فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 مستند #مجتهد_لاری
⭕️ در طی جریان مشروطه خواهی در #ایران، شعلههای جنگ جهانی مردم قحطیزده ایران را فرامیگیرد. ایران از شمال، غرب و جنوب اشغال میشود. حال این مردان تنگستانی در جنوب به رهبری رئیسعلی هستند که در مقابل #تجاوز انگلیس شجاعانه ایستادند اما...
⏰ زمان: 46 دقیقه
️🎭 کارگردان: جواد یقموری
⬅️ در آینه تاریخ: شهادت جهادگر ضد استعمار انگليس "رئیسعلي دلواري" (1294 ش)
📺 دانلود و تماشا در عماریار
#جنگ_جهانی #مشروطه #ایران #انگلیس
@AmmarYar_IR
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻تکلیفمان با تقریرهای متفاوت از مدرنیته روشن نیست
🔹دکتر نوری: رویکرد من به سیاست هنجاری(Normative) و انتقادی(Critical) است، لذا نمیتوانستم در کتابم از «نظریه سیاسی» با ویژگیها و خصلتهای علمی آن استفاده کنم.
🔹در مقام تعریف از فلسفه سیاسی لئو اشتراوس فلسفه سیاسی را «نشاندن معرفت بهجای گمان در اموری سیاسی» میداند.
🔹درواقع هدف فلسفه سیاسی رسیدن به جامعه آرمانی سیاسی است، درحالیکه مثلا نظریه سیاسی خصلتی پوزیتیویستی دارد و بهدنبال تبیین و رابطه علی و معلولی بین مسائل است.
🎤گفت وگو با: دکتر مختار نوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مدرنیته #فلسفه #سیاست #جامعه #هنجار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2235
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻تکلیفمان با تقریرهای متفاوت از مدرنیته روشن نیست
🔹بهرغم تمامی نگرشهای منفی و محدودی که نسبتبه نهاد دولت وجود دارد، بنده بر این اعتقادم که بدون تردید در همه جوامع سیاسی دولت نهادی مهم است.
🔹اهمیت نهاد دولت چه بهجهت نظری و چه بهجهت عملی و در فرآیند حکمرانی سیاسی اثبات شده است.
🔹ما اگر دوران مدرن را بهعنوان یک مبنا قرار دهیم مهمترین نهاد دنیای مدرن، دولت است.
🔹وقتی متفکرانی چون آنتونی گیدنز ابعاد نهادی مدرنیته را بررسی کردند، به این باور رسیدند که مدرنیته دارای چهار بعد نهادی است که یکی از آنها دولت است.
🔹گیدنز ابعاد نهادی مدرنیته را دولت، صنعتیشدن، سرمایهداری و نظامیگری میداند که البته بهزعم وی این ابعاد نهادی مدرنیته بهواسطه فرآیندهای جهانی شدن خصلت جهانی و عام یافتهاند و به سایر نقاط جهان ازجمله کشور ما نیز سرایت پیدا کردهاند، لذا نهاد دولت برای ما ایرانیان نیز در دوران معاصر همواره یک مساله مهم و قابلتوجه بوده است.
🔹 اینکه نقش، جایگاه و کارویژه دولت چیست، از مسائل قابلتوجه بوده است.
🎤گفت وگو با: دکتر مختار نوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مدرنیته #فلسفه #سیاست #جامعه #هنجار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2235
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معنویت عاشورائی در آموزههای حسینی
🔸معنویت در فضای فرهنگ وحیانی و جغرافیای معارف اسلامی از مفهوم مقومی به نام «غیب» برخوردار است.
🔸غیب و باطنی که احاطه به شهادت و ظاهر داشته و در ظاهر جلوهگری دارد.
🔸یعنی معنویتی ایدهآلیستی، اتوپیایی یا انتزاعی و آسمانی محض نیست، بلکه معنویتی است متناظر به واقعیت انضمامی و عینیتیابنده در زمین.
✍️نویسنده: محمدجواد رودگر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین #عاشورا #اسلام #معنویت #کربلا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2239
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻معنویت عاشورائی در آموزههای حسینی
🔸در معنویت عاشورایی، سالک و رونده، گاه در عالم ظاهر سفر میکند و از مکانی –که مبدأ است- طی مسیر و مسافت میکند و منازل بینراه را یکی پس از دیگری درمینوردد و به مقصد -که مکان خاصی است- میرسد .
🔸گاه رونده در عالم باطن و از مکانتی به مکانت برتر سیر میکند و سالک در حرکت سلوکی خود، به معرفت نیاز دارد تا به انحراف کشیده نشود.
🔸انسان در هر حرکتی محتاج معرفت است؛ چنانکه امیرمومنان(ع) خطاب به کمیل فرمود: «یا کمَیلُ مَا مِنْ حَرَکهٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِیها إِلَى مَعْرِفَهٍ…» (مستدرکالوسایل، ج۱۷، ص۲۶۷)؛
🔸همچنین از نقش نگین اباعبداللهالحسین(ع) یعنی: «اذا علمت فاعمل» (مفید، ۱۴۱۳، ج۱، ص۵۸) نیز حداقل دو نکته قابلدرک و دریافت است:
1️⃣ تا علم و دانایی به چیزی حاصل نشود، نوبت به توانایی و عمل نمیرسد.
2️⃣ هرگاه علم و معرفت یافتی، در عمل بدان اقدام کن. همانگونه که امیرالمومنین(ع) فرمود: «لَا تَجْعَلُوا عِلْمَکُمْ جَهلًا وَ یَقِینَکُمْ شَکّا إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا وَ إِذَا تَیَقَّنْتُمْ فَاقدموا.»
🔸 «علم خود را نادانی و یقین خود را شک پندارید، پس هرگاه دانستید عمل کنید و چون به یقین رسیدید اقدام کنید.» (نهجالبلاغه، حکمت ۲۷۴)
✍️نویسنده: محمدجواد رودگر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین #عاشورا #اسلام #معنویت #کربلا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2239
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻برساختگراها و مارکسیستها
🔹فیزیکالیستها میخواهند پستمدرن شوند.
🔹آنها معتقدند: فرآیندهای ذهنی یک فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی هستند که اتفاق میافتد.
🔹از سوی دیگر به لحاظ فیزیکالیستی، پوزیتویست جزمگرا هستند.
🔹اما از نظر معرفتشناسی، خروجیِ چیزی که اینها میگویند اینچنین میشود که هر آنچه که شما تحت عنوان واقعیت تصور میکنید، ناشی از همان محیط فیزیکی اطرافت است.
🎤گفت وگو با: دکتر سیدعلی سبحانی ثابت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مارکسیست #فلسفه #فیزیکال #معرفتشناسی #ذهن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻برساختگراها و مارکسیستها
🔹در مبانی دینیما بحث جزمگرایی اصلا پذیرفته نیست.
🔹 «علامه طباطبایی(ره)» اینجا مفصلاً این مبانی را نقد میکنند. ایشان معتقدند اعتقاد فیزیکالیستها مشخصاً جبرگرایی است، طبق نظر آنها ما تحت جبر محیط قرار میگیریم.
🔹یک مورد دیگر هم اینکه هیچ فرآیند متافیزیکی را نمیتوانیم در نظر بگیریم.
🔹حالا اینکه متافیزیکی است یا نه، برهانهای فلسفی میخواهد و علامه طباطبایی در «اصول فلسفه و روش رئالیسم» پیرامون این مسئله بحث میکنند.
🔹برخی از فیزیکالیستها هستند که برمیگردند به برساختگرایی و معتقدند ساختارهای ذهنی، تحت تأثیر ساختارهای اجتماعی است.
🔹به بیان دیگر یعنی در فرآیند تصمیمگیری هرآنچه جامعه برای ما میسازد را تحت عنوان واقعیت بتوانیم تصور کنیم و درباره آن تصمیم بگیریم و آن را واقعیت بپنداریم که این هم ساختار پستمدرنیستی دارد، اما از فیزیکالیستها خیلی فاصله دارد.
