eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
416 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.com 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد؛ ✅ کلمه فقه به معنای فهم دین است و مراد از فهم دین، فهم مجموع اعتقادات، اختلاقیات و احکام می‌باشد. زمانی که از کلمه فهم استفاده می‌شود، مراد اعم از فرد مکلف و مجتهد است. ✅ نکته مهم این است که بدانیم سه علم مذکور ثبوتا با همدیگر مرتبط هستند؛ از این رو نمی‌توان آنها را منفک از همدیگر بیاموزیم. اتفاقی که متاسفانه امروزه در حوزه رخ داده و سمت و سوی تعلم در آن به اجتهاد در احکام دین که اصول و فقه است منحصر شده است. ✅ این ارتباط را می‌توان در آیات قرآن نیز مشاهده کرد؛ به عنوان نمونه برای اثبات ارتباط علم کلام و علم فقه می‌توان به آیه 84 سوره اسراء اشاره کرد که می فرماید: «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ» شاکله، مصدر عمل انسان است. ✅ در روایات شاکله به معنای عقیده است؛ به این معنا که اعتقادات هر انسانی او را وادر به رفتار می‌کند. همچنین عمل هر فرد مطابق با فکر او می‌باشد حال می‌خواهد مطابق با واقع نیز باشد یا نه. ✅ نگاه فقه سیاسی، نگاه به مجموعه فقه است (احکام، اخلاق و اعتقادات)؛ از این رو برای بیان احکام در جامعه نیازمند وجود اعتقاد راسخ و قوی در افراد جامعه هستیم. در فهم دین مهم‌تر از احکام، تحکیم عقاید است. 📝 متن پیام: https://b2n.ir/y72880 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛ ⬅️ آداب زندگی را می‌توان در دو بخش مورد بررسی قرار داد. یک بخش در خصوص مسائل فردی است که ارتباطی با جامعه و دیگران ندارد؛ مانند حب و بغض درونی، کسب علم، آداب خوابیدن، پوشاک، تدبر و... بخش دیگر مسائلی است که مرتبط با دیگران می‌باشد مانند رابطه انسان با خداوند، انسان، حیوانات و طبیعت. ⬅️ سه نگاه در سبک زندگی وجود دارد؛ 1) سبک رهبانیت. 2) نگاه التذاذی به دنیا: 3) ترکیبی از دو نگاه سابق می‌باشد. ⬅️ غالبا تألیفات شیعیان در خصوص این موضوع، تحت عنوان «آداب» نوشته شده است؛ مانند کتاب «الاداب الدینیه» از مرحوم طبرسی. این کتاب مشتمل به 12 باب است که به آداب فردی و اجتماعی اشاره کرده است. فرزند ایشان حسن بن فضل طبرسی، کتابی را در تکمله «آداب الدینیه» به نام «مکارم الاخلاق» نوشته است. ⬅️ چنین مباحثی در کتابهای فقهی ما وجود ندارد. هرچند به مناسبتها موضوعاتی مانند آداب التجاره و آداب مساجد، مطرح شده است اما اینکه مجموعه‌ای منسجم با عنوان آداب یا آداب العشره که در آن مباحث به صورت فقهی و استدلالی مطرح شود، وجود ندارد. در علم فقه نسبت به آداب زندگی، کم لطفی شده است. در حالی که آداب زندگی دارای گستره بسیار زیادی است. گویا در نگاه فقها، فقه منحصر در واجبات و محرمات است و مستحب در آن جایگاهی ندارد. 📝 متن کامل: yun.ir/olafy7 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذکر کرد: ⬅️ مقدمات متنوعی برای تشکیل خانواده موردنیاز است که عبارت‌اند از: آموزش، بسترسازی، یادگیری، همراهی، مشاوره، تشویق و حمایت. ⬅️ هر شخصی به ‌تناسب شرایطی که دارد نیازمند برخی عواملی است تا بتواند خانواده‌ای را تشکیل دهد. برخی نیاز به تشویق و حمایت دارند تا ترس آنها نسبت به تشکیل خانواده از بین برود. برخی دیگر نیاز به آموزش و یادگیری دارند تا در انتخاب شریک زندگی، موفق عمل کنند. برخی مسائل از لحاظ فقهی موارد پیش‌ پاافتاده بوده و اساساً قابل طرح نیستند لیکن در زندگی روزمره می‌توانند خیلی اثرگذار باشند. ⬅️ حمایت‌هایی که در بدو ازدواج صورت می‌گیرد بایستی استمرار داشته باشند و بعد از ازدواج نیز در بهبود روابط میان زوجین کمک کنند. نوع نگاه به مسئله ازدواج بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا نحوه عملکرد شخص در زندگی، وابسته به آن می‌باشد. ⬅️ در خصوص مسائلی که عناوین اولیه اخلاقی دارند ولی در شکل‌گیری و پایداری و پویایی خانواده نقش اساسی دارند دو نوع نگاه وجود دارد: اول: در حد برداشت برخی فقها، این مسائل در امور اخلاقی و تحسینی نگه داشته شود. دوم: این مسائل بر اساس اصول روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، ارتقاء داده شود. متن کامل: https://b2n.ir/s66828 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر.pdf
250.6K
✅ ظرفیت‌های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر 🖊نویسنده: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 📝 چکیده: ⬅️ برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده‌های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت‌های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید. ⬅️ برخی از این ظرفیت‌ها عبارت است از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعده‌ساز. در میان برخی از منبع‌واره انگاشته شده‌ها ظرفیت‌هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می‌شود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی‌گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد. ⬅️ شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام‌وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخگو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است. ———————————————————-- 🔎@fiqhenezam_com
✅ حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛ ⬅️ برای اهمیت یک بحث در علم فقه، سه ملاک وجود دارد؛ 1) بحث فقهی مورد ابتلای مکلفین باشد. 2) حکم این موضوع از لحاظ کمی و کیفی فراوان و پیچیده باشد.3) وجود آثار و نتایج قابل توجه در اجتماع داشته باشد. ⬅️ تعریف جامع و مانع فضای مجازی از نگاه ما عبارت است از؛ فضایی که دارای وجود ثانوی می‌باشد و به وسیله تجهیزات الکترونیکی پدید آمده است. ⬅️ جنس در تعریف، وجود ثانوی است. وجود اولی، وجودی است که در عالم خارج آثاری برای آن مترتب می‌شود. وجود ثانوی غیر از وجود خارجی است مانند وجود ذهنی و لفظی. فصل در تعریف عبارت « به وسیله تجهیزات الکترونیکی پدید آمده است» می باشد؛ یعنی وجودی مراد است که به وسیله تجهیزات الکترونیکی ایجاد شده باشد. ⬅️ آیا تقسیم فضا و وجود به حقیقی و مجازی صحیح است؟ برخی از بزرگان مانند مقام معظم رهبری و آیت الله جوادی آملی بر این باور هستند که چنین تقسیم بندی صحیح نیست و فضای مجازی یک فضای حقیقی می‌باشد. ⬅️ آیت الله جوادی آملی در بیان دلیل خود بر این نظر می‌فرماید: آنچه مشاهده می‌شود این است که بر فضای مجازی آثار حقیقی مترتب می‌شود. از سوی دیگر هرچیزی که آثار حقیقی بر آن مترتب شود، حقیقی است؛ زیرا هرگز آثار حقیقی بر امر مجازی مترتب نمی‌شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/n19619 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه در سومین سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، بیان داشت: ⬅️ احکام در اسلام دارای انواعی هستند. نخستین بخش از احکام اسلامی، احکام ضروری می‌باشند. دوم احکامی هستند که بالملازمه به ضروریات باز می‌گردند. سوم احکامی که ذات اجتهادی دارند؛ یعنی به وسیله اجتهاد به دست می‌آیند. چهارم احکامی هستند که موضوع آنها تکوینی است. پنجم از احکام، اجتماع است که شهید مطهری آن را مطرح کرده است. بازگشت این نوع از احکام به اجتماع است. ششم: نظر حاکم و فقه حاکم است که بازگشت آن به استخدام علوم می‌باشد. ⬅️ در کتاب اصول کافی بابی به نام «بَابُ مَا يَجِبُ مِنْ حَقِّ الْإِمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ وَ حَقِّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْإِمَام‏» وجود دارد که در اولین روایت این باب آمده است: «... يَقْسِمَ بَيْنَهُمْ بِالسَّوِيَّةِ وَ يَعْدِلَ فِي الرَّعِيَّةِ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فِي النَّاسِ فَلَا يُبَالِي مَنْ أَخَذَ هَاهُنَا وَ هَاهُنَا» اگر عدالت در میان مردم باشد و مردم نیز از رهبر و امام خود اطاعت کنند، تعداد اندک مخالفین تاثیری ندارد؛ بر اساس این فراز از روایت می‌باشد که ما رأی اکثریت مردم را برای استقرار حکومت کافی می‌دانیم. اما باید توجه داشت که برای محقق شدن این مهم، باید همه مردم از اوامر امام خود اطاعت کنند. ⬅️ در اداره جامعه باید ازعلوم مختلف استفاده شود؛ از این رو تا زمانی که استخدام علوم حاصل نشود، بایدها و نبایدهای مورد نیاز اداره یک جامعه به دست نمی‌آید. نباید پنداشت که استخدام علوم به معنای تغییر فکر و مبانی است. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/a32045 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✳️ چهارده تطبیق برای قاعده اصالت حاکمیت دین 🔸 آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت: با فحص منابع دینی، می‌توان چهارده تطبیق برای قاعدة اصالة حاکمیة دین پیدا کرد. 🔹 وی در بیان این قواعد عنوان کرد: 1. عدم جواز تفکیک دین از سیاست 2. مصدر قوای سه گانه خداوند است 3. حرمت اطاعت و تبعیت غیر خدا 4. تطبیق ارزش‌ها، سیاستگذاری‌ها، نظام‌ها و تصرفات با شریعت اسلامی 5. حرمت ولایت طاغوت 6. وجوب اطاعت از منصوبان الهی 7. حرمت تعطیلی حدود و وجوب اقامه حدود 8. ... 🌐 ادامه قواعد و توضیحات هر قاعده در: https://menhajj.ir/?p=413 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ نظام یعنی ضوابط و قواعدی که انسان بتواند به وسیله آن در مسیر صحیح حرکت کند. بنظر می‌رسد چنین نظامی در سیاست اسلامی موجود است. از ادله‌ای تقویت کننده این نظر آیات قرآن کریم است که می‌فرماید: «...