eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
245 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۱۶ ✅ وقتی خداوند، حضرت آدم را خلق کرد، دستور داده شد. همگان از باب و احترام به حضرت سجده کردند مگر . این تمرد، اولین تمرد در نظام خلقت بوده است. 🔸 خداوند اکرامش را با دستور دومی که صادر فرمود، تمام کرد و حضرت آدم و حضرت حوا را در بهترین منطقه (باغی) روی زمین سکونت داد ولی گفته شد که بهتر است به آن درخت نزدیک نشوید. [بقره / ۳۵] و [اعراف / ۱۹] 👈 دستور نزدیک نشدن به درخت وجوبی نبوده است. این دستور، دستور شایستگی است. خداوند فرمود: شایسته نیست. من خوشم نمی‌آید. این دستور، دستور ارشادی است یعنی وجوب در آن وجود ندارد، چون انبیاء، هستند. مقام اقتضاء نمی‌کند که پیامبری، کند. 📌 حضرت آدم و حوا به این منطقه رفتند و مشغول و زندگی خودشان شدند. 👈 به ابلیس هم که سجده نکرد و از درگاه الهی اخراج شد تا روز مشخص فرصت دادند. شیطان هم به خداوند یاد کرد و گفت: در روی زمین، زندگی مادی را زیبا جلوه می‌دهم و همه را اغوا می‌کنم مگر بندگان مخلَص. ⭕️ خدا به حضرت آدم و همسرش هشداری داده بود. 💠 در سوره طه آیه ۱۱۷ می‌فرماید: گفتیم: ای آدم، مسلماً این [ابلیس] دشمنی است برای تو و همسرت، پس شما را از بیرون نکند که در مشقت و رنج افتی. 🔸 حرکت دوم شیطان، کردن این دو بزرگوار بود. 💠 در سوره بقره آیه ۳۶ می‌فرماید: شیطان، هر دو را از [طریق] آن درخت لغزانید و آنان را از آنچه در آن بودند [چه مقام و مرتبه معنوی، و چه منزلت و جایگاه ظاهری] بیرون کرد. و ما گفتیم: [ای آدم و حوا و ای ابلیس] در حالی که یکدیگرید [و تا ابد، بین شما آدمیان و ابلیسیان و صفایی نخواهد بود، از این جایگاه] فرود آیید و برای شما در زمین، قرارگاهی [برای زندگی] و تا مدتی معین، وسیله بهره‌وری اندکی خواهد بود. 🔆 لغزش جناب آدم، به این معنا بود: «از تو بعید بود. ما از تو توقع نداشتیم که این کار را بکنی». لغزش حضرت آدم معادل لغزش شیطان نبود. شیطان، یک دستور را تمرد کرد. حضرت آدم یک دستور ارشادی را تمرد کرد. ⭕️ خداوند از کمیت خوشش نمی‌آید. از کیفیت خوشش می‌آید. دین ، کیفیت است. 👈 شیطان این وسوسه را با ادبیاتی خاص انجام داد. 💠 در سوره اعراف آیه ۲۰ می‌فرماید: شیطان گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهی نکرده مگر از این جهت که مبادا دو فرشته گردید، یا از جاودانان شوید. 📎 و قسم خورد و گفت: من شما هستم. در حالی که خداوند پیش‌تر به آدم (ع) فرموده بود: شیطان، دشمن شماست. 📌 اگر لغزش و اشتباهی از آدم سر زد به خاطر این بود که می‌خواست در جاودانه باشد و خدا را بپرستد. لغزش او این بود و نه هیچ چیز دیگر. بنابراین حضرت آدم هم با وسوسه‌ای که شده بود دچار لغزش شد. 🔸وقتی که شیطان کرد با خدا اینطور صحبت کرد: خدایا، به خاطر اینکه مرا گمراه کردی من هم زندگی مادی را در چشم مردم جلوه می‌دهم. ولی وقتی حضرت آدم لغزش کرد گفت: خدایا، ما اشتباه کردیم، اگر تو ما را نبخشی و مورد مرحمتت قرار ندهی قطعاً ما از زیان‌کاران خواهیم بود. ⭕️ با خدا باید مؤدبانه صحبت کرد. نه اینکه اگر نبخشی می‌خواهی چه کنی. می‌گوید: نمی‌بخشم و هیچ کس هم نمی‌تواند صحبت کند. آدم (ع) صحبت کردن با خدا را به ما یاد می‌دهد. 👈 سرت را پایین بینداز و بگو: اشتباه کردم. ✅ اگر امشب که شب بیست و سوم است ما را نبخشی و مورد رحمتت قرار ندهی ما از خاسرین و زیان‌کاران خواهیم بود. دنیایمان را باخته‌ایم، در هم به می‌رویم. خدایا، به تو پناه می‌بریم. خدایا، غلط کردیم. 🔆 ادبیات آدم (ع) با شیطان متفاوت است. هر جا وجود داشته باشد دست‌گیری وجود دارد. آدم ادب کرد، دستش را گرفتند. جناب حر بن یزید ریاحی ادب کرد، دستش را گرفتند. امشب شب ادب کردن است. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۱۶ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 جایگاه امیرمؤمنان (ع) نزد خداوند 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_6012529270335735506.mp3
6.88M
🔊 📚 🗓 شب ۲٣ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
مداحی.mp3
29.33M
🔊 📚 🗓 شب ۲٣ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حاج حسن خلج 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
احیاء.mp3
27.7M
🔊 📚 📖 ذکر استعفار و قرآن به سرگرفتن و . . . 🗓 شب ۲٣ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
اوصاف مقرّبان _ جلسه ۳.mp3
27.11M
🔊 📚 📖 موضوع: اوصاف مقرّبان | جلسه ۳ 🗓 شب ۲٣ ماه رمضان | سال ۱۴۰۰ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 👇🏼👇🏼👇🏼 ⏰ شب ۲۳ ماه رمضان | ۱۴۰۰ 🔹حجةالاسلام والمسلمین ✅ مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان 1️⃣ شستشوی از . 2️⃣ پاک شدن از عیوب. 3️⃣ خالص شدن برای تقوای الهی. ✳️ «اللّٰهُمَّ اغْسِلْنِى فِيهِ مِنَ الذُّنُوبِ» 🔸 در متون دینی ما گاهی از به چیزی تعبیر می‌کنند که باعث تیرگی قلب آدمی می‌شود. 💠 امام باقر (ع) می‌فرمایند: هیچ بنده‌ای نیست مگر اینکه در قلبش نقطه سفیدی ( توحیدی و درخشان ) است، هرگاه آن گناه کند نقطه سیاهی در آن سفیدی ظاهر می‌گردد که اگر کرد آن سیاهی زائل می‌شود ولی اگر اصرار به گناه کند و مکرراً آن را مرتکب شد آن نقطه سیاه زیاد می‌شود و تمام آن سفیدی را می‌پوشاند. 👈 وقتی گناه را به سیاهی در قلب تعبیر می‌کنند، آنچه که سیاهی را از بین می‌برد توبه است که باید با آن قلب را شستشو کرد. معلوم است که اگر بنده توفیق توبه پیدا کند اول خداست که به او توجه کرده است. 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۱۳۵ می‌فرماید: چه کسی جز خدا گناهان را می آمرزد؟ ✳️ «وَطَهِّرْنِى فِيهِ مِنَ الْعُيُوبِ» 🔸عیب، کمبود و نقیصه‌ای است که باعث کم شدن ارزش هر چیزی می‌شود. ارزش انسان به این است که خداوند او را برای مقام خلیفة اللهی و جانشینی خود در زمین کرده است. 💠 در سوره بقره آیه ۳۰ می‌فرماید: به یقین جانشینی در زمین قرار می‌دهم. 👈 انسانی که حامل است. 💠 در سوره احزاب آیه ۷۲ می‌فرماید: به درستی که ما را بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه کردیم و آن‌ها از به عهده گرفتن سرباز زدند و از پذیرفتن آن ترسیدند و انسان آن را به عهده گرفت. 👈انسان برای رسیدن به مقام دیدار با خدا و خلق شده است. «بِلِقاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ» (انعام/۱۵۴). ⭕️ اگر از این باز می‌ماند دلیلش همان عیوبی است که در طول زندگی نه آن‌ها را شناخته و نه برای از بین بردن آن‌ها تلاش کرده است. 🖌 منظور از عیوب، بخشی در مرحله نفس است که همان رذائل اخلاقی است، بخشی در مرتبه قلب است که غیر خداست. ما با این دعا از خداوند می‌خواهیم که ما را از این عیوب پاک کند تا مرغ باغ گردیم و به جز خدا نبینیم. ✳️ «وَامْتَحِنْ قَلْبِى فِيهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ» 🔸 در لغت عرب به دو معنی است: معنای اول همان معنای رایج و متداول آزمون است. معنای دوم، خالص گرداندن است. 👈 به نظر می‌رسد، امتحان در اینجا به معنای دوم یعنی خالص گرداندن است تا مناسبت سه فقره با یکدیگر حفظ شود. در هر سه فقره می‌خواهیم آلودگی گناه از بین برود. با کسب و با تقوای دل است که ناخالصی قلب، می‌گردد. ⭕️ قلب انسان محل محبت است که گاه در اثر درست تربیت نشدن یا به دور بودن از قلبی که خانه خدا است، خانه اغیار می‌شود و شائبه و ناخالصی پیدا می‌کند و لازم است قلب از این ناخالصی تصفیه گردد که با تقوای دل میسر است. 👈 یعنی خالی کردن قلب از هر چه و هر که غیر خداست. این امر حاصل نمی‌شود مگر برای کسی که خالص برای خدا باشد. 💠 حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: خوشا به حال کسی که ، ، دوستی و دشمنی‌اش، گرفتن و رها کردنش، سخن گفتن و سکوتش، رفتار و گفتارش، خالص برای خداست. 🔆 در این روز چنین تقوایی را خواستار هستیم. ✳️ «يَا مُقِيلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبِينَ» 🔸خداوندا ! ای پوزش‌پذیر خطاهای گناه‌کاران، درخواست‌های امروز ما را به اجابت برسان. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 با علی (ع) باش 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5807876621301975617.mp3
31.68M
🔊 📚 | جلسه ۱۷ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۱۷ ✅ شیطان همه را به یک شکل نمی‌کند بلکه اغواء هر فردی به حسب حال اوست. 💠 در سوره طه آیه ۱۲۰ می‌فرماید: شیطان آن‌ها را وسوسه کرد و به آدم گفت: می‌خواهی تو را به یک درخت جاودانه و بی‌پایان راهنمایی کنم؟ 🔆 آدم (ع) جاودانه بودن را برای چه می‌خواست؟ 👈 او برای بالاتر و بیشتر می‌خواست جاودانه باشد؛ هر کسی به حسب خودش. به او گفته بودند: بهتر است که به این درخت نزدیک نشوی. او به آن درخت نزدیک شد. 📌 وقتی که حضرت آدم از آن باغ خارج شد به دردسرهایی دچار شد که در سوره طه آیات ۱۱۸ به بعد به آن اشاره دارد: 🔹 دچار و شد. 🔹 و آفتاب‌زدگی به سراغش آمد. 🔹 از مواهب خداوند محروم شد. 👈 این شیطان از آدم (ع) شروع شد و به فرزندان او هم سرایت کرد. 💠 خداوند در سوره اعراف آیه ۲۷ اخطار داده است: ای فرزندان آدم، شیطان شما را ندهد هم چنان که موجب شد پدر و مادرتان از آن محل عالی خارج شوند. ✅ دو سؤال درباره شیطان باقی می‌ماند: 1️⃣ چرا خداوند، شیطان را کرده است؟ 👈 به همان دلیلی که را خلق کرد. 💠 در سوره ذاریات آیه ۵۶ می‌فرماید: ما آدمیزاد و جنیان را خلق نکردیم مگر برای اینکه به مقام برسند. 🖌 همانطور که همه انسان‌ها به مقام عبودیت نمی‌رسند تمام جنیان هم به مقام عبودیت نمی‌رسند. شیطان که از طایفه بود به مقام عبودیت نرسید ولی بسیاری از جنیان به این مقام عالی رسیده‌اند مانند: «زعفر جنی». چون ارتباطاتی با آن‌ها نداریم نقل نمی‌کنیم. 2️⃣ خداوند که شیطان را در ، موجود ویران‌گرِ معرفی می‌کند، چرا به او مهلت داد؟ 👈 برای این مسئله، جواب‌های متعددی وجود دارد. برخی از آن‌ها را بیان می‌کنم: 🔸 خداوند به شیطان مهلت داد؛ اما شیطان را بر بنی آدم مسلط نکرد. [حجر / ۴۲] 🔸 شیطان، تنها عامل بدبختی انسان نیست. انسان در مسیر ، چهار دارد. یکی از آن‌ها شیطان است. ⭕️ شیاطین الانس (رفیق ناباب)، و از دشمنان دیگر انسان هستند. اگر شیطان هم نبود حب بود. اگر شیطان نبود به تنهایی کار ما را ساخته بود. شیطان، عامل بدبختی همگان شد؛ ولی نفس شیطان او را بدبخت کرد. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۱۷ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 بمناسبت آخرین شب جمعه ماه مضان 📖 ٣ چیز هنگام مرگ ظاهر می‌شود 🗓 دومین شب جمعه ماه رمضان | سال ١٣٩۶ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان @Fares_ir