🎙#مصاحبه
🔻«معقولیت» مرز میان جامعهشناسی فیک و اصیل
🎤میثم مهدیار
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقل
#عقلانیت
#جامعه
#جامعه_شناسی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3601
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻«معقولیت» مرز میان جامعهشناسی فیک و اصیل
🎤میثم مهدیار
🔸فرمالیسمی که در دانشکدههای علوم اجتماعی باب شده مبنی بر ارزش گذاری بحثها به جامعه شناسی و غیر جامعه شناسی سالهاست محل سوال است چون در سالهای اخیر رشتههایی مثل جامعه شناسی مردم مدار و اینها هم به وجود آمدند و رشد کردند که رویکردهای کلاسیک قبلی را برنمی تابند.
🔸بنابراین معیاری وجود ندارد که بگوئیم فلان اظهار نظر جامعه شناسی زرد است فلان اظهارنظر جامعه شناسی زرد نیست. به نظر من تنها معیاری که یک اظهارنظر یا اثر را بتوان با ارزش دانست «معقولیت» آن است.
🔸به عنوان نمونه فوکو رمانی با عنوان «این یک چپق نیست» دارد که در آن درباره تاریخ مدرن و گسست آن از تاریخ سنتی بحث میکند و هیچ کار میدانی و روشمند گستردهای هم انجام نداده است ولی کار معقولیست که میتوان آن را یک اثر جامعه شناختی دانست چون گذارههای قطعی و تعمیمهای بیجا نمیدهد و بصیرتهایی راجع به مدرنیته میدهد.
🔸منظورم از معقول بودن این است که افرادی که اثر را میخوانند بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و آن را منطقی بدانند پس منطقی دانستن خود اثر واجد ارزش است. کتابهایی مثل آثار آقای زیباکلام کتابهای معقولیاند .
🔸کپی از آثار و مباحثی است که قبلترها توسط هگل، مارکس، مونتسکیو، آدام اسمیت و.. بیان شده است و این گونه از نویسندگان به همان بحثها یکسری فکتهای جدید اضافه و آن را بازتولید میکنند بدون اینکه پیش فرضهای بحث را جستجو و یا تلاش کنند بحث را گونه دیگری ارائه دهند در واقع ایشان (آقای زیباکلام) خود تاریخ را نخوانده بلکه یکسری مباحث تکراری را به صورت غیر نظام مند بیان کرده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقل
#عقلانیت
#جامعه
#جامعه_شناسی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3601
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻ردپای باورهای وهابیت در عهد عتیق تقابل کلیمالله و موسای خشمگین
✍️صادق وفایی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#یهودیت
#وهابیت
#عهد_عتیق
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3617
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻ردپای باورهای وهابیت در عهد عتیق تقابل کلیمالله و موسای خشمگین
✍️صادق وفایی
🔹نکته جالبی که «فونراد» در بحث «شفاعت و توکل در کتاب مقدس» مطرح میکند و مخالف افسانه تشکیل قوم یهود است، از این قرار است که از منظر تاریخ متداول، نجات قوم اسرائیل از مصر، واقعهای بسیار بیاهمیت و پیش پا افتاده است.
🔹اما جماعت مؤمنان عهد عتیق، از آن روزگار تا زمان حال، این واقعه به ظاهر بیاهمیت را موقعیتی دانستهاند که در آن، چون یک قوم شکل گرفتند. بههرحال با تفسیر این فرمان، فونراد معتقد است خدای حاضر در این متن، خدای فیض است و حاکمیت فیضبخش و لطفآمیز خود را مقابل دیدگان همه و تاریخ بشر نشان داد.
🔹این خدا، خدایی از بین خدایان نیست که ناظر به جادوگری یا نیروهای ارواح و شیاطین باشد. و جالب است که در این فراز بحث، او به مطلبی از عهد عتیق اشاره دارد که میتوان ریشههای صهیونیستی مرام وهابیت را در آن مشاهده کرد. فونراد میگوید ایمان عهد عتیق، درگیر مبارزهای بیامان بوده است.
🔹انسانها هم معمولاً در معرض این وسوسه قرار دارند که بیندیشند ارواح مردگان از برخی جهات، موجوداتی الهیاند و سپس به پیشگاه این موجودات قربانی و نذورات اهدا کنند تا آنان را نسبت به خود متعهد و خودشان هم از کمک آنها مطمئن شوند.
