eitaa logo
مکتب خانه
311 دنبال‌کننده
775 عکس
322 ویدیو
261 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
● پیشوای تنها و مظلوم ❖ روزى حضرت امام حسن عليه‌السّلام در اجتماع مردم و در حضور معاويه، برخاست و بر منبر نشست و پس از حمد و ثناى الهى فرمود:🔻 اى مردم، معاويه گمان مى‌‏كند من او را براى خلافت سزاوار دانستم و خود را براى آن، اهل ندانستم، و معاويه دروغ مى‌‏گويد. من به تصريح قرآن و نصّ نبوىّ بر تمام مردم از خودشان شايسته‏‌ترم، بخدا اگر مردم با من بيعت نموده و از من پیروی نموده و يارى‏‌ام مى‌‏دادند، آسمان و زمين ايشان را از باران و بركات خود بهره‌‏مند مى‏‌ساخت، و تو اى معاويه هرگز در خلافت طمع نمی‌کردی، و حال اينكه رسول خدا صلّى‌اللَّه‌عليه وآله فرموده: «امّت كار خود را به مردى واگذار نكرد در حالى كه ميانشان داناتر از او هست، جز آنكه پيوسته كارشان ميل به پستى و زوال دارد تا آنكه به آئين گوساله‌‏پرستى افتند». و بنى اسرائيل هارون را ترك گفته و به گوساله‏‌پرستى افتادند با اينكه مى‌‏دانستند كه هارون جانشین موسى است، و اين امّت، على علیه‌السلام را ترك گفتند با اينكه خود شنيدند كه رسول خدا (ص) به علی (ع) فرمود: «تو در نزد من در منزلت همچون هارونى در نزد موسى؛ جز امر نبوّت كه پس از من ديگر پيامبرى نيست»، و خود شخص رسول خدا از قوم خود به غار گريخت با اينكه ايشان را به سوی خدا مى‌‏خواند، و اگر داراى اعوان و انصارى بود كه فرار نمى‌‏كرد، و من نيز اگر يار و ياورى داشتم هرگز با تو قرار داد صلح نمى‌‏بستم. و هر آينه اين سنّت و مثال‌هايى است كه مو به مو تكرار مى‌‏شود. 📚احتجاج؛ ج2؛ ص288
هدایت شده از دروس نحو و صرف
✅ مراد نحویون از جمله مشهور «ضَرَبَ زیدٌ عمْرًا» 🔸 آنچه به خاطر قاصر می رسد و احتمال می دهد آن است که: مراد به زید حضرت امیرالمومنین(ع) و مراد به عمرو، عمرو بن عبدود لعین است، و مراد به ضرب همان ضربتی است که آن حضرت در جنگ خندق و احزاب به آن مردود مرتاب زد و به جهنم فرستاد، و حضرت رسالت(صلی الله علیه و آله) در مدح آن حضرت لعل گوهربخش گشاد و فرمود: «لضربه علی یوم الخندق افضل من عباده الثقلین». 🔹 و بیان این مدعی آن است که: آن حضرت را چندین اسم بوده از جمله آنها «زید» است چنانچه شیخ صدوق(ره) در کتاب امالی( 482 حدیث 2 ) روایت کرده است. 📚مقامع الفضل، آقا محمد علی کرمانشاهی ج1ص472 @Nardebane_feghahat
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
جلسه استاد رمضانی 7 مهر.pdf
734.9K
🍀متن سخنرانی استاد حسن ✅موضوع سخنرانی: انسان کامل از منظر مثنوی و مولانا جلال الدین رومی بلخی 👈نشر برای اولین بار ✍تهیه شده در گروه حکمت ادبی مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم 🎤سخنرانی در تاریخ ۷مهر ۹۸ در مرکز قم ایراد شده 💢کانال فلسفه و عرفان 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
📚اقتصاد تطبیقی 🔰شهید مطهری 🌐یکی از دغدغه های شهید مطهری حتی تا اواخر عمر (بنا به نقل مرحوم دوانی) مسئله بوده است. تا کنون چند کتاب از ایشان در موضوع اقتصاد منتشر شده است. 🌐کتاب مقدمه ای بر اقتصاد تطبیقی، کتابی است که به تازگی توسط انتشارات صدرا منتشر شده است. این کتاب مشتمل بر بیانات استاد شهید در شرح و بررسی کتاب "تاریخ عقائد اقتصادی" است. ایشان در ضمن مباحث، نظرات خود را در بیان می کنند. @almorsalaat
شرح المنظومه؛ منظومه از رایج ترین متون آموزشی در فلسفهِ اسلامی است و شامل یک دورهِ کامل فلسفه بنابر اصول حکمت متعالیه است. شرح حاضر، تقریر درسهای استاد شهید مرتضی مطهری است و برخلاف دیگر شروح ایشان (شرح مختصر و مبسوط) شامل یک دورهِ کامل منظومه است. فهم عمیق فلسفی، آشنایی کامل با سنت فلسفهِ اسلامی، بیان روشن و نگاه نقاد استاد شروح ایشان را بر آثار فلسفی برجسته و ممتاز می سازد. شرح حاضر، از جمله یادگارهای استاد شهید است که برای اوّلین بار به طور کامل به چاپ می رسد. قطعاً این اثر یکی از کتابهای قابل توصیه برای فراگیری فلسفهِ اسلامی است. این دروس در اصل به زبان فارسی القا شده و جناب آقای شریعتمداری آن را به زبان عربی تقریر کرده اند و خود استاد نیز در زمان حیات بخشی از آن را ملاحظه و اصلاح نموده اند.
