eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
735 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💬وظایف اخلاقی (۱) ◽️منظور از وظایف اخلاقی، رعایت یک سلسله ضروریاتی است که اخلاق دینی ایجاب می‌کند تا یک مومن آن‌ها را به کار بندد؛ مانند: ۱- پرهیز از بدگمانی، غیبت و تجسس در امور دیگران: «یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم ولا تجسسوا ولا یغتب بعضکم بعضا» (سوره مبارکه حجرات آیه ۱۲)؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید دوری گزینید از بعضی گمان‌های (بد)، که آن گمان‌ها گناه است و تجسس در عیوب دیگران نکنید (از چیزهائی که از بدی ایشان بر شما پنهان است) و غیبت و بدگوئی از یکدیگر نکنید. ۲- برخورد کریمانه: «واذا مروا باللغو مروا کراما» (سوره مبارکه فرقان آیه ۷۲)؛ و چون با لغو مواجه شوند بزرگوارانه از آن می‌گذرند. ۳- اصلاح بین مردم: «انما المومنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم واتقوا الله لعلکم ترحمون» (سوره مبارکه حجرات آیه ۱۰)؛ مؤمنان برادر یکدیگرند؛ پس دو برابر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید! 📝تهیه و تنظیم: علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
💬وظایف اخلاقی (۲) ۴- حفظ حرمت و کرامت مردم: «یا ایها الذین آمنوا لا یسخر قوم من قوم عسی ان یکونوا خیرا منهم ولا نساء من نساء عسی ان یکن خیرا منهن ولا تلمزوا انفسکم ولا تنابزوا بالالقاب بئس الاسم الفسوق بعد الایمان ومن لم یتب فاولئک هم الظالمون» (سوره مبارکه حجرات آیه ۱۱)؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! نباید گروهی از مردان شما گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آن‌ها از این‌ها بهتر باشند و نه زنانی زنان دیگر را مسخره کنند، شاید آن‌ها از این‌ها بهتر باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید و آن‌ها که توبه نکنند، ظالم و ستمگرند! ۵- آرامش و ادب: «واقصد فی مشیک واغضض من صوتک» (سوره مبارکه لقمان آیه ۱۹)؛ در راه رفتن، اعتدال را رعایت کن؛ از صدای خود بکاه (و هرگز فریاد مزن) . ۶- عدم تجاوز از حدود: «یا أیها الذین آمنوا لا تحرموا طیبات ما احل الله لکم و لا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین» (سوره مبارکه مائده آیه ۸۷)؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چیزهای پاکیزه را که خداوند برای شما حلال کرده است، حرام نکنید! و از حد، تجاوز ننمایید! زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمی‌دارد. 📝تهیه و تنظیم: علی‌اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
