🎙#مصاحبه
🔻مکتب اقتصاد اسلامی و ویژگیهای آن
🔹 در اقتصاد اسلامی اساس جامعه بر مبنای عدالت است. العدلُ اساسُ الاسلام. در تفکر سرمایهداری چنین چیزی نیست. خداوند در سوره حدید میفرماید : ما پیامبران را فرستادهایم تا مردم برای عدالت برخیزند. چنین چیزی در اندیشه سرمایهداری نیست.
🔹در اقتصاد اسلامی هدایت الهی در تولید، توزیع و مصرف قرار دارد. یعنی تبعیت از فرامین خداوند. خداوند حکم کرده است که چه چیزی مصرف کنید و چه چیزی مصرف نکنید و چه چیزی تولید کنید. آیا تولید محدودیتی ندارد؟ خداوند میفرماید شما حق ندارید شراب تولید کنید.
🔹 حق ندارید خوک پرورش دهید و وسائل قمار تولید کنید. حق ندارید آنچه را که موجب دشواری زندگی مردم است تولید کنید. در مقابل این تفکر، تفکر کسانی است که به انبیاء الهی میگفتند این نمازی که میخوانی وادارت میکند که از ما بخواهی ما خدایان خودمان را رها کنیم یا هر کاری که دلمان میخواهد درباره اموالمان انجام ندهیم.
🔹در تفکر سرمایهداری دقیقا این مسئله وجود دارد که انسان با اموال خود هر کاری که میخواهد میتواند انجام دهد. اما این با آموزههای انبیاء مطابقت ندارد.
🔹بله، اسلام در آیات و روایات به صورت یکپارچه به ما ارائه نکرده است اما این کار علمای اسلام است و شهید صدر این کار را انجام داده است. درست مثل این است که بگوییم اسلام فلسفه ندارد. فلسفه مال یونان است. این را بعضیها میگویند.
🔹میگویند اسلام با فلسفه مخالف هم هست. بله اسلام با برخی آموزههای فلسفه یونان مخالف است ولی بالاخره در تاریخ اندیشههای اسلامی دانشمندان مسلمان فلسفیدهاند و فلسفه اسلامی را رقم زدهاند یا خیر؟ ابن سینا فیلسوف اسلامی بود یا نبود؟ فارابی بود یا خیر؟ علامه طباطبایی فیلسوف بود یا خیر؟ امروز آیتالله جوادی آملی و آیتالله مصباح فیلسوف هستند یا نیستند؟
🔹اینها دارند فلسفه اسلامی را آموزش میدهند اما ما در هیچ سورهای از سورههای قرآن فلسفه اسلامی نداریم.
🎤گفت وگو با: حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #اقتصاد #سرمایه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2934
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان
🔸از جمله اهداف مهم شبکه ملی اطلاعات تأمین امنیت کاربران و ارائه اینترنت سریع و ارزان است.
🔸چرا این دو مهم هستند؟ موضوع امنیت کاربران بهعنوان پروتکلهای مصوب در بسیاری از کشورها پیگیری و خط قرمز جدی آنها محسوب میشود. همانگونه که در حوزه فیزیکی این مسئله مهم است که امنیت مشتریان در بانکها هنگام تبادل تأمین شود، در فضای اینترنت که امروز جایگزین فضاهای فیزیکال است نیز دارای اهمیت است.
🔸امنیت جسمی افراد در جوامع مهم است و امروز امنیت روانی جوامع با همین فضاها در حال تهدید و از بین رفتن است و اساساً مبحث تأمین امنیت موضوع مهم و کارویژه شبکه ملی اطلاعات است.
✍️نویسنده: معصومه نصیری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فضای_مجازی #اینترنت #شبکه_ملی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2500
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان
🔸«شبکه ملی اطلاعات» بر اساس تحقق هدف مهم «استقلال شبکه» در سه لایه «زیرساخت»، «خدمات و کسبوکارها» و «محتوا» باید پیگیری و محقق شود.
