eitaa logo
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
4.3هزار دنبال‌کننده
54 عکس
2 ویدیو
12 فایل
این کانال وابسته به مرکز تخصصی احکام جامع و با مشورت و تحت اشراف بعض نمایندگان رسمی و اعضای استفتاءات مقام معظم رهبری برای اطلاع رسانی از نظرات جدید و عدول و تغییر فتاوای معظم له می باشد. خادم کانال: @admin_118ahkam ✅ این کانال #رسمی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 #ازدواج با #دختر و #پسر #نوزاد یا #کودک برای #محرمیت مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_ال
◀️ ادامه... 🔰 پاورقی ها: [1] مع التعاليق، القول في المصاهرة و ما يلحق بها، ص726، م2: إذا عقد على امرأة حرمت عليه امّها و إن علت نسباً أو رضاعاً؛ سواء دخلت بها أو لا، و سواء كان العقد دواماً أم انقطاعاً، و سواء كانت المعقودة صغيرة أو كبيرة. نعم الأحوط «1»- لو لم يكن الأقوى- في العقد على الصغيرة انقطاعاً أن تكون بالغة إلى‏ حدّ تقبل للاستمتاع و التلذّذ بها و لو بغير الوطء؛ بأن كانت بالغة ستّ سنوات فما فوق- مثلًا- أو يدخل في المدّة بلوغها إلى‏ هذا الحدّ. فما تعارف من إيقاع عقد الانقطاع ساعة أو ساعتين على الصغيرة الرضيعة أو من يقاربها مريدين بذلك محرميّة امّها على المعقود له في غاية الإشكال من جهة الإشكال في صحّة مثل هذا العقد حتّى يترتّب عليه حرمة امّ المعقود عليها. «1» الإمام الخمینی: لكن لو عقد كذلك؛ أي الساعة أو الساعتين لا يترك الاحتياط بترتيب آثار المصاهرة و عدم المحرميّة؛ إذا قصد تحقّق الزوجيّة و لو بداعي بعض الآثار كالمحرميّة. [2] ، القول في المصاهرة و ما يلحق بها، ص725، م2: لو عقد على امرأة حرمت عليه امّها و إن علت نسباً أو رضاعاً؛ سواء دخل بها أم لا، و سواء كان العقد دواماً أو انقطاعاً، و سواء كانت المعقودة صغيرة أو كبيرة. نعم الأحوط في العقد على الصغيرة انقطاعاً، أن تكون بالغة إلى‏ حدّ تقبل للاستمتاع و التلذّذ بها و لو بغير الوطء؛ بأن كانت بالغة ستّ سنين فما فوق مثلًا، أو يدخل في المدّة بلوغها إلى‏ هذا الحدّ، فما تعارف من إيقاع عقد الانقطاع ساعة أو ساعتين على الصغيرة الرضيعة أو من يقاربها- مريدين بذلك محرميّة امّها على المعقود له- لا يخلو من إشكال؛ من جهة الإشكال في صحّة مثل هذا العقد حتّى يترتّب عليه حرمة امّ المعقود عليها، و إن لا يخلو من قرب أيضاً، لكن لو عقد كذلك- أي الساعة أو الساعتين عليها- فلا ينبغي ترك الاحتياط؛ بترتّب آثار المصاهرة و عدم المحرميّة لو قصد تحقّق الزوجيّة و لو بداعي بعض الآثار كالمحرميّة. 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 ۹۹ ساله / طولانی مدت که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ : بهار سال ۱۴۰۱ 🔒سؤال: آیا عقد انقطاعی ۹۹ ساله، صحیح است؟ و در صورت صحت، دائم حساب میشود یا موقت؟ و آیا در صیغه ۹۹ ساله زن از مرد ارث میبرد؟ : عقد 99 ساله عقد موقت محسوب شده و با عقد موقت، توارث بین زوجین، ثابت نمی شود. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1214970 ، تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۱۱ شماره سوال: 1161745 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۸/۱۲ شماره سوال: 1185393 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۱۹ شماره سوال: 1180639 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۰۶ 🔑✅ : صحت عقد موقتِ طولانی مدت (مثل 99 ساله) که عادتاً احتمال بقای زوجین تا آن مدت وجود ندارد محل اشکال است. به عبارتی: صحت عقد ۹۹ ساله و هر عقدی که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد محل اشکال است. 📝 توضیح‼️‎ از آنجایی عقد دائم شرایط و احکام سخت و زیادی دارد، (مثل ارث بردن زوجین از یکدیگر، حق المبیت برای زوج، اذن خروج از منزل برای زوجه، پرداخت نفقه به همسر و...) مرسوم شده عده ای از مردم بجای ، از استفاده می کنند، (مثلا عقد موقت 99 ساله) که درنتیجه تا آخر عمر، این زن و مرد، از لحاظ شرعی زن و شوهر هم باشند، ولی آثار زوجیت دائم بار نشود. خصوصا برای مردانی که یک زن دائم دارند و می خواهند با زن دیگری هم ازدواج کنند، از این راه حل استفاده می کنند. در اینکه این عقد طولانی مدت که از محتمل عمر زوجین بیشتر است، از لحاظ فقهی صحیح است یا خیر، چند قول بین فقهاء وجود دارد: (مثلا زوجین 40 سال سن دارند و عقد 70 ساله منعقد می کنند که انتهای این عقد، زوجین به 110 سالگی می رسند که در عرف ما احتمال بقاء عمر تا این سن گرچه محال نیست، ولی کم است، یا همان عقد های مرسوم 99 ساله که حتی زوجین 20 ساله هم که باشند، انتهای مدت 119 ساله می شوند که احتمال حیات تا آن سن خیلی کم است) الف) این عقد موقت باطل است (گویا عقدی خوانده نشده و هر نوع رابطه ی زوجیتی حرام بوده و حکم زن و مرد اجنبی و اجنبیه را دارند.) : مثل نظر آیت الله العظمی سیستانی [1] ب) این عقد موقت صحیح است: مثل نظر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) [2] یا نظر سابق مقام معظم رهبری (مدّ ظله العالی) ج) این عقد صحیح است ولی تبدیل به عقد دائم می شود، گرچه زوجین نیت عقد موقت را داشته اند و صیغه ی موقت خوانده اند: مثل نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی [3] د) قائلین به احتیاط بین مبنای الف و ب: لذا می فرمایند: بنا بر احتیاط واجب این عقد باطل است: که این همان (مدّ ظله العالی) می باشد. [4] ه) قائلین به احتیاط بین مبنای ب و ج: عقد صحیح است لکن در ترتیب آثار عقد دائم و عقد موقت باید احتیاط کنند. مثل نظر آیت الله تبریزی ی) احتیاط بین هر 3 مبنای فوق (احتیاط بین مبنای الف، ب، ج): در صحت یا بطلان عقد و همچنین در موقت یا دائم بودن عقد احتیاط شود. مثل نظر آیت الله وحید خراسانی چند نکته پیرامون فتوای جدید معظم له‼️ 1⃣ اگر این عقد حتی از محتمل عمر بیشتر باشد، باز هم صحت عقد محل اشکال است. و لازم نیست از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد. مثلا عقد موقت 50 ساله خوانده شود، در حالی که دختر جوان است و مثلا 20 سال سن دارد ولی زوج، فرد پیری است مثلا 60 ساله و عقد 50 ساله از عمر احتمالی یکی از زوجین (در فرض مثال، از عمر طبیعی زوج) بیشتر است و از عمر احتمالی یکی از زوجین (زوجه) کمتر است. در اینجا اصل عقد محل اشکال بوده و بنابر احتیاط واجب باطل است، و نمی توان گفت به نسبت زوج صحت عقد محل اشکال است ولی به نسبت زوجه صحیح و آثار زوجیت بار می شود. 2⃣ زن و شوهر باید به فتوای مرجع خود عمل نماید. لذا اگر مرجع یکی از زوجین قائل به بطلان شود، نباید این عقد را بخوانند. 3⃣ از آنجایی که این حکم محل اشکال است، لذا مثل سایر احتیاط واجب ها، می توان با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگری رجوع کرد. 4⃣ بدیهی است از آنجایی که حکم مبنی بر احتیاط واجب است، لذا آثار زوجیت و عدم زوجیت بار شود. بدین معنا که اگر قرار است با هم زندگی کنند، احتیاطا مجدد عقد را با شرایط شرعی بخوانند و اگر قرار است از یکدیگر جدا شوند، احتیاطا زوج مابقی مدت را ببخشد تا زوجه برای ازدواج های بعدی، شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد. 📚 : 1. جلسه استفتاءات تهران 2. تفاوت فتاوا، (به مرحله چاپ نرسیده) فصل نکاح و طلاق، م3 3. استفتاء 102 دفتر 4. کانال "فقه و احکام رهبری"، تاریخ انتشار: ١٨ آبان ۱۴۰۱ ، چهارشنبه 5. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1374665 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۴ شماره سوال: 1386116 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۵/۰۴ 🔰 پاورقی ها در پیام بعدی👇👇👇👇
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 #عقد ۹۹ ساله / #عقد طولانی مدت که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #
🔰پاورقی ها: [1] قائلین به بطلان: 📗 آیت الله العظمی سیستانی: ... نعم لا يجوز جعله أزيد من محتمل عمر أحد الزوجين أو كليهما وإلّا بطل العقد... مدّت ازدواج موقّت نباید بیشتر از مقدار احتمالی عمر زوجین یا یکی از آن دو باشد. بنابراین، اگر مدّت عقد را به اندازه ای قرار دهند که عرفاً اطمینان حاصل می شود که زوج یا زوجه به آن مقدار عمر نمی کند، عقد باطل است. به عنوان مثال، خواندن عقد موقّت «99 ساله» برای مرد یا زنی که 30 سال عمر دارند و حداکثر مقدار احتمالی عمر آنان 100 سال است، باطل می‌باشد. : منهاج الصالحین، ج3، کتاب النکاح، الفصل السابع في النكاح المنقطع، مسألة 244 / المسائل المنتخبة، النكاح المنقطع، مسألة 1026 / توضیح المسائل جامع، ج4، فصل عقد موقت، برخی از شرایط صحت عقد موقت، شرط چهارم، ص160، م339 [2] قائلین به صحت: 📔نظر مشهور فقهاء، از جمله امام خمینی: ...و تقدیر الأجل إلیهما طال أو قصر، و لا بدّ ‏‎‏أن یکون معیّناً بالزمان محروساً من الزیادة و النقصان... ذکر مدت در ازدواج موقت شرط است و مقدار مدت- طولانی باشد یا کوتاه- با خود آنها است و باید با زمان معیّن باشد به طوری که از زیاد و کم محفوظ بماند. شایان ذکر است در عقد ازدواج اگر مدت ذکر شود -ولو اینکه طولانی باشد- عقد متعه حساب می شود. : تحریرالوسیلة، کتاب النکاح، القول فی النکاح المنقطع، م9 / استفتائات ده جلدی امام خمینی، ج۹، کتاب النکاح، فصل ازدواج انقطاعی (ازدواج موقت)، ص۱۹۶، س۱۰۴۹۳ / استفتاء کتبی موجود در آرشیو مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (رحمة الله علیه)، شماره سند: ۵۹۱۳ [3] قائلین به صحت و تبدیل آن به عقد دائم: 📘آیت الله خویی: ... كما يشترط أيضاً ذكر أجل معين لا يزيد على عمر الزوجين عادة و إلا كان العقد عقد دوام على الأظهر... : منهاج الصالحین، ج3، الفصل الرابع في عقد المتعة، قبل از مسألة 1302 📙آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه مدت عقد موقت به قدري طولاني باشد که بطور متعارف تمام عمر زوج يا زوجه را شامل شود حکم عقد دائم را دارد. شایان ذکر است، از آنجا که صیغه 99 ساله در حکم عقد دائم است و تا مراسم طلاق انجام نشود همچنان زن و شوهر هستند. : استفتائات جدید، ج1، ص226، س 768 / همان، ج2، ص 344 و 345، س 1008 و 1010 / سایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی، بخش استفتائات 📕آیت الله نوری همدانی: در احکام، ملحق به عقد دائم است. : منتخب المسائل، ص 316، م 1011 [4] [5] [6] قائلین به احتیاط: فتوای جدید مقام معظم رهبری، آیات عظام تبریزی، وحید خراسانی: 📗الف) مقام معظم رهبری: (فتوای جدید که در متن اصلی با توضیحات بیان شد.) 📓ب)آیت الله تبریزی: عقد باطل نیست، لکن در ترتیب آثار عقد دائم و عقد موقت باید احتیاط کنند. در صورتی که در عقد شرط ارث یا نفقه نشده، زن مطالبه ارث و نفقه نکند و برای جدا شدن بنابر احتیاط واجب علاوه بر ابراء مدت، مرد او را طلاق هم بدهد. : منهاج الصالحین، ج2، في عقد المتعة، ص 344 / استفتائات جدید، 1385، ج2، ص 342، س 1410 📒ج)آیت الله وحید خراسانی: في الظهور تأمّل ، ولكن الأحوط أن لا يزيد الأجل على عمر الزوجين أو أحدهما. 