🎤گفت وگو با: دکتر سیدعلی سبحانی ثابت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مارکسیست #فلسفه #فیزیکال #معرفتشناسی #ذهن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در دو هفتهی اول ماه محرم:
✅👈عاشورا تجلی حقیقت و نورانیت
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1967
✅👈دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1905
✅👈حق وباطل در عاشورا
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2018
✅👈گریه برای عدل ستم دیده است.
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2026
✅👈#عاشورا حرکتی در مسیر #عشق
🆔http://fekrat.net/2195
✅👈حرکت #امام_حسین (علیه السلام)
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2030
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻وبر و اقتصاد غرب
🔸وبر ساختاری بسیار محکمتر و قویتری از آدام اسمیت در اقتصاد دارد؛ چون سطح تحلیلش را روی کنش اقتصادی میآورد به جای اینکه مثلاً روی بازار ببرد.
🔸وبر به شدت فردگرا است و در حوزه کنش اقتصادی صحبت میکند.
🔸 اگرچه وبر آدمی فردگرا است اما ساختار اجتماعی که میچیند از ساختار اجتماعی که خود اجتماعگراها میچینند، خیلی محکمتر و قویتر میباشد.
🎤گفت وگو با: دکتر سیدعلی سبحانی ثابت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #وبر #آدام_اسمیت #اقتصاد_غرب #تحلیل_اقتصادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻وبر و اقتصاد غرب
🔸وبر هنگامی که میخواهد روی کنش بحث کند و قصد دارد به زبان قلم بیاورد که چگونه آدمها در تحول جامعه صنعتی به جامعه مدرن، تحت تأثیر روح سرمایهداری قرار میگیرند و شیفته جامعه بازار میشوند.
🔸وبر این گونه بیان میکند: من بررسی کردم، در خیلی از کشورها مردم هنوز شیفتهی بازار نشدهاند؛ آدمهای پرتلاش و اهل کار در کشورهای دیگر وجود دارد.
🔸 وبر در نخستین بررسی خود به سراغ هندوها و آئینهای چینی میرود و میگوید: اینها دینشان در ذهنشان به آنها دیکته میکند که اینچنین (شیفته بازار) نباشید.
🔸در آئین هندو یک اشرافزاده هیچ وقت حق ندارد کار کند، برای او زشت است. یا در دینهای عرفانی شرقی اینطور است که اگر کسی کار کند، میگویند آدم دنیاگرایی است.
🔸وبر در ادامه بررسیهای خود میگوید: در نظام سرمایهداری اگر یک نفر پر تلاش باشد، حتی دینداری او نیز بهتر است. این دیدگاه ریشه در مکتب کالوینیسم مسیحی دارد.
🔸کالوینیسم مسیحی معتقد بودند که هرکسی وضع مالی بهتری داشته باشد، آخرت او نیز خوب رقم خواهد خورد. یعنی اگر اینجا سعادتمند و پولدار باشد، آخرت هم در رفاه کامل به سر میبرد.
🎤گفت وگو با: دکتر سیدعلی سبحانی ثابت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #وبر #آدام_اسمیت #اقتصاد_غرب #تحلیل_اقتصادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻باید «نظامِ ممیزی عدالت» را در همه نهادها برقرار کنیم
🔹قاعدهی اول در عدالت اقتصادی «حق برخورداریِ برابر از امکانات و ثروتهای عمومی و خدادادی» است.
🔹یعنی اصل مهم این است که همهی ثروتها برای همهی مردم است.
🔹در این زمینه دولت وظیفهی «ایجاد فرصتهای برابر» و «رفع تبعیض و انحصار» را دارد که همهی افراد بتوانند در شرایط یکسان اقدام کنند و به بخشی از مالکیت خصوصی دست پیدا کنند و بتوانند تصرف در این مواردی که در اختیارشان گذاشته شده را داشته باشند.
