eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
987 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻فلسفه و علم حقوق بین‌الملل در پی قدرت یا پاسدار حق و حقیقت 🔹هوگو گروسیوس که او را پدر علم حقوق‌بین‌الملل می‌دانند، اندیشمندی هلندی‌ است که چند سال پس از تصدی منصب دادستانی کل این کشور یعنی در سال ۱۶۰۸میلادی، با انتشار اثری به‌نام «دریای آزاد» نظریه آزادی دریاها را مطرح ساخت و توانست به شهرت بیشتری دست یابد. 🔹گروسیوس قرائتی را از مکتب حقوق طبیعی ارائه می‌دهد که کانت معتقد است براساس آن، رفتار دولت‌ها هیچ محدودیتی ندارد و هر اشغالگری می‌تواند برای توجیه اعمالش به این نظریات متوسل شود. 🔹پس او به‌زودی نه‌تنها در هلند بلکه در سایر ممالک اروپایی نیز حلواحلوا می‌شود. البته که گروسیوس ابن‌الوقت است و واقعا این موضوع در مورد هر دانشمندی قابل‌تقدیر است که در دل موضوعات زمان خود حاضر باشد، چاره‌اندیشی کرده و بالاخره از این علم و فلسفه استفاده‌ای کاربردی کند. 🔹او به‌خوبی چالش‌های فعلی جامعه خود را درک کرده، از مفاهیم نظری در جهت رفع این چالش‌ها بهره می‌گیرد و آثاری منسجم ارائه می‌دهد. 🔹رساله حقوق جنگ و صلح از دیگر آثار او که در سال‌های اخیر به فارسی نیز ترجمه شده است دقیقا محصول زمان و مکانی است که گروسیوس در آن حضور دارد. 🔹 انگیزه و نگرانی گروسیوس برای نگارش این رساله که در مقدمه آن بیان شده، به‌خوبی موید این ادعاست. 🔹اما همین امتیاز گروسیوس گاه آفت آثار و اندیشه‌های اوست و موجب می‌شود او در مواردی بیشتر در مقام یک وکیل ظاهر شود و به دور از حقیقت، تفلسف کند. 🔹هرچند او بعضا در این فلسفه‌بافی‌ها دغدغه‌هایی مقدس دارد، اما به‌هرحال بیراهه می‌رود و به‌زودی اسباب اسقاط برخی نظریات خود را از سوی سایر اندیشمندان فراهم می‌آورد. ✍️نویسنده: صادق بشیره •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2618 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻استعمار؛ روزگاری که با پنبه سر می‌برید 🔸کتاب امپراتوری پنبه؛ یک تاریخ جهانی» نشان می‌دهد که سرمایه‌داری از آغاز شکل‌گیری آن جهان شمول بوده و این پیکربندی سیال و فضایی اقتصاد جهانی یک ویژگی مشترک از سیصد سال اخیر تا امروز بوده است. 🔸این کتاب همچنین استدلال می‌کند که در اغلب زمان تاریخ سرمایه‌داری، روند جهانی‌سازی و نیاز به دولت – ملت، آن‌طور که اغلب باور می‌شود، یک مساله متضاد نبوده بلکه این دو متقابلا یکدیگر را تقویت کرده‌اند… 🔸با تمرکز بر یک کالای خاص (پنبه) و رصد و ردیابی چگونگی کشت،‌ حمل‌ونقل، تامین مالی،‌ تولید،‌ فروختن و مصرف آن می‌توانیم ارتباط بین مردم و مکان‌هایی را مشاهده کنیم که به‌خاطر سیر مطالعه محدودشده در مرزهای ملی در حاشیه مانده‌اند. ✍️نویسنده: عاطفه جعفری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2616 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻استعمار؛ روزگاری که با پنبه سر می‌برید 🔸در صنعت پنبه بود که شیوه جدیدی از تولید ایجاد شد. کارخانه خودش اختراع صنعت پنبه بود. صنعت پنبه همچنین مبدع و عامل ارتباط میان کشتزارهای برده‌داری در آمریکا و تولید در اروپا بود.» 🔸این استاد تاریخ آمریکایی در تبیین تاثیر پنبه بر سرمایه‌داری صنعتی توضیح می‌دهد که: «وقتی که جهان مستعمره به تامین‌کننده مهم مواد خام و یک بازار مهم برای محصولات صنایع تولیدی تبدیل شد (برای مثال تا ۶۰ درصد کالاهای پنبه‌ای صادراتی بریتانیا به هند و شرق دور می‌رفت)، سرمایه‌داری صنعتی شکل تازه‌ای به خود گرفت و دولت‌ها با اهرم‌های سیاسی کنترل مناطق تامین‌کننده مواد خام و بازارها را به دست گرفتند.» 