eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 🎤 ♦️نقد فرمی مستند ۴ 🔹باتوجه به اینکه کارهایی با موضوعات دیگر از آقای شمقدری دیده بودیم، از نظر محتوا به شدت کار ضعیفی است. 🔹کار را زخمی کرده. 🔹جنبش TMW خودش می‌تواند یک مجزا باشد؛ اما چند دقیقه در مستند به آن پرداخته و کنار گذاشته است. 🔹در حقیقت به چند موضوع در یک مستند به صورت پراکنده و گزیده‌ای پرداخته و عبور کرده است. ✍️نویسنده: میلاد فرشیدنیا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1662 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎤 ♦️نقد فرمی مستند ۴ 🔹پراکندگی آسیب‌های فرمی آنقدر هست که از هدف اصلی دور شده است. 🔹این آمده سه کار مجزا کرده: گفته مستند تشکیل شده از تصاویر آرشیوی، تصاویر ضبطی و مصاحبه است. 🔹اما این سه اصلاً هیچ رابطه نزدیکی باهم ندارند که بتواند پلان مصاحبه را با تصویر آرشیوی به هم وصل کند. 🔹این‌ها هیچ ارتباط ملموسی با هم ندارند. چون ارتباط ندارد، کار صدمه خورده است. 🔹چون کار در نیامده، منِ مخاطب نمی‌توانم با آن همزاد‌پنداری کنم و ارتباط بگیرم. 🔹شاید مخاطب عام خیلی راحت ارتباط بگیرد، اما مستند در فرمش آنقدر خسته‌کننده شده بود، اواخر هم آنقدر ریتم کار پایین آمده بود که برای من هیچ جذابیتی نداشت که اثر را ببینم. 🔹کات خوردن سریع پلان‌ها به همدیگر را ریتم می‌گوییم. اوایل کار ریتم حفظ شده بود؛ حداقل تا دقیقه ۱۵-۲۰ این کار ریتم داشت. از دقیقه ۲۰ به بعد، ریتم کار افتاده بود و ما هیچ ریتمی نمی‌دیدیم. ✍️نویسنده: میلاد فرشیدنیا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1662 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🔺توسط گروه علوم_انسانی_قرآنی پژوهشگاه برگزار می شود: ✅ کرسی علمی ترویجی "ناثنویت گرایی در " 🎙 با حضور: 📅 چهارشنبه 25 تیر ماه 99 / ساعت 8 صبح 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/cDUOWelN799y 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر :09109669086 (آقای استادمیرزا ) 🆔 @iictchannel 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🔻در راستای برگزاری ملی عرفان اهل بیتی(ع) برگزار می گردد: 🌟 سلسله دروس: 📚 عرفان اهل بیتی در آثار ملامحسن I حجت الاسلام دکتر 📆 دوشنبه ها ساعت 18 تا 10:30 📚 در اندیشه (رض) با محوریت رساله الولایه I حجت الاسلام دکتر 📆 سه‌شنبه‌ها ساعت 18 تا 19:30 🗓 شروع کلاس ها : از شنبه 14 تیر ماه 1399 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 join.skype.com/cQZOha9itPbf 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 37603571-(025) - داخلی 142 🆔 @iictchannel
📝 ♦️ و نقش خدا در حیات بشر 🔹کرونا، این پدیده تاسف بار در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی هم تهدید است و هم فرصت. 🔹به طور خاص در عرصه دینی، جامعه متدینان را با تهدید مواجه کرد: شبهاتی به برخی از آموزه‌های دینی وارد شد، دفاع‌های ضعیفی از دین و دینداری صورت گرفت و تبیین‌های ناقص، انحرافی و سلیقه‌ای از برخی آموزه‌های دینی ارائه شد. 🔹از طرف دیگر در همین عرصه و فرصت‌هایی ایجاد کرد: معنویت درجامعه بیشترشد و باور به خدا تقویت پیدا کرد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین محمدصفر جبرئیلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1742 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و نقش خدا در حیات بشر 🔹جهان حقیقتی است که خودش، خودش رابه وجود نیاورده از داخل و از درون نجوشیده بلکه دست قدرتمندی این پدیده‌های گوناگون را آفریده و به وجودآورده است این کارخانه سازنده‌ای و این دستگاه پدید آورنده‌ای دارد انسان به عنوان جزئی از مجموعه جهان آفرینش محکوم قوانین عام و ویژه‌ای است خداوند به عنوان صاحب اختیار عالم همه را با نظم خاصی آفریده و آنها را با سنت‌ها و قانون‌های منظم و دقیقی بوجود آورده است. 🔹سنت‌های خداوند همان قوانین ثابت جهان هستی درعرصه تکوین و تشریع است که همیشه یکسان،عام و غیر قابل تغییر و دگرگونی است. 🔹عالم آفرینش تابع قوانین وسنت‌های مشخصی است این سنّت‌ها یا قوانین الهی که در سرتاسر عالم هستی وجود دارند مثل قوانین طبیعی، قانون جاذبه، قانون ستارگان و خورشید و ماه و آمد و رفتِ ماه و خورشید در شبانه‌روز، و قوانینی که در جوامع انسانی وجود دارند هستند، البته اهل مادّه با چشم‌های کم‌سو نمی‌توانند این قوانین را درک کنند امّا وجود دارند وقتی که بشر زمینه‌ی این قوانین را به دست خودش فراهم کرد، خدای متعال قانون را محَکَّم می‌کند. 🔹آتش سوزندگی دارد، اما باید زمینه آن را فراهم کرد، آتش را روشن کرد، جسم غیر مرطوب را روی آتش گرفت دراین صورت قانون طبیعی کار خودش را خواهد کرد. آتش خواهد گرفت. ✍️نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین محمدصفر جبرئیلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1742 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️جلوه‌های هنر در بحران‌های بشری 🔹بحران وقتی زمینه‌ساز هنر می‌شود که به شکل بحران تفسیر شود. 🔹باید حادثه رویداد، یک بحران به نظر بیاید. پس باید در افق فکری انسان به بحران تفسیر شود. 🔹مرحله بعد که این فاصله‌گذاری رخ داد بحران امکان این را به وجود می‌آورد که هنر خود را نشان دهد. ✍️نویسنده: دکتر سیدمهدی ناظمی قره باغ 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1739 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️جلوه‌های هنر در بحران‌های بشری 🔹در واقع هنر متفکرانه که هنر تاریخ و تاسیس‌کننده است، به ندرت در تاریخ اتفاق می‌افتد اما آنقدر اهمیت دارد که وقتی اتفاق می‌افتد باید به آن خیلی توجه کرد زیرا سایر هنرها از سرچشمه او استفاده می‌کنند و بهره‌ای از حقیقت دارد و حقیقت جدیدی را متولد می‌کند و این حقیقت بر هرگونه نگاه موسوم به عقلانی و نظری تقدم دارد. 🔹اینکه در شرایط بحران سبب می‌شود که وجوهی از هنر اولویت پیدا کند، به این دلیل است که در نظر قوم این بحران چگونه تفسیر و صورت‌بندی می‌شود. 🔹مثلا در حمله مغول‌ها، سبک خاصی از حکومت‌داری و مشروعیت سیاسی متکی بر قدرت ایل و قبیله مرسوم شده بود، بنابراین هر قومی که وارد می‌شد به عنوان قوم غالب و مشروع هم پذیرفته می‌شد. 🔹شاید تنها ابوالقاسم فردوسی باشد که فهمید اتفاق بزرگی در ایران در حال وقوع است! بنابراین تلاش نمود عقلانیت همراه با معنویت خود را گوشزد کند. 🔹با این حال هر چند که در علو مقام او نمی‌تواند تردید کرد، اما به هر روی در حاشیه قرار گرفت و کلام او در حیات واقعی ما منشا اثر واقع نشد. 🔹بعد از فردوسی سنت دبیری ایرانیان که معروفترین آن بیهقی بود، مشروعیت بخش به سنت سلاطین ترک به حساب می‌آمد. ✍️نویسنده: دکتر سیدمهدی ناظمی قره باغ 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1739 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بسمه‌‌تعالی رایاهمایی (وبینار) چرایی دانش اجتماعی مسلمین ۲۴ تا ۳۱تیر۱۳۹۹ سخنرانی استاد پارسانیا: زمان: ۲۸تیر، ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳٠ موضوع: حکمت دانش اجتماعی مسلمانان پیوند ورود: http://elc.razavi.ac.ir/razavi_public/ ویژۀ آشنایی طلبه‌ها و دانشجویان داوطلب رشته @hparsania 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 🎬 ♦️استدلالی ناقص برای توجیه اقتصادی 🔹مهم ترین دلیلی که در حال حاضر در بین عموم برای توجیه اقتصادی بورس بیان می شود؛این است که بورس به نحوی بخش تولید را تامین مالی می کند. 🔹در صورتی که این دلیل از نظر اقتصاد دانان وجاهت علمی ندارد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🔻 از سلسله ‌جلسات دانشی و سیاستی 🔶 گروه و اداره تعاملات علمی و بین المللی پژوهشگاه برگزار می کنند: 🔰 " نقد کتاب و " 📌 از سری کتاب‌های انتشارات دانشگاه آکسفورد ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/daneshsiasat 🆔 @iictchannel 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎤 ♦️روانشناسی بالینی و 🔹شاید هیچ موضوعی در جهان خلقت پیچیده‌تر از امر جنسی نیست. 