🔸زیر ساخت قوی و تأمینکننده اصل استقلال باید امکان ایجاد مراکز داده به منظور میزبانی دادههای داخلی، افزایش سطح دسترسی عمومی به شبکه، افزایش تابآوری شبکه از طریق ایجاد رینگ در اتصالات داخل شبکه و… را فراهم آورد همان نکتهای که کمیسیون سولاریوم فضای مجازی آمریکا در سال گذشته میلادی خطاب به کنگره اعلام کرد که باید کمیته دائمی امنیت سایبری را برای ایجاد یکپارچگی برای مدیریت این حوزه در سنا ایجاد کند و موظف است که آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساختی را تا تابآوری ملی زیرساختهای اساسی تقویت کرده و ایمنی بیشتر اکوسیستم سایبری را به ارمغان بیاورد.
🔸در بخش خدمات و کسبوکارها علاوهبر ایجاد زمینههای لازم برای فعالیت و تعامل و تبادل این بخشها میتوانند علاوه بر حفظ و افزایش استقلال خدمترسانی به شهروندان، با حضور در بازارهای جهانی و منطقهای به اصلیترین منبع تاثیرگذاری یا صادرات داده نیز تبدیل شوند.
🔸یکی از مهمترین بخشهای شبکه ملی اطلاعات که از آن عقب هستیم موضوع محتوای بومی و داخلی مورد استفاده است. تحقق این بخش بدون تحقق دو بخش دیگر اساساً بعید و یا ناقص خواهد بود. سلطه محتوایی غیر بومی و در عین حال احاطه محتوای افکار عمومی داخلی با محتوای خارجی همان چیزی است که نگرانکننده است.
✍️نویسنده: معصومه نصیری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فضای_مجازی #اینترنت #شبکه_ملی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2500
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معضله تاریخی نفوذ و زوال خویشتن فرهنگی
🔹«نفوذ»، مفهومی بود که آیتالله خامنهای در دهۀ اخیر، بیش از گذشته بر آن تأکید کرد؛گویا دشمن بیشتر میکوشد که از طریقِ نفوذ، انقلاب را محاصره کند و به آن ضربه بزند.
🔹 این تأکید، از آن جهت بود که سیاستهای نیروی اعتدالگرا نسبت به غرب، که معطوف به «اعتمادسازی» و «راضیکردنِ» آنها بود، خواهناخواه به «دستاندازیها» و «تصرّفاتِ» محسوس و نامحسوسِ غربیها میانجامید و آنها میکوشیدند تا از مجرای سیاستِ «تنشزدایی» و «تعامل» و «مذاکره»، خویش را به ایران تحمیل کنند و از درون، انقلاب را دچارِ «فرسایش» و «ساییدگی» نمایند.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #تنش #نفوذ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2506
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معضله تاریخی نفوذ و زوال خویشتن فرهنگی
🔹غرب در حالتِ طبیعی، بر مدارِ «جبر» و «قهر» حرکت میکند و میخواهد خویش را جهانی سازد و هم خود را به رنگ و هیأتِ خویش درآورد، چه رسد به جاییکه بوی «مقاومت» را استشمام میکند و دریابد جامعه و دولتی، قصد «سرپیچی» دارد و میخواهد از «فضای تاریخِ غربی» خارج شود و تمدّنی مستقل برپا کند.
🔹 اینجاست که با تمامِ داشتههای خویش به میدان میآید و معرکهای بهپا میکند که در آن هیچ اثری از «انسانیّت» و «اخلاق» و «مدارا» و «گفتگو» نیست و همهچیز، بهخدمتِ «هدفهای زیادیخواهانه و استکباری» درمیآیند.
🔹اینچنین «تفرعن» و «تکّبری»، ذاتِ تمدّنِ غربی است؛ تمدّنِ کنونیِ غربی، ریشه در همین «نفسانیّت» و «حیوانیّت» دارد و مبتنی بر قواعدِ آن روییده و فربهشده و گسترشیافته است.
اینک نیز، در هرجا که ضرورتی در میان بماند، این «منِ» پنهان، ناگهان سربرمیآورد و در این تجلّی و ظهور، «تحقیر» و «توهین» و «طرد» و «تحریم» و «جنگ»، از راه میرسند.
🔹در درونِ این «نظمِ جنگلوارِ پنهانی» است که سندِ ۲۰۳۰، بر همگان تحمیل میشود و همۀ جوامع، با هر فرهنگ و هویّت و ارزشهایی که دارند – البتّه اگر جهانیسازیِ فرهنگِ غربی، چیزی از فرهنگهای دیگر باقی نهاده باشد! – باید به یک «حکمِ فرهنگی» گردن نهند و «مطیع» و «منقادِ» آن باشند؛ آنهم به حکمی که حقّ و رواست و با فطرتِ آدمی، همداستان است و سعادت و تکاملِ معنویِ انسان را در پی دارد.
🔹سندِ ۲۰۳۰، فشردۀ تاریخ و تجربههای تاریخیِ غرب است، حاصلِ اندوختهها و ذخیرههای فرهنگی است، و برخاسته از رویکردها و ایدئولوژیهایی است که انسانِ غربی پس از روگرداندن از این، به جعل و وضعشان پرداخت.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #تنش #نفوذ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2506
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻درمان بیماریهای جسمی از نظر قرآن
🔸خدا در آیات قرآن برای درمان بیماریهای جسمی دو راهکار اساسی بیان داشته است که شامل درمان از طریق اسباب ظاهری و اسباب باطنی است.
🔸بنابراین، در درمان بیماریهای جسمی بیمار و پزشک نباید تنها به اسباب ظاهری و درمان شیمیایی یا گیاهی یا جراحی بسنده کنند، بلکه لازم است از ابزارها و اسباب باطنی و معنوی نیز بهره گیرند تا نتیجه دلخواه به دست آید.
🔸بهویژه آنکه از نظر آموزههای قرآن، درمان بیماریهای جسمی زمانی با اسباب ظاهری شدنی است که اسباب معنوی آن را تایید کند.
✍️نویسنده: محمدعلی طباطبایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #درمان #روح #جسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2563
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻درمان بیماریهای جسمی از نظر قرآن
🔸باید توجه داشت که از نظر آموزههای قرآن، اسباب هستی محدود به اسباب ظاهری نیست، بلکه فراتر از اسباب ظاهری، این اسباب معنوی است که تأثیرات شگرفتری بر تن و روان آدمیبه جا میگذارد.
🔸شاید برخی از پزشکان در دهههای اخیر به این نتیجه رسیدهاند که درمان با روحیه بالا و امید در بیمار،عامل بهبودی در بسیاری از بیمارهای حتی سخت درمان یا بیدرمان است.
🔸از نظر قرآن برخی از بیماریها برای مجازات و کیفر است؛ چنانکه گرفتاری سامری به بیماری دوری از اجتماع و عدم توان تماس و لمس، به سبب بلا و کیفری بود که بهخاطر ایجاد گوساله پرستی در قوم یهود دچار آن شده بود.
🔸خدا میفرماید: قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَکَ فِی الْحَیَاهًْ أَنْ تَقُولَ لاَ مِسَاسَ؛ گفت: از میان اجتماع بیرون شو! زیرا برای تو در زندگی دنیوی این است که همواره بگویی: مرا مس مکنید!(طه، آیه ۹۷) بهنظر میرسد که مقصود از «لامساس» گرفتار شدن سامرى به بیمارى مُسرى باشد که تا زنده بود کسى نمىتوانست با او تماس بگیرد. (الجامع لاحکام القرآن، قرطبى، ج ۱۱، ص ۱۶۰)
✍️نویسنده: محمدعلی طباطبایی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #درمان #روح #جسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2563
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻کاربردهای رسانه در مدیریت فرهنگی
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت
▪️#قسمت_ششم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بزدلی در برابر دشمن از منظر قرآن
🔹شجاعت در برابر دشمن از پیامدهای ایمان حقیقی است.
🔹مومن جز از خدا از هیچ کس و هیچ چیزی «خشیت» ندارد و شجاعانه بر اساس حقیقت گرایی و واقع بینی به گونهای عمل میکند که پیروزی یا سعادت شهادت را برای خود رقم میزند.
🔹 بنابراین، بزدلی و خشیت از دشمن به معنای فقدان ایمان حقیقی و تحلیل و تبیین نادرست از حقایق هستی و عدم اهتمام به ربوبیت و پروردگاری خدا است.
✍️نویسنده: حمید قرهشیران
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #شجاعت #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2952
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بزدلی در برابر دشمن از منظر قرآن
🔹خدا در قرآن، از مومنان خواسته تا در جبهه حق باشند و هرگز در هیچ عصر و مکانی از حق کوتاه نیایند و در هر شرایطی شجاعانه علیه باطل باشند و تلاش کنند تا حق بر باطل غلبه کند.
🔹 این بدان معناست که وظیفه و تکلیف مومنان در زندگی دنیوی، مجاهدت در همه عرصههای تزکیهای، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی است. عمل به تکلیف همواره به معنای کسب توفیق و پیروزی نیست، بلکه ممکن است مشیت و اراده الهی به عدم پیروزی مومنان باشد که حکمت الهی مقتضی آن است.
🔹بنابراین، مومنان در میادین جهاد مشارکت فعال داشته و مامور به وظیفه هستند نه مامور به نتیجه؛ چرا که براساس آموزههای قرآن، آنچه بر انسان است عمل به تکالیف و وظایف است نه بیشتر از آن؛ از همین رو خدا میفرماید هر کسی اگر به وظیفه و تکلیف خود عمل کرد، کامروا و سعادتمند است و در هر حالی او پیروز واقعی میدان جهاد است؛ چرا که کسب رضایت الهی مهمترین نتیجهای است که انسان میبایست دنبال آن باشد، خواه این رضایت در پیروزی اسلام و حق باشد و چه در شهادت.(توبه، آیه ۵۲؛ مائده، آیه ۱۱۹؛ توبه، آیه ۱۰۰؛ مجادله، آیه ۲۲)
✍️نویسنده: حمید قرهشیران
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#قرآن #شجاعت #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2952
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
http://fekrat.net/2952
📋#یادداشت
🔻ابزارهای نظارتی و مراقبتی خداوند بر انسان
🔸از آنجا که علم الهی علم حضوری شهودی است همه چیز در نزد خدا حاضر و مشهود است. بنابراین چیزی به نام «سرّ یا خفی یا اخفی» معنا ندارد که بر خدا پوشیده باشد.
🔸 خدا درباره علم خویش به عملکرد و نیات انسان میفرماید: « او چشمهایى را که به خیانت میگردد و آنچه را سینهها پنهان میدارند، میداند».(مومن ،آیه 19.)
🔸این مراقبت دقیق از سوی خدا نسبت به انسانها از آن روست که انسانها به عنوان خلیفه الله در زمین مسئولیتی دارند که میبایست به آن عمل کرده و پاسخگو باشند؛ از این رو همه انسانها از نظر قرآن موجودات مسئولی هستند که باید پاسخگوی عملکرد خویش باشند.
✍️نویسنده: علی محمدخانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا #علم_حضوری #نظارت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2954
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ابزارهای نظارتی و مراقبتی خداوند بر انسان
🔸خدا به انسانها هشدار میدهد که اگر به سبب کوردلی، خدا را نمیببینند، بدانند که خدا آنان را میبیند و تحت نظر و مراقبت دارد: أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَه یَرَى؛ مگر ندانسته که خدا مىبیند. (علق، آیه ۱۴)
🔸باید توجه داشت که ایمان به نظارت خداوند باعث میشود تا هنگام رفتار نابهنجار احساس شرم از خداوند انسان را فرا بگیرد. همچنین ایمان به نظارت الهی نوعی احساس آرامش روحی را در انسان به وجود میآورد که از پیامدهای آن ایجاد شخصیت سالم است.
🔸این همه نظارت و رویت و مراقبت از آن روست که انسان بداند همواره کس یا کسانی او را تحت نظر دارند. لذا باید در عملکرد خویش دقت تمام داشته باشد؛ زیرا حضور چیزی فراتر از دوربینهای امنیتی که همه احوالات ظاهر بلکه باطن انسان از نیتها را خبر دارد، جای هیچگونه بهانه و عذری را نمیگذارد.
🔸در حقیقت کسی که در محضر خدا و دهها شاهد دیگر از جمله شواهدی از درون یعنی اعضا و جوارح خودش است، به طور طبیعی با عقل و علم عمل کرده و بر خلاف ماموریت و مسئولیت خود، حرکتی و کاری را انجام نمیدهد.
✍️نویسنده: علی محمدخانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا #علم_حضوری #نظارت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2954
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند
🔹مستند «معضل اجتماعی» یکی از مهمترین آثاری است که طی سالهای اخیر درباره تاثیر منفی فضای مجازی ساخته شده است. بعید است کسی این فیلم را ببیند و در نگاهش به فضای مجازی، تردیدهای جدی رخ ندهد.
🔹تعدادی از برنامهنویسان و کارمندان ارشد کمپانیهایی که صاحب اپهای مشهور مجازی هستند، در این مستند صحبت میکنند و درنهایت کار به جایی میرسد که حتی با یک دانش سیاسی اندک هم میشود فهمید که یکی از اهداف نهایی مستند، کوبیدن کسی است که در طول کار از او اسمی آورده نمیشود؛ یعنی دونالد ترامپ.
🔹اما با هوشیاری نسبت به نیت نهایی فیلم، میشود بابت نقدهایی که (حالا با هر انگیزهای) از طیف قرینه سیاسیاش میکند، ممنون بود و از آن بسیار آموخت.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #مستند #معضل_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2570
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شورش آشپز علیه مخدر هوشمند
🔹فاشیسمی که فیلم هشدار میدهد با ادامه این روند، یعنی مهار نشدن فضای مجازی، میتواند در تمام دنیا گسترده شود، چیزی است که به هرحال حقیقت دارد. شاید ما جایگزینی که این منتقدان بهدنبال آن هستند را هم نپذیریم؛ ملال سیاسی و نسبیتانگاری محض و تنهایی انسان. درعینحال این فاشیسم هم هولناک است.
🔹بیرحمانه نیست بلکه حتی کاملا منطقی هم هست اگر بگوییم کسانی که فکر میکنند زمین گرد نیست، بهتر است حرفهایشان را پهلوی خودشان نگه دارند و امکان تاثیرگذاری جدی روی رویدادهای اجتماعی را نداشته باشند.
🔹بخشی از کسانی که فقط فضای مجازی میتواند به آنها امکان سخنرانی یا مقالهنویسی را بدهد، همانهایی هستند که میگویند زمین صاف است یا ناگهان بهطور کل منکر وجود ویروسی به نام کرونا میشوند.
🔹این خطرناک است. فرض کنید الگوریتمهای هوشمندی که حتی میدانند یک عکس خشن را باید سانسور کرد، اخبار احمقانه و افکار لمپنیستی و سطح پایین را هم فیلتر میکردند. این کار به راحتی از آنها بر میآید. آنگاه چقدر این فضا محترمانهتر میشد. اما آنها چنین نمیکنند چون منافعشان اجازه نمیدهد.
🔹مستند «معضل اجتماعی» که توسط کمپانی دموکرات نتفلیکس در سراسر جهان منتشر شده، اتفاقا به این مساله هم میپردازد. این مستند را باید با دقت دید و جملههای کلیدی و تعیینکنندهای که در آن است را با وسواس به خاطر سپرد.
🔹توجه کنیم این مستند توسط همان کمپانی غولآسایی توزیع میشود که بزرگترین مبلغ همجنسبازی و اولین مبلغ پدوفیلیا یا رابطه جنسی با کودکان در سینماست. یعنی اینبار یک عده افراد مذهبی و سنتی نیستند که با لحنی بیپروا استدلال میکنند، باید فضای مجازی را به کل تعطیل کرد.
🔹 البته اینکه نتفلیکس و بهطور کل دموکراتها و بهطور کلیتر لیبرالها، چه جایگزینی برای این لمپنیسم دارند، بحث جدایی است؛ اما ما فعلا میتوانیم از داخل این گسلی که بین دو طیف لیبرال و لیبرتارین به وجود آمده، محتویات جهان سرمایهداری را ببینیم.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #مستند #معضل_اجتماعی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2570
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻شغل جدید سربازان خردسال
▪️قسمت ششم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻هنر جهتدهی به تولید با اقتصاد هنر
🔸یوتیوب در آستانه شانزدهسالگی است و این حجم از تاثیرگذاری برای یک پدیده در این سن و سال شگفتانگیز است.
🔸یوتیوب در حال حاضر بیش از دومیلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و بیش از ۷۰درصد زمانهای مشاهده ویدئو در یوتیوب، با استفاده از تلفن همراه صورت میگیرد.
