eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
995 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 ◾️گذار ناگزیر از صلح سرد به صلح گرم ✍️ علی‌اکبر علیخانی، دانشیار دانشگاه تهران 🔻در صلح سرد، کشور و حکومت، چه در بُعد داخلی و چه در بُعد بین‌المللی، دشمنان بسیاری دارد که از سه حالت خارج نیست: 🔻 نخست اینکه آنها به هر دلیلی از قبل وجود داشته‌اند یا ایجاد شده‌اند ولی حکومت نتوانسته یا نخواسته با تلاش از هر راهی این دشمنی را از بین ببرد یا کاهش دهد. 🔻دوم اینکه حکومت با رفتارها و مواضع و سیاست‌هایی که آنها را درست یا موجه یا ضروری می‌دانسته، باعث به وجود آمدن آن دشمنان و مخالفان شده است، 🔻سوم اینکه دشمنان بالقوه و رقبایی از قبل وجود داشته‌اند که رفتارها، مواضع و سیاست‌های حکومت آنها را بالفعل کرده و طرفدار را به بی‌تفاوت، رقیب را به مخالف، و مخالف را به دشمن تبدیل کرده است. 🔻صلح سرد برای جوامعی که دولت‌سازی در آنها صورت نگرفته یا دهه‌های متمادی با جنگ داخلی و آشوب روبه‌رو بوده‌اند به‌عنوان دوره‌ گذار به صلح گرم مطلوب است، اما برای جوامعی که قبلا در آنها دولت‌سازی صورت‌گرفته و جامعه تا حدی به مدنیت گذر کرده و نهادها و رویه‌های مستقر و شرایط نسبتا خوب برای پیشرفت داشته، بسیار خطرناک و نگران‌کننده است و نوعی پسرفت محسوب می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3462 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 1️⃣ ❇️ معرفی فلسفۀ فلسفه ▪️ فلسفه به معنای مابعدالطبیعه، علمی است که به موجود ازآن جهت که موجود است، می‌پردازد و خواهان دستیابی به حقایق موجودات است. طبیعی است برای کشف حقایق مرتبط با علم، باید از روش مناسب، که به اکتشاف بینجامد، بهره برد. روش علم فلسفه برای اکتشاف حقایق فلسفی، که حقایقی از منظر موجودیت بدون تقید به هر امر دیگرند، روش عقلی برهانی است. ▪️ دانش فلسفه یا مابعدالطبیعه و همچنین دانش های دیگر، با دسته ای از پرسش ها در باب حقیقت خود روبه رویند، که امروزه از آن با عنوان«فلسفۀ فلسفه» یا فلسفۀ هر علمی یاد می کنند. فلسفۀ هر علمی به مسائل درونی آن علم و بررسی صدق و کذب گزاره های درون آن نمی پردازد، بلکه به خود علم به سان امری عینی توجه می کند و در باب اینکه چنین علمی به مثابه دانشی نظام مند چگونه استوار می شود، به جست و جو و کاوش می پردازد. 🔳 پرسش های فلسفۀ هر علم 🔻پرسش هایی از این دست در فلسفه هر علمی مطرح اند: 1️⃣موضوع و محور بررسی و کاوش در آن علم چیست و آن علم دربارۀ چه چیزی سخن می گوید؟ 2️⃣غایت آن علم چیست؟ 3️⃣روش ویژۀ کاوش در آن علم کدام است؟ 4️⃣روش های عام علم چیست؟ 5️⃣آن علم از چه مبانی معرفت شناختی اساسی مرتبط با فلسفۀ علم برخوردار است؟ 6️⃣گسترۀ مسائل آن علم تا کجاست؟ 7️⃣نسبت آن علم با علوم دیگر چگونه است؟ 8️⃣ابزارهای مفهومی آن علم کدام اند؟ 9️⃣مبادی آغازین علم کدام است و چگونه تثبیت می شود؟ 🔟آن علم چه کارکردهایی دارد؟ ▫️ این پرسش ها، پرسش های کلان در باب هر علم اند که پاسخ بدانها موجب درک بهتر علم و پیشرفت در آن به لحاظ دستیابی به منطق و فضای کلان و نیز اجرای آن خواهد شد.