📝توضیح: بنابر احتیاط واجب عقد باطل است و از آن سمتِ احتیاط، شبهه ی صحت عقد وجود دارد و در اینکه دائم شده یا موقت، باز هم احتیاط شود. لذا از آنجایی که شبهه ی بطلان دارد، آثار زوجیت بار نشود و از سمت دیگر، چون شبهه ی صحت دارد، احتیاطا آثار زوجیت بار شود، ولکن چون احتمال صحت عقد موقت وجود دارد و از آن طرف احتمال تبدیل شدن به عقد دائم وجود دارد، به دلیل اینکه این خانم شبهه ی ذات البعل بودن نداشته باشد و بتواند در آینده ازدواج کند، زوج احتیاطاً صیغه ی طلاق را بخواند و همچنین احتیاطاً مابقی مدت را ببخشد. : منهاج الصالحین، ج3، الفصل الرابع في عقد المتعة، قبل از مسألة 1302، تعلیقه ی 276 / استفتاء‌ خصوصی از نماینده ی معظم له در مشهد / استفتاء شفاهی از فرزند معظم له در قم 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 و مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🔒سؤال: گوش دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می خواند اعم از این که شنونده، جوان باشد یا خیر، مذکر باشد یا مؤنث، چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟ : اگر صداى زن به‌ صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد. 1. اجوبة الاستفتائات (چاپ قدیم)، ص271، س1146 2. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 101555 ، تاریخ: ۱۳۸۹/۱۱/۱۹ شماره سوال: 220679 ، تاریخ: ۱۳۹۱/۰۱/۲۹ شماره سوال: 1141566 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۶/۱۴ 🔑✅ : اگر صدای زن به صورت غنای لهوی مضلّ باشد یا گوش دادن به صدای او به قصد لذت و ریبه باشد یا مفسده ای بر آن مترتّب گردد، جایز نیست. 📝 توضیح‼️ الف) اگر صدای زن به صورت غنایی باشد: خواندن و شنیدن آن حرام است، حتی غنای زن برای شوهرش و بالعکس. به طور کلی، گوش دادن به غنای حرام که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که مضلّ عن سبیل الله [۱] باشد، مطلقاً حرام است، حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمی کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب می شود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمی باشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به طور مطلق است. ب) چنانچه خوانندگی زن به تشخیص مکلف غنایی نباشد، ولی گوش دادن به صدای او (هر چند خوانندگی‌ نباشد) به قصد لذت و ریبه (ولو اقل مراتب ریبه) باشد، یا خوف وقوع در حرام داشته باشد (آنچنان که برای غالب مردانی که از لحاظ قوه ی جنسی سالم هستند، اگر یقین نباشد، لااقل خوف وقوع در حرام وجود دارد): باز هم استماع این خوانندگی حرام است. ج) اگر غنائی نباشد و گوش دادن به صدای زن هم به قصد لذت و ریبه نباشد و حتی (فرضاً) خوف وقوع در حرام هم نباشد، ولکن مفسده ای دیگر بر این استماع مترتّب گردد: باز هم جایز نیست. د) در غیر این صور (صدای زن غنایی نباشد، گوش دادن هم به قصد لذت و ریبه نباشد، مفسده ای دیگر هم بر آن مترتّب نگردد): باز هم به فتوای معظم له از گوش دادن به خوانندگی زن که معمولا مفسده دارد، باید اجتناب شود. (ولو در شخص مکلف تاثیر بدی نگذارد.) چند نکته‼️ 1⃣ در فتوای معظم له تغییر جدیدی ایجاد نشده است، اما از آنجایی که در اکثر موارد یکی از شروط حرمت وجود دارد، نحوه ی پاسخگویی تغییر کرده است. 2⃣ در حکم مذکور فرقی بین ترانه خوانی، خوانندگی و یا دکلمه خوانی بانوان نیست. 3⃣ گوش کردن به خوانندگی زن از طریق فایل صوتی، تصویری و مانند آن، چنانچه لهوی باشد یا خوف مفسده و گناه وجود داشته باشد، حرام است؛ خواه آن زن را بشناسد یا نشناسد. 4⃣ معیار حرام بودن موسیقی و یا غناء، (با تعریفی که جای خود بیان شده) امری عرفی است. بنابراین، اگر کسی بگوید: «این نوع موسیقی یا غناء حالت خاصّی را در من ایجاد نمی‌کند» یا آنکه بگوید: «در من اثر ندارد»، این حرف او معیار حرام یا حلال بودن موسیقی و غناء نیست؛ بلکه نظر عرفی مکلف (به تشخیص عرفیِ مکلف، باید ببینند عرف چه میگویند؟ آیا حرام میدانند یا خیر. نه اینکه نظر شخصیِ مکلف معیار باشد.) البتّه گاه، ایجاد حالتی خاص در شخص، نشان می‌دهد که موسیقی با مجالس لهو و لعب و مضلّ عن سبیل الله تناسب دارد یا خیر؛ ولی همیشه این طور نیست. به طور مثال: خوردن شراب حرام است ولو به مقدار بسیار کم، حتی اگر در وجود مکلّف (مثلا به سبب زیاد نوشیدن) اثر سوء نگذارد و به حالت مستی در نیاید. بنابر این در بحث موسیقی و غناء ، ملاک اثر سوء گذاشتن در مکلف یا بی تاثیر بودن (مثلا بخاطر زیاد گوش دادن موسیقی و غناء و آواز بانوان) نیست. بلکه مکلّف از باب احدٌ من العرف باید ببیند نظر عرف چیست و به آن عمل نماید. 5⃣ مفهوم غناء بر عهده ی مکلف نیست و از آنجایی که شبهه ی مفهومیه می باشد، فقیه باید نظر دهد و فتوای فقیه ملاک است. 6⃣ تشخیص اینکه فلان موسیقی و غناء و خوانندگی حرام است یا خیر، در شأن فقیه نیست. فقیه معنای موسیقی و غنا را بیان می کند و تشخیص به عهده ی مکلفین می باشد. لذا در خصوص موسیقی یا خوانندگی خاص، معظم له اظهار نظر نکرده و نمی کنند. در نتیجه: پاسخگویان و اساتید محترم توجه نمایند: در سؤالاتی که اشاره ای به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به موسیقی شده است، به عنوان فتوای معظم له کلامی مبنی بر حلیت یا حرمت داده نشود؛ بنابراین: ۱. در سوالات مکتوب یا پیامکی: بایگانی شود. ۲. در سوالات شفاهی: حکم کلی (که در بالا بیان شد) گفته شود. ✍ادامه ی متن👇👇👇
تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری
✨﷽✨ 📚 #خوانندگی و #آوازخوانی_زن مطابق با ♻️ #فتوای_جدید ♻️ #آیت_الله_العظمی_خامنه_ای (مدّ ظله العال