وَ لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً» «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا» »فَاللهُ هُوَ الْوَلِيُّ» ⬅️ نظام سیاسی یعنی اینکه بشر باید تحت ولایت خداوند قرار بگیرد و از اوامر او اطاعت نماید؛ از این رو در عصر حاضر ریشه بسیاری از شبهات مسائل زنان این است که افراد در مبانی کلامی ضعف دارند. آنها باید پاسخ این سوال را برای خود روشن کنند که آن خداوند را به عنوان ولی پذیرفته‌اند یا خیر؟ اگر او ولیّ است؛ بنابراین حق تشریع نیز منحصر به او می‌باشد و آنها حق ندارند خود را در مقام تشریع قرار بدهند. ⬅️ اگر مقصود از نظام، مجموعه‌ای است که در هر زمان و مکان، بشود عرضه کرد؛ ما چنین نظامی را داریم. زمانی را پیدا نمی‌کنیم که بگويیم مصلحت این است که از تحت ولایت خداوند خارج شویم و تحت ولایت شیطان قرار بگیریم. ⬅️ برخی از مقولات به گونه‌ای هستند که حتی قاعده لا حرج نیز در آن جریان پیدا نمی‌کند. اگر گفته شود چون الآن تحت ولایت خدا بودن یا پیامبر یا امام معصوم یا ولی فقیه بودن، برای ما حرجی شده است، پس تحت ولایت شیطان قرار بگیریم، سخنی گزاف است. به هیچ وجه قاعده لا حرج چنین مواردی را شامل نمی‌شود؛ زیرا این امور از اصول و ارکانی می‌باشند که در هیچ زمانی قابل تغییر نیستند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/w29166 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت‌الله سید علی اکبر حائری در سومین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، گفت: ✅ در خصوص فقه نظام می‌توان گفت نظام باید براساس فقهی شکل بگیرد که ظرفیت اداره نظام در آن نهفته باشد. بر اساس روایت شریف «مَا مِنْ حَادِثَةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ‏ فِيهَا حُكْمٌ‏» معتقد هستم احکام حوادث فردی، اجتماعی، نظامی و حکومتی را می‌توان از متون دینی استخراج کرد. ⬅️ مرحوم شهید صدر در بخشی از مقاله «الاتجاهات المستقبلة لحرکة الاجتهاد » که در ایام جوانی نوشته است می‌گوید: به دلیل اینکه علمای شیعه زمان زیادی را از حکومت و سیاست دور بوده‌اند، عادت کرده‌اند که فقه و اجتهاد را به صورت فردی بنگرند و هدف آنها فردی باشد. ✅ از جمله مباحثی که امروزه اهمیت زیادی دارد، پاسخ به مسائل مستحدثه است و این مشکل باید در نظام حل شود. بنده یک سال تحصیلی در نجف را به بیان قواعد کلی که بر مسائل مستحدثه تاثیر زیادی می‌گذارد، اختصاص دادم. از جمله مباحث مطرح شده این است که محل رجوع در شبهات موضوعیه چیست و به چه باید رجوع کرد؟ 📝 متن کامل: https://b2n.ir/x76645 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت‌ الله محمد حسین ملک زاده در سومین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، بیان داشت: ⬅️ تفقه جامع در دین الهی ما را به این حقیقت رهنمود می‌کند که خداوند متعال دین را به صورت جامع برای در برگرفتن همه ابعاد زندگی فرستاده است و مطلوب الهی، تدین کل حیات است. فراگیری دین نسبت به زندگی و جامعیت او ناظر به حیات که از رهگز تفه جامع کشف می‌شود، شامل دو بعد افقی و عمودی است. ⬅️ اگر درپی تحقیق در همه دین برای تحقق در همه زندگی هستیم، اولا باید همه دین را لحاظ ‌کنیم؛ از این رو علاوه بر احکام، اخلاق و عقاید را نیز باید مورد لحاظ قرار ‌دهیم. دوم مراد و غایت ما این است که دین در همه زندگی تحقق پیدا کند. از سویی دیگر باید بدانیم تحقق دین در سطوح اجتماعی، حکومتی و تمدنی بدون نظام سازی میسر نمی‌شود. ⬅️ مراد از نظام، مجموعه‌ای از اجزا و عناصر مرتبط است که برای دست یابی به برایندی مشخص به صورتی منظم و هم افزا عمل میکنند. حال نظام اجتماعی را می‌توان چنین تعریف کرد؛ الگویی متشکل از مجموعه‌های منظم، هماهنگ، منسجم و به هم پیوسته از باورها و ارزشها برای سامان بخشی به بعدی از ابعاد زندگی اجتماعی در راستای دستیابی به هدفی مشخص. ⬅️ کشف، ساخت و پرداخت چارچوبهای منسجم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... مبتنی بر دیدگاه‌های استنباط شده الهی برای تنظیم و سامان بخشی به ابعاد گوناگون زندگی بشر و جهت دهی به انسان در راستای دست‌یابی به سعادت دنیوی و اخروی، نظام سازی اسلامی نام دارد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/t61894 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذکر کرد: ⬅️ موضع و رویکرد اصلی نسبت به خانواده و تشکیل خانواده بایستی به ‌درستی شکل بگیرد. باید مشخص گردد که آیا یک رویکرد فردی است یا اجتماعی؟ مشخص است که صرفاً رویکرد اجتماعی است که می‌تواند مسئولیت‌پذیری که یک وظیفه الهی است را بر گردن انسان بنهد و او جهادگونه در این راه تلاش نماید. ⬅️ مجرد وجوب تشویق و ثواب عظیم دلیل بر این نیست که گفته شود ثواب عظیم که در روایات ذکر شده است نشانه استحباب ازدواج است؛ در وجوب هم ثواب عظیم هست. صرف عظیم بودن ثواب و مشوق بودن لحن‌ روایات، نمی‌تواند دلیل انصرف از وجوب به استحباب شود. از سویی دیگر فقیه زیر بار چنین انصرافی نمی‌رود زیرا مهم‌تر از این انصراف، اهداف بزرگی است که در پشت سر این امر می‌باشد که فقیه آنها را مورد دقت قرار می‌دهد. ⬅️ روش استنباط در استقرار و التزام به وجوب کفایی نقش تعیین‌کننده خواهد داشت. در خصوص مباحث نظام اجتماعی و نظام خانواده که یک نظام اجتماعی است و همین‌طور نظام تشکیل خانواده، نباید از این روش استنباط شانه خالی کرد و آن را کنار زد؛ به‌عبارت‌دیگر مبانی فقه نظام خانواده وقتی دیده نشود و فقط به ظهورات متون تمسک شود، آن‌قدر این ظهورات شبهه‌ناک می‌شوند و جای وسوسه به وجود می‌آید که برای انسان وجوب مستقر نمی‌شود و در استظهار آن گرفتار ضعف می‌شود. ⬅️ هدف از ازدواج علاوه بر حفظ جامعه، تداوم آن نیز می‌باشد. نگاه اجتماعی هست که می‌آید در ذهن فقیه و روی فهم، بینش و بصیرت او اثر می‌گذارد و او را متحول می‌کند. سیاست‌های کلان خانواده رهبری اگر با آنچه که در رساله‌های عملیه درباره نکاح و ازدواج آمده مقایسه شود، تفاوت دو رویکرد کاملاً آشکار می‌گردد. متن کامل: yun.ir/tsi5md ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد؛ ⬅️ سیاست به معنای تدبیر، تقدیم و برنامه ریزی برای تولی امور خود یا دیگران به منظور رساندن به مصلحت و کمال است. تعریف ذکر شده دارای چهار رکن می‌باشد؛ نخست واژه تدبیر که نشان دهنده جنس سیاست است؛ به این معنا که سیاست از جنس تدبیر می‌باشد. دوم واژه تقدیم و برنامه ریزی است. سوم تولی؛ مراد ابزاری است که در جهت اجرای قوانین مورد استفاده قرار می‌گیرد. چهارم هدف؛ هدف از سیاست رسیدن به مصالح و منافع شخص یا جامعه می‌باشد. ⬅️ دو نوع متعلق را می‌توان برای سیاست در نظر گرفت. یکی اینکه سیاست را اعم از خوب و بد بدانیم که در این صورت خوب و بد دو قسم از اقسام سیاست به شمار می‌روند. متعلق دیگر این است که گفته شود سیاست انصراف به خوب دارد؛ زیرا غالب افرادی که برنامه ریزی می‌کنند در جهت منافع و مصالح خود، خانه، جامعه و... می‌باشند. در این صورت سیاست بد، قسیم سیاست است نه قسم او. ⬅️ متعلق سیاست معمولا مصالح دنیایی است. یعنی شخص برای معاش مردم تدبیر می‌کند نه معاد آنها. اما باید دانست که مصالح اعم از معاش و معاد است؛ بر این اساس ما سیاست را در فرهنگ اسلامی معنا می‌کنیم و می‌گوییم سیاست در فرهنگ اسلامی به منظور دو چیز است نخست تامین کمال و تعالی روح انسان و دوم تامین نیاز جسمی و دنیای. ⬅️ رابطه فقه و سیاسی، اضافه است نه صفت و موصوف یعنی فقهی که نگاه سیاسی دارد و مجتهد با نگاه سیاسی مجموعه فقه را تفسیر می‌کند؛ به تعبیر دیگر مجموعه استنباط دین در محدوده سیاست. محدوده سیاست شامل تدبیری است که منتهی به قانونگذاری و اجرا می‌شود. 📝 متن کامل: yun.ir/x2xpwf ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد: ⬅️ پنجمین مبنای اقتصاد اسلامی، توزیع است که در سه سطح توزیع قبل از تولید، توزیع بعد از تولید و دستگاه توزیع، مطرح است. ⬅️ دیدگاه اسلام در توزیع قبل از تولید دارای یک بعد سلبی و یک بعد ایجابی است. بعد سلبی یعنی تا زمانی که انسان کاری انجام ندهد، هیچ حقی نسبت به ثروتهای طبیعی پیدا نمی‌کند. بعد ایجابی یعنی اگر فردی اقداماتی را برای به دست آوردن حقی انجام داد، حق برای او حاصل می‌شود. ⬅️ اسلام در توزیع بعد از تولید در پرتو ثبات مالکیت، احترام به کار، آزادی قرارداد و سختگیری بر غاصب اقدام به ساماندهی این بخش کرده است. ⬅️ شهید صدر بر این نظر است که از دیدگاه اسلام کار تنها عامل اصلی در توزیع ثروت نیست؛ زیرا افراد جامعه از جهت توانایی فکری، جسمی و عملی در امور اقتصادی به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته افراد توانمند، دسته دیگر افرادی هستند که تلاش کرده‌اند اما نتیجه کار آنها به میزانی نرسیده است که بتوانند نیازهای ابتدایی خود را تامین کنند و برخی دیگر قدرت انجام کاری را نداشته اند؛ بنابر این نه کار به تنهایی و نه نیاز به تنهایی ملاک است بلکه هر دو با همدیگر ملاک هستند. ⬅️ دیدگاه سرمایه داری -تئوریک- می‌گوید در جامعه بیشترین سرمایه برای فردی است که توانایی زیادی دارد و کسی که توانایی کمتری دارد از سرمایه کمتری نیز برخوردار می‌باشد و آن کسی که اصلا نمی‌تواند کار کند یا توانایی ندارد به ما راتباطی ندارد. ⬅️ در سوسیالیسم ملاک توزیع، نیاز است. بر اساس این دیدگاه یک سطحی از نیاز را همه مردم باید داشته باشند؛ نتیجه چنین تفکری این است که فردی که تلاش زیادی می‌کند با فردی که تلاش کمتری می‌کند، از سرمایه یکسانی برخوردار هستند و این بی انگیزگی را در پی دارد. 📝 متن کامل: yun.ir/fshoid ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛ ✅ در اینکه فضاها به دو بخش حقیقی و مجازی تقسیم می‌شوند یا یک فضا هستند، دو نظریه مطرح است؛ عده‌ای این تقسیم را صحیح نمی‌دانند و بر این باور هستند که فضاهای موجود حقیقی می‌باشند. از دیدگاه این افراد تعبیر فضای مجازی، تعبیر مسامحه‌ای است. در مقابل عده‌ای دیگر بر این باور هستند که این تقسیم صحیح است که مختار ما نیز این نظر می‌باشد. ✅ کلمه مجاز دارای یک معنای لغوی و یک معنای فلسفی است. مجاز لغوی عبارت است از استعمال کلمه در غیر ماوضع له و مجاز فلسفی عبارت است از اسناد وجود به چیزی که حقیقتا موجود نیست. حال زمانی که به فضای مجازی کلمه فضای مجازی اطلاق می‌شود، مراد اصطلاح دوم است زیرا فضایی که به او اسناد وجود داده‌اند، ثانیا و بالعرض است نه اولا و بالذات. ✅ آیا آثار حقیقی برای خود فضا است یا برای وجود اولی؟ شخصی که خرید اینترنتی می‌کند آیا آن آثار برای فضای مجازی است یا برای جنس واقعی؟ فضای مجازی طریق است و اثر آن ثانیا و بالعرض می‌باشد؛ از این رو اگر جنسی در انبار نباشد، فضای مجازی چه چیزی را می‌خواهد ارائه کند؟ زمانی اثر حقیقی، وجود حقیقی را اثبات می‌کند که اثر اولا و بالذات باشد اما اگر اثر ثانیا و بالعرض مترتب شود نمی‌تواند حقیق بودن منشأ اثر را اثبات کند. ✅ فضای مجازی دارای موضوع شناسی‌های مهم است که باید شخص فقیه برای فهم موضوع، ورود کند تا بتواند حکم صحیح آن را استنباط نماید؛ مانند فیلترینگ اینکه فیلترینگ چیست، کارکردآن چگونه است، آیا دخالت در حق مالکیت دیگران است، حق حاکم است یا حق مردم و... باید این موارد مشخص شود تا فقیه بتوان حکم صیحیح صادر کند. 📝 متن کامل: yun.ir/qzlce ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛ ⬅️ فقه فرهنگ کلان همان نظام و منظومۀ معروف و منکر و پسند‌ها و ناپسند‌های جامعه است. در مقابل فقه فرهنگ خرُد قرار دارد که موضوع آن انسان فردی است که در جامعه زندگی می‌کند. همانگونه که فرهنگ خرد در سه بخش باورها، گفتارها و رفتارها می‌باشد، فقه فرهنگ کلان نیز در این سه بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. ⬅️ مراد ما از فرهنگ کلان، فرهنگی است که جامعه بما هو جامعه باید این فرهنگ را داشته باشد. بخشی از فرهنگ کلان مرتبط با حاکمیت است؛ به این معنا که چه فرهنگی باید حاکم بر دستگاه حاکمیت باشد به گونه‌ای که رفتارهای حاکمیتی حاکم در اموری مانند عزل و نصب، برنامه‌ریزی‌ها و... متأثر از آن باشد. ⬅️ اگر مطالب بیان شده به خوبی تبیین شود، عملکرد شورای نگهبان در نظام ما مؤثرتر خواهد بود؛ زیرا این شورا در بررسی صلاحیت رییس جمهور، نماینده مجلس یا هر مأموریت حاکمیتی دیگر، باید وجود چنین باورهایی را در نزد آنها احصا کنند. نمی‌شود کسی بخواهد عضو نظام شود و از فقه نظام چیزی نداند. ⬅️ اصولی که باور توحیدی و باور عبودیتی بر آنها مبتنی هستند عبارتند از: اصل اول: توحید در خالقیت؛ یعنی بدانند خدا خالق است و این خالقیت، منحصر در اوست. اصل دوم: توحید در صفات خالق؛ بدین معنا که عدل او عدل ذاتی، حکمتش حکمت ذاتی، علمش علم ذاتی است و... اصل سوم: توحید افعالی؛ بازگشت توحید افعالی به این است که هیچ فعل، حرکت و سکونی در این جهان بدون اذن خداوند و دستور او تحقق نمی‌پذیرد. ارادۀ تکوینی و تمکینی خدای متعال است که بر همه چیز حاکم می‌باشد؛ حتی انسان‌هایی که با اراده خود عمل می‌کنند، فعلشان با تمکین خدای متعال است. متن کامل: yun.ir/lq4kob ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com