✍️نویسنده: دکتر حسین عیوضلو
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت #تبعیض #وظیفه #دولت #نظام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2250
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻باید «نظامِ ممیزی عدالت» را در همه نهادها برقرار کنیم
🔹قاعدهی دوم در عدالت اقتصادی این است که وقتی «شرایط یکسان، فرصتهای برابر و موازین قانونی یکسان» برای همه ایجاد شد .
🔹حالا در این شرایط دیگر هر کس بیاید تلاش و فعالیتی انجام بدهد، نتیجهی تلاشش باید به خود او برگردد.
🔹اینجا دیگر عدالت به معنی سهمبری بر اساس میزان مشارکت در تولید است.
🔹قاعدهی سوم این است که این اموال و منابعی که خداوند در اختیار ما قرار داده به نحو مناسب بهرهبرداری شود، به نحو قوامانه.
🔹 در آیهی قرآن اشاره کرده که «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا». اموالی که خدا این اموال را باعث قوام و برپایی ما قرار داده نباید سفیهانه استفاده شود یا در اختیار سفیهان نباید گذاشته شود.
🔹 در اینجا افراد و حکومت و دولت که تصدی اموال و منابع عمومی و انفال را دارد لازم است که پاسخگو باشند که چگونه از این اموال و منابع بهرهبرداری کردهاند.
✍️نویسنده: دکتر حسین عیوضلو
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت #تبعیض #وظیفه #دولت #نظام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2250
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻قرائتهای مدرن عاشورا
🔸هر قوم هر گروه و هر فرهنگ در هر مقطع تاریخی و در هر موطن جغرافیایی با قرائت و تفسیری که از عاشورا ارائه میدهد .
🔸افق نگاه و نحوه زیست و زندگی خود را به تصویر میکشاند و به همین دلیل تحولات تاریخی و فرهنگی در جهان اسلام با تغییر روایات و قرائات عاشورا همواره قرین و همراه بوده است.
✍️نویسنده: حجتالاسلام حمید پارسانیا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین #عاشورا #اسلام #معنویت #کربلا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2245
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻قرائتهای مدرن عاشورا
🔸رویکردهای روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستینبار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند .
🔸بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخیای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود .
🔸افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقهای و غلبه لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائتها و روایتهای جدیدی از عاشورا را بهدنبال آورده و میآورد.
🔸این قرائتها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائتهای روشنفکرانه در تقابل با روایتهای متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره میبرند .
🔸ویژگی مشترک قرائتهای مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، بهعنوان برساختی صرفاً بینالاذهانی است.
🔸در این نگاه همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان میشود بهعنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی میگردد،
🔸بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود.
🔸انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد.
🔸چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است .
✍️نویسنده: حجتالاسلام حمید پارسانیا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین #عاشورا #اسلام #معنویت #کربلا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2245
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻انقلاب امام حسین(ع) از منظر سنتهای اجتماعی قرآن
🔹حاکمیت سنتهای حتمی و تبدیلناپذیر الهی بر جهان خلقت و تاریخ حیات بشر امر مهم و اعتقاد بصیرت آفرینی است .
🔹 مبتنی بر آن میتوان با شناخت این سنتها و قواعد و روشنگری در خصوص آنها، هر جامعهای را از انحطاط و درافتادن به وادی هلاکت، رهایی بخشید و جوامع بشری را به سمت رشد و سعادت رهنمون شد.
✍️نویسنده: احمد ربیعیفر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین #عاشورا #انقلاب #سنت #بصیرت #روشنگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2254
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻انقلاب امام حسین(ع) از منظر سنتهای اجتماعی قرآن
🔹هدف اصلی تحقیق و تألیف این اثر در پیشگفتار کتاب اینگونه آمده است:
🔹«هدف اصلی این کتاب آن است که قیام سیدالشهداء (علیه السلام)را از دیدگاه فلسفه تاریخ و سنتهای اجتماعی قرآن کریم بررسی کند. انسان وقتی بر سنتهای اجتماعی قرآن مسلط شد، میتواند با گامهای استوار خود، جامعه اطراف خود را در مسیر ولی الله و رهبر الهی قرار دهد».