درس خارج اصول فقه استاد حیدری فسائی.pdf
1.17M
❌ تذکر: این جزوه صرفاً جهت مطالعه و مباحثه شخصی فراهم گردیده است و هر گونه تکثیر و بهره برداری به منظور دیگر، جائز نبوده و اشکال دارد. ✅ مطالب این جزوه به سمع و نظر استاد محترم نرسیده و لذا معلوم نیست مورد تایید ایشان باشد. ✅ در مواردی که عین مطالب استاد از جزوات ایشان، نقل شده، حتماً در پاورقی مورد اشاره قرار گرفته است. ✅ تاکنون 15 جلسه برگزار شده است. @esra_rasane
مکتب خانه
این کتاب که توسط مرکز تدوین متون درسی حوزه علمیه قم تدوین شده، می تواند کتابی مناسب برای ورود به مباحث لغت باشد.
🔰 به زودی: چاپ کتاب بدایةالحکمه با مقدمه و تعلیقات استاد امینی‌نژاد ◾کتاب «بدایةالحکمة» با مقدمه و تعلیقات استاد علی امینی‌نژاد در دو جلد، به همت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات آماده چاپ گشته و توسط انتشارات آل احمد علیهم‌السلام به زودی عرضه می‌گردد. ◾این کتاب در دو بخش تمهیدات (دربارۀ فلسفه اسلامی) و تعلیقات فارسی بر بدایةالحکمه سامان داده شده است که محصول چندین دوره تدریس کتاب بدایةالحکمه توسط حضرت استاد امینی‌نژاد بوده است. ◾اخبار بعدی پیرامون این کتاب به زودی منتشر خواهد شد. 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از امیدوار
🔻رهبر انقلاب صبح امروز: 🔸بعضی‌ها اسم عقل و عقلانیت را که می‌آورند، منظورشان از عقلانیت ترسیدن است؛ وقتی میگویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید؛ نه این درست نیست، . اسم ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن عقلانیت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است. عقلانیت یعنی محاسبه‌ی درست؛ و البته دشمن سعی میکند عقلانیت به آن معنای غلط را تلقین کند، بعضی هم نادانسته گاهی حرفهای دشمن را تکرار میکنند.
مکتب خانه
https://rasanews.ir/fa/news/665348/%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%
مصاحبه اخیر استاد معظم شیخ احمد با خبرگزاری رسا درباره و کارنامه حوزه علمیه در این زمینه
مکتب خانه
مصاحبه اخیر استاد معظم شیخ احمد #فربهی با خبرگزاری رسا درباره #عدالتخواهی و کارنامه حوزه علمیه در ای
از سخنان حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه‌ فدک نیز سه ویژگی، برای یک فعال سیاسی ـ ‌اجتماعی می‌توان برداشت کرد؛ «ثبات در مواضع»، «صحت در مواضع ثابت» و «تعادل در مقام تطبیق عملی»؛ برای این‌که انسان بتواند به این سه ویژگی‌ برسد، هم باید باورهایش را درست کند و هم اخلاق اجتماعی‌اش را.
