eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻افسانه علم یَلِه 🔹مفهوم برنامه‌ریزی، مفهومی بس مهم است که باید در مطالعه تاریخ علم در غرب یا ایران، آن را مدنظر داشت. 🔹تا قبل از جنگ جهانی دوم، غرب برای اداره جامعه، توجهی رشته‌ای و پژوهشی به طرح و برنامه نداشته است (یعنی برنامه، برنامه پژوهشی نبوده است)، بلکه امور عمدتا در روندی اصطلاحا طبیعی و زیسته یا عرفی پیش رفته است. 🔹اولین برنامه‌ریزی بزرگ در غرب، به طرح مارشال برای بازسازی اروپای بعد از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. 🔹علاوه‌بر این، سیاست‌های کِینزی و نوکِینزی بعد از بحران سرمایه‌داری (رکود بزرگ سال‌های ۱۹۳۲-۱۹۲۹ میلادی)، پای برنامه‌ریزی از بالا و نقش غول‌آسای دولت را در آمریکا و اروپا بیش از هر زمانی به میدان باز کرد. ✍️نویسنده: محسن سلگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2641 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻افسانه علم یَلِه 🔹تکنولوژی در غرب، حاصل پیشرفت علوم بوده است درحالی که در ایران غالبا پیشرفت علوم مرهون پیشرفت تکنیک بوده است. علی‌الاغلب، ابتدا یک تکنولوژی وارد شده و فراگیری دانش آن و نیز ایجاد توسعه و دانش‌های مرتبط با آن، پس از آن صورت بسته است. از این‌رو، علم در ایران از دو حیث دچار تأخر است. 🔹 علوم‌انسانی به‌منزله مساله و امر عمومی که در خود غرب، نسبت به تکنولوژی و علوم طبیعی و مساله بودن اینها متأخر است، این‌بار در ایران نیز تأخری دیگر را تجربه کرده است. برای نمونه، دارالفنون هیچ نقشی برای علوم‌انسانی نتوانست و یا نخواست که قائل شود. 🔹در این میان، با نگاهی به تجربه غرب -که نظر به بحران سرمایه‌داری به‌سمت عمومی ‌شدن و عینی ‌شدن و مساله ‌شدن بی‌سابقه علوم انسانی پیش رفت- آیا در ایران، علاوه‌بر بحران کلی عقب‌ماندگی، نظر به بحران فرهنگی و هویتی -که ماحصل پدیده‌ای(ح) به‌نام «جهانی‌سازی»، «استانداردسازی»، «ترویج دموکراسی» (با تفسیری خاص از آن)، «استعمار مابعد جدید» یا آنچه اصطلاحا تهاجم‌فرهنگی است- چرا نتواند به‌سمت توجیه لزوم برنامه‌ریزی برای تغییر علوم‌انسانی برود؟ آن هم علومی که در غرب با برنامه‌ریزی و ضرورت تاریخی عجین شده است. 🔹درعین‌حال، پرهیز از شتاب‌زدگی، سطحی‌نگری و بحث از این بومی‌سازی اولا در محافل علمی و سپس در محافل دولتی و سیاسی و سازمانی، ضرورتی است که می‌تواند به توسعه این علم به‌صورت کلی نیز مدد رساند و بی‌تردید این روند، روندی است که نیازهای بومی را دریافته و حل مساله‌واره‌های ایران را در نظر دارد و از این‌رو سبب خیر تواند بود. اما در غیر این‌ صورت، مسائل به‌جای حل شدن، منحل خواهد شد. ✍️نویسنده: محسن سلگی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2641 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🕌 کربلا در کربلا می مانَد..!؟ ♦️ واقعه ی عاشورا تنها پدیده ای است که پیر و جوان از کم و کیف آن مطلع بوده و نُقل خانه ی بسیاری از مردم است. این واقعه آنقدر برای شیعیان اهمیت دارد که حتی با وجود خطرات جانی و مالی، تن به برگزاری مراسم برای آن بدهند. نمونه اش را امسال همه ی جهانیان به چشم دیدند. ♦️با وجود بیماری خطرناکی مثل کرونا ولی باز هم مردم اقامه ی عزای امام شهیدشان را فراموش نکرده و با فرارسیدن ماه محرم، زنگار از دل زدودند. ♦️ کربلا در کربلا می مانَد اگر ما در مقابل این شبیخون فرهنگی و رسانه ای، صرفا نظاره گر باشیم. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🕌 کربلا در کربلا می مانَد..!؟ ♦️ واقعه ی عاشورا تنها پدیده ای است که پیر و جوان از کم و کیف آن مطلع بوده و نُقل خانه ی بسیاری از مردم است. این واقعه آنقدر برای شیعیان اهمیت دارد که حتی با وجود خطرات جانی و مالی، تن به برگزاری مراسم برای آن بدهند. نمونه اش را امسال همه ی جهانیان به چشم دیدند. با وجود بیماری خطرناکی مثل کرونا ولی باز هم مردم اقامه ی عزای امام شهیدشان را فراموش نکرده و با فرارسیدن ماه محرم، زنگار از دل زدودند. 🔷 باید اعتراف کرد که بخاطر وضعیت موجود و تدابیر بهداشتی، کمی از تعداد و جمعیت و شور مجالس کم شده و عده ای نیز ترجیح دادند در خانه ی خود به عزاداری بپردازند. در این میان اندیشمندان و صاحب نظران نیز در خانه مانده و برای حفظ جان مردم ترجیح دادند تا از بیان تعالیم عاشورایی برای مردم خودداری کنند. اما گویا این فراغت صرفا برای بعضی از اساتید بود چرا که اردوگاه روشنفکری بنا نداشت سلاح خود را بر زمین بگذارد. 🔶 امسال برخلاف بقیه، اساتید روشنفکر حوزه و دانشگاه با تمام قوا به میدان آمده و با برگزاری وبینارها و حلقه های سخنرانی متعدد، یکی از پرکار ترین دوره های کاری را در عمر خود ثبت کردند. گویا همه با هم متحد شده بودند تا بیش از پیش تعالیم عاشورا را برای نسل جوان بیان کنند هرچند که این تعالیم برای بسیاری از پیرغلامان تازگی داشت. ♦️ روشنفکران تقسیم کار کرده و هر کدام گوشه ای از بساط سیدالشهدا را بر دوش گرفتند: 1️⃣ گروه اول که آقای حسام مظاهری سردمدار آن بود، به سراغ قفسه ی کتاب های عاشورایی رفته و با بیرون انداختن کتب قدیمی و اصیل عاشورایی، کتاب های تازه و پر زرق و برق خود را پیشکش مخاطبان کردند. آنها سعی کردند تا تمام روایات و نقل های مرسوم و سنتی از عاشورا که در کتبی مثل لهوف و اسرارالشهدا آمده را زیر سوال برده و قرائت های نوینی از آن ارائه بدهند. 2️⃣ گروه دوم نیز به سراغ واکاوی ذهنی خود امام حسین(ع) رفته و سعی کردند تا اهداف نانوشته ی عاشورا را جایگزین اهداف مسلم و قطعی آن کنند. امثال آقای ناصر مهدوی خود را به تب و تاب انداختند تا اثبات کنند امام حسین نه بخاطر شرابخوار بودن یزید بلکه بخاطر اجرای صحیح دموکراسی و آزادی در جامعه قیام کرده است. 3️⃣گروه سوم هم قلم به دست گرفته والفاظ عاشورایی را آن طوری که خودشان می خواستند، بازنویسی کردند. ابوالقاسم فنایی و شاگردانش در بین الفاظ به کار رفته در واقعه ی عاشورا به دنبال جملات دو پهلویی مثل عبارت "کونوا احرارا" گشته و این بار پهلوی دوم آنها را برجسته کردند. 🔷برخی از اساتید نیز مثل آقای سروش محلاتی، همچون فرمانده ای دلسوز به فعالیت تمام مجاهدین این سه جبهه سرکشی کرده و با مشارکت در تمام بحث های موجود، در واقع مهمات و آذوقه ی مورد نیاز آنها را از خزانه ی فقه تامین کردند. 🔶 امسال سه محور اَسناد، اهداف و الفاظ عاشورا در بیانات این اساتید رسانه به دست، مورد هجمه ی سنگین واقع شد و شبهات وقرائت های جدیدی وارد عرصه ی اندیشه ای دین شد. آری این گروه درست فهمیده اند که تحریف مقدمه ی تغییر است اما حال سوال اینجاست که در برابر این موج عظیم تحریف، چه قایقی می تواند جوانان ما را به ساحل امن رسانده و این منبع عظیم اعتقادی را از خطر غرق شدن در تفاسیر دنیایی و مادی نجات دهد؟ ♦️خلاصه آنکه کربلا در کربلا می مانَد اگر ما در مقابل این شبیخون فرهنگی و رسانه ای، صرفا نظاره گر باشیم. ✍️نویسنده: سید محمد مهدی شرف الدین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻عدالت اجتماعی و هویت جمعی مسلمانان 🔸بخشی از بی‌عدالتی‌ها یا غفلت‌هایی که در عرصه عدالت داشته‌ایم ناشی از غفلت‌هایی است که در عرصه خداشناسی و انسان‌شناسی داریم و این سند، آن‌ اشکالات را حل نمی‌کند. 🔸برای مثال،در مبانی جامعه‌شناختی، اولاً همه‌جا از کلمه «جامعه» استفاده شده است در حالی که کلمه جامعه کلمه‌ای‌ خاص است. 🔸ما در اندیشه اسلامی در مقابل آن، کلمه «اجتماع» را داریم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2749 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻عدالت اجتماعی و هویت جمعی مسلمانان 🔸سند الگوی پیشرفت مطلوب باید ویژگی‌هایی داشته باشد، باید بتواند بازیگران را احصا کند و تصوری از آنها داشته باشد، باید نقاط اهرمی را خوب شناسایی کرده باشد، باید حاوی برآیند خوبی از مسأله‌ها و آسیب‌های کشور باشد. ما اغلب این موارد را در الگوی پایه مشاهده نمی‌کنیم. 🔸در این الگو، نظام جامعی از مسائل کشور وجود ندارد و به آسانی می‌توان از مسأله‌های اصلی کشور نام برد که در این الگوی پایه وجود ندارند. یک مثال، مسأله رانت است. 🔸می‌توانیم همه مشکلات غیر از رانت را ۵۰ درصد مشکلات کشور و رانت را ۵۰ درصد دیگر آن بدانیم. همین‌طور درباره پیشران‌ها، درباره روندهای مثبت و منفی بویژه بازیگران منفی چیزی در سند وجود ندارد. 🔸اساسا هیچ ‌بندی که کار آن پیشگیری یا پس‌گیری روندهای منفی بازیگران منفی باشد، یعنی پدافندی فکر کند، در سند نیست. 🔸دایره‌ واژگانی که در سند به کار رفته، بسیار فقیر است. برای مثال اگر ۵۰۰ کلیدواژه‌ مهم داشته باشیم، شاید نیمی از آنها در این ‌سند به کار نرفته است. برای نمونه عقلانیت چند بار در سند تکرار شده اما اخلاق تکرار نشده است. از اینگونه موارد زیاد است. به عنوان مثال مفاهیمی مثل شُکر، احکام و فقه در آن نیامده است. 🔸مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «دوگان ما، دوگان اسلام و استکبار است». این در حالی است که در این سند نه ‌تنها کلمه استکبار و استکبار‌ستیزی، بلکه مفاهیم نزدیک به آن نیز وجود ندارد. در این پیش‌نویس، مفهوم مستضعف را نمی‌یابیم. 🔸با وجود نقشی که روحانیت و حوزه علمیه در کشور ما دارد، کلمه حوزه در سند پایه نیست. مفاهیمی از جمله حکمت، ولایت به عنوان یک نهاد، جوانان، مصلحت و… در سند نیامده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2749 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بحران قفقاز و مساله «آذربایجان» از دیدگاه سیدحسن تقی‌زاده 🔹قره‌باغ صرفا ناحیه‌ای درون یک بستر جغرافیایی نیست. با برجسته‌سازی رسانه‌ای که صورت گرفته موضوع به مساله قومیت «ترک» بدل شده است. 🔹در اینجا نقش کشور ترکیه و اردوغان در پمپاژ این موضوع برجسته است. وجود عناصر دل‌بسته به ایده «پان‌ترکیسم» در منطقه و ایران مساله را پیچیده‌تر کرده است. 🔹عناصر تکفیری نیز برای برجسته‌سازی رویارویی اسلام و مسیحیت، به تعبیر دیگر اسلام و کفر و حق و باطل وارد معرکه شده‌اند. 🔹در کنار همه این تفاسیر سیاست رسمی و اعلامی دستگاه دیپلماسی ایران -به‌عنوان عنصر تعیین‌کننده در مختصات منطقه- «رصد وضعیت» است. اینکه این موضع ناشی از تسلط ایران بر اوضاع منطقه است یا عدم‌شناخت آن، در آینده مشخص خواهد شد. ✍️نویسنده: محمود ذكاوت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2743 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بحران قفقاز و مساله «آذربایجان» از دیدگاه سیدحسن تقی‌زاده 🔹تقی‌زاده در مطلبی با عنوان «آذربایجان و قفقاز» تأکید می‌کند: «استقلال خطه موسوم به آذربایجان در کنار گرجستان و ارمنستان به‌خودی خود از لحاظ منافع ایران زیانی ندارد، بلکه اگر واقعا یک امارت یا دولت مستقل به تمام معنی که به ساز هیچ یک از دول خارجه نرقصد در آن سرزمین که یک وقتی از قلمرو سلاطین و جزء مملکت ما بود به عمل آید چون در منافع اقتصادی و تمدن با ایران بیشتر از هر مملکت خارجی مربوط هستند و نیز ما را از مملکت قزاق و قشون سرخ جدا می‌کند اسباب خوشوقتی ما است. 🔹لیکن شرط اولش آن است که آن مملکت واقعا مستقل باشد و نه‌تنها در سیاست بلکه در روح نیز و یک عروسک خیمه‌شب‌بازی نباشد که در جسم آن روح دیگری کند و صدای دیگری از گلوی او بیرون بیاید. 🔹اولین آثار این ممکلت جدید یعنی قفقاز که مردم را در باب این نوع از استقلال به شک انداخت و آن‌چنان بود که همه لغات قاموس‌ها را کنار گذاشته و اسم یک ایالت ایران را برای تسمه مملکت جدید خود انتخاب کرده و آن را «آذربایجان» نامیدند. 🔹این فقره به لاشک اثر یک سوءنیت و بلکه سوءقصد بود از طرف معلمین عثمانی این مملکت که مشاق و استاد موسیقی سیاست و اداره‌ آن شده بودند. این دسته خام خیال همان بلندپروازی‌ها و مالیخولیاهای موهومی را که اسباب خرابی مملکت خودشان شد در قفقاز و ماورای خزر و قازان وعظ و تبلیغ می‌کنند.» 🔹نخستین اشاره تقی‌زاده به مساله استقلال آذربایجان آن است که این امر مشکلی را متوجه ایران نمی‌کند. اما نکته‌ای و شرطی که در تتمه این بحث اشاره می‌کند جالب است. اینکه استقلال مورد نظر وقتی بلااشکال است که این منطقه تبدیل به محل نفوذ دولت‌های خارجی نشود. 🔹در واقع تقی‌زاده نسبت به نفود خارجی‌ها و تحریک‌های آ‌نها در کشور آذربایجان احساس خطر می‌کند. اگر قرار باشد آذربایجان محلی برای نفوذ دیگر قدرت‌های خاصه قدرت‌های استعماری باشد منافع ایران دچار خطر می‌شود. 🔹اتفاقی که در شرایط کنونی خطر آن حس می‌شود. به‌خصوص وقتی اخبار مبنی‌بر نفوذ و تأثیرگذاری رژیم صهیونیستی در آذربایجان علنی شده است. ✍️نویسنده: محمود ذكاوت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2743 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻آیا فوکو از موضع خود در قبال انقلاب اسلامی ایران دست کشید؟ 🔸قمری تبریزی نویسنده کتاب «فوکو در ایران»، در بخش پیشگفتار می‌نویسد: 🔸من این کتاب را به مثابه شرحی بر آثار فوکو در نظر گرفته ام، بلکه مقالات او درباره انقلاب اسلامی را پنجره‌ای فوق العاده یافتم که از آن می‌توان به وقایع انقلابی ایران، بیرون از چارچوب‌های گفتمانی ای که انقلاب‌ها را شرح می‌دهند، نگاه کرد. 🔸 این واقعیت که انقلاب ایران نظریه فوکو درباره انقلاب و سوبژکتیویته را تغییر داده است نیز از نظر من، بیش از آنکه به خود فوکو مربوط باشد، ناشی از اهمیت مفهومی و خلاقانه انقلاب ایران است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2746 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻آیا فوکو از موضع خود در قبال انقلاب اسلامی ایران دست کشید؟ 🔸نویسنده این اثر در یادداشت بر ترجمه فارسی این اثر نوشته است: 🔸این کتاب چهل سال بعد از انقلاب اسلامی در ایران منتشر می‌شود، انقلابی که به راستی ستون‌های نظم جهانی را لرزاند و هنوز ابعاد، دلایل و پیامدهای آن، چه در محیط‌های آکادمیک و چه در محافل سیاسی، بحث برانگیز است…. هر چند در داخل کشور فعالیت‌های ارزنده‌ای در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی و ابعاد آن صورت گرفته است. 🔸آنچه به عنوان بیان غالب و ارزیابی اصلی در محافل آکادمیک مطرح شده آثاری است که در خارج از ایران توسط کسانی تدوین و منتشر شده که چه به اختیار و چه به اجبار جلای وطن کرده اند و در حاکمیت و مجامع داخلی روشنفکری پس از انقلاب جایگاهی نداشته‌اند. 🔸من این کتاب را اساساً در گفت وگو و مباحثه با این گفتمان غالب در تئوری‌های مطرح در مورد انقلاب نگاشته‌ام. … به نظر من مهم آن است که این نوشته را قدمی در نقض دوگانه بینی تاریخ نگری خارج و داخل بدانیم. 🔸این مهم البته با یک کتاب و با یک گفتار و یک مباحثه به دست نخواهد آمد. امید آن است که این سرفصلی باشد برای گفت وگوی نو و پربار با تمام کسانی که بدون غرض ورزی‌های ایدئولوژیک و مواضع سیاسی به اهمیت تاریخی این انقلاب اذعان دارند و تحلیل و تفسیر آن را، خارج از تجلیل ا تحدید آثارش، در برنامه تحقیقات خود گنجانده اند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2746 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی 🔹کسانی که می‌فرمایند باید علم اقتصاد را مبنا قرار بدهیم، توجه داشته باشند که بازار سرمایه و بانکداری ما، هر دو دقیقاً کپیِ اقتصاد غرب هستند. 🔹ممکن است بگویند بانک‌های غرب و بازار سرمایه‌ آن‌ها بهتر از این‌جاست. 🔹جوابش این است ‌که کسانی‌که این سیاست‌ها را به ایران آورده‌اند، چون در مقابل متدینینی که می‌خواستند اقتصاد اسلامی مبنا باشد قرار گرفتند، ناچار شدند یک‌سری تغییر ایجاد کنند، در عمل هم بد اجرا کردند و در نتیجه بدتر شد. 🎤گفت وگو با: دکتر غلامعلی معصومی‌نیا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2752 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻بررسی و تحلیل سخنان آقای علوی بروجردی در خصوص نفی اقتصاد اسلامی 🔹ایشان گفته است که اقتصاد اسلامی یک شوخی است. این‌که می‌گویم از روی علم نیست این‌جا معلوم می‌شود که ایشان به تفاوت بین مسائل مختلفی که در علم اقتصاد وجود دارد، زیاد توجه ندارند. 🔹بسیاری از تئوریسین‌های نظام سرمایه‌داری بیان می‌کنند که علم اقتصاد، از ارزش‌ها تهی نیست. یعنی این‌گونه نیست که علم اقتصاد مثل علم شیمی یا علم فیزیک یا زیست‌شناسی باشد. 🔹موضوع این‌گونه علوم‌، مطالعه طبیعت است. در طبیعت حوادث و اتفاقاتی می‌افتد. در آن‌جا، پدیده‌ها نقش ایفا می‌کنند، اشیاء نیز روی هم تأثیر می‌گذارند. 🔹 البته در آن‌جا هم بسیار حرف داریم که آیا در آن‌جا هم اعتقادات و ارزش‌ها دخالت دارد یا ندارد؟ به طور مسلم در ترسیم مسیر اصلی علوم، یک‌سری ارزش‌ها دخالت دارد. 🔹یعنی این‌که مسیر علم فیزیک الآن چگونه ترسیم شده است. حال علوم غیر انسانی غرب، علوم طبیعی مثل شیمی و فیزیک، تعیین مسیر کلی‌شان توسط فیلسوفان غربی‌ای صورت گرفت که آن‌ها هم دارای تفکرات ویژه خودشان بودند. 🔹مثلاً فرانسیس بیکن یا اگوست کنت و سایر فلاسفه‌ای که در اوایل رنسانس بودند، تلقی از علم را دگرگون کردند و تغییر دادند. این‌ها براساس تلقی و تفسیر جدیدشان از علم، مسیر علوم جدید مثل علوم فیزیک و شیمی را ترسیم کردند. 🔹بنابراین این علوم، براساس مبانی فلسفی مشخصی در این مسیری که الآن هست، قرار گرفته‌اند. اگر فیلسوفان غربی به‌گونه‌ای دیگر فکر می‌کردند، مسیر این علوم هم متفاوت از علوم امروزه بود. کمااینکه اگر کسی مراجعه کند می‌بینیم فیزیک‌دانان و شیمی‌دانان جدید هردو این مطالب را می‌گویند. 🎤گفت وگو با: دکتر غلامعلی معصومی‌نیا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2752 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی 🔸سواد رسانه‌ای مهارتی است که اهمیت آن در دنیای امروز کمتر از سواد خواندن و نوشتن نیست؛ زیرا به جهت فراگیری اطلاعات گسترده و در دسترس قرار گرفتن آسان حجم بالای اطلاعاتی، قرار گرفتن در دام معاندان با ترویج اخبار کذب یا اطلاعات مهندسی‌شده، ممکن الوقع است. 🔸این امر نشان از لزوم ترویج مهارت سواد رسانه‌ای برای آحاد جامعه دارد. 🔸با نگاهی دقیق و عمیق به وضعیت موجود کشور در حوزه سواد رسانه‌ای و همچنین با توجه به هجمه گسترده و تلاش شبانه‌روزی شبکه‌های رسانه‌ای بیگانه و بعضاً معاند، روشن است که چندان مطلوب نبوده لذا اهمیت برنامه‌ریزی و اجرای هماهنگ و دقیق برنامه‌ها از سوی تمام آحاد مردم و مسئولان ضروری است. 🎤گفت وگو با: دکتر محمد حسین فرج نژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2755 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻لزوم تألیف و تولید کتب سواد رسانه ای به دست اندیشمندان داخلی 🔸سواد رسانه ای مفهومی است که ادبیات آن جدید است ولی اندیشه‌ها و افکاری که در رابطه با این موضوع بوده است، خیلی هم جدید نیست. لازم هست که با نگاه بومی به خیلی از این مباحث پرداخت. 🔸تقریباً اکثر کتبی که در این حوزه الآن در کشور موجود هست، ترجمه‌ است و تألیف نیست. 🔸 البته کتاب‌های نسبتاً خوبی هم ترجمه شده است مثل کتاب «رویکردهایی به سواد رسانه‌ای» که اداره کل پژوهش های صداوسیما چاپ کرده یا کتاب سواد رسانه‌ای جیمز پاتر(James Potter) که در سال ۹۲ ، مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما آن را چاپ کرد. چند کتاب تألیفی هم هست ولی باید کارهای جدی تری صورت گیرد. 🔸مفهوم سواد رسانه ای از کانادا و سپس ژاپن شروع می‌شود و رویکردهای مختلفی در آن وجود دارد. چیزی که موجود است خیلی نگاه نومارکسیستی در آن جدی و پررنگ است یعنی یک نوع تفکر انتقادی که از نگاه‌های نومارکسیستی برخاسته است، در آن مشهود است. 🔸البته طبیعی هست که زمانی که بیشتر از دو نظام فکری جدی در دنیا نبود همین نگاه نومارکسیستی علیه نگاه رسانه‌های اصلی که غالباً رسانه‌های سرمایه‌داری آمریکایی یا انگلیسی هستند، ایستادگی کند. 🔸برای ایران که می‌خواهد نگاه دینی تری داشته باشد و از نگاه‌های جدی تری برخوردار باشد، نیاز هست که به این نکات توجه داشته باشد و تفاوت نظریه مطلوب با آنچه که موجود هست را درک کند. 🔸الزاماً نیازی نیست که همان اصطلاح معمول را به کار برد و اصطلاح «بصیرت رسانه‌ای» با نگاه جامعه علمی ایرانی خوانایی بیشتری دارد. 🎤گفت وگو با: دکتر محمد حسین فرج نژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2755 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خیزش اجتماعی علیه کودک‌آزاری مدرن نتفلیکس 🔹«نانازها» یکی از فیلم‌های مستعمراتی فرانسه است که با بودجه دولتی این کشور ساخته می‌شود. 🔹کارگردان این نوع فیلم‌ها از بین اتباع آن‌دسته از کشورهای موسوم به جهان سوم انتخاب می‌شوند که تحت نفوذ فرهنگی فرانسه یا مستعمره آن بوده‌اند و مضمون آنها پشت‌کردن یکی از بومیان این کشورها به سنت کشور خودش و شیفتگی او نسبت به فرهنگ مدرن فرانسه است. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2434 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خیزش اجتماعی علیه کودک‌آزاری مدرن نتفلیکس 🔹نتفلیکس طی سال‌های اخیر مطابق سنت لیبرال خودش شدیدا به تبلیغ یک‌سری هنجارشکنی‌های جنسی خصوصا همجنس‌بازی پرداخته است؛ اما این‌بار با پخش نانازها باعث شد اعتراضات خرد و کلانی که طی این مدت از گوشه و کنار دریافت می‌کرد، تبدیل به یک موج بزرگ شود. 🔹نانازها داستان دختربچه مهاجر ۱۱ ساله‌ای به‌نام امی است که با مادرش مریم و به‌همراه دو برادر کوچک‌ترش در آپارتمانی واقع در یکی از فقیرترین محله‌های پاریس زندگی می‌کند. آنها منتظرند پدرشان از سنگال به خانواده بپیوندد. 🔹امی توسط دختر سرکش همسایه، مجذوب رقص و بعضی جذابیت‌های دیگر زندگی فرانسوی می‌شود و درحالی که اینها با ارزش‌های اسلامی مادرش در تضاد است، راه خودش را می‌رود… . 🔹واکنش‌ها به این فیلم درحدی گسترده و خشمگین بود که نتفلیکس ناچار شد نسبت به نوع انتشار تبلیغات فیلم عذرخواهی کند. 🔹آنها البته تقصیر را به گردن خودشان گرفتند تا خود فیلم تبرئه شود و در ضمن، به این اشاره‌ای نکردند که به هر حال این مواد تبلیغاتی از خود فیلم استخراج شده‌اند و در آنچه دیده می‌شود، عده‌ای دختربچه مجبور به انجام حرکات اغواگرانه جنسی برای تهیه فیلم شده‌اند. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2434 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری در محاسبه تورم است؟ 🔸آقای هادوی تهرانی با بیان این که بالارفتن و پایین آمدن قیمت‌ها ربطی به اقتصاد اسلامی ندارد، اظهار کرد: 🔸«بنابراین اسلام اقتصادی دارد که نه سوسیالیستی و نه آزاد سرمایه‌داری است؛ اخیرا در برخی مقالات کشورهای پیشرفته دوران معاصر دیدم که حتی [در] ادبیات برخی از مطالب آنان -که جزء مسلمات و مطالب درسی شده است- می‌گویند که اقتصاد نمی‌تواند صدردرصد آزاد یا دولتی باشد.» ✍️نویسنده: سیدحسین امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2761 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری در محاسبه تورم است؟ 🔸دوستان چون فرق میان دانش‌های دستوری و توصیفی را نمی‌دانند و شاید در عمرشان به این اصطلاح هم برخورد نکرده باشند مثال‌های نادرستی هم می‌گویند که اشتباه است. 🔸مگر اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری بر سر محاسبه نرخ تورم و منحنی فلاکت است؟ 🔸این دو مکتب مهم اقتصادی، بحث‌شان این چیزها نیست؛ سوسیالیسم به اقتصاد دولتی و غیرآزاد معتقد است و نقش بازار را نفی می‌کند و اقتصاد لیبرال و سرمایه‌داری هم اقتصاد دولتی را قبول ندارد و به بازار آزاد اعتقاد دارد.» 🔸 هادوی‌تهرانی اضافه کرد: «اسلام هم در این نوع مباحث نظر دارد؛ مثلا در بحث مالکیت، نقش دولت و… اسلام می‌گوید نه این و نه آن. [اسلام] نقش خاصی برای دولت تعریف و وظایفی را بر دوش آن گذاشته است.» 🔸وی افزود: «بنده ۳۰ سال قبل در مقاله‌ای به اقتصاد در قرآن پرداختم و به کنگره بین‌المللی قرآن و مسائل روز که در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، ارائه کردم و سال‌ها بعد در قالب کتابی منتشر شد؛ در آن اثر فقط با تکیه بر قرآن، ساختار اقتصادی اسلام تبیین شده است.» 🔸البته برخی دوستان اینقدر صداقت و صراحت دارند که [تلقی‌شان را اعلام کرده و] بگویند اسلام، اقتصاد ندارد -که البته نظر نادرستی است- ولی برخی همین‌قدر صداقت و صراحت را هم ندارند، لذا می‌گویند اسلام اقتصاد دارد، ولی به آن باور قلبی ندارند. 🔸می‌گویند اسلام، اقتصاد دارد، اما گامی در راستای تحقق آن برنمی‌دارند و هر اندیشه‌ای که بتواند اقتصاد اسلامی را محقق [کرده] و به‌نحو جدی مطرح کند، نفی می‌کنند.» ✍️نویسنده: سیدحسین امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2761 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقاط قوت و ضعف سند الگوی پایه اسلامی‌ایرانی پیشرفت 🔹کشورهای پیشرفته غربی هم الگو دارند و نظام فرهنگی آنها هم متناسب با همین الگوست، یعنی مردم باید مصرف‌کننده باشند و بازارهای جهانی هم باید به تصرف آنها در بیاید؛ 🔹 برای اینکه ویژگی این نظام، مازاد تولید است و همیشه ملزم به فعالیت هستند، پس باید نه‌ تنها کشور خودشان، بلکه کشورهای دیگر هم بازار مصرف آنها شوند. 🔹 تنها خطر پیش روی آنها شوروی بود که فرو پاشید. البته چین هم بود که اینک خودش پاره‌ای از این نظام پیچیده اقتصادی و مالی جهان شده است. 🔹 نظام مالی هم در همین ساختار در غرب شکل گرفته است، بنابراین آنها هم الگو داشته‌اند؛ الگویی است که به اصطلاح، الان در افق آن هستند. 🔹 تا ان‌شاءالله مسائلی جدی برای آنها به‌وجود بیاید و مسیرشان را عوض یا الگویی دیگر برای خود تعریف کنند. فعلا که همه‌چیز نشان می‌دهد آنها براساس این الگو جلو می‌روند. 🎤گفت وگو با: دکتر مسعود درخشان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2763 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقاط قوت و ضعف سند الگوی پایه اسلامی‌ایرانی پیشرفت 🔹در سند الگوی پایه اسلامی‌ایرانی پیشرفت سعی کرده‌اند آرمان‌ها «فرازمانی و فرامکانی» باشد. خود این اصطلاح ایراد دارد: فرامکانی یعنی این متن عینا در آمریکا هم قابل اجراست و اگر دقیق نگاه کنیم، واقعا هم همین‌گونه است؛ جز آن قسمتی که بحث اسلامی در آن هست. 🔹آن‌جایی که فرض بفرمایید مربوط به حیات طیبه است؛ طبعا فرامکانی به این معنا نیست ولی باید ببینیم ظهور آن در قسمت‌های دیگر چگونه است و آیا اثرش تا آن قسمت‌ها هم رسیده است. 🔹اینها معتقدند که آرمان‌هایی مانند ایمان به غیب، مدارا و همزیستی با همنوعان، رحمت و اخوت با مسلمانان، بهره‌برداری کارآمد و عادلانه از طبیعت، تفکر، عقلانیت، آزادی معقولانه، انضباط اجتماعی، قانون‌مداری، تعاون، صداقت، میل به کفاف و… فرامکانی و فرازمانی هستند! بله، تا هنگامی که «ایمان به غیب» نقشی در بهره‌برداری عادلانه و کارآمد از طبیعت نداشته باشد، البته که مهم نیست. مادامی‌که «ایمان به غیب» در بهره‌برداری ما از میادین نفتی تاثیری نداشته باشد، به‌نظر یک آمریکایی یا یک انگلیسی، این مهم نیست و مشکلی ندارد و می‌تواند «ایمان به غیب» هم باشد. 🔹 آن داستانی که می‌گویند اولین‌بار که یک مقام انگلیسی‌ به ایران آمده بود، دید یک نفر بالای مناره‌ای رفته و دارد یک چیزهایی می‌گوید. گفت چه می‌گوید؟ اذان را برایش ترجمه کردند. گفت این اذان به‌منافع انگلیس هم آسیب می‌رساند؟ گفتند: نه! گفت: خب بگویید بلندتر هم فریاد بزند. 🔹 اینجا هم همین‌طور است؛ مادامی‌که «ایمان به غیب» جایی ظاهر نشود، خب باشد یا عقلانیت، انضباط اجتماعی، آزادی معقولانه باشد یا نباشد، هیچ فرقی نمی‌کند. پس کوشش شده آرمان‌ها فرازمانی و فرامکانی باشند! به هرحال آرمان‌های خوبی نوشته شده است. 🎤گفت وگو با: دکتر مسعود درخشان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2763 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نباید رفتار داعشی با علم داشته باشیم 🔸تعبیر «غرب‌شناسی» در آثار مرحوم سیدمنیرالدین حسینی شاید من ندیدم و بنابراین اینکه بگوییم روش غرب‌شناسی ایشان چه بوده است، شاید – به یک معنا- دقیق نباشد. 🔸 اما اگر بخواهم در مورد ایشان و تفکر ایشان توضیح بدهم به ذهنم می‌رسد که بگویم ایشان چه داشته است که از آن تعبیر به غرب‌شناسی می‌شود. 🔸ایشان نگاه خاصی به تمدن و دنیای جدید داشتند؛ واژه تمدن در آثار ایشان – از همان اوایل دهه ۶۰ و اواخر دهه ۵۰- هست. در بحث‌های ایشان این واژه [تمدن] هست و «تمدن مادی» و «تمدن الهی» می‌گویند و – به‌تعبیر من- سعی کردند یک دنیای جدیدی را بشناسند و شناخت خاصی از زمانه و دنیای امروز پیدا کردند. 🔸مستحضر هستید که ایشان در عین‌اینکه اهل مطالعه بودند و دروس حوزوی را نیز گذراندند و پیش اساتید شاگردی کردند، در عین‌حال اهل تامل و تفکر عمیق بودند. برخی افراد خیلی می‌خوانند، ارجاع می‌دهند و متن‌خوان هستند ولی برخی بیش از آنکه متن‌خوان باشند، متفکرند. 🎤گفت وگو با: سیدپیمان غنایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2765 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نباید رفتار داعشی با علم داشته باشیم 🔸مرحوم آقای منیرالدین عمدتا در فضای «روند پژوهشی» تولید شده است و این برای عرضه‌اش نیازمند تکمیل، تبیین و احیانا در برخی خرده‌بحث‌ها [نیاز به] تصدیق دارند. 🔸ولی اینکه در آن مسیر و مفاهیم اصلی ایشان تجدیدنظری اتفاق افتاده باشد، من که تابه‌حال سراغ ندارم و حتی از آن‌طرف هست یعنی عمدتا – همان سوال اول شما که آیا با همان عمق پیگیری می‌شود یا خیر؟- اساسا دارند تلاش می‌کنند به آن عمق دست پیدا کنند. 🔸 چون واقعیت این است که ایشان یک متفکر عمیقی بود که چهل‌سال پیش وقتی این حرف‌ها را می‌زد – برخی که اساسا درحال حاضر پرچمدار برخی مباحث هستند- در همان زمان در چهل سال پیش این بحث‌ها از طرف آنها مورد تمسخر قرار می‌گرفت اما خوب تدریجا رشد پیدا کرد و ایشان به‌واسطه همین عمق‌اندیشی، کثرت و عمق مطالب‌شان، اساسا در مجموعه فرهنگستان بعد از ایشان تلاش زیادی -حداقل در این دو دهه- می‌شود که عمق حرف‌های ایشان فهمیده شود. 🔸چون اساسا معتقدیم بدون فهم دقیق مباحث ایشان به‌دلیل اینکه این آدم به‌هرحال سطحی از نبوغ را داشته است- [راه به‌جایی نخواهیم برد]. گاهی انسان معمولی است که حرفش سریع و راحت فهمیده می‌شود و من یک‌بار تعبیری می‌کردم و برای برخی شاگردان مرحوم آقای حسینی که گفتم ایشان -به‌نظر حقیر می‌رسد- مثل [این است که در] یک فضاپیمایی شاگردانش را سوار کرد و به یک جایی برد و در این مسیر نیز یک توفانی به‌پا کرد، اینها نیز که همراهش بودند حین حرکت متوجه نشدند که چه شد و با رحلت ایشان گردوغبارها خوابیده است و اینها یک جایی فرود آمده که یک دو دهه‌ای است تلاش می‌کنند بفهمند که چه شد. 🔸یعنی ایشان از کجا بلند شد، کجا نشست، کجاها را هدف قرار داد و چه مفاهیم اصلی‌ای را تاسیس کرد و چفت‌ و بست اینها با همدیگر چه می‌شود و آن‌وقت اینها را با ادبیات علمی رایج حوزه و دانشگاه تطبیق کنیم که البته رگه‌های این همه در حرف‌های ایشان هست. 🔸بنابراین تلاش می‌شود که به آن عمق دست پیدا کنیم و به همان عمق با زبان قابل گفت‌وگو با جامعه تفاهم پیدا کند. در بحث‌های خود ایشان نیز بوده است که باید [زبان گفت‌وگو با جامعه] بتواند با برخی مفاهیم -که بالاخره مفاهیم و ادبیات تاسیسی هست- تطبیق پیدا کند تا قابل گفت‌وگو و تفاهم باشد و تلاش می‌کنند این کار را بکنند. 🎤گفت وگو با: سیدپیمان غنایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2765 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«بازار آزاد موجب سعادت همگانی» و «صدور دموکراسی» از هم پاشیده است 🔹برونو لاتور، استاد ممتاز دانشکده علوم سیاسی پاریس می‌گوید که یک رویای مشترکی وجود داشت، رویای جهانی‌شدن که افق مشترک جهانی بود که قرار بود دموکراسی‌ها صادر شوند و همه کشورها دموکراتیک شوند، بازار آزاد همه را به سعادت برساند و… 🔹می‌گوید که این رویا از هم پاشیده است و چند دلیل نیز می‌آورد -از بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۷ گرفته تا مصیبت‌هایی که بر سر نئولیبرالیسم در جهان‌سوم آمده است تا گرمایش زمین- و اینها باعث شده که این رویا از هم بپاشد. 🔹پس ما داشتیم جایی می‌رفتیم که اسمش بود جهانی‌شدن، اسمش بود لیبرال‌دموکراسی ولی حالا دیگر نمی‌توانیم به آنجا برویم. 🔹از یک‌طرف جنبش‌هایی مثل داعش و بومی‌گرایی و بنیادگرایی و… نشان داده است که ما به عقب هم نمی‌توانیم برگردیم؛ یعنی جایی در پشت‌سرمان نیز نداریم که بگوییم حالا یک زمین سفتی نیز هست که برویم آنجا بایستیم. 🔹درنتیجه سوال این می‌شود که «کجا فرود بیاییم؟»، «زمین سفت زیر پای ما کجاست؟» [این وضع] یعنی از بین رفتن آینده جمعی و مضمحل شدن هر نوع بازگشت به گذشته. 🎤گفت وگو با: امیرخراسانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2776 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«بازار آزاد موجب سعادت همگانی» و «صدور دموکراسی» از هم پاشیده است 🔹لاتور بارها می‌گوید که برای اینکه وسط بایستیم، باید همه آن چیزهایی را که از خودمان رانده‌ایم، بیاوریم و ادغام کنیم؛ مثل طبیعت، مثل زمین. ما فکر می‌کردیم زمین در اختیار ماست و هرچه می‌خواهیم می‌توانیم با زمین بکنیم، اصطلاحا ما فعال مایشاء هستیم. 🔹حالا زمین دارد به ما واکنش نشان می‌دهد، دارد دچار فرسایش خاک می‌شود. اقلیم دارد به ما واکنش نشان می‌دهد. مدرنیزاسیون مبنایش را بر این گذاشت که ما کارمان را همین‌طور می‌توانیم پیش ببریم و طبیعت نیز گنگ و لال است و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. 🔹الان معلوم شد که اتفاقا طبیعت واکنش نشان می‌دهد و همان‌طور که قبلا گفتم، ما در یک شبکه و یک network با طبیعت هستیم و تا حالا این شبکه را به‌درستی درک نمی‌کردیم. 🔹اولین چیزی که لاتور می‌گوید این است که ما باید به network برگردیم و یک اصطلاحی در «Politics of Nature» دارد که می‌گوید به «collectivity» برگردیم. Collectivity پیوند ما با زمین است. من با زمین و طبیعت و پیرامونم پیوند دارم. تغییر آنها من را و سرنوشت من را نیز تغییر می‌دهد. این گزاره بسیار مهمی است. 🔹 از این جهت مهم است که در فلسفه مدرن، در فلسفه روشنگری همه فکر می‌کردند که ما می‌توانیم طبیعت را تغییر دهیم، ما می‌توانیم اشیا را تغییر دهیم. حالا لاتور می‌گوید این نظم اشیا می‌تواند ما را تغییر دهد. 🔹یک مثال خیلی روشن بزنم، مثالی که وجود دارد این است که ایده آزادی در ایران بعد از انقلاب در انتخابات دوم خرداد طرح شده بود، اما بیاییم مرور کنیم قبل از آن یک عده در آن مرکز معروف مجمع، یک عده در نشریه «کیان» و یک عده این طرف و آن طرف و به‌صورت جسته و گریخته درمورد آزادی و مردم‌سالاری حرف می‌زدند. این ایده می‌توانست در همین حد باقی بماند و فراگیر نشود. 🔹یکی از دلایل اینکه فراگیر شده بود، یا حجم بسیار بالای واردات ما بود یا حجم بسیار بالای تولید ما. یک مارک کفش پیدا می‌کردید که این کفش ملی و بلّا بود، حالا ده‌تا برند کفش آمده است. دال آزادی می‌آید و روی این اشیا می‌نشیند. این دومین ایده لاتور است که می‌گوید به این اشیا ترجمه می‌شود و شما رفته‌رفته تبدیل به سوژه‌های آزادی می‌شوید. 🔹اگر این اشیا نبودند، ماشین‌های گران‌قیمت نبودند، اتوبان نبود، احتمال اینکه ایده آزادی، به‌اصطلاح بگیرد بسیار کم بود، چراکه نظم اشیای مهیایی برای آن وجود نداشت. روی همین اصل لاتور اولین پیشنهادش این است که به network برگردیم و شبکه را جدی بگیریم و زمین را جدی بگیریم. 🎤گفت وگو با: امیرخراسانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2776 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻هر رئیس‌جمهوری که بر آمریکا مسلط شد، به ما رحم نکرد 🔸از ابتدای انقلاب اسلامی هر رئیس‌جمهوری که بر آمریکا مسلط شد، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، به ما رحم نکردند. 🔸هر رئیس‌جمهوری که آمد، تحریم‌های رئیس‌جمهور پیشین خودش را ادامه و توسعه داد و به آن‌ها افزود. 🔸حتی آقای اوبامایی که مبتکر و پیشنهاددهنده مذاکرات هسته‌ای بود و در نهایت هم برجام را امضا کرد، دیدیم که هیچ تخفیفی که نداد، به آن هم عمل نکرد و حتی در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید زهر خود را ریخت و دَه تحریم اولیه آمریکا را امضا کرد و از کاخ سفید خارج شد. 🎤گفت وگو با:دکتر سید هادی سید افقهی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2789 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net