🔹پیچیده‌ترین چیزی که فکر می‌کنم هر چیزی درباره‌اش بگوییم بازهم بخش‌های دیگری روی زمین می‌ماند. 🔹این پیچیدگی و کامپلکس‌بودن موضوع، هرکسی که بخواهد در این زمینه نظریه‌پردازی کند را گیج می‌کند. 🔹مثلاً خود فروید از ۴۱ سالگی به بعد، سکس را کلاً تعطیل می‌کند. 🔹یکی از نظراتش این بوده که دور از شأن انسان است که سکس داشته باشد. ✍️نویسنده: دکتر عابدینی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1662 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎤 ♦️روانشناسی بالینی و 🔹یکی از حُسن‌های آقای و این است که جهت‌دار نیستند. 🔹چون وقتی بحث مسائل جنسی مطرح می‌شود این کلیشه در ذهن می‌آید که این‌ها می‌خواهند آخرش بگویند خوب و خویشتن‌دار باش. 🔹اما ایشان خیلی تلاش می‌کند که بگوید من آزاد و با تو هستم و می‌خواهم تو را همراه کنم. 🔹این هم پاشنه‌آشیل قضیه است؛ یعنی شما نمی‌دانید مستند دنبال چه چیزی است. 🔹در کل این ۴ مستند، نمی‌دانید می‌خواهد چکار کند و چه بگوید؟ 🔹معلوم نیست که چه چیز خوب است و چه چیزی بد است. 🔹چون اصلاً نمی‌خواهد در مقام قضاوت قرار بگیرد. 🔹اساساً من فکر نمی‌کنم مستند، مدیوم خوبی برای مباحث جنسی باشد. 🔹کل این سه دختری که با آن‌ها مصاحبه شد، هیستریونیک (نمایشی) هستند. 🔹آن دختر فقه و حقوقی، آن دختری که شلوار چاک‌دار پوشیده بود و آن دختری که می‌گفت حافظ قرآن است، هر سه‌شان افسرده و وسواسی شدید هستند و چند اختلال شخصیتی را باهم دارند. 🔹حالا این آدم دیگر پیام برایش معنا ندارد. 🔹یعنی شما بهترین ورژن قرآن و تربیت دینی و رشته دینی را برای این آدم بگذارید، بازهم این طرف نمایشی است و باید فلرت کند. 🔹فلرت به این معناست که شما می‌آیید اغوا می‌کنید به اینکه نیاز جنسی داشته باشد. 🔹این‌ها فلرت دارند، اما اغواگری‌شان نمی‌خواهد به مسائل جنسی منتهی شود. ✍️نویسنده: دکتر عابدینی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1662 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️بررسی ماهیت رسانه 🔹ماهیت لزوماً کالای خصوصی مثل در، پنجره، خانه و ماشین که بشود خرید و فروش کرد، نیست. چرا؟ 🔹چون رسانه اساساً پیامدهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی متعدد و متکثری دارد و ما نمی‌توانیم این را رها در اختیار بخش خصوصی قرار بدهیم و بگوییم که هرکس عرضه کرد، ما نباید جلویش را بگیریم. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1745 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️بررسی ماهیت رسانه 🔹در مورد هم اگر بخواهیم از نگاه اقتصادی به آن نگاه کنیم، اولاً باید بگوییم که اساساً رسانه چه ماهیتی دارد؟ 🔹آیا رسانه ماهیت خصوصی دارد؟ 🔹یعنی آیا رسانه مثل کالاهای خصوصی مانند در، پنجره، چوب و سنگ می‌تواند بازار آزاد رقابتی داشته باشد و هر کسی وارد بازار شود و بتواند این را عرضه کند؟ 🔹آیا ساز و کار بازار را می‌شود برای این پیشنهاد داد؟ 🔹اگر این ماهیت را بپذیریم، خودش تبعاتی دارد؛ بالاخره یک‌عده‌ای می‌شوند عرضه‌کننده رسانه، یک‌عده هم تقاضاکننده رسانه. 🔹ما بازار داریم، بنگاه‌هایی داریم که این‌ها عرضه‌کننده رسانه خواهند بود؛ افرادی هستند که این‌ها مصرف‌کننده رسانه هستند. 🔹در این ادبیات وقتی وارد می‌شویم، در واقع ما رسانه را در حد یک کالای خصوصی آورده‌ایم؛ یعنی یک چیزی که می‌تواند قابلیت تملک خصوصی پیدا کند و افراد می‌توانند این را در مبادلات با همدیگر خرید و فروش کنند. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1745 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️موج بی‌عدالتی در 🔹سیاهان سا‌ل‌ها است که علیه ناعدالتی و می‌جنگند. 