▫️بنابراین علم فلسفه به عنوان علمی نظام مند، با پرسش هایی این چنین روبه روست، که از مجموعۀ آن ها با عنوان «فلسفۀ فلسفه» یاد می شود.

📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 15_16 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽منظومه فکری امام ❇️ فصل و وصل و مردمسالاری سکولار در اندیشه امام خمینی(ره) 🎙مهدی جشیدی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💢 بیشتر بخوانید: 🔹 tn.ai/2515431 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پارت اول 🔹مفهوم شناسی پدیده سلبریتیسم 🔻دکتر احمد اولیایی 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📋 ◾️واژگونی جایگاه زن در سینمای جهان و ایران ✍️ امیر حسین قزل ایاغ؛ طلبه سطح 4 🔻اگر باور داشته باشیم که مهمترین فلسفه‌ی غرب در سده‌ی اخیر، اقتصاد بوده، متوجه می‌شویم که سینمای امروز هم غالباً در پی تجاری سازی و کسب درآمد است. تهیه کننده و سرمایه گذار اثر، اگرچه جنبه‌ی هنری اثر را مد نظر دارد، اما بیش از آن به بازگشت سرمایه‌ی خود به همراه سودش می‌اندیشد. 🔻دسته‌ی اول آثاری که با نگاه تجاری تولید می‌شوند، آثاری هستند که به وضعیت موجود جامعه می‌پردازند تا هم‌ذات پنداری مخاطب را جلب کنند. اگر مخاطب مشکل مالی داشته باشد، به زندگی فقرا می‌پردازد و رویای آنان را نمایش می‌دهد. 🔻اگر مخاطب به دنبال لذت و رفاه باشد، داستان نویس، امکان تجربه‌ی رفاه را به او می‌دهد. این دسته از تولیدات، فرهنگ موجود را تکرار و تقویت می‌کند و حتی تشدید می‌کند. در این مدل، احتماًل اصلاح حداقلی است. برای مثال با فیلم‌هایی روبرو می‌شویم که به توضیح مسائل زنان می‌پردازد. 🔻مانند زن آزاد مستقل که زندگی بسیار خوبی بدون همسرش دارد. این فیلم‌ها تسکینی بر درد زنانی است که فرصت ازدواج مناسب را از دست داده‌اند و التیامی به ایشان است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4304 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولت‌سازی اسلامی ✍️ دکتر عبدالحسین خسروپناه 🔻وقتی بخواهیم از موضع فقه نظام و فقه کلان‌نگر به موضوع مدارس غیرانتفاعی بپردازیم، ابتدا باید به چند سوال پاسخ دهیم و چند احتمال را بررسی کنیم بعد به حکم برسیم. 🔻شما فرض کنید با یک نظام آموزش و پرورشی مواجهید که تفکرات لیبرالیستی بر آن حاکم شده، به اسم کمک به مدارس دولتی، یکسری مدارس دیگر راه انداخته‌اند، از آن طرف کیفیت علمی مدارس دولتی روز به روز کاهش پیدا می‌کند و از آن طرف مدارس غیرانتفاعی رشد می‌کند و خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندان‌شان تحصیل خوبی داشته باشند، مجبور می‌شوند پول قرض کنند و فرزندان‌شان را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند. 🔻اینجا و با این نگاه کلان، راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی جایز نیست. اما حالا شما فرض دوم را در نظر بگیرید؛ کیفیت مدارس دولتی سرجایش باشد اما یکسری مدارس شکل بگیرد که زمین هم از بنیاد مستضعفان بگیرد، امکانات دولتی هم بگیرد برای اینکه استعدادهای خاص‌تر را که پتانسیل آورده‌های بیشتری برای کشور دارند، به صورت ویژه‌تری آموزش دهد، بحث هم رانت شخصی و خانوادگی نیست، خب! در این فرض، مدارس غیرانتفاعی جایز است. 