❗️جوانان مظلوم ایران بِهوش باشید 💢 کلام پایانی 🔷در حفظ دین خود بکوشید و خسته و بی‌تاب و بی‌حوصله نشوید و ضعف نشان ندهید؛ که گفته‌اند «حفظ دین در آخرالزمان از نگاه داشتن آتش شعله ور در کف دست سخت‌تر است.» درباره دین اطلاعات درست به دست آورید؛ و گول هر ادعا یا نظریه را نخورید، «مقداری از کتاب‌های سالم دینی را بخوانید»، اسلام را با (عملکردها و اشخاص) مقایسه نکنید و فاسدان و دنیاداران را در هر لباس " ملاک" دین‌شناسی نشناسید. شما جوانان مظلوم ایران امروز میان دو هیولای مهیب و حمله‌ور گرفتار شده‌اید: 🔹 مسلمان‌نماها 🔸 متفکرنماها 🔶برخی مسلمان‌نما در آن طرف داریم و برخی متفکرنما در این طرف و شما هنگامی که از «اسلام و منابع اصیل اسلام» اطلاعاتی مستند و درست فهم شده و کافی نداشته باشید؛ اسلامی و غیر اسلامی عملکردها را از هم تمیز نمی‌دهید و همه را به پای اسلام می‌گذارید و از چشم اسلام می‌بینید؛ پس باید خطر را جدی گرفت، باید (خامی جوانی) و احساسات (بی مبانی) را از خود دور کرد ... بِهوش باشید؛ بِهوش باشید. 📚 ۱۵۰ سال تلاش خونین، محمدرضا حکیمی، ص ۱۴۲ الی ۱۴۸ 🆔 @farhang_puya
⚡️فرهنگ حزب اللّٰه چیست؟! (۱) ✨بنا به گفته‌ی دبیر کل جنبش حزب الله، فروریختن افسانه «شکست‌ناپذیری» ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل در تقابل با دستان خالی رزمندگان «مقاومت»، به انتقام شکست جنگ «خوشه‌های خشم» و کشتار «صبرا و شتیلا» و به آتش کشاندن تز رژیم صهیونیستی در ایجاد «خاورمیانه جدید» و سیطره کامل بر منطقه؛ برآیند اتکال به شعار «هیهات منّا الذلّه» امام حسین علیه السلام بوده است. 🔥همان راز آشکاری که «حزب الله» و رهبر غیورش را به الگوی اسطوره‌ای و سازش‌ناپذیر جهان عرب و خاری در چشمان رژیم‌های سازش‌کار عربی و پرچم‌داران اسلام آمریکایی و آل سعود تبدیل کرده است. 💥بازگشت هسته‌های مقاومت به دو عنصر «جهاد اسلامی» و «شهادت‌طلبی»، در فرهنگ مبارزاتی که زائیده تفکرات سیاسی حزب اللّٰه در پیوند با افق عظیم اندیشه‌های سیاسی امام(ره) و تفسیر ایشان از «حرکت انقلابی» با عقبه‌ی فکری و تاریخی «نهضت عاشورا» ترسیم شده، روح غیرت دینی و جهاد مقدس را به گروه‌های مبارز فلسطینی بازگردانده است. 📝برشی از یادداشت مرضیه فلاحی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⚡️فرهنگ حزب اللّٰه چیست؟! (۲) 💫جنبش مردمی «حماس» با جهت‌گیری از مقاومت حزب اللّٰه و انقلاب اسلامی ایران، در نبرد نامتوازن و ناهمگون ۲۲ روزه، سازش‌ناپذیری با ظلم را با بهره‌گیری از شعار تاریخی «هیهات منّا الذلّه» امام(ع) به نمایش گذارد. «عبدالله گل»، رئیس جمهور ترکیه، با اشاره به این واقعیت، فاجعه غزه را تکرار واقعه کربلا نامیده است. 🌙ضرورت پرداخت به «فرهنگ عاشورا» و بازیابی آن در مبارزات سیاسی فلسطین، پیش‌تر در سال‌های انتفاضه اول «۱۹۹۳ - ۱۹۸۷» از سوی «دکتر فتحی شقاقی»، بنیان‌گذار جنبش جهاد اسلامی دریافت شده بود. او بر این باور بود که تنها راه آزادی فلسطین را باید در اقتدا به آرمان‌های کربلایی یافت. از این رو به «عبدالله رمضان» (جانشین) خود توصیه می‌کند تا علاوه بر کارآمد کردن آموزه‌های عاشورایی در معادلات سیاسی، مطالعه‌ی تاریخ کربلا را تا زمانی که کربلایی شود، پی گیرد. ☀️بی‌شک آن‌چه این مقاومت‌های جهادی را تداوم می‌بخشد، رهگیری جریان های فکری و سیاسی جهان اسلام از رهیافت‌های حماسه حسینی است که مقاومت را به فرهنگی شکست ناپذیر در جهت تجدید و تداوم اسلام ناب محمدی (ص) و اصلاح و تغییر جامعه بدل کرده است که این «تغییر»ها، بر همه‌ی زمان‌ها و مکان‌ها قابل تطبیق است. 📝برشی از یادداشت مرضیه فلاحی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💥کابوس آشنای آمریکا 🆔 @farhang_puya
