هدایت شده از بانک صوتی فلسفه و عرفان
لیست دروس بار گذاری شده
با هشتک پیگیر باشید
ارسال فقط بالینک
درسگفتارهای
1_استاد عبدالرسول #عبودیت
تمام ۳جلد درآمدی بر نظام حکمت صدرایی(#هستی_شناسی #معرفت_شناسی #نفس_شناسی)
2_#درآمدی_بر_نظام_حکمت_صدرایی
3_مقالات
4_#کتاب_صوتی در آمدی بر فلسفه اسلامی(کمیاب)
5_#اصالت_وجود
6_درسگفتارهای #حدوث_دهری توسط
حکیم متاله علامه سید جلال #آشتیانی
7_درسگفتار #عرفان_نظری توسط استاد #امینی_نژاد
8_ #فلسفه_تحلیلی توسط دکتر محمود خاتمی
9_#فلسفه_اخلاق دکتر مجتبی مصباح
#عرفان_تطبیقی استاد #ریخته_گران
درسگفتار #تأویل_عرفانی استاد سید یدالله #یزدان_پناه
چیستی و کارکردهای #عرفان_نظری
استاد #یزدانپناه
درسگفتار #قبسات میرداماداستاد #محمد_موسوی
#فنایی_اشکوری
در کانال بانک صوتی فلسفه و عرفان 👇
@BANK_AGLOESHG
هدایت شده از جداح ❞ جامع تقریر حوزوی
🔰جزوهی تدریس:🔰
📚 #تاریخ_اصول_فقه
✅ #استاد_حسینی_نسب
📝 ۱۹ جلسه
📢 کانال استاد حسینی نسب
─━━━━━━⊱💎⊰━━━━━━─
دریافت جزوه: 💢ایتا 💢صندوقبیان
─━━━━━━⊱🔺⊰━━━━━━─
💥 بررسی کامل تاریخ اصول فقه شیعه از قرن اول تا قرن چهاردهم هجری قمری
♻️ درحال ویرایش ...
🎶دریافت صوت دروس
۲۴۱ @Jadah18 #جزوه #تقریر #تاریخ_علوم
هدایت شده از امتداد حکمت و فلسفه
مقاله بسیط الحقیقه.pdf
483K
#مقاله
📝محمد متقیان
✅ تقریر و نقد قاعده «بسیط الحقیقة»
▫چکیده
قاعده «بسیط الحقیقة کل الاشیاء» از قواعد فلسفی مهمی است که در مکتب صدرایی مورد اهتمام ویژه ای قرار گرفته است. این قاعده در مهمترین موقف حکمی یعنی مبحث الهیات بالمعنی الاخص، برای دستگاه حکمت متعالیه پیش برنده بوده است. به نظر می رسد، علیرغم اینکه معنا و مفادی که این قاعده درصدد بیان آن است، سبب گشته است که ارتقاء ویژه ای در حوزه فلسفه اسلامی صورت بگیرد، لیکن نقیصه ای بس مهم دامنگیر آن شده است که، اقامه برهان بر آن را مشکل می سازد،به گونه ای که نمی توان این قاعده را از درون استدلالی که صدرا برای آن بیان می کند، نتیجه گرفت.
نگارنده در این مقاله، به دنبال آن است که ابتدا با تبیین مبادی تصوریه قاعده به تقریری دقیق از آن دست یافته و سپس نقد خود را مبتنی بر آن تقریر و تصویر ارائه نماید. به نظر می رسد دو نقد بر این قاعده وارد است؛ نقد اول بر معنای «بسیط الحقیقه» است و نقد دوم بر «برهان خلف» وارد می شود.
@monir_ol_din
معقول ثانی از منظر ابن سینا؛ تلخیص حکمت اشراق استاد یزدان پناه.pdf
427K
#تلخیص معقول ثانی از منظر ابن سینا، بهمنیار، شیخ اشراق؛
✅حکمت اشراق، جلد اول، تالیف #استاد_یزدان_پناه
#معقول
#معقولات_فلسفی
#مفاهیم_فلسفی
#مفاهیم_منطقی
#ماهیت
#معقول_ثانی
@esra_rasane
استاد حسینی نسب محرمه.pdf
1.25M
#کتاب
#جزوه
#مقاله
🔹جزوه حاشیه #مکاسب محرمه
🔺تالیف استاد سید مصطفی حسینی نسب
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
● پیشوای تنها و مظلوم
❖ روزى حضرت امام حسن عليهالسّلام در اجتماع مردم و در حضور معاويه، برخاست و بر منبر نشست و پس از حمد و ثناى الهى فرمود:🔻
اى مردم، معاويه گمان مىكند من او را براى خلافت سزاوار دانستم و خود را براى آن، اهل ندانستم، و معاويه دروغ مىگويد.
