📋#گزارش
💠 تجلیل از علامه ذوفنون یک سال پس از ارتحال
💢 یک سال و اندی پس از ارتحال عالم فرزانه حضرت آیت الله حسن زاده آملی که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت و در توصیف جایگاه ایشان از عناوین بلندی چون «عالم ربّانی»، «سالک توحیدی» و «روحانی دانشمند و ذوفنون» بهره بُردند، مراسم نکوداشت علامه حسن زاده آملی، روز پنجشنبه بیست و یکم مهرماه در سالن همایشهای مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد.
👈 گزارش کامل را از اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
📋#یادداشت 💠 هستیشناختی فضای مجازی و چگونگی تعامل با آن 💢حرکت تاریخی حیات بشر، وارد دنیایی نوین با
#گزیده
🛑 هستیشناختی فضای مجازی و چگونگی تعامل با آن
💢 به نظر میرسد فضای مجازی همان ظرفیت عجیب و شگفتآوری باشد که تاریخ را با خود میبرد به آنجا که در ذاتش یک انقلاب ماهوی رخ دهد. ظاهر امر حکایت از آن دارد که این سرعت لجامگسیخته چندان به نفع ارزشهای ثابت انسانی و دینی نیست و بر مرکز این قدرت، خودبسندگی، خودآرایی وخودپرستی اومانیستی چنبره سنگینی زده است.
💢 با این وصف چه باید کرد؟ چاره چیست؟ حقیقت آن است که یک راه مانده که بشر از این بنبست شناختی به در آید؛ آن راه هم بالضروره از قاعده سنخیت میگذرد. باید پذیرفت فضای واقعی از سنخ فضای مجازی نیست و راه چاره نیز از آن نمیگذرد که روح انسان را از این قفس تو در تو و مارپیچ و خوش خط و خال برهاند بلکه باید در دنیای مجازی، واقع و نفسالامر را ممثل کرد تا به دست فضای مجازی، پنجرهای از آن به سوی عالم واقع گشود؛ آنسان که علاج ویروس را از جان ویروس میستانند و آنتی ویروس را از ویروس میسازند و پادزهر را از زهر میگیرند پس ناگزیر، آنتیسایبر فضای سایبر را نیز باید از سایبرنتیک برون آورد. باری در دنیای فنومن شده که گنجشک را رنگ کرده و به جای قناری به انسان میفروشند و با وعده شجر خلد و ملک لا یبلی، وهم را بجای عقل، مجاز را بجای واقعیت، زمین را به جای آسمان، دنیا را به جای آخرت و دوزخ را به جای بهشت، به خورد بشر بخت برگشته پسامدرن میخورانند، تا این شیوه را در پیش نگیریم فضای چموش مجازی هیچگاه رام فضای واقعی نخواهد شد.
💢 پر روشن است لازمه حضور فعال و موثر و پیشرو و رو به جلو در این عرصه خطیر و حساس و سرنوشتساز آخرالزمانی در آشنایی با نوع کنشگری موفقیتآمیز در القای معانی و پیامهای اصیل و متصل به واقعیتهای خارج از فضای مجازی است.
👈 مطلب کامل را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #مصاحبه_خیابانی
💢 هنرمندان دیروز یا سلبریتیهای امروز؟! کدام واقعی و اصیلاند؟!
❇️ سلبریتیها به عنوان بازیگران فرهنگی امروز ایران در تقویت هویت ملی چه نقشی را ایفا میکنند؟ هویت ملی در گرو تاریخ، کتاب، اسطوره و... است یا در گرو سلبریتیها؟
❇️ آیا نهادهای فرهنگی در ایران، توانستهاند مفاخر ملی ایران را که بهعنوان هویت ملی قلمداد میشوند، به مردم خصوصاً جوانان و نوجوانان معرفی کنند؟
⏮ تماشای باکیفیت از آپارات
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#سلبریتی
#ایران
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی
💢 سواد رسانهای؛ پاشنه آشیل رسانههای سعودی، لندنی
⭕️ در عملیات روانی و جنگِ رسانهای علیه ایرانیان توسط بنگاههای شایعه پراکنی سعودی، لندنی معمولا از کلیدواژههای اصلی تولید خبر اعم از چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ در خبر استفاده نمیشود و رسانههای معاند با ترفندهای خبری پاره حقیقتگوئی، وارونه نمایی و ایجاد شک و تردید در اذهان جامعه تلاش میکنند دوگانه سازی کرده یا با تحریک احساسات، جاانداختن یک شایعه یا دروغ از ارزشهای ایرانی، اسلامی، اعتبارزدایی کرده و انسجام اجتماعی را درهم بشکنند و به عبارتی از میان آب گلآلود دوقطبیسازیها، اهداف شوم تجزیهطلبی و سوری سازی ایران را صید کنند.