💠نوع نمایش شخصیت و حجاب زن از دیدگاه رهبر معظم انقلاب 🔰ما بایستی زن را، هم با حجاب نشان بدهیم، هم سرشار از ارزش‌هایی که اسلام و انقلاب برای او در نظر گرفته است؛ یعنی نجابت و عفت زن. ✅مهم‌ترین مسأله، آن گوهر عفت زن، آن عضو اصلی و رکن اساسی خانواده بودن، آن عضو اصلی و رکن اساسی فعالیت‌های جامعه بودن... در فیلم، سریال، شعرِ موسیقی، در برنامه‌ی خانواده، در برنامه سلام صبح بخیر و در سایر برنامه‌ها،... در اجرا و هم در تهیه برنامه... مجری‌ها هم باید توجه کنند. این کارها باید در رادیو و تلویزیون انجام بشود، ولی نمی‌شود! 🆔 @farhang_puya
🌒فاجعه‌ی دهکده جهانی! 💥حتما بخونید👇 ⚫️دهکده جهانی واقعیت پیدا کرده است، چه بخواهیم و چه نخواهیم، ماهواره‌ها مرزهای جغرافیایی را انکار کرده‌اند. این همان دهکده‌ای است که گرگوار سامسا در آن چشم باز کرده است. این همان دهکده‌ای است که مردمانش صورت مسخ شده «کرگدن»های اوژن یونسکو را پذیرفته‌اند. همان دهکده‌ای که مردمانش «در انتظار گودو» هستند. ◼️این همان دهکده‌ای است که در آن مردمان را به یک صورت واحد قالب می‌زنند و هیچ کس نمی‌تواند از قبول مقتضیات تمدن تکنولوژیک سر باز زند. این همان دهکده‌ای است که بر سر ساکنانش آنتن‌هایی روییده است که یکصد و پنجاه کانال ماهواره‌ها را مستقیماً دریافت می‌کنند. این همان دهکده‌ای است که در آن روبات‌ها عاشق یکدیگر می‌شوند. ◾️این همان دهکده‌ای است که در آن «ترمیناتور دو» به سی سال قبل باز می‌گردد و خودش را از بین می‌برد. این همان دهکده‌ای است که در آن «بتمن» و «جوکر» با هم مبارزه می‌کنند. این همان دهکده‌ای است که در تلویزیون‌هایش دختران شش ساله را آموزش جنسی می‌دهند، همان دهکده‌ای که در آن گوسفندهایی با سر انسان و انسان‌هایی با سر خوک به دنیا می‌آیند. ▪️این همان دهکده‌ای است که در آن تابلوی «مسیح از ورای ادرار» ماه‌ها توجهات همه رسانه‌های گروهی را به خود جلب می‌کند. این همان دهکده‌ای است که در آن ۲۴۶ نوع تجاوز جنسی رواج دارد... اما عجیب اینجاست که باز هم این همان دهکده جهانی است که در نیمه شب هایش ماه، هم بر کازینوهای «لاس وگاس» تابیده است و هم بر حسینیه «دوکوهه» و گورهایی که در آن بسیجیان از خوف خدا و عشق به او می‌گریسته‌اند. دنیای عجیبی است، نه؟ ✏️شهید سید مرتضی آوینی 🆔 @farhang_puya
📚غایت انقلاب اسلامی چه بود؟ 📗در این که فضایی به هم پیوسته از ارتباطات با یک هویت واحد وجود دارد که انسان‌های سراسر کره زمین را اسیر نظام ارزشیِ واحدی ساخته است تردیدی وجود ندارد. نمونه‌اش همین تعابیری است که عموم ما پذیرفته‌ایم: (جهان سوم)، (کشورهای پیشرفته)، و در مقابل آن کشورهای (عقب‌مانده) و یا (عقب نگه داشته شده)، (توسعه‌یافتگی) و (توسعه‌نیافتگی) ... تعابیری از این قبیل بسیارند. 📕... مگر ما این ارزش‌ها را نپذیرفته‌ایم و در رادیو و تلویزیون و محاورات روزمره و خطابه‌های ژورنالیستی به آن‌ها تفوّه نمی‌کنیم؟ وقتی ما که هسته جوشان انقلاب معنوی در جهانِ امروز هستیم نتوانسته‌ایم دریابیم که با قبول این معانی چه غایتی را پذیرفته‌ایم، وای بر احوال دیگران از مردمان الجزایر و عراق و سوریه و لیبی و اردن و ... پاکستان و افغانستان! 📘ما با قبول این تعبیر پذیرفته‌ایم که (پیشرفت) همان است که برای آنان رخ داده است. فلذا نباید به خشم بیاییم از آن که ما را (مرتجع و واپس‌گرا) بخوانند. آن‌ها هم با همین نگاه به جهان می‌نگرند که خود را پیشرفته می‌دانند و ما را پس‌مانده و از این‌جا نتیجه می‌گیرند که هر تحولی اگر در جهت دست‌یابی به (توسعه‌یافتگی) باشد رشد است و اگر نه، واپس گرایی و ارتجاع. و مگر غایت انقلاب اسلامی چه بود؟ توسعه یافتگی؟ رشد اقتصادی؟ حصول دموکراسی؟ 📚 آغازی بر یک پایان، مرتضی آوینی، ص۱۲۰ و ۱۲۱ 🆔 @farhang_puya
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۱) 🔦ریشه مفهوم روشنفکری به معنی امروزی آن را شاید بتوان در روند دادگاهی یافت که در آن آلفرد دریفوس، افسر یهودی را محاکمه می‌کردند. دریفسون در پانزدهم اکتبر ۱۸۹۴ به جرم خیانت به ارتش فرانسه، دستگیر و در دسامبر همان سال محکوم به تبعید ابدی در جزیره‌ی شیطان در ناحیه‌ی گویان، در واقع در شمال شرقی آمریکای جنوبی شد. ✂️برشی از یادداشت علی‌اکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۲) 👈بعد از گذشت حدود ۵ سال و کشف اسناد جدیدی دال بر بی‌گناهی دریفسون، ماجرای محاکمه وی به یک مسئله سیاسی همه‌گیر تبدیل شد. امیل زولا، رمان نویس فرانسوی در ارتباط با همین محاکمه، در سیزدهم ژانویه ۱۸۹۸ نامه‌ی سرگشاده‌ای خطاب به رئیس‌جمهور وقت نوشت که با عبارت «من متهم می‌کنم» آغاز می‌شد. 🔸او در این نامه، ارتش و دادگستری را به اعمال خلاف قانون متهم کرد. این نامه را «کلمانسو» در صفحه‌ی اول روزنامه‌ی خود «Lauvove» به چاپ رسانید؛ در حالی که همان عبارت آغازین نامه‌ی زولا را برای عنوان برگزید. 🏵همان روز انتشار، حدود ۲۰۰ هزار نسخه از این روزنامه به فروش رفت. زولا را به خاطر نوشتن این نامه محاکمه و به یک سال زندان و پرداخت ۳ هزار فرانک فرانسه محکوم کردند. 🔔بلافاصله بیانیه‌ای با امضای حدود ۳۰۰ نفر که در میان آن‌ها نام بسیاری از نویسندگان، هنرمندان و دانشمندان فرانسه، از جمله آناتول فرانس و مارسل پروست نیز به چشم می‌خورد، در همان روزنامه به چاپ رسید که این بیانیه نیز محاکمه‌ی افسر یهودی را غیرقانونی اعلام می‌کرد. ✂️برشی از یادداشت علی‌اکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💡نگاهی به معنای روشنفکری(۳) 📜این نوشته که در نزد افکار عمومی به «بیانیه روشنفکران» شهرت یافت، ارتش و دادگستری آن زمان فرانسه را ناگزیر به عقب‌نشینی و تجدید نظر در رأی خود کرد؛ جایگاه ویژه‌ای به روشنفکران فرانسه بخشید و نفوذ آنان را در جامعه و افکار عمومی گسترش داد. 🏷پس از این واقعه بود که آناتول فرانس یکی از نخستین تعریف‌ها را از روشنفکران به دست داد. به عقیده فرانس، روشنفکران، آن گروه از فرهیختگان جامعه‌اند که بی‌آنکه تکلیفی سیاسی - برای فعالیتی در محدوده‌ی حرفه‌ی ایشان - به آن‌ها واگذار شده باشد، در اموری نیز دخالت می‌کنند و نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند که به منافع و مصالح عمومی جامعه بستگی دارد. ✂️برشی از یادداشت علی‌اکبر عالمیان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
