eitaa logo
استاد علوی تهرانی
3.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
252 ویدیو
36 فایل
کانال رسمی استاد علوی تهرانی ✅ تلگرام: https://t.me/Fares_ir ✅ سایت: Fares.ir ✅ ادمین کانال: @Fares_Contact ✅ ارتباط با ادمین جهت طرح سؤال و مشاوره از استاد: @Fares_Admin ✅ بنیاد فارِس المومنین: ۳۴ ۳۲ ۹۲ ۶۶ - ۰۲۱ ✅ کد شامد: ۱-۲-۷۳۲۰۹۸-۶۱-۰-۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۱۴ ✅ پنجاه و دو خصلت و ویژگی در معرفی بیان کردیم. از این جلسه به بعد نکاتی درباره حضرت آدم (ع) و شیطان عرض می‌کنیم. 💠 حضرت حق کرد که یک در روی زمین خلق کند و این را به عنوان یک پیام در مطرح کرد. در سوره بقره آیه ۳۰ به بعد به همین ماجرا اشاره شده است. 👈 ملائکه، جمله‌ای را گفتند که جمله اعتراضی نیست بلکه جمله جهلی است. آگاه به اسرار و الهی نبودند و نمی‌دانستند که خدا چه می‌کند. 🔸ملائکه عرض کردند: می‌خواهی روی زمین، موجودی را خلق کنی که تباهی به بار می‌آورد و خون‌ریزی می‌کند؟ ما که مشغول هستیم و و می‌کنیم. ⭕️ سؤال از روی جهالت است. از روی اعتراض نبوده است؛ چون اصلاً در صنف ملک، چیزی به نام اعتراض و و وجود ندارد. 💠 خداوند به ملائکه پاسخ داد و فرمود: من چیزی را می‌دانم که شما نمی‌دانید. 🔆 در این که خداوند نسبت به این موجودی که خلق می‌کند چه چیزی را می‌داند که ملائکه نمی‌دانند، نکته‌ای که در اینجا وجود دارد که از دو جهت این مطلب را بیان می‌کنیم: 🔹 وقتی خداوند، حضرت آدم را خلق کرده و اسمائی را به آدم آموخت و سپس به ملائکه فرمود: به من خبر بدهید که این‌ها چیست و سرّ و حکمت این اسماء چیست اگر راست می‌گویید که به تنهایی کافی هستید. ملائکه عرض کردند: منزه هستی. ما نمی‌دانیم مگر آنچه را که تو به ما آموختی که تو دانا و هستی. سپس خداوند به حضرت آدم فرمود: ای آدم، این اسمائی را که در اختیار تو گذاشتم به این‌ها بگو که چیست. وقتی آدم به ملائکه از اسماء خبر داد، حضرت حق به ملائکه فرمود: آیا من به شما نگفتم که چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید؟ 👈 بعد از آن دستور جهت آن ( که جناب آدم، ملائکه است) صادر می‌شود. 🔹 جهت دومی که فرمود سجده کنید در سوره ص آیات ۷۱ و ۷۲ اشاره به این دارد که در او از خودم دمیدم، برای او سجده کنید. 👈 حضرت آدم را در جهت روحانی به خودش منتسب می‌کند و این چیزی است که شایستگی سجده را دارد. روح، امری است منسوب به خدا. 💢 در این میان همگان سجده کردند مگر ابلیس. سجده تکریم و تعظیم است و نه سجده . 🔸 اولین اشتباهی که ابلیس کرد این بود که یک غلط بود که باعث شد اولین تمرد در دستگاه الهی اتفاق بیفتد. ⭕️ تمثیل کرد، منتها تمثیل او، یک تمثیل غلط بود. گرمی آتش را به سرمای خاک ترجیح داد، در حالی که باید نورانیت آدم را به ناریّت و گرمای آتش ترجیح می‌داد. نوع قیاسش غلط بود. گرما و سرما را قیاس کرد. باید و نار را مقایسه می‌کرد. نور بالاتر است. او اشتباه کرد. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۱۴ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
⚡️ 📺 برنامه سحرگاهی 🔴 گفتگو با استاد علوی تهرانی 📋 موضوع: فضائل امیرالمؤمنین (ع) 🕰 از سحر ۲١ رمضان تا پایان ماه رمضان حدود ساعت ۴ صبح از شبکه سه سیما @Fares_ir
روضه حضرت علی ع.mp3
10.04M
🔊 📚 🗓 شب ۲۱ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
مداحی.mp3
30.89M
🔊 📚 🗓 شب ۲۱ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حاج حسن خلج 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
احیاء.mp3
24.98M
🔊 📚 📖 ذکر نادِ علی و قرآن به سرگرفتن و . . . 🗓 شب ۲۱ ماه رمضان | سال ١٣٩۸ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
اوصاف مقرّبان _ جلسه ۲.mp3
26.39M
🔊 📚 📖 موضوع: اوصاف مقرّبان | جلسه ۲ 🗓 شب ۲۱ ماه رمضان | سال ۱۴۰۰ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 👇🏼👇🏼👇🏼 ⏰ شب ۲۱ ماه رمضان | ۱۴۰۰ 🔹حجةالاسلام والمسلمین ✅ مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان 1️⃣ مرا به خشنودی خودت راهنمائی کن. 2️⃣ راه شیطان را برمن ببند. 3️⃣ را منزل و مأوای من قرار ده. ✳️ «اللّٰهُمَّ اجْعَلْ لِى فِيهِ إِلىٰ مَرْضاتِكَ دَلِيلاً» 🔸هدف خداوند از فرستادن رُسُل و کُتُب آسمانی و امامان معصومین، ارائه طریق برای به سوی خشنودی و رضایت خویش بوده است. این هدف عمومی و برای همگان است. تمام برنامه پیامبر (ص) نیز همین است که به سوی آنچه رضایت خدا در آن است، راهنمایی کنند. 👈 حضرت ختمی مرتبت در این فقره ، و خاص را می‌خواهند. 📌 در هدایت، نشان دادن راه، هدایت عمومی است، ولی اینکه دست مرا بگیرد و به آنچه رضای خودش هست برساند این هدایت خاصه است. 💠 در سوره بقره آیه ۱۰۵ می‌فرماید: و خداوند رحمتش را به هر کس بخواهد اختصاص می‌دهد. 👈 این نوع از هدایت رسیدنی و دیدنی نیست بلکه رساندنی و چشیدنی است. 💠 امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: از دوست داشتنی‌ترین بندگان نزد خداوند بنده‌ای است که خداوند او را علیه نفسش یاری نموده است. 💠 در حدیث قدسی می‌فرماید: هرگاه دیدی من فراوان مرا یاد می‌کند بدان که من اجازه آن را به او داده‌ام. 👈 این کمک کردن و اجازه دادن است. 💠 به حضرت داوود (ع) چنین فرمود: من فقط به دوستدارانم تعلق دارم. 📌 رمز بهره بردن از این هدایت خاص الهی، قرار گرفتن در زمره الهی است. ✳️ «وَلَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطانِ فِيهِ عَلَىَّ سَبِيلاً» 🔸 در اینجا دو سؤال مطرح است: چرا باید راه نفوذ شیطان را بست؟ 💠 خداوند در سوره فاطر آیه ۶ در مقام معرفی شیطان می‌فرماید: شیطان شما است پس او را دشمن بگیرید. هر عاقلی باید راه دشمن را ببندد، اما چگونه؟ 💠 در سوره حجر آیه ۴۲ می‌فرماید: تو را بر بندگان من تسلطی نیست مگر گمراهانی که از تو پیروی کنند. 📌 پس هرکسی بنده خدا باشد شیطان نمی‌تواند با او کاری داشته باشد. به این طریق است که می‌توان راه نفوذ شیطان را بست. او تنها در صورتی موفق می‌شود که بنده، خدا را فراموش کند. 💠 در سوره زخرف آیه ۳۶ می‌فرماید: هرکس از روی گردان شود شیطانی را به سراغش می‌فرستیم که همواره هم‌نشین او خواهد بود. ✳️ «وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لِى مَنْزِلاً وَمَقِيلاً» 🔸بدیهی است که هرکسی مشمول هدایت خاصه الهی بشود و راه نفوذ شیطان را بر خود ببندد، بهشت محل و منزل او خواهد بود. 💠 امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: فقط کسانی جواز ورود به بهشت را دارند که با خود مبارزه کنند. 👈 یعنی با ، شیطان را از خود دور کنند و در دایره محبین الهی در آیند، آنگاه مسلماً جایگاه آنان بهشت است. 🔸 مطالبه بهشت بر اساس قرآن است. 💠 در سوره شعراء آیه ۸۵ می‌فرماید: مرا از وارثان بهشت پر گردان. 💠 حضرت امام باقر(ع) می‌فرمایند: دو موجِب را در پایان هر فراموش نکنید. راوی می‌گوید عرض کردم دو موجِب چیست حضرت فرمودند: در خواست بهشت از خدا و پناه بردن به خدا از آتش. 🔆 پس برای رفتن به بهشت هم باید داشت و هم باید آن را از خدا خواست زیرا که فقط او برآورنده حاجات است. ✳️ «يَا قاضِىَ حَوائِجِ الطَّالِبِينَ» 🔸ای برآورنده حاجت‌های طالبین، درخواست‌های امروز ما را به اجابت برسان. ___________________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 📚 📖 مقام علی (ع) در مقایسه با انبیاء 🗓 ظهرهای ماه رمضان | سال ١٣٩۷ 🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
4_5803415829613643842.mp3
29.47M
🔊 📚 | جلسه ۱۵ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir
🔴 سلسله مباحث / جلسه ۱۵ ✅ وقتی حضرت آدم را کردند امر به نازل شد و سجده بر ایشان از باب نبوده است. 💠 حضرت رضا (ع) می‌فرمایند: سجده ملائکه برای حضرت حق از باب و بوده است؛ اما سجده برای حضرت آدم از باب ایشان و امر خدا بوده است به خاطر اینکه ما چهارده در صلب ایشان بودیم. 🔸دستور آمد که بر آدم سجده کنید. به صریح ، از نیست و از جن است اما در ردیف ملک قرار گرفته بود. خداوند هم ملائکه را و هم از جنیان، شخص ابلیس را مأمور این مسئله قرار داد. سایر جنیان مأمور به سجده نبوده‌اند. همه ملائک سجده کردند و یک نفر هم نبود که تمرد کند، اما ابلیس تمرد کرد. 👈 طبق آیات ۷۱ تا ۷۶ سوره ص ابلیس یک چید. اشکال ابلیس این بود که گل بودن آدم را دید و نورانیت او را ندید که بر او سجده کند. به خاطر این غلطی که چید، سجده نکرد. ⭕️ در نتیجه این سجده نکردن، سه چیز برای او اتفاق افتاد: 🔸 از درگاه الهی اخراج و مطرود شد. [حجر / ۳۴] 🔸 تا روز (دور شده از خدا) شد. [حجر / ۳۵] 🔸 کرد و از شد. [ص / ۷۴] 📌 به ملائکه گفتند: از باب تکریم بر او سجده کنید. ✅ دومین تکریمی که برای حضرت آدم اتفاق افتاد ساکن شدن در بود. [بقره / ۳۵] در اینجا دو بحث اصلی وجود دارد: 🔸این بهشت در کجا بوده است؟ قطعاً نبوده است. چرا که بهشت قیامتی، جایگاه موجودات گنه‌کار نیست. شیطان از گنه‌کاران و کافرین بوده است. خداوند او را تا روز قیامت لعنت کرده است. خداوند این موجود را به بهشت راه نمی‌دهد. 💠 روایتی از ساحت مقدس حضرت صادق (ع) هست که تصریح می‌کند بهشت حضرت آدم (ع) باغی از باغ‌های بوده است. 🔸 حضرت آدم و حوا در این منطقه سکونت کردند. شیطان به خاطر آن قسمی که یاد کرده بود می‌خواست اغواء کند. قسم خورده بود که اغواء می‌کند و نمی‌گذارد کسی از عبور کند. از کسانی که شیطان قصد کرد تا آنها را اغواء کند، آدم و حوا بودند. _____________________ حجةالاسلام والمسلمین موضوع: / جلسه ۱۵ ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ (ع) @Fares_ir
📸 ✅ دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان @Fares_ir
