eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📰 🖌 🔻(بخش سوم) 🔸 ، ادای دین به محرومانچه، به واسطه تلاش و زحمات اینان بود که طاغوت از هم پاشید و ثمره ای همچون به بار نشست. 🔸از این رو حضرت امام با معرفی ایشان به عنوان صاحبان اصلی انقلاب، همواره خود و نظام اسلامی را مرهون و منت‌کش ایشان می‌دانست و بر جبران عقب ماندگی های آنان تأکید می‌ورزید: « اگر نبود همت این محرومان و همت این روستائیان و همت این جنوب شهری ها، اگر نبود این، نه رژیم سابق ظلمش از بین رفته بود و نه ما در مقابل مشکلات می توانستیم مقاومت کنیم. همه اینها از برکات اینهایی هستند که شما [کمیته امداد] به امداد آنها برخاسته اید و آنها لایق این هستند که ما با تواضع به خدمت آنها برویم و برای آنها خدمت کنیم؛ همه ما خدمتگزار آنها باید باشیم. آنها به ما منت دارند.» 📚( صحیفه، ج ۱۷، ص ۴۲۵) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ کمتر مرگ را به منزله بخشی از زندگی می‌داند 🔹من هرگز به این داستان باور ندارم. 🔹به یک معنا، مرگ بخشی از زندگی نیست، مرگ چیزی غیر‌قابل تصور است؛ چیزی است که نباید برای من رخ دهد. 🔹من هرگز حاضر نیستم بمیرم، مگر برای نجات از رنجی غیر‌قابل تحمل. 🔹به همین دلیل است که این‌روزها اکثر ما روی این اعداد جادویی تمرکز کرده‌ایم؛ شمار مبتلایان جدید، شمار بهبودیافتگان، شمار جدید مرگ‌ومیر، اما به هر میزان که این ارقام وحشتناک باشد، آیا تمرکز ویژه ما روی آنها در این لحظه، موجب نادیده‌‌گرفتن ارقام بسیار بزرگ‌تر مرگ‌ومیر افراد به خاطر سرطان یا حمله‌های دردناک قلبی نمی‌شود؟ 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1129 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ کمتر مرگ را به منزله بخشی از زندگی می‌داند 🔶اسلاوی ژیژک در تازه‌ترین سخنان خود درباره تاکید کرد که باید شیوه زندگی جدیدی ابداع کنیم. 🔹اسلاوی ژیژک، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز در تازه‌ترین سخنان خود درباره پساکرونا به این مساله پرداخته است که باید زندگی جدیدی خلق کرد. 🔹او می‌گوید: دیگر باید به این فکر پایان داد که بعد از نقطه اوج اپیدمی کرونا، زندگی به حالت عادی خود باز خواهد گشت. 🔹این بحران ادامه خواهد یافت اما این بدان معنا نیست که وضعیت نومیدانه است. 🔹در فیلم کمدی «سوپ اردک» از برادران مارکس، گروچو در مقام وکیلی که در حال دفاع از موکل خود در دادگاه است، می‌گوید: «او ممکن است احمق به نظر بیاید و مثل یک احمق حرف بزند، اما نگذارید شما را احمق کند چون او واقعاً یک احمق است.» 🔹وی گفت: واکنش ما به آنها که در حال ابراز عدم‌اطمینان به دستورات دولت هستند و قرنطینه را به‌عنوان توطئه‌ای از سوی قدرت دولتی برای محرومیت ما از آزادی‌های اساسی می‌دانند، چیزی در حدود همین دیالوگ گروچو باید باشد. 🔹دولت در حال تحمیل‌کردن قرنطینه‌ای است که ما را از آزادی‌مان محروم می‌کند و از ما انتظار دارد که در خصوص نحوه تبعیت از این دستور، یکدیگر را کنترل کنیم، اما این موضوع نباید باعث احمق‌شدن ما شود و ما باید واقعاً از دستورات دولت برای قرنطینه پیروی کنیم. 🔹باید متذکر شد که چگونه درخواست لغو قرنطینه از منتهی‌الیه طیف‌های سنتی سیاسی مخالف نشأت می‌گیرد. در آمریکا این موضوع از سوی لیبرتارین‌های راست‌گرا پیش برده می‌شود،در حالی که در آلمان قلیلی از گروه‌های چپ حامی آن هستند. 🔹در هر دو نمونه، دانش پزشکی به منزله ابزاری برای تحت انضباط در‌‌آوردن مردم، مورد انتقاد قرار می‌گیرد؛ دانشی که با مردم همچون قربانیان درمانده‌ای رفتار می‌کند که به خاطر خودشان باید ایزوله شوند اما فهم این نکته سخت نیست که زیر این موضع انتقادی، تجاهل و خود را به نفهمی‌زدن نهفته است؛ اگر ما تهدید را نادیده بگیریم، زیاد هم بد نیست زیرا در نهایت می‌توانیم از آن گذر کنیم. 