🔹فونراد میگوید این وسوسه برای قوم اسرائیل هم همانقدر طبیعی بوده که برای سایر اقوام. اما دین عهد عتیق چنین باوری (یعنی پرستش و قربانی برای ارواح مردگان و نیروهای شیطانی) را گناه دانسته و محکوم کرده است. بهطور خلاصه این دین، یعنی یهودیتِ عهد عتیق، مُرده و قبر را ناپاک میداند و میگوید نمیتوان مُرده را پرستید و قبر هم نمیتواند مکان ادای قربانی باشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#یهودیت
#وهابیت
#عهد_عتیق
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3617
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولتسازی اسلامی
🎤دکتر عبدالحسین خسروپناه
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فقه
#فقه_نظام
#دولت_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3614
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻گذار از فقه فردی به فقه نظام رمز تحقق دولتسازی اسلامی
🎤دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔸توجه داشته باشید ما امروز در سپهر اندیشهورزی با ایدئولوژیهای متفاوتی روبهرو هستیم، از ایدئولوژیهای کمونیستی و سوسیالیستی بگیرید تا ایدئولوژیهای لیبرالیستی و فمینیستی و… .
🔸این ایدئولوژیها یک گفتمان، یک فضای فکری یا به عبارتی یک زمین بازی خاص ایجاد میکنند که اصطلاحا آن را کانتکست (زمینه) مینامیم. هر فرد که معتقد به یکی از این ایدئولوژیهاست، در کانتکست فکری خودش با پدیدهها مواجه میشود و پدیدهها را تفسیر میکند.
🔸یک فرد با کانتکست فکری لیبرالیسم، دخالت دولت در امر فردیاش را یک عمل ضدعقلانی توصیف میکند، در حالی که کسی با کانتکست فکری سوسیالیستی دخالت دولت در همان امر را تلاش برای اجرای عدالت و یک امر عقلانی ارزیابی میکند.
🔸در همین جریان بیماری کرونا، یک جامعهای مثل چین به صورت جدی در امور شخصی و حتی خانه فرد بیمار ورود میکند و بیماری را که مبتلا به کروناست اما خود را معرفی نکرده به زور به بیمارستان میبرد اما در جوامع غربی حتی بر ضد اجبار به ماسک زدن نیز دست به تظاهرات میزنند.
🔸چه میشود که امری در چین به نظر یک عده عقلانی و به نظر عدهای ضدعقلانی میشود؟ چه میشود تظاهرات در اروپا علیه ماسک زدن اجباری از نظر آنها عقلانی و از نظر شما که در ایران هستید، حماقت و ضدعقلانی جلوه میکند؟ علتش این است که افراد در کانتکستهای فکری و ذهنی مختلف به یک پدیده نگاه میکنند و همین امر موجب اختلاف قضاوت آنها میشود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فقه
#فقه_نظام
#دولت_اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3614
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻پایان الهی یا بشری تاریخ منتشر شد
✍️داود طالقانی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا
#تاریخ
#بشریت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3623
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻پایان الهی یا بشری تاریخ منتشر شد
✍️داود طالقانی
🔹در نظر بلومنبرگ، تاریخ حول محور کارکرد میچرخد و نه ماهیت، و این مساله اصلیترین نقد او به سکولاریزاسیون نیز به شمار میرود.
🔹از نظر او، زبان تنها کارکردش ایجاد فاصله است و به همین دلیل نیز زبان فلسفی نمیتواند واقعیت را به چنگ بیاورد. بلومنبرگ تکنولوژی را نیز ابزاری میدانست که مانند خطابه ابزار چگونگی است.
🔹 بلومنبرگ دوران جدید را در حالی نظاره میکرد که باقیماندههای قرونوسطایی به آن سرایت کرده و مسیحیت نیز در هضم و حل این سرریزها ناکام مانده است. حتی علم و ایدئولوژی نیز نتوانستند در طول تاریخ به اندازه کافی جوابگو باشند. بلومنبرگ برای حل این بحران، از اندیشههای کیهانشناختی مدرن بهره میبرد تا مشروعیت دوران مدرن را اثبات کند.
🔹 مساله اصلی لوویت آن بود که چگونه آموزه رستگاری در مسیحیت به آزادی در فلسفه تاریخ جدید بدل شده است. از نظر لوویت، دوران جدید به همان اندازه نامشروع است که دوران قرون وسطی بود.
🔹لوویت معتقد بود که تنها یک گسست در انتقال از دوران باستان به دوران قرون وسطی رخ داده است. او گسست از طبیعت را معیار مشروعیت میداند، حال که هم دوران قرون وسطی و هم عصر مدرن نتیجه این گسست هستند و هر دو به یک میزان نامشروعاند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا
#تاریخ
#بشریت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3623
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خودکفایی جز در سایه تحول در علوم انسانی امکان تحقق نخواهد داشت
✍️سیدمحمدرضا تقوی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علوم_انسانی
#خودکفایی
#تحول
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3620
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻خودکفایی جز در سایه تحول در علوم انسانی امکان تحقق نخواهد داشت
✍️سیدمحمدرضا تقوی
🔸آنچه در فرهنگ ما از انتقال دانش و تکنولوژی غرب اتفاق افتاده است پیوستن به جریان علم از نیمه راه و بلکه از اواخر راهی است که جوامع پیشرفته از قبل متناسب با بسترهای تاریخی اجتماعی و هم متناسب با اهداف، غایات و مبادی فلسفی خود به عنوان یک نظامواره علمی تنظیم کرده اند، و صد البته که این یک تجربه ارزشمند انسانی است که باید حتماً از آن بهره کافی برد.
🔸ما در شرایط زمانی و مکانی ویژه ای هستیم که با یک انتخاب جدی و تأثیرگذار روبرو هستیم: یا ادامه مسیر فعلی علم که بسترهای آن فراهم است، اما معلوم نیست متناسب با نیازهای واقعی ما باشد را ادامه میدهیم؛ و یا بسترهایی که علم متداول را مهیا کرده اند مطالعه میکنیم و میاندیشیم و آنها را متناسب با نیازهای خود مورد بازآزمون، واکاوی و تنظیم مجدد قرار میدهیم.
🔸نکته قابل توجه و قابل استفاده از شکل گیری علم مدرن در غرب، این است که بین فلاسفه و متخصصین علوم، ارتباط مناسبی برقرار گردید که کلید حل این معمای عظیم گشت. بنابراین میتوان آموخت که برای فراهم آوردن یک بستر مناسب برای شکل دهی جریان علم، ما نیازمند نزدیکی هر چه بیشتر فرهنگ بنیادی و فرهنگ تخصصی در کشور هستیم.
🔸با توجه به این که ۱) علم مجموعهای از تک گزارهها نیست، بلکه یک نظامواره است. ۲) نظامواره علمی به صورت خلق الساعه و در خلاء به دست نمیآید بلکه حتماً متأثر از شرایط تاریخی-اجتماعی است، ۳) چنین دانشی، در طول زمان متولد میشود و از طریق شکستن بن بستهای پی در پی مسیر خود را هموار مینماید.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علوم_انسانی
#خودکفایی
#تحول
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3620
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یادداشت
🔻یک بام و دو هوای یک روشنفکر و همفکرانش
✍️سید مهدی شرفالدین
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علوم_انسانی
#روشنفکری
#فلسفه
#تجدد
#مدرنیته
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3632
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
📋#یادداشت
🔻یک بام و دو هوای یک روشنفکر و همفکرانش
✍️سید مهدی شرفالدین
🔹بعد از انتقادهای شدید آقای محدثی و همفکرانش میتوان مهمترین محور ادعاهای ایشان را در مساله تخصصی بودن امر جامعهشناسی دین توصیف کرد.
🔹آنها معتقدند که هر حوزه از اندیشه بشری، نیاز به تخصص دارد و غیر متخصصین حق اظهار نظر در باب آن را ندارند چرا که مسائل آن را درک نمیکنند. با همین مبنا، آقای محدثی استدلال میکند که بحث او در این مناظره در حوزه جامعهشناسی دین بوده و لذا آیتالله سبحانی که از این حوزه سررشتهای نداشته و در حوزه سنتی فقه و اصول فعالیت دارد، نباید در مورد سخنان ایشان اظهار نظر میکرده است.
🔹اما از نظر آقای محمد محمد رضایی(استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و شاگرد آیتالله سبحانی) جامعهشناسی دین فرعی از فروع مختلف دین بوده و بحث از آن نیاز به فهم دقیق از دین دارد.
🔹یعنی تا کسی اصل دین و لوازم آن را نشناسد، نمیتواند در مورد اجرای آن در جامعه سخن بگوید. خلاصه کلام آقای محمد رضایی این است که جامعهشناسی دین نیز که آقای محدثی به آن تمسک کردهاند، پیش و بیش از هرچیز نیاز به تخصص در اصل دین دارد. لذا جامعهشناسان دین یا باید خودشان تخصص دینی داشته باشند و یا از متخصصان این عرصه کسب تکلیف کنند.
🔹اما از نظر آقای سید جواد میری این بحث یک بحث دروندینی است که یکی از طرفین از جانب ساحت هستیشناسانه وارد شده و طرف دیگر با دید معرفتشناسانه به جریان مینگرد.
🔹به عبارت دیگر از نظر آقای میری شکلگیری این بحث بخاطر خلط محل نزاع بوده و هر دو طرف(آیتالله سبحانی و آقای محدثی) عضوی از جامعه متخصصین دین به شمار میآیند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علوم_انسانی
#روشنفکری
#فلسفه
#تجدد
#مدرنیته
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3632
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻تمدن سازی در اندیشهی رهبر انقلاب
🎤دکتر محمدعلی صدر شیرازی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رهبری
#تمدن
#اندیشه
#تمدن_سازی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3628
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻تمدن سازی در اندیشهی رهبر انقلاب
🎤دکتر محمدعلی صدر شیرازی
🔸نگاه مقام معظم رهبری به غرب سه وجه دارد؛ اول اینکه نسخهی ایشان در تقابل با غرب «آفندی و انشائی» است؛ یعنی تمدن در برابر تمدن! بدینصورت که باید بر اساس ظرفیتهای بیکران دینی و هویت ایرانی_اسلامی، تمدن نوینی بنا کرد، تا با تکیه بر دستاوردهای خیرهکنندهی آن و فطرت جهانیان بتوان تمدن طاغوت را از میان برداشت.
🔸در این مسیر باید تعامل ما با غرب «گزینشی تصرفی» باشد. به عبارت دقیقتر باید آگاهانه و از موضع بالا، دستاوردهای آن را قبول، رد و یا مورد هویتبخشی قرار دهیم.
🔸دوم اینکه تقابل و تعامل مدنظر ایشان، کاملا «جامع و منظومهای» است؛ یعنی شبکهای دارای ارتباط درونی وثیق که از پارادوکسهای کاریکاتوری مبرا است. متاسفانه در میان شخصیتهای سیاسی کم نداریم کسانی را که به خاطر حفرههای اعتقادیشان، نگاهی متناقضنما به غرب دارند. در برخی مواضع غربگرا و در دیگر مواضع غربستیزند.
🔸وجه سوم نگاه ایشان در برخورد با غرب «محوریت صبغهی نرمافزاری» است. از آنجا که بنیادهای تمدن غرب و مهلکترین وجوه عینی آن، همه ریشه در نرمافزار منحط آن دارد، تقابل با آن نیز به همان نسبت، محوریت نرمافزاری و نظریهپردازی و تولید فکر میطلبد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رهبری
#تمدن
#اندیشه
#تمدن_سازی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3628
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔹کتاب “رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر” منتشر شد.
🔸کتاب رابطه علم و دین از منظر چهارحکیم مسلمان معاصر؛ که پاسخ به هشت سؤال در خصوص رابطه علم و دین است و از سوی آقای دکتر مهدی گلشنی طراحی و توسط حکمای بزرگ؛ حضرات آیات علامه جوادی آملی، علامه حسن زاده آملی، علامه سبحانی و علامه مصباح یزدی پاسخ داده شده، توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
هدایت شده از اطلاعرسانی و نشر آثار استاد وکیلی
🖇سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون مبانی و منطق تولید علم دینی
📚با محوریت نقد و بررسی مجموعه «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» اثر ارزشمند استاد وکیلی
🔷 نشست چهارم
✅ با حضور:
حجة الاسلام و المسلمین اسدپور
حجة الاسلام و المسلمین وکیلی
✔️ این جلسه به صورت حضوری برگزار شده و از طریق فضای مجازی نیز به صورت زنده قابل مشاهده میباشد.
🔹 مکان: قم، میدان معلم، ابتدای بلوار سمیه، خیابان شهیدین، پلاک۶۳، مدرسه فقهی امیرالمومنین (علیه السّلام)
🕧 زمان: شنبه، اول رجب 1442 (25 بهمن 1399)، ساعت 13
لینک شرکت در وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/religioussciencemeeting
#تولید_علم_دینی
#سلسله_نشست
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسنوکیلی
🆔 @mhva_ir
🌐 www.mhva.ir
✅#اختصاصی
✳️#مصاحبه_صوتی
🔻نگاه آیت الله مصباح یزدی (ره) به علوم تجربی
💠حجت الاسلام ابراهیمی فر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عمار #انقلاب #مصباح
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
تجربه گرایی در علوم عقلی.mp3
6.72M
✅#اختصاصی
✳️#مصاحبه_صوتی
🔻نگاه آیت الله مصباح یزدی (ره) به علوم تجربی
💠حجت الاسلام ابراهیمی فر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عمار #انقلاب #مصباح
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻جمعبندی خلاف آمد فوکو از انقلاب اسلامی
✍️داود مهدویزادگان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رهبری
#تمدن
#اندیشه
#تمدن_سازی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3643
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻جمعبندی خلاف آمد فوکو از انقلاب اسلامی
✍️داود مهدویزادگان
🔹انقلاب اسلامی به دلیل عدم شباهتش به هیچ انقلابی به چالش معرفتی-دانشی در دنیای مدرن تبدیل شد.
🔹جهات این چالش، چند امر اساسی بود. یک امر آن غیرطبقاتی بودن آن است؛ به این معنا که جنبش ۵۷ با تکیه بر تضاد طبقاتی شکل نگرفته بود و گویی همه این تضادها و اختلافهای اجتماعی کنار گذاشته شده بود.
🔹 این امر، رهبری جنبش را برای جریانات سیاسی مدرن سخت کرده بود، بلکه موجب شده بود از دست آنها خارج شود. جریانهای سیاسی مدرن ایرانی هیچ تجربه و دانش رهبری اجتماعی فراطبقاتی یا ملی در کارنامه نداشتند.
🔹تنها نمونهای که میتوان برای آن ذکر کرد، جنبش ملی شدن صنعت نفت بود که آنهم کار مشترکی بود میان روحانیت و روشنفکری؛ یعنی روشنفکران و جریانهای سیاسی مدرن نمونهای از یک تجربه مستقل رهبری در کارنامه خود نداشتند. امر دوم، مساله رهبری نهضت است که یک شخصیت برجسته و مرجع دینی بود.
🔹تا پیش از این، روحانیت بهعنوان عوامل ارتجاع و تحجر و دورترین قشر در رهبری جامعه معرفی شده بود، ولی در انقلاب شاهد رهبری قیام توسط عالم دینی شدند.
🔹مسلما اومانیستهای غربی نمیتوانستند یا مایل نبودند میان رهبری انقلاب ۵۷ با نهضت پروتستانی لوتر و کالون نسبتی برقرار کنند، چون به گمان آنان دوره و زمانه نهضتهای اصلاح دینی یکیدو سده است که تمام شده است.
🔹اکنون ممکن نیست شاهد چنین نهضتی در پایان قرن بیستم باشیم. اما امر سوم، مساله مذهب است. مذهب بهمثابه ایدئولوژی سیاسی انقلاب، امری کاملا غیرقابل تصور تلقی میشد. مذهب که افیون تودهها شمرده میشود، حالا رهبری فکری/سیاسی یک ملت را بر عهده گرفته است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رهبری
#تمدن
#اندیشه
#تمدن_سازی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3643
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻استمرار سنت فقهی_ولائی آیت الله بروجردی در تراز ملی جمهوری اسلامی
✍️داود مهدوی زادگان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رهبری
#تمدن
#اندیشه
#تمدن_سازی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3640
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻استمرار سنت فقهی_ولائی آیت الله بروجردی در تراز ملی جمهوری اسلامی
✍️داود مهدوی زادگان
🔸سنت فقهی-ولایی آیت الله بروجردی به دست امام خمینی (ره) پی گرفته و رسمیت پیدا کرد. به طوری که مرحوم امام خمینی (ره) که خود مولود حوزه احیا شده شیخ عبدالکریم حائری یزدی بود و با آیت الله بروجردی مراودات وثیقی داشتند، آن سنت ولایی آیت الله بروجردی ره را به احسن وجه نه فقط ارتقا داد که در گستره جامعه و سیاست عینیت بخشید و حکمرانی دینی را بر پایه آن پدید آورد.
🔸 مهمترین جلوه ارج گزاری و احترام نهادن امام خمینی (ره) به اقلیتهای دینی و مذهبی را که برگرفته از سنت ولایی مرحوم آیت الله بروجردی (ره) است، در تدوین قانون اساسی مشاهده میکنیم. در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی اقلیتهای دینی و مذهبی به رسمیت شناخته شده است.
🔸همین امر کافی بود که جامعه دیندار مسلمان ایران از این پس بر اساس قانون اسلامی با اقلیتهای دینی برخورد و تعامل دوستانه و صمیمانهتری برقرار کنند.
🔸جالب اینجا است که اغلب فقهای خبرگان تدوین قانون اساسی از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله بروجردی بودند. بدین ترتیب، امام خمینی (ره) سنت آیت الله بروجردی در احترام گذاشتن به پیروان اقلیتهای دینی را در سطح سیاسی و ملی رسمیت داد. بطوری که اقلیتهای دینی با عنوان دین اعتقادی شأن در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند.
🔸دقیقاً پیروان اقلیتهای دینی به پاس این حرمت گزاری از آنان در جمهوری اسلامی به استقبال امام خمینی (ره) آمدند. شاهد آن هم مشارکت آنان در جبهههای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و دادن شهیدانی از خانوادههایشان است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رهبری
#تمدن
#اندیشه
#تمدن_سازی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3640
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
📽#مصاحبه
🔻جنگهای نوین اقتصادی و موانع تولید(قسمت چهارم)
💠 #دکتر_سید_محمد_کاظم_رجایی
🔘دانشیار و عضو هيئت علمي گروه اقتصاد مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #اقتصاد #تولید #جنگ_اقتصادی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شایستهسالاری و شایستهگزینی از منظـر عقل و دین
✍️محمدمهدی نادری قمی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقل
#دین
#اقتصاد
#شایسته_سالاری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3649
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻شایستهسالاری و شایستهگزینی از منظـر عقل و دین
✍️محمدمهدی نادری قمی
🔸در هر نظام تصمیمگیری و سیاستگذاری، دو رکن «فرآیند» و «افراد مشارکت کننده» در آن فرآیند را میتوان جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار داد.
🔸به عبارت دیگر، اینکه خروجی یک نظام تصمیمگیری و سیاستگذاری چه باشد، هم بسته به نوع فرآیند حاکم بر آن است و هم وابسته به افرادی است که در این فرآیند مشارکت میکنند.
🔸با ادبیاتی دیگر نیز میتوان این گونه گفت که در یک نظام تصمیمگیری و خط مشیگذاری؛ هم ساختار حاکم بر آن، مهم و تأثیرگذار است و هم افرادی که درون آن ساختار به اخذ، تعیین و تدوین تصمیمها و سیاستها (خط مشیها) مبادرت میکنند.
🔸 از همین منظر، گاه مشکلات و ضعفهایی که در تصمیمها و خط مشیها وجود دارد، مربوط به ساختار است (که طبعاً برای حل آن باید آن مشکلات ساختاری را برطرف کرد) و گاه مشکل در شایستگیها و صلاحیت افراد و نیروهایی است که در درون آن ساختار به کار گرفته شدهاند.
🔸در تفکیک بین «ساختار» و «افراد»، شاید بتوان نقش ساختار را مهمتر و تأثیرگذارتر دانست؛ چرا که اگر مشکلات جدی و اساسی در ساختار وجود داشته باشد، بکارگیری بهترین و شایستهترین افراد و نیروها نیز منجر به نتایج و عملکرد درخور و قابل توجهی نخواهد شد.
🔸 درست، مثل خودرویی که اگر ضعفها و محدودیتهای مهم فنی و سیستمی داشته باشد، رانندههای بسیار ماهر و کاربلد نیز نخواهند توانست با آن، عملکرد درخشان و قابل اعتنایی از خود بر جای بگذارند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقل
#دین
#اقتصاد
#شایسته_سالاری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3649
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net