🔹کتاب مذکور را در نگاهی کلی میتوان به دو بخش اصلی تقسیم کرد: بخش نخست کتاب، در خصوص فلسفه تاریخ و قواعد حاکم بر آن تحقیقات و مباحث ارزندهای را ارائه کرده و به مطالعه و تبیین سنتهای اجتماعی قرآن کریم پرداخته است.
🔹پس از بیان قواعد فلسفه تاریخ و احاطه مخاطب به سنتها و قواعد حاکمِ الهی بر حیات بشر، تاریخِ عاشورا از ابتدای بعثت پیامبر(ص) تا حوادث پس از عاشورای حسینی در قالب این قواعد و سنتها به شکلی عالمانه، دقیق و جذاب، بیان شده است.
✍️نویسنده: احمد ربیعیفر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین #عاشورا #انقلاب #سنت #بصیرت #روشنگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2254
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تفنگَ انگلیسی
🔸هرات تنها بخشی از وطن نبود که به علت زیادهخواهی و استعمار انگلستان از ایران جدا شد.
🔸بحرین نیز جزء لاینفکی از ایران بود که حتی پیش از اسلام نیز به ایران تعلق داشت.
🔸جزء لاینفکی که در آبان سال ۱۳۳۶ با تقسیم کشور به ۱۴ استان بهعنوان استان چهاردهم نامگذاری شد و دو کرسی از نمایندگان مجلس شورای ملی نیز به بحرین تعلق داشت.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#استعمار #مجلس #ایران #سیاست #انگلیس
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2270
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #یادداشت
🔻تفنگَ انگلیسی
🔸در سال ۱۳۴۶ انگلستان که پس از ۱۵۰ سال حضور استعماری در خلیجفارس عزم خروج کرده بود .
🔸انگلیس برای اینکه منافع استعماری خود را از دست ندهد طرح تشکیل اتحادیهای متشکل از قطر، بحرین و اماراتمتحده عربی را ارائه کرد.
🔸طرح تشکیل فدراسیون عربی در خلیجفارس با حضور بحرین در ابتدا با واکنش تند ایران مواجه شد.
🔸اعتراضات خیلی زود در برابر خواست انگلستان رنگ باخت و محمدرضا پهلوی در گفتوگو با روزنامه انگلیسی «گاردین» به صراحت گفت: «بحرین با توجه به اینکه ذخایر مروارید در سواحل آن به پایان رسیده است، از نظر ایران اهمیتی ندارد!»
🔸دنیس رایت، سفیر اسبق انگلستان در ایران طی گزارش تلگرافی شماره ۵۹۲، در تاریخ دوم آوریل ۱۹۶۸، به دولت متبوعش صریحا اعلام کرده بود که «شاه، تمایلی به استفاده از نیروی نظامی برای «اشغال بحرین» ندارد، ولی به ملاحظه افکار عمومی مردم ایران نمیتواند از «ادعای مالکیت بحرین» بدون دستیابی به امتیاز دیگری دست بردارد.»
🔸براین اساس تاکیدات بر بیاهمیتی بحرین و تبلیغ بر اختلافات قومیتی آغاز میشود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
# استعمار #مجلس #ایران #سیاست #انگلیس
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2270
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بایدها و نبایدهای سخنرانی در ماه محرّم از زبان شهید صدر ثانی
🔹 بهترین روش برای نقل قول از دیگران در هنگام روضه، آن است که از عباراتی مانند:
🔹«روایت شده» یا «گفته شده» و یا «آوردهاند که …» استفاده کنیم
🔹تا زمانی که در مورد نویسنده کتاب یا مطالب منسوب به وی یقین نداریم، از ذکر نام مؤلفان و کتابها خودداری کنیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر #محرم #سخنرانی #روضه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2263
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بایدها و نبایدهای سخنرانی در ماه محرّم از زبان شهید صدر ثانی
🔹سخنران از ذکر مسائل نظری و تاریخی که ممکن است در ذهن مخاطب شبهات اعتقادی پدید آورد، اجتناب کند.