⭕️ عجیبتر از آنها همصدایی و همکاری آشکار برخی از سلبریتیها و مخرج مشترک شدن خواص غربزده با گروهکهای تجزیه طلب، منافقین و محور عبری، عربی و غربی بود که همراه با انقلاب رباتها از همان ابتدای فتنه، شمشیر را از رو بسته و از هجمه به قرآن کریم و قانون کشور، از چنگ اندازی به نظام اسلامی و مقابله و مخالفت با فرهنگ ایرانی، اسلامی و نمادهای ملی و مذهبی ابایی نداشتند.
⭕️ افراد مشهور یا متخصص در رشتههای مختلف، اما پیاده در زمینه سواد رسانهای که همچون راننده مدعی و ناشی با جان و مال مردم و آبروی کشور، بازی کردند و با عملکرد احساسی، غیرمسئولانه و غیرعقلانی خود در فضای مجازی بر آتش فتنه دمیده و برای چندمین مرتبه، بیسوادی رسانهای خود را اعتراف کردند؛ هرچند تکرار اشتباه این افراد همانند فتنه ۸۸ موجب خسارت به بیتالمال و بهانه فشارهای بینالمللی و تحریم مردم ایران را فراهم کرد و باعث ریختن خون دهها فرد بیگناه در آشوبهای خیابانی شد.
⭕️ فارغ از آسیب شناسی فرهنگی و بررسی راهکارهای حفظ حریم مقدسات و قوانین کشور، اما موضوع تأمل برانگیز و شاید مغفول واقع شده در این ماجرا، آشکار شدن ماهیت اصلی براندازان برای مردم، فاصله عمیق شعارهای آزادیخواهانه ضدانقلاب با وحشیگری آنها در سیرک لندن و پاریس و اعتراف ضمنی برخی از اپوزیسیون به اهداف شوم و توطئههای پشت پرده بود.
⭕️ به هرحال تنها موضوعی که در تحلیلها آشوبها کمتر به آن پرداخته شد و معمولا در این قضیه و رویدادهای مشابه، زمینه موج سواری رسانههای معاند را فراهم کرده است، ضعف سواد رسانهای افراد فریب خورده به معنای عدم تحلیل محتوا، اعتماد و دنبالهروی از رسانههای دشمن است.
⭕️ امروزه مأموریت یک رسانه، رساندن حرفها، پیامها، دیدگاهها و محتواهای تولید شده توسط مدیران، متخصصان و اتاق فکرهای یک رسانه است؛ از اینرو بیشک رسانهها بر فرهنگها تأثیرگذار هستند و به همین جهت در میان انواع تحریمهای اعمال شده توسط بیگانگان؛ اما فعالیت رسانههای خود را در کشور ما تحریم و تعطیل نکرده، بلکه برای تخریب سرمایههای دینی و اجتماعی ایرانیان، پولهای کلانی را هزینه میکنند.
⭕️ در حال حاضر رسانهها میتوانند با تولید انواع بازیها، سریالها و محتواهای جذاب به ابزاری برای هویت دادن به افکار عمومی تبدیل شوند و با استفاده از هوش مصنوعی و مدیریت ذهن و افکار مردم، در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، واکنشهای اجتماعی، حب و بغضها و حتی در زندگی شخصی و تمایلات و گرایشهای روزمره مردم تأثیرگذار بوده و به عبارتی دنیا و آخرت مردم را بسازند.
⭕️ رسانهها در عصر ارتباطات به مثابه نوعی تغذیه و طعام فکری عمل میکنند و مصداق آیه «فلینظر الانسان الی طعامه» هستند که همچون غذای سالم یا مسموم با فرصت و تهدیدهایی که به همراه دارند، میتوانند موجب رشد و ارتقای انسانها یا باعث صدمه و آسیب به جامعه باشند؛ از این جهت جدای از وظیفه حاکمیت در ساماندهی فضای مجازی، افراد جامعه نیز در عین استفاده از رسانه، ناگزیر هستند سواد رسانهای را فرا بگیرند.