🔹برای نمونه در سال ۱۹۶۶،گروه پلنگ سیاه به رهبری آقای «هیویی پی نیوتن» تشیکل شد که دغدغۀ اصلی آن رسیدن به حقوق سیاهان بود. کمتر از یک سال بعد از تأسیس این گروه، بیانیه‌ای صادر شد و در آن بر خواسته‌هایی چند که پای در حقوق آنان داشت تاکید کرد. ✍️نویسنده: دکتر سیدکاظم سیدباقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1748 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️موج بی‌عدالتی در 🔹بی‌عدالتی، نبود آزادی، نبود عدالت برای همگان، نژادپرستی و تبعیض و تراکم ثروت و شکاف اقتصادی، شرایطی را به وجود آورده است که برخی از مردم و از جمله سیاه پوستان احساس می‌کنند که به آنان ظلم شده و می‌شود. 🔹لذا می‌توان گفت که این شورش‌ها، حکایت از بازگشت سرخوردگان، به تعبیر برتران بدیع، ذلیل‌شدگان و جمعیت سرخورده، در صحنۀ سیاسی ـ اجتماعی آمریکا است، جمعیتی که حقش ادا نمی‌شود و گرفتار مشکلات و تنگناهای اقتصادی شده است. 🔹این شورش‌ها را باید «بازگشت سرخوردگان» نامید، تحقیرشدگانی که اگر قبلا صدای آنان به جایی نمی‌رسید، امروزه به همکاری رسانه‌ها و عرصۀ مجازی، صدایشان گوش جهانیان می‌رسد، هر چند که گوش سیاستمداران آمریکا در شنیدن این صدا، سنگین است. 🔹لذا می‌بینیم که در بسیاری از کشورها، مردم به پشتیبانی اعتراض‌های آمریکا برخاسته‌اند. ✍️نویسنده: دکتر سیدکاظم سیدباقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1748 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️آیا حقوق و قوانین مدنی در نظام اسلامی تابع احکام اجتماعی اسلام است یا خیر؟” 🔹بد نیست به اصل چهارم قانون اساسی اشاره­ای داشته باشیم. 🔹در این اصل آمده؛ «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. 🔹این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.» 🔹اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمی­تواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد و این مطلبی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی بدان تصریح شده است. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام سید عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️آیا حقوق و قوانین مدنی در نظام اسلامی تابع احکام اجتماعی اسلام است یا خیر؟” 🔹پس جای بحثی باقی نمی­ماند که نظام موظف است قانون حجاب در اسلام را که یک قانون مدنی برای پوشش زنان است به عنوان یک قانون به رسمیت بشناسد و اگر کسی فقط کمی در مبانی قوانین اسلامی و حوزه زنان و مردان و روابط بین آنان تامل کند و آگاهی نسبی داشته باشد، درمی‌یابد که مساله ، از سنخ مباحث حقوق مدنی؛ و احکامی همچون حکم زنا و لواط، در زمره قوانین مربوط به حقوق جزا (کیفری) می‌باشند؛ و اتفاقا قوانین نظام جمهوری اسلامی هم بر همین اساس تدوین شده است. 🔹پس همانطور که گفتم اول باید ببینیم مخاطب بحث ما کیست؛ اگر کسی است که را و قوانین و احکام آن را قبول دارد ولی اعتقادی به الزام حجاب در حکومت اسلامی ندارد، مسلما با همین مقدمات اندکی که گفته شد به فکر فرو می­رود؛ ولی اگر کسی باشد که قوانین اسلام را قبول ندارد، سخت است با این منظر با او وارد گفتگو شد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام سید عباس سیدنژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1609 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️خودنمایی 🔸در مواجهه با «خودنمایی» یا به اصطلاح موارد متعددی از «بدن­‌نمایی» با یک مسئله­‌ی دو طرفه روبرو هستیم و بار عفاف جامعه روی دوش هر دو جنس است، نه فقط زن یا فقط مرد! 🔸مسلما هر مردی، اعم از اینکه مجرد باشد یا متاهل، در مواجه با زنانی که از حجاب کافی برخودار نبوده و از آرایش و زینت خاصی استفاده کرده­‌اند، حق ندارد حریم چشم خود را از دست داده یا اینکه به همسرش سرکوفت بزند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️خودنمایی 🔸در مواجهه با «خودنمایی» یا به اصطلاح موارد متعددی از «بدن­‌نمایی» با یک مسئله­‌ی دو طرفه روبرو هستیم و بار عفاف جامعه روی دوش هر دو جنس است، نه فقط زن یا فقط مرد! 🔸مسلما هر مردی، اعم از اینکه مجرد باشد یا متاهل، در مواجه با زنانی که از حجاب کافی برخودار نبوده و از آرایش و زینت خاصی استفاده کرده­‌اند، حق ندارد حریم چشم خود را از دست داده یا اینکه به همسرش سرکوفت بزند. 🔸او به عنوان یک مرد وظیفه دارد که «غَض بصر» کند، چشمش را فرو بیندازد و مقایسه نکند. 🔸اما در مقابل، دختر یا خانمی که حریم عفت و حجاب را رعایت نمی­‌کند، عمل کردن به این وظیفه یعنی چشم­‌پوشی را برای مرد سخت می­‌کند. 🔸در واقع، او زمینه­‌ی گناه را تقویت کرده و خود نیز مقصر است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍 🎬 ♦️اساس نظریه اقتصادی 🔸در تحلیل اقتصادی یک پدید نو ظهور ما به سراغ ماهیت و ذات آن می رویم. 🔸در مرحله بعد بر اساس ذات آن تعیین می کنیم که چه کسی حق تولید و توزیع و مصرف آن را دارد. 🔸این مقوله چگونه باید تولید و حتی چگون مصرف شود و یا چه کسانی باید به آن دست رسی داشته باشند. 🔸درباره نیز چنین فرایندی باید طی شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🔔فراخوان آثار پژوهشی بانوان استان قم از تمامی بانوان پژوهشگر در عرصه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی، دعوت می‌شود آثار واجد غنای علمی خود را به مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم ارسال نمایند. 📕قالب اثر: پایان‌نامه و رساله علمی با رتبه عالی 🗓 مهلت ارسال آثار: 31مرداد99 📦ارسال اثر به شناسه @qompajoohesh در پیام رسان ایتا مکان: 🏢نیروگاه، خیابان مالک اشتر، کوی4، پلاک51 ➕متن کامل 🆔@ENOEnsani 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ یک ابزار حاکمیتی! 🔹اساساً بورس یک ابزار حاکمیتی است به لحاظ شکل‌گیری تاریخ دولت‌های اروپایی این بازار را بازارهای مالی ایجاد کردند که از دل آن بتوان یک سری کسری‌های مالی خودشان و کسری سرمایه و بودجه خود را تامین کنند که این را می‌توان در تاریخ مالی انگلستان و کشورهای اروپایی دید. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی،عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1636 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ یک ابزار حاکمیتی! 🔹هیچ اقتصاددانی هم که اولیات اقتصاد را خوانده باشد و بخواهد اظهارنظر بکند قائل به این نیست که بازارهای مالی می‌توانند به تولید کمک کنند و در خدمت تولید هستند. 🔹گسترش بازارهای مالی باتوجه به اینکه این دارایی مالی که دارد مبادله می‌شود لزوماً ما به ازای خارجی ندارد حتی شرکت‌هایی که وارد این عرصه شدند و سهام شان را عرضه کردند در بورس چون ملاک تصمیمات‌شان رفته روی این که من در بورس بتوانم ارزش سهام را حفظ کنم خیلی از فرآیندهای تولیدی این شرکت‌ها مورد غفلت واقع شده و در بسیاری از مواقع مجبور شدن از طرح های تولید واقعی بزنند و وارد فرآیندهایی بشوند که بوسیله آن‌ها سهامشان را نگهدارند. 🔹این فرایند را در شرکت‌های بزرگی مثل International Business Machines Corporation یا شرکتی مثل Apple می‌بینیم؛ از زمانی که این‌ها سهام‌شان عرضه شده در بورس شرکت اپل که هیچ وقت سابقه وام‌گرفتن ندارد مجبور می‌شود برای اینکه بتواند سهامش را نگه دارد از بانک استقراض کند و بعد سهامش را خودش بخرد. 🔹یا شرکت IBM به مرور از اواخر دهه ۹۰ شروع کرد به افت کردن به خاطر اینکه تمام سرمایه‌ای که باید می‌رفت در فرآیند تولید، صرف خرید سهام خودش می‌کرد که ارزش سهامش افت نکند بنابراین تجربه واقعی و تاریخی که ما داریم نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که در بورس عرضه شدند اتفاقاً با مشکلات جدی مواجه می‌شوند در امر تولید. ✍️نویسنده: دکتر علی سعیدی،عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1636 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net