🔻 حالا در همین فرض دوم، اگر رانت فردی و خانوادگی وارد شد، یعنی شخص به این بهانه شروع کرد به ویژه‌خواری، باز این موضوع حکم عدم جواز پیدا می‌کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3614 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 2️⃣ ❇️ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه 🔹 مباحث فلسفۀ فلسفه را از منظری می توان به دودستۀ مسائل روشی و معرفت شناختی، و مسائل محتوایی تقسیم کرد. مباحث روشی و معرفت شناختی، ناظر به آن دسته نکات و تأملاتی اند که شیوۀ بررسی و کاوش علم فلسفه و مبانی اساسی معرفت شناختی آن را بررسی می کنند، همچون روش خاص علم فلسفه، روش عام قابل استفاده در فلسفه و دسته ای از مباحث روشی مطلق مرتبط با مسائل فلسفۀ فلسفه که در همۀ علوم برهانی و به ویژه در فلسفه به کار می روند. 🔹 مباحث محتوایی نیز ناظر به تحقیقاتی اند مرتبط با اموری در باب فلسفه که مضامین روشی و معرفت شناختی ندارند و یا چندان به لحاظ روشی و معرفت شناختی چشمگیر نیستند، مانند موضوع فلسفه، تعریف فلسفه، امکان فلسفه و ضرورت آن، مبادی آغازین فلسفه، کارکردهای فلسفه، گسترۀ دانش فلسفه و مسائل آن و نسبت فلسفه با علوم دیگر. 🔹برخی مباحث را در عین اینکه باید در معرفت شناسی، به معنای دقیق آن، مطرح کرد، در مباحث فلسفۀ فلسفه نیز می توان کاوید؛ زیرا از مباحث پایه ای فلسفۀ فلسفه نیز هستند. 🔹فلسفه نسبت به علوم دیگر اعم العلوم و علم کلی است، و به طور طبیعی این امر با بداهت موضوع علم فلسفه، یعنی موجود، گره می خورد. بداهت مفهوم موجود به موضع گیری دیگری وابسته است که در باب مفاهیم بدیهی باید صورت گیرد. از این رو مسئلۀ معرفت شناختیِ معیار بداهت مفاهیم در تصورات را باید جزو مباحث فلسفۀ فلسفۀ اسلامی نیز قرار داد. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 16_19 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تفاوت ويژگيهای مرگ، با ( NDE) ⭕️ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ✍️ استاد ، جلسه اول 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 ◾️تبیین نقش دولت در برقراری عدالت سایبرنتیک (بخش اول) ✍️ مهندس محمدعلی شکوهیان راد 🔻امروز افراد با جریان اطلاعات مرتبط هستند و از آن اثر می‌پذیرند. افراد در برخورد با اطلاعات و مواجهه با اطلاعات سه گام طی می‌کنند: 🔻 براساس آن باور، تصمیم می‌گیرند و بر طبق آن تصمیم اقدام می‌کنند. از آنجا که این سه گام مبتنی بر اطلاعات است، شما می‌توانید از ابتدا اطلاعات را به‌گونه‌ای در جامعه کنترل کنید که درنهایت اقدام افراد همان شود که شما از ابتدا می‌خواهید. 🔻این روند، ثبات خیلی بیشتری نسبت به مدل قبلی در طرح‌ریزی حاکمیت دارد، چون فرد تصور می‌کند خودش به این نتیجه رسیده است. درنتیجه اصرار دارد و به‌نوعی بر آن تصمیمی که به آن رسیده است، تعصبی دارد و می‌خواهد حتما اقدام در آن راستا را محقق کند. 🔻به صورت مشخص امروز فضای سایبر به‌عنوان چارچوب عملیاتی دانش سایبرنتیک، کاملا نظری است و در حوزه علوم انسانی از آن بحث می‌شود، نه حوزه فنی مهندسی. امروزه جایی که به‌عنوان نقطه اصلی کنترل جریان آگاهی در هر کشوری مطرح است، فضای سایبر آن کشور است که طبیعی است حاکمیت برای آن طرح‌ریزی کند و آن را به‌عنوان ثقل طرح‌ریزی حاکمیت در جامعه خودش در نظر بگیرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4308 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️اینستاگرام و استفاده تجاری از اطلاعات کاربران ✍️ نازنین عندلیبی، استادیار مدرسه اطلاعات در دانشگاه میشیگان 🔻ظاهرا آنچه که مردم در «فروشگاه» اینستاگرام می‌بینند، بر اساس توصیه الگوریتم این پلتفرم شخصی سازی شده‌اند که تعیین می‌کند فرد از چه چیزهایی خوشش می‌آید و به خرید چه چیزهایی تمایل دارد. 🔻مشخصه‌های اجتماعی اقتصادی، جنسیت، سن، نژاد و سایر مشخصات چه تاثیری بر محتوایی دارد که این پلتفرم در دکمه فروشگاه خود به کاربران توصیه می‌کند؟ کدام اقلام هستند که توصیه می‌شوند و در آنجا به نمایش در می‌آیند؟ 🔻 کاربران اینستاگرام ممکن است بسیار جوان و مثلا ۱۳ ساله باشند، یعنی همان سنی که برای گشودن یک حساب کاربری الزامی است. این شخصی سازی در مورد کودکان چگونه کار می‌کند؟ 🔻یک نکته مهم مواردی است که مردم در اوج لحظات آسیب پذیری خود توصیه‌هایی را برای خرید اقلامی مشخص دریافت می‌کند. به اشتراک گذاری یا جستجوی اطلاعات در یک پلتفرم شبکه اجتماعی تجربه‌ای دشوار و شخصی است و وقتی این پلتفرم با کمک درکی که الگوریتم‌ها به آن رسیده‌اند از این تجربیات سود می‌برد- که ممکن است دقیق باشد یا نباشد- این مسئله مشکل آفرین می‌شود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3432 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آشنایی با جنبش فمینیسم 👈فمینیسم در لغت به معنای جنس زن یا مونث است که اولین بار در سال 1871 میلادی در یکی از متون پزشکی فرانسوی به کار رفته است. 👈در اصطلاح، فمینیسم به جنبش‎‌های منظمی که با هدف احقاق حقوق زنان فعالیت می‌کنند، اطلاق می‌شود. 👈این واژه برای اشاره به مقوله برابری زن و مرد هم به کار رفته است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 3️⃣ ❇️ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی 🔘 بداهت تصوری و تصدیقی موضوع فلسفه 🔺 فیلسوفان مسلمان معتقدند موضوع فلسفه، یعنی موجود بما هو موجود، هم بداهت تصدیقی دارد، هم بداهت تصوری. منظور از بداهت تصوریِ موضوع فلسفه این است که مفهوم «موجود» بیّن و آشکار است و معلوم بودنش نیازمند آن نیست که مفهوم دیگری پیش تر معلوم باشد. برای شناختن مفهوم موجود، استفاده از معلومات و ترتیب دادن فرایند فکر لازم نیست. 🔺 اما معیار بداهت تصوریِ مفهوم «موجود» چیست؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، باید دانست که اساساً معیار بداهت مفهوم چیست. اگر بدانیم بداهت تصوری مفهوم به چه معناست و ملاک آن چیست، می توانیم ملاک بداهت مفهوم « موجود » را نیز بیان کنیم. 