1⃣👈 در چه صورت، تقلید از یک مرجع تحقق مییابد؟
👈همه مراجع (به جز صافی): معیار تحقق تقلید، عمل به فتوای مجتهد است
صافی: معیار تحقق یافتن تقلید، یاد گرفتن فتوای مجتهد به قصد عمل است.
2⃣👈 اگر نتوانیم مجتهد اعلم را بشناسیم، وظیفه چیست؟
👈امام، خامنهای، مکارم و نوری: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، احتیاط واجب است که از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او مییابید.
بهجت، فاضل، صافی و وحید: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، واجب است از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او مییابید
تبریزی و سیستانی: باید به اهل خبره مراجعه کنید و در صورت تعارض بین شهادت آنان، نظر آن عده که تخصصشان بیشتر است، مقدم دارید. در غیر این صورت باید از کسی تقلید کنید که احتمال اعلمیت را در او مییابید
تبصره. تعبیر آیت الله مکارم در مورد احتمال اعلمیت گمان به اعلم بودن است.
3⃣👈 آیا تبعیض در تقلید جایز است؟ یعنی در برخی مسائل به فتوای مجتهدی و در برخی دیگر به فتوای مجتهد دیگری عمل کنیم؟
👈همه مراجع (به جز وحید): تبعیض در تقلید در صورت تساوی دو یا چند مجتهد جایز است؛ به عنوان مثال میتوان در مسائل نماز و روزه، از مجتهدی و در خمس از مجتهد دیگر و در ازدواج از شخص سومی تقلید کرد. اما در مسائلی که به هم مربوط است - چنانچه اخذ به فتوای آنان باعث بطلان عمل و یا مخالفت قطعی شود - تبعیض جایز نیست؛ مانند اینکه در احکام نجاست بدن و لباس، به فتوای مجتهدی و در احکام لباس نمازگزار به فتوای دیگری عمل کند
وحید: تبعیض در تقلید جایز نیست و در صورت تساوی دو یا چند مجتهد، باید به فتوای کسی عمل کند که نظرش مطابق با احتیاط است. در غیر این صورت بین آن دو جمع کند (مثل اینکه یکی به شکسته شدن نماز و دیگری به تمام فتوا داده است که بین آن دو جمع میکند). اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، میتواند از یکی از آنان تقلید کند.
📌تبصره 1: حکم بالا در تبعیض ابتدایی است؛ یعنی، جایگاه این اختیاری که برای مقلد منظور شده، به پیش از عمل باز میگردد و اگر بخواهد بعد از عمل، به فتوای مجتهد دیگر رفتار نماید، در این صورت حکم رجوع و عدول را پیدا میکند.
📌تبصره 2: طبق فتوای آیت الله بهجت و آیت الله سیستانی، در صورتی تبعیض در تقلید جایز است که مجتهدان در تقوا و ورع نیز مساوی باشند.
4⃣👈 آیا عدول از مرجع تقلید زنده به مرجع مساوی با او، جایز است؟ به طور مثال آیا در نماز و روزه دانشجوی مسافر، میتوان به مرجع دیگری که مساوی با مجتهد اول است، رجوع کرد؟
امام و فاضل: آری، رجوعغ به مساوی جایز است.
تبریزی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، رجوع به دیگری جایز نیست.
صافی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، بنابراین احتیاط واجب رجوع به مساوی جایز نیست
بهجت و سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمیتواند در مسائل احکام روزه مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند.
وحید: باید به فتوایی عمل کند که مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، میتواند به فتوای دیگری عمل کند.
5⃣👈 اگر مرجع تقلیدمان در مسألهای احتیاط واجب نمود و ما هم به آن عمل کردیم، آیا میتوانیم بعد از عمل، به مجتهد دیگری - که اعلم بعد از او است - رجوع کنیم؟
👈همه مراجع: آری، میتوانید رجوع کنید.
تبصره، اگر بدون توجه به مسأله، برخلاف احتیاط وجوبی مرجع تقلید خویش عمل کرده است و مطابق فتوای مرجع دیگر با رعایت (الا علم فالاعلم) باشد، صحیح است.
#احکام_شرعی(۱)
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
تعداد تکرار
🔺واژه "الرحمن" در سراسر قرآن کریم 157 مرتبه، و واژگان الرحیم و رحیم و رحیما جمعاً 166 مرتبه تکرار شدهاند. در مواردی که در قرآن کریم این کلمات آمده، به عنوان صفت الهی است، مگر در یک مورد در آیه 128 سوره توبه که کلمه رحیم در وصف پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم آمده است.
🔺در 4 مورد از خداوند طلب رحمت شده که سه مورد آن از طرف پیامبران و دیگری از سوی بندگان خالص الهی است. که عبارتند از: بقره/286، اعراف/151 و 155، مؤمنون/109.
🔺در 4 جا هم خداوند متصف به «ارحم الراحمین»؛ اعراف/151، یوسف/64، یوسف/92 و انبیاء/83 و در یک مورد «خیر الراحمین» گردیده مؤمنون/118.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
✅رحمت در میان مؤمنان
🔰از خصوصیات اصحاب الیمین، سفارش به رحمت به یکدیگر است »... وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ الْمَیمَنَةِ« بلد/17ـ 18.
🔰مؤمنان با دشمنان سخت و محکم، ولی با یکدیگر با رحمت برخورد میکنند »وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَیالْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ« فتح/29.
🔰از سر مهربانی، بال فروتنی بر آنان (پدر و مادر) بگستر »وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ« اسراء/24.
🔰دعا برای مورد رحمت قرار گرفتن پدر و مادر از وظایف فرزندان است؛ چراکه در کودکی او را تربیت کردهاند »... وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیانِی صَغِیراً« اسراء/24.
✅عوامل و جاذبه های رحمت الهی:
۱-استغفارو توبه: «لَولا تَستَغفِرونَ اللّهَ لَعَلَّكُم تُرحَمونَ» : چرا استغفار نمی کنید، باشد که مورد رحمت خدا واقع شوید.
🔻یکی از عوامل و راه های جذب رحمت الهی توبه از گناهان و استغفار و اظهار ندامت واقعی به درگاه الهی است که می تواند ظرف وجودی انسان و صفحه سیاه قلب را صیقل داده و طهارت ظاهری و باطنی را برای انسان به ارمغان بیاورد و شخص را برای قرار گرفتن در معرض نسیم رحمت خاص الهی آماده کند.
🔺اگر انسان که از گذشته سیاه خود توبه واقعی کند و دستان خالی خود را به سمت آسمان بلند نماید به یقین مشمول رحمت خاص خداوند می شود و از الطاف خفیه و جلیه پروردگار بهره مند و محبوب خالق خواهد شد.( اِنَّ اللهَ يُحِبُ التَوّابِينَ ): همانا خدا توبه کنندگان را دوست دارد.
۲- رحم بر مخلوقات: نبی گرامی اسلام که خود رحمه للعالمین است در این زمینه می فرماید: «اِرحَم مَن فِی الاَرضِ یَرحَمکَ مَن فِی السَماء»(به اهل زمین رحم کن تا اهل آسمان به تو رحم کنند).
🔻کسی که در زندگی محدود دنیوی خود نتواند به این مساله برسد که باید با زیر دستان و هم نوعان خود به مثابه یک انسان رحمانی رفتار کند و رحمت محدود خود را شامل مخلوقات نماید نباید انتظار داشته باشد که رحمت خاص الهی نصیبش شود چرا که وقتی خداوند شاهد و ناظر این باشد که این مخلوق با دیگر مخلوقات با دیده و رفتار انسانی و الهی رفتار می کند بالتبع الطاف خاصه خودش را شامل آن فرد می کند.
۳- صبر و بردباری در مقابل مصائب و مشکلات:
«وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ، الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ، أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ» : و بشارت ده به استقامت کنندگان! آنها که هر گاه مصیبتى به ایشان مىرسد، مىگویند: «ما از آنِ خدائیم و به سوى او باز مىگردیم!» اینها، همان ها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده.
