eitaa logo
فِي الحِکمَة
942 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
فِي الحِکمَة
🔹#کتاب عظيم الشأن #انسان_در_عرف_عرفان از حضرت جمال العارفين، انيس السالکين، ذوالفنون العديده، آيت ال
کتاب مذکور ترجمه ي مشاهدات عرفاني و فيوضات ربّاني بر نويسنده به برهان، در لباس الفاظ است. که به اقتضاي مشرب عيسوي عالِم، افاده شده و قرآن اجمال به دست مبارک حضرتش به شکل تاسيسات حِکمي به فرقان تفصيل رسيده است. و به حکم لاتکرار في التجلي بي نظير و در موضوع خودش بسي پر فايده است متخصصين را. 🆔 @felhekmat
💠توضيح اسماء جماليه و جلاليه در علم عرفان نظري و علم عرفان عملي: 🔸علم عرفان نظري: 1⃣جمال: اسمائي که باعث ظهور حق و اعطاي کمال بر خلق ميشود را اسماء جماليه گويند. 2⃣جلال: اسمائي که حکايت از عظمت حق و قهاريت او بر خلق است. که موجب خفاي او يا منع نعمتي از خلق ميشود. 🔸علم عرفان عملي: 1⃣جمال: اسمائي است که موجب تانيس و سرور و بسط سالک ميشود. 2⃣جلال: اسمائي است که موجب قبض و هيبت سالک ميشود. 📋نکته: اسماء جماليه عين اسماء جلاليه هستند و از اين بابت قرآن بنفسه موجب اضلال و اهداي شقي و سعيد است و همچنين شقي از مصاحبت نبي (ص) مقبوض است همانطور که سعيد مسرور است. و اين سعيد و شقي بودن در نفس الامر و سرّ القدر به اصطلاح عرفان مويد تشخّص وجود در اصطلاح صدرايي است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠توضيح اسماء جماليه و جلاليه در علم عرفان نظري و علم عرفان عملي: 🔸علم عرفان نظري: 1⃣جمال: اسمائي
💠علت دعوت انبياء و ارسال رسل: 🔹با توجه به نکته ي موجود در سياهه ي سابق اشاره به علت دعوت انبياء با توجه به سرّالقدر و حُکم بي تغيير((السّعيد سّعيد في بطن امّه و الشقيّ شقيّ في بطن امّه)) و تشخّص وجود و اقتضائات اعيان ثابته، استطرادا خالي از لطف نيست. 🔸اشکال: در فرض ثابت بودن اقتضائات اعيان ثابته و غير قابل تغيير بودنشان دعوت انبياء را هيچ سود و فايده اي نخواهد بود چه اينکه هر فرد، طبق عين ثابتش عمل خواهد کرد و عمل اشقيا در فرض دعوت انبياء، به حکم بي تغيير بودن اقتضائات اعيان ثابته هيچ تغييري نخواهد کرد! 🔹پاسخ: غرض از دعوت انبياء رساندن هر فرد به کمال مطلوبش طبق عين ثابتش است. لذا انبياء طبق اقتضاي عين ثابتشان دعوت به حق ميکنند و اين دعوت موجب ايصال سعدا و اشقيا به کمال مطلوبشان هست. که با اتمام حجت، سعيد به سعادت و شقي به شقاوت ميرسد. همچنين دعوت به حق موجب امتياز بين سعيد و شقي ميشود. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠استحاله مجعوليت اعيان ثابته(حقايق علميه/قوابل اقدسيه): 1⃣اگر اعيان ثابته مجعول باشند حادثند و لذا حق ميشود ظرف براي حوادث. 2⃣اگر مجعول باشند بايد موجود بوده باشند که اين مستلزم ثبوتشان خارج از ذات عالِم(حق) است در حاليکه لاثبوت لها إلا في نفس العالِمُ بها. 🔹لذا حق در ايجاد اشياء تابع نفس الامر اشياء است و اين به معناي تبعيت مذموم نيست. کأنه طبيبي است که طبق حال بيمار به او نسخه ميدهد. پس به تعبيري تابعيت، عمل حکيمانه ي حق بر اساس قابليتها و قوابل است. 🔹از آنچه گفته شد روايات مربوط به طينت فهم ميشود که چرا خداوند(بر اساس احاديث طينت)پيامبران را از طينت عليين و کافران را از طينت سجّين و گنه کاران را ممزوج آفريد. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از محمد صالحي
⭕️عزيزاني که مرحله اول نهايه را درس گرفته اند در صورت تمايل پس از پاسخگويي به سوالات ذيل ميتوانند در گروه و کانال مجموعه في الحکمه ادمين شده و در امور مجموعه ياري رساني بفرمايند. 1⃣عوارض ذاتیه در مسلک مشهور را تعریف کنید. 2⃣معنای دقیق اصالت وجود را بیان نمایید وآیا برای قول به اصالت ماهیت معنای معقولی فرض میشود توضیح دهید. 3⃣آیا وحدت تشکیکی منافی با وحدت شخصی است توضیح دهید. 4⃣آیا اصالت وجود منافی وجود ذهنی هست. 5⃣باتوضیح حمل به عقد الوضع و عقد القضیه اندراج شی تحت مقوله را تبیین نمایید. 📋نکته: براي پاسخ به سوالات رجوع به کتاب بلامانع است. 🔸عزيزان ميتوانند پاسخها را به آي دي ذيل ارسال فرمايند: @mohammadds
هدایت شده از محمد صالحي
شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم.pdf
16M
🔹 بسيار مهم شرح بر فصوص الحکم از استاد مرحوم (ره). 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🎤 گزیده ای از بیانات #علامه_حسن_زاده_آملی 🔴اهمیت حفظ و پاسداری از #انقلاب_اسلامی http://eitaa.com/j
🔹الان تکليفي به دست ما آمده و آن حفظ جمهوري اسلام است. 🔹حفظ نظام جمهوري اسلامي ايران حفظ حقيقت قرآن است: 1⃣به جهت التزام و نحوه تعلق بين حقيقت قرآن و نظام جمهوري اسلامي ايران، قتل عام جبهه ي کفر مسلمين را(أعني جبهه مقاوت را)، موجب تنومند شدن و تعاضد شجره ي طيبه ي انقلاب خواهد شد و نه تضعيف آن همانطور که در حکمت قتل عام فرعون آمده((و کان حکماء الزمان أخبروا فرعون أنّ هلاکه و هلاک ملکه يکون علي يدي مولود يولد في ذلک الزمان. فأمر فرعون بقتل کلّ من يولد من ابناء بني اسرائيل حذرا ممّا قضي اللّه و قدر. و لم يعلم أنّ لا مردّ لقضائه و لا معقّب لحکمه. فکان ذلک سببا لإجتماع تلک الأرواح في عالمها و انضمامها الي روح موسي...فتقوّي بهم، و اجتمعت فيه خواصّهم، و اعتضد بقواهم...))،(نقد النصوص في شرح نقش الفصوص،ص269)؛ پس روشن شد که درخت انقلاب روز به روز تنومند تر از گذشته ميگردد و دماء شهدا نه تنها موجب تضعيف نيست که مايه ي تعاضد است. پس آمريکا هيچ غلطي نميتواند بکند. 2⃣التزام مذکور مستدعي ثمره ي اسلام بودنِ انقلاب است. لذا نتيجه ي دعوت انبياء در قرون ماضيه اکنون انقلاب اسلامي است و زمين خوردنش موجب لعن جميع انبياء من الاولين و الآخرين(عليهم السلام اجمعين و صلي اللّه علي آخرهم) و سيلي سختي بر اسلام خواهد بود. 3⃣التزام مذکور مستدعي محفوظ و مصون بودن انقلاب از طرف حق متعال ميباشد، لذا هيچ جبهه خارجي توانايي تضعيف آن را ندارد چه رسد به شکست. آنچه موجبات ويراني است اشاعه فحشا و پايه ريزي مباني ليبرال (از نيهيليسم و اومانيسم و فمنيسم و سکولاريسم و...) بين دانشگاهيانِ نوپا (بعنوان قشر به اصطلاح فهميده جامعه) و مستتبع آن تزريق احکام منحوس ليبرال در جامعه بين آحاد مردم است. 4⃣در خصوص رهبر محترم چنين جامعه اي مطالبي است که از ماسبق متفرع ميباشد و عاقل را اشاره کافيست، فتامل. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 / / : 🔹درعطای ذاتی چون معطي اسماي ذات است و اسماي ذات مطلق اند گیرنده نیز باید مطلق باشد(که اطلاقش نسبي است نه نفسي)لذا عبد باید به جائی برسد که از عبودیت همه اسمای جزئی برهد و عبد «اللّه» باشد و به تعبیر دعای ماه رجب که می فرماید:((لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک))؛ یعنی هیچ فرقی بین معطی و آخذ نیست مگر این که او مولاست و این عبد؛ و اگر اينطور نبود، دیگر عبدالله نخواهند بود. و نمی تواند از «اللّه»(که مطلق است) اخذ فیض نماید. 📋نکته: هرچه تاثير مرآتيتِ مرآت کمتر باشد، مستدعي تجلي کامل تر از متجلي است. و از اين مقام تعبير به ميشود. 📋نکته: بدين جهت به تجليات ذاتي تجليات برقي گويند که همچون برق آني بود و دوام ندارند. و عدم دوام اين تجليات به جهت ذو شأن بودن عبد است، که شأنيت خلقي عبد اجازه دوام را نميدهد. 📋نکته: هر شخص تحت سلطنت اسمي از اسماي حق است و هر اسمي بعد از نکاحات با اسماي ديگر، اسماي جزيي ديگري را ايجاد مينمايد و شخص پس از گذر از سلطنت اسماي جزئيه و رهايي از رب مقيّد، عبد اسمي از اسماء ذات و عبد مطلق ميشود(اين اطلاق نسبي است). 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 / : 🔹همانطور که در دنيا بازار هست. و هرکس به اندازه سرمايه اي که دارد، ميتواند خريد کند. در عالم آخرت هم بازار هست. در بازار آخرت صوري وجود دارد. که با توجه به سنخيت و سرمايه و ميل و تناسب، خريداري ميشود. چيزي جز علم و عمل و ملکات، سرمايه ي خريدار نيست. 📋نکته: وجه تسميه بازار به اين است که خريدار ميخرد، و فروشنده باز ميآورد. 📋نکته: خواستگاه اين صور، عالم مثال و خيال(هستي شناسانه نه معرفت شناسانه)است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 1⃣ : از آنجهت که فقها مشهور به اقامه ي ظواهر هستند مشبّه به (ع) و امت موسوي هستند. زيرا فقط قولا قائم ظاهر افعال، و اظهار ارکان شرع، همراه بعضي اسرار باطني براي عوام هستند، کما کان موسي(ع). 2⃣ : از آنجهت که حکما قائم به اقامه ي و مراتبش هستند مشبّه به (ع)و امتش هستند. زيرا بوسيله مرتبه ي فعل(برخلاف فقها که مخصوص مرتبه قول و ظاهر بودند) قائم افعال باطن هستند. حکما، فقط بوسيله فعل، اظهار ميکنند ارکان شرع و بعضي احکام ظاهري شرع را براي خواص، کما کان عيسي(ع). 3⃣ : از آنجهت که عرفا قائم به اقامه ي و مراتبش هستند مشبّه به (ص)و امتش هستند. زيرا قائم به مرتبه احوال باطنه، در واقع در مقام اظهار شرع براي خاص الخاص بوسيله حقيقت است. حقيقت امر يعني همانطور که در نفس الامر هست. رعايت کننده هر دو طرف(ظاهر و باطن)،حاوي هر دو مرتبه هستند همانطور که حضرت رسول(ص)اينطور بودند....((شريعت رود و حقيقت درياست)). 🔸نتيجه: پس فقها اطراف نحر در حال طواف هستند. و حکما در دريا بر کلک(قايق کوچکي که از تخته ميسازند و اندازه کوچکي دارد)غواصي ميکنند و عرفا بر کشتي نجات در دريا سير ميکنند. 📚نص النصوص، ج1، ص105. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat