📝 #یادداشت
🔻مکتب فرانکفورت؛ در نوسان میان اثرپذیری از هیدگر و دشمنی با او
🔹پوپر فیلسوف صلح و دوستی، زمانی گفته بود که برای صلح باید جنگید. فهم مقصودش، در بادی امر، اندکی دشوار است.
🔹منظورش آن بود که برای صلح و امنیت غرب متمدن (اروپا و آمریکا) باید در خاورمیانه و دیگر مناطق غیرمتمدن جنگ کرد.
🔹مردمان خاورمیانه و دیگر نقاط غیرمتمدن زندگی در صلح و آرامش را چهمیفهمند! انسان یعنی انسان ساکن در غرب .
✍️نویسنده: محمد زارع شیرینکندی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2029
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻مکتب فرانکفورت؛ در نوسان میان اثرپذیری از هیدگر و دشمنی با او
🔹خسرو ناقد در نقد «دیالکتیک روشنگری» به منفینگری و بدگمانی نویسندگان اشاره میکند و میگوید این کتاب نقد فراگیر تمدن است.
🔹آن دو نویسنده معتقدند هدف روشنگری رهایی انسان بود، اما آن درحقیقت، به گسترش سلطه منتهی شد؛ سلطه انسان بر طبیعت، سلطه انسان بر طبیعت درون خود (تسلط بر غرایز) و سلطه سیاسی.
🔹روشنگری، درواقع، بهخدمت نظام سلطه درآمد و به تمامیتخواهی منجر شد.
🔹در سرمایهداری تمامیتخواه، فرهنگ و هنر تجاری شد و در وضعی که «صنعت فرهنگ» نامیده میشود، صرفا به تولید انبوه کالا و محصولات فرهنگی و هنری بر اساس اصل سودآوری و با هدف نیل به بیشترین صرفه مالی و بیشترین مصرفکننده پرداخته میشود.
✍️نویسنده: محمد زارع شیرینکندی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2029
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻سینما و انقلاب کوبا در ۱۰ قاب
🔸پیروزی نیروهای کاسترو، شکست آمریکا در خلیج خوکها و مهمتر از همه بحران موشکی کوبا در اوج جنگ سرد، سینما را بر آن داشت تا تصویر دلخواه خود از کوبا را بسازد.
🔸کوبای آمریکاییها در سینما کشوری است خشن و آدمکش که به مردمش رحم نمیکند و کوبای کوباییها اما کشوری است چندوجهی با ترکیب نژادی خاص.
🔸در این کوبا خبری از نژادپرستی نیست و جامعه با نوعی برابری روبهرو است؛ برابری که ماحصل دولت چپگرای فیدل کاسترو است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2030
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻سینما و انقلاب کوبا در ۱۰ قاب
🔸یکی از دلایل درگیری آمریکا و کوبا از دست رفتن فرصتهای مالی سرمایهداران آمریکایی در کشور سراسر ساحلی کوبا بود.
🔸نمونه بارز بیان این از دست رفتن فرصت در تنها فیلم اندی گارسیا بهنمایش گذاشته میشود. گارسیا که اصالتی کوبایی دارد در «شهر گمشده» داستان زندگی فیکو فیووه و خانوادهاش را روایت میکند که در هاوانای دوران دیکتاتوری باتیستا صاحب کابارهاند.
🔸اتفاقاتی که در جریان انقلاب کوبا رخ میدهد باعث از همپاشیدگی خانواده و درنهایت مهاجرت فیکو به آمریکا و از دست دادن ثروتشان میشود.
🔸منتقدان چندان با فیلم گارسیا همراه نشدند و آن را بهحذف تصویر واقعی کوبا متهم کردند، چراکه در فیلم خبری از فقر ناشی از دیکتاتوری دیده نمیشود و قرار است صرفا با بازنمایی از دست رفتن شکوه یک خاندان روبهرو باشیم.
🔸فیلم گارسیا بههیچوجه قرار نیست بگوید چرا انقلاب کوبا رخ داده است و تصویری خشن از کاسترو و چهگوارا ارائه میدهد.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2030
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🔊#پادکست
🔻اهمیت فرم در سینما
💠دکتر محمدحسین فرجنژاد
📍نویسنده، محقق و کارشناس رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📣 مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی #فتوح_اندیشه با همکاری #دانشگاه_باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار میکند:
▪️جلسهٔ بیست ودوم دورهٔ آموزشی فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی، با تدریس حجتالاسلام والمسلمین #حسین_عرب
▪️جلسهی بیستم دوره آموزشی فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی باتدریس حجتالاسلام و المسلمین #محمدحسین_ملکزاده
▪️موضوع:
«ترویج و اشاعه مکاتب و فرق انحرافی در رسانه و فضای مجازی»
🔻 (حضوری _ وبیناری)
🗓 جمعه، 24 مرداد
⏰ ساعت 17
🏢 پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت
📖 راهنمای شرکت غیرحضوری در کلاس مذکور: با اسکن QR code درج شده در بنر یا به واسطه لینک ذیل، به عنوان میهمان وارد شوید🔻🔻
👈 درگاه ورود به کلاس مجازی🔻
🌐 https://bit.ly/2YjFIpz
📍کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه
@Fotooh
@feghherasane
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻دیالکتیک ملیگرایی و استبداد
،
🔹مصدق وقتی سر کار میآید، خدماتی دارد و از حقوق ملت دفاع میکند و در مواردی در برابر انگلستان میایستد.
🔹باید اینها ثبت شود چون اینجا مبارزه با استعمار و جریان غرب موردنظر است.
🔹 اما خطاهایی در دولت او پدید میآید که باید آنها را در دو مرحله مطرح کنیم.
🔹 مقطع اول از ۱۲ اردیبهشت ۱۳۳۰ تا ۲۶ تیر ۱۳۳۱ و مقطع دوم در ۲۵ تیر ۱۳۳۱ که دکتر مصدق با شاه ملاقات کرده و درخواست اختیارات ارتش را مطرح میکند.
🎤گفت و گو با: قاسم تبریزی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2036
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻دیالکتیک ملیگرایی و استبداد
🔹حرف ما سیاسی و جناحی نیست، حرف ما تاریخی است.
🔹مشکل ما این است که مورخ روی سکوی حزب، گروه، جریان میایستد و از آن زاویه نگاه میکند.
🔹اگر ما مسلمان و دیندار باشیم دولت مصدق باید نقد شود. اگر مسلمانی را نگیریم و بهعنوان ملی حرف بزنیم، نه جبهه ملی بلکه بهعنوان ملی و مدافع اقتدار و آزادی و استقلال و امنیت مملکت حرف بزنیم، باید جبهه ملی و مصدق نقد شوند.
🔹آنها با اتهامات واهی فرار روبه جلو میکنند.
از نظر حقوقی، سیاسی و فرهنگی قابل نقد هستند. از نظر مذهبی هم قابل نقد هستند.
🔹اگر یک حقوقدان منهای جناحی بررسی کند که یک دولت چه جایگاهی دارد و چگونه باید عمل کند، خطاها کجا بود.
🔹یک سندشناس تاریخی این را بررسی کند، یک تحلیلگر تاریخی بر مبنای اسناد، شواهد و قرائن و حتی صحبتهای برخی اعضای جبهه ملی و حزب ملت ایران و حزب ایران و حتی نفوذیها بررسی کند.
🔹آقای شاهپور بختیار طبق همین اسناد لانه جاسوسی از آذر ۳۱ با آمریکاییها مرتبط بود. سند آن را داریم. برخی از اینها را بعد از کودتا در کنار آمریکاییها میبینیم.
🎤گفت و گو با: قاسم تبریزی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2036
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادادشت
🔻دو راه عملی در اجتهاد هنر
🔹نخستین الزام؛ «شناخت نسبت هنر و حکومت» است.
🔹 یعنی ما چیستی و چگونگی ارتباطات حکومت و هنر و اضلاع این نسبت را مورد شناسایی قرار دهیم.
🔹 در ضمن یک بحث کاملاً نظری میتوان در خصوص این «نسبت» تأمّل کرد و این پرسش را پاسخ گفت که حکومتها شأناً به چه میزان وابسته به هنرها هستند؟
✍️نویسنده: حجت الاسلام احمد رهدار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2048
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادادشت
🔻دو راه عملی در اجتهاد هنر
🔹یک راه در اجتهاد و تعیین تکلیف هنرها، این است که به نصوص خاصّه پناه ببریم ـ.
🔹 در باب هنر مشخص است که در زمان شارع بوده و در حال حاضر نیز امتداد داشته است ـ. که در اینصورت هر آنچه مقتضای آن نصّ بوده، تحکیم میشود.