👦مدارسی برای اطفال 🆔 @farhang_puya
🎙فرهنگ پویا: انگلیسی‌ها از چه زمانی وارد این جریان شدند؟ 📌حجت الاسلام حسین عرب: بریتانیایی‌ها با مقداری تأخیر و در سال ۱۶۰۰ با تاسیس «کمپانی هند شرقی»، وارد عرصه استعمارگری در هند شدند؛ اما ورود انگلیسی‌ها کمی هوشیارانه‌تر بود. آنان از سواحل شرقی هند؛ یعنی منطقه‌ی «بنگال» تحرکات خود را آغاز کردند و تا ده‌ها سال از درگیری نظامی با حکومت مرکزی هند خودداری نمودند. 📍در عوض شبکه‌ای از دلالان هندو را در مدت قریب به یکصد سال سازماندهی کردند و سپس از طریق همین شبکه توانستند در سال ۱۷۵۷ در نبرد موسوم به «پِلاسی» در هندوستان جای پای محکمی باز کنند. 🖍از این زمان به بعد است که شاهد اقدامات گسترده بریتانیایی‌ها در هویت‌بخشی دینی به هندوان هستیم. انگلیسی‌ها مرکز مطالعاتی مهمی در زمینه‌ی شناخت آیین هندوان تأسیس می‌کنند که پایه‌ی تحولات بعدی و جهت‌دهی به معنویت‌گرایی جدید در دنیا را، حقیقتاً در همین مراکز می‌توان جستجو نمود. 🔖از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مرکزی به نام «انجمن آسیایی» اشاره کرد که در ۱۷۸۴ در کلکته بنا می‌شود. فعالیت‌های این مراکز منجر به پیدایش هندوئیسم شد. 🆔 @farhang_puya
⚫️قانون جدایی نژادی در ایالات متحده ◻️پس از جنگ‌های داخلی و علی‌رغم تصویب اصلاحیه‌های رفع تبعیض نژادی، وضعیت سیاه‌پوستان تفاوت چندانی با قبل نکرد. آن‌ها که اکنون بعد از هندی‌ها (سرخپوستان) به عنوان اتباع درجه سوم به حساب می‌آمدند، ملزم به رعایت قانون جدایی نژادی در مدارس، واگن‌های راه‌آهن، اتوبوس‌ها و حتی دستشویی‌ها! و سایر مکان‌های عمومی و خصوصی بودند و این قانون تا نیم قرن ادامه یافت، تا اینکه «رزا پارکز» بانوی جوان سیاه‌پوست، این رسم دیرینه را شکست. ◼️او اول دسامبر ۱۹۵۵م در شهر مونتگمری ایالات متحده، پس از ورود به یک اتوبوس که مسافر چندانی هم نداشت، روی یکی از صندلی‌های قسمت جلوی آن نشست و بعداً هم حاضر نشد جای خود را به یک مرد سفید بدهد. وی با وجود تذکر پی‌درپی راننده، به قسمت عقب نرفت. راننده، اتوبوس را متوقف کرد و با تلفن، پلیس را از ماجرا مطلع ساخت. ◽️گرچه در پی انتشار گزارش این ماجرا در روزنامه، سیاه‌پوستان تا یکسال از سوارشدن به اتوبوس‌های عمومی محروم شدند!، اما این اتفاق مقدمه‌ای شد برای لغو قانون جدایی نژادی. ✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📓قربانی‌های توسعه‌طلبی تمدن غرب(۱) 📰اکنون پس از سال‌ها، تبعیض نژادی، سیاهان آمریکا را دچار مشکل‌های فراوان می‌کند. آن‌ها در برخورداری از مسئولیت‌های دولتی با محدودیت وسیعی مواجهند و حتی در گزینش ادارات، رنگی بودن پوست‌شان باعث ضعف آن‌هاست. به طور مثال شمار افسران ارشد سیاه‌پوست - به ویژه در رده‌های بالای ارتش این کشور - بسیار اندک است. 