🔸اسون بکرت معتقد است پنبه دوران جدیدی از تاریخ بشر را رقم زده است: «پنبه، درحالی که در عصر کارخانه‌های آهن و فولاد و مواد شیمیایی و ماشین‌آلات الکتریکی به وضوح در اقتصاد جهانی کم‌اهمیت‌تر می‌شد، با یک تغییر بزرگ جغرافیایی،‌ خبر از دوره جدیدی از سرمایه‌داری جهانی می‌داد.» 🔸وی حتی تصورات ما را از تاریخ سرمایه‌داری این‌گونه به چالش می‌کشد: «ما خیلی وقت‌ها، به‌خاطر میل و اشتیاق‌مان برای ساختن یک سرمایه‌داری شریف و پاکیزه، ترجیح می‌دهیم که واقعیت برده‌داری، سوءاستفاده و استعمار را از حافظه تاریخ پاک کنیم. 🔸ما تمایل داریم تا سرمایه‌داری صنعتی را یک امر مردانه عنوان کنیم درحالی که اتفاقا این نیروی کار زنان بود که تا حد زیادی امپراتوری پنبه را ایجاد کرد. پایه و اساس بیشتر زندگی معاصر ما را سرمایه‌داری شکل داده است. سرمایه‌داری نه‌ فقط از منظر اقتصادی و مادی که عمیقا به‌صورت احساسی و ایدئولوژیک زندگی ما را تحت‌تاثیر قرار داده است. گاهی وقت‌ها نادیده گرفتن حقایق تلخ ساده‌تر است.» 🔸اسون بکرت از نوعی از سرمایه‌داری حرف می‌زند که خود آن را سرمایه‌داری جنگ می‌نامد: 🔸ما معمولا وقتی از سرمایه‌داری، حداقل آن مدل جهانی‌اش، سخن می‌گوییم، در ذهن‌مان‌ به نوعی تولید انبوه که از آغاز ۱۷۸۰ میلادی با ظهور انقلاب صنعتی پدید آمد فکر می‌کنیم. 🔸اما سرمایه‌داری جنگ که از قرن شانزدهم شروع به رشد کرد،‌ خیلی زودتر از ماشین‌ها و کارخانه‌ها پدید آمد. سرمایه‌داری جنگ نه از دل کارخانه‌ها که از میان زمین‌های کشاورزی شکوفا شد. ✍️نویسنده: عاطفه جعفری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2616 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بدون نظریه، شریعت منزوی و بی‌اثر می‌شود 🔹فرض فرموده‌اند که علم از پیش‌فرض‌ها جداست و چیزی کلی و جهانشمول است. 🔹این گمان قابل دفاع نیست. با مباحث معرفت‌شناسی و فلسفه علم و تحلیل منطقی مشخص است که علوم جدید همه مبتنی‌بر پیش‌فرض‌هایی‌اند و صرفا «بیان واقع» نمی‌کنند. 🔹به‌علاوه میان علوم‌طبیعی و علوم‌انسانی هم قائل به تفکیک نشده‌اند. این بحث‌ها را باید در کتب «فلسفه علم» یا «روش‌شناسی علمی» دنبال کرد. 🔹به‌هرحال هنوز این تصور بسیط و غیرقابل‌دفاع رواج دارد و گمان می‌شود که علم چیزی است مبتنی‌بر واقعیت‌ها و تجربیات، حالی که کثرت مذاهب و مکاتب و نظریه‌های علمی لااقل دلیل بر این است که یک علم مشخص متقن مجرب و تام و تمام در کار نیست تا برویم و آن را به‌عنوان بنای عقلا اخذ کنیم و اسلام را –بدون ارائه دلیل جدی- هوادار آن «علم» معرفی کنیم. 🎤گفت وگو با: سیدمحمدحسین متولی‌امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2614 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بدون نظریه، شریعت منزوی و بی‌اثر می‌شود 🔹اساسا کسی که درک تمدنی و جامع از دین دارد می‌آید و احکام، آموزه‌ها، احکام ارشادی، احکام مولوی، تمام اهداف و مبانی را کنار هم می‌گذارد و می‌بینید که نظریه اسلام مثلا در اقتصاد چیست. 🔹شما نمی‌توانید با دو سه‌تا حکم زندگی کنید اما نباید این‌گونه نیز فکر کنید که با همین دو سه‌تا حکم می‌توانید بروید در یک گوشه زندگی کنید. ساختارهای تمدنی مانع از این می‌شوند که شما ربا نخورید. 🔹عملا آقای علوی‌بروجردی هم پول‌هایش را داخل بانک می‌گذارد، بانک با پول‌ها خلق پول می‌کند و ربا می‌خورد. 🔹 با پول همین حاج‌آقا اکل مال به‌باطل می‌کند. بعد این حاج‌آقا می‌رود این پول را برمی‌دارد و وام می‌گیرد. می‌خواهم بگویم که این‌گونه نیست که ایشان منفک از مقولات تمدنی باشد. 🔹در دل تمدن‌ها افتاده است و تمدن‌ها اجازه نمی‌دهند که شما هر چه که خواستید رعایت کنید. اینکه می‌گویید ایشان فرموده‌اند که برویم نظریه‌های غرب را بیاوریم، خوب وقتی نظریه‌ها وارد کشور شد، مبانی دارد، احکامی دارد، اهدافی دارد و قواعدی دارد. 🔹اساسا آزادی عمل شما را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که لقمه حلال بخورید یا فارغ از سیستم ربوی زندگی کنید. 🔹اجازه نمی‌دهد که جامعه دچار یک سلامت اقتصادی شود. شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند. فقر ایجاد می‌کند. 🔹 حرف این است که ما اولا باید به بینش تمدنی خودمان توجه کنیم و ببینیم که احکام اسلام در نسبت با یکدیگر چه معنایی را می‌خواهند منتقل کنند. می‌بینیم که در اسلام نظریه اقتصادی داریم، نظریه سیاسی داریم؛ پس نظریه داریم. 🔹اسم نظریه را شهید صدر به‌عنوان «مکتب» معرفی می‌کند و می‌گوید که ما در اسلام مکتب داریم. همان‌گونه که مارکس مکتب دارد و مثلا فریدمن یک نظریه و مکتب دارد، ما نیز یک مکتب داریم. 🔹دوم اینکه آیا ما در اسلام می‌خواهیم همه‌چیز را در تمدن اسلامی، اسلامی کنیم یا می‌گوییم برخی از بحث‌ها، بحث اجراییات محض است؟ 🔹اینکه چگونه انتقال شتابی از حساب به حساب باشد، خوب این را در اسلام از هر دانشی می‌توانید استفاده کنید. البته بحث‌هایی در فلسفه علم و فلسفه تکنولوژی هست که خود اینها مبانی دارد و [فعلا] من وارد این بحث‌ها نمی‌شوم. 🎤گفت وگو با: سیدمحمدحسین متولی‌امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2614 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی 💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی 🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت ▪️ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت سوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2268 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
قسمت سی‌ام برنامه تلویزیونی دومین قسمت از مجموعه برنامه‌ی استاد علی صفایی حائری با موضوع: ولایت فقیه در اندیشه استاد صفایی با حضور حجت‌الاسلام مسعود حیدری نیک، شاگرد استاد صفایی 📅یکشنبه 20 مهر 🕘ساعت ۲۱ 📺شبکه چهار سیما 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود 🔸در شرایط پیش از عاشورا نیز شاید اگر دشمن فرصت و امکان آن را می‎داد که امام از آن‎جا خارج بشوند، ایشان مسیر دیگری انتخاب می‎کردند و در آرامش به تبلیغ دین می‎پرداختند. 🔸لذا چپ‎گرایانه و جزم‌‎اندیشانه ادعا نکنیم که امام حتماً می‎خواستند جهاد کنند؛ زیرا جهاد شرایطی دارد و به مقتضیات بستگی دارد و نقش اضطرار در ایجاد تکلیف برای آن، بسیار جدی است؛ هر چند در زمان اجبار و اضطرار، راهی به جز آن وجود ندارد. 🔸بنابراین، امام فقط وقتی مجبور به جهاد شدند، جهاد کردند؛ شرایطی که در آن، چاره‎ای جز جهاد وجود نداشت. 🎤گفت وگوبا: دکتر علی‌اصغر پورعزت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2630 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻امام حسین (ع) در صدد ایجاد جامعه عدل در پرتو عقلانیت بود 🔸دشمن، نه اهل فهمیدن بود و نه اهل مراعات شأن امام و نه اهل درک وضعیت. خوی درندگی و عصیان در وجود دشمنان تنیده شده بود و آماده جنایت بودند. 🔸با این افراد، چاره‎ای جز این‎که جنگیده شود، نبود. اما نگاه کنید که امام حسین (ع) در همین جنگ، چقدر عقلانی عمل کردند. 🔸امام، ستون‌های چپ و راست لشکر را مشخص نمودند؛ برای هر یک از افراد، وظیفه‎ای تعیین و مبارزه را به حدی بر دشمنان سخت کردند که با آن که چندین برابر سپاه کوچک امام لشکر داشتند، مجبور شدند تا مدت‎ها تلاش کنند تا خط اولیه سپاه امام را بشکنند. 🔸بنابراین، وقتی قرار شد که امام با همان نیروی کم بجنگند، بسیار هوشمندانه و عاقلانه جنگیدند. این‏که می‏‌فرمایید آیا به خاطر عدالت بود یا نه؟ 🔸باید به موضوع تاریخی‎تر نگاه کرد. سیدالشهدا(ع) در زمان رسول‎ اکرم(ص)، در شهری که آن حضرت آن را اداره می‎کردند، حضور داشتند. شیوه حکمرانی ایشان را دیده بودند. 🔸 دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع) را نیز تجربه کرده بودند. اگر ما باور می‎کنیم که رسول‌الله (ص) و امیرالمؤمنین(ع)، طبق آیه شورا اهل مشورت بودند، یکی از مهم‎ترین مشاوران امیرالمؤمنین(ع)، خود امام حسین (ع) بوده‌اند. 🔸تردیدی نداشته باشید که در تصمیم‎گیری‎های امام علی (ع) نیز ایشان نقش مهمی داشته‌اند. سپس در تصمیم‏گیری‎های امام حسن مجتبی(ع)، باز هم امام نقش محوری داشته‌اند. 🔸در واقع، رویه ایشان، هیچ تفاوتی با رویه رسول اکرم (ص)، امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن (ع) نداشته است. بنابراین، اگر شرایطی شبیه شرایط امام حسن(ع)، برای ایشان هم به وجود می‌‏آمد، ایشان نیز مانند امام حسن (ع) می‎پذیرفتند. 🔸اگر شرایطی وجود داشت که شرایط عهد پیشین امام حسن مجتبی(ع) با معاویه در نظر گرفته می‌شد، حرمت خاندان امام حسین (ع) نگه داشته می‌شد، احترام شیعیان حفظ می‌شد و حکومت اصول و احکام دین را به ظاهر رعایت می‌کرد، نیاز به حرکت اصلاحی نبود. 🎤گفت وگوبا: دکتر علی‌اصغر پورعزت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2630 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻افسانه علم یَلِه 🔹علوم در غرب، همیشه به‌طرزی برنامه‌ریزی ‌نشده و به‌اصطلاح طبیعی، شکل نگرفته‌ است. 🔹اینکه «دانش‌های‌های‌تک» در صنایع دفاعی ظهور می‌یابد، نشان از نقش برنامه‌ریزی و مشخصا برنامه‌ریزی سازمانی در پیشرفت علوم دارد. 🔹در آن بلاد، علوم‌انسانی نسبت به علوم طبیعی و فنی، از این حیث، برنامه‌بردارتر بوده است؛ یعنی عمیق‌تر از علوم‌طبیعی و فنی، علوم‌انسانی (به‌استثنای فلسفه که دانشی کهن و دیرین است) حاصل ضرورت‌هایی تاریخی و نیز سطح بالایی از برنامه‌ریزی بوده است. ✍️نویسنده: محسن سلگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2641 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻افسانه علم یَلِه 🔹اثر علم بر فلسفه در دروان جدید بحث مفصلی است. برای نمونه، «خدای ساعت‌ساز» یا «ساعت‌ساز لاهوتی» و در دوران اخیر «ساعت‌ساز لاهوتی رخنه‌پوش» متأثر از علم است. 🔹در قرن هفدهم که سرمایه‌داری هلندی، جوان بود و جولان می‌داد، اسپینوزا که ناظر به سرمایه‌داری نیز اندیشید و سخن گفت، از خدایی سخن به میان آورد که این خدا در تفسیر رایج(الف) بیش از خدای مرید (صاحب اراده) و رب، مورد استقبال دانشمندان در غرب قرار گرفت؛ به‌ویژه که در برخی تفسیرها این خدا خدایی است که حتی، همچون خدای ساعت‌ساز، دیگر خالق جهان هم نیست بلکه با جهان ازلی یکی است (البته ازلی از این منظر و با این تفسیر). 🔹دولت‌های سنتی نیازی به علوم‌انسانی نداشتند. اما در دوران جدید با گسترش جمعیت و پیچیده‌تر شدن اداره جامعه، مفهوم «برنامه‌ریزی» و در دوران متأخر یا چند دهه اخیر مفهوم «حکمرانی» در صدر اهمیت قرار گرفت. 🔹نیاز به کنترل جمعیت (تسلط ایدئولوژیک) از سویی و مطالبه‌گرا شدن مردم و اهمیت یافتن افکار عمومی در پرتو دموکراتیزاسیون از سویی دیگر، به علوم‌انسانی اهمیتی مضاعف داد و آن ‌را برای طبقه حاکم بیش از هر زمانی مهم کرد. 🔹در این میان، اثر پیشرفت تکنیک بر تولد علوم‌اجتماعی و اهمیت یافتن و امکان «کنترل جمعیت» بی‌بدیل است. ✍️نویسنده: محسن سلگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2641 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی 🔸می توان از مفاهیم هنجاری هر سیستم اقتصادی صحبت کرد و آن‌ها را مورد بحث (نه نقد) قرار داد. 