در همه احوال خدا با او بود  🔸او نمی‌دیدش و از دور خدایا می‌کرد
🔅 از چند هزار سال پیش در شرق آسیا افکار و اندیشه های بسیار بلندی وجود داشته که الآن هم کتاب‌های بسیار قدیمی هندی که به فارسی هم ترجمه شده، وجود دارد، مثل اوپانیشادها که فوق العاده عالی است. 🔅 استاد بزرگوار ما (سلمه الله تعالی) وقتی در چندین سال پیش برای اولین بار اوپانیشادها را خوانده بودند، خیلی اعجاب داشتند و می گفتند که مطالب بسیار بسیار بلندی در این کتاب‌ها هست که کمتر مورد توجه است. 🔹 انسان کامل، ص 117 و 118 @esra_rasane
🔹 میدانید که مع الاسف بوعلی سینا مدتی وزیر بود 🔹 مع الاسف باید گفت برای اینکه این مرد در اثر وزارت از کار علمی خود باز ماند. او با آن نبوغ خارق العاده ای که داشت اگر دنبال وزارت و ریاست نمیرفت، کار خیلی بزرگتری از آنچه کرده است برای بشر انجام میداد. اشخاصی مثل ملاصدرا همیشه متأسفند که چرا این مرد در این وادی افتاد. 🔰انسان کامل، ص 40 @esra_rasane
📚 روباهي از شتري پرسيد: عمق اين رودخانه چقدر است؟ شتر جواب داد: تا زانو ولي وقتي روباه توي رودخانه پريد ، آب از سرش هم گذشت! روباه همانطور که در آب دست و پا مي زد و غرق مي شد به شتر گفت: تو که گفتي تا زانووووو! و شتر جواب داد: بله ، تا زانوي من ، نه زانوي تو! هنگامي که از کسي مشورت مي گيريم بايد شرايط طرف مقابل و خودمان را هم در نظر بگيريم. «لزوماً هر تجربه اي که ديگران دارند براي ما مناسب نيست»
پیامبر اکرم (ص) 🔅 اِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرآنِ 🔅 هنگامى كه فتنه ها چون پاره هاى شب تار بر شما مشتبه شود ، به قرآن روى بياوريد کافی، ج 2، 599،ح 2 @esra_rasane
🔅 بررسی ادبی «لا اله الا الله» در تقریرات میرزای نائینی (1) 🔹 در تقریرات اصولی میرزای نائینی (رحمة الله علیه) درباره اینکه «لا اله الا الله» افاده معنای توحید می کند یا خیر، اشکال و جوابی آمده است بدین مضمون: 🔻اشکال: درباره خبر «الا» در اینجا دو احتمال است: 1. موجود؛ طبق این احتمال، جمله مذکور بر ممکن نبودن معبود و إله دیگر دلالت ندارد چون صرفا می گوید معبود دیگری غیر از الله موجود نیست اما آیا معبود دیگری غیر از الله ممکن هست یا نیست؟! جمله مذکور ساکت است. 2. ممکن؛ طبق این احتمال اولا جمله مذکور دال بر این است که معبود دیگری غیر از الله ممکن نیست ثانیا جمله مذکور دلالتی بر وجود الله ندارد. ادامه دارد...
مباحث اسلام شناسی؛ نبوت خاصه؛ 2 جلسه.pdf
439.5K
📌 مباحث اسلام شناسی (نبوت خاصه) 🖋 براساس دروس استاد محمدحسن وکیلی در حال تکمیل ... @esra_rasane
هدایت شده از محسن قنبریان
. 🔸مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برای فهم دقیق از وضعیت موجود بانوان بدحجاب، سراغ بانوانی در شهر تهران رفته‎ که از منظر عرف، حجاب کامل ندارند. این مرکز نمونه خود را از بین خانم‏ هایی با آرایش غلیظ تا آرایش ملایم، پوشش با مانتوهای کوتاه و جلو باز، هودی، پافر، کاپشن، پالتو، شال و روسری و مانند آن‌که بخش ‏هایی از بدن و موی آنان پیدا بوده، انتخاب کرده است. 🔹 در این پیمایش با نمونه ۱۰۳۳ نفری از بانوان بالای ۱۸ سال به‌صورت حضوری در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به‌صورت تصادفی-خوشه‎ای در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ مصاحبه صورت گرفته و اعتبار محتوایی و صوری پرسشنامه و پایایی آن با دریافت نظر کارشناسان مورد تأیید قرار گرفته است. ✔️ (دربخشی از نظر سنجی آمده:) همراهی بانوان بدحجاب با اغتشاشات و اعتراضات خیابانی: از نتایج قابل‌توجه دیگر این نظرسنجی این است که ۶۴/۵ درصد آنان با اعتراض آشوبی در خیابان، بازار و دانشگاه موافق هستند؛ بنابراین نمی‏‌توان نتیجه گرفت که اعتراضات خیابانی ریشه‌‏های ضد حاکمیت دینی و کشف حجاب دارد؛ بلکه همین بانوان علیرغم موافقت با اغتشاش نگاه متفاوتی با برساخت های رسانه ای دارند. لذا به نظر می رسد تا زمانی که زمینه اعتراضات قانونی فراهم نباشد این گرایش برای رساندن صدای اعتراض وجود داشته باشد. 🔹 برای آگاهی از نتایج نظرسنجی کلیک کنید. ▪️بخشی از این نتایج در روزنامه فرهیختگان مورخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است. مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir @tiyaam_cs ☑️ @m_ghanbarian #نهی_از_بی_حجابی #حق_اعتراض #ولاء_طرفینی