هدایت شده از مجله خردورزی
مؤسسه فرهنگی و رسانهای شناخت برگزار مینماید:
«نشست تخصصی زن و رسانه»
📎جلسه دوم:
🔺بازنمایی نقش و جایگاه زنان در سینمای ایران
🔻دکتر رفیع الدین اسماعیلی (مدیر موسسه شناخت)
📅 19اردیبهشت 1400؛ ساعت 15
پخش از طریق صفحه آپارات و اینستاگرام رسانه فکرت:
instagram.com/fekratmedia
instagram.com/roshanie_baran
aparat.com/Fekratnet
هدایت شده از مجله خردورزی
16.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #اختصاصی
📻 #رادیو_فکرت
🏷 نظریه دین و قدرت
🔶نقدهایی که اندیشمندان به نظریه دین و قدرت دکتر سروش وارد نمودهاند را در این اپیزود از رادیو فکرت بشنوید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رادیو_فکرت
#فکرت_مدیا
#دکتر_عبدالکریم_سروش
#مارکس
#جوزف_نای
#گالبرایت
#علیدوست
#دانیال_بصیر
#مصطفی_گودرزی
#اشکان_زند
#الیاس_فلاحتی
#رضا_لطفی
#عرفان_خلیلی
#دین_و_قدرت
🔖ما را دنبال کنید در:
⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/
⭕️ @fekratmedia
فکرت
📋#یادداشت 🔻انقلاب دیجیتال فرزند خود را می خورد ✍️مارک اسپوزیتو؛ نویسنده و مدرس دانشگاه 👇ادامه مط
📋#یادداشت
🔻انقلاب دیجیتال فرزند خود را می خورد
✍️مارک اسپوزیتو؛ نویسنده و مدرس دانشگاه
🔸شرکتهای دیجیتال ظاهرا میتوانند بدون محدودیت رشد کنند، در حالی که رشد بقیه مشروط به شرایط بستهای است که در آن فعالیت میکنند.
🔸این گرایش نه تنها فرضهای نئولیبرال درباره خلق ارزش را به چالش میکشد، بلکه ما را به سمت سناریویی سوق میدهند که در آن سیاستهای دولتی برای بازتوزیع ارزش، دیگر گزینههای موجهی نیستند.
🔸در این میان دولتها و برخی در درون بخش خصوصی راه حلهایی مثل مالیات بر داراییهای دیجیتال را پیشنهاد کردهاند، در حالی که مدافعین یک رویکرد بازار آزاد همچنان به این اصرار خود ادامه میدهند که هر شکلی از مداخله دولت، صرفا انحرافات بازار بیشتری را موجب میشود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب
#دیجیتال
#اقتصاد
#تعامل
#سرمایه
#فرصت
#روشنفکری
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4174
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻نقش طبقات و نهادهای مردمی در تبیین حاکمیت اسلامی(بخش دوم)
🎤مسعود پورفرد؛ دانشیار عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حاکمیت
#مسعود_پورفرد
#عقل
#تفکر
#نخبگان
#ایده
#مشروعیت
#اسلام
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4172
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻نقش طبقات و نهادهای مردمی در تبیین حاکمیت اسلامی(بخش دوم) 🎤مسعود پورفرد؛ دانشیار عضو هیئ
🎙#مصاحبه
🔻نقش طبقات و نهادهای مردمی در تبیین حاکمیت اسلامی(بخش دوم)
🎤مسعود پورفرد؛ دانشیار عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸از نظر ما قدرت به مثابه مقولهای متغییر در مناسبات اجتماعی سلطه و توزیع سلسله مراتبی آن تلقی میگردد.
🔸اگر با توجه به ویژگیهایی که برای شکل گیری تشکلهای مردمی گفته شد دقت شود آنان دارای قدرتی خواهند شد که تقریبا شبیه یک شبه ساختار میگردد و از این حیث میتواند ساختارهای اقتدار گرا را که بتدریج فاقد مشروعیت و کارامدی میشوند را درهم بشکند.
🔸اهمیت رویکرد به عاملیت جمعی در این است که به نتیجهگیریهای بدبینانهای که ناظر به ناتوانی انسان در تغییرات و تحولات زندگی سیاسی ـ اجتماعی مدرن است منتهی نمیشود و کنشگران در آن بیقدرت محسوب نمیگردند.
🔸در این میان نصوص دینی ضمن تأکید بر عاملیت جمعی به لحاظ اهمیت، انتخاب سایر شیوههای زندگی مانند: «گوشه گیری و انزوا طلبی» را امری نامطلوب میشمارد. و در حوزه اجتماعی تقدّم مصالح جمعی بر مصلحت فردی است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#حاکمیت
#مسعود_پورفرد
#عقل
#تفکر
#نخبگان
#ایده
#مشروعیت
#اسلام
#انتخابات
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4172
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
بسمهتعالی
عقلانیت وحیانی به روایت تسنیم
- زمان:
دوشنبه ۲۰اردیبهشت۱۴۰۰، ساعت ۲۲
- پخش زنده:
https://www.instagram.com/iranianhht.ir
خانهٔ اندیشمندان علوم انسانی
📌آدرس کانال:
⭕️@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻چرا مردم اخبار جعلی را باور می کنند؟ 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• #ا
📋#یادداشت
🔻چرا مردم اخبار جعلی را باور می کنند؟
🔸شناخت انگیزه لایهای شناختی است که روندهای شبکههای اجتماعی را هم توضیح میدهد.
🔸ما وقتی مطلبی را در محیط آنلاین میخوانیم، احتمال پذیرش آن در صورت انتشار از سوی یک حساب کاربری تایید شده و دارای تصویری مناسب و حرفهای از کاربر و شرحی مفصل و حرفهای از احوالات وی بیشتر است.
🔸اما مطالب منتشر شده توسط حسابهای کاربری ناشناس و بدون تصویر و شرح مناسب را چندان باور نمیکنیم. تعداد به اشتراک گذاری مطالب، تعداد لایکها و اظهارنظرها و نیز بر روی شکل گیری تصویر کلی مد نظر ما در مورد هر مطلب تاثیرگذار است.
🔸برای همین خالقان اخبار جعلی ابتدا اسناد رسمی منتشر شده دولتها و مقامات و نهادهای معتبر را بازنشر کرده و در ادامه بخشهایی از آنها را به گونهای تفسیر و تعبیر میکنند که با معنای واقعی آنها در تضاد کامل باشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب
#دیجیتال
#اقتصاد
#تعامل
#سرمایه
#فرصت
#روشنفکری
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4182
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻عدالتخواهی امروز نسبتش رابا مردم گم کرده است 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈
📋#یادداشت
🔻عدالتخواهی امروز نسبتش رابا مردم گم کرده است
🔸ایده عدالت و عدالت خواهی هسته مهم انقلاب اسلامی است ولی متاسفانه امروز در معرض مخاطره قرار گرفته است و هم ایده عدالت و هم عدالت خواهی در معرض خطر مصرف شدن هستند این درحالیست که در آغاز انقلاب، عدالت خواهی به مثابه مطالبه یک آرمان و دادخواهی بود.
🔸در سالهای انقلاب، ایده عدالت توسط اقلیت و مردم زجرکشیدهای مطرح میشد که امروز اگر بخواهد به همان شکل مطرح شود شکل کاریکاتوری به خود میگیرد ولی متاسفانهای عدالت خواهی که امروز با آن مواجهیم نسبت خودش را با مردم و حتی با حاکمیت و سیاست گم کرده است.
🔸ایده عدالت خواهی امروز، مدعی نمایندگی مردم است ولی اقبال مردم را به همراه ندارد، مردمی را نمایندگی میکند که آن مردم زبانش را نمیشناسند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب
#دیجیتال
#اقتصاد
#تعامل
#سرمایه
#فرصت
#روشنفکری
#فکرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/4178
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (4)
✍️ استاد علی امینی نژاد
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
🔺 دورۀ دوم از نظر زمانی از ابتدای قرن سوم تا اوایل قرن هفتم و به طور دقیق قبل از محی الدین عربی (م 638) ادامه می یابد.
🔘ویژگی های دورۀ دوم
🔺 الف) وقتی حجم تعالیم عرفانی گسترده شد، عرفا نیاز دیدند که آموزه های عارفانه را تنظیم، تدوین و حفظ نمایند. از این رو در این دوره عرفا به تألیف و تصنیف دست بردند و در این دوره آثار مهمی شکل گرفته است و بیشتر مشایخ و صوفیان این دوره صاحب رساله و کتاب هستند.
🔺 ب) از ویژگی های این دوره، استحکام و استقرار کامل فرقه های صوفیه است. تشکیلات و سلسله مراتب گروهی، سنن، آداب و استحسانات صوفیانه شکل کامل خود را پیدا می کند.
🔺 ج) هرچند عرفان اسلامی از همان ابتدا صبغه رنگ و بوی عملی داشته است، اما در این دوره عرفان عملی که در واقع بنیان اصلی عرفان اسلامیِ قبل از دورۀ سوم را تشکیل می داده، از جنبه های مختلف به اوج خود می رسد.
🔺 د)از ویژگی های این دورۀ رشد قابل توجه و به تدریج اوج گیری احساست عرفانی است که در قالب نظم و نثر خود را نشان می دهد و در زبان فارسی و عربی بزرگ ترین شاهکارهای ادبی را پدید می آورد.
🔺 ه) عرفان اسلامی در این دوره، با دیگر نحله هایی که در میان مسلمین پدید آمده اند، همچون متکلمین و فلاسفه رابطۀ جدی برقرار می کند.
🔺 و) در این دوره، اصطلاحات خاص عرفانی که به طور عمده از شریعت و گاهی از فلسفه و کلام گرفته شده است، شکل خاص خود را می گیرد.
🔺ز) از خصوصیات بارز این دوره، پدید آمدن مشایخ بزرگ عرفانی همانند: ذوالنون مصری، بایزید بسطامی، جنید بغدادی، حلاج، ابوسعید ابوالخیر، خرّاز و ده ها عارف گران سنگ دیگر است.
🌐 عرفای طراز اول و مشهور قرن سوم
1️⃣ بشر حافی (م 227)
🔺 مقیم بغداد و از مشاهیر عرفا بوده است. در ابتدا اهل فسق بوده و داستان توبۀ او به دست حضرت موسی بن جعفر(ع) معروف است.
2️⃣ حارث محاسبی (م243)
🔺 وی از معاصران جنید و استاد اوست. در علوم ظاهر و باطن مهارت داشته و نوشته های فراوانی دارد.
3️⃣ ذوالنون مصری (م 245)
🔺 وی اهل «إِخمیم» مصر و از ارکان عمده و مهم عرفاست. شاگرد اسرافیل مغربی و استاد عارفان بزرگی همچون: سهل تستری و ابوسعید خرّاز و دیگران است.
4️⃣ سری سَقَطی (م 253)
🔺 وی شاگرد معروف کرخی و دایی جنید و استاد او و سایر بغدادیان است و از اقران و هم ردیفان حارث محاسبی و بشر حافی به حساب می آید. گفته می شود: اول کسی که در توحید، ترتیب مقامات و احوال عارفان سخن گفته است، اوست.
5️⃣ بایزید بسطامی (م 261)
🔺 عظمت او در عرفان به حدی است که جنید بغدادی _شیخ و سید طایفه _ دربارۀ او می گوید: ابویزید منّا بمنزلة جبرئیل من الملائکة. از همین روی «سلطان العارفین» لقب گرفته است و اول کسی است که دربارۀ مقامات «فناء فی الله» و وحدت شخصیه، خوب سخن گفته است.
🔺 جنید از طریق ابوموسی عیسی بن آدم که برادرزاده و مرید بایزید بود، به گفته های او آگاهی یافت و آنها را به عربی ترجمه کرده که با شرح آن در اللمع سرّاج به ما رسیده است و از خود با یزید هیچ نوشته ای برجای نمانده است.
🔺 پیروان بایزید از آن روی که نام وی «طیفور» بود، به «طیفوریّه» شهرت یافته اند.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 118_123
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net