🔹لیبرتارین‌های راست‌گرای آمریکا مدعی‌اند که قرنطینه باید به‌گونه‌ای سهل شود که مردم بتوانند آزادی انتخاب‌شان را پس بگیرند؛ اما این چه جور انتخابی است؟ 🔻ادامه مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1129 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🖼 🔰اینفوگرافی لوازم تحقق عدالت اجتماعی از منظر (ره) ♦️شاخص های تحقق 🔹اجرای احکام اسلام 🔹نهراسیدن مسئولان از تیرهای تهمت 🔹دفاع از حقوق طبقات محروم جامعه و طرد فرهنگ اشرافی‌گرایی 🔹برخورداری مسئولان از تجربه درد فقر و محرومیت 🔹ساده زیستی و روحیه مردم‌گرایی مدیران اداره امور مملکتی 🔹وجود حاکمانی مومن به عدالت‌خواهی اسلامی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
14.jpg
25.35M
📍 🖼 🔹نسخه با کیفیت اینفوگرافی لوازم تحقق از منظر (ره) 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه نهم) 🔰موضوع: نظریه، به مثابه ساختار 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه نهم.mp3
14.22M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه نهم) 🔰موضوع: نظریه، به مثابه ساختار 🔹درمورد جوهره نگاه «کواین» (نگاه ساختاری به علم)، نکته جدیدی وجود ندارد؛ چراکه جوهر ساختار‌گرایی، یک جوهر واحد است. 🔹ساختار‌گرایی،‌گرایشی وسیع است. 🔹«کواین» نگاهی انسجام‌گرا به معرفت داشته و معتقد بود که اجزای معرفت نسبت به یکدیگر حالت استعلایی و غیر استعلیی ندارد و همه اجزا، یکدیگر را توجیه می‌کنند. 🔹بر اساس همین توجیه گری، معرفت ما نسبت به اشیاء تغییر می‌کند. 🔹وی، جایگاهی را که ما برای فلسفه قائل هستیم را زیر سوال می‌برد. 🔹او در نظریات خود تنها نبوده و از بسیاری از دیدگاه‌های مشابه او، در سراسر دنیا استفاده شده است. 🔹علت شهرت کلمه «»، آقای «کواین» است. 🔹وی بخشی را با عنوان «پارادایم‌ها» آغاز کرده که به معنای الگو و سرمشقی است که به ما طریقه فعالیت علمی را می‌آموزد. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1124 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ♦️ چگونه به قدرت اقتصادی چهارم دنیا تبدیل شد؟ 🔶با مطالعه تجربیات توسعه آلمان به خوبی می‌توان دریافت که تمرکز آلمان بر چند عامل ساختاری زیر سبب افزایش تولید ملی این کشور شد. 🔹تقویت صادرات 🔹نظام تعرفه‌ای هوشمند 🔹ارتقای دانش در کارگران 🔹سیاست‌های پولی و مالی منسجم 🔹مدیریت واردات 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نباید مواضع صریح امام را پنهان کرد/ اصول امام باید بازخوانی و مرور شود. 🔹میزان تحقق آرمان‌ها و اندیشه‌های امام راحل را می‌توان معیاری برای موفقیت ، جمهوری اسلامی ایران و بلکه امت مسلمان دانست. 🔹دشمنان داخلی و خارجی همواره کوشیده‌اند شخصیت و اندیشه‌های حضرت امام را تحریف کنند تا به نوعی موجب انحراف انقلاب شوند. 🔹عده‌ای از شخصیت‌های داخلی نیز خواسته یا ناخواسته قدم‌هایی در راستای تحریف امام راحل برداشته‌اند. ✍️نویسنده: عرفان خلیلی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1135 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نباید مواضع صریح امام را پنهان کرد/ اصول امام باید بازخوانی و مرور شود. 🔹رهبر معظم انقلاب نخستین بار در سال 1375 مستقیماً به بحث تحریف شخصیت و اندیشه‌های (ره) پرداختند و ضمن اشاره به تأثیر فعالیت‌های حضرت امام در عزتمندشدن مسلمانان، فرمودند: «عرض من این است که چه ملت ایران و چه ملت‌های دیگر، هرچه نام و یاد امام را برجسته و زنده بدارند، بیشتر از راه امام بهره خواهند برد. 🔹دشمنان اسلام و مسلمین می‌خواهند نام امام زایل شود و از بین برود و یا کم‌رنگ گردد. 