🔸 به عبارت دیگر نمی‌توان آنرا نفی یا اثبات کرد (زیرا این مفاهیم به ایدئولوژی خاص هرسیستمی گره خورده است ) زیرا فرض بر این است که این بخش دارای مبنای قابل دفاع ایدئولوژیکی می باشد. 🔸مخلص کلام آنکه ایدئولوژی قابل رد یا اثبات نیست (دکترجون رابینسون) ولی می‌توان درباره نقاط قوت و یا ضعف آن بحث کرد. مثلا اگر در نظام سرمایه داری برای پول، پاداشی به نام بهره (ربا) و برای نیروی کار(کارگر) دستمزد قائل هستند می‌توان در نظام دیگری پیشنهادات دیگری ارائه کرد. 🔸قاطعانه باید گفت که هنوز هیچ اقتصاددانی در دنیا پیدا نشده و نخواهد شد که این دو مفهوم را در چارچوبی که در منطق اقتصادی می‌شناسیم اثبات کند. ✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2639 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ریشه اظهارنظرهای عجیب درباره اقتصاد اسلامی 🔸در خصوص مکمل بودن دو بخش هنجاری و اثباتی هر یک از دو نظام اقتصادی شناخته شده بحث تخصص در میان است. 🔸به این معنا که بخش هنجاری به دست به اصطلاح “فقهای” هر یک از دو نظام و بخش اثباتی به اقتصاددان واگذار شده است. 🔸 اقتصاددانان هر یک از دو نظام سرمایه داری و سوسیالیسم در کار دیگری ورود پیدا نکرده‌اند، زیرا که خود را در زمینه‌های هنجاری صاحب نظر نمی‌دانند و “فقهای” مربوطه نیز به دلیل عدم تخصص، در کار اقتصاددانان مداخله نمی‌کنند. 🔸تجربه تاریخی نشان داده است که این دو نظام علی رغم مشکلات درونی و عملیاتی حاصل از این نوع تقسیم کار تخصصی که مکمل یکدیگر هستند تاکنون همچنان دوام آورده‌اند (ناگفته نماند که پس از مشکلات مکرر بین المللی ناشی از پیروی ازسرمایه داری، نظام سوسیالیستی مجددا در غرب احیا شده و آن را جایگزین مناسبی برای آینده نه چندان دور دنیا معرفی کرده و خواهند کرد). 🔸به اعتقاد این نویسنده دلیل عمده‌ای که دو جلد کتاب شهید عالیقدر اسلام سید محمد باقر صدر همچنان حرف اول را می‌زند و تاکنون ماندگار و بلا منازع مانده است آن است که نوشته‌های ایشان در حد تخصص شان (یعنی فلسفه- فقه و حقوق) حفظ شده و ایشان قصد نداشتند به مقولاتی که در دایره اقتصاد است ورود پیدا کنند. 🔸 به احتمال قوی ایشان به معایب تداخل در دو تخصص جداگانه واقف بودند و برای آموزش آیندگان در تخصص خود باقی ماندند. مع الاسف این طرز تفکر متعالی تاکنون توسط پیروان ایشان رعایت نشده است. 🔸ما شاهد بسیاری از تحقیقات طراز اول و قابل توجه در سطح بین المللی بوده‌ایم که از چشمه فیاض نوشته‌های ایشان بهره‌ها برده‌اند. اظهار نظر ناشیانه‌ای که یک غیراقتصاددان اخیرا در تائید بازار آزاد نموده است به حق موجب واکنش‌های متعددی شده است که ریشه در تداخل ناصواب و عدم توانایی تشخیص دو مقوله هنجاری و اثباتی دارد. 🔸نباید فراموش کرد که شهید صدر در حیطه تخصص خود مطالب گهرباری در زمینه‌های مختلف “مکتب اقتصاد اسلامی” دارند. 🔸منظور از مکتب نیز چیزی جز بخش هنجاری نظام اقتصادی اسلام قابل تصور نیست که باید آنها را از بخش اثباتی جدا دانست. 🔸ایشان خود را یک اقتصاددان معرفی نکرده‌اند و از این رو از “علم اقتصاد اسلامی” نام نبرده‌اند. ✍️نویسنده: دکتر ایرج توتونچیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2639 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻شغل جدید سربازان خردسال ▪️قسمت چهارم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت سوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2260 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سیطره ایده غرب در آموزش با انیمیشن‌ها 🔹انیمیشن‌های خوب طراحی‌شده ممکن است به دانش‌آموزان در یادگیری سریع‌تر و آسان‌تر کمک کنند. 