🔹اما در خصوص آن دسته از مصادیق هنر که نصّ خاص نداریم در گام نخست باید به «عام فوقانی» پناه ببریم که ضرورت آن را از دل آن دو الزام تبیین شده ـ.
🔹نسبت هنر و حکومت و زیرساخت فلسفی و ارزشی هنرـ، استخراج میکنیم.
🔹این اصل «عام فوقانی» که نحوه استفاده و تبیین آن در اصول عملیه آمده است در خصوص هنرهای مدرن و مصادیق سیّال و متنوع آن میتواند کمک شایانی به ما کند. چون هنر مدرن امتداد کمّی و کیفی هنرهای بحث شده در فقه نیست.
🔹در واقع یک تفاوت ماهوی بین این دو نوع از هنرها وجود دارد؛ لذا نخست باید هنرهای مدرن به درستی فهم شود و سپس با تکیه بر فهم روشنی که پیدا شده، مجدداً به سراغ نصوص برویم و شاید یک دسته نصوص دیگری را پیدا کنیم که در عقبه فقهی ما به طور کلّی به عنوان «نصوص مبیّن احکام» تلقی نشدهاند.
✍️نویسنده: حجت الاسلام احمد رهدار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2048
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تبارشناسی فکری حجت الاسلام سیدعباس موسویان
🔹نسل عاشق امام در اواخر دهه۶۰ و با اتمام جنگ،به یکی از رشتههای علوم انسانی گرایش پیدا کرد.
🔹 این جریان برآمده از مکتب فکری امام خمینی، به دنبال گره عنصر دیانت و فقاهت با زندگی و عرف مردم بود.
🔹یکی از عرفیات زندگی مردم هم مسأله اقتصاد است امری که مردم به صورت روزمره و عینی با آن درگیر هستند و از چنان اهمیتی برخوردار است که گاه کارآمدی و حتی حقانیت مکاتب فکری را با آن مورد سنجش قرار میدهند.
✍️نویسنده: حجتالاسلام حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا (ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2044
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تبارشناسی فکری حجت الاسلام سیدعباس موسویان
🔹پس از جنگ و دوران تثبیت، نیاز مادی و اقتصادی خود را به شدت نشان داد و حل مسأله اقتصادی مطالبه عموم مردم از سردمداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و کارآمدی مدیریت فقهی را با پرسشهایی مواجه کرد.
🔹مرحوم آیتالله اردبیلی که از پیشگامان دغدغهمند در حوزه علوم انسانی به شمار میروند با تأسیس دانشگاه مفید اولین رشتهای که راهاندازی میکنند رشته اقتصاد بوده است هرچند این دانشگاه در ادامه حرکت خود دچار آسیبهایی گردیده است .
🔹اما استاد موسویان (ره) از نسل دغدغهمند اولیه این دانشگاه بوده که با تحصیل در رشته اقتصاد از پیشگامان گره فقه و علوم انسانی به شمارمی رود؛ در دورهای که از درون حوزه کمتر دغدغه ورود به این مسأله وجود داشته است.
🔹موسویان عینیت یافته مکتب فکری امام هست که در این مکتب بهدنبال گره فقاهت با علوم انسانی است.
🔹 امید آنکه راه سید عالم و مجاهد خوش خلق و متواضع و بیریا توسط شاگردان ایشان ادامه یابد و تلاش ایشان در گره فقاهت با علوم انسانی افق آیندگان قرار گیرد. روحش شاد.
✍️نویسنده: حجتالاسلام حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا (ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2044
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻 نسخه واقعی «خانه پوشالی»
🔹«اتاقی که در آن اتفاق افتاد» خاطرات جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی دولت ترامپ است.
🔹ترامپ واکنشهای زیادی به این کتاب داشته و حتی در مقطعی، دادگاه جلوی انتشار کتاب را گرفت.
🔹 محمد معماریان معتقد است اگر کسی میخواهد نسخه واقعی از خانه پوشالی را ببینید و با عملکرد کاخ سفید آشنا شود، این کتاب اطلاعات تفصیلی زیادی در اختیارش میگذارد.
🎤خبرنگار: مصطفی وثوقکیا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2064
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻نسخه واقعی «خانه پوشالی»
🔹کتاب خاطرات یا واقعنگاری سیاستمداران آمریکایی در این سالها کم نبوده است.
🔹روندی که من دیدم چند نکته دارد؛ یکیاش پول است که خیلی مهم بوده و معمولا رقمهای بالایی است و بولتون هم از جمله آدمهایی است که پولپرست بوده و سابقهاش هم نشان میدهد که به راحتی پول میگیرد.
🔹البته در فضای سیاسی آمریکا اینکه کسی برای سخنرانی پول بگیرد، امر بدی نیست اما درجهبندی دارد، یعنی یکی هر جا میرود ولی کسی جاهای خاصی میرود؛ بولتون در پول گرفتن، گشادهدست است.
🔹نکته دیگر حس انتقامگیری است که شخص میخواهد تا فضا داغ است، بهرهبرداری خودش را انجام دهد که در کتاب بولتون مشهود است و با توجه به رفتاری که دولت ترامپ با او کرد از زاویه دید خودش منصفانه نبود.
🔹نکته دیگر، احساس مسوولیت مدنی است که فکر میکند دارد تا مدتی که در خدمت دولت بوده است را برای مردم توضیح دهد.
🎤خبرنگار: مصطفی وثوقکیا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2064
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#نقد کتاب
🔻#کرونا، شفای #معنوی و آزمون مضاعف
🔸کتاب دارالشفاء نوشته حجتالاسلام محمدحسن وکیلی، مباحثه علمی (و نه مخالفت عملی) و نقد و بررسیهای نظری ایشان درباره رفتارهای ستاد کرونا پیرامون حرمهای مطهر است.
🔸به عقیده نویسنده مرجع این تصمیمگیری فقط متخصصان بهداشت و سلامت نیستند، بلکه این تصمیم،کاری میانرشتهای است و حضور متخصصانی در #مدیریت شهری، #اقتصاد، #جامعهشناسی، #مهندسی_فرهنگی و… در تشخیص موضوع ضروری است
🔸در نهایت حکمکننده در این باب باید #فقیه باشد تا با تشخیص ضریب اهمیت شرعی، حکم به اولویت نماید.
✍️نویسنده: رضاکریمی- محمد علیبیگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2058
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#نقد کتاب
🔻#کرونا، شفای #معنوی و آزمون مضاعف
🔸مسالهای که در این کتاب بهنحو اجمالی و سربسته مطرح شده این است که چرا رهبر انقلاب خود را تابع ستاد کرونا دانستند؟
🔸 باید متوجه بود که تدبیر رهبر پذیرش نظرات ستاد کرونا و وزارت بهداشت درکنار توصیه به توسل و حتی -در یکی از بیانات- طرف مشورت قرار دادن افرادی بود که شأن و اثر #دعا و #توسل و… را میشناسند.
🔸این تدبیر نه رد شفابخشی معنوی است و نه مخالفت با مشهورات معاصر، بلکه بر اثر رعایت مراتب عقول پدید آمده است.
🔸 در عصر سیطره #پوزیتیویسم تلاش اهل دیانت برای بهره بردن از شفای معنوی باید با رعایت این نکته باشد.
🔸تمام حیثیات در «استنباط صرف از منابع» ملحوظ نیست و شرایط زمان و مکان نیز باید مدنظر باشد.
🔸البته نویسنده در جایی از کتاب اذعان دارد #جامعهشناسی و… نیز باید در این استنباط مداخلت داشته باشند و خود او نیز ضمن پرهیز از مخالفت عملی با ستاد کرونا، دعوت میکند تا در این زمینه فرهنگسازی شود و پیداست که خود او هم در این زمینه پیشقدم شده است.
🔸ولی بههرحال از لوازم فرهنگسازی در مساله شفای معنوی این است که موانع فهم و باور جامعه بیشتر مدنظر قرار گیرد و از لوازم آن، این است که در دعوت مردم به شفای معنوی همه حقایق مدنظر باشد.
✍️نویسنده: رضاکریمی- محمد علیبیگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2058
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تحقق #عدالت در «تقویت #آزادی مسئولانه»
🔹در ارزیابی از وضعیت عدالت، همهی حوزهها را باید در نظر گرفت.
🔹از اینرو ممکن است در یک حوزه از عدالت، خوب پیش رفته باشیم و در حوزه دیگر، پیشرفت خوبی نداشته باشیم.
🔹لذا اساسا صدور حکم کلی در مورد وضعیت عدالت در #جمهوری_اسلامی و عدم توجه به تک تک حوزه ها، صحیح به نظر نمی رسد.
✍️نویسنده: دکتر فرزاد جهانبین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2054
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تحقق #عدالت در «تقویت #آزادی مسئولانه»
🔹تحقق عدالت در یک حوزه به تحقق عدالت در حوزههای دیگر بسته است.
🔹توجه به یک حوزه از #عدالت و غفلت از سایر حوزهها در نهایت منجر به ناکامیابی در تحقق عدالت خواهد شد.
🔹به عنوان نمونه، اگر #عدالت_سیاسی در زمینهی گزینش سیاسی مورد توجه قرار نگیرد به خاطر فقدانِ افراد کارآمد در مناصب سیاسی، امید به اتخاذ سیاستهای درست و وضع قوانین متقن و شفاف و منسجم و نیز اجرای دقیق آنها توام با تدبیر و کفایت نمیتوان داشت.
🔹به عبارتی اگر انتصابات و به کارگیریها نه بر اساس فرآیند سازمانی و انتخاب بهترینها بلکه بر اساس شناخت شخصی باشد، موجب خواهد شد بهترینها به کار گرفته نشوند و همین بیعدالتی در حوزهی سیاسی، منجر به بیعدالتی در سایر حوزهها میگردد.
🔹 و اگر همهی اینها صحیح باشد اما به عدالت در حوزهی #قضائی توجه نشود بدیهی است که #قدرتمندان #حق #ضعفاء را خواهند خورد و پایمال خواهند نمود. لذا لازم است که نگاهی جامع به عدالت داشت.
✍️نویسنده: دکتر فرزاد جهانبین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2054
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تولد دوباره انسان در اثر بهرهمندی از #حکمت
🔹یکی از راههای شناخت خداوند که در#قرآن و در #حکمت_متعالیه تأکید شده است، شناخت خداوند از راه زیبایی است.
🔹#هنر این امتیاز را دارد که عام است و در تمام ابعاد زندگی انسان تأثیر دارد.
🔹خانهای که انسان در آن زندگی میکند، مسجدی که نماز میخواند، شعری که میگوید، همه اینها ابداع هنری است و بیست و چهار ساعت در خواب و بیداری با هنر ارتباط دارد.
🔹به همین دلیل، هنر مطمئنترین راه برای شناخت خداوند است.
✍️نویسنده: غلامرضا اعوانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2072
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻تولد دوباره انسان در اثر بهرهمندی از #حکمت
🔹در #حکمت_متعالیه، بحثهای عمیق و دقیقی درباره #هنر وجود دارد، منتها ایشان مبادی را درس داده است.
🔹باید از این مبادی یک #حکمت_هنر_متعالی استنباط کرد. اولا جمال الهی در تمام عالم پیداست.
🔹 قرآن ما را تشویق میکند به مطالعه و تفکر و تأمل درباره جمال الهی در همه جای عالم؛ از جمله تماشای کوه و دشت و حیوان و نبات.
🔹خداوند نمونه اعلای هنر است و هنر او در کل عالم پیداست؛ یعنی خداوند، هنرمند به معنای مطلق کلمه است.
🔹در حکمت متعالیه، هنر باید تابع حکمت باشد؛ چون حکمت متعالیه جمع بین #قرآن، #عرفان و #برهان است و در هر چیز دید الهی دارد.
🔹بنابراین هنر در حکمت متعالیه نه تنها باید تابع حکمت باشد، بلکه باید تابع حکمت متعالیه باشد که این حکمت متعالیه جمع بین قرآن و عرفان و برهان است.
🔹پس روشن شد که قرآن خداوند را به عنوان #صانع_مطلق و هنرمند مطلق معرفی میکند که صنع او در همه چیز پیداست.
✍️نویسنده: غلامرضا اعوانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2072
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻از #کرونای #مضطرب_کننده تا #بی_تفاوتی
🔸در سال 1398 کرونا مهمان ناخواندهای بود و مردم برای حفظ جانشان #قرنطینه اختیاری را انتتخاب کرده بودند.
🔸ترسی بزرگ بر جانها افتاده بود و جامعه ایرانی که بهدلیل فشار بسیار زیاد دهه شصت ترسی طبیعی از مرگ را با خود دارد، بگونهای قابل تقدیر رعایت میکرد.
🔸اما فضاسازی عمومی و انتظار تغییر تقریباً نتیجه محسوسی جز در بخش اداری در پی نداشت.