🔺خویشتن داری و صبر در برابر مصائب و مشکلات و امتحان های الهی رمز به دست آوردن رحمت خاص الهی برای بندگان مومن است.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
منبرک فاطمی
✅عوامل و جاذبه های رحمت الهی: ۱-استغفارو توبه: «لَولا تَستَغفِرونَ اللّهَ لَعَلَّكُم تُرحَمونَ» : چ
سه عامل جذب رحمت👆
و ادامه دارد...
❇️رحمت الهی در برخی آیات
1️⃣پروردگار شما بخشنده و دارای رحمت است »وَرَبُّکَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ« کهف/58.
2️⃣خداوند رحمت را بر خویش واجب فرموده است »کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلَی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ« انعام/12 و 52.
3️⃣رحمت الهی واسع است و شامل هر چیزی میشود »وَرَحمَتِی وَسِعَت کُلَّ شَیء« اعراف/156.
4️⃣رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است »إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنِینَ« اعراف/56.
5️⃣ای کسانی که به خود ظلم کردهاید! هرگز از رحمت خدا ناامید نشوید »قُلْ یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ« زمر/53.
6️⃣از رحمت مایوس نمیشوند، مگر گمراهان »وَمَنْ یقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ« حجر/56.
7️⃣حقیقتاً هیچ کسی نمیتواند مانع نزول رحمت الهی بر انسان شود و اگر خداوند رحمتی را از شخصی دریغ دارد، هیچ کس نمیتواند آن رحمت را بر وی فرود آورد »مَایفْتَحِاللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِکَ لَهَا وَمَایمْسِکْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ« فاطر/2.
8️⃣بسیاری از انسانها اگر بعد از سختی و شدت، رحمتی بر آنان نازل شود، ظرفیت پذیرش آن را ندارند و مشرک میشوند و آن رحمت را از دیگری میدانند »وَإِذَا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِیبِینَ إِلَیهِ ثُمَّ إِذَا أَذَاقَهُمْ مِنْهُ رَحْمَةً إِذَا فَرِیقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ یشْرِکُونَ« روم/33.
9️⃣اگر مردم مالک گنجینهها و ذخیرههای رحمت الهی بودند، باز هم از ترس فقر، آن را انفاق نمیکردند »قُلْ لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِکُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّی إِذاً لَأَمْسَکْتُمْ خَشْیةَ الْأِنْفَاقِ« اسراء/100.
🔟ایا کسی غیر از خدا رحمت را تقسیم میکند؟ »أَهُمْ یقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ« زخرف/32.
1️⃣1️⃣برخی وقتی رحمتی از طرف خدا بر آنان نازل میشود، آن را حق مسلم خود و ازلی و دائمی میپندارند و قیامت را انکار میکنند و گمان میبرند در آخرت هم همین رحمت را خواهند داشت »وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَیقُولَنَّ هَذَا لِی وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُجِعْتُ إِلَی رَبِّی إِنَّ لِی عِنْدَهُ لَلْحُسْنَی« فصلت/50.
2️⃣1️⃣رحمت پروردگارت از آنچه جمع میکنند، بهتر است »وَرَحْمَتُ رَبِّکَ خَیرٌ مِمَّایجْمَعُونَ« زخرف/32.
3️⃣1️⃣رحمت کردن به بندگان از فلسفههای خلقت »إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَلِذَلِکَ خَلَقَهُمْ« هود/119.
4️⃣1️⃣جز از طریق رحمت الهی، راهی برای رهایی از شر نفس اماره نیست »إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی« یوسف/53.
5️⃣1️⃣دوستی، علاقه و رحمت بین زن و شوهر از نشانههای خداوند است »وَمِنْ آیاتهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً« روم/21.
6️⃣1️⃣رویش گیاهان در فصل بهار از آثار رحمت الهی »فَانْظُرْ إِلَی آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ کَیفَ یحْیی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا« روم/50.
