✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ غرض ما از فقه مضاف، ایجاد علم جدید نیست بلکه بیان بخشی از علم فقه است. وسعت بخشیدن به گستره فقه با این معنا بلا مانع میباشد.
⬅️ برخی بر این باور هستند که با کنار هم قرار دادن قواعد سیاسی موجود مانند حرمت تسلط کفار بر مسلمین، اعانت بر اثم و ... میتوان قواعد دیگری با تغییر موضوع، استنباط کرد و نام آن را نظام سیاسی گذاشت یا اینکه با کنارهم قرار دادن احکام اقتصادی مانند بیع، اجاره و ... نظام اقتصادی را ایجاد کنیم. طرفداران این نظریه به چنین روشی، فقه نظامات میگویند.
⬅️ این سخن مجرد خیال و توهم است. هرچند معتقد هستیم که برخی از قوانین کشف نشده است اما از دیدگاه ما نظام همان قواعد موجود است.
⬅️ در متون دینی احکام اقتصادی مانند حرمت ربا، اکل مال بالباطل و... بیان شدهاند که ابعاد و زوایای نظام اقتصاد اسلام هستند. نمیتوان قاعده «اکل مال به باطل» را در کنار آیه شریفه «لکی لایکون دوله بین الاغنیا» قرار داد. «اکل مال به باطل» یک قانون است و آیه مذکور نیز یکی از اغراض فیء است. نمیتوان این قواعد را در کنار آیات قرار داد و از آنها نظام اقتصادی یا سیاسی را استنباط کرد.
⬅️ اگر گفته شود نظام سیاسی و ... را باید به دست آورد؛ به این معنا است که اگر اجتهاد نبود، اسلام نظامی نداشت. دین موجود ما هم اکنون نیز دارای نظاماتی مانند نظام اخلاقی است. البته باید به این نکته توجه داشت که امروزه مسائل جدیدی نیز در جوامع بشری ایجاد میشود که نیازمند اجتهاد فقها میباشد.
📝 متن کامل: yun.ir/s1h0yc
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل
🔎@fiqhenezam_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیت الله محسن فقیهی
⬅️ مقومات جرم: برای تحقق جرم در خارج، عناصر مقومهای وجود دارد که در دو بخش عامه و خاصه مورد بحث قرار می گیرد.
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پیشگیری_از_جرم
#آیت_الله_محسن_فقیهی
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیتالله کعبی در درس خارج «حقوق اساسی» مطرح کرد؛
🔻 تدوین قانون اساسی در صدر اسلام
⬅️ در گذشته هر قبیلهای دارای قوانین مدونی بود که نظام سیاسی، اجتماعی و زندگی آن قبیله را مشخص مینمود که به آن کتاب میگفتند. پیامبر (ص) پس از تغییر هویت جامعۀ مدینه و اسلامی شدنِ آن، یک کتاب برای تمامِ مدینه -چه مسلمان و چه غیرمسلمان- تدوین نمود. در این قانون طوایفی که از قریش هجرت کرده (مهاجرین) بودند، مسلمانان یثرب (انصار) و دیگر ساکنان یثرب (یهودیان) مخاطب پیامبر (ص) بودند.
⬅️ پیامبر (ص) در ابتدای قانون، تقسیم بندی و عناوینِ قریش و یثرب را کنار گذاشته و به جای آن از تعبیر مومنان و مسلمانان قریش و یثرب استفاده کرد؛ یعنی ایمان و اسلام عنوان اصلی است نه قریش و یثرب؛ زیرا تنها بخشی از قریش و یثرب مسلمان بودند.
⬅️ عرف قبایل چنین بود که در جنگ با دشمن پشتیبان همدیگر بودند و اگر فردی از آنها مرتکب قتل میشد، دیگر افراد قبیله دیۀ مقتول را میپرداختند. پیامبر (ص) با نگاهی واقعبینانه مسائل را مورد بررسی قرار میداد؛ از این جهت واحد قبیله و حمایت افرادِ آن از همدیگر را به عنوان یک واقعیت بیرونی پذیرفت و نه تنها آن را منحل نکرد، بلکه قبیله را به عنوان پشتیبان جامعۀ سیاسی جدید که بر اساس ایمان، تقوا و برادری ایمانی شکل گرفته بود، قرار داد.