🔺 به اعتقاد ما، مبحث تصورات نیز جزو مباحث معرفت شناسانه است. مفاهیم بدیهی، پایه های تعریف و تحصیل مفاهیم دیگرند. روشن است که معیار بداهت مفاهیم پایه و نیز نقش این مفاهیم در فرایند شناخت تصورات دیگر، از مسائل مهم دانش معرفت شناسی در بخش تصورات است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 23_25 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 تفاوت ويژگيهای مرگ، با ( NDE) ⭕️ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ✍️ استاد ، جلسه دوم 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️بررسی انتقادی لایحه «تامین امنیت زنان علیه خشونت» (بخش اول) ✍️ محمدرضا کدخدایی؛ دانش آموخته سطوح عالی حوزه و دکترای مطالعات جنسیت و خانواده 🔻براساس نقدی که برخی اندیشمندان علوم اجتماعی مطرح می‌کنند بسیاری از پیمایش‌های انجام شده در مورد خشونت علیه زنان در ایران از نظر چارچوب نظری و روشی، مشکل اساسی دارند و نتایج برآمده از آنها منعکس کننده واقعیت جامعه ایران نیست. 🔻 تبعیت از نظریه‌ها و چارچوب‌های نظری غربی؛ محوریت عناوین مجرمانه در اسناد بین‌المللی و فراملی؛ تدوین شاخص‌ها و گویه‌های پیمایش بر اساس تحقیقات انجام‌شده در کشورهای غربی؛ 🔻 در نظر نگرفتن مؤلفه‌های فرهنگی و بومی جامعه ایران نسبت به جوامع غربی؛ عدم توجه به تفاوت‌های فرهنگی و بومی در فرهنگ‌های مختلف ایران؛ عدم توجه به نگرش زنان در تحقق خشونت؛ مهم‌ترین نقدهای مطرح شده بر پیمایش‌های است که درصدد توجیه ضرورت لایحه است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4312 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔈 پیشنهاد میشود تا آخر فایل، با دقت گوش داده شود. 🔰 آیا تجربه های مشترک تجربه های نزدیک به مرگ(NDE)، با خصوصیات مرگ، در متون دینی مختلف هست؟ ⭕️ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد. 🔻 جلسه سوم 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ مدرسه تابستانی معنویت های نوظهور ◾️«آسیب شناسی مواجهه جامعه و معنویت نوظهور» دکتر محمد مسعود سعیدی ◾️«نقد آموزه های زندگی در حال معنویت های نوظهور» دکتر احمد شاکر نژاد ◾️«بررسی و نقد یوگا» حجت الاسلام و المسلمین دکتر مظاهری سیف ⏰ زمان برگزاری: 2 و 3 تیرماه 1400 📄 همراه با گواهی پژوهشکده لینک ثبت نام: 🌐 http://ici.isca.ac.ir/sabt 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️بازخوانی مسأله عدالت و نظام طبقاتی در اندیشه دکتر شریعتی ✍️ رضا اجاق؛ عدالت‌پژوه و دانش‌آموخته رشته فلسفه و کلام دانشگاه رضوی 🔻دکتر شریعتی معتقد است که مکتب شیعه از ایدئولوژی برتری برخوردار است. شیعه فی نفسه یک ایدئولوژی انقلابی است. آزادی توده‌های محروم را ترغیب می‌کند که این امر از منظر شیعه، هدف اساسی وحی است. 🔻از نظر علی شریعتی جامعه عادلانه یک جامعه بی‌طبقه است. دستیابی عدالت اجتماعی منوط به رعایت برابری بین افراد جامعه است. منابع مادی و اجتماعی باید به طور برابر بین اعضای جامعه توزیع شود. به عقیده او مفهوم قرآنی قسط به معنای بهره‌مندی برابر کلیه افراد از حاصل کار و حقوقی خود است. 🔻علاوه بر این وی رفتار امام علی (ع) را مورد توجه قرار می‌دهد آن هنگام که آن حضرت، رهبری جامعه اسلامی را پذیرفت، دستور توقف کلیه شیوه‌های پرداخت موجود را صادر کرد و بنای جدید را در پرداخت برابر در پیش گرفت. خواه این افراد یک افسر عالی رتبه نظامی برخوردار از منزلت ممتاز اجتماعی باشد یا برده همان افسر. آیا در جهان معاصر که آنقدر داعیه پایبندی به اصل برابری دارد، چنین حکومتی وجود دارد؟ 