7️⃣1️⃣ای کسانی که ایمان آوردهاید! تقوای الهی پیشه کنید و به رسول او هم ایمان آورید تا خداوند دو بهره و نصیب از رحمتش را به شما کرامت فرماید »یا ایهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یؤْتِکُمْ کِفْلَینِ مِنْ رَحْمَتِهِ« حدید/28.
#منبرک_فاطمی
@fatemi222
آداب باطنی قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/2997
آداب ظاهری قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/2996
تلاوت قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/1159
امام و قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/2994
آثار تلاوت
https://eitaa.com/fatemi222/2679
شفای جان
https://eitaa.com/fatemi222/1940
حبیب حافظ قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/1373
هدی للمتقین
https://eitaa.com/fatemi222/1193
روضه
https://eitaa.com/fatemi222/322
✅سیره سیاسی امام مجتبی علیه السلام
🔸سه نکته از علل_صلح_امام حسن ع
https://eitaa.com/fatemi222/2836
🔹صلح_امام_حسن (ع) وتفاوت زمانها
https://eitaa.com/fatemi222/2838
✅سیره عبادی امام
https://eitaa.com/fatemi222/2848
✅سیره اخلاقی امام
🔸نمونه ای از کرم
https://eitaa.com/fatemi222/8364
🔹خدمت به خلق
https://eitaa.com/fatemi222/8362
🔸تواضع امام
https://eitaa.com/fatemi222/2849
🔹 کلی بحث تواضع
https://eitaa.com/fatemi222/2849
🔹تفکر واهمیت آن
https://eitaa.com/fatemi222/8360
🔸تفکر در کلام امام
https://eitaa.com/fatemi222/2845
🔸نصحیت ماندکار امام
https://eitaa.com/fatemi222/2850
✅ویژه نامه
https://eitaa.com/fatemi222/8356
🔹اشعار
https://eitaa.com/fatemi8/219
✅صوت:
🔹سیره اجتماعی امام مجتبی (ع)
http://fatemigonabad.blogfa.com/post/346
🔹مردم داری امام حسن مجتبی علیه السلام
https://eitaa.com/fatemi222/8344
🔹ده خصلت کریم آل طه
https://eitaa.com/fatemi222/8345
🔹انتظارات امام حسن مجتبی از شیعیان
https://eitaa.com/fatemi222/8346
🔹اصول تربیتی امام حسن مجتبی علیه السلام
https://eitaa.com/fatemi222/8347
✅پیامبر الگوست
1️⃣👈اخلاق
🔻معجزهی اخلاق
https://eitaa.com/fatemi222/10249
🔺شش ویژگی موفقیت در پیامبر و نقش توکل بر خدا
https://eitaa.com/fatemi222/512
🔺مصادیقی از اخلاق پیامبر
https://eitaa.com/fatemi222/596
🔺شرح صدر پیامبر
https://eitaa.com/fatemi222/2870
🔺نمونهای از فضایل اخلاقی پیامبر اکرم
https://eitaa.com/fatemi222/6787
🔺 خوش اخلاقی و عاقبت به خیری
https://eitaa.com/fatemi222/3071
🔺 گوشهاى از #اخلاق عظيم پيامبر صلی الله علیه(مردم داری)
https://eitaa.com/fatemi222/584
🔺مدارای پیامبر در همه حالات
https://eitaa.com/fatemi222/513
🔺شبیه ترین انسانها به پیامبر (ص)
https://eitaa.com/fatemi222/576
🔺نمونه گذشت پیامبر
https://eitaa.com/fatemi222/1037
🔺ساده زیستی پیامبر
https://eitaa.com/fatemi222/4167
2️⃣👈معنویت مردم
🔺خشوع پیامبر
https://eitaa.com/fatemi222/3052
🔺عظمت و اخلاص پیامبر
https://eitaa.com/fatemi222/6791
3️⃣👈رفتار سیاسی پیامبر
🔺رفتار سیاسی پیامبر
https://eitaa.com/fatemi222/599
🔺 دغدغه های پیامبر
https://eitaa.com/fatemi222/502
🔺پیامبر و جاهلیت
https://eitaa.com/fatemi222/2466
✅وظایف ما در برابر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلّم)
https://eitaa.com/fatemi222/6778
👌فایل پی دی اف
پیغمبر الگوی اخلاق یا الگوی حکمرانی
https://eitaa.com/fatemi222/10216
بزرگترین کار پیغمبر چه بود
https://eitaa.com/fatemi222/10217
راز سقوط جامعۀ نبوی
https://eitaa.com/fatemi222/10218
محبت، شیوه تربیت با ختمی مرتبت
https://eitaa.com/fatemi222/10219
مباحث تحلیلی تربیتی
https://eitaa.com/fatemi222/10428
🔺میلاد رحمت
https://eitaa.com/fatemi222/598
✋موضوعهای پیشنهادی شبهای آخر صفر
◾️شب شنبه
🔹دغدغه سیاسی پیامبر
https://eitaa.com/fatemi222/502
👈تکمله آن تا شب بار گذاری میشود.
