eitaa logo
فقه نظام ساز
638 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 نهضت علمی (ع) بود ▪️ گفتگو با دکتر در آستانه سالروز شهادت ششمین پیشوای شیعیان👇👇👇 🌐 qudsonline.ir/newspaper/661392/ 🆔 @iictchannel
💎 فقهی از منظر آیت الله سبحانی 👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿الگوریتم اجتهاد-آیت الله سبحانی @feghheumanism
سومین جلسه شورای علمی موسسه آموزش عالی امام رضا با حضورآیت الله وحجج اسلام واساتید الغفوری، ، و برگزار گردید. در این جلسه بایستگی ها و برآیند تاسیس و توسعه فلسفه های مضاف به عنوان مبانی فقه نظام ساز بررسی گردید.
💢تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی پیش‌نیاز 📌آیت‌الله عباس کعبی مطرح کرد: 🔹فقه حکومتی نیازمند چندین پیش‌نیاز است. یکی از این پیش‌نیازهای غیر فقهی تدوین فلسفه علوم انسانی اسلامی است. براساس فلسفه علوم انسانی اسلامی باید استخراج شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/zfqzD 🆔 @meftaah_com
🔆 ؛ پاسخ به مسائل جدید 👈 گفت‌وگوی استاد احمد با سایت khamenei.ir# ✔«تخصص موضوعی»؛ «تخصص روشی» و«تخصص ساختاری» 🔻 برای مطالعه متن کامل این گفت‌وگوی جدید روی لینک زیر کلیک کنید: http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=42703
💢 تمایزات از ♻️ گزارش اجمالی از سخنرانی استاد در مدرسه تابستانه منهاج 🔻 تمایزات فقه معاصر از فقه قدیم: 🔹موضوع‌شناسی تخصصی 🔹زمان و مکان‌شناسی 🔹شناخت ملاکات احکام 🔹مقاصد الشریعه 🔹خروج از فقه فردی به فقه اجتماعی 🔹توسعه منابع فقه 🔹قاعده‌سازی در فقه 🔹نگاه نظام‌وار به فقه 🔹کارآمدی و توانمندسازی 🔹مقارن‌سازی برای توسعه فهم فقهی 🔹اصلاح و بهبود روش‌های فقهی 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/FTAu0 🆔 @meftaah_com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ورود بدون اجتهاد ممنوع⛔️ 🔅زمان ورود به رشته های تخصصی 💎استاد ⏱10 دقیقه
💢مبانی کلامی فقاهت و اجتهاد ♻️ گزارش سخنرانی استاد در مدرسه تابستانه منهاج ✅اگر مبانی کلامی رها شود، علم اصول و فقه تمدن غرب می‌شود ✅ تفقه شامل فقه‌های «موضوعات»، «نظامات» و «سرپرستی جامعه» می‌شود که از دیدگاه شهید صدر، مسأله مستحدثه ما فقه نظامات است. ✅ مهم‌ترین مسأله مستحدثه در عصر کنونی تمدن اسلامی است که باید در مقابل تمدن غربی شکل بگیرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/jvnS6 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین بحث فقه معاصر، است 📌حجت‌الاسلام رضا ، در مدرسه تابستانه عنوان کرد: 📝 از فقه معاصر به ، ، و نیز یاد می‌شود. 🔹مهم‌ترین بحث فقه معاصر، فقه است. چون اسلام افزون‌بر این‌که مفردات را بیان می‌کند، ادعای ساختارسازی و نظام‌سازی هم دارد. 🔹اسلام و فقه نسبت به نه به طور کامل به شرط «لا» است و نه به شرط «شیء» است. در بعضی از موارد به شرط «شیء» است و در بعضی از موارد «لا» به شرط است. یعنی در بعضی از موارد ساختار و نظام‌سازی موکول به عرف عقلاست و به حسب زمان و شرایط تغییر داده می‌شود. 📝 مفردات احکام در ، معنای کامل خود را می‌یابند. برای نمونه شهید مطهری مفردات احکام مربوط به زنان را در نظام حقوقی زن در اسلام به خوبی مطرح می‌کنند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/FTAu0 🆔 @meftaah_com