🔻پ.ن: ✅️ درس خارج معظم له: [۲] اگر زنی بدون عشوه‌گری در جمع مردان غناء بخواند و از نظر عرف مفسده‌ای در پی نداشته باشد، حکمش چیست؟ جواب: چنانچه خوانندگی زن در جمع مردان که طبعاً مراد، مردان بیگانه و نامحرم است، موجب تحریک شهوت، ریبه و افتادن در گناه شود، غنای لهوی محرم است که هم برای خواننده حرام است و هم برای شنونده. دو نکته نسبت به سؤال: شرط عدم تحریک شهوت که در سؤال فرض شده، تقریباً تحقّق‌ناپذیر است؛ چگونه ممکن است زنی خوش‌‌صدا، آوازی بخواند و مردها دل‌‌هایشان متوجّه پروردگار باشد و ذکر بگویند و مفسده‌‌ای برایشان ایجاد نشود. این خیلی بعید است و عادتاً چنین چیزی تحقّق نمی‌‌یابد. بله اگر شرط سؤال‌‌کننده تحقّق یافت، حرام نیست. امّا چرا انسان حکم به عدم حرمت چیزی‌‌ بدهد که به‌‌طور طبیعی و عادی اتفاق نمی‌افتد. ضمناً در سؤال تعبیر عشوه‌گری به کار رفته است؛ به این معنا که اگر عشوه‌گری نکند، شهوت‌انگیزی نخواهد شد. درحالی‌‌که چنین نیست؛ گاهی ممکن است آن زن عشوه‌گری هم نکند، امّا در عین حال تحریک شهوت کند. پس ملاک، عشوه‌گری نیست، تحریک شهوت است. 📚 : 1. اجوبه الاستفتائات، س1146 و س1156 2. رساله ی آموزشی، ج2، درس 29، فصل چهارم:معامله با عمل محرم (23)، گفتار هفدهم: غناء، مبحث سوم: احکام غناء، ص135 3. مکاسب محرمه، ج321، ص9 4. احکام خمس و مکاسب، م269 و 270 5. پیام رسان ها (فقه و احکام رهبری) ، در تاریخ: 17/ 8 / 1398 و 23/ 4 /1399 6. غناء (دروس خارج فقه)، جلسه 321، تاریخ: 1388/10/27، ص495 و 496، س30 7. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1375997، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۳/۲۹ شماره سوال: 1408330، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۷/۲۸ شماره سوال: 1411685، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۸/۱۲ شماره سوال: 1413666، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۸/۲۱ 🔰پاورقی: [۱] مضل عن سبیل الله یعنی به سبب ویژگی هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد. [۲] متن درس خارج حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (عین کلام معظم له): سؤال دیگر این است که: اگر زنی بدون عشوه‌گری در جمع مردان غناء بخواند و از نظر عرف مفسده‌ای در پی نداشته باشد، حکمش چیست؟ جواب: بحث عشوه‌گری نیست. اگر چنانچه صدای زن، غنای زن در جمع مردان که طبعاً مراد مردان بیگانه و اجنبی است، مردان نامحرم است، اگر چنانچه موجب اثارۀ شهوت بشود، موجب ریبه و افتادن در گناه بشود، این می‌شود لهوی محرّم. هم برای آن خواننده محرّم است، هم برای شنونده محرّم است. سؤال کننده فرض می‌کند که اگر موجب اثارۀ شهوت نشود، این «اگر» از آن اگرهایی است که تقریباً تحقّق‌ناپذیر است، چطور ممکن است زنی آنجا بایستد با صدای خوشی یک آوازی را مثلاً بخواند، مردها هم بنشینند و تماشا کنند، در عین حال دلهایشان متوجّه پروردگار باشد و ذکر الهی بگویند و اصلاً هم تکان نخورند؟! این، خیلی مستبعد به نظر می‌آید؛ یعنی عادتاً باورمان نمی‌آید که چنین چیزی تحقّق پیدا کند. بله، اگر چنین چیزی تحقّق پیدا کرد، حرام نیست. امّا چرا انسان حکم بدهد به عدم حرمت چیزی که صدی نود، صدی نود و پنج می‌داند یک چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. به نظر می‌رسد این‌طور جاها باید گفت: اذا کان مثیراً للشهوة او موجباً للریبة فانّها حرامٌ. اگر این شرط حاصل نشد، طبعاً حکم نخواهد بود. ضمناً اینجا تعبیر عشوه‌گری به کار برده است، کانّه اگر عشوه‌گری نکرد، شهوت‌انگیزی نخواهد شد. نه، گاهی ممکن است آن زن عشوه‌گری به آن معنایی که مورد نظر سؤال کننده است نکند، امّا در عین حال اثارۀ شهوت بکند. پس ملاک، عشوه‌گری نیست، ملاک، اثارۀ شهوت است. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ تقریبی : آبان 1401 🔒سؤال: اگر کسی در نامه یا پیامک و یا فضای مجازی ابتدا سلام نموده و بعد مطلبی بیان کرد، آیا جواب دادن به آن واجب است؟ آیا می توان آن را کوتاه و بدون سلام جواب داد؟ : در ارتباط زنده، جواب سلام لازم است ولی در پیامک، اگر قصد پاسخ به پیامک را داشته باشد، احتیاط در جواب سلام است. 1. جلسات پژوهشی، جلسه 97 ، استفتاء (310) کد 1052827 2. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1011722 ، تاریخ: ۱۳۹۸/۰۵/۰۹ شماره سوال: 1147437 ، تاریخ: ۱۳۹۹/۰۶/۳۱ شماره سوال: 1400495 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۶/۲۵ شماره سوال: 1412100 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۸/۱۴ 🔑✅ : جواب سلام جز در ملاقات حضوری و ما بحکمه مثل تلفن یا مکالمه از وَرای مانع، واجب نیست. به عبارت ساده تر: جوابِ سلام، جز در ملاقات حضوری، مکالمه تلفنی و مانند آن، واجب نیست. 📚 : 1. جلسه ی استفتائات تهران 2. استفتائات جدید از محضر مقام معظم رهبری/ همسان سازی 40 3. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1415614 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ 4. کانال "فقه و احکام رهبری" (البته هنوز وارد نشده، ان شاءالله در دو روز آینده یعنی روز چهارشنبه، ۲ آذر ۱۴۰۱ بارگزاری خواهد شد.) 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 با وجود مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ تقریبی : آبان 1401 🔒سؤال: بعد از رابطه حفاظت نشده با همسر اگر جهت جلوگیری، قرص ضد بارداری خورده بشود، آیا گناه مرتکب می شود؟ (هنوز یک هفته هم از رابطه نگذشته و جواب بیبی چک منفی می باشد) به عبارتی آیا زنی که احتمال می دهد باردار است، جایز است دارویی مصرف کند که اگر باردار باشد، موجب سقط جنین شود؟ : اگر یقین به حاملگی (انعقاد نطفه) ندارد، خوردن قرص شرعاً اشکال ندارد. 1. احکام پزشکی، "احکام موضوعی (3)" ، ص19 ، با استفاده از س49 2. رساله ی آموزشی، ج2 ، درس 77: مسائل پزشکی (1) ، ص369 ، عنوان اول، با استفاده از مورد سوم 3. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 545751 ، تاریخ: ۱۳۹۴/۰۳/۱۵ شماره سوال: 737175 ، تاریخ: ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ شماره سوال: 715971 ، تاریخ: ۱۳۹۵/۰۹/۰۱ 🔑✅ : در صورتی که احتمال می دهد باردار باشد، باید اجتناب کند. 