🔸بیش از ۱۰۰ کشور، ورژن یوتیوب مربوط به خود را دارند و یوتیوب دومین موتور جستوجوی بزرگ در دنیاست. روزانه ۵۱ درصد از کاربران یوتیوب از وبسایت بازدید میکنند و هر دقیقه ۵۰۰ ساعت محتوا در یوتیوب آپلود میشود که عدد بزرگ و عجیبی است و عجیبتر اینکه روزانه یکمیلیارد ساعت ویدئو در یوتیوب تماشا میشود.
✍️نویسنده: سیدمهدی موسویتبار
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #هنر #یوتیوب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2978
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻هنر جهتدهی به تولید با اقتصاد هنر
🔸«خرس» ساخته خسرو معصومی فیلمی بود که چندی پیش بهصورت غیرقانونی در یوتیوب منتشر شد.
🔸انتشار این فیلم صدای کارگردان و تهیهکننده آن را درآورد و تهیهکنندههای دیگر هم به این موضوع اعتراض کردند و خواستار پیگیری و شناسایی عامل آن شدند. ظاهرا قراردادی بین یوتیوب و کسی که این فیلم را در اختیار آنها قرار داده، بسته شده است.
🔸 البته رستاخیز هم چنین مشکلی را داشت که قرار بود حل شود و اختلافات مالکان باعث بروز چنین اتفاقی شده بود.
🔸مرتضی شایسته از تهیهکنندگان سینما در گفتوگو با «فرهیختگان» با اشاره به مساله حق کپیرایت در ایران گفت: «ابتدا باید این مساله حل شود تا از انتشار دزدی و غیرقانونی بخش بزرگی از فیلمها جلوگیری کنیم. کار کردن با یوتیوب بد نیست، بهشرطی که قانونی و از مسیر صحیح باشد.»
🔸شایسته با اشاره به ماجرای فیلم خرس اضافه کرد: «تهیهکنندگان سینما راهکاری اندیشیدهاند که ماجرای فیلم خرس تکرار نشود و جلوی یوتیوب هم گرفته شود.
🔸اولین قدم این است که جلوی انتشار غیرقانونی فیلمها در یوتیوب گرفته شود و سپس راهکار قانونیاش طی شود. بعضی آدمها سر خود فیلمها را در یوتیوب به اسم خودشان ثبت کردهاند و الان در تلاشیم این مالکیتها از دست آنها خارج شود.»
🔸مرتضی شایسته عدد فیلمهایی را که غیرقانونی به یوتیوب داده شدهاند، درحدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ عنوان خواند و گفت: «بعضی فیلمها که بهصورت قانونی به یوتیوب داده شدهاند ماهیانه بین ۱۶ تا ۱۷ هزار دلار درآمد داشتهاند و خودم هم قرار است فیلمهایم را بهشکل قانونی دراختیار یوتیوب قرار بدهم.»
✍️نویسنده: سیدمهدی موسویتبار
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رسانه #هنر #یوتیوب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2978
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻وقتی دغدغه حقیقت نیست
🔸باید اذعان کرد با آنکه در باب خیلی چیزها، چیزهای مهمی میدانیم ولی تقریبا هیچ چیزی -به بیانِ دقیقتر، هیچ چیزِ مهمی- درباره حرفِ مفت نمیدانیم! ا
🔸ز دیدِ فرانکفورت، «ابتداییترین و مقدماتیترین سوالها درباره حرف مفت همچنان نهتنها بیپاسخ، که نپرسیده باقی ماندهاند.»
🔸 ظاهرا مساله ما با حرفِ مفت این نیست که راه را اشتباه (یا حتی اشتباهی) رفتهایم؛ مساله این است که هنوز حتی راه نیفتادهایم.
🔸اما اگر اینگونه باشد آنگاه بهراهافتادن، در ابتدا، با نوعی این در -و- آن در زدن همراه خواهد بود.
✍️نویسنده: مهدی سلیمانیخورموجی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #دقدقه #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2976
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻وقتی دغدغه حقیقت نیست
🔸 با آنکه حرفِ مفت – در معنای روزمرهاش- غالبا به کلامی اطلاق میشود که زیاده و سهلیاب است ولی «هری گوردِن فرانکفورت» نویسنده کتاب «در باب حرفِ مفت» با واکاوی زیرکانه لایههای زبانی نهفته در پس آن، نه به زیادهگویی افتاده و نه محتوای کلامش بهگونهای است که سهلیاب باشد.