🔻 توجه شریعتی به رفتار امام علی (ع) نشان می‌دهد که وی مفهوم قسط را به عنوان برابری میان افراد به مفهوم جمعی تفسیر می‌کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4315 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️نحوه مواجهه صحیح با اندیشه‌های دکتر شریعتی ✍️ سعید ابوالقاضی 🔻اینکه به تنهایی به بخشی از متن پرداخته شود، یا دیگر آثار متفکر بررسی نشود، یا اینکه زمانه او و متفکرین هم رده او در آن زمان مورد بررسی قرار نگیرد، و همچنین مفسر به شرایط موجود خود بی‌توجهی کند، مواجهه غلطی را در مورد متفکر مورد نظر به وجود خواهد آورد. 🔻به نظر نویسنده این متن، نحوه مواجهه صحیح با شخصیت و اندیشه شریعتی، به عنوان نمونه بررسی مفهوم توحید، شهادت، زن، دین، عدالت، آزادی، برابری، انقلاب، انسان و همه مفاهیمی که در اندیشه شریعتی وجود دارد، بدین صورت است که می‌بایست ابتدا اصل متن بررسی شده، کلیه آثار شریعتی را با آن سنجید و سپس به بررسی متفکرین زمانه او پرداخت و در نهایت به نیت او طبق موارد موجود رسید و همچنین مفسر نسبت به نحوه رسیدن به این فهم آگاه باشد و شرایطی را که خود در آن قرار دارد را مورد کنکاش قرار دهد. 🔻در این صورت میتوان گفت مواجهه صحیح یا حداقل نزدیک به حقیقت با اندیشه های متفکر صورت گرفته است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4319 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 4️⃣ ❇️معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه ابن سینا 🔺 ابن سینا برآن است که در دایرۀ محسوسات، نخست جزئیات مادی را مشاهده می کنیم و کلیات پس از مشاهدۀ جزئیات محسوس درک می شوند. ابن سینا به تبع ارسطو معتقد است که نزد حس محسوسات شخصیِ جزئی اعرف اند، اما نزد عقل، امور عامّه و کلیات شناخته شده ترند، و منظور وی از اعرف بودن نیز این است که پیش از دیگر مفاهیم دانسته و شناخته می شوند. 🔺آنچه کلی تر است، نزد عقل اعرف است. مطابق این ضابطه، اعم المفاهیم، مانند وجود، شیء و ... شناخته شده ترین مفاهیم اند. از سوی دیگر، کلی تر از اعم‌المفاهیم وجود ندارد تا عقل در شناخت آنها بدان رجوع کند. بنابراین اعم المفاهیم بدیهی اند. 🔘بدیهی بودن مفاهیم بسیط 🔺 شیخ رئیس در مقایسۀ مفاهیم مرکب و بسیط نیز تحلیل مشابهی دارد: نزد حس، مرکب ها اعرف اند و نزد عقل، بسیط ها. هر شیئی که بسیط تر باشد، نزد عقل اعرف و اجلاست. 🔺 معیار بدیهی اولی بودن مفهومی مانند «موجود»، عام و بسیط بودن آن است. برای تعریف حقیقی، به عام، یعنی جنس، و نیز به خاص، یعنی فصل نیاز است؛ اما امر بسیط تعریف حدی حقیقی ندارد؛ زیرا تعریف حدی مختص مرکبات است. همچنین عام ترین مفاهیم، تعریف حدی حقیقی ندارند؛ زیرا جنسی ندارند تا در تعریفشان آورده شود. 🔺 جزء ذاتی اعم المفاهیم اساساً نمی تواند امری خاص باشد؛ زیرا حقیقت اعم المفاهیم، اعم بودن از هر خاصی است. در نتیجه اعم المفاهیم ضرورتاً بسیط اند. بساطت و اعم بودن، موجب اعرف بودن این امور نزد عقل است، و اعرف بودن نزد عقل، ملاک اصلی بداهت این مفاهیم است. 