🎙در گفتگو با حجت الاسلام 📖: مؤلفه‌ها وشاخصه‌های در معرفت دینی حضرت آیت الله ✳️ ✴️ باید اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب به صورت روشمند تبیین و راهبرد سازی شود، امروزه گرفتار رویکردهای اخباری گری از فهم اندیشه رهبری هستیم، این نعمتی که خداوند متعال به جامعه حوزوی و دانشگاهی عنایت فرموده است؛ محصول سیر فکری و تجربه جایگاه‌های متعدد و متکثر و ذومراتب بوده است که منجر به ظهور انسان جامعی در این عصر و در حوزه اندیشه دینی شده است؛ این روند و سیر حرکتی در طول تاریخ علمای شیعه وجود نداشته است، متأسفانه غلبه نگاه‌های سیاسی و تحلیل از جنبه صرفا سیاسی باعث حجاب در فهم از اندیشه‌های رهبری شده است و جنبه‌های فکری مورد غفلت واقع شده است. ✴️ حیث دوم: مربوط به جریان‌های مختلف فکری در حوزه معرفت دینی است، این که انقلاب اسلامی در ایران محصول یک رویکرد فکری در حوزه معرفت دینی است، برای تربیت و آموزش وفرهنگ باید ابعاد این رویکرد را تبیین کرد و در حوزه آموزش و تربیت به کاربست؛ برای تربیت با سه مرتبه، نخست: تربیت انسان خوب؛ دوم: انسان خوب و مؤمن؛ و سوم: انسان خوب و مؤمن و انقلابی مواجه هستیم که هرکدام از آنها نظام معرفت خاصی را درحوزه معرفت دینی دارد؛ از این رو برای تربیت انسان مؤمن انقلابی و تمدن ساز حوزه معرفت دینی مختص خود را می طلبد. ✴️ حیث سوم: اندیشه های حضرت آیت الله خامنه ای در سیر حرکت معرفت دینی شیعه است که در طول تاریخ در ملاصدرا به وحدت نظری جمع میان عرفان و برهان و قرآن رسید و در امام خمینی به وحدت حکمت نظری و عملی و حرکت از نظر به عمل بود که به انقلاب اسلامی منجر شد و در ادامه بسط اجتماعی و تمدنی در حوزه حکمت عملی توسط حضرت آیت الله خامنه ای به وقوع پیوست. ✳️: ✴️ ابتدا با بحث جریان شناسی اندیشه های مختلف در حوزه بیداری اسلامی آغاز گردید؛ نهایتا این که در این حوزه متوجه شدیم گفتمانی در انقلاب اسلامی شکل گرفته است که در عین شباهت با جریان‌های فکری و معرفتی، تمایزاتی دارد، بیشتر تمایزات در حوزه سیاست تبیین شده بود؛ اما واقعیت این است که این تمایزات از یک ریشه عمیق برخوردار بوده و از سیر فکری 1400 ساله در شیعه نشات گرفته است و پشتوانه های معرفت کلامی فلسفی دارد؛ تا این که در این سیر رهبر معظم انقلاب به عنوان آخرین حلقه سیر حرکتی اندیشه شیعی مورد لحاظ قرار گرفت، ابتدا با نگاه اولیه و اجمالی به تک گزارهایی که از دیدگاه رهبری در موضوعات مختلف بود، گردآوری شد؛ این تفاوت در سیره وبیان مشهود بود، اما از یک عمق معنایی برخوردار بوده ویک پشتوانه معرفتی برخوردار بوده است، برای رسیدن به این عمق معنایی حوزه مبانی ایشان در حوزه اصول اعتقادی ودین شناسی و رویکرد به فقه واخلاق مورد توجه قرار گرفت، در مقایسه تاریخی در نوع فهم وبرداشت از