📝 توضیح‼️ مطابق با عبارات سابق معظم له، از آنجایی که سقط جنین جرم است، تا زمانی که جنینی بوجود نیامده یا شک دارد، خوردن قرص و دارو و کارهایی که باعث سقط می شود اشکال ندارد، چون احراز نکرده است جنینی باشد که سقط آن حرام باشد. ولکن مطابق فتوای جدید معظم له، حتی در زمان احتمال بارداری هم نباید کاری کرد که موجب سقط جنین احتمالی شود، بلکه برای استفاده از قرص و دارو و کارهایی که قابلیت سقط جنین را دارند، باید یقین و احراز به عدم وجود جنین و بارداری کرد. 📚 : 1. جلسه ی استفتائات تهران 2. استفتائات جدید از محضر مقام معظم رهبری، همسان سازی 40 3. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1413413 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۸/۲۰ شماره سوال: 1415833 ، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 در صورت خطر برای مادر مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🗓 تاریخ تقریبی : پاییز ۱۴۰۱ 🔒سؤال: سقط جنین فی‏نفسه چه حکمی دارد؟ و در صورتی که ادامه ی بارداری برای زندگی مادر خطر داشته باشد، حکم آن چیست؟ : سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نیست مگر آنکه استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح، اشکال ندارد؛ ولی بعد از دمیدن روح جایز نیست حتّی اگر ادامه‌ی حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد مگر آنکه استمرار بارداری، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگی طفل به هیچ وجه ممکن نباشد ولی نجات زندگی مادر به تنهایی با سقط جنین امکان داشته باشد. 1. اجوبة الاستفتائات (چاپ قدیم و فعلی)، س1266 2. رساله ی آموزشی، ج2، درس 77، مسائل پزشکی (1)، ص370، عنوان دوم: سقط جنین، مورد ب 3. احکام پزشکی، "احکام موضوعی (3)"، أحکام مربوط به سقط جنین، ص27، س73 4. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1419349، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۹/۱۵ شماره سوال: 1388857، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۵/۱۴ شماره سوال: 1196342، تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۱۹ 🔑✅ : سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتی جایز نیست مگر آنکه استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، و بعد از ولوج روح در خور تأمل است اگرچه در این خصوص هم جواز سقط بعید نیست. 📝 توضیح‼️ سقط جنین بعد از انعقاد نطفه مطلقاً حرام می باشد، حتی اگر بارداری ناخواسته بوده یا آبروی دختر در خطر باشد، و یا اگر العیاذ بالله نطفه از طریق نامشروع منعقد شده باشد یا اینکه از طریق مشروع بوده ولی در زمان حرام انعقاد حاصل شده باشد، باز همان حکم جاری است. بلکه علاوه بر حکم تکلیفی گناه کبیره، وضعاً پرداخت دیه بر مباشرِ سقط، واجب است. اما از این حکم استثناء می شود زمانی که استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد، که در این صورت سقط جنین جایز است؛ چه قبل از دمیده شدن روح در جنین و چه بعد از آن. شایان ذکر است احتمال خطر برای مادر باید معقول باشد و لذا وَهم یا ترس های بی دلیل و دلهره های غیر علمی، مجوز بر سقط جنین حتی قبل از ولوج روح نمی باشد. 📚 : 1. جلسه هیئت استفتائات 2‌. اجوبة الاستفتائات (چاپ آینده) ، س1266 3. استفتاء از معظم له، شماره سوال: 1424823 ______________________ 🔰 تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: اگر استمرار حاملگی برای حیات مادر خطرناک باشد و روح در جنین دمیده شده باشد: مطابق فتوای : ▪️ سقط جنین جایز نیست (مگر یک مورد که در بالا بیان شد). مطابق فتوای : ▪️ سقط جنین جایز است. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 ساخت ، و مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🔒سؤال: ساخت عروسک، مجسمه، آدم برفی، نقاشی و ترسیم چهره ی موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات و انسان چه حکمی دارد؟ : ساخت مجسمه و نقاشی و ترسیم موجودات بی‏روح اشکال ندارد و همچنین نقاشی و ترسیم چهره ی موجودات ذی روح، اگر بدون برجستگی باشد و یا مجسمه ی آنها که به صورت غیر کامل باشد، اشکال ندارد؛ ولی ساخت مجسمه ی انسان یا سایر حیوانات به صورت کامل اشکال دارد. 1. اجوبة الاستفتائات (چاپ قدیم)، ص288 م1222 2. تحرير الوسيلة، ج2، كتاب المكاسب والمتاجر، ص348، م12 3. استفتاء از معظم له. 🔑✅ : مجسمه سازى فى نفسه حرام نيست. 📝 توضیح‼️ 1. نقاشی و ترسیم چهره موجودات (اعم از ذی روح یا غیر ذی روح) که بدون برجستگی باشد: اشکال ندارد. 2. ساخت مجسمه ی غیر ذی روح و یا مجسمه ی ناقص ذی روح (که به صورت غیر کامل باشد): اشکال ندارد. 3. ساخت مجسمه ی ذی روح (انسان یا حیوان) که به صورت کامل باشد: ابتدائاً فتوای منتشر شده از سوی دفتر معظم له و در کتب ایشان، مبنی بر حرمت به صورت احتیاط بود (اشکال دارد)؛ بعد از مدتی بنابر این شد که فتوای امام راحل در این زمینه جواب داده شود و لذا پاسخ به صورت ذیل داده می شد: طبق نظر امام خمینی (قدس سره)، ساختن مجسمه ی ذى روح حرام است ولى خريد و فروش مجسمه ی ساخته شده اشكال ندارد. (استفتاء از مقام معظم رهبری، سؤالات شماره: 428727 و 428727) ولی بعد از درس خارج حضرت آقا و بیان معظم له بر عدم حرمت، فتوای جدید و اخیر ایشان به صورت "فى نفسه حرام نيست." داده می شود و دقت شود که در حال حاضر، پاسخگویان و اساتید محترم، به همین صورت بیان نمایند. چند نکته‼️ 1⃣ در فتوای معظم له اینگونه ذکر شده: "فى نفسه حرام نيست." لذا گاهی مجسمه سازی یا ساخت عروسک طبق عناوین ثانویه حرام می شود؛ مثلاً: این عروسک یا مجسمه، فرهنگ ضد دینی را ترویج کند؛ مثل اینکه ترویج بت پرستی یا از مصادیق بت سازی باشد و یا مفسده ای در پی داشته باشد؛ مثلاً عروسک عریان و یا مستهجن مثل بعضی از نمونه های عروسک باربی باشد و یا ترویج منحطّ غربی محسوب شود. در جمیع موارد فوق، ساخت حرام می باشد. 2⃣ خرید و فروش عروسک و یا مجسمه اشکال ندارد؛ مگر یکی از عناوین فوق (نکته اول) را دارا باشد که در این موارد، خرید و فروش جایز نیست. 3⃣ اعانه بر اثم جایز نیست؛ بدین معنا که سنگ یا چوب یا پارچه و... را به دیگری بفروشیم تا برای ساخت مجسمه و یا عروسک هایی که حرام است (نکته اول) استفاده کند. 4⃣ حکم ساخت، خرید و فروش عروسک هایی که آهنگ دارند، تابع عنوان حلیّت یا حرمت موسیقی است که حکم آن در بحث موسیقی بیان شده است. هر موسیقی که به نظر عرف، لهوی مضل عن سبیل الله* باشد، حرام محسوب می شود و تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلف است و اگر موسیقی این گونه نباشد به خودی خود اشکال ندارد. 