✍️نویسنده: دکتر رضا ماحوزی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2019
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
📝 #یادداشت
🔻از #کرونای #مضطرب_کننده تا #بی_تفاوتی
🔸فضاسازی عمومی برای کرونا و انتظار تغییر تقریباً نتیجه محسوسی جز در بخش اداری در پی نداشت.
🔸سامانه ناکامل #شاد در #آموزش_و_پرورش ناتمام رها شد. #دانشگاهها نیز بگونهای غیرقابل باور ناتوانیشان را در امر آموزش و پژوهش و #مسئولیت_اجتماعی و ارتباطات بینالمللی به نمایش گذاشتند. #شبکه_بهداشت و درمان تقریباً زمینگیر شد و تحول محسوسی در عرصه #فرهنگی و اجتماعی دیده نشد.
🔸گویی در آن ایام ملتهب اجتماعی زمستان ۱۳۹۸، کرونا ویروس مرهمی بود بر درد جامعه ایرانی و پردهای برای دولت تا با آن زشتیها را بپوشاند و مطالبات عمومی و اجتماعی را به حاشیه ببرد.
🔸جدای از این دمیدن در اخبار #کرونا_ویروس و تشدید هراس عمومی و برجسته کردن تعارضهای عمومی میتوانست پردهای باشد برحوادث سهمگین و هولناک و تلخی که تا مغز استخوان جامعه ایرانی را به درد آورده بود.
🔸از اعتراضات آبان تا #شهادت_سردار_سلیمانی و سقوط هواپیما و فوت بسیاری از هموطنان در تشییع جنازه سردار در کرمان و آخرالامر مشارکتی حداقلی در انتخابات، بسیار کمتر از آنچه تصور میشد.
✍️نویسنده: دکتر رضا ماحوزی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2019
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻نقد روش و #معرفت_شناسی در #اقتصاد_شناختی
🔹دو نقدی که بهصورت جدی میشود به اقتصاد شناختی موجود وارد کرد.
🔹یکی بحث معرفتشناسانه و فلسفی است و دومی، بحث روششناختی و روشی است.
🔹البته توجه داشته باشید که آنچه در رابطه با روش بیان میکنیم، بهنوعی به همان معرفتشناسی باز میگردد.
🎤گفت و گو با: دکتر سید علی سبحانی ثابت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅ #اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻نقد روش و #معرفت_شناسی در #اقتصاد_شناختی
🔹به لحاظ معرفتی اساتید و پژوهشگران اقتصاد شناختی را میتوان به دو دسته تقسیم کرد.
🔹یک دسته بسیار #تجربه_گرا هستند و علائمی که فیزیکی هستند و متافیزیکی نیستند را روی مغز و تصمیمات بهعنوان عامل مؤثر میشناسند.
🔹 دستهای دیگر #روان_شناسانی هستند که وارد فضای اقتصاد شناختی شدند. یکی از افراد شاخص دستهی دوم «دنیل کانمن/ کهنمن» است.
🔹«#دنیل کانمن» و هماندیشان او آغازگر نگاه نسبیگرایی در اقتصاد بودند.
🔹در تاریخ اقتصاد شناختی، نحلهای داشتیم که #جزم_گرا به لحاظ معرفتشناسی بودند و به نوعی معتقدند که واقعیتی وجود دارد و دنبال کشف آن واقعیت بودند و معتقدند این است و جز این نیست. #کلاسیکها و #نئوکلاسیکها همه در این فضا بودند.
🔹اما در بازه تاریخی خاص، نگاه نسبیگرایی که برگرفته از ساختار #پست_مدرن بود، روی کلاسیکها و نئوکلاسیکها جدیتر شد.
🎤گفت و گو با: دکتر سید علی سبحانی ثابت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📝 #یادداشت
🔻هدف اصلی #دین به #کمال رساندن یا #کشف_واکسن_کرونا
🔹آقای سیدکمال حیدری یک نوع دیدگاه #پراگماتیستی و عمل گرایانه در باب داوری ادیان و مذاهب و ایدئولوژیها دارد.
🔹دیدگاه پراگماتیستی دین را به عنوان یک ابزار تلقی میکند، که اگر توانست واکسن کرونا را کشف کند، صادق و الا کاذب است .
🔹به جای آن باید از ابزار دیگری که همان بی اعتقادی، #بودیسم، #تائوئیسم و #ایدئولوژی_کمونیستی است، استفاده نمود.
✍️نویسنده: دکتر محمد محمدرضایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2082
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net