◾️شب یکشنبه
🔹دغدغه های اجتماعی،اقتصادی،اخلاقی
👈بزودی بارگذاری میشود.
◾️شب دوشنبه
👈عظمت قران
https://eitaa.com/fatemi222/4882
◾️شب سه شنبه :
👈سبک زندگی پیامبر اسلام
🔹پنج ویژگی برجسته پیامبر (ص) در قرآن کریم
https://www.mehrnews.com/amp/5062431/
🔹مردمداری و اخلاق پیامبر
https://eitaa.com/fatemi222/4884
◾️شب چهارشنبه:
👈سبک زندگی امام مجتبی علیه السلام
https://eitaa.com/fatemi222/4883
◾️شب پنجشنبه ؛.
👈سبک زندگی رضوی علیه السلام
https://eitaa.com/fatemi222/3540
باسمه تعالی
👈موضوع:
👈دغدغه های پیامبر اکرم حضرت محمد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله
✍با #روح آرام و مطمئنی که در معصومین(علیهم السلام) و بزرگان دین مشاهده می شود،
✋آنان نیز همانند دیگر انسانها درباره #آینده #فرزندان و کسانی که برای آنها زحمت کشیده اند، #نگرانی هایی دارند و این نگرانی ها را به صورت #نصیحت، وصیت ابراز نموده اند.
📌 به همین روی، توصیه ها و #سفارش های معصومین (علیهم السلام) و #علما و شهدا، نشان از دغدغه ها و نگرانی های آنان نسبت به بازماندگان و گاه آیندگان دارد.
📌انسان در طول حیات خویش #دغدغه هایی برای آینده خود و #اطرافیانشان دارد و با یاد مرگ، دغدغه به نگرانی تبدیل می شود.
✋ انسان های #مومن که بر کردار خود آگاهند با قلبی آرام این دنیا را وداع می گویند، آنان #تعبیراتِ دلانگیز و روح پرور خداوند متعال را که حاکی از لطف و صفا و آرامش و اطمینان است، درک کرده اند:
👈 یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلی فی عِبادی وَ ادْخُلی جَنَّتی؛
👈 تو اى روح آرامیافته! سوى پروردگارت بازگرد در حالى که هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم درآى،و در بهشتم وارد شو!
👈این دعوت #مستقیم پروردگار، دعوت از نفوسى است که در #پرتو ایمان به حالت اطمینان و آرامش رسیدهاند.
📌چنین نفوسى علاوه بر وعده هاى الهى، به راه و روشى که برگزیده اند #اطمینان دارند.
👈چنین افرادی هم در #زمان رو آوردن دنیا به آنان و هم در زمان #پشت نمودن دنیا، هم در #طوفانها و حوادث و بلاها، و از همه بالاتر در آن هول و وحشت و #اضطراب عظیم قیامت نیز #آرام_اند.
👌چنین نفس #آرامی است که موجب می شود رهبر کبیر انقلاب(ره) با این جملات کلام خویش را به پایان برساند که :
👈«با دلى آرام و قلبى مطمئن و روحى شاد و ضمیرى امیدوار، به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص، و به سوى جایگاه ابدى سفر مى کنم و به دعاى خیر شما احتیاج مبرم دارم»
👈اما با #چنین روح آرام و مطمئنی که در معصومین(علیهم السلام) و بزرگان دین مشاهده می شود،
👈 آنان نیز همانند دیگر انسانها درباره آینده فرزندان و کسانی که برای آنها زحمت کشیده اند، #نگرانی هایی دارند و این نگرانی ها را به صورت نصیحت، وصیت ابراز نموده اند. به همین روی، توصیه ها و سفارش های معصومین (علیهم السلام) و علما و شهدا، نشان از دغدغه ها و نگرانی های آنان نسبت به بازماندگان و گاه آیندگان دارد.
📌👈طبیعی است که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نیز به عنوان پدر این امت ـ که خود بر آن تصریح می نماید.
✋نگرانی هایی نسبت به آینده فرزندان خویش داشته باشد. وظیفه ما است که این #نگرانی ها را بشناسیم و از قرار گرفتن در موقعیتی که این دغدغه ها به فعلیت برسد، دوری گزینیم.
👈 برخی از دغدغه ها و نگرانی های پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) نسبت به امتی که 23سال برای آنان زحمت کشید و بسیاری از سختی ها و مشکلات را برای هدایت آنان به جان خرید و تمامی راه های هدایت و ضلالت را به آنان نشان داد و بارها بر این مهم تاکید نمود.
👈افزون بر این در مناسبت های مختلف از عترت خود نام برد و حتی آخرین وصی و جانشین خود را نیز معرفی کرد تا راه را بر گمراهی پیروانش ببندد
چنانکه می فرماید: «الْمَهْدِیُّ مِنْ عِتْرَتِی مِنْ وُلْدِ فَاطِمَة»
👈 مهدی از خاندان من و از فرزندان فاطمه است.
👈این سخن که در کتب بسیار اهل سنت نقل شده است دلیلی بر دغدغه آن بزرگوار برای عدم انحراف در امت و دین خدا است.
👈دغدغه ای که به زودی به فراموشی سپرده شد و نه تنها جانشینی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نادیده انگاشته شد بلکه پس از چندی عترتش نیز یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند.
❇️اما دغده ها و نگرانی هایی که برمی شمریم؛ مسائل سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، عقیدتی، اقتصادی، فکری و فرهنگی است:
1⃣👈 مسائل سیاسی
❇️مهمترین دغدغه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مسئله #جانشینی پس از خود بود.
❇️چرا که آن بزرگوار می دانست، پیروی مسلمین از غیر آنکه ایشان از جانب خداوند متعال تعیین نموده است آنها را به بیراهه و #گمراهی می کشاند و اختلاف و چند دستگی بین امت اسلامی را به ارمغان می آورد.
❇️به همین دلیل، از روزی که مأمور شد #دعوت خود را #آشکار سازد و ابتدا این دعوت را از اقوام خود آغاز نماید، وصی و جانشین خود را معرفی کرد.
❇️آن بزرگوار در همان مأموریت که بستگان خود را #میهمان کرد، فرمود: اى فرزندان عبد المطلب!
من به خدا سوگند هیچ جوانى را در عرب نمى شناسم که براى قومش چیزى بهتر از آنچه من آورده ام، آورده باشد، من خیر دنیا و آخرت را براى شما آورده ام،
و خداوند به من دستور داده است که شما را دعوت به این آئین کنم... سپس دست بر گردن على(علیه السلام) نهاد و فرمود:
« یَا بَنِی عَبْدِ الْمُطَّلِبِ هَذَا أَخِی وَ وَارِثِی وَ وَصِیِّی وَ وَزِیرِی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِیعُوا»
ای فرزندان عبدالمطلب این برادر و وصى و جانشین من در شما است، سخن او را بشنوید و فرمانش را اطاعت کنید