5⃣ آدم برفی در جمیع مسائل فوق، حکم ساخت عروسک و مجسمه را دارد. 📚 : 1. اجوبة الاستفتائات (چاپ جدید)، م1222 2. رساله آموزشی، ج2، درس33، فصل چهارم: معامله با عمل محرم (27)، گفتار بیست‌‌ و‌‌ یکم: تصویر 3. احکام عزاداری و مداحی، آیین های سنتی و استفاده از عَلَم و علامت در عزاداری، م52 4. مستندات استفتائات (دستخط و نقل معتبر)، معاملات، قراردادها و شغلها، م10، مورد دوم 5. دروس خارج فقه، درس 148، المسالة الرابعة: التصویر، جلسه 148، 1385/11/23 6. تفاوت فتاوا، فصل معاملات 7. مکاسب محرّمه، درس152 و درس156 8. مکاسب محرّمه، ج148، ص2 و 4 9. استفتاء از معظم له: شماره سوال: 1402383، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۷/۰۴ شماره سوال: 1387032، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ شماره سوال: 1350260، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۱/۱۹ شماره سوال: 1417679، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۹/۰۸ شماره سوال: 1402631، تاریخ: ۱۴۰۱/۰۷/۰۵ 🔰پاورقی: * مضل عن سبیل الله یعنی به سبب ویژگی هایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بند و باری، بیهودگی و گناه سوق دهد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
موضوع شناسی اقسام بیماری و حکم روزه نسبت به آنها.pdf
162.7K
♦️ موضوع شناسی انواع بیماری ها و وظیفه روزه داران 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری 🆔 @fatava_jadid
هدایت شده از بخش آموزش استفتائات دفتر
👈 با اطلاع اساتید گرامی می رساند که با توجه به اشکال پیش آمده در نمایش ساعت دستگاه های مختلف در ابتدای سال و اشتباه کردن در زمان خوردن سحری، پاسخ مقلدان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) چنین است: ✅ جواب: اگر با نگاه به ساعت و امثال آن و با وجود اطمینان به اینکه هنوز وقت اذان نشده، سحری خورده باشید، روزه صحیح است و قضا ندارد.
♦️با توجه به سؤالات اساتید محترم "جدول مبالغ وجوهات" بر اساس تغییرات جدید اعمال شده در سایت لیدر بدین شرح تقدیم می گردد.👆 ✅️ جهت واریز مبلغ اینجا را کلیک نمایید. (مدّ ظله العالی) 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 🛑 ✍ مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله العالی) پیرامون : 🔸️ وظیفه ی بانوان باردار یا شیرده در ماه مبارک رمضان👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/46 🔹️ احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/47 🔸️ روزه زن شیرده با وجود شیرخشک👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/51 🔹️ روزه زن مستحاضه مطابق با نظر آیت الله مکارم شیرازی👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/56 🔸️ فایل اصلی رساله ی نماز و روزه👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/59 🔹️ وظیفه ی پیرمرد و پیرزن برای روزه در ماه مبارک رمضان👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/60 🔸️ مضمضه در حال روزه در ماه مبارک رمضان👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/62 🔹️ مسافرت در ماه مبارک رمضان قبل از اذان ظهر👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/64 🔸️ روزه غیر ماه رمضان در ماه رمضان👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/65 🔹️ جهل به وجوب غسل جنابت برای روزه👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/67 🔸️ روزه حرجی👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/71 🔹️ روزه‌ مسافر و شک در رسیدن به وطن قبل از ظهر👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/87 🔸 موضوع شناسی انواع بیماری ها و وظیفه روزه داران👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/100 🔹️ حکم روزه با نگاه به ساعت و اشتباه در زمان خوردن سحری👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/101 🔸 "جدول مبالغ وجوهات" بر اساس تغییرات جدید اعمال شده👇 https://eitaa.com/fatava_jadid/103 ______________________کانال فتاوای جدید آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله العالی) 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 فتوایی از (مدّ ظله العالی) پیرامون 🔒سؤال: با سلام آیا شرکت در راهپیمایی روز قدس واجب است؟ 🔑✅ : راهپیمائی روز قدس و به نحو کلی تعظیم شعائر اسلامی و حفظ انقلاب اسلامی وظیفه هر مسلمانی است و اقدام به هر عملی که موجب تقویت اسلام و تضعیف کفر است، مطلوب و دارای اجر و ثواب خواهد بود و شرکت نکردن در راهپیمایی، اگر موجب تضعیف نظام اسلامی شود، حرام است. 