من به تصريح قرآن و نصّ نبوىّ بر تمام مردم از خودشان شايستهترم، بخدا اگر مردم با من بيعت نموده و از من پیروی نموده و يارىام مىدادند، آسمان و زمين ايشان را از باران و بركات خود بهرهمند مىساخت، و تو اى معاويه هرگز در خلافت طمع نمیکردی، و حال اينكه رسول خدا صلّىاللَّهعليه وآله فرموده: «امّت كار خود را به مردى واگذار نكرد در حالى كه ميانشان داناتر از او هست، جز آنكه پيوسته كارشان ميل به پستى و زوال دارد تا آنكه به آئين گوسالهپرستى افتند».
و بنى اسرائيل هارون را ترك گفته و به گوسالهپرستى افتادند با اينكه مىدانستند كه هارون جانشین موسى است، و اين امّت، على علیهالسلام را ترك گفتند با اينكه خود شنيدند كه رسول خدا (ص) به علی (ع) فرمود: «تو در نزد من در منزلت همچون هارونى در نزد موسى؛ جز امر نبوّت كه پس از من ديگر پيامبرى نيست»، و خود شخص رسول خدا از قوم خود به غار گريخت با اينكه ايشان را به سوی خدا مىخواند، و اگر داراى اعوان و انصارى بود كه فرار نمىكرد، و من نيز اگر يار و ياورى داشتم هرگز با تو قرار داد صلح نمىبستم.
و هر آينه اين سنّت و مثالهايى است كه مو به مو تكرار مىشود.
📚احتجاج؛ ج2؛ ص288
هدایت شده از دروس نحو و صرف
✅ مراد نحویون از جمله مشهور «ضَرَبَ زیدٌ عمْرًا»
🔸 آنچه به خاطر قاصر می رسد و احتمال می دهد آن است که: مراد به زید حضرت امیرالمومنین(ع) و مراد به عمرو، عمرو بن عبدود لعین است، و مراد به ضرب همان ضربتی است که آن حضرت در جنگ خندق و احزاب به آن مردود مرتاب زد و به جهنم فرستاد، و حضرت رسالت(صلی الله علیه و آله) در مدح آن حضرت لعل گوهربخش گشاد و فرمود: «لضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین».
🔹 و بیان این مدعی آن است که: آن حضرت را چندین اسم بوده از جمله آنها «زید» است چنانچه شیخ صدوق(ره) در کتاب امالی( 482 حدیث 2 ) روایت کرده است.
📚مقامع الفضل، آقا محمد علی کرمانشاهی ج1ص472
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
هدایت شده از فلسفه و عرفان
جلسه استاد رمضانی 7 مهر.pdf
734.9K
🍀متن سخنرانی
استاد حسن #رمضانی
✅موضوع سخنرانی:
انسان کامل از منظر مثنوی و مولانا جلال الدین رومی بلخی
#مولوی #مثنوی
👈نشر برای اولین بار
✍تهیه شده در گروه حکمت ادبی
مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم
🎤سخنرانی در تاریخ ۷مهر ۹۸ در مرکز #تخصصی_فلسفه_اسلامی قم ایراد شده
💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
#معرفی_کتاب
#استاد_مطهری
#کتب_اقتصادی
📚اقتصاد تطبیقی
🔰شهید مطهری
🌐یکی از دغدغه های شهید مطهری حتی تا اواخر عمر (بنا به نقل مرحوم دوانی) مسئله #اقتصاد_اسلامی بوده است. تا کنون چند کتاب از ایشان در موضوع اقتصاد منتشر شده است.
🌐کتاب مقدمه ای بر اقتصاد تطبیقی، کتابی است که به تازگی توسط انتشارات صدرا منتشر شده است. این کتاب مشتمل بر بیانات استاد شهید در شرح و بررسی کتاب "تاریخ عقائد اقتصادی" است. ایشان در ضمن مباحث، نظرات خود را در #اقتصاد_اسلامی بیان می کنند.
#اندیشه_مطهر #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
#استاد_مطهری
#کتب_فلسفی
#تقریرات شرح المنظومه؛ منظومه #ملاهادی_سبزواری از رایج ترین متون آموزشی در فلسفهِ اسلامی است و شامل یک دورهِ کامل فلسفه بنابر اصول حکمت متعالیه است. شرح حاضر، تقریر درسهای استاد شهید مرتضی مطهری است و برخلاف دیگر شروح ایشان (شرح مختصر و مبسوط) شامل یک دورهِ کامل منظومه است. فهم عمیق فلسفی، آشنایی کامل با سنت فلسفهِ اسلامی، بیان روشن و نگاه نقاد استاد شروح ایشان را بر آثار فلسفی برجسته و ممتاز می سازد. شرح حاضر، از جمله یادگارهای استاد شهید است که برای اوّلین بار به طور کامل به چاپ می رسد. قطعاً این اثر یکی از کتابهای قابل توصیه برای فراگیری فلسفهِ اسلامی است. این دروس در اصل به زبان فارسی القا شده و جناب آقای شریعتمداری آن را به زبان عربی تقریر کرده اند و خود استاد نیز در زمان حیات بخشی از آن را ملاحظه و اصلاح نموده اند.
درس خارج اصول فقه استاد حیدری فسائی.pdf
1.17M
#تقریر
#درس_خارج_اصول
#اصول_فقه
#استاد_حیدری_فسایی
❌ تذکر: این جزوه صرفاً جهت مطالعه و مباحثه شخصی فراهم گردیده است و هر گونه تکثیر و بهره برداری به منظور دیگر، جائز نبوده و اشکال دارد.
✅ مطالب این جزوه به سمع و نظر استاد محترم نرسیده و لذا معلوم نیست مورد تایید ایشان باشد.
✅ در مواردی که عین مطالب استاد از جزوات ایشان، نقل شده، حتماً در پاورقی مورد اشاره قرار گرفته است.
✅ تاکنون 15 جلسه برگزار شده است.
@esra_rasane
مکتب خانه
#معرفی_کتاب
#لغت_شناسی
این کتاب که توسط مرکز تدوین متون درسی حوزه علمیه قم تدوین شده، می تواند کتابی مناسب برای ورود به مباحث لغت باشد.
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 به زودی: چاپ کتاب بدایةالحکمه با مقدمه و تعلیقات استاد امینینژاد
◾کتاب «بدایةالحکمة» با مقدمه و تعلیقات استاد علی امینینژاد در دو جلد، به همت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات آماده چاپ گشته و توسط انتشارات آل احمد علیهمالسلام به زودی عرضه میگردد.
◾این کتاب در دو بخش تمهیدات (دربارۀ فلسفه اسلامی) و تعلیقات فارسی بر بدایةالحکمه سامان داده شده است که محصول چندین دوره تدریس کتاب بدایةالحکمه توسط حضرت استاد امینینژاد بوده است.
◾اخبار بعدی پیرامون این کتاب به زودی منتشر خواهد شد.
#تازه_های_نشر
#بدایه_الحكمه
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از امیدوار
🔻رهبر انقلاب صبح امروز:
🔸بعضیها اسم عقل و عقلانیت را که میآورند، منظورشان از عقلانیت ترسیدن است؛ وقتی میگویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید؛ نه این درست نیست، #ترسوها_حق_ندارند_اسم_عقلانیت_را_بیاورند . اسم ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن عقلانیت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است. عقلانیت یعنی محاسبهی درست؛ و البته دشمن سعی میکند عقلانیت به آن معنای غلط را تلقین کند، بعضی هم نادانسته گاهی حرفهای دشمن را تکرار میکنند.
مکتب خانه
https://rasanews.ir/fa/news/665348/%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%
مصاحبه اخیر استاد معظم شیخ احمد #فربهی با خبرگزاری رسا درباره #عدالتخواهی و کارنامه حوزه علمیه در این زمینه
مکتب خانه
مصاحبه اخیر استاد معظم شیخ احمد #فربهی با خبرگزاری رسا درباره #عدالتخواهی و کارنامه حوزه علمیه در ای
از سخنان حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه فدک نیز سه ویژگی، برای یک فعال سیاسی ـ اجتماعی میتوان برداشت کرد؛ «ثبات در مواضع»، «صحت در مواضع ثابت» و «تعادل در مقام تطبیق عملی»؛ برای اینکه انسان بتواند به این سه ویژگی برسد، هم باید باورهایش را درست کند و هم اخلاق اجتماعیاش را.