🔸از دید یک فلسفهخوانِ حرفهای، باید متن او را اثری جاافتاده در سنت فلسفه زبان روزمره بهشمار آورد؛ اما روایت جسورانه و مثالآوریهای خلاقانه – و حتی گاه خندهآور- نویسنده سبب شده است کتاب از یک اثر کسلکننده آکادمیک فاصله بگیرد و برای مخاطب عام نیز جذابیتهای خودش را داشته باشد.
🔸ناگفته پیداست که احتمالا بسیاری ریشخندکنان با خود بگویند:
«وقتی فیلسوف باشی و هیچ هنری جز حرفزدن بلد نباشی و از بدِ حادثه، حرفی نیز برای گفتن نداشته باشی، آنگاه حرفِ مفت زدن -یا درباره حرفِ مفت، حرف زدن- بهترین (و شاید تنها) راه گریزی باشد که برایت باقی میماند.»
🔸خب، چه کسی میداند؛ شاید بهراستی اینگونه بوده است. چهبسا فرانکفورت نیز همچون راسل، پس از عمری آکادمیک نوشتن (و در بابِ امور آکادمیک نوشتن)، بالاخره کفگیرِ مخارجش به ته دیگ خورده و ناگزیر شده با نوشتن درباره مسائل عامهپسند راهی برای گذران زندگیاش بیابد.
🔸شاید او نیز همچون برخی فلسفهخوانهای امروزی، صرفا در پی ِیافتنِ مخاطبانِ بیشتری بوده تا حس جاهطلبیاش را ارضاء کند.
✍️نویسنده: مهدی سلیمانیخورموجی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #دقدقه #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2976
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معمای تراژدی جنون حل و کمدی میشود
🔹فیلم سینمایی پرده آخر(۱۳۶۹) یک فیلم اکسپرسیونیستی است که توانست در نهمین جشنواره فیلم فجر جوایز سیمرغ بلورین بخشهای بازیگر نقش اول زن، بازیگر نقش دوم زن، بازیگر نقش دوم مرد، کارگردانی، فیلمبرداری، گریم، صدابرداری و طراحی صحنه و لباس را از آن خود کند.
🔹حضور گروه تئاتر در خانه و اجرای نمایشنامه تنظیمشده توسط کامرانمیرزا، شاید مهمترین وجه جنونآمیز این فیلم باشد.
🔹در ابتدای فیلم، بازیگران تئاتر هر کدام بهصورت اختصاصی خود و نقشی را که قرار است ایفا کنند، به تاجالملوک و کامرانمیرزا(به تعبیری تهیهکننده و کارگردان این نمایش تراژیک) معرفی میکنند. صحنه این نمایش نه در سالن آمفیتئاتر، بلکه در خانهای قدیمی است.
✍️نویسنده:داوود طالقانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #دقدقه #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2974
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معمای تراژدی جنون حل و کمدی میشود
🔹فروغ نقش اصلی داستان که از نقشه تئاتر خبر ندارد، نمیتواند خیال و واقعیت را از هم تمیز دهد. آغاز جنون، همین عدم توانایی تمایز بین واقعیت و رویاست و فرد، متوهم میشود. کامران از هنر نمایشنامهنویسی خود به «اسب خیال» یاد میکند.
🔹 هنر از قوه خیال برمیآید، چنانکه جنون نیز از قوه خیال است، یعنی هنر و جنون مظروف یک ظرف هستند و آن ظرف خیال است. قوه خیال انسان در برابر قوه عاقله او قرار دارد.
🔹 از قوه عاقله فلسفه و دانش برمیخیزد و قوه خیال فرمها، چارچوبها و قواعد را رد میکند و ایدههای بدیع را میآفریند. در کارگردانی و بازیگردانی واروژ کریممسیحی بازیگران بهصورت اغراقشده -که یادآور تفاوتهای بازیگری تئاتر و سینماست- بازی میکنند.
🔹در نهایت پرده آخر نمایش با حضور کارآگاه انجام میشود و پایان نمایش لحظهای است که حقیقت آشکار میشود. در پایان داستان، آگاهی مطلق به تمام شخصیتهای داستان و مخاطب تسری داده میشود و همهکس، همهچیز را میفهمند.