📚 : 1. استفتاء خصوصی مکتوب از مقام معظم رهبری، سؤال اول، شماره استفتاء: ۱۷۳۳۵ 2. پاسخ‌های آماده، فصل مسائل فرهنگی و اجتماعی 3. استفتاء از معظم له، به ترتیب: شماره سوال: 994854 شماره سوال: 1415003 شماره سوال: 1008924 شماره سوال: 1247605 شماره سوال: 843128 شماره سوال: 995445 شماره سوال: 148553 شماره سوال: 1358875 چند نکته‼️ 1️⃣ نوع وجوب: آنچنان که بیان شد، "اگر شرکت نکردن در راهپیمایی موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود، گناه محسوب می شود " که در این صورت شرکت‌کردن خواهد بود. 2️⃣ اذن والدین برای حضور در راهپیمایی: آنچنان که بیان شد، " اگر شرکت نکردن در راهپیمایی موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شود، حرام است" و در این صورت منوط به اذن والدین نیست؛ البته نباید باعث ایذاء و ناراحتی پدر و مادر شوید. 3️⃣ اذن شوهر برای حضور در راهپیمایی: خروج زن از خانه باید با اجازه ی شوهر باشد، مگر این که زن احراز کند عدم شرکت او، موجب تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی می شود. 4️⃣ صعوبت و حرج با حضور در راهپیمایی بخاطر گرمای زیاد با حال روزه: اگر راهپیمایی با حال روزه و یا گرمای زیاد باعث ضعف و عسر و حرج گردد، شركت كردن در راهپيمايى براى شما لازم نيست. 5️⃣ خروج معتکف از مسجد جهت شرکت در راهپیمایی: به طور کلی معتكف مى‌تواند براى امور ضرورى شرعى و عرفى و عقلى (از جمله راهپیمایی روز قدس) از مسجد خارج شود؛ ولی اگر بيرون بودن از مسجد به قدرى طول بكشد كه صورت اعتكاف به هم بخورد، اعتكاف باطل مى‏ شود و نیز باید از تأخیرهای بی‌مورد؛ مانند نشستن یا استراحت زیر سایه و مانند آن اجتناب کند و بيش از مقدار ضرورت بيرون از مسجد نماند. 6️⃣ حضور در عرصه های ملّی، مذهبی، اسلامی: به طور کلی حضور در عرصه‌های ملی، مذهبی و اسلامی بر همگان یک فریضه و واجب الهی است. ✅ برای اطلاع از فتوای سایر مراجع معظم تقلید اینجا را لمس نمایید. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 استفتائی خصوصی و کاربردی مطابق با ♻️ ♻️ مرجع عالیقدر حضرت (مدّ ظله العالی) پیرامون (فطریه) 🔒سؤال: کسی زکات فطره را به صورت پول نقد کنار گذاشته و حالا می خواهد کارت به کارت کند، آیا جایز است؟ 🔑✅ : همان را بپردازید. البته اگر موجب مشکلاتی در پرداخت پول به فقیر باشد، حضرت آقا (دام ظله) جهت تسهیل اجازه دادند کارت به کارت صورت بگیرد. چند نکته‼️ 1️⃣ یک راه حل دیگر (که به احتیاط نزدیک تر است) این است که: می توان ابتدا از فقیر معینی، ۲ وکالت گرفت: ۱. وکالت در قبض مبلغ فطریه ای که کنار گذاشته ۲. وکالت در تغییر پول سپس طبق وکالت اول، (وکالت در قبض فطریه) پول فطریه را که عزل نموده (کنار گذاشته) از طرف فقیر قبض نماید. سپس با وکالت دومی که از فقیر دارد، می تواند پول را تغییر داده و این پول را برای خود برداشته و به همان مقدار به حساب فقیر واریز نماید. (کارت به کارت کند.) 2️⃣ در فطریه لازم نیست حتما فقیر با این پول طعام مثل نان بخرد، بلکه می تواند برای خود برداشته و در هر راه مشروعی که می خواهد مصرف نماید؛ برخلاف کفارات که اگر پول به فقیر داده شد، فقیر باید به وکالت از مکلف برای او يك مدّ طعام ‏‏(تقريباً 750 گرم گندم يا نان یا برنج و مانند اینها) خریده و به وکالت صاحب کفاره به خود تملیک نموده و خودش تملّک کند. و اگر با این پول غذا نخرد یا حتی غذایی کمتر از یک مدّ بخرد (مثلا مکلف مبلغ 750 گرم را با گندم حساب کرده و 12 هزار تومان به فقیر داده و او با این مبلغ 150 گرم برنج خریده) در این موارد، کفاره ادا نشده است. شایان ذکر است در فدیه (مثل فدیه ی روزانه، فدیه ی سالانه)‌ و کفاره ی تأخیر، اطعام و اشباع (سیر کردن) اگر کمتر از 750 گرم باشد، کافی نیست؛ بر خلاف کفاره ی افطار عمد که مکلف مخیر بین اشباع و تملیک به 60 فقیر مختلف است. (یعنی هم می توان اطعام شصت فقير نمود، هم می توان شصت مدّ طعام به شصت مسكين كه سهم هر كدام يك مدّ طعام است، داد.) 3️⃣ اگر کسی موفق به پرداخت زکات فطره ی خود نشده، علاوه بر استغفار (در صورت کوتاهی و عمد) لازم است هر چه سریع تر زکات فطره ی خود را پرداخت نموده و احتیاط واجب این است که هر وقت آن را می دهد نیت فطره کند و در رساندن به فقیر نباید سهل انگاری کرد. ✅️ شایان ذکر است جهت سهولت، می توان زکات فطره را از طریق لینک زیر پرداخت نمود؛ و اگر آن را کنار نگذاشته اید، فرقی ندارد در چه شهر یا حتی در چه کشوری باشید؛ آنچنان که فرقی نیست مقلد چه مرجع تقلیدی باشید: https://www.leader.ir/fa/monies 📚 : ۱) رساله نماز و روزه، ص۱۳۵، م۸۹۰ / همان، ص۱۳۹، م۹۲۹ ۲) اجوبة‌ الاستفتائات، ص۱۷۸، س۸۰۱ ۳) رساله ی آموزشی، ج۱، فصل چهارم: روزه، درس۶۲، روزه (۵)، عنوان هشتم، مورد دوم، ص۲۶۳، م۴ و ۵ / همان، درس۶۳، روزه (۶)، ص۲۶۶، عنوان دهم، مورد دوم، م۱ ۴) استفتاء از دفتر معظم له، باب روزه، م۵۸ و ۷۱ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 حکم در صورت عدم اطلاع به در وقت آن مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🔒سؤال: اگر مکلف بعد از وقوع زلزله، از آن مطلع شود، آیا نماز آیات واجب است؟ : اگر هنگام وقوع زلزله و یا در زمان متصل به آن، خودتان آن را احساس نکنید، نماز آیات بر شما واجب نیست. 1. اجوبة الاستفتائات (چاپ قدیم) ، ص159، س714 و 716 2. رساله ی آموزشی، (چاپ قدیم) ، فصل سوم: نماز، ص229 ، درس 55 : نماز آیات، مورد اول، م3 🔑✅ : مکلف اگر از سایر حوادث (به جز خورشید گرفتگى و ماه گرفتگی) در وقت آن مطلع شود و نماز آیات را هر چند بر اثر فراموشى نخواند، باید نماز آیات را بخواند و اگر در وقت آن مطلع نشده و پس از حادثه فهمیده‏ باشد، احتیاط واجب آن است که آن را بخواند. 🔰 تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: الف) اگر مکلف زلزله را متوجه شود، ولی کوتاهی کرده و نماز آیات را نخواند، علاوه بر معصیت (بخاطر تأخیر) ، لازم است آن را بخواند. همچنین اگر بر اثر فراموشی نماز را نخوانده باشد، هر زمان یادش بیاید، باید بخواند. ب) اگر در زمان متصل به آن (مثلا لحظاتی بعد از زلزله) متوجه شود: نماز آیات واجب است. ج) اگر زمان زلزله متوجه نشود؛ مثلا در تحرک یا در خواب بوده یا در مکان شلوغ و پر سر و صدا بوده و زلزله را حس نکرده و یا در حال بیهوشی و اغماء بوده و متوجه لرزش نشده، و بعد از مدتی در اخبار یا از طریق اطرافیان متوجه زمین لرزه شود: مطابق فتوای : ▪️نماز آیات بر وی واجب نیست. مطابق فتوای : ▪️بنابر احتیاط واجب، باید نماز آیات را بخواند. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 چند نکته‼️ 1️⃣ پدیده هایی که موجب نماز آیات می‌‌شوند، با یكى از این راه‏ها ثابت مى‏ گردند: 1. خود انسان متوجه شود. 2. از هر راهی که موجب علم یا اطمینان شود. 3. دو مرد عادل خبر دهند. 2️⃣ برای هر زلزله ی شدید یا خفیف، حتی پس لرزه، اگر زلزله ی مستقلی حساب شود، باید یک نماز آیات خوانده شود. 3️⃣ وجوب نماز آیات مختص کسانی است که هنگام وقوع حادثه، در آن مکان باشند. 4️⃣ هنگامی که زلزله، رعد و برق و مانند آن (که مدت زمان وقوعش کم است) ، اتفاق مى‏افتد، بنابر احتیاط مکلف باید فوراً نماز آیات بخواند و اگر تأخیر بیاندازد، باید آن را تا آخر عمر بدون قصد اداء و قضا (قصد ما فی الذمة) به‌جا آورد. 📚 : 1. رساله ی نماز و روزه، ص101 و 102 ، م662 و 663 و 664 و 667 و 671 2. اجوبة الاستفتائات (چاپ جدید) ، س714 3. رساله ی آموزشی (چاپ جدید)، احکام عبادات، فصل سوم: نماز، درس 55 : نماز آیات، وقت نماز آیات، ص۲۵۶، م3 و 6 4. کتاب تفاوت فتاوا، فصل نماز آیات، ص۹۴، م۱۵۸ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ موضوع پوستر:👆👆 📚 ابطال غسل زیارت با حدث اصغر مطابق با فتوای جدید آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظلّه العالی) 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 ابطال با مطابق با ♻️ ♻️ (مدّ ظله العالی) 🔒سؤال: اگر بعد از غسل زیارت، یکی از مبطلات وضو سر بزند، آیا غسل زیارت باطل می شود؟ : کارهایی که وضو را باطل می‌کند، غسل زیارت را نیز باطل می‌کند. 🔑✅ : حدث اصغر، غسل زیارت را باطل نمی‌کند؛ مگر خواب که مبطل است. البته باید توجه داشت که غسل زیارت باید نزدیک به وقت زیارت باشد. 🔰 تفاوت فتوای سابق با فتوای جدید: ▪️1) اگر بعد از غسل زیارت ــ که امری مستحبی است ــ یکی از مبطلات وضو سر بزند: 🔹️الف) خواب رفتن (به نحوی که چشم نبیند و گوش نشنود) : غسل زیارت باطل می شود. 🔹️ب) سایر مبطلات وضو (خارج شدن ادرار، مدفوع، باد معده یا روده و...) : ❌️ مطابق با فتوای : غسل زیارت باطل می شود. ✅️ مطابق با فتوای : غسل زیارت باطل نمی شود. ▪️2) اگر فاصله ی خیلی طولانی، ما بین غسل زیارت و انجام زیارت امام معصوم (علیه السلام) باشد: ❌️ مطابق با فتوای : اشکالی ندارد (ولی در صورتی که در این فاصله، مبطلی انجام داده باشد، کفایت از غسل زیارت نمی کند). ✅️ مطابق با فتوای : صحیح نیست و غسل زیارت باید نزدیک به وقت زیارت باشد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 ✍️ چند نکته‼️ 1️⃣ حدث اصغر در اثنای غسل زیارت، به صحّت غسل ضرر نمی رساند و لازم نیست که غسل را از نو شروع کند. شایان ذکر است مراد از حدث اصغر در این مسأله، مثل خروج ادرار، مدفوع، باد معده یا روده است، و در اینجا خواب را شامل نمی شود. 2️⃣ حدث اكبر (هر امرى كه باعث وجوب غسل شود؛ مانند جنابت و مسّ ميت) باعث ابطال غسل زيارت نيز مى‌شود. 3️⃣ صحّت‏ تيمّمِ بدل از غسل براى اعمالى که مشروط به طهارت نيست ــ مانند زيارت ــ محل اشکال است؛ ولى انجام آن به جاى غسل‏هاى مستحبى در موارد عسر و حرج به قصد رجاء و مطلوبيت اشکال ندارد. 4️⃣ غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و به طور کلی فقط غسل جنابت ــ آن هم در صورت تحقق جنابت ــ كفايت از وضو مى‌كند و وضو گرفتن بعد از آن مشروعیت نداشته و جایز نیست. ولی بدون تحقق جنابت، غسل جنابت وجه شرعى ندارد و کفايت از وضو هم نمی کند. شایان ذکر است، تیممی هم که به جهت معذور بودن از غسل جنابت انجام شده، کفایت از وضو می کند. 📚 : 1. استفتاء از معظم له. 2. اجوبه الاستفتائات، ص56، س203 3. رساله ی آموزشی، احکام عبادات، فصل دوم: طهارت، درس 19 : غسل (2) ، ص101، احکام غسل، م2 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ موضوع پوستر:👆👆 📚 تداخل نافله و نماز غفیله مطابق با فتوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظلّه العالی) 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ 📚 و مطابق با فتوای (مدّ ظله العالی) 🔒سؤال: آیا تداخل صلاة غفیله در نافله مغرب صحیح است؟ 🔑✅ پاسخ: بله؛ صحیح است. 📝 توضیح‼️ به طور کلی تداخل در نیّت، در بعضی از اعمال، صحیح است؛ مثل یک غسل با چند نیّت. و در بعضی از اعمال، تداخل نیّت صحیح نیست؛ مثل نماز. لذا مکلّف نمی‌تواند دو نیّت نماز کرده و یک نماز به جا آورد، مگر در دو مورد: الف) تداخل بین نماز جعفر طیّار (سلام الله علیه) با چهار رکعت از نافله‌ی شبانه‌ روزی ادائی یا قضائی. ب) تداخل بین نماز غفیله با دو رکعت از نافله‌ی مغرب. چند نکته‼️ 1️⃣ مکلف می تواند یک نماز به نیت غفیله و نافله، ولی به صورت نماز غفیله بخواند و کفایت از هر دو نماز می کند. (لذا به فضل و کرم الهی، هم ثواب نماز غفیله را به او می دهند و هم ثواب نافله ی مغرب) 2⃣ آنچنان که مشخص است، نماز غفیله، جایگزین دو رکعت از نافله ی مغرب است، نه چهار رکعت؛ لذا برای اینکه مکلف نافله ی مغرب را به جا آورده باشد، لازم است دو رکعت دیگر به صورت معمولی بخواند. 3⃣ فرقی ندارد دو رکعت اول، نماز غفیله باشد یا دو رکعت دوم. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @fatava_jadid
✨﷽✨ موضوع پوستر:👆👆 📚 حکم شرعی فروش یکپارچه خودرو مطابق با فتوای آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظلّه العالی) 📚 استناد اشتباه به استفتائی پیرامون فروش یکپارچه خودرو 🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 📢 کانال رسمی تغییر فتاوا و نظرات جدید رهبری 🆔 @fatava_jadid