دین تفاوت و عمق معنایی را شاهد بودیم که زمینه ای برای تبیین نظام فکری ایشان ایجاد گردید. ✳️: ✴️ آنچه که دغدغه داشتیم تبیین بنیان های معرفتی ای بود که در انقلاب اسلامی درحوزه دین شناسی شکل گرفته بود، اما اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی ذهنشان معطوف به حوزه عینیت، اجتماع و سیاست است یا عده ای گرفتار انتزاعیات و ذهنیات شده اند، حوزه فلسفه و کلام در جدال بحث‌های تکراری خارج از حوزه نیاز جامعه در حال شکل گیری است و حوزه سیاست و اجتماع از حوزه اندیشه جدا شده است، این که در ربط و نسبت میان این دو ایستادن و سخن از ارتباط حکمت نظری و عملی گفتن در این حوزه با مشکلاتی مواجه است. 🔰 🇮🇷 https://eitaa.com/BouNEWS
جناب آقای دکتر بدین وسیله انتصاب جنابعالی را به عنوان سرپرست اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین الملل رسانه ملی را تبریک عرض می نمائیم امید آنکه با اتکال به خداوند متعال در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب اسلامی موفق باشید. موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) آماده گی خود را جهت هرگونه همکاری علمی اعلام می دارد. با توجه به حضور جنابعالی در شورای علمی موسسه امید آن می رود در پیشبرد و راه اندازی فقه مالکیت فکری قدم های مثمر ثمری برداشته شود. دکتر حیدرهمتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)
📖در قالب رساله دکتری تبیین شد؛ امکان دین در اندیشه http://iqna.ir/fa/news/3825771/
💢 مقایسه قم و نجف 🔻 حجت‌الاسلام محمد عشایری، در مدرسه تابستانه منهاج: ♻️برخی از ویژگی‌های فقهی و اصولی به ویژه مرحوم آیت‌الله : 1️⃣ اهمیت دادن به بحث اجماع تا جایی که در برخی مواقع روایت را در برابر اجماع کنار می‌گذارند. 2️⃣ نگاه تاریخی به دانش فقه و مسائل آن. 3️⃣ توجه زیاد به فضا و نحوه صدور روایات. 4️⃣ نسبت‌شناسی بین روایات ائمه اطهار(ع) و راویان شیعه با راویان و فتاوای اهل‌سنت. 5️⃣ گسترش منابع رجالی از طریق طبقات در رجال. 6️⃣ توجه گسترده‌تر به قرآن. 7️⃣ مراجعه اندک به اصول عملیه. 8️⃣ مبنای تراکم ظنون ♻️برخی از ویژگی‌های فقهی و اصولی (مرحوم آیت‌الله و شاگردانش): 1️⃣ بی‌نیازی به تتبع گسترده. 2️⃣ استفاده از روش الگوریتمی و فرمولی. 3️⃣ بی‌توجهی به فتاوای قدما. 4️⃣ تعبد به ادله موجود. 5️⃣ اهمیت دادن فراوان به اصول عملیه. 6️⃣ سادگی و قابل آموزش بودن. 📝 مهم‌ترین پرسش کلیدی این است؛ در روش‌شناسی امروزی کدام مکتب(نجف یا قم) در ساختن و اسلامی کارآمدتر است؟ 🆔 @meftaah_com
♻️الگوریتم اجتهاد (با استفاده از بیان خود ایشان) ✔️دانلود کنید در: http://tt-ej.ir/post/659 @talabegitaejtehad
♻️ملاحظاتی بر ویژگی های دو مطروح در کتاب استاد محقق داماد: 🔹مکتب با محوریت 🔹مکتب با محوریت ✍استاد رفیع پور تهرانی 👇👇👇👇👇👇