🔹می‌خواهند وانمود کنند این حادثه که پیش آمد و اتّفاق افتاد، گذشته است. می‌خواهند در آینده دنیا اثری نداشته باشد. ملاحظه می‌کنید در اعمال این تصمیمات، شیوه‌ها و طرقی هم به کار می‌برند؛ مثل تبلیغات زهرآگین و تحریف‌ها و لجن‌پراکنی‌ها. این چیزها، در همه جای حوزه نفوذ قدرت‌های استکباری وجود دارد». 🔹ایشان نسبت به جلوگیری از تحریف نظرات امام، به خصوص در مسائل علمی، اهمیت بسیاری قائل هستند. 🔹ایشان در همین راستا می‌فرمایند: «ممکن است فقها و فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعف‌ها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند. 🔹این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزی که باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود. 🔹ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. ...نظر امام تحریف نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونه‌ای درآید که در کلمات و کتاب‌ها و حرف‌ها و منش ایشان معلوم است. 🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست». ✍️نویسنده: عرفان خلیلی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1135 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️«»، زادۀ طبقه‌بندی دین‌گریزانه علوم نیست. 🔸در سنّتِ فلسفیِ پُرمایه و متقنِ ما تفکیکِ علوم و معارف به «حکمتِ نظری» و «حکمتِ عملی»، بر مبنای انسان صورت گرفته است؛ به‌گونه‌ای ‌که در حکمتِ نظری، به هستی‌های مستقل از اراده و آگاهیِ انسان پرداخته می‌شود، و در حکمتِ عملی، به هستی‌هایی که معلولِ اراده و آگاهیِ انسان هستند. ✍️نویسنده: مهدی جمشیدی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1139 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️«»، زادۀ طبقه‌بندی دین‌گریزانه علوم نیست. 🔸طبقه‌بندیِ علوم به «علومِ‌طبیعی» و «علومِ‌انسانی»، طبقه‌بندیِ «ارزشی» و «» نیست که بتوان آن‌را متّصف به صفاتِ «دینی» یا «» کرد، بلکه طبقه‌بندیِ «صوری» و «منطقی» است. 🔸ازاین‌رو، حداکثر می‌توان به آن از جهتِ منطقی، اِشکال وارد کرد. 🔸برخی از وجودِ لفظِ «انسان» در تعبیرِ علومِ‌انسانی، گمان می‌بَرند که این تفکیک و تمایز، ریشه‌های اومانیستی دارد و شکل‌گیریِ علومِ‌انسانی و استقلال‌یافتنِ آن به‌عنوانِ دسته‌ای و شاخه‌ای از علوم، برخاسته از رویکردِ اومانیستی است، امّا مطالعة تاریخِ تحوّلاتِ طبقه‌بندیِ علوم در غرب، این گمانه را تأیید نمی‌کند. 🔸شکل‌گیریِ علومِ‌انسانی در طبقه‌بندیِ علوم در میانِ متفکّرانِ غربی، از متنِ تنبّهات و آگاهی‌های هستی‌شناختی درباره تفاوت‌های میانِ «مادّه / معنا»، «جسم / روح»، «طبیعت / فرهنگ»، «شئ / انسان» و … جوشید. 🔸در ابتدا و بیش از دیگران، متفکّرانِ ذهن‌گرای آلمانی دریافتند که برخلافِ «جهانِ طبیعی»، «جهانِ انسانی»، سرشار از «معنا» و «نیّت» و «انگیزه» و «ارزش» است، و ازاین‌رو، علومِ مربوط به انسان را «علومِ روحی»، «علومِ ارزشی»، «علومِ فرهنگی»، «علومِ تاریخی» و «علومِ‌انسانی» خواندند، که البتّه درنهایت، اصطلاحِ «علومِ‌انسانی» شایع گشت. 🔸 در یکی از نوشته‌های خود تصریح می‌کند که عُلمای اسلام در طولِ هزاروچندصد سال، به شاخه‌های مختلفِ علوم، ازجمله «علوم‌ِانسانی» خدمت کرده‌اند. 🔸ازاین‌رو، می‌توان گفت وی تصوّرِ «موضوع‌محور» از علومِ‌انسانی دارد و براین‌باور است که علومِ‌انسانی، آن دسته از علوم هستند که به جهاتِ روحی و معنویِ انسان می‌پردازند؛ چراکه در غیراین‌صورت، او هرگز نمی‌توانست علومِ‌انسانی را به علمای اسلام، آن هم در دورة تاریخیِ گستردة هزاروچندصد سال نسبت بدهد و مدّعی شود که علمای اسلام در شاخه‌های مختلفِ این علوم، فعالیّتِ نظری داشته‌اند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1139 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net