🔹در پرده آخرِ فیلم سینمایی پرده آخر، قصه تراژیک فروغ به کمدی بدل میشود. کامرانمیرزا و کارآگاه و فروغ میخندند و اعضای گروه تئاتر خیابانی برای یکدیگر دست میزنند و یکدیگر را تشویق میکنند و ساز میزنند و آواز میخوانند. پرده آخر، با کمدی تمام میشود.
🔹 در تراژدی حقیقت رعبآور و ترسناک جلوه میکند اما در کمدی، آگاهی به مرحله بالاتری رسیده و مسخرگی آن عیان شده است تا جایی که مایه قهقهه فروغ و خندههای کامران میشود. در تحلیلی که هگل در پدیدارشناسی روح(بخش دین) و درسگفتارهای زیباییشناسی ارائه کرده، تراژدی نسبت به کمدی در سطح پایینتری قرار دارد.
🔹در تراژدی، هدف، کاتارسیس یا پالایش روح است اما در کمدی، دیگر تربیت سوژه انسانی مساله نیست و خود حقیقت مساله است. تاجالملوک که قصد قتل را داشته و از ابتدا میخواسته رقیب مالیاش را از راه بهدر کند، خود به جنون دچار میشود. مرز جدید در پایان فیلم مشخص میشود یعنی مشخص میشود که خیال چه بوده و واقعیت از چه قرار بوده است و مجنون فیلم چه کسی قرار است باشد.
✍️نویسنده:داوود طالقانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #دقدقه #حقیقت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2974
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#موشن_گرافی
🔻نظر رجال سیاسی ایران در مورد انتخابات آمریکا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #ایران #آمریکا #رجال_سیاسی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
شرطیسازی اقتصاد به سیاست، خیانت به اقتصاد است
🖋مصاحبه مفصل دکتر حمیدرضا مقصودی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با سایت فکرت در موضوع شرایط اقتصادی کشور در رکود کرونایی
http://fekrat.net/2990/%d8%b4%d8%b1%d8%b7%db%8c%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%8c-%d8%ae%db%8c%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%a7/
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
♨️ داود فیرحی پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
🔸این استاد علوم سیاسی چندی پیش بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و به گفته پزشک معالجش از همان ابتدا شرایط تنفسی مطلوبی نداشته است واین اواخر هم شرایطش وخیمتر شده بود و در کمای مصنوعی به سر میبرد. «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی»، «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» و «فقه و حکمرانی حزبی» از جمله آثار منتشر شده وی در این سالها بود.
🔹با اینکه بنده پروژه فکری ایشان را متعلق به جبهه فکری روشنفکری می دانم که شاهبیت ایدهاش، #لزوم_انطباق_انقلاباسلامی با تمدن غالب مدرن است، ولی به جدّ متعقد بودم که وجود امثال ایشان که #مواجهه_نظری و #چالش_تئوریک با انقلاب اسلامی میکند، برای عرصه عقلانیت و خردورزی انقلابی بسیار مایه برکت است و زمینهی اندیشیدن جبهه فکری انقلاب اسلامی به بنیانهای انقلاب اسلامی را فراهم میسازد و مانع تبدیل شدن آنها به #کلیشه می شود.
خداوند ایشان را مورد مغفرت خود قرار دهد و به بازماندگان ایشان صبر جمیل عنایت نماید🌺
@taammolat74
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻طب سنتی و مدرن، نیازمند معالجه با گفتوگو
🔸واقعیت این است که هر مکتب و علمی عدهای بلندگو و سخنران میخواهد. همانطور که همه مکاتب دینی و الهی مروّج دارند، مکاتب طبی نیز مروّجان خود را دارند.
🔸اما در مورد طب سنتی دو ملاحظه جدی در این رابطه وجود دارد. اول آنکه این مروّجان به جای اینکه به مراجع علمی رجوع دهند، خود مرجع علمی شدهاند.
🔸بسیاری از مبلغان طب سنتی بیش از چند کتاب در این حوزه مطالعه نکردهاند ولی شدهاند مرجع این علم.
✍️نویسنده:حمید ایزدبخش
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#طب #طب_سنتی #طب_مدرن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3003
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net