🔸 ✍استاد تهرانی ✔️اجتهاد و اجتهاد 🔆متد و روش اجتهاد فقها را به ملاکهای گوناگونی می توان تقسیم کرده و درباره آنها بحث کرد.. یکی از تقسیمات، تقسیم اجتهاد به صناعت محور و عرف محور است. ملامحمد کاظم را رهبر شیوه اول و آقا سید محمد کاظم (صاحب کتاب عروة الوثقی) را رهبر شیوه دوم دانسته‌اند. ( آیت الله دکترمحقق داماد، مکتب اجتهادی آخوند خراسانی ص108) 🔆مهمترین ویژگی‌های هر یک از این دو مکتب/متد را به شرح ذیل بیان کرده اند:(همان منبع) ♻️ویژگی های اجتهاد : 1⃣تاسیس اصل و یا قاعده پیش از بررسی منابع اولیه. 2⃣سعی در انطباق مفاد ادله و مدارک اولیه با اصل و قاعده تأسیس شده. 3⃣اعمال قواعد اصول فقه و محور قرار دادن قواعد مزبور در استنباط احکام شرعیه. 4⃣به کارگیری قواعد فلسفی در تنقیح محل نزاع و دستیابی به نتیجه مطلوب با اتکا به آن قواعد. 5⃣نگارش فنی موجز و مختصر به گونه ای که برای فهم متون تهیه شده محتاج به شرح نگاری و بسط مطالب باشد. 6⃣توسعه قلمرو شریعت (دین حداکثری) و فراگیر نمودن آن در تمام جنبه های زندگی بشری اعم از فردی و اجتماعی از رهگذر "اجتهاد" * ♻️ویژگی های اجتهاد : 1⃣در بخش عبادات توجه به روایات و تعادل در اعمال قواعد اصولی و در بخش معاملات توجه به سیره عقلا و خرد جمعی و عرفی جامعه. 2⃣اعتقاد به اینکه اصل در موضع شارع در امور معاملات امضایی است نه تاسیسی. 3⃣توجه به قضایای واقعه و مستحدثه و مطالعه موردی و پاسخ به رخدادها بر اساس مقتضیات زمان. 4⃣عدم هراس از مخالفت مشهور در صدور فتوا. 5⃣صدور فتوای قاطعانه و کمتر ارجاع دادن به احتیاط.[همان منبع] 💢ملاحظات[استاد ]: ❌درباره اجتهاد : 👈بند4، از مقومات این مکتب نیست و بزرگان آن نسبت به آن دو دیدگاه دارند. 👈بند5 از مقومات فکری مکتب صناعت محور نیست. بیشتر مربوط به شیوه نگارش است. گرچه مکتب فوق به دلیل استفاده از اصطلاحات و اصول نسبت به اجتهاد عرف محور، متون سخن فهم تری دارند. 👈درباره بند6، مگر قلمرو شریعت از منظر مکتب اجتهاد عرف محور، حداقلی است؟ حداکثری بودن منافاتی با عرفی بودن که ویژگی بارز مکتب دوم است، ندارد. ما می‌توانیم عرف محور باشیم و حداقلی و عرف محور و حداکثری. برای مثال امام کاشف الغطاء با اینکه حتما از اتباع صاحب عروه و بزرگان مکتب اجتهاد عرف محور است، لکن قلمرو شریعت را هم حداقلی نمی داند. ❌درباره اجتهاد : 👈بند اول، مگر مکتب اجتهاد صناعت محور در بخش عبادات چنین نیست؟ به نظر می رسد محل نزاع دقیق تبیین نشده است. 👈درباره بند2 مگر مکتب صناعت محور معاملات را تاسیسی می داند؟ اگر اینطور است باید این مساله را به عنوان یکی از ویژگی‌های آن مکتب بر می شمردید چرا که بسیار مهم است. حق این است که نوع مواجهه اجتهاد صناعت محور با ادله معاملات اینطور تداعی می کند که گویا چنین دیدگاهی دارند هرچند تصریحی هم دراین باره به یاد ندارم. شاید آقای دکتر در جایی دیده باشند.. 👈درباره بند3 مگر فقهای مکتب صناعت محور نمی توانند چنین باشند؟ بله به لحاظ تاریخی از غالب فقهای صناعت محور، آثار اصولی بیشتر باقي مانده تا فتوایی و از فقهای عرف محور آثار فتوایی بیشتر داریم تا اصولی. لکن این مساله از مقومات این دو دستگاه فکری نیست. 👈بند4 و 5 اولا به همدیگر باز می‌گردد و ثانیا اینهمه موارد احتیاطی که در خود عروة الوثقی_مهمترین متن مکتب دوم_ موجود است نقض ادعای فوق است گرچه مرحوم آیت الله سید محمد کاظم یزدی گاهی هم در مخالفت با مشهور فتوا صادر کرده است لکن ویژگی بارزشان نیست... می ماند این سوال که ما در کجای این نزاع و اختلاف سبک ایستاده ایم؟ که برای جوابش باید در وقت مبسوط تري سخن گفت.(98/4/20_قم ) منبع : @muslims_1 •┈••✾••┈• 🌐کانال فقه نظام ساز: @feghheumanism