⬅️ حضرت همۀ مسلمانان را موالی یکدیگر قراد داده و آنها را موظف کرد که هرچند از یک قبیله نباشند اما در مسائل مختلف از همدیگر حمایت کنند؛ بنابراین جامعۀ ایمانی جامعۀ مهمتر و کلانتری نسبت به قبیله بوده و دارای شخصیت حقوقی است که رهبر آن پیامبر (ص) میباشد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/w54368
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#حقوق_اساسی
#آیت_الله_کعبی
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیتالله علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛
⬅️ برای رسیدن به یک نظر باید مجموعه ادله، فقه الواقع و آثار فتوا را مورد توجه قرار داد. در روش شناسی اجتهاد بیان میشود که آیا فقیه میتواند جدای از اسنادی مانند آیات، روایات، عقل، اجماع و... که در اختیار دارد، به پیامد فتوا نیز توجه کند؟ خیلی از بزرگان بر این باور هستند که فقیه نباید به پیامد فتوا توجه کند بلکه باید سند محور باشد. از دیدگاه این بزرگان عناوینی مانند عسر و حرج، ضرر، اضطرار، اکراه و تقیه استثنا بر این مطلب میباشند.
⬅️ در صورت پذیرش تأثیر فتوا در فرایند آن، نباید به افراط برخی روشنفکران دچار شویم. آنها میگویند اصل این است که فتوا متبوع مقلدان باشد؛ از این رو اگر فقیه احساس کرد فتوای او از نگاه مردم به نقطه نامتبوعی منتهی میشود، باید از صدور فتوا امتناع کند.
⬅️ آیات 6 و 36 سوره احزاب از جمله آیاتی هستند که دال بر اولویت پیامبر صلاللهعلیهواله بر مؤمنین میباشند. روایات متعددی نیز در این خصوص ذکر شده است از جمله اینکه در واقعه غدیرخم پیامبر اکرم صلاللهعلیهواله با تأکید بر این موضوع، سخنرانی خود را آغاز نمود؛ «الست اولی بکم من انفسکم؟»
⬅️ برخی از بزرگان مانند علامه مطباطبایی مطلق گرا هستند. ایشان در تفسیر آیه 6 سوره احزاب میفرماید: «النبی اولی بهم فی ما یتعلق بالامور دنیویه او الدینیه، کل ذالک لمکان الاطلاق فی قوله تعالی: النبی اولی بالمومنین من انفسهم». در این صورت رأی گیری برای مشروعیت پیامبر صلاللهعلیهواله اعم از امور فردی و خصوصی، پذیرفته نمی شود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/q79494
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد:
⬅️ برخی بر این باور هستند که اقتصاد اسلام همان اقتصاد سوسیالیسم میباشد یا عدهای دیگر میاندیشند که اقتصاد اسلام همان اقتصاد سرمایهداری است. این افراد یا اسلام را نمیشناسند یا شناخت صحیحی از سوسیالیسم و سرمایه داری ندارند؛ زیرا مبانی و پیشفرضهای سرمایهداری و سوسیالیسم، اومانیسم و انسانمحوری است که با مبانی و پیش فرضهای اسلام سازگاری ندارد.
⬅️ یکی از محورهای مهم در تشخیص مکتب اقتصادی، مشخص شدن جایگاه دولت در اقتصاد است. از نگاه سرمایه داری تئوریک، دولت در اقتصاد جایگاهی ندارد و همه اقتصاد در اختیار بخش خصوصی میباشد. همین امر در سوسیالیسم بالعکس است یعنی اقتصاد خصوصی وجود ندارد و همه اقتصاد در اختیار دولت است.
⬅️ از نگاه اسلام، دولت به اندازهای که سوسیالیسم بیان کرده است، بزرگ نمیباشد و به اندازهای که سرمایهداری بیان کرده است، کوچک نیست. باید به این نکته توجه داشت که مراد ما از دولت، قوه مجریه نیست بلکه مراد حاکمیت و نظام است (مجموعهای که کشور را اداره میکنند) میباشد.
⬅️ وظیفه دولت تحقق مبانی در جامعه اسلامی است؛ یعنی ارزش و مالیت را تثبیت کند، مالکیت را با انواعی که در اسلام پذیرفته شده مورد صیانت قرار دهد، آزادی اقتصادی را با شاخصههایی که بیان شد محقق کند. نظام در بستر مبانی تحقق پیدا میکند تا ما را به اهداف برساند.
⬅️ تصویر کلی مکتب اقتصادی اسلام از حیث سهم و عملکرد بخش دولتی و غیر دولتی به این نحو است که بخش غیر دولتی با نظارت دولت و بخش دولتی توسط خود دولت به فعالیت اقتصادی در راستای اهداف اقتصادی اسلام میپردازند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/n18891
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد؛
✅ کلمه فقه به معنای فهم دین است و مراد از فهم دین، فهم مجموع اعتقادات، اختلاقیات و احکام میباشد. زمانی که از کلمه فهم استفاده میشود، مراد اعم از فرد مکلف و مجتهد است.
✅ نکته مهم این است که بدانیم سه علم مذکور ثبوتا با همدیگر مرتبط هستند؛ از این رو نمیتوان آنها را منفک از همدیگر بیاموزیم. اتفاقی که متاسفانه امروزه در حوزه رخ داده و سمت و سوی تعلم در آن به اجتهاد در احکام دین که اصول و فقه است منحصر شده است.
✅ این ارتباط را میتوان در آیات قرآن نیز مشاهده کرد؛ به عنوان نمونه برای اثبات ارتباط علم کلام و علم فقه میتوان به آیه 84 سوره اسراء اشاره کرد که می فرماید: «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ» شاکله، مصدر عمل انسان است.
✅ در روایات شاکله به معنای عقیده است؛ به این معنا که اعتقادات هر انسانی او را وادر به رفتار میکند. همچنین عمل هر فرد مطابق با فکر او میباشد حال میخواهد مطابق با واقع نیز باشد یا نه.
✅ نگاه فقه سیاسی، نگاه به مجموعه فقه است (احکام، اخلاق و اعتقادات)؛ از این رو برای بیان احکام در جامعه نیازمند وجود اعتقاد راسخ و قوی در افراد جامعه هستیم. در فهم دین مهمتر از احکام، تحکیم عقاید است.
📝 متن پیام: https://b2n.ir/y72880
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
🔎@fiqhenezam_com
✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛
⬅️ آداب زندگی را میتوان در دو بخش مورد بررسی قرار داد. یک بخش در خصوص مسائل فردی است که ارتباطی با جامعه و دیگران ندارد؛ مانند حب و بغض درونی، کسب علم، آداب خوابیدن، پوشاک، تدبر و... بخش دیگر مسائلی است که مرتبط با دیگران میباشد مانند رابطه انسان با خداوند، انسان، حیوانات و طبیعت.
⬅️ سه نگاه در سبک زندگی وجود دارد؛ 1) سبک رهبانیت. 2) نگاه التذاذی به دنیا: 3) ترکیبی از دو نگاه سابق میباشد.
⬅️ غالبا تألیفات شیعیان در خصوص این موضوع، تحت عنوان «آداب» نوشته شده است؛ مانند کتاب «الاداب الدینیه» از مرحوم طبرسی. این کتاب مشتمل به 12 باب است که به آداب فردی و اجتماعی اشاره کرده است. فرزند ایشان حسن بن فضل طبرسی، کتابی را در تکمله «آداب الدینیه» به نام «مکارم الاخلاق» نوشته است.
⬅️ چنین مباحثی در کتابهای فقهی ما وجود ندارد. هرچند به مناسبتها موضوعاتی مانند آداب التجاره و آداب مساجد، مطرح شده است اما اینکه مجموعهای منسجم با عنوان آداب یا آداب العشره که در آن مباحث به صورت فقهی و استدلالی مطرح شود، وجود ندارد. در علم فقه نسبت به آداب زندگی، کم لطفی شده است. در حالی که آداب زندگی دارای گستره بسیار زیادی است. گویا در نگاه فقها، فقه منحصر در واجبات و محرمات است و مستحب در آن جایگاهی ندارد.
📝 متن کامل: yun.ir/olafy7
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سبک_زندگی
#حجه_الاسلام_خطاط
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذکر کرد:
⬅️ مقدمات متنوعی برای تشکیل خانواده موردنیاز است که عبارتاند از: آموزش، بسترسازی، یادگیری، همراهی، مشاوره، تشویق و حمایت.
⬅️ هر شخصی به تناسب شرایطی که دارد نیازمند برخی عواملی است تا بتواند خانوادهای را تشکیل دهد. برخی نیاز به تشویق و حمایت دارند تا ترس آنها نسبت به تشکیل خانواده از بین برود. برخی دیگر نیاز به آموزش و یادگیری دارند تا در انتخاب شریک زندگی، موفق عمل کنند. برخی مسائل از لحاظ فقهی موارد پیش پاافتاده بوده و اساساً قابل طرح نیستند لیکن در زندگی روزمره میتوانند خیلی اثرگذار باشند.
⬅️ حمایتهایی که در بدو ازدواج صورت میگیرد بایستی استمرار داشته باشند و بعد از ازدواج نیز در بهبود روابط میان زوجین کمک کنند. نوع نگاه به مسئله ازدواج بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا نحوه عملکرد شخص در زندگی، وابسته به آن میباشد.
⬅️ در خصوص مسائلی که عناوین اولیه اخلاقی دارند ولی در شکلگیری و پایداری و پویایی خانواده نقش اساسی دارند دو نوع نگاه وجود دارد:
اول: در حد برداشت برخی فقها، این مسائل در امور اخلاقی و تحسینی نگه داشته شود.
دوم: این مسائل بر اساس اصول روانشناسی و جامعهشناسی، ارتقاء داده شود.
متن کامل: https://b2n.ir/s66828
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎@fiqhenezam_com
ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر.pdf
250.6K
✅ ظرفیتهای فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر
🖊نویسنده: آیت الله ابوالقاسم علیدوست
📝 چکیده:
⬅️ برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعدههای کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیتهای نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید.
⬅️ برخی از این ظرفیتها عبارت است از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعدهساز. در میان برخی از منبعواره انگاشته شدهها ظرفیتهایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا میشود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمیگردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد.
⬅️ شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظاموار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخگو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است.
———————————————————--
#فقه_نظام
#آیت_الله_علیدوست
#معرفی_مقاله
🔎@fiqhenezam_com
✅ حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
⬅️ برای اهمیت یک بحث در علم فقه، سه ملاک وجود دارد؛ 1) بحث فقهی مورد ابتلای مکلفین باشد. 2) حکم این موضوع از لحاظ کمی و کیفی فراوان و پیچیده باشد.3) وجود آثار و نتایج قابل توجه در اجتماع داشته باشد.
⬅️ تعریف جامع و مانع فضای مجازی از نگاه ما عبارت است از؛ فضایی که دارای وجود ثانوی میباشد و به وسیله تجهیزات الکترونیکی پدید آمده است.
⬅️ جنس در تعریف، وجود ثانوی است. وجود اولی، وجودی است که در عالم خارج آثاری برای آن مترتب میشود. وجود ثانوی غیر از وجود خارجی است مانند وجود ذهنی و لفظی. فصل در تعریف عبارت « به وسیله تجهیزات الکترونیکی پدید آمده است» می باشد؛ یعنی وجودی مراد است که به وسیله تجهیزات الکترونیکی ایجاد شده باشد.