🌺 💐 صلی الله علیه و اله و سلم ✅ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ أَنَّ أَبَا حَنِيفَةَ أَكَلَ مَعَهُ فَلَمَّا رَفَعَ الصَّادِقُ ع يَدَهُ مِنْ أَكْلِهِ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ‏ وَ مِنْ‏ ‏ ص فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ- يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَ جَعَلْتَ مَعَ اللَّهِ شَرِيكاً فَقَالَ لَهُ وَيْلَكَ إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ‏ وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ‏- وَ يَقُولُ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا ما آتاهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ‏- فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَ اللَّهِ لَكَأَنِّي مَا قَرَأْتُهُمَا قَطُّ. 📚 وسائل الشیعه، ج24، ص351 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
☘️ذهن ماباغچه ایست، ♥️گل درآن بایدكاشت. ☘️چه گلی بهتراز ♥️آیات خداست؟ 🌷گل كوثر، گل توحید، ✨گل یاس،گل مریم، 🌷گل طه،گل ناس ✨گل اخلاص وتوكل به خدا، 🌷گل ایمان و ادب لایق ماست
🌷ﺍﮔﺮﺧﻮﺷﺒﺨﺘﯽ ﯾﮏ ﺑﺮﮒ ﺍﺳﺖ، 🍃ﻣﻦ ﺩﺭﺧﺘﯽراﺑﺮﺍﯾﺖ ﺁﺭﺯﻭﻣﯿﮑﻨﻢ! 🌷ﺍﮔﺮﺍﻣﯿﺪﯾﮏ ﻗﻄﺮﻩ ﺍﺳﺖ، 🍃ﻣﻦ ﺩﺭﯾﺎﺭﺍﺑﺮﺍﯾﺖ ﺁﺭﺯﻭﻣﯿﮑﻨﻢ! 🌷ﻭﺍﮔﺮﺩﻭﺳﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺍﺳﺖ، 🍃ﻣﻦ ﺧﺪﺍ ﺭﺍﺑﺮﺍﯾﺖ ﺁﺭﺯﻭﻣﯿﮑﻨﻢ، 🌷ﮐﻪ ﺩﺍﺷﺘﻨﺶ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺍﺳﺖ
هدایت شده از در محضر استاد
🔺🔺🔺🔺 زمان ثبت نام تا ۳۰ مهر تمدید شد... @ostadmotaharimajazi
🔴مواجه با علوم انسانی امروز نیازمند نهضت فکری به رهبری روحانیت 🔰 گفتاری از (در کتاب بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صدسالۀ اخیر) ▪️ارسطو جمله‏ای دارد درباره فلسفه، می‏گوید: «اگر باید فیلسوفی کرد باید فیلسوفی کرد و اگر نباید فیلسوفی کرد باز هم باید فیلسوفی کرد.» توضیح دادم که مقصود ارسطو این است که فلسفه یا درست است و باید آن را تأیید کرد و یا غلط است و باید آن را طرد کرد. اگر درست و قابل تأیید است باید شد و با نوعی فیلسوفی‏گری فلسفه را تأیید کرد، و اگر هم غلط است و طرد شدنی، باز باید فیلسوف شد و فلسفه را آموخت و با نوعی فیلسوفی‏گری فلسفه را نفی و طرد کرد. ▪️پس به هر حال فلسفه را باید آموخت. و ضمناً باید دانست که هر نوع انکار فلسفه، خود نوعی فلسفه است و کسانی که می‏پندارند تنها با دستاوردهای برخی علوم بدون آنکه توأم با انتزاعات فلسفی بشود، فلسفه را نفی و رد می‏کنند سخت در اشتباهند. ▪️اضافه کردم که: من فعلًا کار ندارم که علمای اسلام در طول هزار و چند صد سال به فرهنگ جهان و معارف جهان و تمدن جهان، علوم ریاضی جهان، علوم طبیعی جهان، جهان، علوم فلسفی جهان، حقوق و ادبیات و ... خدمتی کرده‏اند یا نکرده‏اند، که البته کرده‏اند. ▪️اما می‏گویم اگر فقه ما را، فلسفه ما را، عرفان و سیر و سلوک ما را، اخلاق و فلسفه زندگی و فلسفه تعلیم و تربیت ما را، تفسیر ما را، حدیث ما را، ادبیات ما را، حقوق ما را باید قبول کرد و پذیرفت، باید فقیه شد یا فیلسوف شد یا عارف و سالک شد و یا ... و اگر هم باید نفی کرد و طرد نمود باز هم باید آنها را آموخت و فهمید و کرد و آنگاه به رد و طرد و نفی آنها پرداخت. ⛔️ این صحیح نیست که یک فرد که اگر یک کتاب فقه یا فلسفه را به دستش بدهند نمی‏داند از راست بگیرد یا از چپ، پیشنهاد رد و طرد بدهد. ▪️آنگاه چنین گفتم: ما فعلًا نهضتی داریم موجود. هر نهضت اجتماعی باید پشتوانه‏ای از و فرهنگی داشته باشد و اگر نه در دام جریانهایی قرار می‏گیرد که از سرمایه‏ای فرهنگی برخوردارند و جذب آنها می‏شود و تغییر مسیر می‏دهد، چنانکه دیدیم گروهی که از سرمایه فرهنگی اسلامی بی‏بهره بودند چگونه مگس‏وار در تار عنکبوت دیگران گرفتار آمدند. و از طرف دیگر هر نهضت فرهنگی اسلامی که بخواهد پشتوانه نهضت اجتماعی ما واقع شود باید از متن فرهنگ کهن ما نشأت یابد و تغذیه گردد، نه از فرهنگهای دیگر. ▪️اینکه ما از فرهنگهای دیگر مثلًا فرهنگ یا و امثال اینها قسمتهایی کنیم و روکشی از اسلام بر روی آنها بکشیم برای اینکه نهضت ما را در مسیر اسلامی هدایت کند کافی نیست. ما باید فلسفه اخلاق، فلسفه تاریخ، فلسفه سیاسی، فلسفه اقتصادی، فلسفه دین، فلسفه الهی خود اسلام را که از متن تعلیمات اسلام الهام بگیرد، تدوین کنیم و در اختیار افراد خودمان قرار دهیم. و برای اینکه تکلیف رهبری را روشن کرده باشم، ▪️گفتم: امروز هم ما به خواجه نصیرالدین‏ها، بوعلی سیناها، ملا صدراها، شیخ انصاری‏ها، شیخ بهایی‏ها، محقق حلّی‏ها و علامه حلّی‏ها احتیاج داریم اما خواجه نصیرالدین قرن چهاردهم نه خواجه نصیرالدین قرن هفتم، بوعلی قرن چهاردهم نه بوعلی قرن چهارم، شیخ انصاری قرن چهاردهم نه شیخ انصاری قرن سیزدهم، یعنی همان خواجه نصیر و همان بوعلی و همان شیخ انصاری با همه آن مزایای فرهنگی به علاوه اینکه باید به این قرن تعلق داشته باشد و درد این قرن و نیاز این قرن را احساس نماید. ▪️و باز اضافه کردم که: من جریانی را اکنون لمس می‏کنم که برق امید را در قلبم بیش از پیش روشن می‏کند و آن اینکه می‏بینم عده‏ای از جوانان با ایمان ماکه دوره دانشگاهی را طی کرده و یا مشغول طی کردن‏اند و عن‏قریب گواهینامه دانشگاهی می‏گیرند، با من مشورت می‏کنند که به اصطلاح طلبه شوند و علوم اسلامی را بیاموزند. برخی چنان بی‏تاب‏اند که می‏خواهند تحصیلات دانشگاهی را متوقف کنند و به جای آنها به تحصیل علوم اسلامیه بپردازند. ▪️ من البته آنها را از اینکه را متوقف کنند منع کرده و می‏کنم و گفته‏ام بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی به آن تحصیلات بپردازید و غالباً توصیه کرده‏ام که پس از پایان تحصیل دانشگاهی قسمتی از وقت خود را صرف همان رشته بکنند که در آن رشته فارغ التحصیل شده‏اند و قسمت دیگر را صرف فراگیری علوم اسلامی، زیرا دوست ندارم از نظر زندگی نیازمند به حوزه باشند. ▪️گفتم نتیجه این شده که امروز عده‏ای لیسانسیه به تحصیلات علوم اسلامی رو آورده‏اند. در حقیقت اینها علوم اسلامی و علوم عصری هستند و این است، سبب بارور شدن بیشتر فرهنگ پرمایه اسلامی می‏گردد. (ص77 و78) 🔍محفل علوم انسانی المرسلات 🔥 @ensani_almorsalaat
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
4_6032739367796082557.mp3
17.84M
🌀سخنرانی بسیار شنیدنی آیت‌الله شهید در این سخنرانی از نسبت علوم انسانی و اسلام بحث می شود. در جمع طلاب و اساتید مدرسه حقانی در سال ١٣۵۶ ایراد شده است. 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
در بحث ✅ آثار قدما 1. الهیات شفا، مقاله 6 2. مباحث مشرقیه، ج 1، فن رابع، ص 458 – 548 3. شرح تجرید، فصل 3، مقصد 2 4. اسفار، ج 2، ص 126 به بعد 5. شرح منظومه، ج 2، ص 406 – 456 6. الشواهد الربوبیه، مشهد اول، شاهد 4، اشراق 4 7. اشارات و تنبیهات، نمط 4 و 5 ✅ آثار معاصرین 8. اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج3، ص 191 – 270 9. مجموعه آثار شهید مطهری، ج7 (شرح الهیات شفا)، ص 319 - 458 10. شرح مختصر منظومه، شهید مطهری، ص 221 – 290 11. اصل علیت در فلسفه و کلام، محمد حسن قدردان قراملکی 12. رحیق مختوم، از ج 7، ص 309 تا آخر و ج 8 و 9 و 10 13. جستارهایی در فلسفه اسلامی استاد فیاضی، ج 3، ص 121 - 220 14. حکمت مشاء، استاد فیروزجائی، ص 209 - 250 15. نوآوری های فلسفه اسلامی در مابعدالطبیعه به روایت ابن سینا، استاد فیروزجائی، ص 301- 398 16. حکمت عرفانی، استاد امینی نژاد، ص 513 - 534 (بحث تجدد امثال) ص 308 (قاعده الواحد و نفس رحمانی) 17. نهایه الحکمه، مرحله 8 18. بدائه الحکمه، مرحله 7 19. آموزش فلسفه، استاد مصباح یزدی، ج 2، دروس 31 – 40 @esra_rasane
◼️ در حوزه ع و تاریخ ولادت و شهادت و ... این ذوات مقدس ع را یاد نمی دهد. شاید تصور شده همه طلبه ها آنها را بلد هستند. ◼️ بارها طلبه ها در روایات با کنیه این ذوات مقدس ع مواجه می شوند، اما آنها را نمی شناسند. این عیب بزرگ قابل گذشت نیست. 🖋تکمله : ۱. ابوابراهیم و ابوالحسن ماضی از کنیه های وجود مقدس امام کاظم ع است. ۲. ابوالحسن ثانی به وجود مقدس امام رضا ع و ابوالحسن ثالث به وجود مقدس امام هادی ع اطلاق می شود. ۳. ابوجعفر ثانی به وجود مقدس امام جواد ع اطلاق می شود. ۴. ابواسحاق از کنیه های وجود مقدس امام صادق ع است. 🆔https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
هدایت شده از محسن قنبریان
🚦عدالت خواهی: الهیاتی یا حقوقی؟! 1⃣ ▫️گاهی عدالتخواهی ای به یک قانون مصوّب و مُمضای شورای نگهبان یا حکم قضائی دادگاه صالحه اصابت می کند. بدون مناقشه در مثال از ده ونک تا آسیه پناهی و روستای ابالفضل و برخی محکومیت های قضائی در بدو امر اینگونه به نظر می رسد! ❓در این موارد چه باید کرد؟! جلوی قانون و حکم ج.ا.ا ایستاد و کماکان با ادبیات الهیاتی عدالتخواهی کرد؟! آن قانون را هم زیر سؤال برد و ظلم مضاعف خواند؟! یا به عدالتخواهی حقوقی تنزّل کرد؟! یعنی به قانون و حکم تمکین کرد و آن پرونده را از دور خارج نمود؟! 🔸چالش این سالهای جوانان انقلابی، یکی همین تقاطع بوده است: 🔺عده ای "عدالتخواهی حقوقی" را ترجیح داده اند. صرفاً در چارچوب قوانین و احکام موجود، "مطالبه گری" می کنند. برخی تئوریسین های این بخش از نیروهای انقلاب برای برتری مفهوم مطالبه گری نسبت به مفهوم عدالتخواهی، وجوهی برشمردند. عنوان "جنبش مطالبه گری" بجای "جنبش عدالتخواهی" نیز تفنن در عبارت نیست؛ عقبه تئوریک دارد. فرق اساسی "مطالبه گری" با "عدالتخواهی" در این است که : مطالبه گری، متاخر از امر (قانون، حکم، فرامین) است؛ اما عدالتخواهی، مقدم بر آن(البته در الهیات عدلیه نه اشاعره). به بیان دیگر، تا امری، قانونی، حُکمی نباشد؛ مطالبه معنا نمی یابد. لکن عدالت، عارض بر همان امر و قانون و حکم هم می شود. شهید مطهری دراینباره دارند:《فقهای ما توجه ندارند که اصل "اِنَّ اللهَ یَامُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ"، به منزله روح و مشخص سایر مقررات حقوق اسلامی است و لهذا بر ظواهر و قوالب، جمود می کنند و روح را از دست می دهند.》