📌فقه ابزاری برای اداره جامعه توصیه‌های #رهبر_انقلاب برای پرداختن به ابعاد گوناگون #فقه 🔻توصیه‌های هشتگانه رهبر انقلاب برای پرداختن به ابعاد گوناگون فقه: 🔹لزوم تخصص‌گرایی در فقه 🔹لزوم تحقیق در فقه حکومتی 🔹لزوم جدیت در درس و اجتناب از سطحی‌نگری در فقه 🔹تحقق کرسی‌های بحث آزاد فقهی 🔹انتشار مجلات تخصصی فقه 🔹بهره‌گیری از روایات و فقه عامه 🔹لزوم موضوع‌شناسی دقیق 🔹نواندیشی فقهی در مسائل بانوان 📖 متن کامل در: 🌐 http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=42516 🆔 @meftaah_com
✅ کتاب هایی پیرامون 🔸مکاتب فقهی-محمدحسن ربانی (دانشگاه علوم اسلامی رضوی95) 🔹پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فر 🔸مکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فر 🔹مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صراف 🔸مکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق داماد 🔹مکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد 🔸درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف - حسین ایزدی (نشر: تیر 1398) 🔹درس خارج و گام های اجتهاد - احمد مبلغی (نشر: تیر 1398) @ravesh_ejtehad
، موضوع شناسی، و راهبردهای نهادینه سازی آن ✍استاد ابوالقاسم ♻️چکیده: در این مصاحبه استاد علیدوست به تعریف فقه حکومتی پرداخته و نسبت موضوع شناسی با فقه حکومتی را به تفصیل مورد واکاوی قرار داده است. بررسی ظرفیت های شریعت و بررسی پیرامون اصول فقه حکومتی در کنار تبیین راهبردهای تحقق و نهادینه سازی گفتمان فقه حکومتی از دیگر مباحث مصاحبه پیش رو می باشد. 🔘لینک دریافت مقاله: http://ensani.ir/fa/article/download/369798 📚کانال دروس استاد علیدوست @alidost_fiqh
❇️♨️گزارشی اجمالی از جلسه دبیرخانه «هم اندیشی فقه حکومتی»با جناب استاد احمد مددی ⏱ تاریخ 9 تیر 98 💠(با هدف درخواست جلسه هم اندیشی با ایشان) ______ بخش اصلی سخنان آیت الله مددی به این اختصاص داشت که پیش از هرگونه بحث و گفت و گویی دربارۀ چگونگی ادارۀ جامعه و اینکه کدام فقه و تفقه، شایستگی و توان ادارۀ جامعه را دارد، نخست باید به یک بحث پیشینی رجوع کرد و آن اینکه کدام یک از این الگوها، بر پایۀ «قرآن و عترت» طراحی و تولید شده اند؟! ایشان افزودند: از نظر ما «فقه ولایی» غیر از «فقه استنباطی» است. همچنین توضیح دادند، ما هنگامی می توانیم مدعی شویم که الگوی دین را برای ادارۀ جامعه و جهان به دست آورده ایم که به یک «منظومۀ فکریِ» برخاسته از منابع وحیانی دست یافته باشیم. استاد مددی برای توضیح منظور خود از «منظومۀ فکری وحیانی» به ذکر مثال های متعدد از برداشت های دقیق و متفاوت از آیات قرآن و روایات پرداختند که در همۀ آن ها تأکید بر آن بود که کلام قرآن و به دنبال آن سخن معصوم (ع)، ظرافت هایی دارد که باید با دقت فهم شود و اگر این گونه عمل شود، منظومۀ فکری متفاوتی به دست خواهد آمد که بر همه چیز از جمله فقه و تفقه اثرگذار خواهد بود. هرچند ایشان چند بار تأکید کردند که شاید منظومۀ علمی به سادگی و با مطالعۀ منابع و گردآوری داده های علمی و کنار هم گذاشتن آن ها در یک منظومه، دست یافتنی باشد، اما منظومۀ فکری با فکر و تأمل در منابع وحیانی حاصل خواهد شد و اساساً این منظومه، جوششی و اعطایی است. @andishkade_f_h
🌐 نظام‌شناسی فقهی 🌐 ✅ استاد سیدمنذر حکیم در مدرسه تابستانه منهاج: 🔰 مهم‌تر از «نظام‌سازی فقهی»، «نظام‌شناسی فقهی» است. 🔰 «نظام» مجموعه‌ای از قوانین هماهنگ و مرتبط با یک‌دیگر است که هدف مشخصی را دنبال می‌کند. «فقه» نیز به تعبیر شهید صدر هر قانونی که از طرف خدا بوده و سبب نظم بخشی به زندگی می‌گردد. 🔰 اگر نظام‌سازی نداشته باشیم در بسیاری از مسائل مستحدثه بر سر دو راهی قرار می‌گیریم و چه بسا یک عمر تلاش به سبب عدم نظام‌سازی درست و برنامه‌ریزی صحیح از بین برود. 🔰 برخی اعتقادی به نظام‌سازی فقه نداشته و فقه رایج را برای مسائل مستحدثه کافی می‌دانند، ولی عده‌ای مانند شهید صدر تأکید می‌کنند فقه ظرفیت نظام‌سازی را دارد و با جامع‌نگری در همه ابعاد و مبانی می‌توان ارتباط میان اجزاء را ایجاد و نظام را تعریف کرد. 🔰 نظام‌سازی مانند پازل از قطعات مختلفی تشکیل و با نظم خاصی در کنار هم قرار می‌گیرند و با یک‌دیگر ارتباط دارند. در دین به این بخش‌ها نظامات دینی گفته می‌شود. 🔰 وضعیت موجود جامعه نشانگر خلأ نظام‌سازی به عنوان بستر صحیح برای پیاده کردن برنامه‌ها و قوانین الهی است. 🔰 مبانی اسلامی نشان می‌دهد فقه، نظام‌ساز بوده و باید باشد. اگر این‌گونه نباشد نقض غرض است؛ چرا که اسلام، دین کامل است و باید پاسخگوی همه عرصه‌های فردی و اجتماعی باشد. 🔰 براساس دلایل فلسفی، عرفی و شرعی و با تکیه بر آیات و روایات می‌توان به ضرورت نگاه منظومه‌ای و جامع‌‌گری به دین پی برد. 🔰در بحث نظام‌سازی مهم‌ترین موضوع روش‌شناسی است که متأسفانه در حوزه‌ها کمتر به آن پرداخته می‌شود. ما هنوز برای مسائل روش‌شناسی آن‌گونه که باید عمل نکردیم. 🔻 سه مرحله برای استخراج نظامات اسلامی؛ 🔹 روش شناسی 🔹 نظریه شناسی 🔹 نظام شناسی 🔸 این سه مرحله لازم، ملزوم و مبتنی بر یک‌دیگر هستند. 🆔 @meftaah_com
♻️ مقایسه مكاتب اجتهادى #نجف، #قم، #سامراء، #كربلا ... درمصاحبه‌ با آیت الله #شب‌زنده‌دار در این گفتگو ایشان به بررسى مكاتب فوق پرداخته و از مسائلى نظير رشد علمى، تفاوت‌ها و بزرگان هر مكتب سخن به ميان آورده و در پايان روش فقاهتى #صاحب_جواهر را به طور خاص مورد بحث قرار می دهند. 👇👇👇👇👇👇 http://lib.eshia.ir/10257/67/7 #روش_شناسی_اجتهاد •┈••✾••┈• 🌐کانال فقه نظام ساز: @feghheumanism
🌐 رویکردها و نظریات 🎁 بسته‌ تابستانه‌ مدرسه آفاق ...[۲۵ ساعت برنامه‌آموزشی]........ .... . ‌. 🔰ثبت‌نام از طریق: yon.ir/24JQ1 ⭐️⭐️⭐️ 🆔 @afaghehekmat 🌐 afaghehekmat.ir