🔹شبهههایی که چه بسا سخنران از پاسخ دادن و رفع آنها ناتوان باشد یا اصلاً به آن توجه نکند. سخنران باید آنچه را میگوید، با دقت و صلابت انتخاب کند، که در غیر این صورت در برابر گفته خویش مسول است و دانسته یا نادانسته به حرام دچار میشود.
🔹باید توجه داشت، فرقی ندارد که این قبیل مسائل مربوط به وقایع کربلا باشد یا نباشد، یا به نظر خود آنان قطعی و مسلّم باشد یا نباشد.
🔹همچنین سخنران تا جایی که ممکن است، از پرداختن به علل و اسباب حوادث از منظر فلسفی و دلیلتراشی برای حوادث خودداری کند و تا زمانی که شخصاً صلاحیت این کار را پیدا نکرده، از بیان علت و سبب وقایع اجتناب نماید و آن را به اهلش واگذارد که خیر دنیا و آخرت در همین است .
🔹این بهتر است از آنکه به امری بپردازد که از عهده و توانش خارج است و برای شنوندگان نیز سنگین و طاقتفرساست .
🔹ممکن است شبهههایی در ذهنشان پدید آورد که سخنران توان پاسخگویی و ردّ آن شبهات را ندارد و ناخواسته مرتکب عمل حرام گردد.
🔹پس نه فقط درباره کربلا و نهضت امام حسین (ع)، بلکه در کلیه مسائل دینی و عقیدتی باید به این اصل توجه شود و هیچکس نباید به فلسفه و ذکر دلیل و حکمت امور بپردازد، مگر آنکه صلاحیت و زمینه این کار را در خود ایجاد کرده باشد .
🔹 در غیر این صورت باید امور را به خداوند متعال ارجاع دهد. چنانکه قرآن کریم میفرماید: «والراسخون فی العلم یقولون آمنّا به کلٌ من عند ربنا» (و ثابتقدمان در دانش میگویند: به آن ایمان آوردیم که همه از جانب پروردگار ماست. آلعمران / ۷).
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر #محرم #سخنرانی #روضه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2263
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #یادداشت
🔻بیعشقی شبهدیالکتیکی و کییرکهگور پلاستیکی
🔸تصوفبازی کارگردان و مضمون مارکسیستی سخن علی که «برای کار، کار میکند.»
🔸در عین حال برای صاحبان سرمایه در شمال کشور برجسازی میکند و به ذن گرایش دارد، بسیار اعوجاج دارد.
🔸شاید بخشی از جنون هامون به این خاطر است که مریدی موزائیکی انتخاب کرده است که تکلیفش با خودش هم معلوم نیست.
✍️نویسنده: داوود طالقانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دیالکتیک #عشق #مارکسیست #تصوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2266
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #یادداشت
🔻بیعشقی شبهدیالکتیکی و کییرکهگور پلاستیکی
🔸کارگردان با نمایش نام کتاب «ترس و لرز» کییرکهگور و تکرار مطالبی از او، ارجاع مستقیم خود به این فیلسوف و عارف دانمارکی را نشان میدهد.
🔸 از دیالوگها و مونولوگهای هامون متوجه میشویم که از نظر یونانیان، ایمان جنون الهی است و حضرت ابراهیم(ع) نیز پدر ایمان شناخته میشود.
🔸 با این که در این فیلم روی نام ابراهیم و کنش سر بریدن اسماعیل (به روایت کتاب مقدس، اسحاق) تمرکز میشود اما رقابت سه شخصیت پیدا و پنهان این فیلم را نباید نادیده گرفت: ابراهیم، سقراط و عیسی.
🔸برای کییرکهگور هرکدام از این سه شخصیت واجد معنایی خاص هستند و عشق و ایمان و عقل میانه این سه نفر موقعیتیابی میشود.
🔸برای فهم شکست کارگردان، میتوان به کارهای دیوید لینچ اشاره کرد که بدون آنکه فروید و لکان خوانده باشد، ناخودآگاه را به پرده سینما میآورد درحالی که داریوش مهرجویی تصاویری از کتابهای کییرکهگور را روی پرده سینما نشان داد.
🔸دیوید لینچ گفته بود که تنها تجربیات شخصی و زندگی روزمرهاش را ساخته است، اما کارگردان هامون، یک اثر تصنعی و ساختگی را سرهمبندی کرده است.
✍️نویسنده: داوود طالقانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دیالکتیک #عشق #مارکسیست #تصوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2266
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️فکرت محلی برای اندیشیدن
🔰نگاهی عمیق به:
🔹فرهنگ و هنر
🔹اقتصاد و اجتماع
🔹سبکزندگی
🔹تاریخ و فلسفه
📎کلیپ، موشنگرافی، مستند، پادکست، کتاب،عکسنوشته، گفتگو، یادداشت، تحلیل، درسگفتار و...
✅حتما ما را دنبال کنید.
📌 کانال #فکرت؛
https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
📚#کتاب
🔻قافله عشق در سفر تاریخ
🔸درباره کتاب «فتح خون» آوینی قبل از طرح مساله اصلی باز باید این نکته را پیش کشید که درک دشواریهای تاریخ برای شهید آوینی ملازم با پرسشگری اوست.
🔸نویسنده گاهی سوالاتی از تاریخ مطرح میکند، مثلا از شخصیتهای تاریخی. عبداللهبن زبیر که بود؟
🔸 یا مردانی چون «حبیببن مظاهر» و «مسلمبن عوسجه» که در کوفه نیز مسلم را همراهی میکردند، چه شد که چون مسلمبن عقیل از مسجد بیرون آمد، هیچکس با او نبود؟
✍️نویسنده: رضا کریمی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فتح_خون #تاریخ #کتاب #آوینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2274
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻قافله عشق در سفر تاریخ
🔸در کتاب «فتح خون» بهنظر میرسد طرح کلی عالم درنظر آوینی بایستی کاملتر شود تا پاسخها نیز کاملتر شوند.
🔸 گاه آوینی صادقانه پرسشی بیپاسخ مطرح میکند. اینجاست که سوال مهم دیگری -که ممکن است برای عدهای چندان مهم نبوده یا حتی آزارشان دهد- پیش میآید که امام(ع) بعد از گفتوگو با حر راه مراجعت در پیش گرفت، این سخن در بسیاری از تواریخ آمده است، اما بهراستی آیا امام قصد مراجعت داشتهاند؟
🔸پاسخی داده نمیشود و پرسش از تاریخ در جان پرسشگر سید باقی میماند تا شاید عنایتی ببیند.
🔸پرسش هم نشانه جهل است و هم نشان جستوجوگری. آوینی هنوز به همه وجوه آگاه نبود، ولی عطش او برای فهمیدن جذاب و راهگشاست.
🔸بههرحال راوی مخاطب را درگیر تاریخ حیات باطنی انسان میکند که موضع خود را نسبتبه عاشورا و جایگاه خود را نسبتبه طرح کلی عالم روشن کند و از فلکزدگی (اسارت در تاریخ ظاهری) نجات یابد.
🔸کلمه تاریخ یک کلمه کلیدی در کتاب است که اشاره به «طرح کلی عالم» دارد. عبارتی که خود شهید آوینی بعدها در مقالهای تحت عنوان «دولت پایدار حق فرامیرسد» آورده است.
🔸برای بیان این مساله یعنی تفسیر باطنی (تاریخی) از عالم و کربلا چند مفهوم کلیدی پیش کشیده میشود؛ عقل و عشق، سیاره رنج، تماشاگه راز و باطن عالم.
✍️نویسنده: رضا کریمی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فتح_خون #تاریخ #کتاب #آوینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2274
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net