🗞به گزارش آسوشیتد پرس از واشنگتن، سیاه‌پوستان حدود ۱۷ درصد کل نیروهای نظامی آمریکا را تشکیل می‌دهند، در حالی که تنها نُه درصد از کل افسران، سیاه‌پوست هستند. این رقم در بین ژنرال‌های ارتش به کمتر از شش درصد می‌رسد. این امر بر شرایط اقتصادی سیاهان نیز تأثیرگذار بوده، به طوری که براساس آخرین سرشماری، درآمد مالی آن‌ها یک دهم درآمد مالی سفیدپوستان آمریکایی است. ✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
📓قربانی‌های توسعه‌طلبی تمدن غرب(۲) ☑️در سال ۲۰۰۶ سازمان اتحادیه‌ی شهری (Urban League) که یکی از سازمان‌های معتبر سیاه‌پوستان ایالات متحده به شمار می‌آید، در گزارش خود اعلام کرد با در نظر گرفتن شاخص‌های اصلی مانند: طول عمر، درآمد، مسکن، بهداشت و آموزش و پرورش؛ سطح متوسط زندگی سیاه‌پوستان آمریکا، معادل ۷۲ درصد سطح متوسط سفیدپوستان این کشور است. 🔘به طور مشخص ۲۵ درصد جمعیت ۳۷ میلیونی سیاه‌پوستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند، در صورتی که ۱۰ درصد جمعیت ۲۲۰ میلیونی سفیدپوست زیر خط فقرند. همچنین در آمار رسمی، میزان بیکاری سیاه‌پوستان، معادل ۱۰ درصد و در مورد سفیدپوستان ۴ درصد تخمین زده شده است. 💥توجه: این گزارش برای سال ۲۰۰۶ می‌باشد. ✂️برشی از یادداشت سمیه طاهریان در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔰خداپرستی امری فطری است 💠...‌از ديدگاه اسلام و قرآن، خداپرستى امرى فطرى است، اين فطرى بودن چند معنا دارد‌؛ يك معنايش اين است كه در نهاد انسان ‌هرچند خودش آگاهانه درك نكند‌ـ گرايشى به سوى خداى متعال هست. اين گرايش ناآگاهانه براى بعضى كاملا به حد آگاهى مى‌رسد. بعضى بايد با فكر و استدلال به آگاهى برسانند كه آن هم مراتب مختلفى دارد، و در بعضى‌ها هم اين گرايش در اثر شبهات يا در اثر عوامل فرهنگى خاصى از مسير خودش منحرف مى‌شود. 💠ما نيز در زندگى عادى خودمان يك گرايش‌هاى فطرى داريم ولى گاهى در اثر برخى عوامل، اين گرايش‌ها از مسير اصلى منحرف مى‌شود. در ارضاى بعضى از غريزه‌ها نيز اين گرايش فطرى وجود دارد ولى بعضى عوامل اين مسير را دگرگون مى‌كند. در خوردنى‌ها، آشاميدنى‌ها و نوشيدنى‌ها انسان به طور فطرى از دود غليظ بدبو بدش مى‌آيد. ابتدائاً بچه‌ها از دود سيگار به سرفه مى‌افتند و ناراحت مى‌شوند ولى گاهى عادت و يك سلسله عوامل ديگر باعث مى‌شود كه انسان نه‌تنها بدش نمى‌آيد بلكه به آن علاقمند مى‌شود و نمى‌تواند رهايش كند با اين‌كه فطرتش مخالف اين بود و اصلا از دود بدش مى‌آمد اما عواملى اين مسير فطرى را عوض كرد. انسان از بوهاى خوب خوشش مى‌آيد، 💠علاقه به بوى خوش، هواى لطيف، نسيم بهارى و‌... سر جايش هست اما در اين مورد خاص آن فطرت اوليه منحرف شده است. در مسائل معنوى هم كم و بيش چنين چيزى هست انسان به طور فطرى گرايش به سوى خدا دارد هرچند كه درست نشناسد. مى‌داند حقيقتى هست كه اين عالم متكى به اوست. گاهى اين گرايش فطرى به طور صحيح در مسير واقعى خودش پيش مى‌رود و به تكامل مى‌رسد مثل انبيا، اوليا و پيروانشان و احياناً بعضى از فيلسوف‌ها، حكما، عرفا ولى گاهى از مسيرش منحرف مى‌شود مثل اعتياد انسان به دود سيگار. 📖سفر به سرزمین هزار آیین، سخنرانى حضرت آيت‌الله مصباح يزدى«‌دام‌عزه‌» در سفارت ايران در هند 🆔 @farhang_puya