(۱) 🔻عده ای دیگر از اینسو عدالت خواهیِ الهیاتی را ترجیح داده و از چند و چون قوانین و احکام هم پرسش می کنند. طیفی از این دسته نه فقط در "نظر" بلکه در "عمل" هم تمکین به قانون و حکمی -که ناعادلانه می شمارند- نمی کنند. در مقابل اجرای آن مقاومت کرده، برچسب آنارشیست برخود هموار کرده اند! 🔘نمونه ای از عدالت خواهی الهیاتی پیش از انقلاب در کلام رهبران انقلاب: 《اگر چنانچه قائل به باشی در جامعه اختلاف طبقاتی و تبعیض معنی ندارد. آن جامعه ای که سری و تَهی دارد، بالایی و پایینی دارد آن جامعه، "جامعه توحیدی" نیست》.《در یک کلمه قیافه و اندام جامعه توحیدی، با قیافه و اندام جامعه غیرتوحیدی متفاوت است. این جور نیست که اگر در یک جامعه توحیدی یک قانونی اجرا می شود، آن قانون یا ده تا مثل آن قانون در یک جامعه غیر توحیدی اجرا شد، آن هم توحیدی است؛ نه. قواره جامعه توحیدی، شکل قرار گرفتن اجزای یک جامعه، اندام عمومی اجتماعی که براساس توحید و یکتاپرستی و یکتا گرایی است، با غیر این چنین جامعه ای به کلی متفاوت است. در یک کلمه آنچه امروز به آن می گویند: نظام اجتماعی. نظم اجتماعی و سیستم اجتماعی و شکل اجتماعیِ جامعه توحیدی یک چیزی است به کلی مغایر و مباین و احیاناً متعارض و متضاد با جامعه غیر توحیدی》. این ادبیات الهیاتی، "قانون" را هم می گرفت:《بنابراصل توحید، انسانها حق ندارند هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت و اطاعت کنند》.《از جمله چیزهایی که اگر پیروی اش کردی عبادت آن را کردی، "قانون" است...پس به کدام قانون عمل کنیم؟ آیا به قانون عمل نکنیم؟ از نظمی و نظامی پیروی نکنیم؟ چرا. لکن سعی کن این همه، خدایی باشد تا تو در حال اطاعت، در حال تبعیت، بنده خدا و مشغول عبادت خدا باشی》. حتی "تفسیر از دین" را هم با همان الهیات، مورد ارزیابی قرار می داد:《اگر دینی دیدی که در جهت عکس فلسفه ادیان[اقامه قسط] حرکت می کند، بدان یا الهی نیست یا خرابش کردند》(۲) ❓آیا چنین سطحی از عدالتخواهی و ارزش گذاری فقط در دستگاه جور و حکومت طاغوت، درست است؟! به حکومت اسلامی که رسید، دیگر هم در "نظر" و هم در "عمل"، قانون اسلامی فصل الخطاب است؟! ❗️برخی دوستان انقلابی بدین نظر مایلند (تقریرشان بیان خواهد شد) ❓از سوی دیگر آیا هیچ فرقی در حکومت اسلامی و ولیّ مشروع با حکومت طاغوت در مواجهه با قانون و اجرا وجود ندارد؟! اگر قانونی ناعادلانه تشخیص داده شد، مجوز ایستادگی در مقابل آن، صادر است؟! برخی عدالتخواهان نیز بدین مایلند.(تقریرشان خواهد آمد) ⬅️ آنچه درست بنظر می رسد حد وسط بین آندوست: در حکومت ولیّ مشروع، التزام "عملی" به قانون، همزمان با مطالبه تصحیح حکم و قانون با عدالتخواهیِ الهیاتی و بسنده نکردن به مطالبه گری در حد قوانین موجود (توضیحش خواهد آمد). * حوصله کنید و همراه بمانید! .................................... ۱.یادداشتها ج۳ص۲۷۱ ۲.طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای به ترتیب صفحات: ۲۰۷و۲۲۹و۲۲۹و۲۵۲و۲۰۷ 📝 محسن قنبریان ۹۹/۸/۴ ☑️ @m_ghanbarian