🔴 شرح ✅ خواسته‌های روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان 1️⃣ گشوده شدن درهای و . 2️⃣ نازل شدن الهی. 3️⃣ یافتن به انجام آنچه موجب خشنودی خداوند است. 4️⃣ سکنا گزیدن در بهترین و پرناز و نعمت‌ترین موقعیت‌های . ✳️ «اللّٰهُمَّ افْتَحْ لِى فِيهِ أَبْوابَ فَضْلِكَ» 🔸واژه فضل از بوده و به معنای و نعمت و مواهب، بیش از حد لازم است. 👈 به همین جهت است که سوره آل‌عمران آیه ۱۷۴ خداوند را به فضل عظیم توصیف می‌کند: «و خدا دارای فضلی بزرگ است.» 📌 در این آیه تأکید دارد که هیچ منعی برای بخشش خدا وجود ندارد و خدا از باب فضلش می‌تواند بیش از حد لازم فرماید. 🔸 این نحوه‌ی از عنایت هم فقط به دست خداست. 💠 در سوره آل‌عمران آیه ۷۳ می‌فرماید: پیامبر بگو که به راستی فضل و رحمت فقط به دست خدا است به هرکس بخواهد می‌دهد. 🔆 و به ما دستور داده‌اند که چنین احسانی را بخواهیم که از باب فضل خداوند است. در نیز همین را می‌خواهیم: «اِلهی عامِلْنا بِفَضْلِکَ وَ لا تُعامِلْنا بِعَدْلِکَ.» (خدایا با فضلت با من رفتار کن و با من به عدلت معامله کن) 🖌 می‌توان فضل را به معنای و ارزش‌های انسانی نیز دانست و در واقع از خدا بخواهیم تا باب ارزش‌های انسانی را بر ما باز کند. 💠 امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: افتخار آدمی به فضائل اوست نه به تبارش. 📌 برخی از ارزش‌ها از دیدگاه رهبران آسمانی به شرح زیر است: خود را کامل نداستن، به درگاه خدا، بخشیدن در موقع اقتدار، هنگام تنگدستی، فرار از ، میانه‌روی در ، در گفتار و . ✳️ «وَأَنْزِلْ عَلَىَّ فِيهِ بَرَكاتِكَ» 👈 معنای اجمالاً است و خیر یعنی نیکی. 🔸 کثرت در خیر و خیرِ بسیار سودمند را برکت می‌نامند. پس به نوعی دو واژه خیر و برکت با هم مرتبط هستند. باید بدانیم که برکت و خیر به دست خداست: «بِیَدِکَ الْخَیْرِ» و «یا مُنْزِلَ الْبَرَکاتِ». وقتی خیر و برکت به دست خدایی است که علوّ و بلندی مرتبه دارد ما درخواست نازل شدن خیر را داریم. 📌 مهم‌ترین عامل نزول برکت و است. 💠 در سوره اعراف آیه ۹۶ می‌فرماید: اگر شهرها و آبادی‌ها ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند برکاتی از آسمان و زمین به روی آنان می‌گشودیم. 📌 عامل دیگر نزول برکات، است. 💠 حضرت امیر (ع) می‌فرمایند: به سبب عدالت برکت‌ها افزونی می‌یابند. 👈 پس اگر را فراهم کنیم خدا آن را نازل می‌کند. ✳️ «وَوَفِّقْنِى فِيهِ لِمُوجِباتِ مَرْضاتِكَ» 🔸از درگاه احدیت می‌خواهد که توفیق مهیا کردن اسباب خشنودی را عنایت فرماید، چون سخت است. 🔹 بخشی از آن اسباب در بیان پیامبر و اهل بیت چنین است: 👈 رضایت خدا و خدا است. 👈 سخت‌گیری بر خویش و چشم بستن بر خواهش‌های نفس. 👈 رعایت تقوا. 👈 راضی بودن به و الهی. ✳️ «وَ أَسْكِنِّى فِيهِ بُحْبُوحاتِ جَنَّاتِكَ» 🔸 واژه بُحبوحه در لغت یعنی بهترینِ از هر چیز. یکی از درخواست‌های ما از خداوند علاوه بر عمل صالح برای رفتن به بهشت، درخواست بهشت است. 📌 در این فقره بهترین موقعیت بهشت را مطالبه می‌کند و آن مرتبه‌ای است که به می‌دهند. 💠 در سوره قمر آیه ۵۵ و ۵۶ می‌فرماید: حقیقتاً اهل تقوا در باغ‌ها و کنار نهرهایند، در جایگاهی پسندیده و مورد رضایت نزد فرمانروانی نیرومند. 🔆 اهل تقوا به مقام عندیّت و لقاءالله رسیده‌اند که برترین مرتبه بهشت است. ✳️ «يَا مُجِيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّينَ» ای برآورنده خواهش درماندگان، درخواست امروز ما را به اجابت برسان. _______________ حجةالاسلام و المسلمین @Fares_ir
4_5805624821488290381.mp3
28.64M
🔊 📚 | جلسه ۱۶ 🗓 ظهرهای ماه رمضان سال ۱۳۹۳ 🎤 حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی 📌 مسجد حضرت امیر (ع) @Fares_ir