📉ناکامی قطعی دولت‌های رفاه‌گرا 🆔 @farhang_puya
🔖امام خامنه‌ای (حفظه اللّٰه): 📕«من می‌فهمم که بعضی وقتی می‌گویند تندروی، جریان حزب‌اللّهی و ‌ مؤمن مورد نظرشان است؛ نه، جریان مؤمن را، جریان انقلابی را متّهم نکنید به تندروی؛ این‌ها همان کسانی هستند که با همه‌ی وجود، با همه‌ی اخلاص در میدان حاضرند، آن‌جایی هم که دفاع از مرزها لازم باشد، دفاع از هویّت ملّی لازم باشد، مسئله‌ی جان دادن و خون دادن مطرح باشد، همین‌ها هستند که به میدان می‌آیند. 🗓۳۰ دی ۱۳۹۴ 🆔 @farhang_puya
📄علل دین‌گریزی افراد و جوامع ⚪️در حوزه‌ی فردی: 1⃣عدم علم و تفکر و جهل در این زمینه 2⃣ضعف در باورهای مذهبی 3⃣رواج سبک زندگی غربی و مظاهر آن و تفوق بر جامعه‌ی اسلامی 4⃣ترویج خرافات و کنار گذاشتن عقل دینی ⚪️در حوزه‌ی اجتماعی: 1⃣تهاجم همه‌جانبه‌ی غرب و تأثیرات آن بر فقه‌گریزی مردم 2⃣نداشتن ساختار و نهادهای برآمده از فقه 3⃣بی‌کفایتی برخی از مسئولین جامعه‌ی اسلامی و چهره‌های مدعی در دین 📝محمد‌حسین علیزاده روشن| 🆔 @farhang_puya
📚نوشیدن قبل از تشنگی 📗ما پیش از آنکه تشنه باشیم، نوشیده‌ایم و پیش از آن‌که به اشتها آمده باشیم و با سؤال‌ها گلاویز شده باشیم، خود را تلنبار کرده‌ایم و پیش از آن‌که به معناها دست یافته باشیم، به کلمه‌ها رسیده‌ایم ... 📕و این است که باد کرده‌ایم و با آنکه زیاد داریم، مریض و بی‌رمق هستیم و به امتلای ذهنی و پرخوری فکری دچار شده‌ایم ... اسفناک اینکه، این بیماری و این پرخوری، همه‌گیر شده و اسفناک‌تر اینکه این بیماری در ابتدا به عنوان یک افتخار و نشانه سلامتی و روشنفکری هم قلمداد می‌گردد، اما رفته رفته سنگینی و ضعف ذهنی را به دنبال می‌آورد و روشنفکرِ تلنبار شده را به بن‌بست می‌رساند. 📘این‌ها با اینکه خیلی دارند فقیر هستند؛ چون پیش از سؤال، به جواب‌ها رسیده‌اند و پیش از عطش، به آب. دوای این‌ها همان طرح «سؤال‌های بنیادی» است که بتواند به تفکرات آن‌ها سازمان بدهد تا بتوانند با تفکرات سازمان گرفته به مطالعات خویش سر و سامانی بدهند و آن را هضم کنند و شیره‌کشی نمایند. 📖رشد، علی صفایی حائری، ص ۱۸ 🆔 @farhang_puya
🖇فرهنگ پویا: آیا برای ابتدا باید از بینش و آگاهی شروع کنیم؟ 🎙حضرت علامه مصباح: بله. به طور کلی رکن اصلی برای آنچه که جنبه انسانی و فراتر از امور حیوانی دارد، آگاهی است. یعنی باید بفهمم چرا باید این کار را انجام دهم و انگیزه من برای این کار چیست؟ خیلی کارها میان ما و حیوانات مشترک است، حتی مسائل عاطفی. عاطفه در برخی از حیوانات خیلی قوی است، حتی عاطفه‌ای که نسبت به انسان دارند. 