⬅️ آیا تقسیم فضا و وجود به حقیقی و مجازی صحیح است؟ برخی از بزرگان مانند مقام معظم رهبری و آیت الله جوادی آملی بر این باور هستند که چنین تقسیم بندی صحیح نیست و فضای مجازی یک فضای حقیقی میباشد.
⬅️ آیت الله جوادی آملی در بیان دلیل خود بر این نظر میفرماید: آنچه مشاهده میشود این است که بر فضای مجازی آثار حقیقی مترتب میشود. از سوی دیگر هرچیزی که آثار حقیقی بر آن مترتب شود، حقیقی است؛ زیرا هرگز آثار حقیقی بر امر مجازی مترتب نمیشود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/n19619
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#حجه_الاسلام_زمانی_فرد
🔎@fiqhenezam_com
آیتالله محمدحسین احمدی فقیه در سومین سلسله نشستهای هماندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، بیان داشت:
⬅️ احکام در اسلام دارای انواعی هستند. نخستین بخش از احکام اسلامی، احکام ضروری میباشند. دوم احکامی هستند که بالملازمه به ضروریات باز میگردند. سوم احکامی که ذات اجتهادی دارند؛ یعنی به وسیله اجتهاد به دست میآیند. چهارم احکامی هستند که موضوع آنها تکوینی است. پنجم از احکام، اجتماع است که شهید مطهری آن را مطرح کرده است. بازگشت این نوع از احکام به اجتماع است. ششم: نظر حاکم و فقه حاکم است که بازگشت آن به استخدام علوم میباشد.
⬅️ در کتاب اصول کافی بابی به نام «بَابُ مَا يَجِبُ مِنْ حَقِّ الْإِمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ وَ حَقِّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْإِمَام» وجود دارد که در اولین روایت این باب آمده است: «... يَقْسِمَ بَيْنَهُمْ بِالسَّوِيَّةِ وَ يَعْدِلَ فِي الرَّعِيَّةِ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فِي النَّاسِ فَلَا يُبَالِي مَنْ أَخَذَ هَاهُنَا وَ هَاهُنَا» اگر عدالت در میان مردم باشد و مردم نیز از رهبر و امام خود اطاعت کنند، تعداد اندک مخالفین تاثیری ندارد؛ بر اساس این فراز از روایت میباشد که ما رأی اکثریت مردم را برای استقرار حکومت کافی میدانیم. اما باید توجه داشت که برای محقق شدن این مهم، باید همه مردم از اوامر امام خود اطاعت کنند.
⬅️ در اداره جامعه باید ازعلوم مختلف استفاده شود؛ از این رو تا زمانی که استخدام علوم حاصل نشود، بایدها و نبایدهای مورد نیاز اداره یک جامعه به دست نمیآید. نباید پنداشت که استخدام علوم به معنای تغییر فکر و مبانی است.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/a32045
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#سلسله_نشست_هم_اندیشی_فقه_نظام
#آیت_الله_محمد_حسین_احمدی_فقیه
🔎@fiqhenezam_com
✳️ چهارده تطبیق برای قاعده اصالت حاکمیت دین
🔸 آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت: با فحص منابع دینی، میتوان چهارده تطبیق برای قاعدة اصالة حاکمیة دین پیدا کرد.
🔹 وی در بیان این قواعد عنوان کرد:
1. عدم جواز تفکیک دین از سیاست
2. مصدر قوای سه گانه خداوند است
3. حرمت اطاعت و تبعیت غیر خدا
4. تطبیق ارزشها، سیاستگذاریها، نظامها و تصرفات با شریعت اسلامی
5. حرمت ولایت طاغوت
6. وجوب اطاعت از منصوبان الهی
7. حرمت تعطیلی حدود و وجوب اقامه حدود
8. ...
🌐 ادامه قواعد و توضیحات هر قاعده در:
https://menhajj.ir/?p=413
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_کعبی
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ نظام یعنی ضوابط و قواعدی که انسان بتواند به وسیله آن در مسیر صحیح حرکت کند. بنظر میرسد چنین نظامی در سیاست اسلامی موجود است. از ادلهای تقویت کننده این نظر آیات قرآن کریم است که میفرماید: «...وَ لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً» «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا» »فَاللهُ هُوَ الْوَلِيُّ»
⬅️ نظام سیاسی یعنی اینکه بشر باید تحت ولایت خداوند قرار بگیرد و از اوامر او اطاعت نماید؛ از این رو در عصر حاضر ریشه بسیاری از شبهات مسائل زنان این است که افراد در مبانی کلامی ضعف دارند. آنها باید پاسخ این سوال را برای خود روشن کنند که آن خداوند را به عنوان ولی پذیرفتهاند یا خیر؟ اگر او ولیّ است؛ بنابراین حق تشریع نیز منحصر به او میباشد و آنها حق ندارند خود را در مقام تشریع قرار بدهند.
⬅️ اگر مقصود از نظام، مجموعهای است که در هر زمان و مکان، بشود عرضه کرد؛ ما چنین نظامی را داریم. زمانی را پیدا نمیکنیم که بگويیم مصلحت این است که از تحت ولایت خداوند خارج شویم و تحت ولایت شیطان قرار بگیریم.
⬅️ برخی از مقولات به گونهای هستند که حتی قاعده لا حرج نیز در آن جریان پیدا نمیکند. اگر گفته شود چون الآن تحت ولایت خدا بودن یا پیامبر یا امام معصوم یا ولی فقیه بودن، برای ما حرجی شده است، پس تحت ولایت شیطان قرار بگیریم، سخنی گزاف است. به هیچ وجه قاعده لا حرج چنین مواردی را شامل نمیشود؛ زیرا این امور از اصول و ارکانی میباشند که در هیچ زمانی قابل تغییر نیستند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/w29166
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل
🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیتالله سید علی اکبر حائری در سومین جلسه از سلسله نشستهای هماندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، گفت:
✅ در خصوص فقه نظام میتوان گفت نظام باید براساس فقهی شکل بگیرد که ظرفیت اداره نظام در آن نهفته باشد. بر اساس روایت شریف «مَا مِنْ حَادِثَةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا حُكْمٌ» معتقد هستم احکام حوادث فردی، اجتماعی، نظامی و حکومتی را میتوان از متون دینی استخراج کرد.
⬅️ مرحوم شهید صدر در بخشی از مقاله «الاتجاهات المستقبلة لحرکة الاجتهاد » که در ایام جوانی نوشته است میگوید: به دلیل اینکه علمای شیعه زمان زیادی را از حکومت و سیاست دور بودهاند، عادت کردهاند که فقه و اجتهاد را به صورت فردی بنگرند و هدف آنها فردی باشد.
✅ از جمله مباحثی که امروزه اهمیت زیادی دارد، پاسخ به مسائل مستحدثه است و این مشکل باید در نظام حل شود. بنده یک سال تحصیلی در نجف را به بیان قواعد کلی که بر مسائل مستحدثه تاثیر زیادی میگذارد، اختصاص دادم. از جمله مباحث مطرح شده این است که محل رجوع در شبهات موضوعیه چیست و به چه باید رجوع کرد؟
📝 متن کامل: https://b2n.ir/x76645
———————————————————
#فقه_نظام
#سلسله_نشست_هم_اندیشی_فقه_نظام
#آیت_الله_سید_علی_اکبر_حائری
🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت الله محمد حسین ملک زاده در سومین جلسه از سلسله نشستهای هماندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، بیان داشت:
⬅️ تفقه جامع در دین الهی ما را به این حقیقت رهنمود میکند که خداوند متعال دین را به صورت جامع برای در برگرفتن همه ابعاد زندگی فرستاده است و مطلوب الهی، تدین کل حیات است. فراگیری دین نسبت به زندگی و جامعیت او ناظر به حیات که از رهگز تفه جامع کشف میشود، شامل دو بعد افقی و عمودی است.
⬅️ اگر درپی تحقیق در همه دین برای تحقق در همه زندگی هستیم، اولا باید همه دین را لحاظ کنیم؛ از این رو علاوه بر احکام، اخلاق و عقاید را نیز باید مورد لحاظ قرار دهیم. دوم مراد و غایت ما این است که دین در همه زندگی تحقق پیدا کند. از سویی دیگر باید بدانیم تحقق دین در سطوح اجتماعی، حکومتی و تمدنی بدون نظام سازی میسر نمیشود.
⬅️ مراد از نظام، مجموعهای از اجزا و عناصر مرتبط است که برای دست یابی به برایندی مشخص به صورتی منظم و هم افزا عمل میکنند. حال نظام اجتماعی را میتوان چنین تعریف کرد؛ الگویی متشکل از مجموعههای منظم، هماهنگ، منسجم و به هم پیوسته از باورها و ارزشها برای سامان بخشی به بعدی از ابعاد زندگی اجتماعی در راستای دستیابی به هدفی مشخص.
⬅️ کشف، ساخت و پرداخت چارچوبهای منسجم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... مبتنی بر دیدگاههای استنباط شده الهی برای تنظیم و سامان بخشی به ابعاد گوناگون زندگی بشر و جهت دهی به انسان در راستای دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی، نظام سازی اسلامی نام دارد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/t61894
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#سلسله_نشست_هم_اندیشی_فقه_نظام
#آیت_الله_محمد_حسین_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذکر کرد:
⬅️ موضع و رویکرد اصلی نسبت به خانواده و تشکیل خانواده بایستی به درستی شکل بگیرد. باید مشخص گردد که آیا یک رویکرد فردی است یا اجتماعی؟ مشخص است که صرفاً رویکرد اجتماعی است که میتواند مسئولیتپذیری که یک وظیفه الهی است را بر گردن انسان بنهد و او جهادگونه در این راه تلاش نماید.
⬅️ مجرد وجوب تشویق و ثواب عظیم دلیل بر این نیست که گفته شود ثواب عظیم که در روایات ذکر شده است نشانه استحباب ازدواج است؛ در وجوب هم ثواب عظیم هست. صرف عظیم بودن ثواب و مشوق بودن لحن روایات، نمیتواند دلیل انصرف از وجوب به استحباب شود. از سویی دیگر فقیه زیر بار چنین انصرافی نمیرود زیرا مهمتر از این انصراف، اهداف بزرگی است که در پشت سر این امر میباشد که فقیه آنها را مورد دقت قرار میدهد.
⬅️ روش استنباط در استقرار و التزام به وجوب کفایی نقش تعیینکننده خواهد داشت. در خصوص مباحث نظام اجتماعی و نظام خانواده که یک نظام اجتماعی است و همینطور نظام تشکیل خانواده، نباید از این روش استنباط شانه خالی کرد و آن را کنار زد؛ بهعبارتدیگر مبانی فقه نظام خانواده وقتی دیده نشود و فقط به ظهورات متون تمسک شود، آنقدر این ظهورات شبههناک میشوند و جای وسوسه به وجود میآید که برای انسان وجوب مستقر نمیشود و در استظهار آن گرفتار ضعف میشود.
⬅️ هدف از ازدواج علاوه بر حفظ جامعه، تداوم آن نیز میباشد. نگاه اجتماعی هست که میآید در ذهن فقیه و روی فهم، بینش و بصیرت او اثر میگذارد و او را متحول میکند. سیاستهای کلان خانواده رهبری اگر با آنچه که در رسالههای عملیه درباره نکاح و ازدواج آمده مقایسه شود، تفاوت دو رویکرد کاملاً آشکار میگردد.
متن کامل: yun.ir/tsi5md
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎@fiqhenezam_com