✍ مجتبی عباسی
•┈┈┈••✾••┈┈┈•
#رسانه
#جنگ_روایت
#جنگ_شناختی
#فضای_مجازی
#حجاب
#سلبریتی
#سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب
🆔 @savad_rasaneh
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
29.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۶
🎙 دکتر سیدمحمد کاظمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠 تحلیل رسانهای از حرکت اعتراضی به گشت ارشاد
📌 طبقاتیشدن سلف(self) یعنی سلفی که من تعریف میکنم بر اساس طبقات مسلط در صفحات مجازی است و آن طبقات به من میگویند ارزشها و هنجارها چیست و تو باید از چه چیزی تبعیت کنی و به نوعی میتوان گفت با القای آن مفاهیم کنترل و هدایت میکنم.
👈 متن بخش ششم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
💢 آسیبهای اغتشاشات به همسبتگی اجتماعی
🎙دکتر شریف لکزایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔺بهنظر من نقش رسانه در اینجا خیلی مهم است. فرمایش مقام معظم رهبری است که کرسیهای آزاد اندیشی جدی گرفته شود. من معتقدم کرسیهای آزاد اندیشی در مراکز علمی ما جدّی گرفته نشد. باید تلاش کرد که این محقَق شود. در کرسیهای آزاداندیشی طبیعتاً دیدگاههای متنوع و مخالف طرح میشود و این گفتوگو میتواند به همبستگی اجتماعی و ملی ما کمک کند تا افرادی که حتی نگاههای متفاوتی دارند، محلی برای عرضهی بحثهای خود داشته باشند.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔰عبرت فتنه
✍️ فتنه هیبردی ۱۴۰۱ هم مثل دیگر فتنههای پس از انقلاب پشت سر گذاشته شد. در این فتنه عبرتهای زیادی است که مدیران کشور لازم است برای اداره بهتر کشور از آنها عبرت بگیرند و بیش از این مصالح کشور را با مواضع انفعالی درگیر چالشهای جدید نکنند اگرچه امیرالمؤمنین(ع) فرمود: عبرتها بسیار و عبرتگیرندگان کم هستند.
اما چند مورد از این عبرتها:
1️⃣ مسئولان محترم به این نتیجه رسیدند که برای کنترل اغتشاشات، اینترنت و بعضی از شبکههای اجتماعی را با محدودیت مواجه کنند، همان شبکههای اجتماعی که جمهوری اسلامی کوچکترین نقشی در مدیریت آن ندارد بلکه این دشمن است که با اهداف براندازانه و بر اساس سیاستهای استعماری خود شبکههای اجتماعی را مدیریت می کند در این میان از نقش اینستاگرام به عنوان یک شهوتکده که علاوه بر تولید و ترویج فساد اخلاقی و جنسی، ابزاری برای نهادینه کردن اصالةالهوس در عصر امروز شده را نباید نادیده گرفت. تهییج جنسی مخاطبان به ویژه نوجوانان و به دنبال آن تحریک عواطف و احساسات آنها و سپس تشویق به اغتشاش و آشوب از مأموریتهای اینستاگرام بود که محدود شدن چند روزه این شبکه اجتماعی در کنترل اغتشاشات و خاموششدن آتش فتنه تاثیر روشنی داشت و اکنون که برخلاف تبلیغات قبلی، برای همه ثابت شد تعطیلی این پیام رسانها و شبکههای خارجی خللی در زندگی مردم وارد نمیکند بلکه آرامش و امنیت بیشتری را برای جامعه و خانوادهها به ارمغان میآورد و مردم را نیز به سمت استفاده از نرم افزارهای داخلی جایگزین سوق میدهد به نظر میرسد مسئولان مربوطه برای همیشه تکلیف این نرمافزارها و شبکهها را لااقل با همان مناط فقهی کتب ضالّه روشن کنند و بیش از این اجازه قتل عام نوجوانان و جوانان در فضای رها و مسموم مجازی را ندهند.
2️⃣ یکی از عوامل مهم احساسی شدن فضا موضع گیری غیرمنصفانه شخصیت های شناخته شده ای بود که در جامعه و به خصوص فضای مجازی مخاطبینی دارند اعم از برخی چهره های سیاسی، ورزشی و هنری که با توجه به امکانات متعددی که از نهادهای مرتبط با نظام گرفته اند به نوعی درون نظام تعریف می شوند و همین، نوعی دو گانگی در فضای کشور ایجاد کرد که موجب تشویق اغتشاشگران و آشوب طلبان و رسانه های حامی آنها شد که با توجه به خسارت های وارد شده ضرورت دارد از یک طرف به منظور تحقق عدالت و اجرای فقه اسلامی مبنی بر مجازات اسباب جنایت در کنار مجازات مباشران جنایت و از طرف دیگر به منظور جبران بخشی از خسارت ها و از طرف سوم به منظور بازدارندگی نسبت به حوادث آینده و جلوگیری از تکرار چنین موضع گیری های غیرمنصفانه، غیرمسئولانه یا مغرضانه، با افرادی که اینچنین در ایجاد شیب خشونت در حادثه اخیر نقش آفرینی کردند لااقل از باب مرجفون، برخورد فقهی و قانونی صورت گیرد و در این میان نسبت به برخی چهره های حوزوی که عجولانه موضع گیری کردند نیز باید تصمیم عاقلانه و انقلابی گرفته شود.
3️⃣ بارها رهبری فرموده اند دستگاه هایی که مردم ارتباط مستقیم با آنها دارند در خدمت رسانی و برخورد مناسب با مردم دقت کافی داشته باشند که یکی از این دستگاه ها نیروی انتظامی است که قطعا مسؤولان این نهاد برنامه ریزی های لازم جهت تربیت و آموزش نیروی انسانی متناسب با مأموریت های محوله را دارند و در این میان پلیس امنیت اخلاقی در کنار پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل ارتباط بیشتر با مردم لازم است با دقت و حساسیت بیشتری، ظرافت های رفتار با مخاطبین را رعایت نمایند.
4️⃣ امروز تمدن غرب رو به افول است و صدای شکسته شدن پایه های این تمدن و نظامات سیاسی بنا شده بر آن به گوش می رسد و همین باعث شده کشورهای غربی و نظام سلطه به دنبال بقای حیات خود باشند که برای آن به دنبال بحران آفرینی در اقصی نقاط عالم هستند و در این بحران آفرینی کجا بهتر از کشور مستقلی مثل ایران که فلسفه توحیدی حاکم بر انقلاب اسلامی آن، خود، تمدن غرب را که فلسفه حاکم بر آن مادی و الحادی است را در معرض خطر فروپاشی قرار داده است؟ و همین است علت همه این دشمنی ها و فتنه هایی که از ابتدای انقلاب با حمایت نظام سلطه علیه نظام اسلامی رخ داده است و طبیعی است که پیاده نظام خود را به بهانه های مختلف یه حاشیه آفرینی در کشور بکشاند لکن با ابزار جهاد تبیین می توان مردم را از پشت پرده چنین حوادثی بیش از پیش مطلع نمود.
📣 فتنه اخیر اگرچه تلخ بود اما باز هم ثابت کرد که این انقلاب تبدیل به شجره تنومندی شده که با بصیرت و حضور مؤمنان جامعه همچنان به سوی قله آرمان ها و اهداف انقلاب پیش می رود اما در این میان عبرت پذیری مسئولان، نگاه انقلابی آنها و عدم انفعال و وادادگی در مقابل جنجال های رسانه ای عناصری هستند که عدم تکرار چنین حوادثی منوط به رعایت آنهاست.
📝 محمد استوار میمندی
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
139075329_1878784873.mp3
31.09M
#صوت
🔸سلسله نشستهای "واکاوی وقایع اخیر کشور"
🔹 «سلبریتی و حکمرانی فرهنگی»
📌با حضور:
- دکتر عبدالکریم خیامی
- دکتر محمدحسین ساعی
- دکتر عبدالله بیچرانلو
- دکتر آرین طاهری
🗓 ۱۸ مهرماه ۱۴۰۱
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
| @rcica_ir |
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 آیا آیه «لا اکراه فی الدین...» با #قانون_حجاب اجباری تناقض دارد؟
❇️ #حجاب امری فطری، فراملی و فرامذهبی است؛ در همه تمدنهای کهن و ادیان الهی پوشش و حجاب زنان، جایگاه خاصی داشته و مورد توافق همه مذاهب اسلامی است.
❇️ پوشش اجتماعی و #حجاب_اسلامی از آنجا که موضوعی اجتماعی و حقی الهی است و نه فردی، حاکم اسلامی مکلف است تا در راستای حفظ #نظام_اسلامی، برقراری و حفظ امنیت، منع از اشاعه فحشا و دفع مفاسد اجتماعی، تأمین منافع مادی و سعادت اخروی، برمبنای اصل امر به معروف و نهی از منکر و قاعده فقهی تعزیر، این واجب الهی را در سطح اجتماع پیاده سازد و با افراد بدحجاب یا #بی_حجاب، که مرتکب حرام اجتماعی شدهاند، برخورد مناسب نماید.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻 کانال رادیو فکرت:
🆔 https://eitaa.com/radiofekrat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پادکست | #سلبریتی
✅ وابستگی رسانه به سلبریتی
🎙دکتر محمدعلی روزبهانی؛ رییس حوزه هنری قم
▪️خیلی وقتها اشتباه میکنیم که چیزی جدا به نام رسانه داریم و یک چیزی جدا به نام سلبریتی داریم. اینها با هم هستند. باید رسانه را بفهمیم، اقتضائاتش را درک کنیم، مخاطب را بشناسیم، و برای کل این وضعیت طرحی داشته باشیم.
▪️ اگر این اقتضائات را دانستیم، باید برای آن برنامهریزی داشته باشیم. همه دنیا این مسائل را درباره سلبریتیها اداره میکنند، برنامهریزی میکنند. تبادل مالی بالا، گردشهای مالی درست، تاثیرگذاریهای کلان و عملیاتهای بزرگ فرهنگی، برنامهریزیهای سبک زندگی، تغییرات اجتماعی همه اینها اتفاق میافتد.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
28.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۷
🎙 سید محمدحسین هاشمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
💠 بایدها و نبایدها در سیاستگذاری حجاب
📌 در ادبیات خطمشیگذاری یک لایهی فالیستی داریم، یک لایهی ادمین استریشن داریم و یک لایهی آپریشن داریم. لایهی ادمین استریشن ما نیروی انتظامی است. ما متأسفانه در این لایه در مورد خطمشی حجاب آنقدر که اهمیت دارد، به اندازهی میزان اهمیت آن وقت نمیگذاریم نه برای توانمندسازی است و نه حتی برای بازنمایی نسبت به خود امر پلیس.
👈 متن بخش هفتم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
▪️علوم شناختی غرب دربرابر انقلاب اسلامی شکست خورده است.
🎙 آیتالله محمدمهدی میرباقری:
📌اگر ما میخواهیم درمقابل این حادثه موضع بگیریم. چگونه باید موضع بگیریم؟ آیا باید با سلبریتیها دعوا کنیم؟ خیال کنیم اینها درحال انقلاب کردن هستند؟ سطح موضعگیری ما چگونه باید باشد؟
📌امروز دوره دوره جنگ شناختی است که از علوم شناختی استفاده میکنند. از امپراطوری رسانه و از ابزار جدید استفاده میکنند برای اینکه دستگاه محاسباتی آدمها را بههم بریزند و از طریق تصرف در محاسبه، آنها را به سرباز تبدیل کنند. در این جنگ شناختی اگر علومشناختیای که بهکار میگیرند واقعا برای غلبه بر عمق شناخت جبهه مقابل کافی باشد، باید موفق شوند و محاسبات آنها جواب بدهد.
📌اگر این جنگ در حد سلبریتیها بود، میگفتیم آنها خطا کردهاند ولی وقتی مجلس آمریکا به میدان میآید و وزرای فرانسه برای راهپیمایی میآیند، پیداست که اینها پشت صحنه هستند و کل دستگاه علمی آنها برای غلبه شناختی بر کشور ما و امت ما کار میکند. میگویند ایران باید غیرهستهای و عرفی و غیردینی شود و باید به جامعه جهانی ملحق شود و دست از درگیری فرهنگی و تمدنی با ما بردارد و عضوی از جامعه جهانی شود. اما نتیجه نمیگیرند. معنا این است که کل علومشناختی آنها از انقلاب اسلامی شکست خورده است. دستگاه محاسبه آنها شکست خورده است.
💢مطالعه کامل متن در سایت فرهیختگان
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#جنگ_شناختی
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
جامعه شناسی اعتراض - محمد فاضلی و سعید حاجی ناصری.mp3
37.78M
#صوت
🔰برنامه تلویزیونی شیوه
▪️موضوع: جامعه شناسی اعتراض
با حضور:
👤دکتر محمد فاضلی
👤دکتر سعید حاجی ناصری
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از مجله خردورزی
💠 مجله خردورزی تأملی دارد بر تطبیق مبانی علوم انسانی اسلامی بر مسائل و انگارههای شناختی انسان در جامعه مدرن.
📌 با ما همراه باشید.
📍کانال مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
35.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۸
🎙 حجتالاسلام دکتر رضا اسلامی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
💠 ابعاد فقهی سیاست ترویج حجاب
📌 تفکیک فقه از اخلاق مربوط به جاهایی است که منابع معتبر وحیانی را قبول ندارند و برای خودشان اخلاق درست کردهاند؛ ولی اخلاق اسلامی با فقه ممزوج است و لذا بحثی مانند امر به معروف و نهی از منکر که ظاهراً بحثی خیلی خشن بهنظر میآید، میبینید که در کتابهای فقهی جایگاه خاصی دارد. کجا این جایگاه را دارد؟
👈 متن بخش هشتم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#معرفی_کتاب
💠 آیا روحانیت میتواند از سیاست جدا شود؟
🔰 کلیشه معروفی است که در اثنای مبارزات انقلابی و پیش از پیروزی آن، نقل دهان عدهای شد که روحانی باید به امور معنوی رسیدگی کند و جایی در سیاست ندارد. جدایی روحانیت از سیاست و دوری این نهاد از ارتباط با قدرت چیزی است که همواره به اشکال گوناگون بیان میشود، عبدالوهاب فراتی در کتاب «روحانیت و سیاست» مختصراً به این چالش پاسخ داده است.
👈ادامه مطلب در خبرگزاری فارس
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#روحانیت
#سیاست
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
4_5940467759287635172.mp3
40.7M
#صوت
🔴 منطق تحلیل و مواجهه با حوادث اجتماعی
❇️ برنامه جهانآرا با حضور آیتالله محمدمهدی میرباقری (عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی)
💥 برخی اصحاب علوم انسانی در تحلیل اغتشاشات اخیر دچار شتابزدگی شدند و بر اساس مطالعات عینی، قضاوت نکردند؛ ایدئولوژیک قضاوت کردند.
💥 فقری که در نظام سرمایهداری رخ داده، ضلع فرهنگیاش همین نوع پوشش غربی است.
آنها نیروی انسانی اکثریت را مصرف میکنند تا به سود اقلیت برسند؛ جاذبههای زنانه را هم مثل توان فکری و فیزیکی افراد، به نفع سرمایهداری مصرف میکنند.
💥 حجاب، اصل در ایمان و کفر و انقلابی و غیرانقلابی بودن نیست ولی جزو واجبات و فروعات زندگی ایمانی و اسلامی است و به عبارتی از لبههای درگیری تمدنی است، البته غرب آن را به لبه درگیری آورده است.
اصلاح بیحجابی باید اصلاح ریشههای آن باشد؛ یعنی مقابله با شبکه سکولاریسم جهانی و ساختارهای ترویج بیحجابی.
💥 طواغیت، شعارهای خوب را از انبیا میگیرند و بد معنا میکنند! پیامبر اکرم(ص) و سایر انبیای الهی آمدند تا غل و زنجیر را از دست و پای زنان و مردان باز کنند. آزادی و زندگی زنان، در اسلام وعده داده شده است چه اینکه شعار پیامبران، حیات زن و مرد و آزادی آنها بوده است؛ ولی مستکبرین، آزادی را به گونهای معنا میکنند که به توسعه غربی منجر شود!
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب #ایران
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسئولیت اجتماعی سلبریتیها
🔹دکتر شهاب اسفندیاری، عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما به این گزارۀ غلطِ «هنر نباید متعهد باشد بلکه باید آزاد باشد» اشاره میکند و نداشتن هیچ حد و مرزی برای هنرمند را محکوم میکند.
🔸وی میگوید: برخی سیاستمداران و چهرههای سیاسی بخشی از بار عملیات سیاسی خودشان را بر دوش هنرمندان انداختند. برخی معتقد بودند که سلبریتیها باید زبان آنها باشند.
🔹اسفندیاری ضمن تمثیل کردن مسیح علینژاد به تائیس که اسکندر را به آتش زدن تخت جمشید تهییج کرد، گفت: مسیح علینژاد از حمله، جنگ، تحریم و... میگوید و از هنرمندان میخواهد موضع بگیرد؛ ولی چرا هنرمندان آن را محکوم نکردند.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
نشست (زنانگی و امر جنسی در اعتراضات 1401)20-7-1401.mp3
36.28M
#صوت
🔸سلسله نشستهای "واکاوی وقایع اخیر کشور"
🔹«زنانگی و امر جنسی در اعتراضات ۱۴۰۱»
📌با حضور:
- دکتر محسن بدره
- دکتر ابوالفضل اقبالی
- دکتر محمدحسین بادامچی
- عاطفه صادقی
- فاطمه رایگانی
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
| @rcica_ir |
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
لینک مجازی شرکت در جلسه: لینکهای دعوت به جلسه 🌐 https://bbb04.dte.ir/b/atu-hqa-t9p-tgo 🌐 dte.bz/scs
27.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 نشست «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع «حجاب» - بخش ۹
🎙 خانم دکتر عفت عربزاده، پژوهشگر و فعال حوزه زن و خانواده و عضو گروه مطالعات جنسیت موسسه شناخت
💠 جبهه انقلاب در مواجهه با بحرانهای اجتماعی
📌 جنگی که الان در حال شکلگیری است یک جنگ ترکیبی است. همهی ما هم میبینیم. دشمن در حال ورود به همهی عرصهها است و قطعاً دفاع هم باید ترکیبی باشد؛ یعنی پژوهش ما، رسانهی ما، تبلیغ ما، نیروی انتظامی ما و ترویج ما هم باید ترکیبی باشد و مکمل هم عمل کنند.
👈 متن بخش نهم در سایت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#حجاب
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
▪️در نشست خبری «چهاردهمین جشنواره بینالمللی فارابی» مطرح شد؛
💠 پژوهش در علوم انسانی و اسلامی لزوما تالیف کتاب نیست.
🔹 حجت الاسلام رضا غلامی در این نشست با اشاره به اهداف برگزاری جشنواره فارابی گفت: هدف اصلی جشنواره بینالمللی فارابی که بدون اغراق، یکی از معتبرترین جشنوارههای علمی در عرصه علوم انسانی و اسلامی محسوب میشود، اولا، شناسایی برترین نظریات و نوآوریهای علمی در علوم انسانی و اسلامی ثانیا، معرفی آنها به جامعه علمی جهت استفاده و الگوبرداری و ثالثا، تشویق و حمایت معنوی و مادی از صاحبنظران و نوآوران برجسته است. در این جهت، طبیعی است که جشنواره بینالمللی فارابی، ضمن توجه خاص به موضوع کیفیت گرایی، بر روی برخی شاخصهای علمی که میتواند یک نظریه برتر یا نوآوری علمی را از کارهای علمی معمولی متمایز کند، تاکید دارد.
🔸غلامی شاخص مهم دیگر در ارزیابی پژوهش های علوم انسانی را روششناسی عنوان کرد و گفت: در فلسفه هر رشتهای که از آن به فلسفههای علم یا فلسفههای مضاف هم تعبیر میشود، بعضی از روششناسیها از جهت علمی موجه محسوب میشوند و محققین متناسب با پرسش اصلی و پرسشهای فرعی خودشان، روششناسی کارآمدی را از بین روششناسیهای موجه در رشته خود انتخاب میکنند. محقق باید بتواند توضیح دهد که روششناسی منتخب خود تا چه حد در جهت پاسخگویی موفق به پرسشهای اصلی و فرعی او کارایی دارد.
💢 ادامه مطلب در خبرگزاری کتاب ایران
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم
🎞 اسنودن و افشاگری سایبری
🔹«ادوارد اسنُودن» نامی است که برای دولت آمریکا یک کابوس تمام عیار به همراه داشته اما در عین حال برای برخی نقاط این کره خاکی از جمله کشورهای آمریکای لاتین، فرصتی فراهم کرد تا روحیه ضدّ آمریکاییشان با توجه به گفتههای اسنودن مجدداً با صدای بلند فریاد بزنند.
🔸اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده بود که در سال۲۰۱۳، اسناد کاملاً محرمانهای از جاسوسیِ دولت ایالات متحده از شهروندانش را منتشر کرد و دردسرهای فراوانی برای این کشور بوجود آورد.
💢 دانلود فایل با کیفیت در آپارات
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔰 برای تمدنشدن، علم بهتر است یا اخلاق؟!
✍️دکترحبیبالله بابایی
▪️در جهان معاصر اسلام و در ایران امروز بهاصطلاح مدرنشده، این پرسش مطرح میشود که در فرایند توسعه، رشد، پیشرفت و احیانا تمدن، جای اخلاق کجاست؟ و در این میان و در صیرورت تمدنی، آیا اخلاق مقدم است یا علم؟ آیا اخلاق در مرکز تحولات اجتماعی است یا علم؟ علیالظاهر ما در پاسخ به این سؤالات درماندهایم، نه زمینههای علمی لازم را کسب کردهایم و نه سیاستگذاریهای اخلاقی را لحاظ کردهایم. نخبگان و پژوهشگران ما واقعیات اخلاقی در جامعه را رصد نمیکنند، به جامعهشناسی اخلاق نمیپردازند و نمیگویند که وضعیت اخلاقی ما در ایران و در کشورهای اسلامی چگونه است؟
▪️از سوی دیگر، آفتهای اخلاقی مشترک در جوامع اسلامی ازجمله ایران را نمیدانیم و نمیدانیم که چرا هر از چندی به خشونت، بداخلاقی، بینظمی و سپس عقبافتادگی سوق پیدا میکنیم؟ محققان تاریخی ما نیز در مورد تاریخ اخلاق و اخلاقیات ما بحث نمیکنند و نشان نمیدهند دنیای کنونی اسلام ازجمله ایران ما در چه سیر تاریخی به وضعیت کنونی در اخلاق رسیده است؟
▪️در چنین وضعیتی «ضعف اخلاقی» ما از یک طرف، «التقاط اخلاقی» از طرف دیگر، «استعمار اخلاقی» (استعمار سایبری و دیجیتال) و تحریف و تغییرات اخلاقی ما در فضاهای مجازی از سوی دیگر و سرانجام «افت اخلاقی و فراگیر» ما موجب شده که تحولات جهان اسلام و ایران اسلامی از صیرورت تمدنی و آرمانهای بلندش فاصله پیدا کند.
▪️ضعف اخلاقی یا استعمار اخلاقی صرفا متوجه دهه هشتادیها نیست بلکه این افت اخلاقی و عقبماندگی در ارزشها گاهی متوجه نسلهای قدیمیتر هست؛ آنهایی که در کسوت روشنفکر یا روحانیت سخن از اخلاق میگویند ولی در وسوسه تقدم علم بر اخلاق، تقدم سیاست بر اخلاق و تقدم مصالح گروهی بر اخلاق فریفته میشوند و به آسانی نه فقط در دام جدایی دین از جامعه، بلکه در دام تفکیک اخلاق از زندگی میافتند. پیش از این اشاره کردم که ما با ظهور خوارج نو در ایران مواجه هستیم و تأکید کردم که منظور من از خوارج نو، نه خوارج اعتقادی و سیاسی بلکه خوارج اخلاقی است که اساسا باورهای اعوجاجی در دو ناحیه مدرن و سنتی آن را زمینهسازی کرده است.
▪️ایران را نباید با غرب مقایسه کرد، ضمانت نظم در غرب با قانون است (اخلاق هم آنجا قانونی است) لیکن ضمانت اصل نظم در ایران اخلاق است و نه قانون. آنگاه زدن زیرآب اخلاق توسط دوگانههای شرکآلود در جامعه ما، زمینه را برای آشوبها و فتنههادر ایران باقی خواهد گذاشت.
💢 مطالعه کامل مطلب در سایت همشهری
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #سیاست، #اعتراض و خیابان
🛑اکنون #تیتر اعتراض سیاسی یک مسئله برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. این پدیده سیاسی-اجتماعی در ابعاد مختلف ثبات سیاسی را به چالش کشیده است. #جامعه ایران از یک سو در سطوح مختلف و متعدد درگیر روندی اعتراضی می باشد و از سوی دیگر #جمهوری_اسلامی ایران خواهان حفظ ثبات سیاسی خود به منظور حکمرانی است.
🛑از این رو یکی از مسائل اصلی جمهوری اسلامی تعارض بین دوگانه #اعتراض سیاسی و ثبات سیاسی می باشد.
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻 کانال رادیو فکرت:
🆔 https://eitaa.com/radiofekrat