🔹آنها درمورد توضیح موضوعات دشوار نیز کمک شایانی به معلمان می‌کنند. دشواری دروس ممکن است به‌دلیل درگیری ریاضیات با تخیل به‌وجود بیاید. به‌عنوان مثال، جریان الکتریکی نامرئی است. 🔹 فهم عملکرد مدارهای الکتریکی در ابتدا برای دانش‌آموزان دشوار است، اما با کمک انیمیشن‌های رایانه‌ای، یادگیری و آموزش ممکن است آسان‌تر، سریع‌تر و سرگرم‌کننده شود. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2656 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سیطره ایده غرب در آموزش با انیمیشن‌ها 🔹یکی از مطالعاتی که روی ۴۳۰۰ کودک در نقاط مختلف دنیا انجام شده نشان می‌دهد تعداد قابل‌توجهی از محبوب‌ترین کارتون‌های دنیا که متعلق به ایالات متحده هستند، ازجمله «تام و جری» و «پلنگ صورتی»، باعث ترویج خشونت در نهاد کودکان می‌شوند. 🔹از این رو نگرانی‌های والدین درمورد تماشای بیش از حد کارتون توسط کودکان‌شان چندان بی‌مورد نیست. 🔹بخش قابل‌توجهی از انیمیشن‌های تلویزیونی دنیا هم توسط ژاپن تولید می‌شوند که به آنها انیمه یا مانگا گفته می‌شود. مانگاهای ژاپنی در بسیاری از موارد تاثیر یأس‌آوری روی روحیات کودکان دارند. 🔹این برخلاف انیمیشن پرطرفدار و روحیه‌بخشی مثل فوتبالیست‌هاست که در ژاپن تولید شده. 🔹پس از این جهت هم می‌توانیم نگران تاثیر این نوع محصولات روی تربیت نسلی کودکان‌مان باشیم. 🔹 کسر قابل‌توجهی از کارتون‌هایی که کودکان دهه ۶۰ و بزرگسالان امروز به فضای تیره و ترسناک آنها معترض‌اند، همین انیمیشن‌های مانگا بودند که بدون درنظر گرفتن رده سنی کودکان و صرفا با تکیه بر خاصیت آموزشی‌شان (که مرور بهترین رمان‌های تاریخ ادبیات را هم دربر می‌گرفت)، از تلویزیون پخش می‌شدند. 🔹از این لحاظ هم باید مراقب آنچه پخش می‌شود، بود. ارائه پیام‌های مستقیم به کودکان و درنظر نگرفتن جنبه‌های سرگرم‌کننده برای آنها آفت دیگری است که در این حوزه باید از آن برحذر ماند. 🔹 با توجه به تمام اینها باید تاکید کرد در ایام شیوع ویروس کرونا و به‌حداقل رسیدن روابط اجتماعی و نیز مشکلاتی که سر راه آموزش حضوری کودکان وجود دارد، توجه به جنبه‌های آموزشی کارتون‌ها اهمیتی چندبرابر پیدا می‌کند. 🔹درمورد انیمیشن‌های آموزشی مناسب برای کودکان ذکر این نکته هم مهم به‌نظر می‌رسد که استفاده از ساده‌ترین و صمیمی‌ترین تکنیک‌های انیمیشن، بهترین و موثرترین روش است. 🔹«کارتون»، برای کودکانی با رده سنی بسیار پایین محبوب‌ترین تکنیک انیمیشن است. پس از آن انیمیشن‌های کات‌اوت (شبیه تکنیک شکرستان) و عروسکی (خمیری یا عروسک‌های دیگر) محبوبیت بالایی دارند. 🔹 کارتون‌ها باید بیشترین شباهت را به نقاشی خود کودکان داشته باشند و روی مسائلی که برای آنها هم مفید و هم قابل‌فهم هستند، تاکید کنند. 🔹 بچه‌ها بی‌اندازه عاشق تماشای آن‌دسته از نمایش‌های کارتونی هستند که براساس ارزش‌هایی مثل دوستی و همزیستی ساخته شده است. 🔹آنها بیشتر از بزرگسالان تحت‌تاثیر برخی درگیری‌های داستانی قرار می‌گیرند. هر شخصیت متخاصم و شخصیت‌هایی مانند بیگانگان، ابرقهرمانان و اژدها، به‌طور عجیبی توسط آنها باور می‌شوند. 🔹برخی نمایش‌های متحرک کودکان را از محدوده کلاس خارج می‌کند و در زمانی که آرامند و می‌توانند دانش مورد نظر را جذب کنند، به آنها آموزش می‌دهد. این نوع آثار را معمولا درحوزه القائات غیرمستقیم هنری زیاد مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2656 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سرمایه‌سالاری را با مالکیت خصوصی اشتباه نکنیم 🔸اسلام که فقط فقه نیست بلکه یک مجموعه از جهان‌بینی و اخلاق و ارزش‌ها و فقه و... است . 🔸 اصلا بحث این است که چگونه اینها را امام جامعه -حال یا امام معصوم یا نایب امام معصوم-بایستی -با یک روش عادلانه و با روش مشارکتی و ارتباط با مردم و بدون اینکه هیچ‌گونه استبداد رایی داشته باشد. 🔸با ارتباط‌گیری و با ولایت که همان ارتباط‌گیری با مردم است- با کارآمدی و بدون اینکه تنشی ایجاد بشود، به‌تدریچ پیاده کند و اهداف خداوند را با اهداف مردم جوش بدهد. 🎤گفت وگو با: دکتر ناصر جهانیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2654 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سرمایه‌سالاری را با مالکیت خصوصی اشتباه نکنیم 🔸سیره پیغمبر [در این مساله] محدوده دارد. فرق سرمایه‌سالاری با سرمایه‌داری همین‌جاست. 🔸در اسلام مالکیت انفال داریم، مالکیت عمومی داریم -که اینها جلوی ثروتمند شدن بی‌نهایت را می‌گیرند و همچنین جلوی اینکه یک دهم درصد از مردم برای همیشه تاریخ مالک باشند [و باقی بی‌چیز] و [همچنین جلوی این را هم می‌گیرد که] در نسل‌های بعدی که می‌آیند هیچ‌چیزی نداشته باشند. 🔸نسل قبلی به‌خاطر اینکه سرمایه‌سالار بوده است، همه امکانات انفال و معادن و… را بلعیده و در اختیار خودش قرار داده است. مثلا کارخانه نفت فلان سرمایه‌دار آمده و تمام زمین‌ها و معادن ایالت تگزاس را -هرچه بوده- بلعیده است و اگر کسی بخواهد در آنجا کاری انجام دهد، دیگر محروم است. 🔸 سیره پیغمبر هم –به‌تعبیر شهید صدر و دیگران- براساس «مالکیت مختلط» بوده است، «مالکیت انفال» و «مالکیت دولتی» و «مالکیت عمومی» و بعد «مالکیت خصوصی» داشته است. در تمدن اسلامی هم، تا آنجا که روش‌های پیغمبر انجام می‌شد و سیره پیامبر و ائمه جاری می‌شد، این «مالکیت مختلط» جریان داشته است و بحث سرمایه‌سالاری را اسلام هرگز تایید نمی‌کند. 🔸فقط [که] فقه و به اصطلاح آقای بروجردی روایت فقهی -که آن را هم بیشتر سیره عقلایی تایید کرده- [که مطرح نیست]. 🔸ما در معاملات، تاسیسی نیستیم بلکه تاییدی هستیم یعنی معمولا سیره عقلا را می‌پذیریم مگر در ربا [که] می‌گوییم ربا منع شده یا از فلان کار منع شده است ولی این‌طور نیست که هیچ‌چیز دیگری وجود ندارد. 🔸در نظریه‌پردازی و در علوم‌اجتماعی و علوم‌اقتصادی ما نیازمند به فلسفه و اخلاق هستیم. 🔸بحث این است که ما سنت‌های الهی را متوجه باشیم. درواقع جهان اجتماعی‌ای که اسلام می‌سازد با جهان اجتماعی‌ای که سوسیالیسم ارائه می‌کند و با جهان اجتماعی سرمایه‌سالاری، متفاوت است. 🔸پیغمبر جهان اجتماعی‌ای ساخت که بی‌نظیر است. پیغمبر طوری سرمایه‌داری را به میان آورد که این سرمایه‌داری همراه با انفاقات، همراه با خیرخواهی، دادن زکات، نهادسازی‌های وقف و… بوده‌ است. 🔸مجموع اینها، جهان اجتماعی متفاوتی ساخته است که البته آقای بروجردی هم نکته خوبی فرمودند که: «ما بایستی از دیگران علم را یاد بگیریم.» 🔸ولی زمانی که شما به شکل مرعوب و بدون پشتوانه فلسفی، حقوقی، فقهی و بدون یک چارچوب نظری و سیستماتیک و نظام‌مند بخواهید از دیگران [چیزی یاد] بگیرید، مثل ۲۰۰‌سال اخیر -که مسلمان‌ها مرعوب شدند و هرچه را به‌صورت ترجمه‌ای گرفتند و چیزی هم نتوانستند ارائه کنند- خواهد شد. 🎤گفت وگو با: دکتر ناصر جهانیان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2654 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا شایستگی علمی، قربانی خودخواهی‌های صنفی خواهد شد؟ 🔹حکمرانی دینی مبتنی‌بر اصل ولایت‌فقیه به‌طور کلی سیاست حذف را کنار گذاشت و به این فکر نیفتاد که به‌تلافی به‌حاشیه راندن حوزه‌های علمیه در رژیم سابق، فعالیت دانشگاه‌ها را محدود سازد یا حوزه را بر آن برتری دهد، بلکه اصل همکاری حوزه و دانشگاه را مطرح کرد. 🔹در این دیدگاه، جامعه انقلابی به ظرفیت‌ها و توان علمی هر دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه نیاز دارد و باید دوشادوش هم، ایران خود را کنیم آباد. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2651 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آیا شایستگی علمی، قربانی خودخواهی‌های صنفی خواهد شد؟ 🔹انجمن‌های علمی، نهادهایی سازمان‌یافته برای حمایت و پشتیبانی از تلاش علمی اعضای رسمی و غیررسمی دانش‌های مربوطه است. 🔹اولیای انجمن‌ها از میان افرادی باسابقه و مجرب و اهل تدبیر برگزیده می‌شوند. آنان معمولا به هنگام پدید آمدن مشکلی – که در آن به نوعی پای انجمن‌ها نیز به میان کشیده می‌شود- ریش‌سفیدی و میان‌داری می‌کنند تا مشکل به‌نحو مطلوب حل شود. گاه لازم می‌آید که به‌سبب مصالحی بزرگ‌تر و مهم‌تر از مصالح صنفی، برابر خواسته‌های صنفی بایستد. 🔹قطعا چنین تصمیمی دیر یا زود، تامین‌کننده مصالح صنفی نیز خواهد بود؛ گفت «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.» 🔹یک نمونه از این دست مسائل، مشکلی است که از ناحیه افرادی پیرامون اقدام آموزش‌وپرورش برای استخدام تحصیل کردگان حوزوی در رشته‌های تاریخ و ادبیات‌فارسی و علوم‌اجتماعی پیش آمده است. 🔹همان‌طور که بیان شد، این اقدام تامین‌کننده مصالحی والاتر از مصالح صنفی انجمن‌هاست و در راستای تحقق یکی از اهداف مهم بر زمین مانده انقلاب‌اسلامی؛ یعنی تعامل و همکاری میان حوزه و دانشگاه – یا تعامل نهادهای علمی به‌طور کلی- است. 🔹حتی اگر هم در سطح مصالح صنفی نگاه کنیم، این اقدام آموزش‌وپرورش نمی‌تواند مساله‌آفرین باشد بلکه اقدامی در جهت رفع تبعیض و ویژه‌خواری‌های صنفی است. 🔹هیچ دلیلی ندارد که حاکمیت فقط دغدغه معاش بخشی از متقاضیان شغل‌های دولتی را داشته باشد و بخش دیگر از متقاضیان را نادیده انگارد. ✍️نویسنده: داود مهدوی‌زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2651 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻 ▪️ 🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻 ▪️ 🔹استاد شریفی در این درسگفتارها مطالبی منظم درباره تاریخ علم دینی، چیستی علم دینی، و دیدگاه های مختلف درباره علوم انسانی اسلامی و همچنین روش شناسی علوم انسانی اسلامی و مبانی علوم انسانی اسلامی بیان کرده اند و به مهمترین نقدهای مخالفان پاسخ داده اند. کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
📣 مستند سینمایی 🔴 دقیقاً از سه دهه پیش که اولین گلوله‌های جنگ در قره‌باغ شلیک شد، یک جنگ بزرگتر در دنیای رسانه کلید خورد: «جنگ روایت‌ها». و در این میان، ایران و مردم ایران، غایب اصلی جنگ روایت‌ها بودند. بالأخره پس از سالیان دراز، یک مستندساز جوان از خطه آذربایجان، تلاش کرده است یک روایت جدید، متفاوت و جامع از تاریخچه و ناگفته‌های مناقشه قره‌باغ ارائه کند، اثری جذاب، تکان‌دهنده و غافلگیرکننده برای جوانانی که در جست‌وجوی پاسخ سؤالاتشان درباره این ماجرا هستند. 🔍 کارگردان: 💼 تهیه‌کننده: مرکز مستند سفیر ⏰ زمان: ۷۰ دقیقه ♦️ ثبت درخواست اکران عمومی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی: عماریار (http://ammaryar.ir) یا تلفن 02142795620 https://eitaa.com/joinchat/1460338702C7e130ac336 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻مناظره دکتر سوزنچی و مهدی نصیری 🔹 تدبر در روایت نبوی: زمانی خواهد آمد که مردم از معروف نهی می‌کنند. 💠 حجت‌الاسلام دکتر سوزنچی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت چهارم: https://eitaa.com/fekrat_net/2234 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net