🔍پس صرف داشتن عواطف خیلی هنر بزرگی نیست؛ بلکه انسانی بودن کار به عاقلانه بودن آن است. اینکه من با عقل خودم بفهمم که باید این کار را بکنم و اینکه این کار را با چه انگیزه‌ای انجام دهم، به هنجارها برمی‌گردد. از همین‌جا معلوم می‌شود که نیّت در ارزش کار مؤثر است، چون باید بفهمم که چرا باید این کار را انجام بدهم. ◽️اینکه ارزش کارهای اخلاقی به نیت وابسته است بدین جهت است که قوام کار انسانی به آگاهی است، و به همین جهت هم مسئولیت‌زا است. پس ما به عنوان یک انسان، باید آگاهی خودمان را بالا ببریم، محیط خودمان را بهتر درک کنیم، هدف خلقت خودمان را بهتر بشناسیم و در یک کلمه، دین را در جامعیت آن بشناسیم. 💭بعد برای رسیدن به آن اهداف، ویژگی‌هایی را که خدا در ما قرار داده بشناسیم. بدانیم خدا چه چیزهایی به ما داده که به دیگران یا بعضی از انسان‌های دیگر نداده و از آن‌ها بیشتر استفاده کنیم و آن را وظیفه خاص خودمان بدانیم. 🆔 @farhang_puya
♻️توصیه‌ی دلسوزانه‌ی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به (۱) 📗وقتی گفته می‌شود برای پیشرفت، تغییر نفوس انسانی لازم است، جوان‌ها باید بدانند در این سن است که تغییر نفوس در آن‌ها آسان است؛ پس این فرصت را غنیمت بشمارند و نگویند ما این هستیم که هستیم. پیرمردها غالباً یا همین را می‌گویند و اگر هم نگویند ته دلشان این است. اما جوان باید بداند که می‌تواند خودش را به آسانی تغییر دهد. باید بگردد راه آن را پیدا کند، بداند که با چه کسی معاشرت کند، چه چیزی مطالبه کند، چه شرایطی را برای خودش فراهم کند تا بتواند خود را تغییر دهد. ✅پس این مسأله با هنجارها ارتباط پیدا می‌کند. انسان باید بداند چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است. چه بسا کسی به وضع موجود خود راضی باشد و گمان کند همین خوب است. فرض بفرمایید اگر مطلوب یک جوان همین باشد که بتواند در فوتبال برنده شود و جایزه‌ای بگیرد، تمام شبانه روز فکر و ذکر او همین باشد که چه کنیم در مسابقه آینده برنده شویم، این موجب می‌شود از تحصیل علم، عبادت، از نقشی که در جامعه ایفا می‌کند، از سیاست، و از سایر امور باز بماند، چون متمرکز در این می‌شود. 🆔 @farhang_puya
♻️توصیه‌ی دلسوزانه‌ی حضرت آیت اللّٰه مصباح یزدی به (۲) ✳️البته عرض کردم که مسأله تربیت بدنی و رشد جسمانی و داشتن بدن سالم، سر جای خودش مطلوب است و این وظیفه‌ای است که باید جوان به آن توجه داشته باشد. اما این که انسان تمام فکرش متمرکز شود در اینکه حتی در اثر یک اتفاق، توپ به درون دروازه برود و جایزه بگیرد، این کار صحیحی نیست. جوان باید بداند او فقط برای این خلق نشده و کارهای مهمی از او بر می‌آید. ❎البته اگر مسابقه‌ای است که مثلاً هزینه و وقت زیادی نباید صرف آن کند، یک افتخار ملی هم مثلاً ایجاد می‌کند و انسان می‌تواند پیشرفت‌های معنوی را به وسیله آن در عالم ترویج کند و این یک نقش ابزاری می‌تواند ایفا کند، در یک حدی می‌تواند مطلوب باشد؛ اما اینکه تمام ذکر و فکر جوان در طول بیست سال فقط این باشد که من یک فوتبالیست قهرمان بشوم این کار درستی نمی‌تواند باشد. ❇️بنابراین، باید هنجارها درست شناخته شود تا جوان با انتخاب هنجار صحیح برای زندگی خود بتواند نقش خود را در پیشرفت جامعه ایفا بکند. 🆔 @farhang_puya