🔘دیدگاه شیخ اشراق 🔺شیخ اشراق دیدگاه های مشائیان را دربارۀ بداهت تصوری رد کرده است. سخن اصلی او این است که بدیهیات اولیه محسوسات (اعم از محسوسات به حس ظاهر و محسوسات به حس باطن ) و مشاهدات قلبی اند. او وجود را بدیهی اولی نمی داند؛ زیرا به باور او، وجود از معقولات ثانیه است که وی آنها را ذهنی محض می شمارد. 🔺وی همۀ امور عامه را امور عقلی محض می داند که پس از محسوسات و مشاهدات در ذهن پدید می آیند. بنابراین او نمی تواند این امور را از بدیهیات اولیه بشمارد. حاصل آنکه معیار بداهت از منظر شیخ اشراق، حس و شهود است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 26_32 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️بررسی تطبیقی مفهوم عدالت اجتماعی در اندیشه جان راولز و شریعتی 🎙 پروانه بیاتی؛ دکترای جامعه¬شناسی مسائل اجتماعی ایران، نویسنده و پژوهشگر 🔻شریعتی با رویکردی ایدئولوژیک به دین و به قصد ارائه اسلام به­ عنوان راه­ حلی جامع­ الاطراف برای حل مسائل و مشکلات بشر در زندگی اجتماعی در تمام ابعاد سیاسی، اقتصادی به تبیین عدالت پرداخته است. 🔻 در این راستا، برای اثبات مدعای خود به طرح نظر اسلام در مورد عدالت، به عنوان یکی از مفاهیم بنیادین اندیشه سیاسی و یکی از مهمترین نیازهای زمانه خود به­ خصوص در جهان سوم متوسل می‌­شود. 🔻 اما راولز نظریه عدالتش را مبتنی بر تحقق و حصول دو اصل آزادی و برابری قرار داده است و آن را شرط مهم رعایت انصاف می­‌داند. 🔻وی اصول عدالت را، اصولی عام و جهان شمول قلمداد می­‌کرد و آن را به­ عنوان معیارهایی برای سنجش تمامی جوامع و ساختارهای موجود در یک جامعه می‌دانست. اما به مرور با انتقادهایی که به نظریه وی وارد گشت، آن را تنها به عنوان یک معیار در جوامع دموکراتیک به کار برد و بیان کرد که تنها جوامعی را که دارای ساختار دموکراتیک هستند، می‌­توان با این اصول مورد سنجش قرار داد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4323 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 ◾️مدرنیته در ذات خود توتالیتر است 🎙 بیژن عبدالکریمی و علیرضا شجاعی زند 🔻این دیگری‌سازی و تهدیدنمایی از دیگری هم با اصول لیبرالیسم ناسازگار است و هم با رویکردهای پست‌مدرنی که در دهه‌های اخیر فرصت عرض‌اندام و میدان بازتری پیدا کرده‌اند. 🔻 جالب است که اتفاقا خاستگاه هر دوی اینها فرانسه است. عجیب است فرانسه با چنین عقبه‌هایی که مدرنیته نیز از آن ارتزاق کرده، امروزه تبدیل به پرچمدار مقابله عملی و نظری با تمامی آن شعارها شده است. این دیگری‌سازی و تهدیدنمایی از دیگری اتفاقا با رویکرد و راهبرد لائیسیته نیز در تعارض است که خاستگاه آن نیز فرانسه است. 🔻قرار بوده که دولت‌های لیبرال سکولار غیرایدئولوژیک در قبال تمامی ادیان و ایدئولوژی‌ها و فلسفه‌ها بی‌طرف و خنثی باشند؛ اما امروز به نابردبارترین و متعصب‌ترین جریان سیاسی ایدئولوژیکی بدل شده‌اند که از ریشخند و تحقیر دیگران لذت می‌برند و حمایت علنی هم می‌کنند و به تخاصمات درونی و بیرونی جامعه خویش دامن می‌زنند. 🔻نقطه آغاز خشونت و ترور اگر صحنه را درست ببینی، اینجاست و نه واکنش‌های کف خیابان یک جوان چاقو به‌دست تحریک شده که ممکن است مامور هم باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=3235 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 5️⃣ ❇️معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی ▫️محقق طوسی در اساس الاقتباس معیاری ترکیبی برای بداهت مطرح کرده است: بدیهی آن است که یا صریحاً از حس ( ظاهر و باطن ) به دست آید یا صریحاً از عقل. بنابراین دیدگاه او آمیزه ای ازدیدگاه مشائیان و شیخ اشراق است. 🔘 تفاوت بدیهی عقلی محض و بدیهی حسی ▫️ وی تفاوت این دو، یعنی بدیهی عقلی محض و بدیهی محسوس را در کلی بودن یکی و جزئی بودن دیگری نمی داند. 🔘مشکلی که خواجه با آن روبه رو است ▫️مفاهیمی مانند سفیدی و گرسنگی، که از راه حس ظاهر یا باطن به دست می آیند، از سویی برای کلی شدن نیازمند طی کردن فرایندی هستند که به فرایند اکتساب نظری شبیه است و از سوی دیگر خواجه می خواهد آنها را بدیهی قلمداد کند. ▫️محقق طوسی می داند که برای تحصیل مفاهیم کلیِ سفیدی یا گرسنگی ، می باید مفاهیم جزئی آنها را به طور مکرر از راه حس یافت و روندی شبیه استقرا را پیمود تا مفاهیم کلی آنها کسب شود. طبیعی است که در این فرایند نوعی اکتسابِ شبیه استقرا باید انجام شود. 🔘پاسخ خواجه ▫️پاسخ خواجه این است که پس از آنکه مفهوم کلی سفیدی یا گرسنگی در عقل تقرر یافت، عقل می یابد که تصوری روشن از آن نزد خود دارد و برای تصور آن، محتاج تصور دیگری نیست. ▫️وضوح مفهوم کلی، در وضوح مفهوم در مرحلۀ حسی ریشه دارد. عقل پیش از پیمودن فرایند اکتساب این مفهوم کلی، پس از آنکه روندی اکتسابی شبیه استقرا را از سرگذرانده و این صورت کلی در عقل استقرار یافته است، هنگامی که به این صورت کلی می نگرد، آن را نیازمند صورت و تصوری دیگر نمی بیند؛ زیرا این مفاهیم از راه حس با پیمودن مراحل کلی شدن، برای عقل آشکار گشته اند. این همان سببی است که باعث می شود این دسته از مفاهیم بدیهی را مفاهیم محسوس به حس ظاهر یا حس باطن بنامیم، گرچه این مفاهیمِ بدیهی، مفاهیمی کلی اند. 🔘پاسخ استاد یزدان پناه به پاسخ خواجه ▫️به اعتقاد ما، حتی مفاهیم فلسفی مانند وجود، وجوب و امکان نیز با شهود عقلی درک می شوند، و مشهود عقلی نیز به محسوسات و مشاهدات مُلحَق است. از این رو تفاوتی میان بدیهی عقلی محض و محسوسات باقی نمی ماند. ▫️وی مقام اجمال و مقام تفصیل را در هم آمیخته است. مشکل این است که در مقام اجمال مفاهیم کلی محسوس، مانند سفیدی و گرسنگی، نزد عقل به شکل بدیهی درک شده اند؛ اما در مقام تفصیل، تصور این مفاهیم نزد عقل نیازمند تصورات دیگر است. ازاین رو این تصورات، کسبی و نظری اند، نه بدیهی. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 32_37 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بررسی تجربه های نزدیک به مرگ، در مکتب های مختلف فلسفی ⭕️ چه فلسفه ای نمیتواند تجربه های نزدیک به مرگ را قبول کند؟ ✍️ به مناسبت پخش برنامه "" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد. 🔻جلسه چهارم 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پارت اول 🔹نقدو بررسی نظریه ابطال گرایی از دیدگاه کارل پوپر 🔻دکتر سعید زیبا کلام 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia